[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Arten_CZ »

Výhoda/Nevýhoda má ale i stinné stránky.

Na jednu stranu zabraňuje "honění se za bonusy", na druhou stranu funguje jako "brzda kreativity". Hráči se snaží získat právě jednu výhodu. Ve chvíli, kdy už výhodu mají, nemá smysl se snažit o jakoukoli další kreativitu, protože mi už v ničem neprospěje. Stejně tak, pokud mám nevýhodu, nemám, jak ji "přebít".

Připravíme přepadení - nachystáme síť, uzavřeme únikové cesty, namažeme podlahu, budeme na vyvýšeném místě - čtyři výhody, které splynou v jedinou. Následně někdo zakouzlí tmu (nevýhoda) a všechny výhody se smažou. Hráči potom hledají cestu, jak se připravit způsobem, který jim nepřidá výhodu, ale pomůže jim jinak (a jsou zklamáni, pokud dostanou opět jen "další výhodu", která pro ně ale nemá žádný další smysl). Výhodu potřebují právě jednu.

S tím je spojené, že spousta kouzel/schopností dává výhodu, proto jsou nepoužitelná ve chvíli, kdy už jsem získal výhodu z jiného zdroje, přestože by fikčně smysl dávala.

Další stinná stránka je kombinace výhody/nevýhody a číselného bonusu. Ve spoustě případů by obecným řešením byla výhoda/nevýhoda, ale v pravidlech se nalezne nějaká schopnost/kouzlo, které v daný moment využije jinou mechaniku. Následně slouží jako precedens, který se v podobných situacích využívá.

Pokud natřu podlahu lepidlem, přišlo by mi, že v boji by měl mít zasažený člověk nevýhodu (univerzální pravidlo). Protože ale najdu kouzlo "lepidlo", které vyhodnocuje záchranný hod na obratnost/sílu a následně dává postih -5 při neúspěchu, tak se budu snažit vyhodnocovat lepidlo dle kouzla "lepidlo". A takovýchto "výjimek" jsou plná pravidla (kryt, kouzla, schopnosti povolání...)

Sami autoři zde dle mého cítili, že "pouze" výhoda/nic/nevýhoda je málo, a proto se rozhodli udělat "typové" modifikátory, které se přičítají a vše ostatní pojmout jako výhodu/nevýhodu. Vlastně tím explicitně říkají, které nápady/řešení jsou "něco speciálního" a vše ostatní je "paušalizováno" do jediného modifikátoru. Tím říkají, na co klást důraz (protože každá taková změna mění situaci) a na co nemá cenu se nijak výrazně soustředit (protože každá další změna se už nijak neprojeví).

Není pravdou, že stačí si pamatovat pouze "mám výhodu/nevýhodu". Naopak. Původně stačilo si pamatovat, co vše mi dává jaký bonus/postih. Nově si musím nejdříve pamatovat, co mi dává výhodu/nevýhodu nebo bonus/postih a následně si pamatovat, kolik mi co dává postih/bonus. Jedna škatulka naopak přibyla.

Výhoda/nevýhoda mi přijde jako myšlenka velice pěkná. Konkrétní implementace v D&D mi ale nepřijde zrovna nejpovedenější. Je na půli cesty.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Arten: Díky za tohle shrnutí.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Artene sorry, ale tohle...
"Připravíme přepadení - nachystáme síť, uzavřeme únikové cesty, namažeme podlahu, budeme na vyvýšeném místě - čtyři výhody, které splynou v jedinou."
Nachystáme síť=stav uchvácený
Uzavřeme únikové cesty=akce "prostě berem roha" je nemožná. A popravdě silně pochybuji, že by to jakýkoliv systém vyhodnocoval jinak.
Natřeme podlahu=těžký terén tam kde se mi to hodí (+možná nějaký ZH nebo OV na začátku pohybu)
Jsme na vyvýšeném místě=výhoda
A to nepíšu, abych tím něco dokázal, takhle bych to u hry reálně vyhodnocoval!

Takže pokud používáš výhodu tam, kde se nemá měnit pravděpodobnost úspěchu, ale má se dít něco jiného, tak to používáš blbě. Je mi líto, jestli ti to někdy zkazilo hru, ale těžko to můžu brát na vědomí při obecných úvahách.

"S tím je spojené, že spousta kouzel/schopností dává výhodu, proto jsou nepoužitelná ve chvíli, kdy už jsem získal výhodu z jiného zdroje, přestože by fikčně smysl dávala."
Dej příklad.

"Následně slouží jako precedens, který se v podobných situacích využívá.

Pokud natřu podlahu lepidlem, přišlo by mi, že v boji by měl mít zasažený člověk nevýhodu (univerzální pravidlo). Protože ale najdu kouzlo "lepidlo", které vyhodnocuje záchranný hod na obratnost/sílu a následně dává postih -5 při neúspěchu, tak se budu snažit vyhodnocovat lepidlo dle kouzla "lepidlo". A takovýchto "výjimek" jsou plná pravidla (kryt, kouzla, schopnosti povolání...)"
Pomiňme, že kouzlo lepidlo neexistuje. Má to být příklad. Můžeme si místo toho říct, že roztříštění vázy o něčí hlavu má efekt kouzla Roztříštění. Což je blbost. Kouzlo nemá být precedens pro analogické situace. A pěkně poprosím o ty kouzla, co dávají bonus k hodu. Těch je asi sedm, včetně bonusů k OČ, a kouzel, co dělají "magickou zbraň". Ano, magické předměty ti dávají bonus. Ale magický předmět není zrovna "situační výhoda" to už by taky byla situační výhoda, když jsi silnější.
Dost kouzel dává výhodu. Hlavně k záchranným hodům. Hody na útok má barbar, právě proto aby netaktizoval a vrhal se bezhlavě na nepřítele (protože to se od DnD barbara čeká, že bude dělat).
Jo vlastně, ještě jsou tu bonusové kostky. Těch je možná o trochu víc. A bard má inspirace. Ale to je něco krapet jiného než momentálně lepší situace, že ano.
"Není pravdou, že stačí si pamatovat pouze "mám výhodu/nevýhodu". Naopak. Původně stačilo si pamatovat, co vše mi dává jaký bonus/postih. Nově si musím nejdříve pamatovat, co mi dává výhodu/nevýhodu nebo bonus/postih a následně si pamatovat, kolik mi co dává postih/bonus. Jedna škatulka naopak přibyla."
Bonus/postih ti nedává právě skoro nic. Nepamatuji si jedinou situaci, kdy bych dostal číselný bonus k hodu, kdyby to jednou za x let hraní přeci jen nastalo, tak věřím, že si to zvládnu chvilku pamatovat.
Jo a kryt. To je taková "výhoda k hodu na obranu". Pokud nehrajiš na girdu, neovlivní tě to. Pokud hraješ, tak jistě chápeš proč má trochu speciální pravidlo.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Tak uzavření únikových cest neznamená, že postavy nemůžou zdrhnout, jedná se i o fakt, že jsou nejspíš ztracené, někdy budou bojovat do posledního HPka, jindy se vzdají hned. Záleží na situaci. A tu druhou ztrácející se výhodu bych klidně i dal. 8)
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Potvrzuji!
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

Já je u svojí 5e postavy taky nepoužívám, ale nemá to nic společného s tím, že bych je nechtěl. +2 ke statu je prostě OP as Fuck! :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Ono je to +2 k hodnotě, ne opravě, takže při té "správné" konstelaci to může vycházet stejně jako feat, co ti dá +1 k hodnotě a k tomu ještě nějakou schopnost. IMHO jde spíš o tom, že když hraješ boje jen 10% času a průzkum a sociální interakce 90% času, tak se ti s featama nechce ztrácet čas a energie (najít si "ten správný").
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Anebo taky záleží, jak moc ti vyhovuje tvoje povolání/obor. Pokud úplně, tak zvýšení vlastnosti je jednoduché a užitečné. Pokud bys rád multiclassoval, ale radši bys pokračoval dál ve svém povolání, než si bral úroveň jiného, tak odbornost může být cesta, co ti vyhovuje.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Zdravím pánové,
jakožto úplný nováček v DnD (5e) měl bych dotaz jak dle pravidel vařit lektvary.
Z pravidel jsem vyčetl jen to, že postup by měl být následující. Prosím o opravu zda jsem něco nepochopil špatně
1) Postava musí mít recept. (možno někde koupit, najít, naučit se... docela dobrá možnost se RP angažovat)
2) Postava musí mít potřebný lvl a pokud se jedná třeba o lektvar, musí umět seslat dané kouzlo.
3) PJ určí cenu výrobku a postava je za den schopna udělat na něm práci za 25 zl.

Tím info ale končí. K čemu je třeba bylinkářská souprava? Mám to chápat tak, že konkrétní recepty si má PJ vymyslet sám?
Příklad: Hráč chce uvařit lektvar léčení (běžný). Poptá se někde ve městě a zjistí že babka bylinkářka z vesnice Kozojedy něco takového vaří. Vydá se tedy za ní a opravdu mu babka prodá recept. (PJ si vymyslí) Že na tento recept je potřeba krom obyčejných surovin jako je voda a různé koření v hodnotě 20 zl ještě i bylina zvaná léčivka, která roste ve zdejších lesích. Postava tedy nastuduje jak bylina vypadá a kde nejčastěji roste a vydá se jí hledat. PJ určí SO na nalezení třeba 15 (podle vzácnosti). Postava si hodí na pátrání nebo všímavost zda najde/nenajde. Pokud nenajde, hledá dál a za nějakou dobu, třeba za hodinu dovolí PJ hráči si hodit znovu. Pokud jí najde, může začít vařit. Zde proběhne hod na??? Nevím na co, zda se povede či nepovede lektvar uvařit.

Chybí mi zde hodně neznámých a hodně věcí i v příkladu jsem si domyslel. Můžete mi to prosím někdo upřesnit? Další věc je, jak řešit hledání když má hráč už nastudovaných třeba 10 druhu bylin které v daném lese rostou a bere vše co by se mu hodilo. Tedy jak určit kolik čeho našel.

Díky moc.
Uživatelský avatar
PanOndrej
Příspěvky: 37
Registrován: 4. 7. 2017, 20:46

Re: DnD 5E

Příspěvek od PanOndrej »

Grunt píše: 12. 3. 2018, 09:11 Tím info ale končí. K čemu je třeba bylinkářská souprava? Mám to chápat tak, že konkrétní recepty si má PJ vymyslet sám?
Ano, máš si to vymyslet sám a podle mě si k tomu přistoupil dobře. Kdyby ti došli nápady můžeš se zkusit inspirovat v nějaké PC hře, která má systém alchymie (třeba Kingdom Come), případně zkus prostě googlit a najdeš spoustu dalších nápadu.
Grunt píše: 12. 3. 2018, 09:11 Postava tedy nastuduje jak bylina vypadá a kde nejčastěji roste a vydá se jí hledat. PJ určí SO na nalezení třeba 15 (podle vzácnosti). Postava si hodí na pátrání nebo všímavost zda najde/nenajde. Pokud nenajde, hledá dál a za nějakou dobu, třeba za hodinu dovolí PJ hráči si hodit znovu.
Tohle úplně nesouvisí s tím, na co se ptáš, ale namítnul bych, že bych hráče asi nenechal po hodině házet znovu, pokud se situace nějak zásadně nezmění, prostě buď najde nebo nenajde (a buď se zkusí poohlédnout jinde, nebo dosehnat nějaké další informace a zkusit to znovu na stejném místě v lepších podmínkách atd.). Protože takhle bude hráč házet znovu a znovu, dokud nenajde a můžeš ho rovnou nechat tu bylinku najít bez hodu.
Grunt píše: 12. 3. 2018, 09:11 Pokud jí najde, může začít vařit. Zde proběhne hod na??? Nevím na co, zda se povede či nepovede lektvar uvařit.
Určitě zdatnost s Alchemist’s Supplies.
Grunt píše: 12. 3. 2018, 09:11 Další věc je, jak řešit hledání když má hráč už nastudovaných třeba 10 druhu bylin které v daném lese rostou a bere vše co by se mu hodilo. Tedy jak určit kolik čeho našel.
Nechal bych stejný čas jako při hledání jedné specifické byliny, není důvod to zase nějak moc hrotit. Sešli jste se, abyste odehráli nějaký zajímavý příběh a ne abyste půl sezení řešili, kdo má kolik jakých bylinek a kolik času mu trvalo jejich sbírání.;-)
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

PanOndrej píše: 12. 3. 2018, 12:04
Díky za rady. Nikdy sem nenašel info o těch alchymistických surovinách.

Každopádně, tohle je hodně na doladění doma :)

Každopádně koumavý hráč může říct po nalezení receptu, že bude jen vyrábět lektvary, ty prodávat a bohatnout :)
Uživatelský avatar
PanOndrej
Příspěvky: 37
Registrován: 4. 7. 2017, 20:46

Re: DnD 5E

Příspěvek od PanOndrej »

Grunt píše: 12. 3. 2018, 12:50 Díky za rady. Nikdy sem nenašel info o těch alchymistických surovinách.
Základní příručka se pomůckami moc nezabývá, ale více informací o nich je v Xanathar's Guide to Everything.
Grunt píše: 12. 3. 2018, 12:50 Každopádně koumavý hráč může říct po nalezení receptu, že bude jen vyrábět lektvary, ty prodávat a bohatnout :)
Tohle záleží jen na dohodě mezi vámi, není nic lehčího než si o tom promluvit. Případně jsou desítky způsobů jak tohle omezit, kdyby s hráčem nebyla domluva.;-)
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Xanathar's Guide to Everything To asi nebude česky co? :D
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Grunt píše: 12. 3. 2018, 12:50 Každopádně koumavý hráč může říct po nalezení receptu, že bude jen vyrábět lektvary, ty prodávat a bohatnout :)
No, jak bylo řečeno, to záleží na dohodě. Ale bráno podle příruček stojí výroba magického předmětu na surovinách stejně jako cena, za kterou se prodává. Přičemž při výrobě může výrobce udržovat střídmý životní styl bez nákladů. Tj, výplata výrobce je už zahrnuta v nákladech a sériovou výrobou itemů si vyděláš zlaťák denně. Kvalifikovaný pracovník si vydělá dvakrát tolik. Tj. pokud postava dává přednost práci před dobrodružstvím, výroba kouzelných předmětů je menší pokušení než normální zaměstnání.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů