FATE Core

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientované na rozvíjení dramatu a příběhu. Diskutujte také o českém Fate: Rozcestí, nebo o Fate Core či Fate Accelerated
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 793
Registrován: 27. 8. 2011, 09:15

Re: FATE Core

Příspěvek od Sarsaparillos » 19. 10. 2016, 12:29

Pepa píše:boubaque: Rozdělení alchymie na menší skilly může být, ale obecně to ten problém příliš neřeší. ("Mám "výrobu užitečných magických předmětů" na trojce, takže co můžu a nemůžu udělat?" bude se ptát hráč.)
No a nemohl bys v rámci toho vypořádávání se s minulostí vzít nějaké tabulky, seznamy (nebo co tam bylo) předmětů apod. z DrDo a nějak snadno to přenést na úrovně dovednosti ve Fate? Hráč by byl spokojený, že ví, co může a nemůže, a samotnou výrobu, použití a chování byste potom mohli řešit už ve Fate mechanice.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5218
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: FATE Core

Příspěvek od boubaque » 19. 10. 2016, 20:16

Pepa píše:Rozdělení alchymie na menší skilly může být, ale obecně to ten problém příliš neřeší. ("Mám "výrobu užitečných magických předmětů" na trojce, takže co můžu a nemůžu udělat?" bude se ptát hráč.)

Co se týče dalších odstavců, tak děkuji za ně. Nicméně ještě podotknu, že náročnosti také nejdou nastavovat libovolně vysoko (ano, pokud je alchymista v polních podmínkách, tak klidně, ale obecně prostě každý druhý běžný lektvar (a to je právě který?) nemůže mít obtížnost výroby Legendární (+8)...).
Však jak ti píše Sarsaparillos, pokud chceš namodelovat dračákovského alcyhimistu, tak není potřeba začínat na zelené louce. Prostě vezmi stará pravidla, podívej se, co umí alchymista vyrobit (s jakou pravděpodobností na první a s jakou na páté úrovni) a převeď to, i kdyby jen od oka, na obtížnosti ve Fate (v poměru při dovednosti +1 a třeba +3, nebo jak ti to bude vycházet nebo sedět). Pokud tam bude něco, co nedokážeš rozumně namodelovat nebo co je zjevně přepísknuté, tak to buď vynech nebo oprav. Prostě pak budeš mít seznamy (např.) lektvarů podle obtížnosti - třeba +2 až +7, nebo jakkoli se rozhodneš, nebo jak to bude vycházet ze DrDo. Anebo pokud je toho moc, tak vyber ty nejzajímavější / nejčastěji používané a na ostatní se vykašli.

Efekty pak můžeš dávat ve formě dočasných aspektů s přidělenými FP, formou určitého počtu boostů na některé dovednosti nebo jako stunty dostupné po dobu působení lektvaru. Podle toho, čemu bude nejlíp odpovídat popis, i když všechno to vlastně bude mít podobný efekt. Anebo u léčivývh lektvarů jako mazání stressboxů...
A co se týče neúspěchů, tak ano, nějaké nebezpečí, když se to nepovede, by mělo být, ale jenom poznamenám, že ony ty neúspěchy zase tak časté nejsou (hráč si většinou zaplatí body osudu a pozaktivuje aspekty, aby mu to na ten úspěch vyšlo - což je nic proti ničemu, je to legitimní přístup, protože tím také přijde o jakési "zdroje" do budoucna).
Jasně, to, že si zaplatí body osudu, znamená, že je nebude mít později. Doufám pak ale, že je přiděluješ na sezení / dobrodružství, a ne za odpočinky :)
Každopádně kdyby se házelo na úspěch výrobu až v okamžiku použití, tak bude ten tlak na nevyužití FP vyšší ;)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8229
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu » 15. 12. 2017, 13:13

Čéče jsem normálně přemýšlel, jaký systém použít pro hraní a nakonec mi nejlíp vyšel Fate.

Ale chci se zeptat, jak řešit tohle:
Jak se pracuje se situacemi, kdy je nějaká vlastnost prostředí nebo NPC stále přítomná?
Třeba to jednání s ožralou. Když chci jako postava využít toho, že je někdo opilej, tak musím platit Fate point? A když mi dojdou, tak co? On je furt opilej, to se nezměnilo! Musím to pak do fikce převést tak, že postavu už nenapadá, jak toho, že je týpek ožralej využít, nebo jak?
Nebo pokaždé, když chce postava využít toho, že je týpek na mol, udělá "create advantage" a zadara to invoukne?

Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ » 15. 12. 2017, 20:54

Mě se osvědčilo řešit pasivním postihem, resp. bonusem, pokud má jedna strana konfliktu výhodu. Stejně jako se nastavuje obtížnost, se tato obtížnost přičte straně ve výhodě.

Pokud bojují dvě strany v bažině a propadají se blátem, nemá cenu dávat bonus/postih žádné. Pokud jsou ale jedna strana žabáci, kteří jsou na boj v bažině trénování, mají ke svému hodnocení boje ještě bonus.

MarkyParky
Příspěvky: 7009
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: FATE Core

Příspěvek od MarkyParky » 16. 12. 2017, 00:58

Třeba to jednání s ožralou. Když chci jako postava využít toho, že je někdo opilej, tak musím platit Fate point? A když mi dojdou, tak co? On je furt opilej, to se nezměnilo! Musím to pak do fikce převést tak, že postavu už nenapadá, jak toho, že je týpek ožralej využít, nebo jak?
Pokud je někdo opilej natolik, že to má jako aspekt, tak je opilej.

To má vlastně tři funkce:
1) fikční - v příběhu to znamená, že je opilej (deklarativí funkce aspektu). To tím pádem to nějak vymezuje jeho akce a zároveň to nějak vymezuje, jaké akce se dají proti němu hrát. To, že je to deklarované aspektem a ne jen popisem, je takovej vykřičník, kterej říká "Při posuzování fikce tohle OPRAVDU respektujte!"
2) jakákoliv fikční situace se převádí do mechaniky. To platí i pro fikci deklarovanou přes aspekt. Takže pokud opilec opilej a chce přejít po úzké lávce, tak to musí mít DOBROU rovnováho, zatímco střízlivý to zvládne i s NEVALNOU rovnováhou. Zkrátka přítomnost aspektu změnila fikci a odlišná fikce generuje jiné DC, a pod...
3) dramatickou - přítomnost aspektu znamená, že jeho opilost je pro scénu důležitá a jedna nebo druhá strana ji může nějak využít jako dramatickou zkratku ve svůj prospěch. Tohle právo narozdíl od 2 vychází z významu aspektu pro příběh, nikoliv z fikce samotné. Abys ho mohl využít, musíš udělat dvě věci:
-- odvyprávět ostatním něco navíc, co zdůvodní, proč jsi to mohl odělat
-- a zaplatit za to extra zdrojem - FP nebo volným vyvoláním. Oba tyto extra zdroje získáváš dramaticky:
=== FP jsou vzácnější, máš na sezení + dostáváš je za vynucení a pod..., tzn. je to velká zkratka, ale můžeš ji pálit omezeně
=== Volná vyvolání dostáváš jako odměnu za předcházející akci (tzn. za hraní contentu - je to způsob, jakým Fate mechanicky motivuje hráče hrát dramaticky zajímavé přípravné akce a ne si jen ořezávat HPčka) ,.. tzn. je to malá zkratka, ale zase ji můžeš točit, dokud ti to padá/kde to dává smysl.


EDIT: Pozn. rozdíl mezi 2 a 3 je dost neintuitivní a lidi mají často tendenci používat 3 místo 2 a pak jim to generuje WTF momenty typu "on je pořád stejně opilej, ale má jinej postih". Já osobně, byť to teoreticky vím, prakticky při hře tohle dělám taky celkem často.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8229
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu » 17. 12. 2017, 00:58

Dík! Ale asi ještě budu mít dotazy. :D

Jinak jsem začal číst pravidla znovu a nevím proč, ale dávají mi mnohem lepší smysl, než dřív.

Už v poho chápu ty 4 akce, který se mi dřív zdály zmatečný. Overcome je prostě hod na skill, hotovo. Attack a Defend je prostě, když někdo usiluje o to někomu sebrat "životy", pohoda. Create an Advantage mi dycky přišla divná, ale on je to vlastně úplně obyčejný "manévr", abych dostal bonus. Hodit někomu písek do očí. Mě na tom dycky mátla ta ekonomie mám to zadara/platím za to, a tak. To si teď ještě musím načíst.
Ale co se mi líbí, že tam píšou, že hlavní je fikce. Čili když mi to dává smysl, můžu s tím placením a neplacením zacházet podle intuice, než abych se bál, že něco dělám blbě. Nebo to navíc můžu udělat úplně banálně, jako v DnD, prostě ve tmě jsou věci těžší dělat a není třeba vyvolávat "tmu" a nic podobnýho. To placení Fate pointu teda chápu jako tu zkratku, prostě přidáš +2 nebo znovu házíš, přestože jsi nikomu předtím neházel písek do očí. Začíná se mi to čím dál víc líbit.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8229
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu » 19. 12. 2017, 21:03

Co když má někdo aspekt "kleptoman" a čeká, že mu to PJ compelne, aby za to měl fate point místo toho, aby sám kradl, pže za to nemá nic?

Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ » 19. 12. 2017, 23:05

Aspekt se projevuje ve hře vždy. Pokud je postava kleptoman, je kleptoman, takže krade.

Pokud postava udělá něco, co ji vystaví do fikční nevýhody, získá fate point. A je jedno, zda tak učinila na základě svého vlastního compelu, compelu od GM nebo získá FP zpětně, že ji činnost vystavila do fikční nevýhody.

Nejde tedy o to, zda krade či nekrade, ale zda krade a na základě toho se dostala do maléru. Pokud ano, získá fate point. A je jedno, zda je to na popud GM, hráče postavy, jiného hráče nebo zda to jen vyplyne ze hry. Dostala se do maléru kvůli svému aspektu, obdrží fate point. Malérem je něco, z čeho se nedá hráčsky vymluvit nebo se zbavit následku jednoduchého hodem, jde o malér, který vytvoří nevýhodnou situaci, na kterou musí postava reagovat. Potom náleží hráči fate point.

Tzn: Pokud pojede na černo v tramvaji, ale tatínek je šéf polici, a proto si nikdo netroufne ji kvůli tomu popotahovat, není důvod, aby obdržela fate point. Pokud ale při ukradení rohlíku zapříčiní smrt novorozence, jehož děd je hlava mafiánské rodiny, potom se dostala do maléru, za který si fate point zaslouží.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8229
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu » 23. 12. 2017, 21:54

Jakej je rozdíl mezi Boostem a úspěchem při Create Advantage?

Hodím písek do očí. Co se stane při boostu a co při úspěchu CA?

Arten_CZ
Příspěvky: 762
Registrován: 23. 7. 2009, 08:30

Re: FATE Core

Příspěvek od Arten_CZ » 25. 12. 2017, 12:18

Boost je okamžitá dočasná jednorázová výhoda. Pokud není vhodně využita, zmizí, jakmile ztratí smysl. Zbavení se Boostu nevyžaduje akci.

Oproti tomu Aspekt je trvalejšího rázu, je možné ho využívat opakovaně a zbavit se ho vyžaduje akci (Overcome). Aspekt je možné vyvolat pomocí Fate pointu. Na Aspekt je možné získat Vyvolání zdarma, tedy vyvolat jej bez nutnosti zaplatit Fate point.

Boost je tedy výsledek, který není natolik silný, aby se trvaleji zapsal do situace, ale dost silný, aby situaci dokázal ovlivnit.

Pokud hodím cíli písek do očí (Create advantage). Interpretace jsou jednou z mnoha možných:
1) remíza - vznikne Boost
Protivník si písku včas všiml a zakryl si oči. Sice nemá písek v očích (nevznikl Aspekt), ale přišel o svůj obranný postoj a během dalšího útoku toho mohu využít ve svůj prospěch (bonus +2, přehození). Pokud se ale protivník dostane k akci dříve, než je jeho zhoršeného postoje využito, může postoj lehce upravit (jen se o tom zmíní) a Boost zanikne nevyužit.
2) úspěch o 1/2 - vznikne Aspekt s Vyvoláním zdarma
Protivník si nestihl krýt oči a nyní v nich má písek (Aspekt). Nyní této situace můžu využít ve svůj prospěch zdarma (za Vyvolání zdarma) nebo toho může využít kdokoli, kdo tento aspekt vyvolá (za Fate Point). Pokud se bude protivník chtít písku zbavit, musí tomu věnovat svou akci (Overcome) a z očí ho dostat, například si oči vypláchne vodou z čutory. Pokud uspěje, aspekt zanikne a s ním zaniknou i případná nevyužitá Vyvolání zdarma.
3) úspěch o 3+vznikne Aspekt s dvěma Vyvoláními zdarma
Stejně, jako v druhém bodu, s tím, že důsledek je pro protivníka horší. Nejen, že má písek v očích (Aspekt) a přišel o postoj (dvě Vyvolání zdarma) ale navíc, pokud se bude chtít písku zbavit, už nebude stačit si oči jen propláchnout vodou (Overcome), ale bude si muset sundat rukavice a přilbici, aby z očí písek dostal.
4) neúspěch o 1-2 - vznikne Boost proti tobě
Nejen, že se písku vyhnul, ale ještě dokázal ze situace vytěžit. Zatímco mácháš rukou, on se prosmýkne za tebe a získá lepší pozici (Boost), které může okamžitě využít.
5) neúspěch o 3+ - vznikne Aspekt s Vyvoláním zdarma proti tobě
Nejen, že se protivník písku vyhnul, ale dokázal situace využít natolik dobře, že ji přímo obrátil proti tobě. Zatímco mácháš rukou, on využije tvého pohybu, přikrčí se a podrazí ti nohy (Aspekt) a ihned toho může využít (Vyvolání zdarma) nejen on, ale i další protivníci (vyvolání za Fate point). Ty se nyní válíš na zemi (Aspekt) a musíš se aktivně (akce Overcome) zvednout, pokud se nechceš po zbytek souboje plazit po podlaze.

MarkyParky
Příspěvky: 7009
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: FATE Core

Příspěvek od MarkyParky » 25. 12. 2017, 12:35

Pokud se ale protivník dostane k akci dříve, než je jeho zhoršeného postoje využito, může postoj lehce upravit (jen se o tom zmíní) a Boost zanikne nevyužit.
Tohle fakt ne. V bojích 1:1 se kvůli iniciativě protivník vždycky dostane k akci dříve, než mohu boost protočit, takže by boost prakticky nefungoval.

Automatický zánik boostu bych podmiňoval výraznou změnou okolností, rozhodně ne "lehkou úpravou postoje", která je "jen zmíněna". To by úplně rozbilo mechaniku toho boostového snowballu.
ale navíc, pokud se bude chtít písku zbavit, už nebude stačit si oči jen propláchnout vodou, ale bude si muset sundat rukavice a přilbici, aby z očí písek dostal.
Opět ne. I kdybych měl na tom aspektu třeba pět volných vyvolání jak důsledek předchozích akcí, protivníkovi pořád stačí jeden smysluplný úspěšný Overcome, aby aspekt odstranil a já o ta volná vyvolání přišel. To, jak má fikčně vypadat takový overcome vyplývá vždy z aspektu samotného, ne z toho, kolik volných vyvolání na něj má která strana a jak je získala.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8229
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: FATE Core

Příspěvek od eerieBaatezu » 26. 12. 2017, 00:17

Díky! Takže Aspekt se dá sundat úspěšným Overcomem, to jsem nějak úplně přehlídl.

Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů