[houserule] DrDII bez povolání

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

[houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Už delší dobu jsem si pohrával s myšlenkou zrušit balíčky dovedností, tj. povolání, a pojmout hru jako čistě dovednostní systém. A v současnosti pomalu přecházím od nápadů k činům. Uvědomuji si, že jakákoliv změna bude systémově složitější, než současný stav, ale stojí mi to za to a není nutné mne na to upozorňovat :)

Existuje několik důvodů, které mne k tomuto pokusu vedou. Jsou to poznatky, které jsem si odnesl z vlastního hraní a netvrdím, že jde o obecně platné vlastnosti systému. Ale mám s nimi tu zkušenost a holt s tím chci něco zrobit. Nejspíše je možné každý bod vyřešit individuálně nějak jinak a možná i elegantněji, ale byl bych nerad, kdyby toto vlákno sklouzlo k diskuzi nad dílčími systémovými neduhy. A je možné, že některé věci ještě ovlivní další várka revidovaných pravidel, ale netuším, kdy vyjde, co v tom bude vyřešeno a jak, žejo... Co mi tedy vadí:

1) Začátečníci ke hře přistupují jako ke class&level systému a jsou nespokojení, že se to jako class&level nechová.
2) Postavy se stávají stereotypními, chybí jim variabilita (některé kombinace nejde postavit jinak, než si vzít z každého povolání jednu úroveň, ačkoliv některá povolání beru jen kvůli jediné dovednosti). A po šesti letech hraní už taky potřebuji nové možnosti.
3) Postava při postupu o úroveň v povolání získává bonus k dovednostem, které nikdy nepoužívala, mechanika předbíhá fikci.
4) Postava může některé dovednosti používat pořád a intenzivně, ale z gamistického důvodu hráč investuje zkušenosti do jiného povolání, fikce se neodrazí v mechanice.
5) Návaznosti jsou někdy řešeny zvláštně (např. z nejukecanější kombinace mastičkář+kejklíř vyleze lupič, který nemá jedinou vlivovou dovednost).
6) Některé dovednosti jsou podle mne nesmyslně až mezi pokročilými povoláními (mechanismy, práce se dřevem).
7) Je snadné dostat postavy rychle na pátou úroveň v povolání, krom přímo nevyřčených fikčních podmínek chybí nějaká mechanická brzda.

Tak a co teď s tím. Dopředu avizuji, že se hodně nechávám inspirovat Storytelling systémem WoD a vycházím z houserulovaného sytému zkušeností (s oficiálními pravidly k získávání zkušeností a zlepšování postav jsme hráli asi měsíc a pak ho zahodili) . Opět pár argumentů, proč to dělám zrovna takto:
- WoD má také rozsah na škále 0-5.
- WoD moc hezky (a přitom stručně) vysvětluje, proč se málokterá postava dostane v hodnocení dovednosti na 5. úroveň.
- Dokážu si představit ZS jako Merity.
- Můj systém expení vychází jako WoD z principu progresivní ceny vylepšení.

Teď co je myslím potřeba všechno udělat, aby ten systém jakž takž mohl fungovat:
1) Rozsypat povolání na dovednosti a udělat v nich pořádek. Nelíbí se mi, že počet dovedností není vyvážený mezi tělem, duší a vlivem. Zatím se mi povedlo (bez hlubší analýzy možných důsledků) dát dohromady 30 základních dovedností, 10 z každé vlastnosti.
2) Zavést novou kategorii dovedností. Běžné dovednosti jsou ty, které si hráč může koupit a zlepšovat se v nich bez omezení (30 základních). Podmíněné jsou ty dovednosti, které hráč může používat s nulovým bonusem, ale zlepšovat se v nich může až po splnění podmínky (nevyhrazené dovednosti u pokročilých povolání). Vyhrazené dovednosti jsou ty, které je možné používat i kupovat až po splnění podmínky (prostě vyhrazené). Současná představa je taková, že podmíněné a vyhrazené dovednosti nejsou v balíčku 30 běžných a postava si je bude kupovat po splnění požadavků podobně jako Merity.
3) Rozhodnout o vazbě mezi Zvláštními schopnostmi, dovednostmi a vlastnostmi. Zatím jsem se nerozhodl, jestli dávat nějakou vazbu (limity) pro počet a druh ZS, dovednostmi a vlastnostmi. Je možné, že by hráč nekupoval úrovně v dovednostech, ale pouze ZS. A nevím, jestli mi to vadí, nebo ne (ale pro jednoduchost mi to asi vadit nebude a žádné vazby dělat nebudu).
4) Zamyslet se nad podmínkami dovedností. Bude potřeba vymyslet podmínky pro získání vyhrazených dovedností, zejména magie. Pořád ještě koketuji s myšlenkou, že by žádné podmínky nebyly a postava by mohla hned za první expy koupit např. ohnivou magii. Ale nejsem si jistý, zda by to už hodně nezměnilo styl hry DrD II.
5) Nastavit ceny. Chci zachovat progresi ceny ve zkušenostech, tj. každá další úroveň v dovednosti i vlastnostech bude stát více. Nevím, jestli za vyhrazené dovednosti chtít vyšší cenu (asi ano) a jestli rozdělit ZS do skupin podle jejich síly a dát jim různou cenu (fakt ještě nevím). Stanovit cenu pro zvyšování hranic. V tomto bodě se dostávám k tomu, že bych to možná nejradši celé obšlehl z WoD (tj. ceny za vlastnosti, dovednosti a merity) i s počtem získávaných zkušeností. Bylo by to určitě jednoduché a rychlé.

Jaký je aktuální stav systému?
Hodlám při hraní testovat, jak se hráči budou chovat v případě, že nemají povolání, ale konkrétní dovednosti. A dokud nezjistím, že je to hratelné a přináší to benefity (resp. odstraňuje ty problémy, které jsem sepsal výše) a nepřináší to větší množství nových problémů, tak to dál rozvíjet nebudu.

Proč to sem píšu?
Někoho by to mohlo zajímat, někdo by si o tom mohl chtít pokecat. A třeba, až to bude hotové, podle toho někdo bude chtít i hrát.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

Přijde mi, že tvým cílem není jen zavést hru bez povolání, ale také udělat jakýsi strom vývoje dovedností, tedy něco jako plán vývoje postavy, aby každý věděl, kam směřuje.

Pro začátek bych postupoval takto:
1) Pyramida dovedností - tím bych zajistil jakýsi dlouhodobější rozvoj a přitom i strop (funguje tak, že abys ses mohl naučit dovednost na úroveň 2, musíš ji "podložit" dovednostmi z úrovně 1).
2) Pokročilost (kdy dovolit se učit) by se tím dala vázat na patro stromu a zabil bys dvě mouchy jednou ranou
3) ZS, které dávají manévry (většina ze základní příručky), bych dával jako zvlášní stupeň (manévr zdarma jako třeba 3. stupeň, dva manévry třeba 5. stupeň).

Tím bys měl pro každého sedmistupňovou pyramidu, což je vývoj na roky, pořád by bylo, co se učit a kam směřovat.

Současně bych nijak neomezoval provázanost dovedností, to by mohl každý stavět sám podle sebe, měl by naprostou volnost a přitom by se nemohl příliš "utrhnout", takže bys zajistil jakousi silovou vyváženost postav.

A nemusel bych měnit naprosto nic na pravidlovém fungování jádra DrD2.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Arten_CZ:
Není mým cílem mít strom vývoje dovedností, cílem je zachovat princip DrD II, podle kterého postava nemůže mít hned ze startu pokročilé dovednosti (zejména magii). Takže nejde o plán, jen o jasně daná kritéria: V současné verzi hráč ví, že aby mohl mít magii mysli (mág), musí nějak naskládat 6 úrovní v zaříkávači a kejklíři. Obdobně by dovednost Magie mysli byla podmíněna např. součtem 10 bodů v dovednostech Triky a kejkle, Síla vůle, Učenost, Jednání s lidmi (tohle teď jen tak plácám od klávesnice, neber to jako reálný příklad).

Pyramidový systém znám, ale z tvého příspěvku jsem úplně nepochopil, jak to myslíš.
Nerozumím bodu 2). Každou dovednost se postava učí od první úrovně, tj. začne vždy na nejnižším patře pyramidy.
Bod 3) jsem nepochopil vůbec (co má ZS společného se stupněm na pyramidě dovedností? Do pyramidy dovedností nechci ZS nijak zapojovat, ty stojí samostatně). A také jsem nepochopil, jak ses dostal k sedmistupňové pyramidě (pokud beru stupeň směrem nahoru, tak strop je pětka, to je dané mechanikou DrD II).

Obecně jsem se pyramidě chtěl spíše vyhnout, viz to WoD, které ji také nemá a funguje podle mne dobře.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

2) Pokud se chceš učit "pokročilou" dovednost (třeba magii ohně), můžeš začít až ve chvíli, kdy máš už naučený třetí stupeň v jiné dovednosti. (tzn měl bys třeba A1, B1, C1, D2, E2, F3 a až pak bys mohl začít s Magie ohně 1). Současně bys nemusel řešit, třetí stupeň které dovednosti by to byl, hráč by si mohl vybrat libovolnou dovednost.

3) Obecně, ZS s manévry se nedává k povolání, ale dovednosti. Ale v rámci povolání máš několik ZS pro různé dovednosti. Fakticky to tedy znamená, že bys měl pro každou dovednost jedno ZS s manévrem zdarma a jedno ZS s dvěma manévry (zběhlost a nadání tuším). A mohl bys to postavit jako další stupeň pyramidy.

Takže bys měl:
Dovednost v prvním patře pyramidy : Boj proti lidem 1
Dovednost v druhém patře pyramidy: Boj proti lidem 2
Dovednost v třetím patře pyramidy: Boj proti lidem 2 + ZS na manévr zdarma
Dovednost ve čtvrtém patře pyramidy: Boj proti lidem 3 + ZS na manévr zdarma
Dovednost v pátém patře pyramidy: Boj proti lidem 4 + ZS na manévr zdarma
Dovednost v šestém patře pyramidy: Boj proti lidem 4 + ZS na manévr zdarma + ZS na dva manévry
Dovednost v sedmém patře pyramidy: Boj proti lidem 5 + ZS na manévr zdarma + ZS na dva manévry

Potom bys mohl jako další stupně přidávat třeba mistrovství nebo ZS z expertů, takže by byl vývoj ještě delší.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Arten_CZ:
2) Už chápu. Máš pravdu, zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou. Jen mám pocit (ale ještě se nad tím zamyslím), že bych tam rád viděl i nějakou logickou vazbu (např. co má co dělat trojková dovednost střelba s tím, že dovolí hráči učit se magii).

3) Rozumím. Nelíbí se mi to z těchto důvodů:
- Chci, aby hráče nic netlačilo k tomu, hnát dovednost na pátou úroveň. Viz jak jsem psal, podobně jako ve WoD chci zdůraznit, že pátou úroveň mají jen ty skutečně nejlepší a nejvýjimečnější postavy. Což by znamenalo, že si většina hráčů na některé ZS vůbec nesáhne, popř. to opět budou tlačit do extrémů jen kvůli ZS navázaným na vysoké hodnocení dovedností.
- Ne všechny dovednosti mají přiřazené ZS s manévry, některé by zůstaly ošizené. A potom řada ZS funguje jinak, nedávají zběhlost ani nadání nebo mistrovství. A já nechci ZS ani škrtat, ani vymýšlet nové (skutečně mi jde jen o to, jak stávající systém přeskládat, nechci vymýšlet nový obsah). A nejsem si jistý, jestli bych dokázal rozumně všechny stávající ZS rozdělit logicky mezi dovednosti tak, jak navrhuješ (pokud jejich efektem nejsou manévry).
- Až vyjde revize, bude pravděpodobně spousta ZS přepracovaná. Bude pro mne myslím jednodušší je takto změněné nahradit za stávající v nákupním seznamu, než zjišťovat, jestli nejsou ve vytvořené pyramidě najednou moc nízko nebo vysoko a co s tím.

Celkově si myslím, že jsou to pro mne dost pádné důvody pro to, aby ZS a dovednosti zůstaly oddělené a žádná vazba se mezi ně nedávala.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

Sarsaparillos píše:Chci, aby hráče nic netlačilo k tomu, hnát dovednost na pátou úroveň.
V tom je právě to kouzlo pyramidy, přesně tohle za tebe řeší. Pokud se budou hráči hnát za vysokým skillem, budou růst do šířky (protože musí - spočítej si, kolik dovedností by se museli naučit, aby získali 7. stupeň). Pokud se za ním hráči hnát nebudou, budou pro změnu růst do šířky (protože to sami zvolí). Takže zde máš přesně tu regulaci, po které voláš, a při rozumně uspořádaných dovednostech (tzn. rozdělení pater podle nějaké logické struktury - např základní dovednosti, znalosti, odvozené dovednosti, specializace, elitní dovednosti) to řeší vlastně veškeré tvé požadavky.
Rodario
Příspěvky: 371
Registrován: 11. 3. 2015, 06:46

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Rodario »

World of Darkness svádí k tomu, aby postavy začínaly s co nejvyšším skilem/vlastností v jedné oblasti (při tvorbě postavy) a ty ostatní potom vylepšovali postupně, protože tak ušetří spoustu expů. Takže pokud se tomu chceš vyvarovat, tak budeš muset změnit ten systém tvorby postavy, aby k tomu nedocházelo.

A jak bys do tohohle zapojil Mistrovská povolání?
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Arten_CZ:
Však já obecně tu pyramidu neodmítám, jen jsem se vyjádřil proti tomu propojení se ZS, které je podle mne vyloženě nešťastné. Souhlasím s tím, že pyramida logicky omezuje rychlost, s jakou lze dosáhnout špičky a beru to jako validní možnost.

Každopádně ale zas úplně nerozumím jedné věci:
Arten_CZ píše:Takže zde máš přesně tu regulaci, po které voláš, a při rozumně uspořádaných dovednostech (tzn. rozdělení pater podle nějaké logické struktury - např základní dovednosti, znalosti, odvozené dovednosti, specializace, elitní dovednosti) to řeší vlastně veškeré tvé požadavky.
Já chápu možnost pyramidy podobně, jak ji prezentuje Fate. Tj. všechny dovednosti začínají na 1. úrovni, nejspodnějším patře, a pomalu se mohou cpát nahoru (pyramida má potom 5 pater, ne více). Jestli tím myslíš, aby např. magické dovednosti začínaly až na čtvrtém patře a pater bylo celkově více než 5, pak v tom vidím tento problém:

- Aby si hráči mohli vytáhnout nějakou tuto "vyšší" dovednost (která je dostupná na 4. patře) na třetí úroveň (což v DrDII není ještě nijak závratný bonus) a dostat ji tak na 7. patro, museli by tlačit na rozšiřování pyramidy, ačkoliv by to nemuselo reflektovat rozvoj jejich postavy ve fikci. Tím pádem tato varianta neřeší jednu z mých největších výtek, které mám k současnému systému povolání: Hra tě nutí zlepšovat se i v dovednostech, které postava nedělá. A s principem široké pyramidy o mnoha patrech by podle mne tento problém zůstal nevyřešen.

Rodario:
O tom "problému" vím a přiznám se, že mne nijak moc netrápí. Jsem zvyklý hrát spíše příběhové hry s malým ohledem na to, jestli jsou postavy mechanicky vyrovnané a stejně silné. Takže mne netrápí, když někdo na tomto principu ušetří pár bodů. Každopádně, řešení je myslím jednoduché: Dát při tvorby postavy body k nákupu a sestavit postavu za standardní ceny (jako při dokupování během vývoje). Myslím, že tuto variantu i zmiňují Mirrors.

Nad mistrovskými povoláními jsem ještě moc nepřemýšlel. Ale vzhledem k tomu, že mistrovské ZS jsou vždy přesně navázané na nějaké dovednosti, stačilo by podle mne dát pro každou mistorvskou ZS omezení v součtu úrovní podmiňujících dovedností. Nevím, já jsem sice Hru mocných testoval, takže jsme mistrovská povolání docela dlouho hráli, ale reálně jsme se k nim potom už téměř nikdy nedostali, takže mne to ani teď nijak moc netrápí.
Rodario
Příspěvky: 371
Registrován: 11. 3. 2015, 06:46

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Rodario »

O tom "problému" vím a přiznám se, že mne nijak moc netrápí. Jsem zvyklý hrát spíše příběhové hry s malým ohledem na to, jestli jsou postavy mechanicky vyrovnané a stejně silné. Takže mne netrápí, když někdo na tomto principu ušetří pár bodů. Každopádně, řešení je myslím jednoduché: Dát při tvorby postavy body k nákupu a sestavit postavu za standardní ceny (jako při dokupování během vývoje). Myslím, že tuto variantu i zmiňují Mirrors.
To je nejspíš tím, že jsi hrál s jinými lidmi s o hodně odlišnou mentalitou než já. Kdyby to bylo pár bodů, tak to moc velký problém není a neřešil bych to. Ale ony to klidně můžou být klidně i stovky expů rozdílu mezi postavou "munchkina" a postavou nováčka a to v systému, kdy za sezení dostaneš tak 4. A to ještě nepočítám "nevýhody", což je věc, která by se do Drd 2 moc nehodila. Hlavní je nepřebírat i chyby toho systému.

Přesně jak jsi řekl, jednoduché řešení je nedávat žádné "freebie pointy" nebo úrovně povolání zdarma na přerozdělení (jako to teď delá Drd 2), ale dát každému na začátku určitý počet expů, který může použít na nákup dovedností, jak bude chtít. :) I když pro některé to může být "zbytečně moc počítání".
Nad mistrovskými povoláními jsem ještě moc nepřemýšlel. Ale vzhledem k tomu, že mistrovské ZS jsou vždy přesně navázané na nějaké dovednosti, stačilo by podle mne dát pro každou mistrovskou ZS omezení v součtu úrovní podmiňujících dovedností. Nevím, já jsem sice Hru mocných testoval, takže jsme mistrovská povolání docela dlouho hráli, ale reálně jsme se k nim potom už téměř nikdy nedostali, takže mne to ani teď nijak moc netrápí.
Myslel jsem spíš to ohledně zasvěcovacích rituálů, buď musí být pro každou ZS zvlášť nebo se úplně vypustí. Nic jiného mě ani moc nenapadá, pokud chceš povolání vyřadit úplně.
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Rodario:
Tak na tom rozdělování puntíků na začátku se shodneme. Pokud to dotáhnu do konce, nemám problém s tím sepsat dva přístupy ke tvorbě postavy - jeden více počítací a spravedlivější a druhý méně počítací a zneužitelný.

K Mistrům: Já obecně podporuji to, aby se získání každé ZS zdůvodnilo ve fikci. Takže žádné takové, že postava běhá týden se srnkami po lese a najednou má zničehonic úroveň v zaříkávači a ZS povolující požehnání. Takže u mistrovských ZS chci to zdůvodnění také a klidně se tomu bude říkat zasvěcovací rituál (i kdyby měl vypadat jako složení zápočtu a zkoušky na univerzitě pro živlomágy).
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

Nemusí jít přímo o pyramidu, může jít i o sloupečky (tzn. každá vyšší musí být "podložená" slabší). Abych tedy vysvětlil, jak jsem to myslel s vhodně rozloženými dovednostmi v patrech. Pro ilustraci použiju jakýsi "archetyp" bojovníka. Samozřejmě, že podle toho, jaké by měly být dovednosti a jaké by měly být "předpoklady" růstu a provázanosti, tak bys ty dovednosti musel přebírat. Zde má jít o ilustraci principu. Obecně by stačilo říct, která dovednost se váže ke které čistě z pohledu logiky, ale je možné si provázání dovedností, tedy jakési "předpoklady", doplnit.

Řekněme, že je 5 skupin dovedností a 2 ZS (ty samozřejmě můžeš vypustit, ale chci ukázat, jak jsem to měl na mysli:
1) Základní, které může provádět každý a nemají žádný předpoklad[/b]
Boj lehkými zbraněmi, Boj těžkými zbraněmi, Boj improvizovanými zbraněmi, Střelba, Vrh, Zbroje, Zastrašování, Hrubá síla
2) Znalosti, které umožňují kromě přímé aplikace i získávat a využívat informace
Odhad soupeře, Taktika, Znalost artefaktů, Znalost legend, Znalost zbraní, Znalost zbrojí, Magičtí protivníci, Znalost zvířat
3) Rozšiřující dovednosti, které staví na základních a poskytují možnosti jejich využití v jiné situaci
Jízdní střelba, Jízdní boj, Motivování, Velení, Kovařina, Léčitel zvířat, Léčba běžných zranění, Reflexy, Pohyb po bojišti, Odhad situace
3+) ZS zběhlost (manévr zdarma)
Ke každé z dovedností přidá možnost použít manévr zdarma
4) Specializace, které přidávají postavě schopnosti, ke kterým neměla přístup
Ochranné obrazce, Výbušniny, Oddíly, Správa hradu, Dvorská etiketa, Svatý bojovník, Ochránce, Štítonoš
4+) ZS nadání (dva manévry)
Ke každé dovednosti je možné získat možnost použít v akci dva manévry zdarma
5) Elitní schopnosti, které dokáží používat jen skuteční mistři (sem by mohli patřit například ZS z expertů, dovedností už je dost)
Nadpozemský silák, Odolání kouzlům, Mistr šermíř, Paladin...

A ty bys měl dáno, že na začátku by ses mohl učit pouze dovednosti z první skupiny.
Dovednosti druhé skupiny by ses mohl začít učit až ve chvíli, kdy bys měl alespoň jednu dovednost z první skupiny na stupni 2 a dovednost z druhé skupiny by musela logicky navazovat na dovednost první skupiny (takže bys měl třeba Boj těžkými zbraněmi 2, Zbroje 1 a mohl by ses naučit nějakou schopnost z druhé skupiny na jedničku, ale musela by logicky navazovat na nějakou první, tzn, Znalost zbraní (těžké), Znalost zbrojí nebo Znalost artefaktů (těžké zbraně) nebo Znalost artefaktů (zbroje). Jakmile bys měl první dovednost na stupni 3, mohl by ses začít učit dovednosti z třetí skupiny, opět logicky rozšiřující dovednosti z první nebo druhé skupiny, které už máš. Atd až po pátou skupinu dovedností, který by ses mohl naučit, jakmile bys měl alespoň jednu dovednost na 5. stupni a měl bys logické předpoklady k něčemu z 5. skupiny.

Co se týče rituálů - to neřeším, jak získá postava možnost se zlepšit, řeším, jak mechanicky nastavit hru. Takže pokud bude muset pro každou schopnost 5. stupně projít zasvěcovacím rituálem a pro každou ZS navštívit učitele, to je otázka tvého konkrétního settingu. Já řeším, jak rozčlenit dovednosti a zachovat vývoj.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16252
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od MarkyParky »

Arten: Ta úvaha se ZS má jeden problém.

Některé dovednosti jsou záměrně v DrDII navržené tak, aby odlišným způsobem dodávaly možnost hrát manévry a tím diferenciovali jednotlivá povolání.

Takový typický příklad:
* Když chci bojovat zbraněmi:
> dostanu jeden manévr zdarma ze zbraně
> dostanu druhý manévr zdarma ze zběhlosti nebo ZS dávající rozsáhle/obranu zdarma
> dostanu možnost hrát dva manévry současně díky nadání

* Když chci kouzlit
> dostanu rituální předmět, který dává zdroje navíc => ty používám na platbu manévrů
> dostanu "vědminu chýši", která mi umožní působit na plochu bez rozsáhle, případně skrze ZS totéž pro "statek"

Obě dvě cesty mi tedy dávají podobný mechanický rámec - není vyvážený zcela přesně, ale přibližně ano - dosáhnu s nimi ekvivalent dvou současně zahraných manévrů, jeden zadarmo, druhý občas zadarmo.

Ve chvíli, kdy bych dal magii "nadání", nejspíš bych jí měl sebrat "chýši".
Ve chvíli, kdy bych dal magii "zběhlost," nejspíš bych jí měl sebrat "rituální předmět".

Anebo bych musel zavést chýši a rituální předmět pro boj.

Tak nebo tak, hra by se stala trochu plochou.

Proto chápu Sarsaparillovu snahu rozsekat dovednosti (a sám jsem si s touhle myšlenkou několikrát zahrával), ale zároveň závislot ZS na Dovednostech postavi jinak, než pouhým "zběhlost na libovolnou dovednost"
Uživatelský avatar
Sarsaparillos
Příspěvky: 1166
Registrován: 27. 8. 2011, 10:15

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Sarsaparillos »

Arten_CZ:
Na začátek chci vypíchnout, že si fakt vážím tvých nápadů a ačkoliv je zatím převážně odmítám, jsou to pro mne cenné podklady k přemýšlení. Nerad bych, aby sis myslel, že to sem píšeš zbytečně.

- Nejprve jeden méně podstatný detail: Pořád mi to ještě neřeší všechny ZS a přijde mi elegantnější vyřešit všechny jednotně, než dát některé do hierarchie a některé jinam. A představa že by se v těch skupinách a stupních míchaly s dovednostmi všechny ZS mi nepřijde moc přehledná.
- Jinak pokud bych zachoval jen dovednosti ve skupinách bez ZS a bez nějakých archetypálních balíčků, tak to skutečně vypadá jako dobrý systém, jak potlačit rychlý růst na maximální úroveň.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

Pro jednoduchost nástřelu příkladu by šlo, že od určitého stupně si můžeš přidat jednu "variantu" manévrů a od dalšího druhou "variantu". Takže pokud bys měl boj těžkými zbraněmi, které povětšinou dávají mocně, tak buď bys s tím byl spokojen, nebo by ses k nim mohl naučit zběhlost a využívat i přesně a lstivě. Na stejném stupni by mohla být i obrana, rozsáhle, chýše atd. Obrana třeba na 3. a rozsáhle a chýše na 5.

Já bych to viděl třeba tak, že zvýšení stupně dovednosti o jedničku by stálo tolik expů, na jaký stupeň dovednost zvyšuješ. Naučení manévru k dovednosti by stálo tolik expů, kolik už máš u dovednosti naučených manévrů +1.

Takže pokud by ses na 3. stupni rozhodl dát dovednosti Obranu, zaplatil bys 1, další na 3. by ses mohl naučit zběhlost za 2. A na 5. by ses naučil rozsáhle za 3 a nadání za 4. Totéž s magií.
Arten_CZ
Příspěvky: 822
Registrován: 23. 7. 2009, 09:30

Re: [houserule] DrDII bez povolání

Příspěvek od Arten_CZ »

Sarsaparillos:Ten archetyp byl jen pro příklad, abys viděl, jak se dají dovednosti provázat a nemusel jsem jich vymýšlet hodně. Ale archetyp byl prostředek k ukázce, nikoli směr, kterým dovednosti stavět. Chci hrát bojovníka, volil bych asi z těchto dovedností, chci hrát čaroděje, volil bych z jiných (a ty jsem úmyslně do seznamu nedával), chci hrát pouličního rváče, opět bych volil z jiných. Jen princip dělení dovedností do skupin by zůstal a návaznost by musela mít logiku.

Osobně dělím ZS na manévrové a schopnosti. Sám bych preferoval, aby manévrové vůbec neexistovaly a manévry byly za popis a způsob užití. Protože mi přijdou čistě mechanické (aby bylo hodně ZS), tak jsem je přesně tak i řešil - jednoduché zařazení na určité místo v systému pravidel. Naopak schopnosti jsou super, a proto jsem je umístil na vrchol pyramidy. Není ale problém mít více "stupňů" schopností a ty skutečně mistrovské mít až někde na vrcholu a slabší někde uprostřed, třeba od stupně 3, nebo je vázat konkrétně k dovednostem. To je už detail.

Taky si všimni, že jsem ZS vyřadil ze stromu, zůstal pětistupňový, nyní mají 3+ a 5+ a to říká, že se je můžeš naučit, až když máš dovednost určitého stupně, nikoli, že tvoří samostatný stupeň.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host