Doporučení RPG her

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Doporučení RPG her

Příspěvek od RPG Fórum »

Tohle téma je tu pro ty z vás, kteří si chtějí nechat doporučit nějaké RPG. Pokud hledáte hru, ptejte se tady. Čím podrobněji vylíčíte, co vás zajímá, tím větší šance, že vám někdo něco doporučí.

Téma vzniklo sloučením několika předešlých menších.
Kelton
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 10. 2007, 19:06
Bydliště: Praha

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Kelton »

Myslím že Riddle of Steel funguje tak nějak, ale neznám moc podrobnosti. Myslím že pár let zpátky vyšla nová verze, takže by to mohlo i být k sehnání.

Co znám trochu líp je Spellbound Kingdoms. Renesanční fantasy, podivná magie. Souboj je ale dělaný tak, že máš různé bojové styly. Každý ti dá pár manévrů, a vybíráš si který použít. Některé z nich jsou dobré na útok, některé spíš na obranu. Většina manévrů vychází z nějakého jiného, takže k těm lepším se musíš propracovat. Silnější útoky nebo nepřítel tě můžou vyhodit z postoje, takže zase začínáš od základního manévru.

Styly vypadají asi takhle. Nejdřív můžeš použít jen ty podtržené, v dalším kole přeskočíš na jiný v souvislém řádku nebo sloupci (nebo po šipce).

Tohle je zrovna magický styl, takže je prochu divný. Rozumné obrany má až v horním řádku, takže čaroděj co ho používá je první zhruba 3 kola celkem nechráněný. Styl s mečem by měl v základních možnostech nějaký kryt, ale takový se mi teď nepodařilo najít.

EDIT: našel jsem pěknou, byť dlouhou recenzi.
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od OnGe »

Zajímavoucné, díky
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15071
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Pieta »

Nová verze Riddle of Steel se jmenuje Blade of the Iron Throne. Tady je quickstart. Vím, že jsem k tomu četl krásný dlouhý příklad boje, ale teď ho nikde nemůžu najít, tak tady je aspoň příklad z Riddle of Steel (odkaz je na Internet Archive, stránky samotné už zmizely).

EDIT: Nějaký příklad je tady, hledej "example of combat". Ale není tak hezký jako ten, co si pamatuju.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od OnGe »

Díky za doporučení. Riddle of Steel/Blade of Iron Throne mi do toho pasují feelingem, ale ten souboják, to není ono. Jako vypadá zajímavě, asi bude i docela šlapat, ale není to to ono.

Spellbound Kingdoms naopak nesedí feelingem, ale ze stylů by se asi dalo to správné kombení a časování nějak vyvařit.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
dalajvladan
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 1. 2017, 15:16

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od dalajvladan »

Ahojte, po mnoha letech bych se rád vrátil k hraní RPG, avšak při zkoumání zjišťuju, že těch možností už je dnes opravdu hodně a že když o tom tak přemýšlím, tak mám i dost specifické požadavky. Doufám, že někdo zkušený, by mě mohl nasměrovat.

Hrát budou non-hardcore hráči, kteří na to nebudou mít moc čas, takže minimální nároky na to, aby museli něco studovat. Stejně tak i já si jako GM budu chtít přípravu co nejvíc ulehčit.

Moje představa o průběhu hraní a co by mi nejvíc pomohlo.

Klasický pro kohokoliv jasně uchopitelný fantasy svět tolkienovského typu (ale bych byl radši, kdyby to nebyla přímo Středozem). Dostatek materiálu k tomu a ideálně i již připravená dobrodružství. Nešlo by mi ani tak o historii, politiku a geografii, jak o ceny, předměty, NPC, bestie. Dobrodružství se alespoň ze začátku budou odehrát v "anonymním" světě, o kterém postavy nemají komplexní představu a nebudou tak zasazené do nějakého většího kontextu. Rád bych i omezil výčet ras, za které je možné hrát a omezil dopad jejich vlastností na hru. Vlastnosti by měli spíš vycházet z "příběhu" postavy a z dovedností / povolání, které ovládá. Je to třeba z toho důvodu, abychom nemuseli řešit, že některá postava neumí číst, psát nebo plavat (to jen jedině, kdyby někdo chtěl vyloženě někoho takového hrát a byl ochotný tomu styl hraní opravdu přizpůsobit). A aby i "válečník" mohl řešit logické hádanky a neomezovala ho nějaká statistiky typu Inteligence -10 :)

Herní mechaniku si pak představu ve dvou úrovních:

1) Boj - v rámci dobrodružství by vždy byl alespoň jeden boj, který by měl být relativně svázaný pravidly - aby se dalo jen podle jasně definovaných kroků. Míra "reality" nemusí být vysoká, ale měl by tam být prostor pro taktiku a přípravu na boj. Může být i vizualizace postav na nějakém herním plánku situace. Už však třeba neřešit, jestli někdo útočí zepředu či ze zadu. Jen základní přehled o situaci a počtu nepřátel a jejich přibližnou polohu.

2) Co nejjednodušší systém na řešení jakýchkoliv dalších situací. Překonání překážky, vyražení dveří, překonání pasti atd. Spíš jen pomůcka pro GM, když chce nechat věc "náhodě". Hodně rozhodování však bude na GM, který bude posuzovat situace selským rozumem a v kontextu příběhu. Ocení třeba zajímavý nápad a dobrý popis, jak to postava provádí. Pokud bude chtít válečník v těžké zbroji vyšplhat přes 2metrovou zeď, aniž by popsal, že si tu zbroj sundává, tak má prostě automaticky smůlu. Naopak, pokud postava typu zloděje popíše, že si ováže boty kusem hadru, aby se proplížil kolem spících stráží, tak se mu to automaticky podaří atd. Ideálně systém, kdy se snadno a rychle dá určit obtížnost čehokoliv (jednoduše modifikovat podle toho, kdo se o to pokouší a jak to popíše) a tím definovat pravděpodobnost úspěchu. Takové situace by mělo jít vyřešit opravdu instantně bez složitého počítání.

Pak je tu velká otázka, týkající se charakteristik a vývoje postav. Přesná povolání a levelování nebo spíš jen zlepšování dovedností? Statistiky určené k boji bych měl rád spíše pevně svázané a nebráním se tedy v podstatě ani tomu levelování jednotlivých povolání - pro začínající hráče to bude podle mě pochopitelnější a bude tam i určitá motivace k hraní a objevování nových schopností. Pamatuju si, že v DrD mě přechod na další úroveň bavil a těšil jsem se na to, až budu umět to a to. Rozhodně bych ale chtěl, aby se každý mohl pokusit o nalezení pasti, vypáčení dveří nebo používat zbraň, která pro něj není typická - nebo aby taková věc byla až na určité úrovni. Povolání by k tomu měli jen dávat určitou výhodu a přidávat "nadpřirozené" věci typu komunikace se zvířaty atd.

Takže má otázka - existuje něco, co by mi toto dalo? Popřípadě kombinace? Např. boj z jedné hry, svět z jiné a řešení všeho ostatní ze třetí? :)

Díky!

Vladan
Naposledy upravil(a) dalajvladan dne 15. 1. 2017, 21:29, celkem upraveno 1 x.
Sosacek
Příspěvky: 25784
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Sosacek »

Zvladas anglictinu? Pokud jo, podivej se na Dungeon World sem: http://www.book.dwgazetteer.com/

Je to kompletni hra (bez obrazku a nejakych hlasek) v online podobe, ale DW ma samozrejme i knizku a tak.

Pokud pozadujes, aby to bylo cesky, tak bude muset poradit nekdo jiny, myslim ze od tohohle nekdo zkousel delat preklad, ale nevim jak dopadl, a nevim kvalitu. Existuje treba cesky preklad DnD 5, ale ten byl dost otresny po jazykove strance, takze to bolelo cist.

EDIT: teda DW ma "co nejjednodusis system na reseni situaci" - bez desitek tabulek, nebo nejakych silenych vyojovych diagramu, co ti reknou, jake jsou na co bonusy - ale za cenu toho, ze funguje dost dramaticky a obtiznosti nejakych hodu proste nema.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Quentin »

Hezká minimalistická hra jsou Maze Rats, ale jsou dost drsné vůči hráčům. Pokud tě neodradí estetika Dungeon Worldu, tak začni u něj.
http://www.drivethrurpg.com/product/197158/Maze-Rats
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
dalajvladan
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 1. 2017, 15:16

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od dalajvladan »

Oběma díky za doporučení. Na oboje se mrknu. Angličtina problém není, obzvláště v případě těchto minimalistických / jednoduchých pravidel. Doporučení na světy a hotová dobrodružství, bych spíše uvítal v češtině.


Jen bych poprosil vyjasnit, co jste mysleli tímto:
Sosacek píše:funguje dost dramaticky a obtiznosti nejakych hodu proste nema.
Quentin píše:Maze Rats, ale jsou dost drsné vůči hráčům
Díky
captain66
Příspěvky: 321
Registrován: 30. 7. 2009, 15:15

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od captain66 »

Shadow of the Demon Lord by taky imo splnoval zadane. Vcelku jednoduchy DnD-like system zalozeny na d20, hromada predpripravenych dobrodruzstvi a zajimavy styl levelovani pomoci karier. Defaultni setting je ponekud drsnejsi (spis hororovy nez fantaskni), ale to by asi nebyl moc velky problem prefluffovat.
Bolt actions speak louder than words.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9342
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Quentin »

Maze Rats, ale jsou dost drsné vůči hráčům
Postavy na první úrovni mají jen 4 životy a DANGER ROLLy mají všeobecně malou šanci na úspěch. Celkově to tíhne ke stylu, kde se hráči musí opatrně rozhodovat a na dobrodružstvích všelijak taktizovat, aby se vyhnuli přímým konfrontacím nebo se na ně alespoň pořádně připravili.
(DW) funguje dost dramaticky a obtiznosti nejakych hodu proste nema.
Všechny hody mají stejné obtížnosti a hra se moc nesnaží fungovat jako fyzikální simulátor. Když děláš něco nebezpečného, tak máš pokaždé stejnou šanci na úspěch, liší se jen následky. Neumím to asi pořádně popsat, ale funguje to dobře :) Místo hádek o čísílkách řešíte věci rovnou související s fikcí.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
dalajvladan
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 1. 2017, 15:16

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od dalajvladan »

Tak jsem projel základy toho Dungeon Worldu a plní to mou představu na hodně velké procento :)

Jediný otazník mám u toho, že boj není tak pevně svázaný, jak byla má představa. Popis ukázkové hry se mi líbí, v reálu s nezkušenýma lidma se trochu bojím, jestli bych to "uhlídal" - aby se něco nedělo moc pomalu, nebo moc rychle, aby měl každý prostor na svůj tah atd. Ale to předpokládám, že by se dalo "natrénovat". A pomoct by asi i mohl ten plánek aktuální situace - s tím si to dokážu jakžtakž představit.

A trošku mě teda zarazil tah válečníka - Bend Bars, Lift Gates (When you use pure strength to destroy an inanimate obstacle). To je přesně něco, o co by se podle mě mohl pokusit kdokoliv bez ohledu na class. Jiné jsem zatím moc nestudoval, tak nevím, jestli tam není taky něco podobného...

A chápu správně, že na takové ty různorodé situace (přelézání vysoké zdi, šplh po laně, skok přes propast atd.) se používá tah defy danger?

A už jsem pochopil, co bylo myšleno tím že, nemá obtížnosti hodů. Nebezpečí buď hrozí nebo nehrozí. Neřeší se, jak to nebezpečí je "velké" či jaká je pravděpodobnost, že se daná akce nepovede. To je možná nakonec ale to, co jsem chtěl - umět rychle řešit různé situace :)
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od morech11 »

ahoj :)

vtipné na tom je to, že všetci sa môžu pokúsiť o všetko, ale vždy to bude mať iné fikčné následky.
pozri napríklad na rangera:
Hunt and Track (Wis)
When you follow a trail of clues left behind by passing creatures...
to predsa neznamená, žeby nikto iný nemohol stopovať zver. znamená to, že nikto iný na to nie je špecializovaný a nezíska napríklad tú informáciu (alebo lepšie: dostane nejakú falošnú a nebude o tom vedieť :>;o) )

takisto každý sa môže pokúsiť vypáčiť dvere do cely, ale hrubou silou to pôjde len ťažko a dal by som si ako GM dobrý pozor, aby sa spustili nejaké negatívne varianty toho, čo môže fighter ovplyvniť.
aspoň by to bolo potom hodne zaujímavé :-)=
Uživatelský avatar
Faskal
Moderátor
Příspěvky: 9048
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od Faskal »

Asi jak říká Morech.

U těchto speciálních move (tahů) platí, že ti garantují něco navíc oproti běžným move.

Ten tah u válečníka vypadá následovně:
Bend Bars, Lift Gates

When you use pure strength to destroy an inanimate obstacle, roll+Str. ✴On a 10+, choose 3. ✴On a 7-9 choose 2.
It doesn’t take a very long time
Nothing of value is damaged
It doesn’t make an inordinate amount of noise
You can fix the thing again without a lot of effort

1) To znamená, že už na částečný úspěch se ti povede přesně to, co jsi chtěl a máš kontrolu nad tím, jaké komplikace si vybereš (nevybereš). Chceš to udělat potichu? Umíš to zařídit. Chceš to dát do původního stavu? Umíš to zařídit.

2) Běžné postavy se můžou pokusit o něco podobného pomocí obecného tahu defy danger (na sílu), ale jenom za předpokladu, že je podle fikce jasné, že je něco takového možné. Pokud je neválečník zavřený ve vězení, je jasné, že ty mříže neprorve, protože před ním to už určitě spousta lidí zkoušela. Válečníkovi se ovšem pomocí tohoto tahu otevírá další možnost - on je tak silný, že dokáže udělat i to, co nikdo jiný předtím nedokázal a je schopný se dostat ven.

Trochu to souvisí s tím, jak je nastavený celý systém hry a předávání slova mezi hráčem a vypravěčem. Tok hry je takový, že hráč hraje, spouští svoje "tahy" a když to tah žádá (typicky při neúspěchu), předá slovo vypravěči. Další možnost, jak se vypravěč dostane ke slovu, je, že mu to slovo předáš. Takže když se válečník rozhlédne po vězení a neví co by udělal...

GM si vzpomene na jeden z hlavních principů hry: být fanoušek postav, a podle toho vyhodnotí situaci (mezi další principy patří třeba "naplň život postav dobrodružstvím").
Podívá se do svého seznamu tahů a jedna z věcí je "dej nějakému povolání příležitost zazářit", a připomene třeba válečníkovi, že ty mříže vypadají nepřekonatelně, ale on to nejspíš zvládne. (Stejně tak dobře se může otočit na nějakou z jiných postav.)

V téhle hře platí, že nepřítelem hráčů není vypravěč, ale oni sami, protože to oni si hází kostkami. 8)

...
Pro srovnání, ten obecný tah se vyhodnocuje následovně:

When you act despite an imminent threat or suffer a calamity, say how you deal with it and roll. If you do it…by powering through, roll+Str, ✴On a 10+, you do what you set out to, the threat doesn’t come to bear. ✴On a 7–9, you stumble, hesitate, or flinch: the GM will offer you a worse outcome, hard bargain, or ugly choice.

Takže na 10+ jsi schopný překonat nebezpečí související s tím, že se chceš někam dostat silou, ale nemáš garantovány věci, co má válečník (třeba nejsi schopný zamést za sebou stopy tím, že to poškození následovně opravíš) a na částečném úspěchu ti vybírá komplikace vypravěč, takže nad tím nemáš kontrolu ty sám.

...

Soubojů bych se nebál, jednotlivé výměny probíhají strašně rychle, takže není problém to mezi hráči stříhat a přesouvat spotlight.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od morech11 »

Faskal píše: Soubojů bych se nebál, jednotlivé výměny probíhají strašně rychle, takže není problém to mezi hráči stříhat a přesouvat spotlight.
a vôbec rýchlym strihom v tej hre strašne fandím. (hra ich teda nevyžaduje, ale mne sa osvedčili :))

dá sa to vyhnať až ad absurdum, keď sa dostaneš do situácie, že striháš takmer po vetách.

v praxi to potom môže vyzerať aj takto:
fighter sedí v base, cleric stojí pred starostom a oroduje za fightera a thief sa zatiaľ plíži starostovou spálňou a hľadá pergamen, ktorý bude dokazovať <whatever>

k postave fightera: "väzenie je prázdne, nie je tu veľmi čo použiť, ale tie dvere vyzerajú, žeby sa dali vyraziť." "čo robíš?"
(hráča nechávam premýšľať a otáčam sa za clericom)
koktavým hlasom starostu k postave clerica: "A t-t-to si a-ako my-m-myslíte, žžž-ž-že sme t-tu nejaký h-h-hol-h-holubník?! T-t-ten aaa-amul-l-let j-j-je k-kradnutý. A v-vás zz-zatkne-neme za na-p-p-pomáhanie! S-S-STRÁĚ!!!" "čo robíš?"
(otáčam sa na thiefa)
"počuješ, ako koktavý starosta kričí na stráže a po chodbe prehrmeli štyri páry nôh. možno už nemáš dlho na svoju prácičku." "čo robíš?"
(naspäť k fighterovi, spýtavý pohľad)
"urobím to a to" "skvelé, hoď si, čiastočný neúspech, <nazriem do gm moves, nájdem vhodnú variantu>" "čo robíš?"
(otočka na clerica)
"utekám tam a tam" "..." "čo robíš?"

a tak ďalej a tak ďalej.

v skratke čím viac postáv je spolu, tým pomalšie strihy, čím menej sú spolu, tým rýchlejšie strihám. a narozdiel od dračáku ich tu budem aktívne trhať :)
dalajvladan
Příspěvky: 4
Registrován: 15. 1. 2017, 15:16

Re: Doporučení RPG her. Hledáte systém? Ptejte se.

Příspěvek od dalajvladan »

Skvělé! Moc díky za ujasnění. Rozdíl mezi Bend Bars, Lift Gates a obecným Defy Danger už chápu a dává mi to logiku.

A jak mi popisujete boj a ten aspekt předávání slova, tak si říkám, že bych to mohl zvládnout.

No, tak teď už jen to vyzkoušet v praxi :)
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů