DnD 5E

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně old school renesance.
Odpovědět
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3176
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 15. 8. 2016, 06:38

WotC potvrdili, že počet prodaných kusů PHB 5e už přesáhl počet prodaných kusů PHB 3e, 3.5 i 4e (jednotlivě, ne dohromady). A to za celkovou dobu existence, ne vztaženo na dva roky existence.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: PDF v grafice

Uživatelský avatar
Tavicz
Příspěvky: 70
Registrován: 27. 8. 2010, 12:45
Bydliště: Albireo, Dálavy

Re: DnD 5E

Příspěvek od Tavicz » 7. 9. 2016, 16:35

Tak, a díky Cubicle 7 můžeme od příštího týdne hrát DnD 5 ve Středozemi. :clap: :D
Mimochodem, překlad té knížky by byl boží. 8)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 10. 2016, 11:23

Můžeš mi ShadoWWWe hodit komentář k tomuhle?
eerieBaatezu píše:Ten problém je docela banální. Když porovnáváte reflexy dvou maníků, hážete d20 + obratnost + zdatnost vs d20 + obratnost + zdatnost, když zjišťujete reflexy jednoho maníka, je to d20 + obratnost + zdatnost proti obtížnosti, která je 8 + obratnost + zdatnost (i v případě, že jde o aktivní snahu protivníka). Což nesedí ani matematicky, ani fikčně.
Rád bych viděl, jestli to nechápu nějak blbě, v čem je problém, apod. Díky.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3176
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 10. 2016, 12:52

Nechápu, jak to přesně myslíš.

Základem hodu k20 je vždy hod k20 + vlastnost + zdatnost proti nějakému cílovému číslu, kterému se říká Stupeň obtížnosti (SO, respektive DC), nebo Obranné číslo (OČ, respektive AC). Buď to může být ověření vlastnosti, hod na útok, nebo záchranný hod.

1) Ověření vlastnosti: Hráč si hodí k20, přičte opravu vlastnosti, pokud může současně použít nějakou dovednost, ve které je trénovaný, tak si přičte i zdatnostní bonus. Je to hod proti SO, které je zpravidla 10 pro lehké, 15 pro středně těžké a 20 pro těžké činnosti, ale fakticky může být cokoliv mezi 5 a 35 dle rozhodnutí PJ (který má ve svém Průvodci pokyny, jak to nastavit). Speciálním případem ověření vlastnosti je vzájemné ověření, někdy také tzv. konflikt. K tomu dochází, kdy dva tvorové aktivně jednají proti sobě pomoc činností, které spadají pod ověření vlastnosti (příklady jsou uvedeny v PHB na str. 174 v části Konflikty). Což znamená, že si oba aktéři klasicky hodí k20 + vlastnost (+ případně zdatnost) a porovnají vzájemně výsledky, přičemž vítězí ten s vyšším výsledkem. V případě shody se aktuální situace nijak nezmění (čili může jedna ze stran vyhrát kontumačně, nebo prohrají obě).

2) Hod na útok: Útočící hráč si hodí k20 + oprava vlastnosti. Pokud postava útočí kouzlem nebo zbraní, se kterou je zdatná, přičte si zdatnostní bonus (jedinou speciální výjimkou je případ, kdy postava, která neumí kouzlit, sesílá útočné kouzlo pomocí kouzelného předmětu, pak si zdatnostní bonus taky nezapočítává). Háže se proti OČ, které je 10 + oprava Obratnosti, repektive OČ zbroje (příp. plus OČ štítu) + oprava Obratnosti cíle útoku.

3) Záchranný hod: Na rozdíl od předchozích případů, zde si neháže aktér, ale cíl nějakého postihujícího účinku. Hází si opět k20 + vlastnost + zdatnost, pokud je v dané záchranně zdatný. Proti SO, které se určuje různě, ale nejčastěji (tj. u kouzel a zvláštních schopností nestvůr) jako 8 + oprava určité vlastnosti (u kouzel sesílací vlastnosti) + zdatnostní bonus sesilatele/nestvůry. (Pokud jde o past, pak se SO může určovat jinak, dle popisu pasti.) Odsud možná pramení tvoje otázka, proč je tam 8 a ne 10 jako u hodu na útok.

Odpověď nelze spočítat. Jde o pravidlo vycházející ze zkušenosti z hraní u stolu. Zatímco u ověření vlastnosti spolu často soupeří stejně zdatní soupeři (čti: buď si zdatnost přičtou oba, nebo nikdo) a u úspěšného hodu na útok cíl většinou maximálně přijde o nějaké množství životů, tak záchranné hody jsou často tzv. "save or suck". Ne vždy, ale často. U zraňujících záchran pak jde obvykle u úspěšná/neúspěšná záchrana o poměr velké/menší zranění, přičemž velké je obvykle vyšší, než je obvyklé pro útoky na dané úrovni. U "save or suck" záchran jde obvykle o vyřazení nebo úplné ovládnutí protivníka, když se nezachrání hodem. Ve zkratce: neúspěch v tomto druhu hodu k20 je obvykle horší než neúspěch v předchozích typech hodu k20, proto ta 8. A ještě z jednoho důvodu: kouzlící tvor má obvykle v zásobě několik kouzel cílících na různé vlastnosti cíle. Na od pohledu nabušence použije kouzlo se záchranou na Inteligenci či Moudrost, na od pohledu mága zas kouzlo se záchrannou na Sílu či Odolnost. A zde vzniká disproporce. Že zatímco sesilatel si ke svému SO vždy přičítá zdatnost a ještě k tomu zpravidla opravu své nejvyšší vlastnosti, tak postižený si často nemůže přičíst zdatnost a navíc si často přičítá nějakou malou (někdy i zápornou) opravu vlastnosti. Zvlášť na vyšších úrovních už je to tak velký rozdíl, že taková kouzla téměř vždy projdou (proto mají legendární nestvůry často rys Legendární odolání). Zkrátka a dobře: hraním u stolu se přišlo na to, že tam ta 8 dává větší smysl než cokoli jiného.

Ale jak je vidět ze vzorců výše, ani u OČ se často nepřičítá 10 + Obratnost (protože tvor může mít štít nebo různé zbroje a některé z nich navíc přičítají jen zlomek opravy Obr, nebo taky nic). A u ověření vlastnosti je to taky jinak - SO může být cokoli mezi 5 a 35 a v případě konfliktu je to v průměru 10,5 (průměr hodu k20), ale může se výrazně lišit oběma směry (1-20 za k20 a +0 až +6 za zdatnost, tedy rozptyl 1-26). Jinými slovy: vždy je to k20 + vlastnost + někdy zdatnost a SO se určuje různě a může mít velmi různé hodnoty, ale to je jako u velikosti zranění, to může být taky velmi proměnlivé.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: PDF v grafice

ashok

Re: DnD 5E

Příspěvek od ashok » 12. 10. 2016, 13:17

To je super shrnutí, Shadowe. Nechceš to dát na Kostku do sekce překladu 5e? Nebo založit nějaké FAQ? Byla by škoda, kdyby to tu zapadlo. Mohl bych poprosit třeba ještě o podobné vysvětlení práce se zdatnostními bonusy? Díky.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3176
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 12. 10. 2016, 14:38

Nechci moc lézt Gurneymu do zelí, který na Kostce připravuje článek D&D 5E v kostce, kde by mělo být přehledně shrnuto vše podstatné, jak hrát. Když tak se s ním domluvím, jak to vypadá, a třeba sem něco o zdatnostech hodím.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: PDF v grafice

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 10. 2016, 15:34

ShadoWWW: TLDR: Prostě to není sjednocené. $D Můj problém je s mechanika/fikce.
eerieBaatezu píše:Když porovnáváte reflexy dvou maníků, hážete d20 + obratnost + zdatnost vs d20 + obratnost + zdatnost, když zjišťujete reflexy jednoho maníka, je to d20 + obratnost + zdatnost proti obtížnosti, která je 8 + obratnost + zdatnost (i v případě, že jde o aktivní snahu protivníka). Což nesedí ani matematicky, ani fikčně.
Prostě jaký je ve fikci rozdíl mezi porovnáváním reflexů pomocí ability checku a saving throwu? No žádný. Ale mechanicky/matematicky tam rozdíl je.

Ty savy jsou vůbec nejslabší stránka 5e. Spousta postav má poměrně hodně savů stejných na 1. jako na 20. Což je extrémně WTF. A potom, to, co popisuješ. Designaři nastaví schopnosti na save or suck a pak zpátečně jebou do matematiky, aby to bylo hratelné, místo, aby to opravili nějak systémově, čímž místo zjednodušení systému věci opět rozdělují.


Jo a taky jsem koukal, jak divně řeší levelování Fightera, oni jakoby jedou tou cestou 3e, jakože přes featy si postavím fightera, jenže v 5e je zlepšování abilit a featy jedna věc, a oni to udělali tak, že Fighter si může víckrát zlepšit ability, než ostatní povolání, takže ve výsledku jsou Bojovníci průměrně atributově nejsilnější, nejobratnější, nejodolnější, nejchytřejší, bla bla,... protože ostatní povolání si nemohou tolikrát zvyšovat atributy, taky trochu WTF řešení.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13416
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta » 12. 10. 2016, 16:20

eerieBaatezu píše:Prostě jaký je ve fikci rozdíl mezi porovnáváním reflexů pomocí ability checku a saving throwu? No žádný. Ale mechanicky/matematicky tam rozdíl je.
Jedno je "dva se snaží o +- totéž, zjišťuje se, kdo líp", druhé je "jeden se snaží zasáhnout a druhý nebýt zasažen", imho.

Čímž teda nezpochybňuju zbytek úvahy, matematika kolem saves je v 5e úplně divná. (:
eerieBaatezu píše:Jo a taky jsem koukal, jak divně řeší levelování Fightera, oni jakoby jedou tou cestou 3e, jakože přes featy si postavím fightera, jenže v 5e je zlepšování abilit a featy jedna věc, a oni to udělali tak, že Fighter si může víckrát zlepšit ability, než ostatní povolání, takže ve výsledku jsou Bojovníci průměrně atributově nejsilnější, nejobratnější, nejodolnější, nejchytřejší, bla bla,... protože ostatní povolání si nemohou tolikrát zvyšovat atributy, taky trochu WTF řešení.
To tak úplně neplatí, protože obvykle se všichni ve svých oblíbených atributech stejně dohrabou na maximum, a zvedat si druhý, třetí atribut už není vždycky tak atraktivní, protože ho stejně nebudeš tolikrát používat, takže tam je pak ten prostor na featy.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 10. 2016, 16:36

Pieta píše:To tak úplně neplatí, protože obvykle se všichni ve svých oblíbených atributech stejně dohrabou na maximum, a zvedat si druhý, třetí atribut už není vždycky tak atraktivní, protože ho stejně nebudeš tolikrát používat, takže tam je pak ten prostor na featy.
Jenže 1) Featy jsou jen optional, takže se na ně vůbec hrát nemusí, tudíž jen zvyšuješ ability, 2) Featy často přidávají ability. Takže Fighteři mají prostě nejlepší atributy ze všech by design.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13416
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta » 12. 10. 2016, 17:56

Pokud ve hře featy nejsou, tak by víceméně každý měl mít na 20 úrovni své dvě hlavní vlastnosti na max. Takže fighter je nemá lepší, jen je má na maximu dřív, a nějaké míň podstatné vlastnosti má vyšší. Což není něco, co by mi zrovna trhalo žíly.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 10. 2016, 18:03

Pieta píše:Pokud ve hře featy nejsou, tak by víceméně každý měl mít na 20 úrovni své dvě hlavní vlastnosti na max. Takže fighter je nemá lepší, jen je má na maximu dřív, a nějaké míň podstatné vlastnosti má vyšší. Což není něco, co by mi zrovna trhalo žíly.
No má dvě hlavní na max dřív, plus začne zvedat další. Jako jasně, můžeš nad tím mávnout rukou, já jen říkám, že podle designu 5e má fighter nejlepší staty, což mi zase pro fikci nesedí.
Pieta píše:Jedno je "dva se snaží o +- totéž, zjišťuje se, kdo líp", druhé je "jeden se snaží zasáhnout a druhý nebýt zasažen", imho.
Ok, to ale s sebou implicitně nese to, že jedno je lehčí a druhé těžší, opět to ve fikci nedává smysl.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 10. 2016, 11:07

Obrázek

Tak tohle je fakt megahustý. Nějací týpci udělali konverzi World of WarCraft do 5e. Ale né jen tak ledabylou, jako byl ten oficiální produkt v dobách 3e, kde byly DnD classy a kouzla a spell sloty a podobně. Tohle je fakt totální předělávka, atributy, rasy, povolání, potvory, kouzla, mana, profese, no prostě všechno předěláno tak, aby to bylo jako ve wárkraftu, ale jelo to na pravidlech 5e! Fakt čumím.

http://www.thepiazza.org.uk/bb/viewtopi ... 58&t=13944
Progress
Races: Finished : Races of Warcraft.
Skills and Professions: Finished : New skills (Engineering and Alchemy), improved crafting system, and material gathering rules.
Classes and Specializations: Finished : New classes, specializations, and racial classes.
Feats: Finished : Two new feats, with more possible upcoming additions.
Powers and Magic: Finished : Over fifty new spells and a completely integrated mana system.
Creature Statistics (Monster Guide): Work In Progress: Constructs, vehicles, and soldiers of the Alliance, Horde, Scourge, and Burning Legion, as well as beings of the Warcraft universe.
Equipment: Work In Progress: New weaponry, gadgets, firearms, bombs, and more.

Uživatelský avatar
Naoki
Příspěvky: 4998
Registrován: 2. 10. 2006, 20:04

Re: DnD 5E

Příspěvek od Naoki » 17. 10. 2016, 07:56

Koukal jsem na google docs verzi. Nevím jestli je tam nějaká úplnější ale to co jsem tam našel bylo spíš kostra než hotový projekt...
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3176
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 17. 10. 2016, 08:50

Je na tom vidět hodně práce, otázkou je, kdo je cílové publikum. Z počítačových her přechází* na papírové DnD spíš hráči Baldur's Gate a podobných singlovek nebo hráči Neverwinteru či DDO, tedy obecně DnD CPRG, co si chtějí zahrát i s přáteli u stolu.

WoWkařům by se IMHO víc líbila konverze do 4. edice.

Pro hráče stolního DnD to taky moc není, protože ti mají Říše, Ravenloft, Dragonlance, Planescape a další herní světy, které pro potřeby stolního hraní jsou často lépe přizpůsobené než konverze WoW, jak ostatně již ukázal World Of Warcraft The Roleplaying Game, tedy konverze do d20 3.5.

Své publikum si to asi najde mezi fanoušky WoW a DnD 5e (v průniku těchto množin), ale neřekl bych, že půjde o nějakou masovou záležitost. Na mě to, stejně jako na Naokiho, působí jako teprve rozpracovaný koncept, i když robustní, navíc z hlediska úpravy a přehlednosti dost tristní. Kdybych byl velký fanoušek WoW, asi bych se tím dokázal prokousat**. Ale jinak... nic pro mě.


-----------
* Přechází není úplně správné slovo. "Zkouší hrát" je lepší, protože hraní stolního DnD je obvykle jen doplňkem hraní na počítači, ne jeho nahrazením.
** Nabízí se otázka, proč si místo toho nepustit WoWko a prostě hrát místo studování rozsáhlých pravidel...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: PDF v grafice

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 12396
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York » 17. 10. 2016, 09:09

ShadoWWW píše:Nabízí se otázka, proč si místo toho nepustit WoWko a prostě hrát místo studování rozsáhlých pravidel...
Protože ve WoWku dlouhodobá hratelnost nestojí za zlámanou grešli. Na 100% dokáže hráče zabavit tak maximálně týden po vydání datadisku, pak se to postupně smrskne na párhodinový raid X dní v týdnu a dál moc není co dělat*.

* Respektive, pokud to někoho baví, tak může sbírat achievementy, bitkařit s pokémonama a tak - ale to není nic, co by si člověk neodpustil, když má možnost dělat něco zajímavějšího, třeba jako zahrát si RPGčko.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů