Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od MarkyParky »

Arten:
Ještě zkusím doplnit Fafrina v té jeho odpovědi.

Příklad, který dáváš, pracuje s hodně proměnliným zoomem.

Předpokládám, že pokud říkáš "Jak mám docílit toho, aby byl každý z hodů zajímavý. Aby nebyl souboj příliš lehký/smrtelný a přitom aby při ostatních hodech na něčem zdrojově záleželo?", ve skutečnosti se tvoje úvaha odvíjí cca takto:

- obnova zdrojů v DrDII:Z pevně navázána na tok času ve fikci - tzn. probíhá v konstantním zoomu.
- ty máš ale v různých částech hry akce, které "zaberou" jiné množství fikčního času - pracují s odlišným zoomem.
- proto dochází k tomu, že cítíš nevyváženost. Hodně nazoomované akce mají větší váhu, než ty odzoomované.

Tohle je naprosto regulérní pohled na věc a dá se k němu postavit celkem třemi způsoby, všechny ti vygenerují validní hru. Každý způsob ale bude vyhovovat jiné hráčské preferenci.

1) Ignoruj to a dál hraj zoomově rozmanitou hru - a zjistíš, že to možná nevadí. Statistika totiž možná vyřeší problém za tebe - vysvětlím proč:
- doba strávená na dobrodružství je relativně dlouhá (několik cyklů utrácení/obnova). A jediná věc, která nakonec rozhodne o výsledku celého dobrodružství, je otázka, zda postava prováděla úspěšně management po celé dobrodružství. Tím pádem pokud se zoom střídá opravdu pravidelně a nemáš ve hře delší monotóní bloky, občas přerušené jedním výstřelkem, tak to mechanika v dlouhodobém hledisku "srovná" za tebe.

Pokud bod 1 nefunguje, znamená to, že máš trochu vyhraněnější preferenci. A to může být dvěma směry:
2) Jsi spíše simulacionista a bude pro tebe důležitějším aspektem hry konzistence převodu mezi fikcí a mechanikou. Tím pádem tě budou "tahat za uši" spíš ty velké změny zoomu. Pak je řešením v nich trochu ubrat. Neznamená to, že musíš odehrávat celou hru v konstantním zoomu - ale můžeš tomu pomoct akcentováním konzistence v tempu čerpání zdrojů v čase
- v první řadě důslednou aplikací mechaniky pro únavu při dlouhodobých činnostech (Revize, strana 17) - což bych uplatnil v tvém příkladu u toho prohledávání města
- v druhé řadě přiblížením zoomu - např. "v noci se chce zloděj potají dostat do přístavu a nastražit výbušninu na lodě" by pro mě osobně byl důvod k tomu zahrát si cca 5kolovou napínavou stealth akcičku a smáznutí pouhými dvěma hody by mě ochudilo o slušnou část zábavy. Tohle je ale hodně individuální.

3) Jsi-li spíše dramaticky orientovaný hráč, pak pro tebe nejsou problém samotné změny zoomu a cíleně chceš skákat. Ale skřípe ti naopak ta konstantní a na fikci navázaná obnova zdrojů. V takovém případě je dobré sáhnout právě tam a obnovu změnit. Můžeš například říct, že zdroje spíš znázorňují míru toho, jak moc může postava ovlivnit dění v příběhu tím či oním směrem - a obnova pak bude probíhat mezi scénami (nikoliv ve fikčním čase). Pokud využíváš volitelné pravidlo o škálovaném odpočinku, pak velikost obnovy bude vycházet z významu scény (a nikoliv z fikční kvality pelechu).
V tvém příkladu bych tedy třeba mohl říct (ber to jako příklad, nevím, jaký byl skutečný význam těch scén), že:
- úvodní bitka je samostatná scéna a po ní si hráči obnoví 5 zdrojů
- hledání ve městě je jednorázové vyhodnocení, ani to není scéna, obnova nebude
- bitka v hospodě je podružná scéna a po ní si hráči obnoví 3 zdroje
- a vyhození lodi do povětří jsou zase dva dílčí testy, bez obnovy



Nechci úplně škatulkovat, ale z toho, co tu občas na fóru píšeš, mám pocit, že tvé preferenci by nejblíž byl přístup číslo 3. Je to ale zároveň ten nejpracnější, takže si nejsem jist, jestli ti to vlastně pomůže ;o)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od eerieBaatezu »

Chci se zeptat... S tím jak DrD II přistupuje k řešení věcí, ke zdrojům a schopnostem postav, atd. Jak moc se to nakonec projevuje v tom, zda je to pořád hra o kydlení potvor a nebo ty mechaniky opravdu svádí k tomu, hrát konflikty hodně jinak, než v DrDo nebo v DnD?
Obrázek
Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 783
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Lorwyn »

eerieBaatezu píše:Chci se zeptat... S tím jak DrD II přistupuje k řešení věcí, ke zdrojům a schopnostem postav, atd. Jak moc se to nakonec projevuje v tom, zda je to pořád hra o kydlení potvor a nebo ty mechaniky opravdu svádí k tomu, hrát konflikty hodně jinak, než v DrDo nebo v DnD?
Za mě ta hra naprosto není o kydlení potvor, ale kdoví, kdo to vlastně hraje tak, jak to bylo psáno. Plus, já toho zatím v tomhle systému nenahrála až tak moc. Tak za půl roku budu vědět líp.

Ale prozatím....ano, konflikty jsou hodně jiné. Nejsou řešeny tak často pěstmi a noži, jeden z nejnapínavějších bylo vlivem a schopnostmi podpořené ukecávání vesničanů...mechaniky tomu pomohly. Ve chvíli, kdy hráči (byli to až na jednoho nováčci, věk 13-15 let) koukali do deníku, co by tak mohli, sáhli pak k (pěkně hraným btw) konfliktům na duši a vliv stejně často, nebo i více, než k tělu...v drdo nevídáno, aspoň u mě.
A naopak, pokud už mělo dojít k boji, hodně plánovali, snažili si zařídit před bojem fajn postavení, nepřítele převézt spíš než umlátit, až z něj budou čísíka skákat. Plus boj nebrali jako "hurá, konečně", ale spíš jako "kurňa, to bude zlý a nebezpečný". K tomu ale přispělo i ladění hry.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Fafrin »

Konflikty mi končí často ústupem, únikem, vyjednáváním apod.
To se mi v DrDo bez nějaké řádné přípravy a autoritativního zásahu v tomto směru stát nemohlo.
Tady to systém v pohodě umožňuje.

Taky se jako konflikt dá odehrát smlouvání, hádka, výslech a podobně.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
dd

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od dd »

Fyzicke konflikty jsou u nas delsi nez v puvodnim DrD (resi se vycerpani, vic se promysli akce nez jen "zase ho seknu mecem"), nekdy mozna az moc dlouhe. Na druhou stranu je to rozhodne zajimavejsi! Vic se akce promysli, vymysli se zajimave varianty, vyuziti okolniho prostredi atd. Driv by nikoho ani nenapadlo hodit nepriteli do oci pisek, moc se neresila snaha dostat se mu do zad atd.
Uživatelský avatar
lapivorax
Příspěvky: 199
Registrován: 15. 12. 2012, 13:36
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od lapivorax »

Budu trochu off-topic. Nemám ohlas po zahrání, ale po přečtení Pravidel. Vlastně nemám jeden ohlas, ale už několik, tuším že 4. Všichni se nezávisle na sobě shodli na tom, že Pravidla DrD 2 jsou napsána tak, že abys z nich vyčetl a pochopil jednu věc (byť samu o sobě dobrou), musíš nad tím strávit tak 2,5 hodiny pročítání a listování.

Nic převratného že, to víme všichni....
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Uživatelský avatar
Nuloen
Příspěvky: 200
Registrován: 21. 9. 2015, 15:14
Bydliště: Irdorath

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Nuloen »

Tomu značně pomáhá začátečnická verze a samotné hraní hry. Nedá se říct že by s tím autoři nepočítali a navíc můžeme zkrz celou knížku vidět zmínky o tom že si máme pravidla nabalovat postupně.
Z toho co sem pochopil by tenhle problém měla řešit revize a rozhodně se hra zjednodušila.
Já hraju za alchymistu, takže výrazně. Sice se krapátko nadělal maglajz s přímým používáním nástrah, ale to se dá lehce patchnout u stolu.
Nemám zkušenosti ale věřím že učení se pravidlům není problém určitých systémů, ale rpg celkově. A drd má tento problém protože se snaží pokrýt obrovskou oblast s co nejmenším množství textu, takže se to komplikuje.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Pepa »

Protože to je také jistý ohlas po zahrání (a recenze), tak to napíšu sem.
Ilgir píše:Nevím, jak se hra ujme u proklamované cílovky (teenageři, začátečníky), nicméně pro mě je tato hra jako stvořená, a proto dávám s klidným svědomím pět hvězd.
Maugir píše:13. 8. 2016: Po pěti letech hraní (a vyzkoušení a přečtení mnoha dalších systémů) měním hodnocení ze čtyř hvězd na pět.
Vážně dáte s klidným svědomím pět hvězdiček hře, která byla evidentně nedodělaná a na jejíž revizi se pracovalo několik let? Proto se chci zeptat takto:

(a) Hodnotíte DrD II před revizí nebo po ní? (Což je otázka v podstatě na všechny. Zkuste po revizi svoje hodnocení updatovat.)

(b) Hodnotí se hry v tom hodnocení subjektivně nebo objektivně? (Kdyby se mi například líbil VOID, tak mám mu dát 5 hvězdiček, i když vím, že pro širé davy to není a hra má dost nedodělků?)

(c) V mnoha hodoceních vidím mnoho výroků jako "nejepší česká RPG hra". Nechcete tento výrok po vydání Fate: Rozcestí poněkud poupravit?
Maugir (nepřihlášen)

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Maugir (nepřihlášen) »

Pepa píše:Vážně dáte s klidným svědomím pět hvězdiček hře, která byla evidentně nedodělaná a na jejíž revizi se pracovalo několik let?
Ano.
(a) Obojí.
(b) Nevěřím v existenci objektivity.
(c) Ne.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Fafrin »

Maugir: (b) +1
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Nuloen
Příspěvky: 200
Registrován: 21. 9. 2015, 15:14
Bydliště: Irdorath

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Nuloen »

Abych trochu navázal. Z toho co jsem pochopil z doslechů a z videí se 5E pravidlově posunulo blíž drdII. A z toho co jsem viděl, slyšel si tuhle změnu vychvalují.
Aby to nebylo "vrabci cvrdlikali", tak sem dám nějaký velký youtube jméno, jako je Nerdarchy. Viděl sem dost jejich obsahu kde se baví o změnách v pravidlech a dost mi to připomínalo principy, nebo to bylo to samé jinými slovy, které se vyskytují i v DrDII.
Takže jen takhle k zamyšlení.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Pepa »

Maugir: To jsou vskutku vyčerpávající odpovědi :>;o)

Objektivitu bych zjednodušeně definoval asi tak, že se přestanete dívat na sebe (a svoje potřeby) a začnete se také dívat i na ostatní...
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od MarkyParky »

Pepo,

rozumím tomu správně, že HODNOTIT podle toho co si MYSLÍM, že se LÍBÍ nějakým HYPOTETICKÝM ostatním, jejichž vkus NEZNÁM a vlastně ani NEVÍM jak by měl vypadat, je podle tebe objektivní?


Já jen abychom měli jasno v dojmech... Ehm teda pojmech.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od ShadoWWW »

Z toho co jsem pochopil z doslechů a z videí se 5E pravidlově posunulo blíž drdII.
Jako D&D 5e? V čem konkrétně, myslíš?

Pokud bych měl já přirovnat DrD II k nějaké edici D&D, pak D&D 4e. A to konkrétně, že:
- oba vychází z modelu GNS
- oba se snažili o přelomovou změnu
- oba byli převážně odmítnuty komunitou fanoušků starších verzí
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vaše ohlasy po zahrání [+ recenze]

Příspěvek od Jerson »

Nuloen píše:Abych trochu navázal. Z toho co jsem pochopil z doslechů a z videí se 5E pravidlově posunulo blíž drdII. A z toho co jsem viděl, slyšel si tuhle změnu vychvalují.
Aby to nebylo "vrabci cvrdlikali", tak sem dám nějaký velký youtube jméno, jako je Nerdarchy. Viděl sem dost jejich obsahu kde se baví o změnách v pravidlech a dost mi to připomínalo principy, nebo to bylo to samé jinými slovy, které se vyskytují i v DrDII.
Takže jen takhle k zamyšlení.
Nene. Ale jako ... vážně? DnD5e a DrDII se sobě přiblížily pravidlově? To bych rád slyšel v čem.
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů