Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World - původní sběrná diskuze

Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Moderátor: MarkyParky

Zamčeno
Uživatelský avatar
Faskal
Příspěvky: 8240
Registrován: 20. 11. 2006, 20:59
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Faskal » 6. 7. 2014, 16:54

Dík, Jersone.

Heh,
hráli jsme starší verzi, co jsem už nějakou dobu nosil v kapse a dost mých námitek se tam řeší.

OPEN FIRE (+Mettle)
When you engage enemy forces at range (rifles, heavy weapons, artillery), describe your goal and tactics then Roll+Mettle. On a 10+, you achieve your objective. On a 7-9, you achieve your objective, but the GM will choose 1 or more of the following consequences.

Your side suffers harm during the attack.
The attack causes significant, undesirable collateral damage.
The encounter creates a short-term complication.
The encounter will have long-term ramifications.

Tohle je třeba v pohodě.

A do protokolu, ta hra má strašně velký potenciál a kdybych chtěl někdy příště zase hrát space operu, tak je to první systém, po kterém šáhnu. Ta tvorba frakcí byla epická a třeba i ta vesmírná bitva byla super.
Například jak na vás vyhodili proximity miny, abyste nemohli dobře manévrovat, pak na vás naběhl ten bombardér zezadu, stíhači odlákali pozornost, a kdyby na sobě mechanik zrovna neměl skafandr, aby mohl otevřít nákladový prostor, vzít raketomet a sestřelit jej ručně, protože by jej tou point-defence zbraní vzadu v životě neustřílel, tak byste to měli dost blbé 8) A až jsem nečekal, že bude mít nějaký smysl přepínat štíty, což vás vlastně taky zachránilo před vážnými problémy.

Zkusím z toho něco sepsat, vyvěsím mapy a tak.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II.

Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 714
Registrován: 11. 10. 2009, 09:58
Bydliště: Brno

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od fenikso » 14. 7. 2014, 12:53

Včera jsem si všiml, že v pravidlech AW, strana 207, je:
By default, every player chooses someone who knows her character better, like it says. However, it’s also acceptable for a player to choose someone who knows her character worse, or who showed that they didn’t know her character as well as they thought, and give them -1Hx. In that case, Hx-4 resets to Hx-1.
Používáte to někdo? Taky jsme přidali pravidlo, že při resetu z Hx+4 na Hx+1 se postava o druhé něco zajímavého dozví. Při záporném resetu to asi aplikovat nepůjde. Nějaké nápady, komentáře, připomínky?

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 18. 7. 2014, 07:03

Pročítám pravidla AW a místy se musím podivovat. Jako – nejsou špatná, to ne. Jen na můj vkus a angličtinu hodně stručná, takže některým věcem nerozumím. Třeba přidělování Hx má fungovat v nějakých „kolech“ – tím se myslí jednotlivá sezení nebo co?
Druhá věc – sex moves. V naší hře jsi je (nevím zda úmyslně) zamlčel, vůbec jsem neměl tušení, že je sex v téhle hře tak důležitý, nebo spíše že i pro něj jsou pravidla. Což tedy není špatné – dokud jsem se nepodíval, jaký sex move má Battlebabe. Neguje sex move partnera – to jako vážně? Co jsem se díval na sex move jiných postav, mají tu a tam zajímavé možnosti, ne nějak extra silné, ale mění si vlastní Hx nebo dávají partnerovi možnost vybrat si změnu Hx (není mi úplně jasné, zda je lepší mít Hx s někým vysoké nebo nízké a jaký má vliv oponetovo Hx) – a tohle všechno Battlebabe neguje. Vlastně ostatní nemají důvod mít s ní(m) sex, protože si ani nemůže vybrat, zda jeho schopnost bude fungovat nebo ne. Každopádně zjevně jsem jeho nepoužitím ve hře o nic nepřišel.
Nebo to celé chápu blbě.

Další věc – chápu když vybavení a zbraně dávají bonusy, ale moc nechápu vlastnosti. Čemu vadí, že zbraň je hlasitá, čemu pomůže, že zasahuje celý prostor, čemu vadí, že členové gangu tu a tam zběhnou, čemu pomůže (nebo uškodí?), že vybavení typu skalpel je hi-tech? Tedy kromě fluffových věcí. To že má vozidlo +4 personal capacity je celkem zřejmá výhoda v dopravě skupiny, o tom žádná.

Ze zbylých věcí jsem zatím nepobral doom clock, nebo jak se to jmenuje, to nastavování při různých akcích a tak je na mou angličtinu dost náročné. Stejně tak „souboják“ je na jednu stranu jednuduchý, ale na druhou složitý – zjevně se nějak předpokládá, že každá akce nepřítele dělá jakési zranění, které můžu při úspěchu vynulovat nebo alespoň zmírnit, ale zatím to jen odhaduju, přímo napsané jsem to nenašel.

Celkově je to zajímavá hra, do které bych chěl proniknout víc, ale kterou bych si po přečtění pravidel rozhodně netroufl vést. Podle toho jak je napsaná vyžaduje docela slušné zkušenosti s vedením jiných RPG, protože se vysvětlováním některých věcí prakticky vůbec nezabývá. Výhoda je, že je napsaná dost stručně, až bych řekl přesný opak mého stylu psaní pravidel.

Kelton
Příspěvky: 904
Registrován: 2. 10. 2007, 18:06
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Kelton » 18. 7. 2014, 09:31

Jerson: Celé to chápeš blbě ;)

Sex moves nejsou od toho aby ve hře byly pravidla pro sex (na to jsou Seduce/manipulate resp. Go aggro). Jsou tam od toho, aby ve hře sex byl důležitý (big deal). Ne že by tam měl být nebo neměl být, ale když je tak aby byl významný.

Tenhle etos se projevuje i v jiných pravidlech - proč má Angel léčení drsné, ale omezené materiálem/barter? Protože léčení je big deal. Proč si postava nemůže vybrat jestli někoho střelí nebo ne když dá Go aggro a on se nenechá? Protože tahat bouchačku na někoho je big deal. Proč tu není nic jako Armor class a když na tebě někdo střílí pistolí tak skoro automaticky dostáváš damage? Ze stejného důvodu.

Některé věci nemají být big deal. Kanonicky je málo vody a jídla, ale dost kulek a benzínu. Přežití je big deal, mít čím střílet ne tolik.
Battlebabe má poměrně významené téma - věci co jsou pro ostatní big deal jsou pro ní/jeho easy. To ti říká vysoký stat cool, to ti říká ten move co dává zbroj když jsi nalehko, to ti říká move Visions of death, to ti říká i sex move. Jsi nad věcí.
Pravidla se akorát snaží tohle téma podpořit.

EDIT: To že ostatní nemají důvod s ní/ním spát rozhodně není pravda. Pokud vynechám to očividné :P , tak jsou tu i postavy, mezi jejichž tématy je obtížnost či absence lidského kontaktu. Těm sex moves poněkud komplikují život (Brainer, Driver). S jedinou výjimkou ...


Co se tagů u zbraní týče, je dobré si uvědomit že AW má silné dědictví freeformu. Tam (ideálně) neexistuje žádný rozdíl mezi crunchem a fluffem. Spousta herních mechanik i GM postupů jsou jen kodifikace toho, jak vypadá (jedna varianta funčního) hraní bez pravidel. Nevím jestli jsi to někdy víc zkoušel - když nemáš kostky a čísla, tak řešíš co máš. Hlučné pistole, AoE na zbraních, nebo zběhlé členy gangu - to jsou věci kolem kterých se nějak staví rozhodnutí.
Tagy to celé jen stručně zapisují. Samy nemají úplný význam - brokovnice je messy úplně jiným způsobem než motorová pila. Ale je to připomínka, že to máš nějak řešit pokud je příležitost. Proto má GM třeba moves jako "Activate their equipment downside".

Tagy nejsou žádným způsobem balancované. Některé jsou skvělé, některé situační, některé pouze estetické. To není jejich funkce - jak jsem říkal, mají stručně podat popis věci.
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.

Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 714
Registrován: 11. 10. 2009, 09:58
Bydliště: Brno

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od fenikso » 18. 7. 2014, 10:52

Kelton už spoustu věcí zodpověděl Obrázek, tak já jen něco doplním z mého pohledu.
Jerson píše:Třeba přidělování Hx má fungovat v nějakých „kolech“ – tím se myslí jednotlivá sezení nebo co?
Je tam tuším někde příklad. Jde o to, že na začátku hry každý z hráčů rozdělí ostatním, kolik si mají oni napsat Hx k jejich postavě do svého deníku. To je "on your turn". Některé postavy mají možnost to číslo, co dostanou, upravit nebo ignorovat a vyměnit za jiné. To je "on the others’ turns".
Jerson píše:Sex moves...
Spíše by se to mělo jmenovat "After sex consequence move" :wink:. Hráči mají hrát postavy jako "as though they were real people". To je v podstatě jediné, co se od nich očekává. Velká většina reálných dospělých lidí chce mít sex. Akorát, že v post-apokalyptickém světě má takový intimní vztah, byť třeba jen na jednu noc, důsledky. Některé postavy je mají pozitivní pro obě strany, ale některé je mají negativní buď pro ně samé a/nebo pro partnera. Namátkou Driver, Operator a Brainer. Některé dvojsečné, třeba Chopper. Battlebabe má tím pádem spousty možností - může bezostyšně spát s Brainerem, aniž by ho pak chtěla hned zabít. Může v klidu svádět Drivera a ten se ani nebude moc bránit, protože ví, že s Battlebabe to nikdy není big deal.
Jerson píše:Čemu vadí, že zbraň je hlasitá
Že se s ní nedá někoho potichu odpravit, aniž by to věděla celá osada třeba? Ale důvod, proč to tam je explicitně zmíněné, je například tlumič, který má -loud. Pomáhá to rychlým pohledem si ujasnit důležité věci.
Jerson píše:Čemu pomůže, že zasahuje celý prostor
Z mechanických, nepřítel si nepočítá bonus za velikost gangu tuším, když střílíš na skupinu. Teď si nejsem jistý, co náš Gunlugger, Doom Duke, odjel na zimu do hor, jsem to nějak nepotřeboval :lol:.
Jerson píše:Čemu vadí, že členové gangu tu a tam zběhnou
E? Budeš jich mít méně? Nehledě na to kam zběhnou?
Jerson píše:Čemu pomůže (nebo uškodí?), že vybavení typu skalpel je hi-tech?
Hi-tech vybavení je dražší, hůř se opravuje/udržuje, nedá se tak snadno sehnat (zkus search nad dokumentem, je to rozházené všude možně).
Jerson píše:Ze zbylých věcí jsem zatím nepobral doom clock, nebo jak se to jmenuje, to nastavování při různých akcích a tak je na mou angličtinu dost náročné.
Countdown se dá kromě zranění použít na spousty věcí, já to teda hlavně používám mezi sessions, abych si pamatoval, jak postupují věci off screen. Jak rychle vojáci z Ft Liberty obsazují (pardon, osvobozují) Ruiny? Je podzim, za jak dlouho bude padat sníh (měl jsem tam takové věci jako: fouká studený vítr, začíná padat listí, vlaštovky se chystají k odletu, ranní mrazík, ...)?
Jerson píše:Stejně tak „souboják“ je na jednu stranu jednuduchý, ale na druhou složitý – zjevně se nějak předpokládá, že každá akce nepřítele dělá jakési zranění, které můžu při úspěchu vynulovat nebo alespoň zmírnit, ale zatím to jen odhaduju, přímo napsané jsem to nenašel.
Takhle, ten rozšířený souboják jsem taky nepobral. Jedu na basic moves + fictional positioning a stačí mi to. Dobré je si důkladně pročíst move triggers. "Sieze by force" se používá jen pokud se nepřítel brání a opětuje palbu. Jinak se použije "Go aggro" a nebo moje oblíbené "kulomet má 3-harm autofire messy? Všichni jsou mrtví." Když jsem poprvé hráči na jeho "střelím ho do zad" odpověděl "fajn, dvakrát to koupil, válí se v krvi na zemi" dříve, než se natáhl pro kostkách, byl vcelku překvapený.
Jerson píše:Celkově je to zajímavá hra, do které bych chěl proniknout víc, ale kterou bych si po přečtění pravidel rozhodně netroufl vést. Podle toho jak je napsaná vyžaduje docela slušné zkušenosti s vedením jiných RPG, protože se vysvětlováním některých věcí prakticky vůbec nezabývá. Výhoda je, že je napsaná dost stručně, až bych řekl přesný opak mého stylu psaní pravidel.
Taky jsem se toho bál, po první hře to ze mne spadlo. Ta hra šlape překvapivě dobře a nekazí mi fikci. Nekazí atmosféru a ponoření do světa. Nezdržuje. Jinak dost rad jak hrát je až později v knize, pokud jsi ji neprošel celou, je to tam na takových až docela překvapivých místech. Jsou tam rozepsané tagy, příklady použití movů, rady k postavám atd. Na pochopení konceptu mi hodně pomohlo přečíst si Dungeon World Guide. A moc příjemný podcast s actual play je na The Waking Eye.

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 22047
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 18. 7. 2014, 11:12

Jerson píše:Neguje sex move partnera – to jako vážně? Co jsem se díval na sex move jiných postav, mají tu a tam zajímavé možnosti, ne nějak extra silné, ale mění si vlastní Hx nebo dávají partnerovi možnost vybrat si změnu Hx (není mi úplně jasné, zda je lepší mít Hx s někým vysoké nebo nízké a jaký má vliv oponetovo Hx) – a tohle všechno Battlebabe neguje. Vlastně ostatní nemají důvod mít s ní(m) sex, protože si ani nemůže vybrat, zda jeho schopnost bude fungovat nebo ne.
Battlebabe je nejsvobodnejsi postava ve hre, je to archetyp cestujiciho hrdiny, a jeji sex move to odrazi.

Battlebabe nema zadne zavazky - zadny gang, zadny holding, zadny kult, zadny workshop. Neni to nechutna zruda, ktere se kazdy boji, nema milion veci ktere se ji serou jako operatorovi, atd. Battlebabe je svobodna a muze si delat co chce.

To vede jeste o krok dal - v AW se hodne pracuje s tim, jake mas misto ve spolecnosti, a battlebabe je unikatni tim, ze ji nejde k nicemu donutit. Sexem ji manipulovat nejde, protoze neguje sex movy. Socialne ji manipulovat nejde, protoze tam se vsude rika "delej co rikam, nebo je to acting under fire" a battlebabe acting under fire zvlada velmi dobre. Poslat gang at ji nekdo zmlati nemuzes, protoze zdrhat pred gangem je acting under fire. Mentalne ji manipulovat nejde, protoze acting under fire, atd.

Battlebabe si dela co chce, a nikdo ji nemuze k nicemu donutit. Pokud neco dela, je to proto, ze chce, ne proto, ze musi. A to se tyka si sexu, proto ten sex move.
A riot is the language of the unheard.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 19. 7. 2014, 07:06

Díky za vysvětlení, už to dává větší smysl, když si čtu sex moves i ostatních postav. (čtu to na mobilu, tak se mi hůř udržuje celkový přehled, protože se nemůžu snadno vrátit k jinému textu.)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 22. 7. 2014, 19:48

Opět mám otázku - proč když s v pravidelch mluví o PC, označuje je autor jako "she"?

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 22047
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Sosacek » 22. 7. 2014, 20:00

Asi aby nebyl obvinen z nenavisti k zenam?

(americka feministicka scena je divna)
A riot is the language of the unheard.

Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 714
Registrován: 11. 10. 2009, 09:58
Bydliště: Brno

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od fenikso » 22. 7. 2014, 23:00

Je to záležitost angličtiny, nikoli jen konkrétního textu. Viz Reason for the current trend to use «she» as the gender-neutral pronoun? Viděl jsem to minimálně ještě v jedněch, možná dvou pravidlech, jen si nevybavuji kterých. Minimálně Fate Core referuje k NPC jako k "she" třeba tady. Někde jsem určitě viděl referovat ke GM jako k "she". Teď mi přijde poslední dobou, že se častěji používá jako gender neutral "they".

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13546
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Pieta » 23. 7. 2014, 10:18

Jerson píše:Opět mám otázku - proč když s v pravidelch mluví o PC, označuje je autor jako "she"?
Vývoj jazyka. Asi dvěstě let bylo normální psát "he" a myslet tím "he or she", teď to normální být přestává a přechází se k různým alternativám.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 23. 7. 2014, 11:36

Ok, díky za vysvětlení.

Jedná věc nikoliv z mé hlavy - když mají dvě postavy sex move, který jim i partnerovi může přidat +1 na další hod, sčítají se efekty, nebo působí jen jeden?

Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 714
Registrován: 11. 10. 2009, 09:58
Bydliště: Brno

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od fenikso » 27. 7. 2014, 11:30

Jerson píše:Ok, díky za vysvětlení.

Jedná věc nikoliv z mé hlavy - když mají dvě postavy sex move, který jim i partnerovi může přidat +1 na další hod, sčítají se efekty, nebo působí jen jeden?
Osobně si myslím, že na tom moc nezáleží. Já bych to asi sečetl. Nebo bych dal +1 na další dva hody.
BTW: Jediná kombinace, u které to může vyjít, je Gunlugger a Skinner, že?

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17399
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Jerson » 27. 7. 2014, 12:49

Ještě jsem to neprověřoval, ale moc těch kombinací nebude. Ptal jsem se proto, že na D20 zaznělo, že by si to dva munchkinoidní hráči mohli rozdávat často, třeba před každým bojem, jen aby dostali bonus - a mě přijde, že jeden bonus +2 si za to klidně zaslouží, zas tak velký vliv to mít nebude.

Kelton
Příspěvky: 904
Registrován: 2. 10. 2007, 18:06
Bydliště: Praha

Re: Apocalypse World, Dungeon World, Whatever World

Příspěvek od Kelton » 27. 7. 2014, 22:32

Myslím že filosofie je takové, že pokud máš dva munchkiny kteří na to skočí před každým bojem, tak sice mají jedno +2, ale na druhou stranu máš dvě postavy co bez sebe nemůžou být. Což je v součtu plus a dělá (jim) to život zajímavější.
Zejména vzhledem k tomu, že ne před každým bojem máš chvíli soukromí.
"You are already playing WTF," Coriander, quite seriously, explained.

Zamčeno

Zpět na „Powered by the Apocalypse“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů