Steam prvky a střelný prach ve fantasy
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Steam prvky a střelný prach ve fantasy
Již několikrát jsem se setkal s polemikami ohledně použití střelného prachu a různých vynálezů parní doby v takové té běžné fantasy. S mnohými lidmi jsem o tomto diskutoval a většina byla toho názoru, že něco takové zásadně zvrátí podobu světa a nebo se vůbec do fantasy nehodí. Na druhou stranu mnozí berou steam fantasy jako zásadní typ herního světa.
K věci, jak se vám jeví elf s odstřelovací puškou, půlork s ručním minometem, trpaslík s plamenometem, nebo jen prostinká bambitka v dílně několika mistrů po světě? Je to vhodné, je to možné, je to únosné?
K věci, jak se vám jeví elf s odstřelovací puškou, půlork s ručním minometem, trpaslík s plamenometem, nebo jen prostinká bambitka v dílně několika mistrů po světě? Je to vhodné, je to možné, je to únosné?
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Myslím že tohle jednak dost záleží na hráčích, ale také na settingu, ve kterém by takové věci měli existovat. Když si vezmu třeba pána prstenů, ani mi nevadilo že tam Saruman přišel se střelným prachem. Nebo třeba takový Ravenloft (sice jsem ho nikdy nehrál ,ale něco o něm vím), kde pokud se nepletu, jsou jednoduchý střelný zbraně (něco jako mušketa či co) a taky to ten svět nijak neshodilo (komu se to nelíbí, tak to konec konců může vypustit). V současné době asi nejlepším příkladem pro steampunk (i když to asi taky není úplný SP, alespoň podle mě), je Ebberon. Já osobně ho moc nemusím (i když jsem na něm hrál jenom pár her), ale rozhodně to nezavrhuju. Fantasy je to od toho, že je inspirovaný naší fantazií, tzn. nemá takřka žádné hranice (kromě zdravého vkusu).
Třeba Gnómové, oukej, proč ne.
Co se týče elfa s odstřelovačkou, tak SR jsem hrál a docela mě to bavilo (ale to už není Fantasy ale Cyberpunk). Do fantazy bych to asi netahal (protože se tím podle už mísí žánry, což nemusí být na škodu, ale musí v tom být nějaký úmysl).
Třeba Gnómové, oukej, proč ne.
Co se týče elfa s odstřelovačkou, tak SR jsem hrál a docela mě to bavilo (ale to už není Fantasy ale Cyberpunk). Do fantazy bych to asi netahal (protože se tím podle už mísí žánry, což nemusí být na škodu, ale musí v tom být nějaký úmysl).
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Shadowrun je poukd vim Cyberfantasy ... ale hlavne slatanina
anyway. steampunkovy prvky ve hre muzou pomoct navodit zajimavou atmosferu, navic takovej franknstein (netusim jak se to pise) je urcite zajimavejsi vec nez grupa nemrtvejch tkery uz kazdej dobrodruh videl 100x a tak podobne.
anyway. steampunkovy prvky ve hre muzou pomoct navodit zajimavou atmosferu, navic takovej franknstein (netusim jak se to pise) je urcite zajimavejsi vec nez grupa nemrtvejch tkery uz kazdej dobrodruh videl 100x a tak podobne.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Tůma's Revenge
- Příspěvky: 139
- Registrován: 9. 2. 2004, 11:48
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
S těma bitvama zcela souhlasím, rozhodně je to rozdíl už jen v pojetí bitev. Pokud někdo četl třeba Kearneyho Lodě ze Západu, ví co mám na mysli. S warhammerem bohužel nemám tolik zkušeností.hartmi píše:Myslim, že střelný prach je dobré používat v setingu s mnoha bitvami, protože taková děla a pušky tomu dodají akčnost - vemte si třeba takový warhammer. A když chcete něco heroičtějšího a epičtějšího, tak bych ho nepoužval, jelikož vyjadrřuje technologický postup a ten mi k epice moc nesedí.
Přesto nechci tvrdit, že by ve steam fantasy musely být nutně artilerie kanónů kosící nebohé pěšáky po stovkách. Jakou šanci přežít by potom měla družina připletnuvší se na tyhle jatka . Ale sem tam nějaký ten kanón na hradby, či alespoň moždíř, přidá taktice bitvy nový rozměr a dokonce to samo může být dobrý námět k dobrodružství (družina musí proniknout do oblehaného hradu a zneškodnit pekelné dělo, které už zmařilo několik útoků )
A co se týče té epiky, tak to j podle mě sporné, protože pokud máš deset mágů sesílajících do bitvy třeba jen podělané firebally(a to nemluvím o mocnější magii), udělá mnohem větší paseku než artilerie a jedná se v podstatě také o "technologický postup". Záleží podle mne jen na pojetí, jestliže budeš mít na kopci skupinu kulverin, jednu jako druhou, ta představa manufaktury, ze které to vyjíždí se přímo nabízí, ale pokud se bude stejná skupina skládat z umělecky provedených bombard ve tvaru dračí tlamy apod., epika neutrpí, jen nabyde jinou formu.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
resne takhle to funguje u nasEbon Hand píše:Mě se líbí ve fantasy střelný prach v podobě bombo, výbušnin a pyrotechniky. Střelné zbraně se mi už tolik nelíbí.
Ale pravda je, ze bitvy ve kterych nezaznivaji vybuchy tak nejak nejsou to pravy
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Osobně jsem to vyzkoušel - klasický fantasy svět, ve kterém ale démoni na vyšším technologickém stupni používají páru a střelný prach, a občas se jejich věci dostanou (spolu s lidma, kteří od nich utekli) do "normálního" světa.
Hráči reagovali různě, od "to se mi moc nelíbí" po "takovou bouchačku chci taky". V praxi pochopili, že střelné zbraně nejsou moc spolehlivé, vlhnou, vybuchují, jen mají výhodu vcelku rychlého tasení (něktré modely) s připravenou střelou, občas slušnou kadenci a na krátkou vzádlenost je sekané olovo taky ošklivost. Ale i tyhle zbraně raději ničili, než používali, včetně výbušnin.
Pokud jde o parní stroje, zejména lodě a vzducholodě, tak je v nouzi využívali, ale také dávali přednost klasickým prostředkům, právě kvůli možnosti výbuchu kotlů a podobným chuťárnám.
Takže ve výsledku se dá říct, že když tato technika nebude v každém směru (kromě ceny) lepší než jiné metody, tak to fantasy svět nepoloží, naopak ho obohatí o nové možnosti a nové přístupy jak technické, tak přístup postav k technice.
A když se po tom všem potkali v démonním velkoměstě s jejich policií vyzbrojenou puškama, tak věděli, že se mají bát, ale také čeho se mají bát. A že ve vlhkých kanálech jim pušky nebudou nic platné.
Hráči reagovali různě, od "to se mi moc nelíbí" po "takovou bouchačku chci taky". V praxi pochopili, že střelné zbraně nejsou moc spolehlivé, vlhnou, vybuchují, jen mají výhodu vcelku rychlého tasení (něktré modely) s připravenou střelou, občas slušnou kadenci a na krátkou vzádlenost je sekané olovo taky ošklivost. Ale i tyhle zbraně raději ničili, než používali, včetně výbušnin.
Pokud jde o parní stroje, zejména lodě a vzducholodě, tak je v nouzi využívali, ale také dávali přednost klasickým prostředkům, právě kvůli možnosti výbuchu kotlů a podobným chuťárnám.
Takže ve výsledku se dá říct, že když tato technika nebude v každém směru (kromě ceny) lepší než jiné metody, tak to fantasy svět nepoloží, naopak ho obohatí o nové možnosti a nové přístupy jak technické, tak přístup postav k technice.
A když se po tom všem potkali v démonním velkoměstě s jejich policií vyzbrojenou puškama, tak věděli, že se mají bát, ale také čeho se mají bát. A že ve vlhkých kanálech jim pušky nebudou nic platné.
hraju: Ω Projekt Omega
No on taková pěkná bomba vystřelená katapultem do postupující pěchoty předvede efekt hodný hollywoodského filmu. Nehledě na to, že pořádný destruktivní kouzla taky dělají pěkný kravál.Sosacek píše:resne takhle to funguje u nasEbon Hand píše:Mě se líbí ve fantasy střelný prach v podobě bombo, výbušnin a pyrotechniky. Střelné zbraně se mi už tolik nelíbí.
Ale pravda je, ze bitvy ve kterych nezaznivaji vybuchy tak nejak nejsou to pravy
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Co se týče těch nevýhod zbraní a technických udělátek, tak jsou obvykle zcela ignorovány jejich odpůrci. Vůbec neberou v potaz, že umět používat parní stroj není jen tak nějaká legrace, do které se prostě hází uhlí, rozhodně to chce mít alespoň skill obdobný use magic device v DnD. A to nemluvím o tom když se něco pokazí, a musíme to něco opravit, jinak už si moc nezajezdíme. Fakt, že zvlhlý střelný prach můžeš víceméně vyhodit, nebo že v dešti roznětku zapálíš jen s nadměrným úsilím(pokud nemáš křesadlový zámek, nebo automatickou pušku ). Nebo soudek s prachem skutečně hodně vybouchne je-li zapálen, bez ohledu na to, jestli drží nepřítel nebo ty. Nu a pak je tu ta drobnost s čištěním zbraně, poruchami střelby, eplozi hlavně, přehřátí u rychlopalných zbraní, apod..
Mimochodem jak vlastně řešíte damage a rozsah poškození těmito zbraněmi. Třeba v systému DnD je cosi nastíněno, ale damage je tam udána v ndx (rozuměj například 2d6) systému a tudíž není moc velká vzhledem k normálním zbraním (třeba taková základní mušketa měla damage asi jako dlouhý luk :>:o/, což docela nechápu. Navíc nikde nebyly tyhle věci rozvedeny, čili takové vychytávky ohledně poškození lehkým kanónem a jeho rozsah, nebo co se stane když tam hodíte šrapáka, aby si člověk cucal z prstu. No a pokud máte hráče, kterým se to celkově moc nelíbí, budete rádi když si prosadíte 1d8 na 5*5 stop.
Mimochodem jak vlastně řešíte damage a rozsah poškození těmito zbraněmi. Třeba v systému DnD je cosi nastíněno, ale damage je tam udána v ndx (rozuměj například 2d6) systému a tudíž není moc velká vzhledem k normálním zbraním (třeba taková základní mušketa měla damage asi jako dlouhý luk :>:o/, což docela nechápu. Navíc nikde nebyly tyhle věci rozvedeny, čili takové vychytávky ohledně poškození lehkým kanónem a jeho rozsah, nebo co se stane když tam hodíte šrapáka, aby si člověk cucal z prstu. No a pokud máte hráče, kterým se to celkově moc nelíbí, budete rádi když si prosadíte 1d8 na 5*5 stop.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jestli se nepletu tak Wizárdi vydali něco, čemu neohroženě říkají D20 Modern, osobně jsem tuto knihu (nebo spíše ty knihy) nevyděl, ale předpokládám, že tem něco takového je řešeno. Otázka je, jak dalece to souvisí s fantasy.Invictus píše:Mimochodem jak vlastně řešíte damage a rozsah poškození těmito zbraněmi. Třeba v systému DnD je cosi nastíněno, ale damage je tam udána v ndx (rozuměj například 2d6) systému a tudíž není moc velká vzhledem k normálním zbraním (třeba taková základní mušketa měla damage asi jako dlouhý luk :>:o/, což docela nechápu. Navíc nikde nebyly tyhle věci rozvedeny, čili takové vychytávky ohledně poškození lehkým kanónem a jeho rozsah, nebo co se stane když tam hodíte šrapáka, aby si člověk cucal z prstu. No a pokud máte hráče, kterým se to celkově moc nelíbí, budete rádi když si prosadíte 1d8 na 5*5 stop.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
O těch knížkách jsem ani neslyšel, ale podívám se po nich.Qualdezar píše:... osobně jsem tuto knihu (nebo spíše ty knihy) nevyděl, ale předpokládám, že tem něco takového je řešeno. Otázka je, jak dalece to souvisí s fantasy.
No s fantasy to zřejmě přímo nesouvisí, ale ostatně jak souvisí damage obouručního meče s fantasy? Přeci jen DM musím mít nějaký podklad podle kterého by tyto hodnoty, a kde jinde je brát než od lidí, kteří vytvořili systém ve kterém hraje a kteří nejspíš vědí, jaký je správný poměr. I když možná něvědí asnaží se jen balancovat systém, aby nikdo neměl výhodu.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Sosacek a 2 hosti