[staré, nedokončené, ne-DnD] Jeskyně a Draci - starší projekt

Sekce zabývající se tvorbou RPG produktů a souvisejícími tématy.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[staré, nedokončené, ne-DnD] Jeskyně a Draci - starší projekt

Příspěvek od RPG Fórum »

Upozornění: Tahle diskuze se týká jiného projektu, než je stejnojmenná česká adaptace páté edice D&D: Jeskyně a draci. Tenhle projekt mu předcházel, po jeho zrušení byl původní název použit pro úplně jiný projekt (asi protože je cool).
Naposledy upravil(a) skaven dne 20. 2. 2016, 22:43, celkem upraveno 10 x.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od York »

skaven píše: Chtěl bych, aby postavy do hry vstoupily už s nějakými dovednostmi, první dobrodružství je pro začínajícího hráče stejně vždycky taková otrkávačka. Vpodstatě si ošahá herní mechanismy, vyzkouší si používání vlastností a dovedností a v další hře už si nové dovednosti a směřování postavy může volit díky přestupům po úrovních.
K tomu mohou sloužit quickstart rules. Pokročilí hráči, kteří si tvoří už několikátou postavu, to ale už asi nepotřebují.

Kromě toho souhlasím s Jersonem v tom, že jsou pravidla a způsoby jejich zápisu, které hodně svádí k tomu chtít podvádět (a muset tomu nutkání odolávat) a naopak pravidla a způsoby podání, které vedou třeba k tomu, že si hráč užívá, když se jeho postava dostává do potíží a tudíž nemá k podvádění vůbec žádný důvod.

Kdo při vytváření postavy v DrD nikdy ani nepomyslel na to, že by bylo fajn, kdyby mu ta šestka na hlavní vlastnost padla, tak je buď Mirek Dušín, nebo kecá :)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od ShadoWWW »

Já bych klidně začal napřed v malém - představil bych třeba jen člověka, elfa, hobita a trpaslíka a další rasy klidně až v nějakém rozšíření nebo další verzi pravidel. Málo ras, ale zato každé z nich bych dal nejen nějaké (možná spíš nepatrné) bonusy/postihy k vlastnostem, ale i zvláštní schopnosti. Nemusí jít o tak zásadní schopnosti jako ultrasluch, ale i třeba něco menšího, jako že třeba trpaslíci budou mít bonus k pasti proti jedům, hobiti zas třeba bonus k tichému pohybu a elfové bonus k naslouchání nebo k objevení tajných dveří. Klidně každé rase třeba dvě zvláštní schopnosti opředené poutavým popisem. Prostě spíš než obecný bonus k vlastnosti raději bonus ke konkrétní činnosti.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor »

Rasy a classy budou takové jak si to postavíš...

To, že Kroll bude vždycky nejsilnější válečník neznamená, že musí být "nejlepší válečník"...bude silný jako silnice, jistě, ale taky bude asi neohrabaný jako hrábě oproti méně silnému, ale velmi agilnímu elfímu swordmasterovi a ve výsledku může být několik cest "jak vymaxovat válečníka", přičemž na každou "cestu" se bude lépe hodit jiná rasa. (a je možné že některá rasa prostě nebude vhodná na válečníka - viz půlčík. Boj u nic nemá tradici (pokud to není nějaký vlastní extra odlišný fluff od generic fantasy), jsou sice hbití, ale mají krátké nožky a ručky a mizernou konstituci...takže sice vytrénovaný hobití válečník může být lepší než méně vytrénovaný lidský, ale v "klubu elitních válečníků" ho jen tak nenajdete).

Problém nastává pokud se snažíš o minimalizaci počtu atributů - to pak i redukuješ počet atributů, které mohou mít vliv v combatu...

Např. ve své tweaknuté a překopané verzi storyteller (WoD) systému ovlivňují bojové statistiky tyto atributy: síla (použitelnost zbraní/zbrojí, výše uděleného zranění), obratnost (šance na úhyb a zásah zbraněmi na blízko), odolnost (redukce zranění), postřeh (iniciativa), důvtip (používaný pokud chce postava provést nějaký "dirty trick" -nebudu spamovat popisem mechaniky)

Pokud bych chtěl hrát v settingu alá DrD, tak by to vypadalo najspíš nějak takto (bez většího přemýšlení, samo že kdybych chtěl, tak to ještě líp vybalancuju):
kroll: ++ síla, +odolnost, - důvtip, - obratnost, -postřeh
barbar: +síla, +postřeh
trpaslík: ++odolnost, -obratnost
elf: -odolnost, +obratnost, + postřeh, + důvtip
člověk: +důvtip, + postřeh
hobit: ++ důvtip, + postřeh, + obratnost --síla, -- odolnost

z čehož mi vyleze, že stejně smrtící válečník může být stejně tak obří kroll s kyjem, divoký barbar, elfí blademaster se stovkami let dokonalé techniky a nebo trpasličí zakovaný minitank. Člověk a hobit asi budou hrát spíše druhé housle, ale i ti mohou překvapit zákeřnou fintou nebo vysokou iniciativou...

A to byl příklad jen pro boj, ale u nás i mág musí rozdělovat pozornost do víc vlastností - kouzlení ovlivňuje odolnost (výdrž = "mana"), postřeh (iniciativa, "střelba" kouzel...), důvtip (omezuje jak vysoké můžeš mít jednotlivé magické dovednosti -> síla kouzel)...a nutno dodat že i kouzelníkovi se může hodit být silný jako silnice, nosit zbroj a zvýšit svou survivabilitu...a nebo investovat bodíky do obratnosti a doufat že se zranění vyhneš...

****************************************

Zkrátka...základ je, aby nebyl okruh čiností spjatý jen s jedním/dvěma atributy, ale pokud možno jich využíval co nejvíc - potom můžeš mít rasy s různými bonusy ke statistikám a přitom se vyhneš "nejlepší kombinaci". (resp. bude "nejsilnější válečník je kroll...ale nejpřesnější je elf...a trpajzlík toho zase snese nejvíc...a člověk je něco mezi tím...a hobit je dobrej jenom když umíš finty a dobře je použiješ, to pak může být svině a zmáknout toho krolla jako nic...")

Tuším, že máš čtyři vlastnosti - Tělo, Hbitost, Všímavost a Vůle - co jsem naposledy četl.

Tak proč by to nemohlo být nějak takto:

"Válečnické věci"
- tělo = výše zranění, redukce zranění
- hbitost = šance na zásah/úhyb
- všímavost = iniciativa, vlastnost pro provádění fint (odolávat se dá tělem/obratností/všímavostí podle druhu)
- vůle = schopnost potlačit postihy ze zranění (máte-li, nemáte-li, tak třeba i odolávání magii apod....)

"Mágické věci"
- tělo = výše magických rezerv (mana)
- hbitost = postřebná na zvládnutí některých kouzel "na blízko" ("Plamenný bič", "Řetězový blesk"...já nevím co..)
- všímavost = zásah kouzly z dálky
- vůle = síla kouzel

"Zlodějské věci"
- tělo = ? (možná potřebné pro nějaké dovednosti? + samozřejmě "bojová výhoda", kondice pro útěk apod.
- obratnost = na všelijaké triky, akrobacii, skrývání, tichý pohyb...
- všímavost = střelba, některé dovednosti,
- vůle = ? (fakt mě nic nenapadá krom "válečnických věcí"...nebojový zloděj vůli využije asi jen při odolávání výslechu :-/ )

Potom elfí blademaster může mít nízké tělo, ale vynahradí to obratností a postřehem zatímco trpasličí minitank bude mít hlavně tělo a vůli. Nebo elfí spellweaver bude mít spíš vůli/hbitost/všímavost aby byla síla/přesnost/preciznost tak naopak trpasličí runemaster půjde do tělo/vůle aby byla "max power" a "max rezervy", na techniku a přesnost kašlat.
A přitom můžou mít porovnatelnou účinnost a žádný z nich nebude "lepší" - obojí budou dobří válečníci/mágové, ale každý používá jiné metody...a dává to prostor pro různá hybridní povolání nebo odlišné specializace povolání...
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Aljen »

Jo aj mne by sa to tak zdalo zaujimave

Minimalny ciselny bonus na vlastnosti/dovednosti (tj nieje nutne si vybrat spravnu kombinaciu aby bola postava vyrazne uspesna v cinnosti X)
minimalne fluff bonusy/featurky na vlastnosti/dovednosti
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci

Příspěvek od Jerson »

York píše:Vůbec nejlepší je imho se na atributy vykašlat úplně, ale to nikomu vnucovat nebudu :)
to pak má nevýhodu, že když se postava dostane do situace, ve které nemůže použít žádnou schopnost, tak nemá co použít - nebo musí vzít nějaký průměr. Což se podle stylu hry může stávat více či méně často.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a Draci

Příspěvek od York »

Jerson píše:
York píše:Vůbec nejlepší je imho se na atributy vykašlat úplně, ale to nikomu vnucovat nebudu :)
to pak má nevýhodu, že když se postava dostane do situace, ve které nemůže použít žádnou schopnost, tak nemá co použít - nebo musí vzít nějaký průměr. Což se podle stylu hry může stávat více či méně často.
Pokud je možné použít nějaký průměr, tak to znamená, že má co použít :)

Tohle mám každopádně v praxi vyzkoušené poměrně hodně a musím říct, že taková situace prakticky vůbec nenastává. Pravidla pak v takových situacích doporučují řešení odhadem na základě minulosti a výcviku postavy.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci

Příspěvek od Jerson »

zjevně jak ve které hře. Nicméně já to řeším tak, že schoposti které mají všechny postavy jsou Vlastnosti a schopnosti které se pro jednotlivé postavy liší jsou Dovednosti. což umožňuje hráčům mít i méně profilované postavy.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Jeskyně a Draci

Příspěvek od York »

Jerson píše:zjevně jak ve které hře.
To každopádně. Nicméně většina plnohodnotných dovednostních systémů (neplnohodnotné (v tomto smyslu) většinou vznikly dodáním dovednostní do class&level systému) je natavena tak, že dovednosti pokrývají takřka všechny smysluplné činnosti.
Jerson píše: Nicméně já to řeším tak, že schoposti které mají všechny postavy jsou Vlastnosti a schopnosti které se pro jednotlivé postavy liší jsou Dovednosti. což umožňuje hráčům mít i méně profilované postavy.
To už je vcelku jedno. Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco se v atributových systémech v drtivé většině případů používá součet atribut + dovednost, tak v bezatributovém dovednostním systému je tento součet nahrazen jedním číslem. Hodnocení dovendosti pak obsahuje jak předpoklady a talent, tak výcvik a zkušenosti (a je tedy možné mít nenulové hodnocení dovednosti, přestože se tuto činnost postava nikdy neučila, čistě na základě toho, že na to má talent a předpoklady).

Takže principielne tam, kde bys házel jen atributem, máš v bezatributovém systému nějaké hodnocení dovednosti s významem právě toho atributu.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od skaven »

Cor píše: "Mágické věci"
- tělo = výše magických rezerv (mana)
- hbitost = potřebná na zvládnutí některých kouzel "na blízko" ("Plamenný bič", "Řetězový blesk"...já nevím co..)
- všímavost = zásah kouzly z dálky
- vůle = síla kouzel
Příjde mi, že vzhledem k tomu, že ve hře může kouzlit jen kouzelník, by byl kvůli nutnosti mít tolik vymakaných vlastností docela marný. Oproti tomu v boji by mohl vynikat každý, ne jen válečník... Vlastně by tak mohlo dojít k paradoxu, kdy je kouzelník lepší v boji než válečník (nebo stejně dobrý) a navíc ještě umí kouzlit. Samozřejmě se to dá ošéfovat doplněním dovedností u válečníka, ale i tak...
Cor píše: "Zlodějské věci"
Tady už to podle mě drhne. Zloděj využije ve hře hlavně HBI a VŠI, ostatní jen málo...

Obecně si myslím, že mít u každého povolání 6 způsobů, jak jej boostrovat je příliš. V konečném důsledku to ani nemusí napomáhat tomu, aby povolání zvládla každá rasa jiným způsobem, ale spíš se mohou objevovat všelijaké paradoxy.

Já jsem spíše pro to, aby hráč mohl postavu rozvíjet prakticky v jakékoli vlastnosti a povolání nechat hratelné prostřednictvím cca dvou vlastností, na které je možné se soustředit (tedy udělat bojovníka víc šermíře (HBI) nebo víc drtiče (TEL), tuláka víc lovce(HBI) nebo víc zloděje(VŠI)), případně výběrem dovedností či kouzel (kouzelník víc bojový nebo víc obranný, obojí závislé na VOL).
Návštěvník

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Návštěvník »

tak tam dejte róóóóóma a je :D
jjelen
Příspěvky: 2503
Registrován: 27. 7. 2010, 16:23

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od jjelen »

hm, jeskyně a draci, první rasově korektní rpg? :-)=
Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 02:20

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Maugir »

Návštěvník píše:tak tam dejte róóóóóma a je :D
Člověk už tam je:)
Obrázek
Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor »

Já osobně si myslím, že pro hráčské postavy bohatě postačuje "základní trojka" lidé, elfové, trpaslíci (a různé jejich varinaty, poddruhy a kultury), kolikrát ani ty půlčíky netřeba (protože tolkien-style půlčíci jsou vlastně jenom malí blahobytní lidé co se z neznámých příčin mají dobře), pokud je někdo nezpracuje extra zajímavě (mě se třeba líbí půlčíci jako cikáni :lol: ).

Ale co, možná už je to tím, že jsem unavenej z družin, které připomínají v lepším případě bandu komediantů, v horším přpadě zvěřinec (ještěrka, fousatá koule,lidožravej obr, zakrslík, temnej elf a mluvící havran se sešli v hospodě u píva...) a stejně tak unavenej z "ultra-high fantasy" světů kde je milion exotických ras. (prostě konina mít 10 ras, ale všechny plochý jak prkno...radši mít míň a propracovanější a zajímavější)
Koneckonců, my si obvykle vystačíme se samotnýma lidma, trpaslíci a elfové u nás bývají spíš jen mezi NPC :-)
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od PetrH »

nepotrebujeme ani tu velkou trosku: neb lidi se spicatym uchem, ci lidi hamizne umime delat i bez...ja osobne tred napr. jedu jen v lidskem svete a nemyslim si, ze by nejak trpel :) takze mozna do zakladncih jen lidi, co skavene ???
Cor

Re: Jeskyně a Draci - rasy

Příspěvek od Cor »

PetrH píše:nepotrebujeme ani tu velkou trosku: neb lidi se spicatym uchem, ci lidi hamizne umime delat i bez...ja osobne tred napr. jedu jen v lidskem svete a nemyslim si, ze by nejak trpel :) takze mozna do zakladncih jen lidi, co skavene ???
S tím nelze než souhlasit.
Proto osobně (když už) dělám cizí rasy tak, aby to prostě...nebyli lidé. Aby měli tu a tam "nelidskou" mentalitu (danou stylem života, dlouhověkostí, fyzickými dispozicemi...kulturou...) a aby v některých situacích "běžný hráč" a nebo "postava člověka" měl wtf moment a (správně) poznamenal: "To je přece nelidský!". Obzvláště rád používám koncept chladných "we feel no emotion" elfů nebo trpaslíků tak zásadových, že je pro ně dodržení tradice/cti důležitější, než "spravedlnost", tak jak je brána lidmi...
Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů