Nahradí DrD II staré DrD?

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od ilgir »

Na mě osobně bohužel ten "pocit z úspěchu dle Valluna" vůbec nefunguje. :( Rozhodně ne ve hrách typu DrD - vysvětlím:
PJ je zde tvůrcem dobrodružství, on rozhoduje, které potvory na hráče pošle, ale v zásadě není omezen pravidly. Kdyby chtěl, může na družinu poslat smečku draků a družinu pozabíjet. Jasně, že nic takového neudělá, protože by byl za blbce, ale pravidla mu to nezakazují. Proto každý PJ dumá nad tím, jaké nepřátele družině pošle do cesty, aby nebyli přehnaně silní neo slabí. A to je právě ten kámen úrazu - mám slavit úspěch nad potvorou, kterou tam můj PJ nastavil na obtížnost "tak akorát"? Co když ji podhodnotil? Co když tam měl zlobry tři, a v poslední chvíli to změnil na dva, když viděl, v jakém je družina stavu? Není tohle stejné "milosrdenství", jako odvolat potvoru s ještě nevyčerpanou Sudbou?
Postupně jsem zjistil, že v RPG pro mě jako pro hráče tento pocit úspěchu není vůbec důležitý, protože je vždy falešný. Pochopitelně to neznamená, že ho vůbec nepotřebuji - proto hraju deskovky. :wink:
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Pieta »

IMHO Vallunova aréna je stylem něco jako deskovka s pravidly DrD, nebo se pletu?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Vallun »

Resurrection píše:Jak může hra, kde máš přesně dané co můžeš (a jak to můžeš) a co nemůžeš dělat být pestřejší než hra, kde můžeš dělat prakticky cokoliv a jakkoliv?
Resi, na tohle by šlo odpovědět mnoha způsoby, od úprostého odkázání na citace sebrané WW, které říkají něco trošku jiného než Ty, pokud jde o rigidnost systému DrD, po řadu komplikovanějších myšlenek z nichž ty hlavní jsou, že:
- v DrD 2 sice můžeš, ale zároveň musíš vymýšlet cokoliv, a cokoliv nuceného je ...prostě nucené.
- jak zopakuji níže, já se nesetkal s tím, že bych v DrD 1 něco nemohl...
- konkríétně v tomto kontextu jsme to myslel tak, že co do popisnosti v aréně se nebude tamní boj nijak lišit od řešení jiných konfliktů v příběhu, naše arény jsou prostě něco jiného, další rozměr hry, říkej si tomu třeba turnaj ve vrhání kostek, ale rozšiřuje to druh herních sezení, která v rámci kampaně absolvujeme.
-
IMHO Vallunova aréna je stylem něco jako deskovka s pravidly DrD, nebo se pletu?
Noo, když pominu to, že deskovky osobně vůbec nemusím (byť Verona je dobrá hra!), tak jo, dalo by se to říct, s tím,že je ale velmi provázaná na ostatní aspekty dobrodružství (pomáhá nám financovat naše potřeby /jo děláme kvestíky za odměnu, ale dokončujeme je podle toho, co považujeme za správné, tedy většinou jinak, než chtěl zaměstnavatel a čím dál tím víc kvěstů souvisí s naší vlastní agendou, za kterou nás nikdo neplatí...:(/, přináší nám informace a kontakty o ostatních družinách, zdejších významných osobách a pod., pomáhá nám šířit naše dezinformace). Možná by byl nejvýstižnější název hexovka:)
Resurrection píše:Opět, jaké si to uděláš... Souboj v DrD 2 můžeš zvládnout na 4 hody (2x iniciativa a 1x střet) a 3 popisy (akce, protiakce, výsledek). Pokud bys to redukoval na stejnou úroveň jako DrDo, tedy že v jednom kole zvládneš maximálně tak jednou máchnout mečem, pak to samozřejmě bude nejspíš dost dlouhé. Jednak ale nevím, proč bys něco takového dělal, a druhak je to i tak jen tvá volba, takže toto kritizovat je trochu jako pálit do vlastních řad mi přijde. :D
Pokud bych redukoval souboj tak, jak navrhuješ, tak zaprvé málodky uspěju, a hlavně jsem podle mého v rozporu s duchem pravidel. Takže, to že pálím do vlastních řad Ti možná přijde, ale pravda to není. S vyrovnaným protivníkem musím uskutečnit nějaké přípravné akce a stejnou potřebu má i on, takže s popisy to prostě zabere víc času, než jednodušší styl boje v rozšířeném systému (který činí boj kratším i ve fikci). My totiž v klasickém dračáku jen zhruba popisujeme výsledek, kdy popis má naznačit zda a jak moc byla rána účinná a pokdu možno při zachování stručnosti pobavit.
Resurrection píše:Tohle mi přijde dost zajímavé. I v klasických uzavřených systémech PJ/DM/GM často švindluje, protože chce souboj rychleji ukončit, neodhadnul sílu úplně přesně atd. Jednoduše nepoužije nějaký power, fixne hod, nechá něco projít, sníží počet HP apod. Dělá to skrytě, takže hráči to nevidí. Osobně jsem se domníval, že to hráči ale vědí. Tedy mi přišlo dost super, když v DrD 2 bylo tohle nahrazeno otevřeností, kdy se otevřeně řeklo, jak ten souboj reálně probíhá. PH dělá stále to samé, manipuluje se střetnutím tím či oním směrem, akorát to dělá veřejně a podle pravidel. Nicméně zdá se, že docela dost hráčů si užívá právě tu iluzi a buď předstírají, že neví, že je to stejně zfixlované anebo to skutečně neví. Tak jako tak to zřejmě dodává ve hře ten pocit úspěchu. V DrD 2 je na to nicméně jednoduchá pomoc a to hrát s neveřejnou sudbou a staty NPC...
Žádná manipulace tím či oním sm+ěrem, pokud je v rozporu s tím, co bylo řečeno už není fair, tedy neměla by být v souladu s pravidli. Oni hráči vědí, že to jde, ale taky vědí,že jsme se domluvili,že to dělat nebudeme, tedy jsi se svou argumentací mimo:) Kdežto pokud nevyčerpám sudbu, tak to mohu okecávat jakkoliv, ale hráči prostě ten pocit, že jsme jim vítězství daroval, mají.
Resurrection píše:Zajímalo by mě, jak bys to hodnotil, pokud by PH hrál DrD 2 uzavřeně jak popisuju výše. Tzn. jestli by to dosáhlo stejného pocitu "úspěchu" nebo ne. Osobně si myslím, že ne, protože součástí pocitu úspěchu je "vyhrát podle pravidel" a v DrD2 žádná pravidla pro vedení bojů/střetů nemáš, takže ten pocit i s neveřejnou sudbou by byl dost závislý na tom, jestli bys měl pocit, že si vyhrál "férově" nebo s pomocí nějakého triku.
Jednak si myslím,že hrát DrD 2 uzavřeně je škoda, je to prostě jiný styl hry a proč do něj tahat gamistické prvky, když na takové hry mám jiné systémy? Druhak nevím, jaká pravidla pro vedení bojů máš v DrD 1 a ne v DrD 2, s přihlédnutím k rozdílnosti systému.
ilgir píše:Na mě osobně bohužel ten "pocit z úspěchu dle Valluna" vůbec nefunguje. Rozhodně ne ve hrách typu DrD - vysvětlím:
PJ je zde tvůrcem dobrodružství, on rozhoduje, které potvory na hráče pošle, ale v zásadě není omezen pravidly. Kdyby chtěl, může na družinu poslat smečku draků a družinu pozabíjet. Jasně, že nic takového neudělá, protože by byl za blbce, ale pravidla mu to nezakazují. Proto každý PJ dumá nad tím, jaké nepřátele družině pošle do cesty, aby nebyli přehnaně silní neo slabí. A to je právě ten kámen úrazu - mám slavit úspěch nad potvorou, kterou tam můj PJ nastavil na obtížnost "tak akorát"? Co když ji podhodnotil? Co když tam měl zlobry tři, a v poslední chvíli to změnil na dva, když viděl, v jakém je družina stavu? Není tohle stejné "milosrdenství", jako odvolat potvoru s ještě nevyčerpanou Sudbou?
Postupně jsem zjistil, že v RPG pro mě jako pro hráče tento pocit úspěchu není vůbec důležitý, protože je vždy falešný. Pochopitelně to neznamená, že ho vůbec nepotřebuji - proto hraju deskovky.
Nastavování náročnosti je možné mnohem spíš u bojů, než u ostatních druhů výzev. A to je podle mého potřeba rozlišovat - u bojů mimo arénu mám prostě radost z toho, že jsme je přežili, byť vím, že tomu PJ může napomoci, ale pokud se nejedná o střet s bossy (kterej ej pevně danej dopředu), tak vítězství z uvedených důvodů za úspěch nepovažuji. Úspěchy v bojích si užívám v aréně, protože tam se s protivníky takhle nefixluje, jednak se to ani dost dobře nedá, druhak právě z těchto důvodů by to pokazilo dojem ze hry, třeťak to ani není ptořeba, protože aréna se vede na plocho a když vypadneš, tak holt vypadneš, sázet můžeš dál:). No a "non-combat encoutery" se taky nenastavují a představují v gamistických hrách (tedy vyjma mého Dubrovníka) to nejlepší, co dokáže k dané věci vymyslet PJ:) Takže tam ta radost z úspěchu (odhalení vraha apod.), je orpavdová a docela nefalšovaná - komplexnost situace a míra vstupních informací pak téměř vylučují byť jen možnost něco zfixlovat.*

_______________
* - Mimo diskusi o střetu DrD 1a 2 to má jiné komplikace, na které bych rád znal zdejší učený názor, ale jednak nevím, kde se na to poptat a druhak vím,že si PJka nepřeje mco věcí o naší hře zveřejňovat...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 5415
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Resurrection »

Vallun píše:- v DrD 2 sice můžeš, ale zároveň musíš vymýšlet cokoliv, a cokoliv nuceného je ...prostě nucené.
Vzdycky kdyz jsem hraval rules heavy hry plne cisel, casto mi v te hre neco chybelo. Nakonec jsem si uvedomil, ze to je tim, ze pres vsechna cisla uz proste nezbyval cas/chut/potreba vubec resit herni fikci, kterou jsem ale podvedomne povazoval za to hlavni na hre P&P RPG. Zkratka ten rozdil mezi cRPG, deskovkami atd. byla por me vzdycky fantazie a vzdycky jsem touzil po hre sjednocujici prave predstavu o herni fikci jiz svymi mechanikami, aby se tato fundamentalni vec proste nedala obejit. Musim rict, ze debaty poslednich tydnu o DrD2 mi znacne rozsirily obzor minimalne o to, ze se P&P RPG nejen daji hrat jako deskovky - RollPG - ale primarne o to, ze pomerne velka skupina hracu to dokonce preferuje.
- jak zopakuji níže, já se nesetkal s tím, že bych v DrD 1 něco nemohl...
V DrDo nemuzes nic, co ti neumoznuji pravidla. To, ze si na nic takoveho nenarazil akorat rika, ze pri hrani uvazujes v pravidly nastavenych limitech. Proste "Jak by se to dalo udelat s tim co ma postava umi" (brutalneji pak "Jak by se to dalo udelat podle/v ramci pravidel") zatimco v DrD 2 je to trochu jinak: "Co bych rad dosahnul?" (omezeni zadne), odpoved je pak posouzena hraci jestli "je to vubec mozne?" a nakonec "spada to pod nejake me povolani?".
- konkríétně v tomto kontextu jsme to myslel tak, že co do popisnosti v aréně se nebude tamní boj nijak lišit od řešení jiných konfliktů v příběhu, naše arény jsou prostě něco jiného, další rozměr hry, říkej si tomu třeba turnaj ve vrhání kostek, ale rozšiřuje to druh herních sezení, která v rámci kampaně absolvujeme.
Chapu. Jenom nechapu, jak te muzou nebavit deskovky. Napr. Arena. :-)
Pokud bych redukoval souboj tak, jak navrhuješ, tak zaprvé málodky uspěju, a hlavně jsem podle mého v rozporu s duchem pravidel. Takže, to že pálím do vlastních řad Ti možná přijde, ale pravda to není. S vyrovnaným protivníkem musím uskutečnit nějaké přípravné akce a stejnou potřebu má i on, takže s popisy to prostě zabere víc času, než jednodušší styl boje v rozšířeném systému (který činí boj kratším i ve fikci). My totiž v klasickém dračáku jen zhruba popisujeme výsledek, kdy popis má naznačit zda a jak moc byla rána účinná a pokdu možno při zachování stručnosti pobavit.
Proc by to bylo proti duchu pravidel a proc bys musel uskutecnovat pripravne akce? Jedine co musis je dohodnout se s ostatnimi hraci na formatu daneho stretu/konfliktu. Dokonce by se to dalo resit jako zkouska a bylo by to zcela v poradku (v souladu s duchem pravidel). Stejne tak by se to dalo resit po 10-sekundovych kolech a rovnez by to bylo v poradku. Proti duchu pravidel by bylo pouze pokud by si vynechaval tu fikci. Tomu ale uz zcela rozumim a chapu v cem ti to prijde lepsi (pro tebe) a narazel jsem na to v prvni reakci v tomto postu.

To me navic privedlo na dalsi myslenku, totiz jestli by se dala hra P&P RPG redukovat *pouze* na herni mechaniky a fikci proste odignorovat. To nemyslim v Sirienovo smyslu redukovat na to pravidla, ale samotnou hru. V zasade by zustaly jen ty fikcni prvky, bez kterych nelze pouzit herni mechaniky (tedy nepratele definujici staty).
Žádná manipulace tím či oním sm+ěrem, pokud je v rozporu s tím, co bylo řečeno už není fair, tedy neměla by být v souladu s pravidli. Oni hráči vědí, že to jde, ale taky vědí,že jsme se domluvili,že to dělat nebudeme, tedy jsi se svou argumentací mimo:) Kdežto pokud nevyčerpám sudbu, tak to mohu okecávat jakkoliv, ale hráči prostě ten pocit, že jsme jim vítězství daroval, mají.
Nikoliv mimo, ale prave jsem zasahl do cerneho. Zvyraznil jsem odpoved na mou puvodni otazku, kterou si kladlo DrD 2 a nakonec ji jednoduse obeslo / vyresilo jinak ("Jak dosahnes toho, ze na to hraci pristoupi?"). Vic to radeji rozebirat nebudu nebo vam jeste neprimo zmrvim hru a ty se stejne nenechas presvedcit. :-)
Jednak si myslím,že hrát DrD 2 uzavřeně je škoda, je to prostě jiný styl hry a proč do něj tahat gamistické prvky, když na takové hry mám jiné systémy? Druhak nevím, jaká pravidla pro vedení bojů máš v DrD 1 a ne v DrD 2, s přihlédnutím k rozdílnosti systému.
Skoda by to byla z meho pohledu, ale otazka je, jestli to ta pravidla umoznuji (gamismus) a nerozpadnou se. Sirien na Kostce napriklad tvrdi, ze se rozpadnou...

A jinak mluvim o tom, ze v DrD 1 je napriklad soubojovy system (dokonce 2), zatimco v DrD 2 neni zadny soubojovy system... Takze v DrDo mas pravidla pro vedeni souboju, v DrD 2 je nemas.
* - Mimo diskusi o střetu DrD 1a 2 to má jiné komplikace, na které bych rád znal zdejší učený názor, ale jednak nevím, kde se na to poptat a druhak vím,že si PJka nepřeje mco věcí o naší hře zveřejňovat...
Tohle by me hodne zajimalo. Zaloz na to klidne topic tady nebo ve DrDo-sekci, jestli to tedy nepovazujes za zasah do soukromy sve PJky. (to by byla skoda)
Secrets are power.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Lemmy »

Resurrection píše: Opět, jaké si to uděláš... Souboj v DrD 2 můžeš zvládnout na 4 hody (2x iniciativa a 1x střet) a 3 popisy (akce, protiakce, výsledek). Pokud bys to redukoval na stejnou úroveň jako DrDo, tedy že v jednom kole zvládneš maximálně tak jednou máchnout mečem, pak to samozřejmě bude nejspíš dost dlouhé.
Tohle si musím ověřit :think: . Z testovacích her to na mě působilo tak, že souboj v DrD2 zabere cca stejnou dobu jako souboj v našem starém DrD (v základním soubojáku) - kde máš v DrD hod na útok a na obranu, je v DrD2 střet (většinou hod na akci vůči akci, hod na cílové číslo je hodně výjimečně) - hod na životy tedy přesahuje, ale řekl bych, že je to časově srovnatelné s uvažováním, zda se hráč vyčerpá nebo ne. Iniciativa stejná.
V DrD 2 je na to nicméně jednoduchá pomoc a to hrát s neveřejnou sudbou a staty NPC...
Je fakt, že s veřejnou sudbou se dost vytrácí ze hry určité tajemno - aspoň to tak na mě působí. V některých hrách je to celkem jasné, kdo je třeba důležitá osoba. Viz naše minulá hra a setkání s knězem ve stínovém světě... jelikož to byla osoba na tomhle místě, kam se dle našeho předpokladu nedostane jen tak někdo a jediné vodítko dál, bylo to hodně zásadní:
Věta "bacha, má sudbu 10, tak to bude hodně důležitej" z našich úst tu atmo trochu potopila. Myslím, že jsme pak jednali určitým způsobem hlavně na základě tohodle faktu (navíc tím bylo jednoduše potvrzeno, že to bude fakt někdo už před samotnou konfrontací).
Otázka je, jestli je to dobře nebo špatně - na jednu stranu to vyvolalo zase jiné emoce (napětí ze snahy, aby situace dopadla dobře), ale pokud by byla tahle postava na jiném místě v jiný čas... nevím, jestli by sudba tímhle způsobem pro atmo pracovala.


Nevím proč (možná dáno postupným zvyšováním ohrožení při střetech, možností se vykupovat, rychlým "léčením", záloh v podobě jizev, sekundárně tou veřejnou sudbou), ale co si pamatuji OldDrD, u dvojky mám jako hráč pocit, že je moje postava víc invulnerable (možná je to ale zdání, když vezmu možný počet životů u některých postav v DrDOld).
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Vallun »

Vzdycky kdyz jsem hraval rules heavy hry plne cisel, casto mi v te hre neco chybelo. Nakonec jsem si uvedomil, ze to je tim, ze pres vsechna cisla uz proste nezbyval cas/chut/potreba vubec resit herni fikci, kterou jsem ale podvedomne povazoval za to hlavni na hre P&P RPG. Zkratka ten rozdil mezi cRPG, deskovkami atd. byla por me vzdycky fantazie a vzdycky jsem touzil po hre sjednocujici prave predstavu o herni fikci jiz svymi mechanikami, aby se tato fundamentalni vec proste nedala obejit. Musim rict, ze debaty poslednich tydnu o DrD2 mi znacne rozsirily obzor minimalne o to, ze se P&P RPG nejen daji hrat jako deskovky - RollPG - ale primarne o to, ze pomerne velka skupina hracu to dokonce preferuje.
Je sice hezké, jak se mne snažíš někam natlačit, ale je to pozice, kterou nezastávám:) RPG jako deskovku fakt nehraju, jen si popisy šetřím na věci, které mne zajímají více, než boj:) Výhoda DrD 2, kterou přiznávám je, že má lepší řešení méně významných sociálních střetů, které nechceme odehrát v přímé řeči (i dkyž řešení přes past na charisma taky funguje a je dostatečně rychlé).
V DrDo nemuzes nic, co ti neumoznuji pravidla. To, ze si na nic takoveho nenarazil akorat rika, ze pri hrani uvazujes v pravidly nastavenych limitech. Proste "Jak by se to dalo udelat s tim co ma postava umi" (brutalneji pak "Jak by se to dalo udelat podle/v ramci pravidel") zatimco v DrD 2 je to trochu jinak: "Co bych rad dosahnul?" (omezeni zadne), odpoved je pak posouzena hraci jestli "je to vubec mozne?" a nakonec "spada to pod nejake me povolani?".
Tohle zavání fanatismem:) Jednak v přístupu k rpavidlům DrD 1, druhak při obhajobě DrD 2...Vzhledme k tomu, že pravidla DrD 1 mi umožňují všechno, neb nejsou tak righidní, jak bys byl rád, tak tady prostě není problém.
Chapu. Jenom nechapu, jak te muzou nebavit deskovky. Napr. Arena.
Aréna není zdaleka tak pluchá jako deskovky, pořád tam hraješ nějakou roli, pořád jsi členem družinky...
Proc by to bylo proti duchu pravidel a proc bys musel uskutecnovat pripravne akce? Jedine co musis je dohodnout se s ostatnimi hraci na formatu daneho stretu/konfliktu. Dokonce by se to dalo resit jako zkouska a bylo by to zcela v poradku (v souladu s duchem pravidel). Stejne tak by se to dalo resit po 10-sekundovych kolech a rovnez by to bylo v poradku. Proti duchu pravidel by bylo pouze pokud by si vynechaval tu fikci. Tomu ale uz zcela rozumim a chapu v cem ti to prijde lepsi (pro tebe) a narazel jsem na to v prvni reakci v tomto postu.
Si přečti, co píšou pravidla o bojích, pak pochopíš, proč je to proti jejich duchu...
To me navic privedlo na dalsi myslenku, totiz jestli by se dala hra P&P RPG redukovat *pouze* na herni mechaniky a fikci proste odignorovat. To nemyslim v Sirienovo smyslu redukovat na to pravidla, ale samotnou hru. V zasade by zustaly jen ty fikcni prvky, bez kterych nelze pouzit herni mechaniky (tedy nepratele definujici staty).
Určitě dala, dokonce se dá celé dobrodružství vyjádřit rovnicí a s využitím statistiky rpavděpodobnosti odehrát jediným hodem, ale koho by to bavilo?
Nikoliv mimo, ale prave jsem zasahl do cerneho. Zvyraznil jsem odpoved na mou puvodni otazku, kterou si kladlo DrD 2 a nakonec ji jednoduse obeslo / vyresilo jinak ("Jak dosahnes toho, ze na to hraci pristoupi?"). Vic to radeji rozebirat nebudu nebo vam jeste neprimo zmrvim hru a ty se stejne nenechas presvedcit.
Přesvědčit se nechám, pokud budeš mít argumenty, asi těžko tím, že se budeš hádat o to, zda jsi a nebo nejsi mimo:) Pokud tvrdíš, že nemohu mtí radost z úspěchu, protože se dá teoreticky pdovádět i v DrD1, naež Ti vysvětlím, že tu radost mít mohu, pokud se dohdoneme, že pdovádět nebudeme, pak Tvůj původní argument nevede k tomu, cos chtěl dokázati a tudíž je prostě mimo.
Skoda by to byla z meho pohledu, ale otazka je, jestli to ta pravidla umoznuji (gamismus) a nerozpadnou se. Sirien na Kostce napriklad tvrdi, ze se rozpadnou...
Nerozpadnou se, bočas možná trochu zaskřípou, ale držej:)
A jinak mluvim o tom, ze v DrD 1 je napriklad soubojovy system (dokonce 2), zatimco v DrD 2 neni zadny soubojovy system... Takze v DrDo mas pravidla pro vedeni souboju, v DrD 2 je nemas.
Soubopjový systém nejsou pravidla pro vedení souboje, ale jen mechanika vyhodnocení souboje, tu máš i v DrD 2, jen sjednocenou s řešením ostatních druhů konfliktu, což je jedině dobře, protože ostatní prvky tohoto vyhodnocovacího sysétmu jsou dost složitité na to, aby dva různé vyhodnocovací systémy činily hru skoro nehratelnou.
Tohle by me hodne zajimalo. Zaloz na to klidne topic tady nebo ve DrDo-sekci, jestli to tedy nepovazujes za zasah do soukromy sve PJky. (to by byla skoda)
viz PMka...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 5415
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Resurrection »

Vallun píše:Je sice hezké, jak se mne snažíš někam natlačit, ale je to pozice, kterou nezastávám:) RPG jako deskovku fakt nehraju, jen si popisy šetřím na věci, které mne zajímají více, než boj:) Výhoda DrD 2, kterou přiznávám je, že má lepší řešení méně významných sociálních střetů, které nechceme odehrát v přímé řeči (i dkyž řešení přes past na charisma taky funguje a je dostatečně rychlé).
To bylo spis takove konstatovani, nechtel jsem te nikam tlacit. Samozrejme, ze ta skala neni jen o dvou extremech, ale zcela zrejme se na ni nachazime jinde. :-)
Tohle zavání fanatismem:) Jednak v přístupu k rpavidlům DrD 1, druhak při obhajobě DrD 2...Vzhledme k tomu, že pravidla DrD 1 mi umožňují všechno, neb nejsou tak righidní, jak bys byl rád, tak tady prostě není problém.
Me slo jen a pouze o to, ze pravidla DrDo jsou rigidnejsi nez pravidla DrD2. A to snad nepopiras nebo jo?
Si přečti, co píšou pravidla o bojích, pak pochopíš, proč je to proti jejich duchu...
Kdyz pominu absenci pravidel o bojich a prectu si znova stret a delku kola, vidim tam pouze podporu sveho tvrzeni, ze to muzes hrat jak chces. Kde tam vidis opak ci snahu urcovat pravidlove "optimalni" delku kol ci dokonce popis "nespravneho" pojeti stretu?
Přesvědčit se nechám, pokud budeš mít argumenty, asi těžko tím, že se budeš hádat o to, zda jsi a nebo nejsi mimo:) Pokud tvrdíš, že nemohu mtí radost z úspěchu, protože se dá teoreticky pdovádět i v DrD1, naež Ti vysvětlím, že tu radost mít mohu, pokud se dohdoneme, že pdovádět nebudeme, pak Tvůj původní argument nevede k tomu, cos chtěl dokázati a tudíž je prostě mimo.
Jestlize hrac a priori vi, ze hra se da svindlovat, byl pro me pocit "uspechu" zahadou. Shrnul to pekne ilgir. Otazka pak znela, jak dosahnout, aby na to hraci presto pristoupili. Odpoved je, ze se s nimi dohodnes, ze svindlovat nebudes. Tot cele, protoze oni ti veri, ze nesvindlujes, coz staci. To, ze by to PJ dodrzel je extremne nepravdepodobne, zvlast v systemech jako DrD, kde neni zadny zachrany mechanismus kdyz to blbe padne (vycerpani se, fate pointy, zachrane kostky atd.) nebo kdyz to PJ neodhadne (sudba). Muze to byt klidne jen to ilgirovo "da tam obry jen 2, i kdyz puvodne meli byt 3", coz nemas absolutne sanci nijak zjistit. Jde tedy jen a pouze o dosazeni toho pocitu duvery, protoze realne o obejektivni uspech proste nejde (s vyjimkou areny, kde bojujete na plocho a je to tedy jedno). Osobne bych treba takove dohode neveril, stejne jako ilgir, ale vam to zrejme funguje - takze nezbyva nez k tomu gratulovat!
Soubopjový systém nejsou pravidla pro vedení souboje, ale jen mechanika vyhodnocení souboje, tu máš i v DrD 2, jen sjednocenou s řešením ostatních druhů konfliktu, což je jedině dobře, protože ostatní prvky tohoto vyhodnocovacího sysétmu jsou dost složitité na to, aby dva různé vyhodnocovací systémy činily hru skoro nehratelnou.
Jestli soubojovy system, ktery ti rika naprosto precizne jak se bojuje, na prstech jedne ruky muzes spocitat co v nem muzes udelat, nejsou "pravidla pro vedeni souboje", pak uz nevim co jsou. Kdyby to byly skutecne jen mechaniky na vyhodnoceni souboje, jako je tomu v DrD 2, pak ano, ale to preci nejsou, kdyz ti rikaji kdy/jak/na koho muzes zautocit, o kolik se muzes pohnout a kam atd. Proto to podle me je zcela jednoznacne pravidlovy system vedeni souboju, zatimco tuto rili v DrD2 plni hraci/PH, nikoliv pravidla.
viz PMka...:)
Diky! Rozmyslim, odpovim.
Secrets are power.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Vallun »

V rámci stručnosti enbudu reagovat na vše, snad neva...
Me slo jen a pouze o to, ze pravidla DrDo jsou rigidnejsi nez pravidla DrD2. A to snad nepopiras nebo jo?
Pravidla DrD 2 na to beze sporu častěji upozorňují:)
Já bych si dvedl představit, že by i pravidla DrD 2 byla mnhoem rigidnější, prostě že by autoři říkali, v těhlech pravidlech je to takhle (protože...), aby bylo vidět, že to jsou pravidla podle jejich gusta. Kluci se snažili (a úspěšně) respektovat všechno možné kolem, dokázali, že znají přehršle jiných systémů a uznávají nejrůznější přístupy ke hře. To je všechno hezké, ale obávám se, že tím pravidla trochu ztratila "chuť", která soudě dle obsažených náznaků mhola být prostě báječná a představovat lepší devizu než pružný (pro leckoho až příliš) systém mechanik?:)
Kde tam vidis opak ci snahu urcovat pravidlove "optimalni" delku kol ci dokonce popis "nespravneho" pojeti stretu?
Kdekoliv, kde se píše o významu přípravných akcích a nevhodnosti hlášení přímých terminálních záměrů - ono příkladů a rámečků k boji je v pravidlech docela dost).
Jestlize hrac a priori vi, ze hra se da svindlovat, byl pro me pocit "uspechu" zahadou. Shrnul to pekne ilgir. Otazka pak znela, jak dosahnout, aby na to hraci presto pristoupili. Odpoved je, ze se s nimi dohodnes, ze svindlovat nebudes. Tot cele, protoze oni ti veri, ze nesvindlujes, coz staci. To, ze by to PJ dodrzel je extremne nepravdepodobne, zvlast v systemech jako DrD, kde neni zadny zachrany mechanismus kdyz to blbe padne (vycerpani se, fate pointy, zachrane kostky atd.) nebo kdyz to PJ neodhadne (sudba). Muze to byt klidne jen to ilgirovo "da tam obry jen 2, i kdyz puvodne meli byt 3", coz nemas absolutne sanci nijak zjistit. Jde tedy jen a pouze o dosazeni toho pocitu duvery, protoze realne o obejektivni uspech proste nejde (s vyjimkou areny, kde bojujete na plocho a je to tedy jedno). Osobne bych treba takove dohode neveril, stejne jako ilgir, ale vam to zrejme funguje - takze nezbyva nez k tomu gratulovat!
aha, rpoblém, men přijde naprosto přirozené,že když se na něčem dohdonu, tak dodržím slovo:) Jinak pdostatnější rozdíl spatřuji v tom,že DrD 2 preferuje méně ostré konflitky (zastrašování před zabíjením) což funguje v určitém prostředí, ale v našem světe je dost konfliktů, které jsou ze své pdostaty kdo z koho...
Jestli soubojovy system, ktery ti rika naprosto precizne jak se bojuje, na prstech jedne ruky muzes spocitat co v nem muzes udelat, nejsou "pravidla pro vedeni souboje", pak uz nevim co jsou. Kdyby to byly skutecne jen mechaniky na vyhodnoceni souboje, jako je tomu v DrD 2, pak ano, ale to preci nejsou, kdyz ti rikaji kdy/jak/na koho muzes zautocit, o kolik se muzes pohnout a kam atd. Proto to podle me je zcela jednoznacne pravidlovy system vedeni souboju, zatimco tuto rili v DrD2 plni hraci/PH, nikoliv pravidla.
Kromě toho,že s Tebou nesouhlasím v některých premisách (označny kurzívou), tak je to spíš pojmová neshoda, tohle všechno je pro mne pořád ještě součást vyhodnocení střetu. V pdostatě se dá říct, že pravidla DrD 2 mi do toho kecají víc, než u ejdniček, protože je jedno zda beru nepřítele na plocho nebo na ostro, systémové dopady to prakticky nemá (vyjma uplatnění démona nenasytnosti - vampiric weapon), kdežto z pravidel DrD 2 mám pocit, že je správníé bojovat tak,že nepřítele zatlačím do situace, ve které sám pozná,že se má vzdát nebo utéct...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 5415
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Resurrection »

aha, rpoblém, men přijde naprosto přirozené,že když se na něčem dohdonu, tak dodržím slovo:)
No a v tom to je. I kdybys byl sebecestnejsi Mirek Dusin, tak jako PJ v DrDo by sis "nesvindlovat" dovolit jednoduse nemohl, protoze bys pak byl za debila, jak to tu nekdo nekulantne nazval:

"WTF, 20 skretu???"
"Takze drak si nas behem dvou kol dal k svacine a ani jsme ho nezranili... hm."
"Takze jsme dead po prvnim souboji... hm?"

Poukazovat na to, ze jste se preci dohodli na tom, ze PJ nebude svindlovat asi v takove situaci moc nepomuze, rekl bych.

Osobne jsem zjistil, ze ve 100% her co jsem kdy hral napeti ze souboju ci strach ze smrti nefunguje. Protoze kdyz jsem parkrat jako PJ takrikajic pritlacil na pilu, vygeneroval jsem radove vice frustrace, nez kolik ji bylo (byla-li nejaka) z vedomi plot-immunity (pocit beznadejnosti souboje -> railroad / moje debilita; ani jedna moc lakava moznost). Uplne stejna zkusenost pak z pozice hrace pri beznadejnych situacich. Moje myslneky tehdy byly vzdycky "kez se to nejak buh-ze-strojuje, abysme videli, jak to bude dal". Logicky zaver pak byl, ze jediny relevnatni je pribeh a tak podle toho jednoduse hraju i vypravecuju a funguje to, rekl bych.
Secrets are power.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Vitus »

Kluci - myslím, že se tady pořád motáte kolem toho, co jsem si snažil všeobecně naznačit v prvním příspěvku do tohoto threadu - tedy jednoduchou odpovědí, že DrD II nemůže nahradit hry typu staré DrD, protože vycházejí ze dvou zcela jiných herních (filosofických) principů a hráči se vždy budou dělit podle toho nakolik jakou filosofii upřednostňují.

Například Vallun píše, že hra může postrádat ten správný zážitek, pokud například ví, by PJ fixluje (a ten to dělá proto, aby posunul příběh) - vzniká tím tedy konflikt mezi Vallunovou filosofií hry (přesné dodržování pravidel i za cenu zboření příběhu) a filosofií PJe (jenž se fixlováním snaží upřednostnit příběh před dodržováním pravidel). Tohle sice potvrzuje, že mezi oběmi filosofiemi může vzniknout určitý konflikt, ale v podstatě diskuse o tom, zda je lepší držet se pravidel nebo příběhu je lichá, protože to jsou zcela odlišné věci, jejichž kvalitativní rovina je přijíma individuálně každým hráčem odlišně - tedy nejsou mezi sebou objektivně poměřitelné. Tedy toto dilema je v obecné rovině neřešitelné. (Hu, fuj, nějak mi to nejde vyjádřit jednodušejc :think: ).

Na druhou stranu rovněž upozorňuje na to, že otevřením karet může hra postrádat nějaký dynamický náboj a tím pádem může ztratit i příběh (například v naší hře kdybych jako PH podhodnotil nějakou klíčovou postavu, tak by to ve vás mohlo vyvolat primární zklamání se v té postavě jako takové, i když se jedná jen o špatně vybranou sadu čísel, tedy chybu PH). Takže možná částečné zakrytí hry pro některé postavy může vnášet do hry zajímavý prvek (viz například schopnost Hraničáře z DrD+ odhadovat úroveň postav, jež se herně propracovala přes barevná schémata - tak nějak tuším jak asi je ta postav silná, ale nevím přesně jak - opestřuje to hru rozměrem, který otevřené hraní může postrádat) a celkové zakrytí hry (tedy nejen síly oponenta, ale v podstatě i většiny základních informací - tak jak je směřováno DrD+) vnáší do hry další prvek nejistoty, jenž může posouvat hru jiným kvalitativním směrem. Ovšem abych od toho neutekl zcela - na rozdíl od výše uvedeného dilematu, jenž nejde řešit jinak, než se individuálně budou hráči domlouvat, zda hrají DrD nebo DrD II, tenhle problém se zakrytím/odkrytím lze řešit jednoduchou úpravou pravidel :P.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Vallun »

Res - zase rekapituluješ postoj jedné strany z jiné diskuse, kde to bylo probráno do mrtě, takže odpovím jen stručně - hrajeme tak, že když družinka vyrukuje na nepřítele, který je příliš silný, tak si řekneme/oni si řeknou, že někde holt uděllai chybu v úvaze či "taktitcké" přípravě a hráči jsou za debili sami před sebou (a přiznají/přiznáme si to). Proto sice Tvé myšlenky chápu, ale naprosto nesdílím.
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Dalt
Příspěvky: 40
Registrován: 4. 12. 2011, 12:40

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Dalt »

mno...tak z meho pohledu zustanu spide u stareho drd - drd2 mam zhruba tyden (precist pravidla bylo peklo mimochodem - uz vidim 13 lety mladezniky jak si davaj pravidla bez toho, aby neskejsli par dni tady na foru :D) - stve me nekolik zasadnich veci (a ano tykaji se souboju :))

1) casova nekonzistentnost kol - tzn je to krasne videt treba uz v pravidlech na prikladu Vlkavi kterak shazuje kladu na 3 lapky - proste si nejak neumim predstavit situaci, kdy zatimco Vlkava uvolnuje klady, tak jeden z lupicu ji odhani sprskou! sipu, druhy skace za strom a treti si toho nevsiml!!! - to vsechno de facto v jednom okamziku (no nevim no...) a to je ukazkovej priklad (potom v tom zacina opravdovej mrdnik kdyz se jednotlivy ucastnici zacinaj vykupovat) ...

2) zvysovani ohrozeni - proc zvysovat ohrozeni kdyz je vyhodnejsi nutit protivnika aby se vykupoval (v bitce klasicky za 2 zdroje - ohrozeni stoupa jen po 1) - bavim se o soubojich kdy opravdu chci zabijet...

3)iniciativa - starej system hazeni za skupin u je rychlej - novej system si nechci pri boji treba 15 postav radsi ani predstavovat :( a vubec souboje jsou pekelne dlouhy i tak

4) otevrenost systemu - jako pj musim rict hraci (jeho postava jde chodbou primo na past) ze by si mel hodit pac mu hrozi nebezpeci a jeste specifikovat jak velky pro pripad vykupovani - veskera romantika a prekvapko nula nula nic...

5) nebavte se v hospodach s kamaradama o drd2 - pac se za 1 zdviha ohrozeni opilosti (nastesti sem se vykoupil a celim jen malatnosti a obluzenosti) a za 2 mate chut podlehat takym zkouskam (a nevykoupit se!) jakym je psani na rpgfora :D
Uživatelský avatar
Narnas
Příspěvky: 147
Registrován: 27. 9. 2011, 12:31

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Narnas »

Dalt píše:mno...tak z meho pohledu zustanu spide u stareho drd - drd2 mam zhruba tyden (precist pravidla bylo peklo mimochodem - uz vidim 13 lety mladezniky jak si davaj pravidla bez toho, aby neskejsli par dni tady na foru :D) - stve me nekolik zasadnich veci (a ano tykaji se souboju :))
Doporučuji si před finálním rozhodnutím zahrát. Pamatuju si, že jsem po prvním přečtení měl podobné dojmy. Něco podobného se fakticky opakovalo u každého člena družiny. Při vyslechnutí byli proti, po přečtení váhali. Po zahrání nadšeně souhlasili :-) ……a to právě kvůli soubojům.
Pro 13 leté mládežníky je fajn pirátská verze.
Dalt píše: 1) casova nekonzistentnost kol - tzn je to krasne videt treba uz v pravidlech na prikladu Vlkavi kterak shazuje kladu na 3 lapky - proste si nejak neumim predstavit situaci, kdy zatimco Vlkava uvolnuje klady, tak jeden z lupicu ji odhani sprskou! sipu, druhy skace za strom a treti si toho nevsiml!!! - to vsechno de facto v jednom okamziku (no nevim no...) a to je ukazkovej priklad (potom v tom zacina opravdovej mrdnik kdyz se jednotlivy ucastnici zacinaj vykupovat) ...
U kol jde hlavně o fikční část. Pokud si to postavy nedovedou představit, nejde to. Na druhou stranu lze si představit situaci, kdy jedna z postav zahloubaná do svých myšlenek nesleduje okolí. Za ní jdoucí lovec si situace všimne pohodně jako zloděj, vidí Vlkavu, jak odvazuje klády. Je jasné, že jí to bude trvat řekněme 30 vteřin. Zloděj na vše kašle a skáče pryč. Chce se schovat a nic jiného nedělat. Lovec za tu dobu stihne vystřelit třeba 3krát. Pro jednoduchost se to řeší jedním hodem.
Dalt píše: 2) zvysovani ohrozeni - proc zvysovat ohrozeni kdyz je vyhodnejsi nutit protivnika aby se vykupoval (v bitce klasicky za 2 zdroje - ohrozeni stoupa jen po 1) - bavim se o soubojich kdy opravdu chci zabijet...
Stačí čelit trpaslíkovi zakovanému do plátové zbroje, která mu dává slevu na vyčerpání 2 a družina s ním fakticky nic neudělá, dokud mu nezvýší ohrožení jiným než bojovým způsobem, respektive způsobem, kde může využít zbroj na vyčerpání.
Dalt píše: 3)iniciativa - starej system hazeni za skupin u je rychlej - novej system si nechci pri boji treba 15 postav radsi ani predstavovat :( a vubec souboje jsou pekelne dlouhy i tak
S iniciativou je to pravda. Řešení jak se zde probíralo představuje více různých kostek. Nebo třeba excel s generátorem náhodných čísel. No anebo nikdo nikoho nenutí házet si za každého zvlášť. PH může házet za skupinu CP, hráči jistě svůj hod každý za sebe zvládnou.
Dalt píše: 4) otevrenost systemu - jako pj musim rict hraci (jeho postava jde chodbou primo na past) ze by si mel hodit pac mu hrozi nebezpeci a jeste specifikovat jak velky pro pripad vykupovani - veskera romantika a prekvapko nula nula nic...
Je pravda, že systém dává značnou zodpovědnost do rukou hráčů. Obere je o trochu toho překvapení, ale třeba popsaný případ: pokud postava stoupne na past a spustí šipku, tak už vidí, že proti ní něco letí. Vyčerpává se proti zásahu ne proti celkovému nebezpečí té šipky. To tušit vůbec nemusí, že je otrávená. Dokud jej samozřejmě netrefí a on si bude házet proti jedu. Míru otevřenosti si určí každá skupina jak chce ona.
Elen síla lûmen omentielvo.
<Hvězda svítí na hodinu našeho setkání.>
Dalt
Příspěvky: 40
Registrován: 4. 12. 2011, 12:40

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Dalt »

u prvniho bodu mi jde o to, že prostě nevěřím (fiktivnímu) modelu vyprávění, kdy jeden z lapků několikrát vystřelí na postavu posílající z kopce klády - pak (když se zadaří) klády padaj dolů, 1. lapka furt střílí, 2. laka se už asi 30 vteřin krčí za stromem a 3. lapka si celýho tohodle procesu NEVŠIML!! (herně chápu že tam jde o tu zkoušku) - a tohle je v pravidlech jako modelová situace? wtf?!

iniciativa a různý druhy kostek - s tím problém nemám. Mě vadí, že při soubojích mnoha postav (třeba 10 - 15) je souboj nepředstavitelně dlouhej (všichni hlásej co budou dělat, dělaj, nedělaj protože chtěli dělat ale nedodělali :D - z toho by se jeden podělal :D). K tomu si přidejme sporný situace, který pravidla vyráběj celkem spolehlivě (narážim na zapovězený řetězení protiakcí - někdy je to právě ve fikci logický...leč pravidla říkaj ne - samo pokud tohle pravidlo nehrajum, tak je pravda že je v tom pak bordel nehoráznej)

K tomu ohrožení - přijde mi smutný, když celej bojovej systém je založenej na hraní si s ohrožením (ve fikci popisování filmových scén boje) a v reálných mechanismech hry se to hodí leda proti někomu s brněním (v našem světě těch brnění moc neni, ale to jen tak btw), jinak je to de facto zbytečný (obzvlášť v soubojích na život a na smrt, kterých je třeba na výpravě proti nemrtvým většina - pak se opravdu vyplatí hlásit zabít, zabít, zabít :)

Jinak já tu hru uplně neodsuzuju, i když chyb je tam hromada (uniklo to jen mě, nebo v pravidlech fakt není napsaný že manévr obrana může postava použít neomezeněkrát - páč jinak je psaný jeden manévr v kole) tak si to stále zahrát chcu - zatím jsme zkoušeli ukázkovej souboj a problémy v něm jsem už popsal... :/
Uživatelský avatar
Korhul
Příspěvky: 667
Registrován: 15. 3. 2006, 22:40
Kontaktovat uživatele:

Re: Nahradí DrD II staré DrD?

Příspěvek od Korhul »

Podle mě je problém s ohrožením dán tím, že je nutné dobře znázornit sudbu. Pokud si PJ jen škrtá čtverečky na ušmudlaném papíře nebo přepisuje jedno číslo, tak je jasné, že hráči nemají moc představu o tom, jak je protivník silný. Proto používám žetony, které pěkně vyskládám, aby na ně všichni viděli. No a když pak začnu třeba z patnácti žetonů ubírat po jednom, tak je každému jasné, že je potřeba zvýšit ohrožení, aby situaci rychle vyřídlili. No a pak začíná mechanika ohrožení dobře fungovat.
Moje RPG Laboratorium a k němu vlákno na fóru. Malý svět pro osobní potřebu. Třeba se bude něco hodit i někomu jinému.
Konfigurátor substancí a nástrah pro DrD II
Deníky pro DrD II podle revize pravidel
Obrázek Obrázek Baltazar Paprika, trpaslík, knihvazač
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti