Čas pro hrdiny

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

Obrázek

:arrow? Anotace v databázi

Čas pro hrdiny (CPH) je RPGčko vytvářené od 3. března 1997. Kromě verze je celé mým dílem a za tu dobu prošlo poměrně značným vývojem.

Od začátku bylo postavené na dvou myšlenkách - návodnosti a volnosti. Postupem času se tyto dvě myšlenky rozvíjely a za poslední dva roky jsem přidal další, totiž důraz na vliv hráčů na hru a částečné přebírání Vypravěčských pravomocí.

Dalo by se říct, že CPH je vcelku klasická RP hra s několika nepříliš obvyklými, ale zajímavými prvky.

Paralelně s CPH jsem vytvářel různé samostané části pravidel jako Systém dějových zvratů, Magie rovnováhy nebo Multikampaň, které zamýšlím včlenit do základu pravidel, minimálně jako volitelné možnosti.

V současné době hrálo CPH ve věech jeho verzích 86 lidí přímo se mnou a blíže nespecifikovaný, ale zhruba stejný počet dalších lidí, z nichž někteří už jiná pravidla používat nechtějí.

Na stránkách non.D20.cz si můžete stáhnout CPH verze 2007 plus další dodatky, jako třeba Karty vybavení pro hru na konci 30. let 20. století v Evropě.

Na verzi 2008 právě pracuji.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 10. 3. 2008, 21:18, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Příspěvek od Ebon Hand »

Sama sa pyšní titulom "príbehovo akčný RPG systém"
No toto by si možná Jersone mohl změnit. Jsem s hraním CPH spokojený, ale nepřijde mi to jako akční hra. Na to je příliš vázaná na realitu a držení se jí, s úmyslným brzděním "řádně akčních výkonů" - ne úplně běžných.

Spíš bych jí charakterizoval jako taktickou, investigativní a konspirační s výbornými nástroji pro hraní běžných lidí (civilů, nehrdinů) v atraktivních a zajímavých situacích. Přeci jen superman si v CPH bude dávat na držku častěji, než by mi u něj vyhovovalo. 8)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Jerson »

Ebone, tobě se tam nelíbí to "akční"? Mě totiž zase někteří lidé řekli "akční určitě, ale příběh to moc nepodporuje".

Kromě toho to omezení supermanů je dané konkrétním nastavením světa, nikoliv nastavením hry jako takové. Protože klidně můžeš veškeré neúspěchy popisovat ty jako hráč a pak můžeš vydržet neuvěřitelná zranění, to zaprvé, a zadruhé to co je uvěřitelné nebo ne (a tedy povolené při popisech) je také na libovůli hráčů - nic ti nebrání popisovat tak šílené akce jako ve Wushu. Opět - jak jsi sám viděl, někteří hráči prostě nevěří, ž by mohli rozchodit dávku z kulometu, kterou jejich postava schytá, a přitom pro mojí skupinu je běžné, že přežijou běžně střelbu ze samopalů, dopady granátů a v poslední hře i zásahy protitankovou puškou.

Kromě toho když uděláš postavy hodně silné, aby jim základ hodu dával třeba 15 (což není tak těžké), tak průměrně budou mít 10 úspěchů a i při středním zranění jsou ještě pořád v plusových číslech.

Další věc je množství rezerv - já s nimi šetřím, ale pokud za každou akci dostaneš dvě až pět, tak opět přežiješ téměř všechno a zvládneš neuvěřitelné výkony (jako jednou ranou z pistole zastřelit tři lidi), protože si budeš házet třeba pod 20.

A nebo ještě jinak - která pravidla RPG jsou podle tebe akční hra? (: )
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Příspěvek od Ebon Hand »

Ano, nepřijde mi to moc akční systém, ale tím jsem nemyslel nic špatného. Hraje se mi v něm dobře.
No já nemyslel jen nastavení vypravěčem a pravidlama v družině. Každopádně takto se dá tvarovat drtivá většina her.
Spíš jsem myslel to, že celkově nevnímám CPH jako akční systém. Na mě je spíš konzervativní - realistický, hodně se ověřuje hody. V boji se hází i na obranu, což já vnímám jako brzdící věc pro akci. Druhak mi přišlo, že při těžším zásahu vlastní postavy v CPH je postava buď vyřazena, pokud všechny neúspěchy pojme jako zranění, nebo neschopna boje, pokud si odrovná část výstroje.
A abych nezapoměl já vnímám jako akční hry Wushu, Fate a překvapivě DnD, ale tam to bude tím, že se nejčastěji setkávám se stylem, který je velmi blízký H&S.. :D
Ale jak tě tak znám, tak mi to začneš vymlouvat jako správnej fanatickej obhájce své práce. $D
Což je správný.. 8)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Jerson »

Hodně ověřování hodů, zejména hody na obranu používám jen z psychologických důvodů - vrhnu kostky, vrhnu pohled na kostky, pak pohled na hráče a nakonec úsměv. Tím jsem si ušetřil deset vět popisu s cílem znejistět hráče (: )

A ještě jedna věc - v moderním boji jsem jen třikrát za celé tři roky použil zbroje. Kdyby měl tvůj Rony zbroj, tak bude hero jak na 15. levelu v DnD.

Nebo jinak - CPH bylo dělané s hlavním zaměřením na akci, takže když mi řekneš, že mám vypustit to "akční", tak si piš, že tě vyzvu na souboj (: )
Uživatelský avatar
Ebon Hand
Temný paladin
Příspěvky: 1806
Registrován: 13. 5. 2003, 15:07
Bydliště: Čertův příbytek

Příspěvek od Ebon Hand »

Tak v tom případě se předem vzdávám.. $D
Uživatelský avatar
Goblin
Příspěvky: 341
Registrován: 12. 11. 2007, 17:00
Bydliště: Ostrava

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Goblin »

Ahoj Jersone. Mám problém vysvětlit spoustě zelenáčů, co to jsou to vlastně Hry na Hrdiny a líbí se mi jasnost některých tvých definic v Úvodu. Doufám, že ti nebude vadit, když tě budu citovat na přednášce (popř. v bakalářské práci)... :)
"Understanding is not required. Only obedience."
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

Goblin píše:Ahoj Jersone. Mám problém vysvětlit spoustě zelenáčů, co to jsou to vlastně Hry na Hrdiny a líbí se mi jasnost některých tvých definic v Úvodu. Doufám, že ti nebude vadit, když tě budu citovat na přednášce (popř. v bakalářské práci)... :)
Zdar Gobline, když pominu, že s jasností definic (zejména v pravidlechú jsi mě překvapil, protože obvykle slýchávám opak, klidně mě cituj podle libosti. Uvedení zdroje nechám na tobě, v bakalářce to budeš mít asi povinně, tak mi kdyžtak napiš jaké citace jsi použil, abych je nechal i v další verzi pravidel.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od eerieBaatezu »

Dnes v noci jsem přelouskal pravidla a musím říct, že tento systém je přesně to, co jsem hledal. Dá se v něm dělat cokoliv a zároveň se to cokoliv dá popsat číselně a v rámci pravidel, tudíž je vše jasné a není třeba se o věci dohadovat. Hodně se mi líbí i zpracování zranění, kdy je možno udělený damage převést na různé efekty, atd.

Věc co mi chybí jsou nějaké tabulky na konci, co by heslovitě shrnovaly všechno v pravidlech řečené stylem: situace - bonus/postih, aby se to nemuselo dohledávat v textu.
A ještě jedna věc. Název "Čas pro hrdiny" mi k těmto pravidlům vůbec nesedí a jsem tomu rád, protože "hraní na hrdiny" mi zní děsně powerplayingovou konotací, kdežto tyto pravidla umí skvěle právě i případy, kdy se o žádné hrdinné příběhy nejedná.

Zkusíme v něm pár her a až se do systému pořádně dostaneme doufám, že se bude jevit stejně skvěle jako po pouhém přečtení a už nikdy jiný nebudu pro své hraní potřebovat, prostě jen vezmu setting a tyto pravidla.

(Jo a Projekt Omega má opravdu perfektní feeling, takový ten retro-technologicko-mystický, ze kterého jde mráz po zádech. X-Files meets Einstein/Tesla :) )
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

Hmm, děkuji za pochvalu (: ) Btw. předpokládám, že jsi četl pravidla používající dvě šestistěnky, tedy verzi 2. Ty jsou vyladěné a tak jak jsou fungují velmi dobře, jen ty tabulky si asibudeš muset buď sepsat sám, nebo ti jednotlivé postupy přejdou do krve po dvou hrách.

Projekt Omega už funguje na nové verzi pravidel, méně simulační a více návodné pro Vypravěče, ale pravidla pro ní zatím sepisuju (a budou obsahovat i setting)

Jméno je staré tak deset let a vychází ještě z první verze, která byla dělaná pro fantasy, přičemž byla míněna tak, že každá doba má své hrdiny (ve smyslu hlavní postavy příběhů). I když je fakt, že slovo "hrdina" je v RPG brané poněkud jinak než v literatuře či filmu.

Každopádně jsem zvědav, jak ti ta pravidla budou fungovat a budu rád za nějaké zhodnocení.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pár dotazů:

1. Co určuje kolik má postava akcí v soubojovém kole?
2. Pokud mám např. 6 akcí a chci 6x zaútočit (třeba mečem), hází se na každý útok zvlášť? Pro vícenásobný útok jednou zbraní v jedné akci se totiž hází jednou a úspěchy se rozdělí. Tudíž když budu mít 6 akcí a budu chtít zaútočit 12x, tak si 6x hodím, pokaždé rozdělím a stihnu to v těch dvou sekundách?
3. Spadá část textu "Kombinace útoků a obran" pod "Kombinovaný útok a obrana" nebo patří k "Rozdělaný útok a obrana"?
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

Jestli si správně pamatuju pravidla, tak postava má jednu akci, pokud má dvě zbraně (nebo zbraň a štít, tak má každou rukou jednu akci. Takže na útok si každopádně hážeš jen jednou, na obranu také.
Kampatří ta část textu nevím, musím se podívat, ale z principuje to myšleno tak, že si každé kolo můžeš každou dovednost použít jen jednou. Takže si pomocí jedné dovednosti hodíš na útok, pomocí druhé na obranu a úspěchy buď dáš všechny na zásah jednoho soupeře a obranu před jedním soupeřem, nebo - pokud chceš útočit na víc soupeřů a bránit se jim - ty úspěchy rozdělíš podle svého uvážení. A když máš dovednosti specializované na boj s více soupeři, tak si na ní taky hodíš a úspěchy z ní opět rozdělíš mezi útoky nebo obrany proti více cílům. Žádnou další vědu v tom nehledej.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od eerieBaatezu »

Aha, mě mate ten příklad, kdy postavě padne 6 úspěchů a ona "...jednou rukou vytasí pistoli, druhou zásobník, vrazí ho do zbraně, natáhne, namíří a vystřelí." [1], ale pokud má nabito, tak může 6x vystřelit. Jak to tedy pasuje dohromady? Díky.

[1] Jan "Jerson" Průcha, Čas pro hrdiny
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

To se nevylučuje. Úspěchy které ti padnou můžeš rozdělit jak chceš, takže když ti padne šest úspěchů, můžeš je - teoreticky - rozdělit až mezi šest protivníků, jen na každého kromě prvního máš kumulativní postih -2, takže na posledního to bude -10. Pokud máš ve zbrani šest nábojů, můžeš šestkrát vystřelit, což může znamenat, že máš větší šanci zasáhnout jeden cíl (alespoň jednou z šesti ran, nebo ho zásáhnout vážněji) a nebo můžeš vystřelit až po šesti různých cílech.
To samé platí pro ruční zbraně.

Prostě to můžeš brát tak, že čím více úspěchů dát na útok proti jednomu cíli, tím zaútočíš přesněji a nebo vícekrát - přesný popis útoku závisí na hráči. Tak jako tak se bude vyhodnocovat jen jeden hod.

Můžeš mi dát nějakou modelovou situaci, která ti není jasná, abych ti to mohl konkrétně vysvětlit?
Uživatelský avatar
Mustafa
Příspěvky: 14
Registrován: 10. 5. 2009, 16:44

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Mustafa »

Teda klobouk dolů Jersone... :clap:

Před nějakou dobou jsem koketoval s myšlenkou, že vymyslím vlastní systém, který by vyhovoval stylu, jakým hrajeme (potažmo stylu jakým vedu hráče) a podporoval ho aniž by bylo třeba něco vypouštět/přidávat/předělávat, který by poskytoval pevné vodítko, ale zároveň zůstával "v pozadí hry" - byl dostatečně svižný a jednoduchý na počty, nebořil atmosféru.

A když ten můj nápad začne dostávat pevnější obrysy a mám představu mechanik a jejich fungování...tak náhodou zavadím o CPH a zjistím, že jsi mě "vykradl" (a rozvedl to myšlenkově dál než já) - a to ještě ke všemu dřív, než jsem vůbec začal hrát RPG :-)

(Tedy, ještě jsem neopročetl všechno, ale už tak mi přijde, že jestli budu pokračovat ve tvorbě vlastního systému, tak to bude vypadat jako kdybych podstatnou část věcí opsal právě z CPH. :think: )
Šachy smrdí.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice

Re: Čas pro hrdiny

Příspěvek od Jerson »

Díky za pochvalu.
Nicméně nevěš hlavu, mechaniky mainstramových RPG mají tendence konvergovat k určitým základním vzorům a CPH je postavené na jednom takovém vzoru (a upravované dvanáct let).
Nicméně předpokládám, že jsi narazil na zveřejněnou verzi z roku 2008. Současné verze je jiná, a myslím, že určitě nepodobná tomu co vytváříš.

Takže pokud bys potřeboval, klidně vezmi CPH tuto verzi jako základ a uprav si ji podle svého, nebo si klidně udělej podobná pravidla a použij některé postupy z CPH ... prostě jak uznáš za vhodné. Když zmíníš moje pravidla jako inspirační zdroj, tak tě z opisování podezírat nebudu. (Navíc pokud se nepletu, tak v téhle verzi jsem nijak nepopisoval magii, tak třeba v téhle oblasti vymyslíš něco jiného :-))

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“