Auta
Moderátor: Faskal
Re: Auta
To jsme zas u toho, za petinu prijmu si nikdo nekupuje moznost presouvat se z mista na misto.Eleshar_Vermillion píše: ↑20. 9. 2018, 18:28Pětina příjmu za možnost přesouvat se z místa na místo je fakt husté.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Auta
Tak asi. Leasing u mne teda není moc dobrá zábava. A pokud je sám leasing 20%, tak jsou náklady na ježdění ještě výš, to je dost jasné.
15.000 * 36 měsíců = 540.000 (cena, kterou jsem za auto ještě nikdy nedal)
15.000* 60 měsíců (?, délku nevíme) = 900.000, cena nového Arteonu bez DPH.
Ano, to mi přijde hodně drsný. Viz moje ekonomika ježdění o pár replik dřív.
15.000 * 36 měsíců = 540.000 (cena, kterou jsem za auto ještě nikdy nedal)
15.000* 60 měsíců (?, délku nevíme) = 900.000, cena nového Arteonu bez DPH.
Ano, to mi přijde hodně drsný. Viz moje ekonomika ježdění o pár replik dřív.
Re: Auta
Tak jo.
Jinak nevim, co tam pocitas - litry se udavaji na 100 km, takze za 100 000 km spalis 100 * litry_na_100_km litru. Nechapu co tam prepocitavas pres nadrze?
Sorry, ale tohle mysleni, tihle vsemocni ONI co muzou za vsechno co se mi nelibi je ...
Ty emise jsou to spalene palivo - jak by mohlo dojit k situaci, ze mas vic emisi nez spotreby, kde by se tam ten extra uhlik bral? Nebo jak by mohlo dojit k tomu, ze klesnou emise a zvysi se spotreba? Vysypavas u auta pravidelne popelnik?
To je z fyzikalniho hlediska proste blbost.
Koukl jsem na nejake bazary, a za 350 000 fakt nekoupis 2 roky roky stare Mondeo s najezdem 50 000 - na tehle cene jsi na 100 000 km a 3+ letech, a sem tam nejaky mnohem min jety kus - coz bude na 99 % tocka, bouracka, nebo nejaky jiny fejk.
Z toho ti vypadne, ze 100 000 za servis je za pet let nerealna cena - uz jenom nove letni a zimni gumy jsou 20 000 (auto o 120 000 km ti nikdo neda na novych, ze) kdyz budes setrit - a totez plati o dalsim servisu.
2 roky stare Mondeo s 50 000 km jsem nejlevneji videl za 450 000, ale prvni co nebylo fakt podezrele, stalo 530 000 nebo kolik.
Na druhou stranu, novy Mondeo se kterym se da zit (nebo 10+ sekund 0-100 a nejhorsi vybavu) stoji 830 000 nebo kolik.
Pointa je, ze tvoje cisla jsou tak brutalne nepresna, ze nemaji zadny smysl.
Rozdil spotreby mezi auty je red herring. Resit spotrebu auta pri nakupu je blbost.Argonantus píše: ↑18. 9. 2018, 16:46 Dumám znovu nad tou Sosáčkovou poznámkou, že spotřeba je red herring.
A nevěřím, že se dostanete nějak dramaticky níž. Plno malých aut jezdí za 5 něco litrů, nikoli za 7, a dolezlo by to někam k 30.000 ročně, a za 5 let tedy 150.000. V reálném světě to ovšem bývá tak, že tyhle malé stroje jezdí víc ve městě, a tím se na těch 7 vrátí (a ještě dobře tak; s větším autem se tam spíš nedostanete).
Jinak nevim, co tam pocitas - litry se udavaji na 100 km, takze za 100 000 km spalis 100 * litry_na_100_km litru. Nechapu co tam prepocitavas pres nadrze?
Chapu to spravne, ze rikas, ze existuje spiknuti, ktere dela tohle vsechno?Nevěřte taky deklarované spotřebě výrobcem; mají to na svědomí evropské předpisy (tentokrát doopravdy), které se pokoušejí demonstrovat, že ty báječné nové přepřeplňované downsize motory mají stejné výkony jako dřív, menší spotřebu a hlavně menší emise.
Sorry, ale tohle mysleni, tihle vsemocni ONI co muzou za vsechno co se mi nelibi je ...
Tohle je naprosty nesmysl. Pokud se bavime o emisich CO2 (o kterych se 90 % mluvi, pokud neresis Dieselgate), tak ty jsou primo umerne spotrebe.Realita je jinde – emise jsou sice lepší, ale spotřeba je naopak horší (často docela výrazně, pár známých se do této pasti chytilo),
Ty emise jsou to spalene palivo - jak by mohlo dojit k situaci, ze mas vic emisi nez spotreby, kde by se tam ten extra uhlik bral? Nebo jak by mohlo dojit k tomu, ze klesnou emise a zvysi se spotreba? Vysypavas u auta pravidelne popelnik?
To je z fyzikalniho hlediska proste blbost.
Typci v clanku zvladli dat dohromady benzin a diesel, takze vypada mimoradne podezrele.a neblahé je to i pro životnost mechanických částí. Podrobnosti třeba tady http://www.auto.cz/velky-test-realne-sp ... jsi-120366
Snad zadne z tech cisel nema zaklad v realite.Takže když počítám těch 5 let ježdění s novým Mondeem, vyjde mi:
- nové Mondeo, 700.000 (a lze samozřejmě mnohem víc)
- cena servisu za tu dobu, velmi optimisticky, 50.000 (pravidelné kontroly, nejméně jedny druhé gumy, nějaké ty brzdy atd.)
- cena PHM 200.000
- nějaké to pojištění, dálniční známky a další kraviny, nejméně 50.000 (spíš víc, záleží dost na tom, jestli chci havarijní a jaké)
- návrat ceny za prodej auta, 200.000 (optimisticky. Spíš ne).
Takže jsem celkem na 800.000 kačkách, plus minus autobus. Docela dost.
Vezmu-li svoje oblíbené Mírně jeté auto ™, asi 2 roky staré a s nájezdem okolo 50.000 (referentská auta, propadlé leasingy atd), bude se chovat skoro stejně, ale pořizovací cena je drasticky jiná:
- mírně jeté Mondeo, 350.000
- cena servisu, mírně pesimisticky 100.000 (vskutečnosti bude skoro stejná, ale počítejme, že ke konci cyklu odejdou tlumiče nebo tak něco mechanicky namáhaného)
- cena PHM 200.000 úplně stejná
- -nějaké to pojištění a další kraviny budou stejné, 50.000
- Návrat ceny 150.000 Kč (auta se nakonec budou lišit vlastně dost málo)
Takže jsem na 550.000 kačkách. Docela výrazně levnější.
Koukl jsem na nejake bazary, a za 350 000 fakt nekoupis 2 roky roky stare Mondeo s najezdem 50 000 - na tehle cene jsi na 100 000 km a 3+ letech, a sem tam nejaky mnohem min jety kus - coz bude na 99 % tocka, bouracka, nebo nejaky jiny fejk.
Z toho ti vypadne, ze 100 000 za servis je za pet let nerealna cena - uz jenom nove letni a zimni gumy jsou 20 000 (auto o 120 000 km ti nikdo neda na novych, ze) kdyz budes setrit - a totez plati o dalsim servisu.
2 roky stare Mondeo s 50 000 km jsem nejlevneji videl za 450 000, ale prvni co nebylo fakt podezrele, stalo 530 000 nebo kolik.
Na druhou stranu, novy Mondeo se kterym se da zit (nebo 10+ sekund 0-100 a nejhorsi vybavu) stoji 830 000 nebo kolik.
Pointa je, ze tvoje cisla jsou tak brutalne nepresna, ze nemaji zadny smysl.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18573
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Auta
Pointa je vysrat se na káru a jezdit vlakem, pyčo.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Re: Auta
Daně - to není jenom DPH. Jde o to, že kupní cenu dáváš do nákladů formou odpisů. Navíc si můžeš snížit základ daně buď o dokladované výdaje /benzín atd., což je otrava, protože musíš psát cesťáky/, anebo o paušál 5 tisíc měsíčně, což je dobré pro ty, co s tou károu moc nenajezdí.
Čas neexistuje.
Re: Auta
Kdyz mas stesti a bydlis v miste kde je dobry mhd, tak muzes. Jinak tezko.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Eleshar_Vermillion
- černá eminence
- Příspěvky: 18573
- Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
- Bydliště: Praha
Re: Auta
Jsem myslel, že je to tady doupě vlastizrádců z Pražské kavárny, tak nevím, kdo potřebujete auto. Asi jsem tu teda špatně.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Re: Auta
Skoda 105 ti z toho zcela urcite nevznikne, protoze skoda 105 ma 33 kW, zatimco treba moderni trivalcovy Focus ma 92 kW, coz je vic nez dvojnasobek - pak ma taky ale asi 2.5x vetsi tocivy moment, a ma ho v mnohem vetsim spektru otacek, takze to auto jde realne pouzivat. Samozrejme pokud chces "Focus, se kterym se da zit" tak chces ten 130 kW, a ten si prekvapive vezme vic paliva.Argonantus píše: ↑19. 9. 2018, 06:13 A u malých motorů, ze kterých jsou ještě menší, vzniká něco jako ta Škoda 105 - nejede to, majitel zuřivě šlape na plyn a výsledek je nesmyslná spotřeba. Kamarádka má nový Ford B-Max, což je vskutečnosti Focus, a ten jí bere drtivě víc, než naše staré Mondeo. Poctivých 8 litrů.
O spolehlivosti takto trápeného motoru sdílím Jersonovy pochyby. Fyziku neokecáš.
Pokud te zajima realna spotreba, tak nejlepsi je podivat se na nejaka realna data z realneho provozu - ne na "moje kamaradka povidala" nebo "jsem cetl v novinach ze kurvitka".
Existuje nemecka stranka, kde lidi zapisuji svoji spotrebu, a pro mainstreamova auta je tam dost dat, aby to bylo statisticki signifikantni:
Tady mas data:
Novy Focus (2016+, benzin, do 100 kw, downsizing, kurvitka, atd) ma prumernou spotrebu 6.7 litru
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... &gearing=1
Stare poctive Mondeo (do roku 2010, benzin, do 100 kW), ma prumernou spotrebu 8.4 litry
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... &gearing=1
B-MAXu tam bohuzel neni dost, ale ocekaval bych horsi Focus, protoze je to nafoukla otekla blbost.
....
Ten realny duvod, proc maji lidi pocit, ze spotreba jim neklesa je ten, ze vetsina aut je mnohem rychlejsich nez byla. A kdyz mas vykon, tak ho budes pouzivat. A nejvetsi vliv na spotrebu ma nakonec to, jakou mas nohu.
Tohle je zase blbost.Stabilita malého auta je beznadějně menší, to je zase úloha z fyziky. Existují báječně jezdící maličká auta, třeba Mini Cooper, nebo miniaturní Ford Ka, ale tam trik spočívá v tom, že mívají o číslo větší podvozek a na něm nehospodárně malou kastli. Ford Ka má například zrovna podvozek z větší Fiesty. Takže pokud je v malém autě místo tak na hraně, v těchto speciálech vám může připadat už za hranou. A obchodně jsou to většinou drahé vychytávky pro frajery – nebo frajerky. BMW 1, třeba. Nový VW brouk. Nový Fiat 500.
Přesedat z Dobře jedoucího auta ™ do Běžného auta ™ je potom zvláště jedovatá kombinace. Člověk po třiceti letech beznehodového ježdění snadno zapomene, že právě nejede v Mondeu, a že právě tahle mokrá zatáčka lety navyklé zacházení naprosto nesnese. Naše holčičí autíčko v této nedobré situaci splnilo historickou úlohu a manželku zachránilo tak, že se jí nestalo vůbec nic; a přežila bez úhony i láhev ryzlinku v kabině. Nicméně auto bylo po několika kotrmelcích na odpis a má tu pochybnou čest, že jako druhé v našich službách zemřelo. Jako dobrý, ale v Mondeu by se nehoda vůbec nekonala, nebyl by k ní žádný důvod.
Kdyz vedle sebe postavis auta, kde se jizdnim vlastnostem dala u vetsiho i mensiho stejna pece, tak to mensi je jak stabilnejsi, tak agilnejsi a celkove lip jezdi. Treba Mazda 3 a Mazda 6.
Kdyz mensi auta maji horsi jizdni vlastnosti, je to proto, ze mensi je levnejsi a odflaknute - treba podvozek Oktavky a Superbu.
Kdyz se podivas na auta fakt urcena pro radost z jezdeni - Mazda MX-5 nema ani 4 metry, Subaru BRZ je dlouhe jak Fabie a BMW 3 i Porsche 911 jsou dlouhe jak Focus v Hatchbacku.
"Ja mam rad velky auta, takze muzu rict, ze nejaka nehoda je vina malyho auta, a tim si to pekne potvrdim," je hodne zkratkovej zpusob uvazovani.
BTW ta MX-5 je dobry "druhy auto"
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Vallun
- Příspěvky: 32332
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Auta
Sosi, tady si zase, prosím, zopakuj fyziku Ty. Ta aut amusí být zhruba stejně vysoká, protože vozí stejné člověky a tím pádem mají těžiště výše a tak taky horší jízdní vlastnosti...neříkám, že nemohou jezdit perfektně, ale velké auto má své výhody v tomto taky. Ano, malé bude agilnější, protože poměr výkon/hmotnost bude lepší, ale zase stabilita a pod.Kdyz vedle sebe postavis auta, kde se jizdnim vlastnostem dala u vetsiho i mensiho stejna pece, tak to mensi je jak stabilnejsi, tak agilnejsi a celkove lip jezdi.
Jinak škodovky si orpavud reálně říkaly o nějakých 8-10 litrů...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Re: Auta
Vallun píše: ↑20. 9. 2018, 21:41Sosi, tady si zase, prosím, zopakuj fyziku Ty. Ta aut amusí být zhruba stejně vysoká, protože vozí stejné člověky a tím pádem mají těžiště výše a tak taky horší jízdní vlastnosti...neříkám, že nemohou jezdit perfektně, ale velké auto má své výhody v tomto taky. Ano, malé bude agilnější, protože poměr výkon/hmotnost bude lepší, ale zase stabilita a pod.Kdyz vedle sebe postavis auta, kde se jizdnim vlastnostem dala u vetsiho i mensiho stejna pece, tak to mensi je jak stabilnejsi, tak agilnejsi a celkove lip jezdi.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Auta
Ekonomika II
Úvodem bych rád poděkoval Sosáčkovi, že ubral vášně a snesl otázky do daleko konkrétnějších údajů. S tím se polemizovat už dá lépe a věcněji, a TL,DR – nakonec zjistíte, že říkáme skoro to samé, lišíme se v detailech a důrazech na to, zda je sklenice poloprázdná nebo poloplná.
1) Trpím jistými pochybami o tom, zda má polemika smysl a zda to bude někdo číst. Neboť tu spadlo – od Sosáčka, myslím – že 71% aut je firemních, takže to platí nějaká firma a účtuje to nějaký účetní a ten dumá, zda se to vyplatí. A toto slovo znamená pro firmu něco dost jiného, než pro normálního jedince, neb tam vstupují ty daňové odpisy, jak připomněla Midewiwin. Takže pro jedince trochu WTF praxe s leasingem může nakonec i dávat smysl.
Krom toho jsou lidé, kterým platí auto tatínek, milenec, kdovíkdo; ti jsou na tom stejně, nic neřeší, sednou a jednou. Pro ně pak úvahy v tomto postu smysl moc nemají. Viz tento Ilgirův finální discussion killer:
A kladu to za vinu dětem. Ježto sice můžete složit strašnou přísahu, že nikdy nepojedete na výlet z Prahy jinak, než ekologickým vlakem, a že vůbec radši nebudete nikam moc jezdit, když to nebude nutné. A máte práci v Praze, to je jasné.
Jenže reálný život přinese situace, kdy, cestou z hor, ověšeni dětmi, lyžemi, nočníčkem, babičkou a kdovíčím ještě, vás autobus vyvrhne za Turnovem v závěji, že jako porucha. A vaše kavárenská víra ve veřejnou dopravu bude těžce otřesena. Případně, dítě na chatě v pustinách se otráví sinicemi. A pak se vám nevyhnutelně vkrade na mysli strašná myšlenka, že to by chtělo auto. A jste na šikmé ploše, v mém případě k prvnímu BMW žralok, model 1979, viz druhý díl zpovědi https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 94#p543294
3) Ekonomika je však v tomhle přítomna od začátku, neb to celé vyvolal Sosáček zde
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 76#p535976
což interpretuji jako jednoduchou teorii, že čím bohatší člověk, tím namachrovanější auto.
Trochu to asi platí, ale snažím se ukázat, že realita je daleko pestřejší, složitější a zamotanější, neb tu fungují náhody, předsudky, jiná konkrétní situace, a taky vůbec odlišný pohled na auta, což padlo hlavně zde https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 79#p543379
4) Takže krom lidí, co vůbec nemají auto, existuje ta mezikategorie, popsaná v prvních dvou kapitolách
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 92#p543192
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 94#p543294
kteří buď dostali, nebo strašně levně koupili – pod 50k – Strašnou popelnici (TM), a jezdí s tím vesele, dokud se tam nevysype něco drahého, a pak buď přejdou do kategorie Eleshar, nebo postup opakují. Jejich ekonomika je podivná a jiná, a těžko popsatelná.
5) Potom jsou lidi, co potřebují do práce, a veřejná doprava jim to z nějakých důvodů není schopna zajistit. Jejich požadavek je opravdu přemístit se z A do B za minimální peníze, a nic jiného si nemohou dovolit. Jinak ten plat vůbec nedostanou. Na nějaké procento z platu, na jinba ittai, na velikost kufru, na místo na zadním sedadle a na značku dlabou, neb na to prostě nemají. Jejich cílem je snížit Argonantovo číslo – připomínám, že 550.000 Kč za 5 let ježdění a 100.000 km – níž, a nepochybuji, že se jim to do jisté míry podaří, neb se netajím s tím, že moje požadavky jsou malinko vyšší. IMHO se dostanou někam k bájné hranici 400.000 a dál už to moc nepůjde, ale nechám někoho, aby mne opravil, protože tohle moc prozkoumané nemám.
6) A teprve ve světle těchto disclaimerů přikročím k detailní polemice, abyste to mohli přeskočit všichni, koho to nezajímá, neb se skrýváte v bodech 1-5.
Nejprve tedy spotřeba, jenž je dle Sosáčka nepodstatná:
A zjistíš, že mých 200.000 Kč odpovídá „dábelské“ spotřebě 6,66 litru, což mi léty tak nějak vychází jako průměr všech průměrů; časné modely byly horší, nové jsou lepší; paradoxně jedno z nejhorších aut byl ten Suzuki Jimny (těsně pod 8).
Dejme tomu, že 50.000 rozdílu ti nestojí za nějakou paniku. A je to omluvitelná daň za pohodlí, jinba ittai a kdovíco ještě. Já to tak beru a uznávám, že těch 150.000 a 5 litrů je spíše nereálný ideál tělesa, pohybující se po ideální rovině rovnoměrnou přímočarou rychlostí.
Potíž ale je, že i mezi celkem běžnými a nenápadnými auty se skrývají lstivé mrchy, které berou třeba 10 litrů, a to jsme najednou na 300.000, a to mi už tak nepodstatné a jako red herring nepřipadá. A pro člověka, který na to vlastně moc nemá, to vůbec není sranda, když to zjistí.
Spotřeba deklarovaná výrobcem v techničáku a výroba reálně naměřená na konkrétním autě (měřidlo průměrné spotřeby má dnes zřejmě už většina aut) je něco jiného. Liší se běžně o litr nebo o dva. Mimochodem, náhodou ses skoro trefil do těch mých 6,66, s tímhle autem. A zkus si najít někde spotřebu deklarovanou, jsem si skoro jist, že bude pod 6.
a) reklama, tedy snaha výrobce tvrdit, že jejich auto nespotřebuje skoro nic, a pokud ano, může si za to řidič sám
b) pokusy o regulaci spotřeby předpisy, což je věc, o které se píšou v právních učebnicích hory příkladů, jak je to strašně obtížná věc, a jak se to často nepovede a vede to k nechtěným a bizarním výsledkům. Neb docela přirozenou reakcí výrobce je předpis nějak ošvejkovat, případně rovnou švindlovat (dieselgate je přesně tohle).
Takže tyhle dvě síly, výrobci aut na straně jedné, a úředníci na straně druhé, vytvořili zvláštní svět, kde se spotřeba měří ve složitých laboratorních testech, o kterých vlastně každý ví, že na reálný život nemusí mít vliv a deklarovaná spotřeba je vlastně nedosažitelná. Viz tvůj odkaz.
7) Vrátím se ke konkrétní cause kamarádky s B Maxem:
Takže nemám žádný důvod si myslet, že by kecala, nebo že by nějak blbě řídila, ježto měla řadu různých Fordů předtím.
Řeč je o nejmenším litrovém motoru EcoBoost 74 KW (nikoli 92). K tomu to, cos pravil výstižně -
Kamarád jí tehdy řekl, že nejmenšímu motoru by se vyhnul, neb se vlastně nic neušetří. Totéž, co praví tento pán https://www.tipcars.com/magazin/odborne ... s-iii.html
Kamarádka neuvěřila, šetřila a narazila – „náročný na styl jízdy“ znamená zoufale blbou akceleraci, což člověk podvědomě honí tím, že víc šlape na plyn, a výsledek je jasný. 8 litrů, v jejím případě. Zejména jízda na dálnici je průser.
A tvrdím – nejen já – že jde o systémový problém, nejen o jeden ulítlý fordí motor u B Maxu, ale všeobecně všechny nejmenší motory, a ještě po downsizingu, bývají patent na problém. Dávají sice v laboratorním provozu fantastické výsledky, ale v reálu se jejich údajně zázračná spotřeba jaksi nekoná a větší motor nečekaně a zdánlivě nelogicky vítězí.
A uvedl jsem, že fenomén je známý už ze Škodovky, kde 120 L mělo často menší spotřebu, než 105 L – i když absolutní čísla jsou níž, zase byla menší hmotnost, výsledek podobný.
Můžeš nevěřit, tvrdit, že to je Klausovské antiekologické spiknutí; pokud to myslíš vážně, směle kup nějaký ten litrový tříválec. Ale pak si nestěžuj.
8) Jdeme dál. Pořizovací cena jetého auta.
Takže buď je to „no true Scotsman“, nenašel jsi ty pravé ojeté stroje za nejlepší ceny, nebo se cena Mondea lety plíživě zvedá. Možné je obojí. Možná je i kombinace.
Pokud by bylo pravda to druhé, pak bych se už dál vykašlal na Mondeo a pořídil si něco jiného, ve stále podobné ceně.
S těmi gumami v tom nemám jasno, kde je problém. Typicky mi ho někdo prodá na jetých letních, takže musím koupit nové zimní, které vydržely až do konce pětiletého cyklu. Letní někdy vydržely tak, ač jeté, někdy ne. To mi dává 40.000 celkem, dokonce trochu méně (ony 20 tisíc tak úplně nestály, ale třeba 16). Pravidelná servisní prohlídka, mezi 6-10 tisíci. Tak tři během cyklu. Nějaká blbost, co se vysypala, řádově pár tisíc. Nějaká ta plechovka s olejem. Nějak se nemohu dostat nad 100 tisíc.
Pro úplnost, v posledním případě jsem se dostal, auto je docela mrcha a jsem asi na 150k. Zavinil to hlavně předchozí majitel, který tam provedl řadu nezdokumentovaných a na první pohled nezjistitelných úprav.
9) Poznámka posledn í a neekonomická stran té stability v zatáčkách. když koukneš pozorněji, co jsem napsal, zjistíš, že je to opět to samé, co ty.
O délku auta nejde vůbec (obvykle nehrozí překocení dopředu), ale jde o šířku auta a jkejí kombinaci s výškou.
Malé auto (tedy s menší šířkou) lze udělat stabilní, ale za cenu odtučňovací kúry v horní části, což vede k malé kabině pro lidi a malému kufru, a to u už tak beztak malého auta každý nevydýchá.
Úvodem bych rád poděkoval Sosáčkovi, že ubral vášně a snesl otázky do daleko konkrétnějších údajů. S tím se polemizovat už dá lépe a věcněji, a TL,DR – nakonec zjistíte, že říkáme skoro to samé, lišíme se v detailech a důrazech na to, zda je sklenice poloprázdná nebo poloplná.
1) Trpím jistými pochybami o tom, zda má polemika smysl a zda to bude někdo číst. Neboť tu spadlo – od Sosáčka, myslím – že 71% aut je firemních, takže to platí nějaká firma a účtuje to nějaký účetní a ten dumá, zda se to vyplatí. A toto slovo znamená pro firmu něco dost jiného, než pro normálního jedince, neb tam vstupují ty daňové odpisy, jak připomněla Midewiwin. Takže pro jedince trochu WTF praxe s leasingem může nakonec i dávat smysl.
Krom toho jsou lidé, kterým platí auto tatínek, milenec, kdovíkdo; ti jsou na tom stejně, nic neřeší, sednou a jednou. Pro ně pak úvahy v tomto postu smysl moc nemají. Viz tento Ilgirův finální discussion killer:
2) K ničemu to bude i pro Pražskou kavárnu typu Eleshara:Já to nehrotím, mě by to fakt zajímalo.
Osobně za auto neplatím nic.
Jakožto letitý vlastizrádce z kavárny jsem nyní zrádce dvojitý, neb zrazuji i tuto kavárnu; a auto s tím nemělo nic společného, protože to jsem měl léta i v Praze, viz podrobné přiznání tohoto sermónu.Jsem myslel, že je to tady doupě vlastizrádců z Pražské kavárny, tak nevím, kdo potřebujete auto. Asi jsem tu teda špatně.
A kladu to za vinu dětem. Ježto sice můžete složit strašnou přísahu, že nikdy nepojedete na výlet z Prahy jinak, než ekologickým vlakem, a že vůbec radši nebudete nikam moc jezdit, když to nebude nutné. A máte práci v Praze, to je jasné.
Jenže reálný život přinese situace, kdy, cestou z hor, ověšeni dětmi, lyžemi, nočníčkem, babičkou a kdovíčím ještě, vás autobus vyvrhne za Turnovem v závěji, že jako porucha. A vaše kavárenská víra ve veřejnou dopravu bude těžce otřesena. Případně, dítě na chatě v pustinách se otráví sinicemi. A pak se vám nevyhnutelně vkrade na mysli strašná myšlenka, že to by chtělo auto. A jste na šikmé ploše, v mém případě k prvnímu BMW žralok, model 1979, viz druhý díl zpovědi https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 94#p543294
3) Ekonomika je však v tomhle přítomna od začátku, neb to celé vyvolal Sosáček zde
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 76#p535976
což interpretuji jako jednoduchou teorii, že čím bohatší člověk, tím namachrovanější auto.
Trochu to asi platí, ale snažím se ukázat, že realita je daleko pestřejší, složitější a zamotanější, neb tu fungují náhody, předsudky, jiná konkrétní situace, a taky vůbec odlišný pohled na auta, což padlo hlavně zde https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 79#p543379
4) Takže krom lidí, co vůbec nemají auto, existuje ta mezikategorie, popsaná v prvních dvou kapitolách
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 92#p543192
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php ... 94#p543294
kteří buď dostali, nebo strašně levně koupili – pod 50k – Strašnou popelnici (TM), a jezdí s tím vesele, dokud se tam nevysype něco drahého, a pak buď přejdou do kategorie Eleshar, nebo postup opakují. Jejich ekonomika je podivná a jiná, a těžko popsatelná.
5) Potom jsou lidi, co potřebují do práce, a veřejná doprava jim to z nějakých důvodů není schopna zajistit. Jejich požadavek je opravdu přemístit se z A do B za minimální peníze, a nic jiného si nemohou dovolit. Jinak ten plat vůbec nedostanou. Na nějaké procento z platu, na jinba ittai, na velikost kufru, na místo na zadním sedadle a na značku dlabou, neb na to prostě nemají. Jejich cílem je snížit Argonantovo číslo – připomínám, že 550.000 Kč za 5 let ježdění a 100.000 km – níž, a nepochybuji, že se jim to do jisté míry podaří, neb se netajím s tím, že moje požadavky jsou malinko vyšší. IMHO se dostanou někam k bájné hranici 400.000 a dál už to moc nepůjde, ale nechám někoho, aby mne opravil, protože tohle moc prozkoumané nemám.
6) A teprve ve světle těchto disclaimerů přikročím k detailní polemice, abyste to mohli přeskočit všichni, koho to nezajímá, neb se skrýváte v bodech 1-5.
Nejprve tedy spotřeba, jenž je dle Sosáčka nepodstatná:
Nesouhlasil jsem, neb v Argonantově čísle 550.000 Kč činí spotřeba 200.000 a to se blíží málem polovině nákladů. Takže i zdánlivě malý rozdíl spotřeby udělá v rozpočtech nečekanou pakárnu. Předvedu dále.Rozdil spotreby mezi auty je red herring. Resit spotrebu auta pri nakupu je blbost.
Když si dáš práci, pak zjistíš, že – celkem očekávaně – ti přes litry na 100 km vyjde to samé. Neb:Jinak nevim, co tam pocitas - litry se udavaji na 100 km, takze za 100 000 km spalis 100 * litry_na_100_km litru. Nechapu co tam prepocitavas pres nadrze?
Při ceně 30 Kč za litr – plus minus, léta to kolem ní osciluje – by ses měl dopočítat tamtéž.Plno malých aut jezdí za 5 něco litrů, nikoli za 7, a dolezlo by to někam k 30.000 ročně, a za 5 let tedy 150.000.
A zjistíš, že mých 200.000 Kč odpovídá „dábelské“ spotřebě 6,66 litru, což mi léty tak nějak vychází jako průměr všech průměrů; časné modely byly horší, nové jsou lepší; paradoxně jedno z nejhorších aut byl ten Suzuki Jimny (těsně pod 8).
Dejme tomu, že 50.000 rozdílu ti nestojí za nějakou paniku. A je to omluvitelná daň za pohodlí, jinba ittai a kdovíco ještě. Já to tak beru a uznávám, že těch 150.000 a 5 litrů je spíše nereálný ideál tělesa, pohybující se po ideální rovině rovnoměrnou přímočarou rychlostí.
Potíž ale je, že i mezi celkem běžnými a nenápadnými auty se skrývají lstivé mrchy, které berou třeba 10 litrů, a to jsme najednou na 300.000, a to mi už tak nepodstatné a jako red herring nepřipadá. A pro člověka, který na to vlastně moc nemá, to vůbec není sranda, když to zjistí.
Nevěřte taky deklarované spotřebě výrobcem; mají to na svědomí evropské předpisy (tentokrát doopravdy), které se pokoušejí demonstrovat, že ty báječné nové přepřeplňované downsize motory mají stejné výkony jako dřív, menší spotřebu a hlavně menší emise.
Když si projdeš ta dvě vyjádření, zjistíš, že říkáš přesně to samé, co já, i když je to něco zdánlivě jiného.Existuje nemecka stranka, kde lidi zapisuji svoji spotrebu, a pro mainstreamova auta je tam dost dat, aby to bylo statisticki signifikantni:
Tady mas data:
Novy Focus (2016+, benzin, do 100 kw, downsizing, kurvitka, atd) ma prumernou spotrebu 6.7 litru
Spotřeba deklarovaná výrobcem v techničáku a výroba reálně naměřená na konkrétním autě (měřidlo průměrné spotřeby má dnes zřejmě už většina aut) je něco jiného. Liší se běžně o litr nebo o dva. Mimochodem, náhodou ses skoro trefil do těch mých 6,66, s tímhle autem. A zkus si najít někde spotřebu deklarovanou, jsem si skoro jist, že bude pod 6.
Můžeš tomu říkat dramaticky spiknutí, ale jde o dva celkem jasné fenomény:Chapu to spravne, ze rikas, ze existuje spiknuti, ktere dela tohle vsechno?
a) reklama, tedy snaha výrobce tvrdit, že jejich auto nespotřebuje skoro nic, a pokud ano, může si za to řidič sám
b) pokusy o regulaci spotřeby předpisy, což je věc, o které se píšou v právních učebnicích hory příkladů, jak je to strašně obtížná věc, a jak se to často nepovede a vede to k nechtěným a bizarním výsledkům. Neb docela přirozenou reakcí výrobce je předpis nějak ošvejkovat, případně rovnou švindlovat (dieselgate je přesně tohle).
Takže tyhle dvě síly, výrobci aut na straně jedné, a úředníci na straně druhé, vytvořili zvláštní svět, kde se spotřeba měří ve složitých laboratorních testech, o kterých vlastně každý ví, že na reálný život nemusí mít vliv a deklarovaná spotřeba je vlastně nedosažitelná. Viz tvůj odkaz.
Tady máš zrovna naprostou pravdu a je to moje nepozornost způsobená tím, že emise si běžně neměřím. je to tak, jak říkáš; pokud uletí nahoru reálná spotřeba, uletí nahoru i emise.Pokud se bavime o emisich CO2 (o kterych se 90 % mluvi, pokud neresis Dieselgate), tak ty jsou primo umerne spotrebe.
Ty emise jsou to spalene palivo - jak by mohlo dojit k situaci, ze mas vic emisi nez spotreby, kde by se tam ten extra uhlik bral?
7) Vrátím se ke konkrétní cause kamarádky s B Maxem:
Nejde o „jednu paní někde“ ale o reálnou osobu z téže party, která léta užívá Fordy díky stejnému kamarádovi.A u malých motorů, ze kterých jsou ještě menší, vzniká něco jako ta Škoda 105 - nejede to, majitel zuřivě šlape na plyn a výsledek je nesmyslná spotřeba. Kamarádka má nový Ford B-Max, což je vskutečnosti Focus, a ten jí bere drtivě víc, než naše staré Mondeo. Poctivých 8 litrů.
Takže nemám žádný důvod si myslet, že by kecala, nebo že by nějak blbě řídila, ježto měla řadu různých Fordů předtím.
Řeč je o nejmenším litrovém motoru EcoBoost 74 KW (nikoli 92). K tomu to, cos pravil výstižně -
Je to přesně tak, B Max má horší aerodynamiku. Vážně je tak k neuvěření, že za této situace je o 1,3 litru horší, než uvádí ten německý záznam s "rozumným Focusem"(6,7)?B-MAXu tam bohuzel neni dost, ale ocekaval bych horsi Focus, protoze je to nafoukla otekla blbost.
Kamarád jí tehdy řekl, že nejmenšímu motoru by se vyhnul, neb se vlastně nic neušetří. Totéž, co praví tento pán https://www.tipcars.com/magazin/odborne ... s-iii.html
Kamarádka neuvěřila, šetřila a narazila – „náročný na styl jízdy“ znamená zoufale blbou akceleraci, což člověk podvědomě honí tím, že víc šlape na plyn, a výsledek je jasný. 8 litrů, v jejím případě. Zejména jízda na dálnici je průser.
A tvrdím – nejen já – že jde o systémový problém, nejen o jeden ulítlý fordí motor u B Maxu, ale všeobecně všechny nejmenší motory, a ještě po downsizingu, bývají patent na problém. Dávají sice v laboratorním provozu fantastické výsledky, ale v reálu se jejich údajně zázračná spotřeba jaksi nekoná a větší motor nečekaně a zdánlivě nelogicky vítězí.
A uvedl jsem, že fenomén je známý už ze Škodovky, kde 120 L mělo často menší spotřebu, než 105 L – i když absolutní čísla jsou níž, zase byla menší hmotnost, výsledek podobný.
Můžeš nevěřit, tvrdit, že to je Klausovské antiekologické spiknutí; pokud to myslíš vážně, směle kup nějaký ten litrový tříválec. Ale pak si nestěžuj.
Může být. Moje poslední Mondeo, jakkoli mnohem větší kráva než B Max, ježto je to diesel, má dlouhodobě na palubním computeru 5,9. Což kamarádku hněvá. To předtím mělo asi 6,5. Zkrátka, je tomu už hodně dávno, kdy jsem měli 8. Myslím, že akorát ten první benzínový stroj z roku 1994.Stare poctive Mondeo (do roku 2010, benzin, do 100 kW), ma prumernou spotrebu 8.4 litry
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... &gearing=1
Jasně. U ostrých motorů stačí, když se křivě podíváš na pedál plynu, a spotřeba ti vyletí. Ale to je věc celkem známá, očekávatelná, logická a ekonomické badatele to málokdy zaskočí, protože si prostě mocnější motory raději nekupují. On je i silnější model auta logicky o kus dražší. Problém s nejslabšími motory je naopak zrádný tím, že ho leckdo nečeká.Samozrejme pokud chces "Focus, se kterym se da zit" tak chces ten 130 kW, a ten si prekvapive vezme vic paliva.
8) Jdeme dál. Pořizovací cena jetého auta.
Krčím rameny. Ceny mají k realitě ten vztah, že jsem ty auťáky za tyhle ceny prostě koupil. 350.000 je nastřelený průměr, neb nejlevnější bylo 320 k, nejdražší 360 k. Celkem 5 kusů v průběhu asi dvaceti let.Koukl jsem na nejake bazary, a za 350 000 fakt nekoupis 2 roky roky stare Mondeo s najezdem 50 000 – na tehle cene jsi na 100.000 km a 3+ letech, a sem tam nejaky mnohem min jety kus – coz bude na 99 % tocka, bouracka, nebo nejaky jiny fejk. 2 roky stare Mondeo s 50 000 km jsem nejlevneji videl za 450. 000, ale prvni co nebylo fakt podezrele, stalo 530 000 nebo kolik.
Takže buď je to „no true Scotsman“, nenašel jsi ty pravé ojeté stroje za nejlepší ceny, nebo se cena Mondea lety plíživě zvedá. Možné je obojí. Možná je i kombinace.
Pokud by bylo pravda to druhé, pak bych se už dál vykašlal na Mondeo a pořídil si něco jiného, ve stále podobné ceně.
Krčím rameny znovu; tolik jsem za auto obvykle platil.Z toho ti vypadne, ze 100 000 za servis je za pet let nerealna cena – uz jenom nove letni a zimni gumy jsou 20 000 (auto o 120 000 km ti nikdo neda na novych, ze) kdyz budes setrit – a totez plati o dalsim servisu.
S těmi gumami v tom nemám jasno, kde je problém. Typicky mi ho někdo prodá na jetých letních, takže musím koupit nové zimní, které vydržely až do konce pětiletého cyklu. Letní někdy vydržely tak, ač jeté, někdy ne. To mi dává 40.000 celkem, dokonce trochu méně (ony 20 tisíc tak úplně nestály, ale třeba 16). Pravidelná servisní prohlídka, mezi 6-10 tisíci. Tak tři během cyklu. Nějaká blbost, co se vysypala, řádově pár tisíc. Nějaká ta plechovka s olejem. Nějak se nemohu dostat nad 100 tisíc.
Pro úplnost, v posledním případě jsem se dostal, auto je docela mrcha a jsem asi na 150k. Zavinil to hlavně předchozí majitel, který tam provedl řadu nezdokumentovaných a na první pohled nezjistitelných úprav.
Tam není spor. Nová auta jsem bral zběžně, samozřejmě, že se můžeš dostat výbavou daleko výš. Chtěl jsem jen demonstrovat, že nové auto není až tak zázračně výhodné, jak tvrdil Marky. Dokonce bych řekl, že zjevně nevýhodná.Na druhou stranu, novy Mondeo se kterym se da zit (nebo 10+ sekund 0-100 a nejhorsi vybavu) stoji 830 000 nebo kolik.
9) Poznámka posledn í a neekonomická stran té stability v zatáčkách. když koukneš pozorněji, co jsem napsal, zjistíš, že je to opět to samé, co ty.
O délku auta nejde vůbec (obvykle nehrozí překocení dopředu), ale jde o šířku auta a jkejí kombinaci s výškou.
Malé auto (tedy s menší šířkou) lze udělat stabilní, ale za cenu odtučňovací kúry v horní části, což vede k malé kabině pro lidi a malému kufru, a to u už tak beztak malého auta každý nevydýchá.
Re: Auta
Ale ja nerikam, ze spotreba je celkove malo penez. Ja rikam, ze kdyz se dve auta lisi o litr tak je to malo penez, zvlast pokud je to papirovy litr.Nesouhlasil jsem, neb v Argonantově čísle 550.000 Kč činí spotřeba 200.000 a to se blíží málem polovině nákladů. Takže i zdánlivě malý rozdíl spotřeby udělá v rozpočtech nečekanou pakárnu. Předvedu dále.
Zbytek si pak doctu
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- MarkyParky
- Příspěvky: 16468
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Auta
1) Marky netvrdil, že nové auto je zázračné.Chtěl jsem jen demonstrovat, že nové auto není až tak zázračně výhodné, jak tvrdil Marky.
2) Marky tvrdil, že ti v těch úvahách o výhodnosti chybí cena ušlé příležitosti.
3) Tys následně napsal wall-of-text zdůvodnění, ve kterém ti opět chybí cena ušlé příležitosti
4) Markymu to nápadně připomíná již několikrát zopakovanou smyčku, kdy je jeho argument ignorován a zároveň nějakým argumentačním trikem prohlášen za vyvrácený.
5) Markyho takové "debatování" nebaví, tak se tentokrát nezapojí.
Mějte se tu fajn.
Re: Auta
Hele ja s tou sirkou nevim.
Kia Rio (maly) - 172 cm
Kia Ceed (kompakt) - 180 cm
Kia Stinger (midsize) - 187 cm
Mazda 3 (kompakt) - 180 cm
Mazda 6 (midsize) - 184 cm
Honda Civic (kompakt) - 180 cm
Skoda Fabia (maly) - 173 cm
Skoda Octavia (kompakt) - 181 cm
Skoda Superb (midsize) - 186 cm
O tech centimetrech to nebude - Golf (zacina na 500 000), Golf GTI (zacina na 850 000) a Golf R (zacina na 1 100 000) jsou presne stejne velke, ale jezdi signifikantne jinak, nejenom z hlediska motoru (80-110 kW x 180 kW x 221 kW) ale z hlediska podvozku.
V tech podvozcich je velka veda - tenhle typek to treba dost resi v recenzich https://youtu.be/Er4gq7JfGCY?t=534 a tak.
Kia Rio (maly) - 172 cm
Kia Ceed (kompakt) - 180 cm
Kia Stinger (midsize) - 187 cm
Mazda 3 (kompakt) - 180 cm
Mazda 6 (midsize) - 184 cm
Honda Civic (kompakt) - 180 cm
Skoda Fabia (maly) - 173 cm
Skoda Octavia (kompakt) - 181 cm
Skoda Superb (midsize) - 186 cm
O tech centimetrech to nebude - Golf (zacina na 500 000), Golf GTI (zacina na 850 000) a Golf R (zacina na 1 100 000) jsou presne stejne velke, ale jezdi signifikantne jinak, nejenom z hlediska motoru (80-110 kW x 180 kW x 221 kW) ale z hlediska podvozku.
V tech podvozcich je velka veda - tenhle typek to treba dost resi v recenzich https://youtu.be/Er4gq7JfGCY?t=534 a tak.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů