Auta

Diskuze na neherní témata.

Moderátor: Faskal

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22629
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Jerson »

Podle jednoho testu prý i malé množství samořiditelných aut v provozu (cca 10%) zvyšuje bezpečnost pro všechny. Současná auta totiž musí zvládat řízení s tím, že počítají s nepředvídatelností lidských řidičů, a musí to zvládat na 100 %, což se v testu zařídit dá. A s rostoucím podílem autonomních aut celková míra nepředvídatelnosti ostatních řidičů (včetně AI) klesá. Navíc AI jezdí v běžném provozu blízko optimála, a lidští řidiči se jim spíše přizpůsobí - nezkouší ho předjet (tak často), protože AI jede dostatečně rychle, nemusí tak moc čekat v křižovatce na rozjezd, pokud AI auto stojí jako druhé a oni za ním, atd.

Jde hlavně o to vyladit AI na řízení v běžném městském provozu a k řízení za zhoršených podmínek, to bude ještě dost obtížné, protože musí být mnohem spolehlivější než lidé.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32335
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Log 1=0 píše: 27. 10. 2018, 00:21 Ještě jsem si to nepustil, ale co o tématu vím.
Ten odkaz vede na jiný zajímavý rozhovor s ním, odkaz na Šípa jsem ani nehledal, on se až moc snaží být vtipný...což je u tohoto tématu celkem škoda.
Provoz tvořený výhradně autonomními automobily by byl mnohem bezpečnější, než tvořený výhradně lidskými řidiči.
Teoreticky určitě, jsme zvědav na praxi - a to je přímá příčina mého dotazu, žena si myslí, že se naše generac eještě významnějšího zastoupení autoaut v provozu nedožijeme...já věřím, že bychom jakžtakž mohli - a tipuji,že to bude do 35 let.
Ale provoz, kde to je půl na půl je ještě nebezpečnější. Protože najednou máš dva různé způsoby rozhodování (lidský a strojový), a ty nevíš, podle jakého se rozhoduje ten zbytek, leda by sis prohlížel ten vůz, a to v krizové situaci moc nemůžeš dělat.
tady nevím, pocitově bych souhlasil, ale:
1) autoauta mohou být viditelně odlišena...
2) za běžené situace by oba dva ztůsoby rozhodování měly být v rámci pravidel silničního provozu, tudíž bez kolizí - snad s otázkou aplikace neformálních zásad - pruhy pro motorky v zácpě a pod...
3) za krizovcé situace máš stejně dost starostí sám se sebou a snažíš se reagovat na to, co druhé auto dělá, ne co má jeho řidič v úmyslu...
Cesta k autonomnímu provozu vede spíše přes postupné přivykání si řidičů na částečně autonomní auta. Nejdřív ti bude radit, pak ti samo zaparkuje, pak ho necháš jet rovný úsek na dálnici, a ani si nevšimneš, že jsi tam jen per forma.
pro forma...ale jinak to zní dost pravděpodobně...
Osobně si myslím, že to potrvá desetiletí.
přesněji?:)
Zajímavější jsou možná autonomní vlaky.
Pročpak? Metro už údajně vlastně řidiče nepotřebuje, nejnovější sourpavy prý lze nastavit na plně automatický provoz...nejnovější tramvaje téměř taky, i když v městském provozu je to podstatně víc o ústa..
Podle jednoho testu prý i malé množství samořiditelných aut v provozu (cca 10%) zvyšuje bezpečnost pro všechny.
Jako že řidiči řídí opatrněji, když vidí auta bez řidiče?:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2697
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Auta

Příspěvek od Log 1=0 »

za krizovcé situace máš stejně dost starostí sám se sebou a snažíš se reagovat na to, co druhé auto dělá, ne co má jeho řidič v úmyslu...
Zatímco ty reaguješ na to, co vidíš, tvé podvědomí už dávno rozhodlo, jak budeš reagovat, protože bez toho bys to nestihl. A ano, musí to prognózovat dopředu.
přesněji?:)
To už si netroufám hádat.
Pročpak?
Právě protože tam není problém vlastně už teď nasadit full-auto režim.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Auta

Příspěvek od Argonantus »

James May a Lidové autíčko II je totální zjevení. Sociologicka sonda s obrovskym přesahem.
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Jak slouzi golf, Alef0?

Dneska tentrh vypada salra jinak nez pred rokem, co?
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Co jsme se tu o autech bavili naposledy, tak se staly tri mimoradne zajimave veci:

1) Kia se hodne rozjela.

Jejich nove Ceedy jsou sakra dobre - a taky uz stoji tolik co podobna auta "lepsich znacek" jako Golf, Mazda 3, a tak. Neco umi lip (elektronicke veci), neco hur.

Druha vec je, ze zacali prodavat elektricka auta s dlouhym dojezdem - prvni byla Tesla, druhy byl Nissan, treti byl Jaguar, a ctvrta je Kia. Coz je husty. Jeste nema ceskou cenu, je o dost drazsi nez ekvivalentni benzinovy auto, a je to crossover, tj. hatchback na vysokych podpadcich, ale je videt, ze kdyz se chce, tak to jde.

2) Mazda a Honda jsou na ustupu.

Mazda nedavno modernizovala 6, a udelala ji tezsi a pomalejsi, ale "luxusnejsi". Ted modernizovali 3, a je to stejna pohadka. Honda uz nema nic zajimaveho roky.

Mazda myslim dlouho nevydrzi, coz je skoda - ale rika se, ze je zrejme koupit Toyota a pujci jim svuj hybridni pohon, coz je jedina vec, ktera je muze zachranit.

3) Tyjo, Toyota.

Toyoti hybridni pohon zrejme znate - je to neco co by mel znat kazdy fanousek aut, protoze je to naprosto unikatni a fascinujici kus strojariny - kdyztak tady je supercool video: https://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI

A Toyota ted zacala prodavat novou generaci aut vybavenou timhle pohonem, a jsou husty. Corolla v hatchbacku ma udajne nejlepsi jizdin vlastnosti co kdy Corolla mela, je rychlejsi nez treba Mazda 3 nebo 6 nebo ruzne oktavky a ceedy, je to inherentne automat, a vubec. Ta silnejsi verze si vezme 4.5 litru benzinu ve meste. Jo a da se s tim v Praze parkovat na modrych zonach zadaco, protoze hybrid.

Kdybych si ted mel koupit novy auto v C segmentu, tak to bude tohle. Castecne kvuli tomu, z megavelky auto moc neni prakticky, castecne proto, ze je to super cool technologie (vizte video).

Jako hodne dobry. Kia a Toyota jsou hvezdy show. Zbytek nejak preslapuje na miste. Nebo teda, to Jaguari elektricky auto bude asi taky hodne dobry, ale elektrickej Jag za 2.5 mega je trochu moc cool - to se clovek cenove blizi nakupu bytu a chozeni pesky.

EDIT: Tomu pohonu z Priusu se rika eCVT, ale jsou to kecy - neni to prevodovka, je to nahrada prevodovky a spojky postavena z dvou motor-generatoru, invertoru a baterky. Elektromotor misto prevodovky. Huh. $D
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Auta

Příspěvek od Alef0 »

Golf sluzi dobre, je tam 14kkm, nemam prakticky nic, co by ma na nom iritovalo (blbosti typu chcem Android Auto), ta 1.5ka mi pride dobra na moje skilly. (akurat bol strasne dlho v service, ked s nim nemenovany použivatel trafil ledkovym svetlom zvodidla a celu jar som stravil vo Fabii HTP. to je na separatnu historku na slezinu).

Jo, je pravda, ze C segment vyzera velmi divne, vsetci kupuju crossovery jak divi. A Opel zomrel, ale pozor, je tu Skoda.scala! :-)

Vysla nova Mazda 3, ale hatchback vyzera horsie, vyhodili z neho viacprvkovu napravu, neda sa uz kupit ten 165k motor a ten zazracny skyactiv x stale vyzera ako podivny technologicky zazrak.

Mne sa zda, ze Honda ma uz len dve dobre veci: Civic, co nie je zly, a CR-V, ked chces napchat celu rodinu s troma sedackami vedla seba.

Ta Toyota ma co za motory? Lebo vidim tu 1.8, co som skusal v Aurise (RIP Auris) a uz tam to bolo lenive jak elektricky vlacik v Macoche. (A to nechcem vediet, co to robi v Toyote Chr!). IMHO tam ma jedine zmysel ta hybridna 2.0.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Je to tak, Mazda je marna. Velka skoda.

Ano, jenom 2.0 hybrid ma smysl. Ma 0-100 za 7.9 sekundy, coz maji v C segmentu lepsi jenom elektroauta, a takove ty spesl sportovni verze (i30 N, Ceed GT, Octavia RS, Golf GTI/R, atd). Ne, ze by ti pulsekunda proti Civicu nebo Golfu zmenila zivot (nebo ze by vubec byla poznat), ale na to, ze to je vlastne ekologicky auto do mesta, je to super.

Ten duvod proc to tak je, je samozrejme v tom, ze kdyz das plnej plyn, tak sepnou oba elektromotory a spalovaci najednou, pomoci toho jejich supercool systemu. C-HR a Auris mely treti generaci tohohle systemu, tohle je ctvrta, ale nevim jestli poznam rozdil.

Jeste maji nove Camry (coz je midsize sedan - trochu netypicky neexistuje kombi) a RAV4 megasuv. Oboji v 2.5 hybridu, vykonove se to myslim radi do standardu, ale ma to mit super realnou spotrebu po meste a rychle reakce.

Ja osobne vlastne po vlastnictvi vetsich vozu mam pocit, ze by mi C teda stacil. Nevim, co to na me leze.

Ne, zkusim se tim projet, reknu si, ze je to pomaly, a zustanu kde jsem :)
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32335
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Auta

Příspěvek od Vallun »

Civica, v různých generacích má několik známých a obecně velká spokojenost...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Auta

Příspěvek od Alef0 »

Zabudli sme lomit rukama, ze tento rok definitivne zomreli atmosfericke benziny.

Podla mna tie toyotie hybridy treba urcite vyskusat, mne to kazdy minuly rok hovoril a ta 1.8ka isla z kola von ako prva, lebo to sa nedalo. (Ok, keby som bol superdochodca po meste.)

Toyota Camry nie je ta legendarna vetvy z USA, nieco ako 1.9 TDI, ze to ma kazdy? :-)
by mi C teda stacil
skoncis pri A3 coupe :D
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Ja jsem si Civic malem koupil, ale prodejci Hondy se na me tvarili jako ze je votravuju, kdyz jim chci nacpat bezmala 700 000 CZK, tak jsem sel jinam.

Toyoti 2.0 hybrid bych si rad zkusil, ale kdyz dorazim na testovaci jizdu mym stavajicim autem, tak asi budou mit pocit, ze si z nich delam prdel :)

Camry je skutecne legendarni (jako Accord, ktery Honda v Evrope vzdala), a ta posledni generace je udajne dobra. Ten 300konovy sestivalec teda ale v Evrope nemaji.

S Audi na me nechod, uvidis na slezine s cim ted jezdim :D

EDIT: kdyz uz tak bmw M2, ne 8) ne, ja ted setrim na elektricky.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Auta

Příspěvek od Argonantus »

Vskutečnosti je Sosáček orientován až překvapivě orientálně; auta jsou mu cosi japonského nebo korejského.
Což je na člověka, který žije vlastně v Německu, dost zvláštní.

IMHO je současnost stále ještě tripolární, při čemž ten dříve suverénně hlavní pól, Amerika, kontinuálně upadá a zbytku světa nemá co nabídnout. Jde to tak daleko, že hynou i americké větve v cizině, například evropský Ford nebo Opel, to jsou symboly potíží.

Vítězem v této disciplíně zřejmě nemusí být ten, kdo dělá nejlepší auta, ale ten, kdo to má nejlépe zorganizované. Což je v tuto chvíli jednoznačně Toyota a VW, kteří zbytku světa tak nějak ujeli.

Jinak ta Mazda - to je onen divný segment, který vlastně vyznávám taky, něco, co si trochu hraje na prémiovku, ale prémiovka to ještě úplně není. Připouštím ovšem, že to automobilový průmysl neřídí, je to jen vychytávka pro střední třídu.
Celá ta lavina SUV sem vlastně míří taky. Tváří se jako cosi trochu lepšího, takže je to dražší, než normální placaté auto.

No a ty veletrhy... lavina ekologických elektromobilů, hybridů a bůhvíčeho... která se prodává vlastně zatím dost neurčitě. Hit je to prý v Norsku, ale Norové to taky nevytrhnou. Spíš mám podezření, že je to zatím hračka pro bohaté ekonadšence, kteří by jinak vlastně měli jezdit veřejnou dopravou, ježto to moc daleko nedojede, ale to není taková demonstrace světonázoru.
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Ja jsem tak orientovano proto, ze ze srdce nenavidim diesel, a od diesel-gate ze srdce nenavidim VW respektive celou VAG. Potom mi nemecti vyrobci nemaji co nabidnout, protoze funguji podle hesla "VIC, VIC NAFTY!!!"

Hybridy jsou cool, a je skoda, ze se v evrope moc nenosi - prave kvuli tem naftovym autum. V USA Honda treba prodava hybridni verze skoro od vseho. V EU to teprve zacina - treba Toyota uz nektera auta nehybridni ani nema - protoze to je jeden z mala zpusobu, jak splnit emisni normy EU. Protoze emise = spotreba, zejo.

Elektroauto stoji cca dvojnasobek co stejne velke a dobre auto na benzin, takze to rozhodne je hracka pro par bohatych typku. Takovy Nissan Leaf stoji (nejlepsi verze) 1.2 milionu a velky, vybaveny, pohodlny a rychly je jak Oktavka za 750. Pro ty od Hyundai/Kia plati to same, a Tesla stoji jak podobne velke a rychle BMW, nejlevnejsi model zacina nekde na milionu a pul.

Elektroauta jsou zajimave pro nadsence proto, ze to je ta vec, co se ted vyviji. Normalni auta, a vlastne i hybridy jsou dospela, ustalena technologie. Jedno turbo, dve turba, automat, dvojspojkovy automat ... uz neni moc co vymyslet. Jakykoli vyrobce dokaze udelat v zasade libovolne rychle a libovolne luxusni auto za nejakou cenu. Normalni auta ted, pred peti lety, a za pet let, budou nejspis uplne stejne. Vic automatickych prevodovek, vic luxusnich blbosti, vic elektroniky, ale v principu zadny vyvoj.

Elektroauta jsou proti tomu misto, kde je kazdy rok videt velky posun. Za rok dva se vsechno uplne zmeni, veci co byly nejlepsi jsou najednou daleko vzadu, a svet se transformuje.

Proto je to zajimave, ale zatim neprakticke.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Argonantus
.
Příspěvky: 18112
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Re: Auta

Příspěvek od Argonantus »

Sosacek píše: 14. 5. 2019, 22:52 Ja jsem tak orientovano proto, ze ze srdce nenavidim diesel, a od diesel-gate ze srdce nenavidim VW respektive celou VAG. Potom mi nemecti vyrobci nemaji co nabidnout, protoze funguji podle hesla "VIC, VIC NAFTY!!!"
To je ovšem čistě ideologie. Diesely mají prostě některé mechanické vlastnosti lepší, s tím nic nenaděláš. Třeba spotřebu, zrovna.
Elektroauto stoji cca dvojnasobek co stejne velke a dobre auto na benzin,
To je zatím žába na prameni. Pro východní Evropu je auto už beztak drahá hračka, takže berou ty za 250k, a odvaz znamená 500 k, 780 k už je samo o sobě auto pro bohaté lidi.
takze to rozhodne je hracka pro par bohatych typku.
A dokud to tak bude, tak to s ekologií nemá nic společného. Automobilismus začal levným autem pro masy.
Jedno turbo, dve turba, automat, dvojspojkovy automat ... uz neni moc co vymyslet.
Tohle jsem si myslel kolem roku 2000, kdy všechna auta vypadala stále podobněji, načež po roce 2010 se to najednou začalo drasticky měnit. Protože SUV a další trendy. Protože IT technologie, která přestala být jen okrajová hračka, a stala se dost podstatnou součástí auta.
Jakykoli vyrobce dokaze udelat v zasade libovolne rychle a libovolne luxusni auto za nejakou cenu.
Chleba se láme v těch velkých sériích, v cenách, v organizaci. Vyhraje ten, kdo dokáže zaplavit svět, jako ta desítka legendárních modelů, aktuálně vedoucí statistikám (3x Ford a VW, jedna Toyota, 2x Honda).
Normalni auta ted, pred peti lety, a za pet let, budou nejspis uplne stejne.
Viz výše. Aby ses nedivil. IMHO se mezi těmi mnohými technickými řešeními může skrývat vítěz jackpotu už dnes, ale možná ho ještě neznáme.
Naopak pokládám za skoro jisté, že auta budoucnosti budou fungovat podstatně jinak, než dnes.
Elektroauta jsou proti tomu misto, kde je kazdy rok videt velky posun.

Určitě ano. Ale pokud cena výrazně neklesá, není to vážný zlom. Čeká to na svého Forda T.
A ty nabíječky jsou furt docela problém. Opravdu by s tím pohnuly nějaké veliké solární elektrárny a systém skladování energie. A asi úplně jiný systém rozvodů, konstruovaný na mnohem větší proudy. Pak to začne být opravdu ekologické.

Stále si nejsem jist, jestli to náhodou nebude ten vodík, v kombinaci se solárními megaelektrárnami. Možná se dá lépe zvládnout distribuce. A třeba ještě něco úplně jiného.
Sosacek
Příspěvky: 25787
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Auta

Příspěvek od Sosacek »

Nova auta di lidi nekupuji. 75 % nove registrovanych aut v cr je ma firmu. (To taky znamena, ze dph za auta neplati nikdo, protoze proc jako, zejo)

Jako je spousta reklam, ze s novym hjondejem uz se nebudete s manzelkou hadat a tak, ale novych aut jde spotrebitelum minimum.

O vodik se typci pokpusi uz desetileti, a zatim nic, zatimco to elektricke auto si muzes zitra jit koupit. A nepotrebujes k tomu specialni i frastrukturu, staci zasuvka. Elektroauta taky benefituji z pokroku baterii, co hnaly mobily, a naopak.

Ale hlavne, vodik je drahej. Vodik stoji na kilometr stejne jako benzin, zatimco elektroauta maji naklady na kilometr tretinove az ctvrtinive co normalni auta. To neno dost na to, abys byl se zvysenou cenou v plusu, ale dkoro.

Nene, vodik je mrtvej.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Odpovědět

Zpět na „Rozličný pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů