O čom je vlastne Shadowrun?

Vlastní sekce pro fandy známého cyberpunkového RPG.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

O čom je vlastne Shadowrun?

Příspěvek od Bifi » 9. 10. 2007, 12:25

Ako vyzerá dlhodobá hra? Aká je schéma dobrodružstiev? Aké sú v hre témy?
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7059
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 9. 10. 2007, 13:58

To by Tě zajímalo, co?

Spousta lidí hraje sérku H´n´S , pointa je být lepší aby si sejmul ty co sou lepší. Mě to dlouhodobě na SR přijde jako docela nuda

S F´inëalar to hrajeme roky, a pointu jsme si našli v tom světě.

Nehodlám se donekonečna opakovat, protože jsem tu už dost věcí psal, a nechci sem dávat půlmílové citace, takže text proložím linky k příslušným tématům ve chvíly, kdy mi to sedne :D

Začnu od začátku. Přeskočím historii (Probuzení, epidemie VITAS, války a revoluce...), protože tu si můžeš přečíst v basic rulebooku.

Představ si svět, naší planetu (začneme globálněji), ve které byl na desítkách míst obnovem kdysi zdevastovaný ekosystém. Tam kde v roce 2000 byly industriální pustiny se dnes k nebi tyčí stopadesátileté stromy, některé vytvořené jako genetická modifikace pro rychlejší růst první generace, jiné vyživené silou magie. Tam kde kdysi byla poušť je často poušť stále, ale změnila se, ožila. Magie, která se vrátila ze zapomění, potřebovala sotva čtyřicet let v rukou svých převážně šamanských služebníků k tomu, aby navrátila do světa původní ekologickou rovnováhu. Ano, rovnováhu, to je podstatné slovo. Části měst se změily v neobyvatelné pustiny osídlené zmutovaným hmyzem, některá místa vysála magii a přetvořila ji v její toxickou podobu - to jsou místa kde dnes chodí nejstrašnější individuální projevy magie - toxičtí kouzelníci a hmyzí šamani. Tato místa nejsou rozsáhlá, o to jsou ale zdevastovanější.

V místech, kde se kdysy rozpínaly státní velmoci se dnes nachází větí množství menších států. Tendence vedoucí k uniím se povětšinou v chaosu Šestého světa zhroutily, státy se separovaly. Nicméně globalizace vtrhla zadními dveřmi - obchod se protlačil skrze Megakorporace a megakorporace se protlačily skrze státní hranice. Svět je teď zvláštním mixem separatismu s absolutním globalismem. (viz Postřehy ze světa SR, druhý příspěvek, první dvě kapitolky "CO JSOU MEGAKORPORACE?", "O CO SE MEGAKORPORACE ZAJÍMAJÍ?").

A zde se dostáváme ke světu lidí a metalidí. Je to svět, kde existují státy a korporace, svět, kde není tak úplně jisté, čí jurisdikce kde končí, o to víc, že se většinou vzájemně prolýnají. Obchod, politika a intriky a osobní intriky se v tomto prostoru slily v jedno. Zde lidé žijí, povětšinou ve městech, ohromných aglomeracích. Je to svět divokéo, nespoutaného kapitalismu, tak, jak jej předestírají apokalyptyčtí levicoví vizionáři, hlavně z řad komunistů - svět kde hodnota jedince je hodnotou jeho výdělku a ani o nuyen víc, kde lidské zdroje jsou v korporačních účtech někde mezi zdroji běžně dostupných surovin. Zde je každý nahraditelný, každý zaměnitelný.
Někteří lidé (asi tak půlka) žijí mimo korporace, ale menší firmy to mají dost těžké, někteří jsou živnostníci, někteří jsou na ulici. (viz Postřehy ze světa SR, kapitolka třetí: "ŽIVOT V KORPORACI" a kapitolka pátá: "DODATEK KE SVÌTU, POPULACI A KORPÙM")

V tomto světě je svoboda všude oslavovaným mýtem, kterému jedni věří ze zaslepenosti, druzí z hlouposti, a třetí z rezignovanosti. Je těžké říct, jaký je mezi těmihle skupinami poměr...
...ale v tomto světě jsou i tací, kteří tomuto mítu nevěří. Chtějí skutečnou svobodu, skutečnou nezávislost. Tito lidé žijí obvykle jako ti ostatní, jenom jsou nespokojení, zklamaní, nešťastní.
Pak jsou zde ti druzí. Ti kterým nestačí být vědoucím nešťastným. Ti se dělí do dvou skupin. Ta první udělá hlouposti a zemře, nebo, častěji, se ztratí v systému - stanou se z nich alkoholici, chudáci bez peněz, odstrčenci na neškodné místo.
A pak jsou tu ti druzí - ta hrstka, která má schopnosti které ti první nemají, a nebo mají prostě jen kurevské štěstí. To jsou ti, kteří uniknou systému a stanou se obyvateli Stínů (viz Postřehy ze světa SR, třetí příspěvek, první kapitolka "CO JSOU TO VLASTNÌ STÍNY?"). Jistě, zlí jazykové říkají, že Stíny jsou jen stoka systému, a že ze systému do Stínů se utéct nedá, stejně, jako tím že zdrhnete do kanálu neutečete z města. Jenže... to není tak úplně pravda. Ve Stínech ti jste VY, a ne nějaká byrokratická krysa, kdo rozhoduje o tom co se s vámi bude dít. Jistě, občas tu jsou... kokolnosti. Ale okolnosti jsou pro tenhle druh lidí mnohem lepší variantou, než to, čemu se ve světě SR říká "zákony". (viz Postřehy ze světa SR, úvod třetího příspěvku)

Zdaleka ne každý, kdo žije ve Stínech je zároveň Shadowruner. Většina z nich jsou jiní týpci vydělávající si jinými, často pochybnými, činnostmi (viz Postřehy ze světa SR, třetí příspěvek, kapitolka tři: "JAKÝ JE ŽIVOT VE STÍNECH?" a čtyři: "KOHO VE STÍNECH MÙŽETE POTKAT?" a pět: "JAK STÍNY OPUSTIT?").

To jsou lidé, kteří jsou sami o sobě Stíny. Ale tahle hra je právě o těch druhých - o Shadowrunerech, elitě mezi Stínovými - právě ve schopnosti se orientovat a přežít. (viz Postřehy ze světa SR druhý příspěvek: "CORPY A RUNNEŘI", a třeí příspěvek:" Jenomže je nutné si uvědomit, že nežií sami o sobě. Mají přátele, milence, milenky, známé, příbuzné. Někteří z nich jsou ve Stínech také, jiní ne.
Nemají jen svou práci, mají také své životy. Do Stínů utekli za svobodou, jenže svoboda ve Stínech není zadarmo (viz výše "JAKÝ JE ŽIVOT VE STÍNECH?"), musíte si ji na něčem vystavět. A Shadowrun také není tak úplně to, co byste chtěli dělat následujících pár desítek let. Tedy... pro některé ano, pro jiné je jen cestou jak získat prostředky a jít někam dál.

Je to o Roleplayingu a o tom, co vlastně jsou postavy zač. Mají problémy, mají závazky, mají zájmy... a to je přesně to, o co u nás v Shadowrunu jde. Akce a mise jsou jen takové pozadí, které ději dodává svižnost.
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 9. 10. 2007, 14:02

Jo a...

...nezačínejte si s drakem! 8)
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 9. 10. 2007, 14:29

Díky Sirien za dlhý post. Dal si pekný opis settingu, niektoré veci sú veľmi pútavé.

Naznačil si, že niektoré skupiny hrávajú Shadowrun ako kolobeh misií, v ktorých sa postavy zlepšujú na to, aby mohli prijímať čoraz nebezpečnejšie misie - tak?

Ďalej si napísal, že témami sú sloboda (ktorú ti dáva život v tieňoch) a možno sny o lepšej budúcnosti. Chápem to správne?

Ako ale hra vyzerá? Čo sa na session deje?

M
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5191
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs » 9. 10. 2007, 15:58

Bifi: Co sem to hrál já tak prvně se (in game) de na ňákou tu akci (něco rozmlátit, zabít, ukrást a nebo cokoliv jiného) a potom se eventuálně de kalit... to je asi nejkllasičtější styl hry, nicméně dokážu si v SR představit i hodně odlišné zápletky...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7059
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 9. 10. 2007, 16:22

Naznačil si, že niektoré skupiny hrávajú Shadowrun ako kolobeh misií, v ktorých sa postavy zlepšujú na to, aby mohli prijímať čoraz nebezpečnejšie misie - tak?
ano. Mě osobně o přijde docela nudné, ok, ještě tu pointu chápu u nějaké epiké fantasy - pojďme porazit Démonického Draka! - jenže, v Shadowrunu v tom vidím trochu honění si ega - jaký to má smysl ve světě, kde NEMŮŽETE být epicky mocní? Ve světě kde jsou snipeři, stihačky, rakety...
...smutné je že i "Shadowrunové celebrity" naší scény se domnívají, že správně vytvořená postava je jen soubor skillů, vybavení, kyberwareu, biowareu atd. RP v tom docela chcípe, potenciál světa se vytrácí.
Ďalej si napísal, že témami sú sloboda (ktorú ti dáva život v tieňoch) a možno sny o lepšej budúcnosti. Chápem to správne?
No... ano. Tak trochu. Ne zcela. Podívej, SR je hrozně divný svět. Svoboda je silným tématem, které se ale prolýná více světem, než postavami samotnými - ty už mají toto téma vyřešené, jsou to runneři, děti Stínů. Oni už hrají sami za sebe, jsou svobodní v plném rozsahu toho slova tak, jak to jen může ve stínech být - mohou si dělat co se jim zlíbí a nikomu se nezodpovídají, obvykle jsou i mimo dosah restriktivních složek. Výměnou za to mají svobodu chcípnout v kanále, když to tak řeknu, a protože se jim to nestalo, tak to svědčí o tom že jsou dost dobří na to, aby si svou svobodu i udrželi.
Na začátku postavy tam můžeš mít stín nějaké nesvobody, ze které utíkáš, může se to samozřejmě promítat do Tvého charakteru, ale svoboda je spíše takové to téma co září na obzoru, než téma které by bylo na přímo scéně, i když i to si dovedu představit (láska vůči někomu z korporace, nějaký vynucený závazek, sestra postavy v korporaci...). Je to taková ta věc, která dodává tomu světu to, čemu by Markus řekl "color"
Ako ale hra vyzerá? Čo sa na session deje?
To hodně závisí na dost věcech

Zaprvé na povaze mise, kterou nám GM předhodí. Mise udává to co by se dalo nazvat hlavní děj (pro danou session, pro kroniku to je obvykle podružné) a podle toho se utrácí velklá část showtime do splnění tohoto úkolu (což není nějaká metaherní dohoda, postavy prostě potřebují peníze, aby ve Stínech mohly fungovat tak, jak potřebují, a ještě více peněz, aby tam mohly fungovat, jak chtějí)

Zadruhé jde hlavně o postavy samotné. Hrajeme v immersionistickém stylu, i když na tu immerzi až tak moc nedáme, takže témata do hry vnášejí postavy podle svého charakteru, podle toho co chtějí. To co Tě z tohodle zajímá nejspíš je, že za session se odehraj několik scén, které probíhají v soukromých prostorách/soukromém čase postav. Např. u telefonátů popisujeme, co postava dělá, když jí zazvoní mobil, kde je a proč. Někteří z nás mají civilní práci (Sethiina nová postava), jiní věnují volný čas různému studiu (moje aktuální postava), někoho se často podařilo chytit zase v kině, klubu, na koncertě...
...V jiných scénách zase můžeš najít různá odvolání se k tomuto času - mezi přímou řečí postav občas padne nějaký odkaz, občas se odehraje dialog mezi postavami pouze o tomto čase nebo o jejich zálibách, případně aktualitách v Seattlu (víš, že přijela tahle zpěvačka? byls na ní někdy... atd.)

Pak tam jsou scény, které se odehrávají jen mezi PC, např. když moje a Sethiina postava byly společně na večeři.

Poslední drh scén jsou scény, kdy si postavy řeší své záležitosti - shání něco mimo požadavky mise, nejčastěji, ale jindy třeba někoho hledají, něco zařizují, s někým si vyřizují nějaké účty atd.
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7059
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 9. 10. 2007, 16:25

Fritzs: no, ne tak úplně, ale tuhle hru si až tak moc nepamatuju. Každopádně musíš vzít v úvahu, že Stíny jsou podvětí, v hospodách se řeší kdeco :lol: - hlavně dialogové vztahy mezi postavami se tam rozvíjejí docela dobře
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5191
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs » 9. 10. 2007, 18:15

Sirien píše:Každopádně musíš vzít v úvahu, že Stíny jsou podvětí, v hospodách se řeší kdeco :lol: - hlavně dialogové vztahy mezi postavami se tam rozvíjejí docela dobře
¨

Však beru! Taky se dost věcí dá v SR řešit přez net, nicméně hospa je hospa.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Shadowman
Příspěvky: 198
Registrován: 14. 9. 2003, 11:14
Bydliště: Košice,Seattle,planety Battletechu,vsade tam kde je krasne makkucko a kde je dobre pivo a chlast!!1!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Shadowman » 27. 10. 2007, 11:18

ono je to rpg ako kazde ine...

len je iny cas.. ine prostredie iny setting...

vsetko zalezi na gm ako pri kazdej ine pen&paper rpg...

moze to byt od detektivky az po uplny masaker a mozu tam byt ako ludia tak ghulovia zombici alieni a vsetky mozne monstra na ake si len spomenies... vsetko je zas a len zas na gm...

je to free world... mozes hrat dobreho pacifistu alebo aj uplneho cu*aka ktory sa hned na vsetko nasere a striela...
toto je len na hracovi...

hlavne ale nato aby si si dobre zahral potrebujes dobreho gm a hlavne dobru partu ludi s ktorymi sa pri tom zabavis lebo o tom cela hra ma byt ;o)
At ten parchant odpociva v pokoji ... a v chodbe, a v dalsich mistnostech. :)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16150
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 28. 10. 2007, 19:10

Myslím, že hlavně záleží na tom, aby se hráči dohodli mezi sebou a pak s GMmem, jinak hra bude stát za houby - protože jak pacifistům, tak šílencům se zbraněmi může GM snadno zatopit, když udělá svět podle svých představ a hráčům se o nich nezmíní dopředu.

Oba typy postav jsem hrál a velké těžkosti jsem zažil v obou případech.

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7059
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 30. 10. 2007, 13:49

krásné na SR je, jak setting zabíjí munchkinovatý powerplayery. Ani ten největší munchkin totiž nedokáže vytvořit postavu, která by dokázala pokrýt všechny sféry působnosti v SR - long-range boj (s high tech a tak), normální boj (face to face, kudly a tak), magii, matrix, kontakty&sociální systém... když chce někdo tak nějak buzerovat s přehustěnou postavou co prostě zvládne všechno... tak zbývají vždy dvě až tři sféry, které má zcela nepokryté :D
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

JardaR
Příspěvky: 31
Registrován: 12. 10. 2007, 15:43

Příspěvek od JardaR » 30. 10. 2007, 14:50

Dalo by se rici, ze hrani SR muze byt podobne hram Jagged Aliance ci Fallout serii.


BTW: koukali jste nekdo na ten fallout system? Myslim ze byl na CD s Tactic

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16150
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 31. 10. 2007, 07:47

Sirien píše:krásné na SR je, jak setting zabíjí munchkinovatý powerplayery. Ani ten největší munchkin totiž nedokáže vytvořit postavu, která by dokázala pokrýt všechny sféry působnosti v SR - long-range boj (s high tech a tak), normální boj (face to face, kudly a tak), magii, matrix, kontakty&sociální systém... když chce někdo tak nějak buzerovat s přehustěnou postavou co prostě zvládne všechno... tak zbývají vždy dvě až tři sféry, které má zcela nepokryté :D
Mno, tedy - když si brácha v SR2 udělal svého adepta, kterému dal zdroje na áčko, měl ho vymakaného po všech stránkách - co do boje na dálku i nablízko, magie včetně ohnisek, snad všechny kontakty - jen matrix tedy vynechal, stejně jsme na něj nehráli.

I když v dalších edicích to asi změnili.

Sosacek
Příspěvky: 20997
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 31. 10. 2007, 08:57

Hm.

Nejsem si jisty, ale uplne vymakaneho ho asi mit nemohl -- tohle znamenalo, ze ma budto malo dovednosti (a neumet se plizit, nevyznat se v bezpecnostnich sysemech, neumet se chovat pri predani zbozi ... neni dobry napad) male atributy (coz taky boli, i kdyz u 2e tolik ne), nebo tak. Mala sila vule znamena ze manove strely boli -- zvlast v druhy edici.

Samuraj se zdratovanejma reflexama a smartlinkem bude treba s pistoli umet lip nez adept, kterej nema moc jak ten smartlink nahradit.

ale jako je fakt, zetakovej chlapek je dobrej jack of all trades, a muze ho byt sranda hrat.
sticks and stones may break my bones but chains and whips excite me

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7073
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Quentin » 31. 10. 2007, 09:23

jack of all trades - master of none

(powerplayer's point of view :) )
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Zamčeno

Zpět na „Shadowrun“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host