Proč se u nás nehraje tolik SR jako jiné hry?

Vlastní sekce pro fandy známého cyberpunkového RPG.
Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Proč se u nás nehraje tolik SR jako jiné hry?

Příspěvek od MaxiDag » 1. 2. 2006, 08:46

Ahoj

chtěl bych rozvinout debatu na téma

"Proč se u nás nehraje tolik SR jako jiné hry?

Mám nějaké myšlenky, ale zajímaly by mě vaše názory!
I když kdo ví kolik lidí tu chodí.. .:)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5785
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Příspěvek od Alef0 » 1. 2. 2006, 09:29

Ja to vidim tak: predsa len ,,genericke fantasy hrdinske RPG" je vseobecnejsi pojem ako ,,(skoro)postapokalypticke future RPG". Bezny clovek sa skor dozvie o tom prvom druhu (DrD, D&D), nez o tom druhom.
To bude podla mna hlavny dovod.

Druhym dovodom je propagacia. V ceskej RPG komunite, kde sa hybem je vidiet, ze dopredu sa tlaci hlavne D&D, DrD, a WoD. Viem verit tomu, ze Shadowrun ma svoju komunitu, ale ta je na tych miestach, kde chodim pomerne skryta (vidim azda len nejaku diskusiu na ceskom RPGfore).
Celkove mam pocit, ze SR ma svoju komunitu, ale ta nepritahuje novych hracov.

Kedysi mohli byt velkym plusom k propagacii Shadowrunu mohli tie ceske pravidla, co vysli pred vekmi, ale na tie sa uz akosi zabudlo.

Aha a vcera som sa na reporte z Gen Conu medzirecou dozvedel, ze vysla 4ta edicia.

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 1. 2. 2006, 10:11

alef0:
také si myslím, že je to tím že lidé častěji tíhnou k fantasi než sci-fi... :)
Zaprvé to pramení, že pohádky a dětsvtí se odehrává spíše v pojetí fantasy a žádné postkatastrof. pohádky nebo cyberpankové nebo neopankové nejsou.. akž eje to hold asi pro lidi co jsou starší. :)
Ikdyž Fsy run respektivě podle pravidel Shadwrunu už jsou udělána..sice se mi moc nezdáli a mají tam úpravy ktwré porušují koncepci SR.. ale někteří podel toho htají ..autoři jsou však nez FASA alez ČR. :) a není to oficiální :)

Distirbude je také hodně významný prvek... po světě se SR hraje hodně... řekl bych že se řadí do top hre..RPG.. ale u nás máme prostě smůlu :) Přitom je to sysém který může hodně naučit... :)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3264
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen » 1. 2. 2006, 18:27

SR ma osobne moc neoslovil, nepacili sa mi kyberelfovia, orkovia a tak, ale keby sa vynechali vsetky metarasy a ostali len ludia, mohlo by to byt zaujimave...

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 1. 2. 2006, 19:19

crowen píše:SR ma osobne moc neoslovil, nepacili sa mi kyberelfovia, orkovia a tak, ale keby sa vynechali vsetky metarasy a ostali len ludia, mohlo by to byt zaujimave...
no jo to je ale prostě Kyberpank a poskatastrofická doba.. .:)
A kyber věci, meta rasy a magi jsou jednou z hlavních věcí které dělí SR od naší doby :)

Jinak jse to vpodstatě stejná doba.. :)

Takovej Jony Memonic, Eqillibrum (nevím jak se to píše) jsou moje filmy .. a tak se mi to líbý.. :)
Už mě asi omrzely nesutálé temné mocnosti ničící elfí říši a boj proti hormám nemrtvých či kouzelníkům a zachraňování bůhví koho..toto je těžkej relax... :) prostě jen žiješ a snažíš se přežít :) Pohoda :)
Na dobu se dá zviknout a je jednodušší se do ní vžít :)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3264
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen » 1. 2. 2006, 19:23

Ja mam tiez rad postapokalypticke alebo kyberpunkove veci, ale akosi mi to doho nepasuju ti elfovia a ine rasy, keby to boli len ludia, tak je to super

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 1. 2. 2006, 21:09

crowen píše:Ja mam tiez rad postapokalypticke alebo kyberpunkove veci, ale akosi mi to doho nepasuju ti elfovia a ine rasy, keby to boli len ludia, tak je to super
no nevím sice jak by jsi nahradil probuzení magie ale klidně se to dá hrát jen s lidna ... pokud necháš upíry, a všechny probudezné příšery.. .:)

Ty rasy jsou tam ale zajímavé a mě se osobně líbí.. nejsou to toiž víli nebo nějaký národ... elfů.. atp. jsou to lidé kteří se změnili .. něco jako černí bílí zelení atp. :)

Prostě pokdu ti vadí rasy tak to je v pohodě :) je to oddělitelná část :)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15749
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 4. 2. 2006, 08:43

MaxiDagu, tak i zde :-)

SR je cyberpunk, to zaprvé. Znamená to, že se ve hře vyskytuje hromada věcí, se kterými běžný člověk nemá zkušenosti - Matrisem počínaje (viděl jsem na to jeden film) a cyberwarem konče.
Postapokalyptický svět, ale přitom se vlastně nic nestalo, lidí jsou mraky. Aokylypsa se nekonala.
Klasické sci-fi to také není, do vesmíru se nelétá. A popsaná je hlavně Amerika, přesněji Seatle, alespoň v SR2, které vyšlo česky. Evropa je odbytá tím, že "se tam bojuje".
K tomu je třeba přičíst chyby v překladu SR2, které ještě víc znepřehlednily už tak složitý systém.
A pak pokud nacpat tam fantasy - to prostě moc hráčů neoslovilo.

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 6. 2. 2006, 13:58

Jersone ale jak jem již jinde psal to je jen u nás :)
A hlavně se neshodnemna tom že by to bylo složité.. a je tojen o tom si to zkusit.. ne každého to ais bude bavit ... ale upřímě i já jsem tak před 5 lety byl zapřísáhlý fantasi šílenec..a nic jiného jsem neviděl...
Ovšem člověk roste a vyvíjí se... a tak jsem vzal do ruky SR a zkusil to :)
šlo to ztuha :) ale šlo a po 1/2 roce jsem už zváldal dost věcí .. jako GM.

nechci to tu moc rozmazávat... myslel jsem že se tu ktomu vyjádří víc lidí :) Ale asi ne :)

Vím že SR se ti nelíbý, a mě zase jo :) v tom je asi náš rozdíl :)

A denšní kluci mají již angličtinu myslím jako my ruštinu, takže najkej špatnej překlad je si nemusí zajímat :) čtou to rovnou v originále né? :)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3264
Registrován: 11. 9. 2004, 11:51
Bydliště: bb [svk] / dublin [irl]
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od crowen » 6. 2. 2006, 14:10

s tou anglictinou by som si nebol taky isty...

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 13. 2. 2006, 19:50

Pridavam sa k Jersonovi.

1. Prostredie je dost podivne:
a) co vie priemerny Cech alebo Slovak o Seattle
b) ked das dohromady Indianov, elfov, magiu, samurajov, bigfootov a Neuromancera tak Ti podla mna nevznikne kul prostredie, ale skor zle pyre
c) kyberpunk v tej podobe, v akej bol v RPG rozvijany na konci 80. rokov je uz pase, napriklad aj preto lebo sa ukazalo ze vyvoj nepojde cestou dehumanizujucich chromovych implantatov a matrixu (ci VR) a rockove hviezdy ci reporteri nie su asi hrdinami, akych chce kazdy hrat - podobny osud postihol napriklad aj CP2020 od R. Talsorian Games a GURPS Cyberpunk a Technomancer
d) ako uz Jerson poukazal, nie je velmi vnutorne konzistentne (co ale nie je ani priemerne fantasy)
e) velmi tazko sa vytvarala vierohodna zapletka
f) je dost tazke zohladnit vplyv modernej technologie na moznosti postav a herne prostredie, napr. zdroje jednej korporacie su obrovske - co to znamena v hre? spionazne satelity, subdermalny tracking, genesniffery, tailored virusy?

2. System bol vraj dost podivny:
a) vraj si hadzal obrovskymi mnozstvami kociek (ja som to chvilu okolo roku 1994 GM-oval ale uz si nepamatam)
b) krivka poctu uspechov pri istom pocte kociek prudko klesa nad cielovym cislom 6 a nie je preto elegantna, resp. spojita - podla mna sa d6 na takyto system nehodia
c) postavy zvykli byt velmi podobne (co je ale problem tiez DnD)
d) je mozne, ze vo vnimani bezneho hraca je povedzme DnD alebo d20 jednoduchsie a poskytuje jasnu motivaciu pre zlepsovanie sa postavy
e) je mozne, ze bol nevybalancovany (nieco sa mi take mari)
f) hadam, ze kedze malokto vedel dobre narabat s prostredim, dysfunkcie systemu z hladiska RPG teorie (GNS model) boli omnoho vypuklejsie

3. Politika FASA bola dost podivna:
a) slaby marketing a malo catching images, podobny osud ma napr. aj Earthdawn od FASA
b) mala podpora v romanoch, poviedkach, casopisoch, trickach, stolovych hrach, pocitacovych hrach (obzvlast ak si clovek uvedomi, ze priemerne fantasy RPG sa moze opierat o nejednotnost interpretacie storocia literarnej fantasy)
c) ked firma skrachuje len malokto veri, ze znovuozivene produkty dosiahnu predchadzajucu uroven, obzvlast ak sa ich chopia male nezname firmy

Staci?

M
Naposledy upravil(a) Bifi dne 13. 2. 2006, 19:55, celkem upraveno 1 x.
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 13. 2. 2006, 19:52

A mam taky pocit, ze si dosiahol novy rekord v pocte annoying ruciciek na jeden post - v priemere 5,6 ak sa nemylim. Sa trocha ovladaj :)

M
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 13. 2. 2006, 21:01

Bifi:
1.a)no nevím co ví čech nebo slovík o zemi ve které hraješ fantasy.. myslím, že 100x méně než o seattlu kde si docela živě představíš jak vypadá sídliště, centrum - hromada mrakodrapů a paneláku... :)
Myslím, že toto prostředí je velice jednoduché na předstatu... a pokud chceš fotky z dnešního seattlu tak si je stahni z netu udělej z toho jen černobílou fotku a rozmlať okna u jednoho mrakodralu vyměň trochu pozatí a máš celkem reálnou fotku.
b) SR má i inovace SR3 tok 63 a SR4 rok 70.. které jak jsem slyšel kopírují novinky dnešního světa... mě se hold stará doba a třeba Johny memonic, líbí a ten svět je skvělej, teda jako prostředí pro hraní.
c) konzistence jak jsi sám poznamenal není skoro nikde a v SR je vymyšlený skvělý univerzální a vpodstatě 2 dimenzionální mechanismus hodů :) což považuji za jeho velký klad... to že jsou 15letí magoři (omlouvím se jim) kteří si během 10 hraní udělají psotavy s vlastnostam o hodnocení 10-15 a dovednostma taky, tak to se není čemu divit.. ale to si uděláš kdekoliv... je to v lidech...
e) tomu nerozumím já mám tak 4-5 zápletek načrtnutejch dopředu a každá z nich je dost slušná... asi to je tím, že u nás si každej dělá životopis, takže se dost jednoduše vymýšlí co se může dít. Ještě jsem neměl nevěrohodnou zápletku, zkus uvést nějakej příklad... nerozumím co by to tak mohlo být.
f) a co chceš zohledňovat? satelity.. no zapoměl jsi, že v SR2 žádné nejsou :) civilizace se vyvynula jinak než ta naše :) je to podobnej svět ale není stejný.
A co cheš si dle veliké otevřenosti klidně doděláš ale kčemu by ti byli satelity. (subdermalny tracking, genesniffery, tailored virusy - nerozumím nebo neznám... ) ale když tamchceš nové věci z dnešního světa.. které tam nejsou tak je tma dej.. a nebo si vem nejnovější pravidla...

2.a)jj kostky to je genialita... stoprocentně budu stejně rychlej nebo ještě rychlejsí než ty s 1k6 či 12k6 v jakém koliv systému.. V SR se zase moc nepočítá, jednoduchý modifikátory +1 +2 +4 ... CČ zákald 4 ... a máš to.. trocha praxe a je to rychlý.
Když hraješ jiné systémy, tak musíš sčítat vyšší čísla a brát v potaz hodně faktorů... nikdy to nebylo rychlejší.
b) nemusílím si, že se nehodí je to o zkušenosti GM jak volit CČ: nenarazil jsem na nějké nelogické problémy nebo něco by bylo nerealné :)
c)nerozumím? jak podobné? jako že Rigger se stal Deckerem? dělám si legraci to ani nejde.. ale v čem podobmé, že si kupují podobné zbraně? nebo že se umějí ohánět zbraní, nejspíš je to tím že si hráči i přes varování v pravidlech dávají moc karmy za běh a pak neví co sní.. já jsem zkušenej a karmy jsme na můj popud a zkušenosti dalších, dávali a dáváme málo. Tak se nám nic takového nestalo, jedině kdyby nějaká hráč nehrála postavu, ale strategii...
d) každý zkušený hráč ví, že zlepšování postavyje pro malé děti.. sice si stím také asi bude hrát... a bude si ji vylepšovat, ale to je maximálně 50% zábavy a hry... zbytek je RPG - život, chování, zájmy postavy...
e) systém je tak vyrovnaný jak jej používá GM.. pokud se nezamyslí nad tím kdo hraje a jaké věci by měli být na ději, tak pak podle mě správně nepřipravil děj... a je chyba v něm a ne systému.
příklad: hraje li i rigger.. tak musím přiúpravit nějaké sondy , nějakou honičku atak... hraje li deckej musím připravit metrix, pokdu tito dva nehrají tak to veci dám dopozadí a nebudu je pripritně řeši...
prostě je to o kvalitě GM ale to máš všude.

f) to stebou souhlasím... chybí tu podpora setingu.. a ti co neumí anglicky nebo nejsou šikovní a nesehnali si pár věcí v češtině dost těžko ho mohly pochopit... :)


3a)jo u nás tomu moc nedaly
b)no knih je dost.. jen jde o to zda se daný člověk o ně yajímá.. czberpunk asi čistej najdeš dost málo.. ale Fsz je víc.. to souhalsím :)
c) nerozumím...


To je smailík mohu já za to že tu někdo cpe ruky :)
Zdraví Dag

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 4801
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Viedeň

Příspěvek od Bifi » 14. 2. 2006, 11:40

Teraz len kratko:

1. Neviem, odkedy hras SR a ci vies, ze vobec Shadowrun kedysi davno zacala vydavat americka firma FASA (ktora vydavala aj fantasy Earthdawn a Battletech), ktora potom skrachovala. V cestine vysli v prvej polovici 90. rokov pravidla (nepamatam si, ktora edicia), v ktorych bol system zalozeny na velkom mnozstve k6. Teraz to ma tusim FanPro?

2. Neviem ci Ti je uplne jasny rozdiel medzi kyberpunkom a prostredim Shadowrunu. SR je len fantasy prevlecene do technokabatu a podobne ako v inych fantasy prostrediach sa "rusive elementy" napr. vo forme technologii, ktore by realne znemoznovali hrat to, co sa podla pravidiel hrat ma, su ignorovane alebo neexistuju. Ale kyberpunk nie je o prostredi a kulisach (chrom, matrix) ale o socio-ekonomickych zmenach v spolocnosti, vyrasta z antiutopie (ma omnoho blizsie Orwellovej 1984, Brave New World alebo Fahrenheit 451 nez klasickej space opere), ma uplne inu premisu nez SR a vo vztahu k historickemu kontextu kedy vznikol nema uz z literarneho hladiska vyznam (autori CP ho bud prestali tvorit alebo presli do mainstreamu a "blizkej sucasnosti" (Gibson, Sterling), do "new weird" (diFilippo) alebo sa CP premisa preniesla do SF (Stross)).

3. Mal som pocit, ze toto ma byt diskusia o faktoroch, preco sa SR malo hra (resp. nie je uspesne) a nie ze chces presvedcovat ludi, ktori sem nieco postnu, ze je to vyborne a maju tomu dat sancu.

M
Hlboké lesy
"We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
MaxiDag
Příspěvky: 268
Registrován: 9. 8. 2004, 13:40
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od MaxiDag » 14. 2. 2006, 12:46

Bifi:

nejprve k 3. jo to jo, ale ty to tu podáváš jako by to na světě nehrál nikdo a je to nějaká historická věc :-) A přitom to po světě hraje tisíce hráčů. Tušil jsem, že tak zareaguješ (asi jsem byl moc rázný, omluvám se).. ovšem byl jsi dost konkrétní, tak jsem se vyjádřil k tvým bodů (některé dle mě chápeš špatně), a u bodů kde jsem souhlasil jsem souhlasil. Což je diskuze ne?
Já se nesnažím nikoho přesvědčovat (i když to tak může vypadat)... Reaguji na to co vidím jinak. Kdybych mlčel znamenalo by to, že souhlasím nebo nemám co dodat. Což prostě bylo jinak :)
A nemyslím že jsem tě přesvědčil. :)

k 1. FASA :) je to všude na všech edicích a sourcebook kde se podíváš :) vydali tak přes 40-80 pravidel/booků atp nepočítám asi přes 20 dobrodružství a další věci... za těch dvacet let co ta firma fungovala toho bylo více než dost :)
FanPro to má myslím od 2001 roku :)
v roce 1993nebo 1995 byla v češtině vydána 2e pravidel :) a dnes seženeš překlady některých knih.
Hodně kostek? Ano na tom je založen celý tento mechanismus... já ho hodnotím jako více než dobrý, navíc systém používá (jak jsem již uvedl) malé hodnoty takže se nedostáváš to čísel jak 35 ale tak 6,8,12.. což je příjemné hlavně pro rychlost :)

k 2. Nechápu kde bereš to „ktore by realne znemoznovali hrat to, co sa podla pravidiel hrat ma“. V pravidlech nenajdeš jak máš hrát? Možná narážíš na to, že by tě v klidu dostaly pomocí špionu, satelitů, a jiných moderních vymožeností... mohu tě upozornit dnes je spousta vymožeností a přitom objasněnost závažné trestné činnosti je hodně nízká.. :)
A asi ti unikl jeden fakt že SR jako svět tedy dle settingu má 30% kriminalitu, spousta lidí tak 80% je na hranici chudoby... :)
S tím „SR je len fantasy prevlecene do technokabatu“ nemohu souhlasit... nechápu kde jsi na to přišel? To že se tam začnou vyskytovat jiné rasy (což se dá zevšeobecnit jen na různou barvu kůže) není ještě přece Fsy, to že tam najdeš draky, upíry, nemrtvé z toho Fsy nedělá. Je to spíše prostředí , doba a situace ve světě :) je to prostě doba zdánlivě po neuskutečněné apokalipse. Ona se vlastně stala.. jen není tak znatelná... :)
co je přesně cyberpunk se hádat nebudu nevím co to je .. ale ono ani tak moc nejde o to zda je to ten či onen styl ne :)
Zdraví Dag

Zamčeno

Zpět na „Shadowrun“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host