Jak vypadá kosmologie v SR a jak funguje v SR magie

Vlastní sekce pro fandy známého cyberpunkového RPG.
Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7056
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Jak vypadá kosmologie v SR a jak funguje v SR magie

Příspěvek od Sirien » 12. 7. 2006, 13:52

KOSMOLOGIE

Za základ si dejme třeba FYZICKÝ SVÌT To je ten, ve kterém po sobě střílíte kulkama, házíte nože, židle, granáty, honíte se v autech a tak dál. To je taková plochá rovina...

Na ní je zcela souběžně položen ASTRÁLNÍ PROSTOR, respektivě éterická rovina astrálního prostoru. Je to prostor závyslý na fyzické realitě, přesně ji kopíruje a s vyjímkou některých bytostí se v něm nenachází nic, co by se nenacházelo v prostoru fyzickém. Je to svět emocí a pocitů, v němž se nachází aury všeho ve fyzickém prostoru. Aury neživých věcí v něm nejsou o nic hmotnější než mlha, aury věcí živých (bytosti, rostliny...) hmotné jsou. Číst knihu (sledovat film, poslouchat hudbu) z astrálního prostoru je jako číst emoce v textu obsažené - nádherné u sbírky milostných básní, zcela prázdné u technické příručky.
Do astrálního prostoru mají přístup tři druhy bytostí - buď duchové (přírodní, elementů, mrtvých...), nebo duální bytosti (od přírody se nacházející ve fyzické i astrální rovině, jsou ovlivňovány oběma stejně) a nakonec lidé, jejichž genetická struktura jim umožňuje se na tento prostor navázat, tj. kouzelníci.

Posklední věcí, kterou si jsou kouzelníci jisti, jsou tzv. METAROVINY. Pokud je vyzický svět plochá rovina, na níž je položena druhá rovina étericého astrálu, pak jsou metaroviny něco jako věže, které vystupují z éterické roviny astrálu.
Současní kouzelníci si jsou jisti asi deseti metarovinami, přičemž drtivá většina z nich čerpá svou sílu z osmi z nich... i když i to je dost pochybné.
Známé jsou tyto metaroviny:
Hermetická mr ohně
Hermetická mr vody
Hermetická mr země
Hermetická mr vzduchu
Šamanická mr vody
Šamanická mr země
Šamanická mr vzduchu
mr člověka (čtvrtá šamanistická mr)
mr Smrti
mr hmyzu (mezi znalci SR velmi "oblíbená")
v SR 4 přibyla mr... mysli? ducha? tak nějak...
Problém s metarovinami je v tom, že je nikdo pořádně nezná ani jim moc nerozumí. Třeba mr vody - jsou dvě (šamanistická a hermetická) nebo jen jedna, kterou oba magické směry jen jinak vnímají? SR IV se s tim teda moc nesere... ale jak řikám, SR IV je už trochu jiný SR. Někteří tvrdí že je jen jedna Metarovina, která je vnímána z jednotlivých aspektů, jiní zase že je více metarovin pospojovaných jakýmisi "mosty", další zas že je jich mnoho a nejsou spojené vůbec...
Metaroviny ignorují jakoukoliv normální síť rozměrů a vytváří si vlastní. Můžete se v nich octnout ve vícerozměrných místech, v minulosti, budoucnosti... na zcela iracionálních místech, na místech s obrácenou gravitací i bez gravitace... V metarovinách žijí duchové, kteří občas přicházejí do fyzického světa (obvykle na něčí přivolání).

TAkže to vypadá nějak takhle:

_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
_ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR __ MR
=================================e. r. astrálu
-----------------------------------------------------------F rovina

((Ty MR mezi sebou nemaj mít ty "__", ale chtěl jsem je mít jako věže, ale PHB podobný slohový věci nepodporuje... :-? ))
Naposledy upravil(a) Sirien dne 17. 1. 2007, 15:03, celkem upraveno 3 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7056
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 12. 7. 2006, 14:56

A teď ta magie...

ZÁKLADNÍ SYSTÉM SESÍLÁNÍ KOUZEL:

Kouzelník se naučí vzor kouzla - pro mágy to je složitý geometrický vzor a spousta algebry, pro šamany je to soubor emocí vystihující jakýsi záměr a podobu.

Když chce kouzelník toto kouzlo seslat, pak jej "zhmotní" ve své mysli - prostě vyvolá jeho přdstavu - a vtiskne ji do many nacházející se v éterické rovině astrálního prostoru. Ta, takto sformovaná, na sebe veme podobu požadovaného zaklínadla (pro astrál jde o živou auru) a vyrazí od kouzelníka ke svému cíly či místu působení.

Když k němu dorazí, tak se propojí s jeho aurou a buď působí pouze z astrálního prostoru (manová zaklínadla) nebo skrze auru proniknou přímo do fyzické podoby cíle a působí tam (fyzická zaklínadla)
Vyjímkou jsou zaklínadla manipulační (vysvětlím níže), která se už při svém stvoření nachází jak v prostoru astrálním, tak v prostoru fyzickém a k cíli se pohybují přímo oběma rovinami. To má své nevýhody (jsou dost náročná, brání jim fyzické překážky jako třeba sklo), ale i výhody (jako jediná dokáží něco stvořit nebo proměnit).
_________________________________________________________________________________

Manipulace s manou v astrálním prostoru je náročná a platí zde zákon akce a reakce, vyjádřený tzv. "odlivem". Čím silnější zaklínadlo sesíláte, tím více vás to unavuje (omračuje). Pokud přesáhnete určitou úroveň danou vašimi schopnostmi, pak vás odliv začne přímo zraňovat.
Odlivu se lze bránit pomocí Síly vůle a některých magických dovedností, takže opatrný a silný mág nesesílající devastační zaklínadla může klidně kouzlit třeba hodinu, aniž by to mělo následky.

Kouzelník může až na jisté vyjímky očarovat jen to, co vidí - tedy jen to, čemu může zaměřit auru. Optické dalekohledy pomáhají, digitální ne. Sklo tedy není pro kouzla překážkou (až na manipulační, viz níže) a je možné (až na manipulaci) využívat třeba zrcadlo.

Zaklínadla jsou závislá na vůli kouzelníka. Pokud nepůsobí okamžitě (blesk...), pak je nutné je udržovat, což vyžaduje jisté soustředění, které ale není absolutní (lze kouzlit/jednat dál)
Udržování zaklínadel se dá obejít jistými pokročilými technikami, ale zvyšuje to odliv.
Pak jsou zde ještě tzv. zaklínadla pernamentní - léčba, proměna oblečení a jiné. Ta kouzelník sešle, po určitou dobu udržuje, dokud se jejich efekt neustálí v novém rovnovážném stavu.

Tak...

DRUHY ZAKLÍNADEL

Shadowrun rozlišuje pět typů kouzel:

Bojová zaklínadla propojí auru kouzelníka a cíle (cílů při prostorových zaklínadlech) a přelijí negativně orientovanou energii. Jsou surová a jednorázová, použitelná jen k destrukci a jsou oc ilegální a samozřejmě je má v praxi každá kouzlením nadaná PC
Manová bojová zaklínadla působí na auru a jsou bráněna silou vůle, fyzická ničí skrze auru přímo tělo a jsou bráněna Tělem
Příklady:
Manový blesk - nejoblíbenější a nejefektivnější bojové zaklínadlo
Silový blesk
Ohnivý blesk
Omračující blesk
Manová koule
Ohnivá koule
Ohnivá vlna - nejdestruktivnější bojové zaklínadlo. Obvykle se nepoužívá - odliv je stejně destruktivní jako vlna sama
Omračující koule
Beranidlo
((ty elementární efekty nejsou jen ohnivé, jsou i výbušné, kyselinové, ledové...))

Detekční zaklínadla Působí na smysly a vnímání - rozšiřují je, zesilují, vytváří nové. Umožňují vidět za sebe, za stěnu, vidět pár zlomků vteřin do budoucna, vidět teplo, vnímat život, vyhledávat jisté struktury aur a tím i věci, k nimž náleží (zbraně, drogy, konkrétní lidi). Zaklínadla nenásilné telepatie jsou detekční. Jsou vždy manová.
Příklady:
Najdi nepřátele
Najdi život
Prověř přístroj
Prověř pravdu
Jasnozřivost
Bojový smysl
Spousta telepatií... (na dohled/osobu...)

Léčebná zaklínadla jsou trochu podobná bojovým, stejně jako ony propojí aury a přelévají energii, ale narozdíl od bojových to dělají jemně, usměrněně, takže je možné jimi opravovat poškození těla i aury, ale i měnit tělo detailněi - zrychlit/zpomalit reflexy, změnit atributy, vyléčit/způsobit nemoc...
Příklady:
Uzdravování
Léčba nemoci
Protijedy
Zvyš atribut
Zvyš kyberizovaný atribut
Stabilizace
Okysličení

Šalebná zaklínadla vytváří iluze, jakésy nehmotné fantomy něčeho. Vytváří co není nebo skrývají co je. Sem patří iluse, neviditelnosti, ale třeba i matoucí zaklínadla. Šalebná zaklínadla mohou být manová a ovlivňovat pouze živé bytosti (skrze auru ovlivňovat jejich mysl - vnutí vám že kouzelníka nevidíte) nebo fyzická a ovlivňovat svět přímo (ohnou EM vlnění viditelného spektra kolem kouzelníka, takže jej opravdu nevidíte, ani vy, ani kamery).
Přílady:
Neviditelnost
Maskování
Zmatení
Plošné zmatení
Zábava
Iluse
Stimulace (pocitová)

Manipulační zaklínadla jsou zaklínadla která něco vytváří nebo přetváří. Jsou to potenciálně nejmocnejší zaklínadla vůbec. Teoreticky by dokázala léčit, ale bylo by to hrubé (prostě by spojily tkáně popř. struktury aury a donutily je srůst) a oproti léčebným zaklínadlům složité a neefektivní a dokázala by i měnit smysly tím, že by přímo přetvořila smyslové orgány, k čemuž se dá říct totéž.
Manipulační zaklínadla vytváří manové i fyzické bariéry, fyzické plameny a výbuchy, dokáží změnit oblečení... nebo dokáží hrubě manipulovat s manou a tím vytvářet surová telepatická zaklínadla
Příklady:
Levitace
Ovládni myšlenky
Ovládni emoce
Bariéra
Manová bariéra
Zámek
Pancíř
Přeměna oblečení
Ledový příkrov
Světlo
Pouta
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7056
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 13. 9. 2006, 15:50

Jenom dodatek - magie v podání mágů, šamanů, kohokoliv, je vždy stejná v důsledcích a metafyzikálních zákonech, jež pro ni platí. Liší se pouze v přístupu, kterým je vyvolána, v pohledu, kterým se na ni kouzelník dívá.

Pro mága je magie prostě soubor použek, vzorců... je to věda, vždy stejná.
Pro šamana je magie umění, vždy jiná, rozdílná.

Každé kouzlo je samostatným manovým vzorem, nezávislým na ostatních. Nepotřebujete znát jiná zaklínadla, aby jste se naučili další, a jiná zaklínadla (jejich znalost) vás ani nepodpoří v sesílání zaklínadel dalších, sobě příbuzných.
Kouzelník se prostě naučí daný vzor, a to, jak dobře jej ovládne, udává maximální razanci, se kterou dokáže zaklínadlo použít. Ne vždy jej využívá naplno... odliv je odliv.

Co se týče fyzických adeptů - to jsou prsotě maníci, co čerpají manu z astrálního prosotru a zdokonalují s ní své fyzické já. Některé jejich schopnosti jsou mimovolné a zcela přirozené, jiné složité, mocné, je nutné je aktivovat a způsobují jistý odliv.
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Zamčeno

Zpět na „Shadowrun“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host