[5e] DnD 5E - obecná diskuze

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20 a old school renesance.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 53
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum » 9. 1. 2012, 15:36

Obrázek
(anotace)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17892
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jerson » 27. 7. 2019, 14:29

ShadoWWW píše:
27. 7. 2019, 12:44
Jerson: Však se tam píše Ve tmě nerozeznáš barvy, pouze odstíny šedi..
Ano, a právě tahle formulace budu dojem, že ve tmě barvy jsou, jen je zrovna ty nerozeznáš, a možná že by to někdo jiný zvládl. Je to popsané jako vlastnost postavy. A dává to podobný smysl, jako by u člověka bylo napsáno "nedokážeš plavat v pevné hmotě, jen ve vodě." Myšlenka je, že nikdo nedokáže vidět barvy ve tmě, takže to je třeba napsat do odstavce obecných pravidel nočního vidění, nikoliv k popisu jednotlivých "ras".

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13193
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York » 27. 7. 2019, 14:36

Jerson píše:
27. 7. 2019, 12:01
Tedy pokud předmět odráží třeba zelené dopadající světlo a ostatní pohlcuje, tak v bílém světle (což je mix všech barev) odrazí zelenou složku a my ho vidíme jako zelený. V červeném světle nemá co odrazit, protože červené světlo pohlcuje, takže bude černý. Bez dopadajícího světla bude taky černý.
To je všechno pravda, ale abys viděl aspoň něco, tak tam nějaký světlo musí být. A světlo, byť by to byl jen jeden foton, má vždycky nějakou vlnovou délku, tedy barvu. Takže plácáš nesmysly.

MarkyParky
Příspěvky: 10052
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: DnD 5E

Příspěvek od MarkyParky » 27. 7. 2019, 15:21

York:
Tvoje barva = vlnová délka fotonu a Jersonova barva =nervový vzruch vyvolaný svetločidnou buňkou jsou tak trochu koza a vůz.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13193
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York » 27. 7. 2019, 15:25

MarkyParky píše:
27. 7. 2019, 15:21
Tvoje barva = vlnová délka fotonu a Jersonova barva =nervový vzruch vyvolaný svetločidnou buňkou jsou tak trochu koza a vůz.
No však, o tom je právě řeč. Jerson tvrdí, že v šeru barvy vůbec neexistujou a není to tedy vlastnost toho, kdo je (ne)vnímá. A to prostě není pravda. Barvu má i jeden jedinej foton, člověk ho ale neumí detekovat a vnímat.

edit: Dokonce je to přesně naopak - jeden foton nemůže bejt bílej, černej ani šedej :-)

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito » 30. 7. 2019, 14:55

A jo, já minul ten nástřel od ShadoWWWa. Ale mě taky strašně trhá oči to vidění ve tmě. Ale ještě víc meditace.
Vidění za svitu hvězd... jo dejme tomu, ale nepotřebují spát? 4 hodiny meditují? Proč zrovna v tomhle nemůžeme být blíže té realitě?
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Jezus
Příspěvky: 468
Registrován: 26. 1. 2018, 10:35
Bydliště: Brno

Re: DnD 5E

Příspěvek od Jezus » 30. 7. 2019, 15:17

ShadoWWW píše:
26. 7. 2019, 22:22

Těmi rasovými rysy jsem myslel herní termíny z DnD 5E. Tedy konkrétně, například ten Kelt by vypadal takto:

Kelt
Velikost. Tvá třída velikosti je Střední.
Rychlost. Tvá základní rychlost chůze je 6 sáhů.
Vidění ve tmě. Jsi zvyklý na šeré hvozdy a noční oblohu, mimořádně dobře vidíš za tmy a v šeru. V šeru vidíš 12 sáhů tak, jako by bylo jasno, a ve tmě, jako by bylo šero. Ve tmě nerozeznáš barvy, pouze odstíny šedi.
Bystré smysly. Jsi zdatný v dovednosti Vnímání.
Laténský původ. Máš výhodu k záchranným hodům proti zmámení a magie tě nemůže uspat.
Meditace. Keltové nepotřebují spát. Místo toho hluboce meditují, kdy zůstávají zpola při vědomí, 4 hodiny denně. (Taková meditace se v obecné řeči nazývá „trans“.) Během meditace můžeš dle potřeby snít; takové sny jsou ve skutečnosti mentální cvičení, která se stala během let výcviku zpětným promítáním. Toto odpočívání je stejně prospěšné jako 8 hodin spánku pro lidi.

Lesní kelt
Zvýšení hodnot vlastností. Tvoje hodnota Moudrosti se zvýší o 1.
Keltský výcvik se zbraněmi. Jsi zdatný s dlouhým mečem, krátkým mečem, dlouhým lukem a krátkým lukem.
Rychlonohý. Tvá základní rychlost chůze se zvýší na 7 sáhů.
Maska divočiny. Můžeš se pokusit schovat, i když jsi jen slabě zahalený listím, hustým deštěm, padajícím sněhem, mlhou nebo jiným přírodním jevem.

Vznešený kelt
Zvýšení hodnot vlastností. Tvoje hodnota Inteligence se zvýší o 1.
Keltský výcvik se zbraněmi. Jsi zdatný s dlouhým mečem, krátkým mečem, dlouhým lukem a krátkým lukem.
Trik. Znáš jeden trik dle své volby ze seznamu kouzelnických kouzel. Tvá sesílací vlastnost pro tento trik je Inteligence.

Zkrátka prostě jen přefluffování současných rasových schopností do tehdejších kultur.
Jen čistým přefluffováním získáš docela paskvil. Jako nástřel dobrý, ale Jerson má pravdu s tím, že by se muselo škrtat v takových těch high-magic" věcech, jako je vidění ve tmě. (Upřímně nevím, proč ho všichni elfové v DnD mají. Z jaké "tradice" to vychází?)
Každopádně "Keltové" jsou pořád "lidé", takže žádné vidění ve tmě. Navíc když nebudou skřeti a další jim podobní, co žijí pod zemí, nebude ani potřeba.

Bystré smysly
bych klidně nechal. Naši hypotetičtí settingové "Keltové" jsou zbytky původní kultury, co je zalezlá sice v opidech, ale asi hluboko v nedostupných místech, takže s tou přírodou je víc sepjatá, je všímavější etc.

Laténský původ bych si taky spíš odpustil, pokud teda nechceš z nějakého důvodu dávat Kelty do souvislosti s magií (mámení).

Meditace pro tu už není důvod vůbec žádný. Možná, že tolkienští elfové nespí (nebo odkud se to vzalo?), ale Keltové určitě ano.

Asi bych zvolil variantu "lesní Kelt" (dále jen "Kelt"), protože to sice není úplně historicky věrné, ale bavíme se o "ztracené" kultuře, takže to sepětí s přírodou je logický důsledek. Navíc "druidi" a tak. Feelingově teda cajk.

Žádný "vznešený Kelt" neexistuje a není k němu důvod. Keltové nejsou Atlantýďané. Pokud bys potřeboval nějakou "vznešenou" vyspělou kulturu, co je v úpadku, mohla by to být Byzanc (se severem obchoduje skrze jantarovou stezku, takže v poho. Navíc ji Slované i zatápěly spolu s Avary, takže ještě větší legrace :-) )

Samozřejmě Řekové, Makedonci a co já vím kdo jsou vlastně Byzantinci nejsou s Kelty nijak příbuzní, ale to by snad nevadilo. Základní elfské vlastnosti jsou více méně lidské (po seškrtání DnD "cool stuffs") a vyšší inteligenci u pokračovatelů Říma beru.
Dokonce bych si dokázal představit zachovat ten magický Trik. Hold je to fragment staré magie, který ses někde naučil/vyčetl nebo lépe ti ho dává nějaký antický "artefakt", který ale reaguje jen na antickou krev).

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito » 31. 7. 2019, 12:30

Já by jsem asi nejradši šel tou Yorkovou cestou:
"jsi člověk a basta. Tvá kultura není dána biologicky."

Nikdo nechce něčí předky nasrat nálepkou -2 INT. Hlavně ne germány, protože víme co dělají germáni když jsou nasraní. Dost se ty rasy mísili mezi sebou a tito míšenci by měli jaké schopnosti?

Po otci? Nasereš feministky.
Po matce? Okamžitě jsi SJW.
Mix obou? Ve třetí generaci ti vyleze takový miš-maš, že to může být i motýl Emanuel.

Pokud ale vyškrtáme některé backgroundy, protože písař je opravdu pro naše záměry dost wtf... Tak namísto toho můžeme přidat zázemí dle kultur.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 955
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: DnD 5E

Příspěvek od Cor » 31. 7. 2019, 14:58

A to já bych se toho zase nebál. Místo rasa nebo kultura bych tomu tedy říkal "plémě" a klidně i rozhodil nějaké bonusy k vlastnostem nebo schopnosti podle toho, v jakých podmínkách ony národy žijí.
Budou naši "germáni" výbojná a válečnická kultura? Šup tam +1 SIL, +1 ODL, zdatnost s nějakými zbraněmi a jánevimco.
"Římané" zase začnou s +1 INT/MOU a nějakými odbornostmi v lore etc.
Mohylový lid, jako "zdegenerovaní divoši z lesa", klidně větší úlet od normálu - -2 CHA, +1 OBR, +1 ODL, zdatnost s lukem a oštěpem, lepší vidění v šeru a schopnost maskování.


A samozřejmě - nezáleží na tom, kde se postava narodila, ale v jakém kulturním zázemí vyrůstala, tj. narozdíl od elfů a trpošů to nejsou rasy v biologickém smyslu (Narodil ses jako "slovan", ale jako dítě tě pohodili do lesa a vychovali jako svého "kelti"? Tak jsi kelt.).To, že je někdo třeba napůl běs, dítě divoženky nebo jánevímco, na to může být speciální background nebo feat a nebo to může být důvodem pro to, aby postava měla určité povolání (sorcerer?).

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito » 31. 7. 2019, 15:23

Cor píše:
31. 7. 2019, 14:58
...
Jop, to je taky legit přístup. Zní to tak nějak podobně jak jsem navrhoval: dle libosti si přidej 2x +2 a 1x -2 k vlastnostem. Případně pokud to chceme mít napevno k některým plemenům, tak by bylo lepší odstranit to -2. Aby se nemohl cítit nikdo urazený. A pak adekvátně +1 ke dvěma vlastnostem, nebo +2 k jedné. Ale ty speciální schopnosti to chce prostě upravit víc.

Teda alespoň pokud to má být low magic. To by jsem se i s mechanikama pohrál a určitě volil variantu že krátký odpočinek trvá den, a dlouhý odpočinek týden. A nechci být zlý, ale i kostky životů by jsem ubral nebo snížil. Dokonce i maximální level by jsem sám za sebe nastavil na 10, protože low magic a kde má člověk pořád brát ty Zmeje?
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13193
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York » 31. 7. 2019, 15:33

Vito píše:
31. 7. 2019, 15:23
A nechci být zlý, ale i kostky životů by jsem ubral nebo snížil.
S tímhle opatrně - schopnosti postav jsou nastavené na určité počty životů, takže když by hráčské postavy bojovaly s nehráčskými, budou při výrazně sníženém růstu životů padat samé oneshoty. Bezpečnější je omezit počet úrovní a rychlost levelování.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3279
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 31. 7. 2019, 16:50

V 5e postihy u hráčských ras nejsou. Jen bonusy a rasové schopnosti. Ohledně životů souhlas s Yorkem.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 320
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito » 31. 7. 2019, 16:56

ShadoWWW píše:
31. 7. 2019, 16:50
V 5e postihy u hráčských ras nejsou. Jen bonusy a rasové schopnosti. Ohledně životů souhlas s Yorkem.
...ajo. +1
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call

Uživatelský avatar
Cilapi Márameldon
Příspěvky: 749
Registrován: 28. 2. 2019, 20:48

Re: DnD 5E

Příspěvek od Cilapi Márameldon » 14. 8. 2019, 11:13

S těmi kostkami životů a vůbec se "životy" bych to viděl na nějaké přefluffování. Aby to fungovalo i v low magic settingu, nemělo by se jednat doslova o zranění (alespoň ne ve smyslu 8 životů je těžké zranění). Měl by to být jakýsi meta ekvivalent celkové výdrže hrdiny, jakéhosi štěstí, odhodlání, morálky a snad i přízně bohů (jakési "sudby", chcete-li).
Pak by dávalo smysl, že s vyššími levely výrazně stoupá. Prostě bohatýr, který už něco dokázal, je do jisté míry chráněn předky před tím, aby ho zabil první šíp...

Druhá věc je samotný fakt, že low magic a DnD jsou antonyma. Můžeme se snažit vyškrtat nejkřiklavější případy (vidění ve tmě), ale pořád máme jádro, které je všechno jen ne simulace reality. Jedna z možností, jak se k tomu postavit je uchopit ten "low magic" jako báji. Tedy připustíme nadlidské výkony a berserkera, kterého chrání sami bohové, jen to musí zachovat nádech tajemna a nesmí to být příliš.

Postavy od určitého levelu jsou pak už skuteční "bájní šampioni" a celá hra se posouvá za hranice normálnosti. V příručce by mělo být jasně řečeno, že potud je to ještě jakž takž "normální hra", ale od levelu XY jsou to už čiré báje a má to cenu hrát jen, pokud o to družina stojí.

Takové postavy už opravdu cestují do Návi a perou se s běsy a nestvůrami tam (což umožňuje dát větší výzvu, aniž by to zničilo low realitu). Ostatně samo DnD je od některých levelů konstruováno na boj s démony a "šmejdem z jiných vesmírů", případě arcimágy apod. Takže buď bychom, to museli ctít, nebo to teda zastropovat.
"Omlouvám se, ale nebylo by vhodnější místo 'tohoto' výrazu říkat raději třeba 'mocně'?"

Mladý elf s odhodlanou tváří, upřímným pohledem a srdcem na pravém místě.
Prostou šedivou šupinovou zbroj kryje působivě ušitý plášť ze sovodvěda.
Je stále slabě cítit po konvalinkách.

Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt » 15. 8. 2019, 19:41

Zdravím,
měl bych další ze serie Gruntích dotazů na které jsme při hře s družinou narazili.

Nyní mě zajímá jak hrát hody na sociální interakci. Tím myslím jaké jsou ty páry, co proti čemu platí.

např tedy:

přesvědčování x vhled

Cíl se snaží prokouknout, že mu někdo maže medy.

klamání x vhled

Cíl se snaží prokouknout, že ho někdo lakuje.

Zastrašování x ???

Tady máme lehký problém, co proti tomu použít? Také vhled?
A co pro případ mučení? Když je někdo dlouze mučen, téměř jistě povolí.

díky za tipy a názory...

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3279
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 15. 8. 2019, 20:08

Když se nějaká hráčská postava snaží zastrašit nějakou cizí postavu/nestvůru, tak to nevyhodnocuji jako vzájemné ověření, ale jako hod postavy proti SO, které stanovím standardně buď 10, 15, nebo 20, v závislosti na podmínkách.

Pokud bys tam přece jen chtěl zohlednit vlastnosti protivníka, tak bych to vyhodnotil spíš jako záchranný hod na Moudrost, kde SO by bylo číslo, co hodila postava na zastrašení.

Pravidla nemají žádný konkrétní příklad na tuto věc. Autoři zastávají názor, že hráčskou postavu je třeba přesvědčit argumenty, ne hodem. Zastrašování proti postavám vystupuje jen u některých nestvůr jako bojová schopnost nebo kouzlo, kdy se to bere právě jako záchranný hod na Moudrost a výsledkem je maximálně to, že se postava vzdálí a na chvíli neútočí.
A co pro případ mučení? Když je někdo dlouze mučen, téměř jistě povolí.
Hráčské postavy by rozhodně nikdy neměly být mučeny (!!!) a sami by také neměly provozovat mučení (to je vyhrazeno antagonistům, zlým padouchům). Jako PJ bych v takovém případě řekl, že postavy by vzhledem ke své morálce (či přesvědčení) takovou věc nespáchaly.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons, d20 a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host