[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Quentin píše: 21. 2. 2018, 13:25 York asi myslí, že i když družina popije darkvision potion, zhasne, hodí na nepřátele deku a bude do nich bodat kopíma z balkónu
$lol$ $lol$ $lol$ Geniální.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

A dokonce se to společně nesčítá.
Protože je to obojí asi tak stejně efektivní?
Zatímco když máš situační bonusy, tak ten babar má bonus jak za "frenzied" útok, tak za ty situační výhody a obojí se mechanicky projeví.
Jak jsem psal - existují situační bonusy, které jsou číselné. Že některé schopnosti dávají "jen" výhodu souvisí s tím, že jisté herní prvky se projeví, jen když "máš výhodu". A proto je dobré mít ve hře jiné prvky, které ti ji dávají.

U toho barbara to souvisí i s fikcí - rozzuřenému barbarovi vhání prudkost do žil právě jeho zuřivost, díky čemuž lépe zasahuje svého protivníka a dává mu větší zranění. Ale současně ho ta zuřivost omezuje, že vidí jen svůj cíl jako rozzuřený býk červený hadr. Nebude taktizovat, přemýšlet nad tím, jak takticky zasáhnout lépe - od toho je v DnD taktičtěji bojující bojovník nebo tulák. Barbar se prostě nase*e a mlátí hlava nehlava.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 21. 2. 2018, 14:28, celkem upraveno 2 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Hypotetický kněz může mít dovednost, která mu umožní odvracet nemrtvé.
Hypotetický nekněz může v příběhu získat posvátnou relikvii, které se nemrtvý bojí tak, že to funguje mechanicky jako odvracení.
Tak když dáš postavě kouzelný předmět, který funguje jako jistá schopnost povolání, pak se nemůžeš divit, že funguje stejně. Asi jako když jsi v DrD získal elfí boty, které dávaly schopnost i stejná procenta pro tichý pohyb jako měl zloděj na první úrovni.
Hypotetický zloděj může mít dovednost, která mu umožní skrýt se ve stínu a dát mu bonus do útoku.
Hypotetický nezloděj tuhle dovednost nemá, ale může se skrýt v úplné tmě a tak získat stejný bonus do útoku.
Což souvisí s mou první odpovědí. Ve výsledku je jedno, jestli o tobě tvor neví, protože ses mu schoval ve tmě nebo jen ve stínu. Z hlediska schopnosti to jiné je, protože zloděj má výrazně vyšší bonus k hodu, takže se statisticky schová častěji a většímu počtu tvorů.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: DnD 5E

Příspěvek od MarkyParky »

Já se nedivím.

Chtěl jsi příklady, tak jsem je dal.
Uživatelský avatar
skaven
Příspěvky: 1133
Registrován: 30. 11. 2004, 16:53
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od skaven »

Systém výhod/nevýhod mi na Dnd 5e příde super - je to určité zjednodušení, ale alespoň hra nesvádí k honbě za bonusy k hodu (což může být taky zábava, ale k typu hraní, které D&D představuje, mi to nesedí).
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Mně teda naopak to vyloženě k DnD sedí, vlastně víc, než k jakémukoliv jinému stolnímu RPG. Možná spolu se Shadowrunem, je to prostě dáno historicky.
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Mně přijde výhoda/nevýhoda (dále jen v-n) taky super. Původně jsem chtěl napsat, že nejlepší inovace, ale pak jsem nad tím přemýšlel a za nejlepší inovaci 5E považuji jejich nový přístup "story first" při tvorbě pravidel.

V-n:
  • Snadno se vyhodnocuje. Porovnat dvě čísla a přičíst jednu opravu je snazší než sečíst několik různých bonusů/postihů a k nim ještě hod kostkou.
  • Snadno se pamatuje. Nemusím si pamatovat několik růzých čísel (a často různá čísla pro různě se překrývající situace). Stačí si zapamatovat binární mám/nemám.
  • Víc přispívá k napětí ve hře než obyčejný bonus. Viz níže.
  • Je velmi významná i pro postavy s již tak velkým bonusem k hodu.
Právě díky ní je IMHO 5E tak přístupná tolika začátečníkům a bez ní by neměla tolik hráčů a různorodých herních stylů.

Mimo to, kdyby pravidla říkala, že může být víc výhod, musel bych si pamatovat, kolik jich mám. Kdyby to byla čísla, např. +1 za malou a +3 za velkou (např. dvojitou) výhodu, bylo by to pro mě další omezení. Pamatovat si růzá čísla a vědět, že nemohu získat zase víc jak +3. Nehledě na to, že by se spousta hráčů honila za co největším bonusem, jak jsme to viděli u 3E, což by nahrávalo power gamerům a znevýhodňovalo ostatní typy hráčů a rušilo by to jejich herní zážitek. Na současném systému se mi právě líbí, že v-n je vlastně proměnlivý bonus, od +0 (když padnou dvě stejná čísla) až po +19 u výhody (když padne 1 a 20), respektive -19 u nevýhody (když padne 20 a 1). Právě ten velký teoretický rozsah zároveň obhajuje, proč stačí jen jedna. A ta nejistota, kolik to ve výsledku bude, dokud nehodím, přispívá k napětí ve hře (oproti statickému bonusu) a +19 je víc, než by byl bonus třeba +3 nebo +5 nebo kdovíkolikplus. A současně, když bude mít nějaká postava díky svým schopnostem třeba +10, tak může ve výsledku stále hodit absolutně víc než já, co mám třeba na tu věc jen bonus +2, takže schopnosti postav stále hrají svou nezastupitelnou roli.

Obzvlášť příjemná je výhoda k útoku. Kdyby to byl jen statický bonus, tak mám prostě jen větší šanci na zásah. Takto mám dvakrát větší šanci na kritický zásah a tudíš i dvojnásobné zranění oproti prostému bonusu na zásah. A tulák má z výhody dvojnásobnou radost díky svému Zákeřnému útoku. :-)

A pokud někomu v systému chybí super-výhoda? Ten si prostě vezme odbornost Šťastlivec a třikrát za den si sám určí, kdy si přidá k hodu k20 jednu kostku navíc, tedy při hodu s výhodou či nevýhodou si může hodit dokonce 3k20.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

ShadoWWW: Nemám nic proti tomu, že se ti to líbí, ale ty tvoje důvody jdou dost šejdrem.

:arrow? Přičíst jedničku rozhodně není složitější než hodit dvakrát a vybrat větší výsledek. Inkrementace přirozeného čísla je asi nejjenodušší myslitelná operace ze všech.

:arrow? Výhoda je výhoda, ať už ji mechanicky reprezentuješ jakkoliv. Pamatovat si musíš "mám výhodu" ať tak nebo tak.

:arrow? Mechanika výhody nezvyšuje napětí (s výjimkou větší šance na critical), právě naopak. Hod "1d20" má větší rozptyl než hod "hoď dvakrát d20 a vyber lepší výsledek".

:arrow? Při hodu 1d20 má bonus +1 pořád stejný význam, nehledě na to, jaký bonus máš: zvýšení šance o 5%. Neplatí to jedině když bys bez bonusu nemohl uspět vůbec (a tam ti 5ečková výhoda nepomůže).
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Začnu od posledních dvou bodů: Právě ten critical zvyšuje v DnD napětí a radost víc než cokoli jiného. A právě v těch dvou posledních hodech se popíráš. Když vím, že mám základ +3 a výhodu +5 a OČ je 15, tak mám přesně 35% napětí. Zatímco s 5E výhodou je to nejistý bonus a tudíš větší napětí (potvrzeno ohlasem z playtestů).

K prvnímu bodu: Přičíst jedničku je skutečně jednoduché, v podstatě tak jako porovnání. Ale z předchozích edic víme, že jediný situační bonus ve hře nestačí, chce jich to víc, a tam je ten kámen úrazu.

A s tím souvisí i ten druhý bod. Pamatovat si "mám výhodu" je snazší než "mám dva bonusy k hodům na obratnost, dohromady +5, a k tomu situační bonus na útok +3 a k tomu (...) ... a pak dojde k hodu: Kolik že jsem to měl k tomu hodu na útok????"
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 22. 2. 2018, 00:09tak mám přesně 35% napětí
Máš pravdu. V jednom konkrétním hodu na rozložení pravděpodobnosti skutečně nezáleží. Obě mechaniky ti prostě dávají nějakou konkrétní šanci na úspěch. Rozdíl v rozložení pravděpodobnosti se projeví až ve chvíli, když bys chtěl svou šanci bez počítání odhadovat, nebo když bys chtěl zkoumat, jak se to projevuje v různých situacích (kde jsou různá cílová čísla).

Z toho ale pořád neplyne pocit vyššího napětí. Ten může být způsobený maximálně tak tím, že na výsledek čekáš dvakrát.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

"Z toho ale pořád neplyne pocit vyššího napětí."
Věř mi, plyne. Hůře odhadnutelné situace jsou napínavější.
"Ten může být způsobený maximálně tak tím, že na výsledek čekáš dvakrát."
Většinou se ne/výhoda háže naráz dvěma dvacetistěnkami. Rozdíl tam je pořád cítit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Log 1=0 píše: 22. 2. 2018, 00:39Hůře odhadnutelné situace jsou napínavější.
Tohle je ale přesně ten argument, se kterým nesedí matematika. Výběr ze dvou hodů ti umožňuje snáze odhadovat (nikoliv spočítat) své šance, ne naopak. Výsledky jsou mnohem víc nahňahňané kolem nejpravděpodobnější hodnoty.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Výsledky jsou mnohem víc nahňahňané kolem nejpravděpodobnější hodnoty.
To by platilo, kdyby se ty hody sčítaly. Ale na k20 žádnou nejpravděpodobnější hodnotu nemáš. Jsou všechny stejně pravděpodobné.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

York píše: 22. 2. 2018, 00:49
Log 1=0 píše: 22. 2. 2018, 00:39Hůře odhadnutelné situace jsou napínavější.
Tohle je ale přesně ten argument, se kterým nesedí matematika. Výběr ze dvou hodů ti umožňuje snáze odhadovat (nikoliv spočítat) své šance, ne naopak. Výsledky jsou mnohem víc nahňahňané kolem nejpravděpodobnější hodnoty.
Tj. kolem dvacítky. Tj. s výhodou víš, že ti budou spíše padat velká čísla. Což je velmi nekonkrétní. Převod na šanci je už celkem složitý, relativní nárůst šance tím spíš. U bonusu to máš okamžitě exaktně spočítáno. Ano, to první je napínavější.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Tady je graf:
Obrázek

Je vidět, že například s nevýhodou je méně než 9% šance, že se hodí 15 či více. Normálně je to 30% a s výhodou je to 51%. Problém je, že obvykle to padne jinak, než si člověk myslí, a vždycky to člověka překvapí (příjemně, nebo nepříjemně). ;-)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů