[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Aha, díky z odpověď. To s tím těžkým terénem na poli kde stojí přátelská postava najdu kde?
A jak je to se střelbou přes pole na kterém stojí jiný tvor?
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Grunt píše:To s tím těžkým terénem na poli kde stojí přátelská postava najdu kde?
Viz Příručka hráče.

Sekce Těžký terén, str. 190
Příklady těžkého terénu jsou nízký nábytek, trosky, houští, příkré schody, sníh a mělké bahno. Místo s tvorem, přátelským či nepřátelským, se také bere jako těžký terén.
Detaily jsou pak v sekci Pohyb kolem ostatních tvorů, str. 191.
Grunt píše:A jak je to se střelbou přes pole na kterém stojí jiný tvor?
Sekce Kryt, str. 196
Cíl s polovičním krytem má bonus +2 k OČ a záchranným hodům na Obratnost. Cíl má poloviční kryt, pokud překážka zakrývá aspoň polovinu jeho těla. Překážkou může být nízká zídka, velký kus nábytku, úzký kmen stromu nebo tvor, ať už nepřítel či přítel.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Díky za odpověď :)

Mám klasicky další dotaz.
Mějme postavu 2 bojovník/2tulák.
Chápu správně že s použitím schopností Akční vlna a Mazaná akce, jsem schopný provést 3 x úprk za jeden tah?
1x normálně, jeden krát jako akci kterou mi dává bojovická schopnost a pak bonusovou akci za mazanou akci tuláka?

Díky
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Grunt píše: 18. 10. 2018, 15:08 Díky za odpověď :)

Mám klasicky další dotaz.
Mějme postavu 2 bojovník/2tulák.
Chápu správně že s použitím schopností Akční vlna a Mazaná akce, jsem schopný provést 3 x úprk za jeden tah?
1x normálně, jeden krát jako akci kterou mi dává bojovická schopnost a pak bonusovou akci za mazanou akci tuláka?

Díky
Máš to zcela správně. Ostatně k postavě s touhle kombinací povolání mi schopnost efektivního taktického ústupu docela sedí.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Ještě bych měl jeden dotaz jestli mohu.
Zajímá mne jak je to s kouzlením jako bonusová akce a reakce.
U bonusové akce to je asi jednoduché, prostě pokud kouzlo má napsáno, že jej lze takto seslat, mohu v tom kole seslat jako hlavní akci už jen trik a nikoli další kouzlo. Ale můžu třeba bojovat, prchat atp...
Naopak u reakce toto omezení neplatí? Takže můžu seslat například ohnivou kouli a dále v témže tahu když na mne někdo zaútočí tak kouzlo Štít?

Dále jsem se chtěl zeptat, zda při sesílání kouzla musím vidět cíl.

Díky všem za odpovědi :)
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Naopak u reakce toto omezení neplatí? Takže můžu seslat například ohnivou kouli a dále v témže tahu když na mne někdo zaútočí tak kouzlo Štít?
Můžeš.
Dále jsem se chtěl zeptat, zda při sesílání kouzla musím vidět cíl.
Záleží na konkrétním kouzle, obecně ne, ale většina to má jako podmínku v textu (cíl který zvolíš v dosahu vs. cíl který vidíš v dosahu).
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Dělám na DnD klonu a přemýšlím, zda je lepší vzít souboják z 5e, nebo z PF 2e.

Na PF2 se mi líbí, že je tam každá akce explicitní. Jak třeba v 5e řešíte vyražení zbraně? A teď nemyslím nějaké houserules, jak to děláte ve vaší družině, ale jak to řešíte podle těch vagních pravidel as written. Protože já se ani v PHB, ani v DMG nedočetl, co to znamená vyrazit zbraň. Stačí, když ji maník sebere v rámci interakce s jedním předmětem zdarma, co má k pohybu? Což znamená, že je to úplně bez efektu.
I kdybych v PF2 nevěděl pravidla pro takovou situaci, tak dycky můžu říct, že sebrání rozhodně stojí jednu akci, což dává smysl a čímž už to má nějaký mechanický dopad. V 5e co?
Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15087
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta »

Souboják z PF2 a to rozdělení akcí byla asi jediná věc, kterou na playtesterských fórech chválili snad všichni.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Je to jedna z volitelných akcí v PPJ.
Odzbrojení
Tvor může použít útok zbraní k vyražení zbraně či jiného předmětu z úchopu cíle. Útočník si hodí na útok v konfliktu proti ověření Síly (Atletiky) nebo Obratnosti (Akrobacie) cíle. Pokud útočník v konfliktu zvítězí, útok nezpůsobí žádné zranění ani jiný škodlivý účinek, ale obránce upustí předmět.

Útočník má nevýhodu k hodu na útok, drží-li cíl předmět dvěma či více rukama. Cíl má výhodu k ověření vlastnosti, je-li jeho třída velikosti větší než třída velikosti útočícího tvora, nebo nevýhodu, je-li menší.
Je pravda, že ji upustí k nohám a ve svém tahu ji může zvednout (první manipulace s předmětem je bez nutnosti akce), ale útočník to může vyřešit tak, že v tahu, kdy vyrazí zbraň, tak dle stejné logiky ji odkopne pryč (první manipulace s předmětem je bez nutnosti akce). Obránce by pak ve svém tahu pro ni musel jít a to by vyvolalo příležitostný útok.

Pokud ale toto pravidlo zavedeš, mohou ho používat i nestvůry, a to je mnohem nebezpečnější. Bojovník obvykle má mimo své primární zbraně i nějakou záložní, ale když se to stane kouzlící postavě a vyrazí a odkopnou ji její sesílací ohniskový přemět (například berlu kouzelníkovi), tak je v prčicích jak Baťa se cvičkami, protože bez něj musí k sesílání kouzel spotřebovávat i ty surovinové složky, co se sesílacím předmětem nemusí mít.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Hlavní výhodou 5E je ale právě ta rychlost a jednoduchost, s jakou řeší bojové situace.

To se ukázalo i teď u návrhů na errata boje se dvěma zbraněmi, které nejsou možná ideální, ale všechny navrhované změny se ukázaly jako složitější a zdlouhavější a o to cílovka 5E neměla zájem.

Když totiž souboje zabírají 2-4 kola, fakticky většina bojů je otázkou pár minut a boss fighty jsou na půl hodiny, tak zbývá víc času na hraní jiných věcí než boj a dobrodružství tak dostávají zcela jiný rozměr.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9352
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

OT: Co to vlastně znamená "odzbrojit"?
Odzbrojit někoho je tak strašně obtížné, že musíš prakticky být mistr šermíř. A mistrem šermířem bys pravděpodobně nebyl dlouho, pokud bys v bojích na život a na smrt spoléhal na složitosti jako je odzbrojování.
Uniká mi něco?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pieta píše: 3. 11. 2018, 20:04 Souboják z PF2 a to rozdělení akcí byla asi jediná věc, kterou na playtesterských fórech chválili snad všichni.
Mně se moc nelíbí nutnost učit se která akce stojí kolik a takové ty věci okolo, ale líbí se mi zase ta jasnost a přehlednost.
ShadoWWW píše: 3. 11. 2018, 20:38Je pravda, že ji upustí k nohám a ve svém tahu ji může zvednout (první manipulace s předmětem je bez nutnosti akce), ale útočník to může vyřešit tak, že v tahu, kdy vyrazí zbraň, tak dle stejné logiky ji odkopne pryč (první manipulace s předmětem je bez nutnosti akce). Obránce by pak ve svém tahu pro ni musel jít a to by vyvolalo příležitostný útok.

Pokud ale toto pravidlo zavedeš, mohou ho používat i nestvůry, a to je mnohem nebezpečnější. Bojovník obvykle má mimo své primární zbraně i nějakou záložní, ale když se to stane kouzlící postavě a vyrazí a odkopnou ji její sesílací ohniskový přemět (například berlu kouzelníkovi), tak je v prčicích jak Baťa se cvičkami, protože bez něj musí k sesílání kouzel spotřebovávat i ty surovinové složky, co se sesílacím předmětem nemusí mít.
Jo, tohle řešení se mi líbí.
ShadoWWW píše: 3. 11. 2018, 20:42 Hlavní výhodou 5E je ale právě ta rychlost a jednoduchost, s jakou řeší bojové situace.
No právě. Mně ta jednoduchost přijde jako velká výhoda.
ShadoWWW píše: 3. 11. 2018, 20:42Když totiž souboje zabírají 2-4 kola, fakticky většina bojů je otázkou pár minut a boss fighty jsou na půl hodiny, tak zbývá víc času na hraní jiných věcí než boj a dobrodružství tak dostávají zcela jiný rozměr.
Tohle popravdě zas tak neřeším. Když jdu hrát DnD, tak ať klidně souboje trvají o něco déle, než v jiných systémech, od toho ta hra je. $D
Quentin píše: 3. 11. 2018, 20:47OT: Co to vlastně znamená "odzbrojit"?
Odzbrojit někoho je tak strašně obtížné, že musíš prakticky být mistr šermíř. A mistrem šermířem bys pravděpodobně nebyl dlouho, pokud bys v bojích na život a na smrt spoléhal na složitosti jako je odzbrojování.
Uniká mi něco?
Asi Ti uniká to, že se nesimuluje realita, ale heroické vyblbnutí se v combatu. :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9352
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

eerieBaatezu píše: 3. 11. 2018, 21:12Asi Ti uniká to, že se nesimuluje realita, ale heroické vyblbnutí se v combatu. :D
Podezřívám Xenu a Hercula, že to lidem připadá cool, snadné nebo normální, protože to byly shows pro děti a nemohli se tam rozsekat na kusy, tak pořád někoho kopali a odzbrojovali :D
(pokud se teda fakt nepletu a neni to v reálném úplně běžné)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Sosacek
Příspěvky: 25789
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

Quentin píše: 3. 11. 2018, 22:14
eerieBaatezu píše: 3. 11. 2018, 21:12Asi Ti uniká to, že se nesimuluje realita, ale heroické vyblbnutí se v combatu. :D
Podezřívám Xenu a Hercula, že to lidem připadá cool, snadné nebo normální, protože to byly shows pro děti a nemohli se tam rozsekat na kusy, tak pořád někoho kopali a odzbrojovali :D
(pokud se teda fakt nepletu a neni to v reálném úplně běžné)
Tak heroicnost a filmovost kazdy hry je na dohode, ne?

Realisticnost nema v dnd co delat.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9352
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

Sosacek píše: 3. 11. 2018, 22:25Tak heroicnost a filmovost kazdy hry je na dohode, ne?

Realisticnost nema v dnd co delat.
Jasně. Trochu jsem zkoušel, jestli mě někdo opraví, že to v šermu není tak nezvyklé.

Když nad tím uvažuju, tak to vlastně v dnd není tak nerealistické. Nikdy to nebyla optimální taktika, většinou si radši zaútočíš. A slušnou šanci na úspěch máš jen jako highlvl postava proti lowlvl nepříteli. Takže i kdyby v reálu cílené odzbrojování nefrčelo, pokud máme posunutej suspension of disbelief na to, že highlvl postavy jsou superhdrinsky dobří šermíři, tak vlastně může existovat i odzbrojování :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“