[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Když se nějaká hráčská postava snaží zastrašit nějakou cizí postavu/nestvůru, tak to nevyhodnocuji jako vzájemné ověření, ale jako hod postavy proti SO, které stanovím standardně buď 10, 15, nebo 20, v závislosti na podmínkách.

Pokud bys tam přece jen chtěl zohlednit vlastnosti protivníka, tak bych to vyhodnotil spíš jako záchranný hod na Moudrost, kde SO by bylo číslo, co hodila postava na zastrašení.

Pravidla nemají žádný konkrétní příklad na tuto věc. Autoři zastávají názor, že hráčskou postavu je třeba přesvědčit argumenty, ne hodem. Zastrašování proti postavám vystupuje jen u některých nestvůr jako bojová schopnost nebo kouzlo, kdy se to bere právě jako záchranný hod na Moudrost a výsledkem je maximálně to, že se postava vzdálí a na chvíli neútočí.
A co pro případ mučení? Když je někdo dlouze mučen, téměř jistě povolí.
Hráčské postavy by rozhodně nikdy neměly být mučeny (!!!) a sami by také neměly provozovat mučení (to je vyhrazeno antagonistům, zlým padouchům). Jako PJ bych v takovém případě řekl, že postavy by vzhledem ke své morálce (či přesvědčení) takovou věc nespáchaly.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2694
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Napíšu něco trochu jiného než ShadoWWW, byť poselství bude podobné.
Nic z toho, na co se ptáš, není v pravidlech kodifikováno, a není to v nich kodifikováno záměrně.
Je to totiž něco, na čem se musíte dohodnout vy, jako hráči.
ShadoWWW má pravdu, že autoři doporučují ve svých radách na přesvědčování hráčských postav neházet.
Nicméně, pokud by vám to více sedělo, tak systém to zvládne. Sám jsem to tak hrál, i jako začátečník, ale je mi jasné, že ne vždy to sedí a hodí se to (ve smyslu ne každé družině to funguje). Pokud se vám daří tyhle věci roleplayovat, tak se na hody spíše vykašlete.
Ale pokud je tam chcete (nebo si to chcete alespoň vyzkoušet), tak:
U přesvědčování (a vlastně i ostatních věcí) záleží většinou spíše na tom, o čem a v jaké situaci se mluví, než kdo s kým. A i když na osobě záleží, je to jeden z parametrů situace. Takže opravdu spíše stanovit SO na základě úvahy "jak těžké je zařídit tímhle způsobem, aby tohle NPC v této věci šlo PC na ruku?" A hody proti hráčům? Mě se osvědčilo nechat obtížnost stanovit hráče, i s možností říct, že tohle jeho postava nikdy neudělá-koneckonců je to jeho postava, on to musí vědět.

A co se mučení týká, tady vám jako nováčkům (beru, že jste nováčci i celkově) radím se těmhle věcem vyhýbat. Já bych tedy neřekl hráčům, že jejich postavy tohle neudělají, protože myslím, že na to nemám jako PJ právo, ale hru bych natvrdo přerušil, a řekl, že takové věci tam moc nechci. Tady je fakt lepší být předem opatrný a radši vyloučit i "snesitelný" obsah, než někomu hru znechutit. Samozřejmě jsou skupiny, co tyhle věci ve hrách mají, ale je to opravdu vyšší liga, co se týče vztahů ve skupině a znalosti vlastních i cizích hranic a jejich vzájemného respektování.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Souhlas s Logem.

Na to mučení fakt pozor. Tyto věci v dlouhodobém horizontu rozbily nejednu herní skupinu.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Ahoj Díky za rady.

AD Nováčci:

Jsme nováčci v DnD 5e, jinak všichni máme cca 15let zkušeností s drd(1.6,+,2).

AD Mučení:

Své nepřátele mučíme zcela běžně při získávání informací. Nikde není psané že družiny musí být vždy strážci míru. Zrovna teď hrajeme docela hajzlíky.

Jde spíš o to, že se snažím toho o nejvíce odroleplayovat, ale někdy není čas a nálada hrát každý rozhovor v hospodě, nebo komu uřízneme ucho. Proto je lepší to řešit nějakým hodem.

Takže jinými slovy:
PC vs NPC: Hod, DC určí DM na základě obtížnosti někoho přesvědčit, oklamat, vymlátit to z něj.
PC vs PC, nebo NPC vs PC: Čistě RP bez hodu. MAX hod na vhled zda nás někdo nelakuje.

Ono je totiž pak těžké, když se vypustí hody zohlednit to, že některé postavy mají na tohle kupu skillu a v tu chvíli ztrácí výhodu, že něco umí.

A co já považuju za majster skill každého hráče, zahrát dobře něco, čemu věří postava, ale hráč ne.
Například NPC řekne očividnou lež, hráč řekne, to je jasné, on nám kecá. DM na to, hoď si a padne špatně a postava lži uvěří... Vznikají pak docela vtipné momenty...
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2694
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Aha, jestli vám hry s mučením fungují 15 let, tak klidně pokračujte. I tak to asi stálo za to napsat, je to sice primárně pro tebe ale čte to spousta dalších.
Ale na co si při něm házet, to fakt netuším. Asi na nic. NPC vyklopí co ví, i co neví, a postavy ať si to přeberou.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Na Kostce vyšla komplet Úvodní sada (Essentials Kit) a k tomu nově reedice dobrodružství Ztracený důl Fandelveru!

Ztracený důl Fendelveru - Definitive Edition
Začátečnické dobrodružství Ztracený důl Fendelveru jistě netřeba sáhodlouze představovat, za ty roky se stal legendou. Modul prošel kompletní korekcí, aby odpovídal současnému názvosloví, některé chybějící věci byly doplněny a dočkal se nové sazby. Jsou použity originální ilustrace ve vyšší kvalitě a k dobrodružství jsou přidány počeštěné externí mapy pro hráče i pro PJ, jak je zvykem u dnešních překladù. Kdo ví, třeba vás to přiměje ho doporučit novým lidem, znovu si ho zahrát nebo vytisknout.

Překlad: wlkeR
Korekce: Pan Bača
Layout: exi

Úvodní sada (Essentials Kit)
Pravidla z Úvodní sady dávají hráčům i Pánům jeskyně všechno, co potřebují k prvním dobrodružstvím. Nic víc - ale nic míň. Hráči si můžou vytvořit vlastní postavu (což je rozdíl oproti původní Začátečnické krabici) kombinací základních ras a oblíbených povolání až do 6. úrovně. Každé povolání má na výběr dvě varianty a seznam kouzel je také zkrácený, takže začínající hráč má pořád dost voleb, ale zároveň se neztratí tak snadno jako v Příručce hráče. Zcela nová je i přítomnost takzvaných "parťáků", cizích postav, kterými lze nahradit, případně doplnit hráče v družině (ideální také jako hráčské postavy pro malé děti).

Pravidla Úvodní sady jsou ideální pro lidi, kteří si chtějí hru vyzkoušet, ale zároveň se nechtějí hned ze začátku prokousávat kompletními pravidly a nemají po ruce zkušenějšího hráče, který by je materiálem provedl.

Úvodní sada obsahuje nové dobrodružství Drak z Ledového štítu.

Kompletace pravidel: wlkeR
Původní překlad: ShadoWWW
Korekce: Pan Bača
Layout: exi
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Zdravím pánové,
mám dotaz. JDe o výpočet XP za souboj.
V DMG se píše u výpočtu nebezpečnosti střetnutí :
4. Uprav celkové ZK za několik nestvůr. Pokud střetnutí zahrnuje víc než jednu nestvůru, použij na celkové ZK nestvůr násobitel. Čím víc je ve střetnutínestvůr, tím víckrát si v daném kole házíš na útok proti postavám a tím nebezpečnějším se střetnutí stává. Pro celkové ZK všech nestvůr ve střetnutí hodnotou uvedenou v Tabulce násobitelů střetnutí.

Zajímá mne jedna věc. Tento násobitel za více nepřátel se počítá jen pro výpočet nebezpečnosti, nebo i reálně pro výpošet XP co družina vyvražděním nepřátel získá?

Díky za odpověď.

S pozdravem
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Já bych řekl, že se násobí i zkušenosti. To by odpovídalo, protože víc nestvůr bude mít víc akcí a celkově to bude nelineárně náročnější.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Sosacek
Příspěvky: 25776
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: DnD 5E

Příspěvek od Sosacek »

ShadoWWWe kdyz rikas ze vetsina prirucek jsou kampane, muzes jich par nastinit? Jsem zvedavy jaky jsou, jestli jsou to prevazne dungeony nebo mesta nebo tak.

Jaky jsou tvoje nejoblibenejsi a o cem jsou?
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan »

Adjusted XP jsou jen pomůcka pro postavení encounteru, hráči pořád dostanou jen čistý součet, bez násobení za počet. DMG82 přímo píše "This adjusted value is not what the monsters are worth in terms of XP; the adjusted value's only purpose is to help you accurately assess the encounter's difficulty."
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Selhan píše: 23. 9. 2019, 09:50 Adjusted XP jsou jen pomůcka pro postavení encounteru, hráči pořád dostanou jen čistý součet, bez násobení za počet. DMG82 přímo píše "This adjusted value is not what the monsters are worth in terms of XP; the adjusted value's only purpose is to help you accurately assess the encounter's difficulty."
Taky jsem se k tomu dočetl, i když je to trochu nerealistické..

Díky
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Sosacek píše: 23. 9. 2019, 09:15 ShadoWWWe kdyz rikas ze vetsina prirucek jsou kampane, muzes jich par nastinit? Jsem zvedavy jaky jsou, jestli jsou to prevazne dungeony nebo mesta nebo tak.

Jaky jsou tvoje nejoblibenejsi a o cem jsou?
Nejsem ShadoWWW a spoustu jich neznám, ale ty co znám, jsou:
Curse of Strad: Hororová atmosféra, mapa se spoustou lokací a NPC, které jsou dost provázané. Klasické dungeony ve stylu HnS tam v podstatě nejsou, spíše věci jako hrad, dům starosty, starý klášter (byť i v těch se samozřejmě najdou věci, co tě můžou zabít anebo ty je). Prostoru pro RP je tu požehnaně. Jsem teprve na začátku, ale těším se jak blázen (jsem GM).
Tomb of Anhilation: Hledáš starý chrám (=prolézání mapy s džunglí, plno věcí, co se dají najít a potkat, někdy se s nimi dá dohodnout, někdy ti chtějí pomoct, někdy tě chtějí sežrat) a pak velké ZLO v něm (=klasický dungeon s pastmi a nestvůrami).
Dragon Hiest: Městské dobrodružství, za moc neopatrné zabíjení lidí tě zavřou (a můžeš si naházet novou postavu), takže spíš sociální věc. Sbírka qestů, některé velké propojené příběhem (ale dost volným, railroad, jen pokud to tak GM chce nebo to pořádně neumí-ale to může být RR všechno).
Dungeon of Mad Mage-Dungeon. Obrovský. K vylootování. Ale rozhodně není třeba (ani nejlepší cestou) všechno zabít, jsou tam různé frakce a NPC, se kterými se dá nejen vyjednávat, ale i spolupracovat.
Ke zbytku ti musí něco říct někdo jiný (ještě je toho dost).
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan »

Nerealistické?! :D

Ne ale vážně, vždyť hridny nikdo nenutí bojovat jako pitomce se všema najednou. Nebo by teda aspoň neměl. Byl by nesmysl, kdyby dostali míň XP za to, že použijou hlavu a dostanou skřety po jednom.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

ShadoWWW píše: 26. 9. 2019, 16:49 Jsem zvědavý, kdo z těch postav/hráčů odolá a nepropadne peklu. Fakt se na tu kampaň těším!
Počkat.

To se dá propadnout peklu, když do něj vlezu? :D
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Má víc pater. :-)= Co peklo schvátí...
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti