[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Zdravím pánové měl bych pár dotazů ohledně ohniskových předmětů.

Chápu správně, že pokud má se sesilatel kouzla ohniskový předmět (pro své povolání) například Bard loutnu, prakticky se ignorují suroviny co je potřeba na seslání kouzla? Nebo je situace kdy i s ohniskovým předmětem je potřeba mít suroviny? Chápu správně že sesílání s ohniskovým předmětem (složka S) pro Barda znamená, že třeba hraje na flétnu, brnká na loutnu atd..?

Dík za odpovědi.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2697
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Jsou (až na pár obskurností, kterými tě teď nebudu plést) čtyři "kategorie" kouzel.
Bez surovinových složek-nepotřebuješ předmět ani suroviny.
Se surovinovými složkami bez ceny-tady je to jak píšeš, potřebuješ suroviny, ale s předmětem je můžeš ignorovat.
Se surovinami s cenou-tady ti předmět nepomůže, ale stačí je jednou sehnat a pak už je není třeba řešit.
Se surovinami s cenou, které se navíc spotřebují-tyhle suroviny si musíš sehnat před každým sesláním, předmět nepomůže.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Grunt
Příspěvky: 78
Registrován: 14. 12. 2006, 17:51

Re: DnD 5E

Příspěvek od Grunt »

Aha, díky za osvětlení :)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4592
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Novou příběhovou linii Wizardi popisují jako "něco mezi Šifrou mistra Leonarda a Gangy New Yorku.

Z článku se také dovídáme, že Wizardi odhadují, že v roce 2017 DnD jen v Severní Americe hrálo 12 až 15 milionů hráčů, nejvíce v historii. A že zhruba 50% hráčů, co začalo hrát DnD od roku 2014, ho začalo hrát následně po shlédnutí streamovaného hraní.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4592
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Dobrý článek o dovednostech a zdatnostech.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Vito píše: 9. 5. 2018, 18:42 A také když je řeč o 5e, tak by jsem backgroundy hodil do koše a nastavil to na něco jako "zázemí je tvých prvních 5 her".

:clap: :clap: :clap:

Usnadní to tvorbu postavy, detaily sice půjdou do kytek, ale to se spraví popisem a během prvních her.



Dovolil jsem si odpovědět tady, není to hraní podle staré školy, spíš 5e.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Tak hlavně ono to nedává smysl ani mechanicky. Vezmeš si Zázemí, co ti dá profi do skillu, kterej se ti bude neustále zvyšovat, přestože už nikdy v životě to, co jsi dělal dřív, dělat nebudeš.
Obrázek
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2697
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

eerieBaatezu píše: 9. 5. 2018, 20:15 Tak hlavně ono to nedává smysl ani mechanicky. Vezmeš si Zázemí, co ti dá profi do skillu, kterej se ti bude neustále zvyšovat, přestože už nikdy v životě to, co jsi dělal dřív, dělat nebudeš.
A to, že to už nikdy dělat nebudeš, ti spadlo z které višně?
Zázemí ti nedává v prvé řadě ty dva skilly. V prvé řadě jsou tam tabulky charakterových rysů, které si sice můžeš vymýšlet, ale ono se z nich dá i dobře vybrat, a i když je použiješ jen jako inspiraci, ovlivní tě.
Zázemí tě spojí s nějakým prostředím a/nebo sociální skupinou, která je součástí tvé identity. Je to něco, co tě neopouští, k čemu se vracíš. Ono ne náhodou jsou některé činnosti v mezidobí ideální pro některá zázemí (výkon zaměstnání či vedení podniku pro řemeslníka, bádání pro mudrce, vykonávání obřadů pro akylotu nebo poustevníka).
Jak řekl Vito, zázemí se má hrát. 100% souhlas. Pro jeho styl hry nejsou předem připravené vazby a rysy vhodné, tak zázemí vyhodil. Nic mu nedávaly. Pro mne jsou užitečné, protože mám co hrát od první minuty. Já zas vyhodil pravidla pro naložení, protože neprolézáme oldschoolová podzemí a jen by nás otravovalo. Ani jedno neznamená, že jsou to špatné mechaniky, jen prostě nejsou ideální pro všechny. Ano, někdo se jich drží, i když by pro něj bylo lepší, kdyby je vyhodil, protože "je to přece v pravidlech". Ale ani těm zázemí ani naložení nepodělá hru, pokud je nebudou obsesivně řešit. Nebo je nebudou pitvat od stolu a zároveň v paradigmatu svého stylu, ehm. Ale to fakt není problém pravidel.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4592
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Tak zrovna zázemí jdou vyhodit lehce (pro ty, kdo chtějí). Prostě dovednosti a předměty si přidají jakože "za povolání" a jazyky klidně jakože "za rasu". Rasovou schopnost a charakterové rysy mohou klidně vyhodit (proti gustu...) a je to. Moderní design 5E to ustojí bez problému. ;)

V mém oblíbeném Turncloaks na to šli ale přesně obrácene. PJ udělal "0. herní sezení" s každým hráčem zvlášť, ve kterém měly postavy jen rasu a zázemí a povolání měly až v "1. herním sezení", kde se sešli všichni hráči společně. Dalo to jejich dobrodružství velkou vnitřní váhu.

Výhodou moderního designu 5E je, že oba přístupy, včetně toho standardního, to v pohodě snese a není s tím žádný problém.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Vito píše: 9. 5. 2018, 18:42 A také když je řeč o 5e, tak by jsem backgroundy hodil do koše a nastavil to na něco jako "zázemí je tvých prvních 5 her".
Design DnD 5e je specifický v tom, že staví na reálném výzkumu potřeb velké hráčské základny. Celkem věřím tomu, že zázemí jsou tam z dobrého důvodu, nejspíš že obohacují hru pro významnou skupinu hráčů o něco, k čemu by jinak sami neinklinovali.

Vysvětlit textem v pravidlech nováčkům (a tím myslím jak hráče tak GMa), jak vystavět zázemí postavy na základě několika prvních her, nemusí být vůbec triviální. Docela věřím tomu, že mít na to mechaniku to výrazně usnadňuje. Pokročilí hráči s tím takový problém mít nebudou, ale u těch je zas slušná šance, že to zkusí sami, když jim defaultní mechanika nebude vyhovovat.

Design je vždycky otázka voleb nebo kompromisů. Někdy jde splnit víc cílů současně, ale někdy ne a musíš se rozhodnout pro jednu z variant. A DnD 5e je holt produkt s celkem jasným komerčním zadáním, takže je logické, že se designéři rozhodovali tak, aby tohle zadání splnili co nejlépe.
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito »

York píše: 10. 5. 2018, 00:39 Design DnD 5e je specifický v tom, že staví na reálném výzkumu potřeb velké hráčské základny. Celkem věřím tomu, že zázemí jsou tam z dobrého důvodu, nejspíš že obohacují hru pro významnou skupinu hráčů o něco, k čemu by jinak sami neinklinovali.

Vysvětlit textem v pravidlech nováčkům (a tím myslím jak hráče tak GMa), jak vystavět zázemí postavy na základě několika prvních her, nemusí být vůbec triviální. Docela věřím tomu, že mít na to mechaniku to výrazně usnadňuje. Pokročilí hráči s tím takový problém mít nebudou, ale u těch je zas slušná šance, že to zkusí sami, když jim defaultní mechanika nebude vyhovovat.

Design je vždycky otázka voleb nebo kompromisů. Někdy jde splnit víc cílů současně, ale někdy ne a musíš se rozhodnout pro jednu z variant. A DnD 5e je holt produkt s celkem jasným komerčním zadáním, takže je logické, že se designéři rozhodovali tak, aby tohle zadání splnili co nejlépe.
Ano. Plný souhlas. Ale já jsem to psal do tématu o oldschoolu a OS hraní. 5e na to není příliš stavěná, ale i v tom systému se to dá. Stačí vyhodit 3/4 obsahu. Kupříkladu většinu povolání a zázemí. Na druhou stranu mechanika výhod/nevýhod je příjemné osvěžení a dobrý způsob jak modernizovat OS bez zásahů do herních principů.
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Log 1=0 píše: 9. 5. 2018, 23:25A to, že to už nikdy dělat nebudeš, ti spadlo z které višně?
Si jako fighter vezmu urchina, ale už nikdy nebudu krást, protože budu mlátit.
Obrázek
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Vito píše: 10. 5. 2018, 06:00Na druhou stranu mechanika výhod/nevýhod je příjemné osvěžení a dobrý způsob jak modernizovat OS bez zásahů do herních principů.
O tomhle jsme se taky bavili. To, že všechno zploštíš na Výhoda/Nevýhoda může být pro kreativní hru problém.
Obrázek
Uživatelský avatar
Vito
Příspěvky: 407
Registrován: 8. 2. 2018, 09:05

Re: DnD 5E

Příspěvek od Vito »

eerieBaatezu píše: 10. 5. 2018, 06:27
O tomhle jsme se taky bavili. To, že všechno zploštíš na Výhoda/Nevýhoda může být pro kreativní hru problém.
Nope. Kdo tvrdí že všechno? Meč +2 by měl pořád dávat bonus +2. Akorát situačně můžeš získat výhodu/nevýhodu. IMHO pořád lepší než kdyby si DM cucal bonusy z prstu, nebo nějaké složité tabulky. Ale to už by zase bylo záhodno vrátit do diskuze o Hraní podle staré školy. Podle mě v tomhle ušel nejdelší cestu Red box, a u nás Quentin. Jeho pravidla by jsem rád viděl vydané...
"An army of one man, but the right man for the job!"
―Clone trooper rallying call
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Si jako fighter vezmu urchina, ale už nikdy nebudu krást, protože budu mlátit.
A proč jako? Ony loupež a krádež nejsou dva zločiny (s dost jinými trestními sazbami, minimálně v moderní době) pro nic za nic. Navíc, když používáš násilí, tak se ti může stát, že přeženeš, a máš na krku ještě větší průser. Navíc tolik dalších věcí, které se můžou zvrtnout. Jako vážně, pokud loupíš věci, které by sis mohl ukrást, tak nejsi uličník ani zločinec, ale idiot.
O tomhle jsme se taky bavili. To, že všechno zploštíš na Výhoda/Nevýhoda může být pro kreativní hru problém.
Používej stavy, nech postavy (PC i NPC) používat ověření vlastností. Ber logické důsledky akcí v mechanikách. To je mnohem lepší a zajímavější zachycení kreativity, než degenerativní nx +m k hodu, které přidá akorát počítání a nic víc. Mám pocit, že už jsem to tu jednou psal.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 1 host