[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

V rámci základních pravidel umí odzbrojit protivníka jen bojovník Taktik v rámci svého manévru Odzbrojující útok. Průvodce Pána jeskyně ale v rámci 9. kapitoly a části Možnosti akcí (překl. str. 271) nabízí i volitelná pravidla pro další akce, mimo jiné právě akci Odzbrojení, kterou pak může používat každý.

Platí, co psal Log, ale důležité je, že když protivníka odzbrojíš (upustí držený předmět na zem), tak pokud máš volnou ruku, můžeš mu ten předmět rovnou vzít v rámci té "volné půlakce" (fikčně by to bylo asi tak, že v rámci svého nacvičeného manévru mu vyrazíš zbraň a ještě v letu ji chytneš). Pokud nemáš volnou ruku, tak ji můžeš v rámci té půlakce odkopnout (tady klidně můžeš použít nějaké domácí pravidlo, např. že to odkopneš o 1k4 sáhů). Případně to může odkopnout nebo vzít nějaký tvůj spojenec, co je vedle nepřítele a jede v iniciativě před ním.

Na zbraně je to sice účinné, ale ještě účinnější je to na vyrážení sesílacích ohniskových předmětů (berla, koule, hůlka, svatý symbol aj.). Když se to povede, tak postižený cíl pak nemůže sesílat kouzla, aniž by měl všechny surovinové složky, což obvykle nemá (proto má ten předmět).

IMHO je ale dobře, že je to bojovníkova zvláštní schopnost, protože je to mocné. Navíc kouzelník na to má kouzlo rozkaz.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Je v DnD 5e nějakej limit, kolik může postava používat magických předmětů? Nedaří se mi to v pravidlech najít... (Což samozřejmě může znamenat, že tam nic takového není.)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta »

York píše: 5. 2. 2018, 15:55Je v DnD 5e nějakej limit, kolik může postava používat magických předmětů? Nedaří se mi to v pravidlech najít... (Což samozřejmě může znamenat, že tam nic takového není.)
Magický předměty buď potřebujou attunement, a takových můžeš mít max 3, nebo nepotřebujou, a ty nejsou omezený.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Pieta píše: 5. 2. 2018, 16:02 Magický předměty buď potřebujou attunement, a takových můžeš mít max 3, nebo nepotřebujou, a ty nejsou omezený.
Aa, díky. Tušil jsem, že tam něco takového je.


Ostatně odtud je tahle super hláška ;)
If you want a ring ofinvisibility to fall into the hands of a 1st-level character, so be it. No doubt a great story will arise from that event.

Hmm a koukám, že se s tím autoři moc nemazlili. K identifikaci itemu (tzn. zjistit, co dělá), stačí short rest. Lektvar stačí ochutnat...


A jak se předměty připoutávají se postava dozví v pravidlech, hm. Asi to fakt zbytečně moc řeším...
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

U těch předmětů, se kterými není nutné se sladit: Je tam logické omezení. Postava může nosit klidně 10 prstenů, ale nemůže nosit víc jak jedny boty. Pláště možná 2, ale určitě ne 10. Pokud z obou kouzelných plášťů musí něco vytahovat pro jejich aktivaci, tak jen jeden. Autoři tu nabádají používat zdravý rozum, což jim připadá jako nejlepší omezující pravidlo. 8)
Hmm a koukám, že se s tím autoři moc nemazlili. K identifikaci itemu (tzn. zjistit, co dělá), stačí short rest. Lektvar stačí ochutnat...
To je default. Taky si ale všimni, že v té hodině, kdy to identifikuješ, se nemůžeš s předmětem sladit. Na to musíš použít další hodinu.

Doporučuji si přečíst sekci Určení kokuzelného předmětu na str.136 v překladu PPJ. Je tam i podsekce

Varianta: náročnější určení
Chceš-li, aby kouzelné předměty byly záhadnější, můžeš odstranit možnost určení vlastností kouzelného předmětu během krátkého odpočinku a vyžadovat buď kouzlo určení, nebo experimentování, či oboje pro odhalení, co kouzelný předmět dělá.

Vnímající kouzelné předměty jsou taky záludné. Ty nemusí ze své vlastní vůle hned prozradit, čeho všeho jsou schopné. Ani v jedné z uvedených variant. (Mohou například zjevit schopnosti, které postava získá, aniž by bylo nutné se s předmětem sladit, a postava současně, zjistí, že po sladění získá další schopnosti, ale neví jaké. Nebo může zjistit zprvu jen nějaké schopnosti, které získá po sladění, ale některé zjistí až časem. Viz také prokleté předměty nebo artefakty v té kapitole.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Já akorát vím, že některým lidem přišlo "můžeš mít jen 3 attunementlé předměty" hodně umělé a v ničem nezakotvené a tak to změnili na "můžeš mít attunementlých tolik předmětů, kolik je tvůj profi bonus".
Obrázek
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Ani ne. Chtěl jsem příručku vázanou v kůži a ČR nebyla v zemích, kam budou posílat. Tak už je. ;)
Takže jsi to asi byl ty, co? $D

Až se ti ta kniha dostane do rukou, napiš o ní něco. Na KS má napsáno, že to nemá být přenesení hry do 4X, o čemž podle mě hra s hrady, patolízaly a podobnými špásy je. Tak mě zajímá, jak se s tím Matt popral.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

eerieBaatezu píše: 5. 2. 2018, 22:24 Já akorát vím, že některým lidem přišlo "můžeš mít jen 3 attunementlé předměty" hodně umělé a v ničem nezakotvené a tak to změnili na "můžeš mít attunementlých tolik předmětů, kolik je tvůj profi bonus".
Tohle mi nějak uniklo.
3 jsou symbolický magický počet, to že u sebe má hrdina 3 mocné magické předměty dává úplně stejně smysl, jako že mu goldfish splní tři přání. Klidně to může mít i nějakou vazbu na setting a fluff, pokud je o to zájem.

Houserule se zdatnostním bonusem mi přijde ne úplně geniální, protože strhává pozornost od postavy k vybavení. Ale věřím, že to není nic fatálního. Jen by mohli ti, co ho zavádějí, klidně říct: "Chceme ve své hře víc mocných magických předmětů." A nevymlouvat se na "nezakotvenost". On ten zdatnostní bonus je zakotvený taky akorát v mechanikách hry.

Ale má to tu výhodu, že postavy na nižších levelech zužitkují mocné předměty hůř než na vyšších, takže to trochu podpoří růst moci hrdiny. Sice by možná stačila polovina ZB (tím se dostaneme na pravidlový rozsah 1-3 a nárůst významu výbavy se nám vyhne). Ještě víc by možná sedlo 1+oprava inteligence. Nebo 1+oprava inteligence/2 (varianty pro nárůst počtu předmětů a pro udržení). Pak by magické předměty používali především ti, co tak nebo onak pracují s magií. A pro ostatní by inteligence přestala být laciný dumbstat.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

eerie píše:ODnD a DnD 1e a všude jsou modifikátory
DnD 5E ale dnes hrají lidé, které dřívější edice neoslovovaly právě kvůli té složitosti a celkově jinému stylu hraní. Styl, co byl dřív mainstreamový, se stal jen jedním ze stylů hraní a většina dnež už hraje jinak. Podobně, jako se to stalo dungeon crawlu, který byl kdysi mainstream a dnes je už jen minoritním stylem a oslovuje jen minoritní skupinu hráčů. V ODnD taky většina postav v družině byli lidé a dnes je lidí v družině zpravidla menšina (pokud vůbec nějaký) a hrají se i takové exotické rasy jako tiefling nebo kenku.

DnD 5E navíc má i situační modifikátory. Např. kryt dává bonus +2 nebo +5, kouzlo štít dává bonus +5, štít víry +2, lovcova kořist dává bonus 1k6 ke zranění, kouzlo magická zbraň dává bonus +1, přízeň bohů dává bonus 1k4, zpomalení dává (mimo jiné) postih –2 k OČ, živelná zbraň dává bonus +1, boží dohled dává bonus k4 aj. Některá kouzla způsobují stavy, které postihují cíl i hůř než jen nějakým postihem (např. nevidí, nemůže se hýbat nebo nemůže vůbec jednat). Některé schopnosti nebo odbornosti dávají taky situační bonusy.

To, že tyto bonusy/postihy nedává PJ ze své libovůle, je dobře. Rušilo by to význam hráčských rozhodnutí (např. při výběru schopností, odborností či kouzel) a zastiňovalo by to význam schopností postav i moci kouzelných předmětů. PJ tě výhodou/nevýhodu zvýhodňuje/znevýhodňuje, ale zároveň nikoho nezastiňuje, protože s výhodou/nevýhodou nedokážeš udělat nic víc a ni nic míň, než dokážeš bez ní. Kdyby tam byly situační bonusy/postihy, které by uděloval PJ, hra by se posunula ke snaze zavděčit se mu. Hráč by mohl situačně získat to, co jiná postava jinak těžko získala během levelování.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 21. 2. 2018, 12:54Kdyby tam byly situační bonusy/postihy, které by uděloval PJ, hra by se posunula ke snaze zavděčit se mu. Hráč by mohl situačně získat to, co jiná postava jinak těžko získala během levelování.
Tohle je logicky chybná úvaha. Situační bonusy se sčítají, takže můžeš klidně mít bonus z povolání a bonus za situační výhodu a obojí se ti započítá.

Naopak výhody/nevýhody v 5e fungují přesně tak, jak říkáš, a když ti povolání dává výhodu, tak ji už nemůžeš získat jinak a někdo jiný může mechanicky stejnou výhodu získat situačně.

edit: Upřesnění významu.
Naposledy upravil(a) York dne 21. 2. 2018, 13:14, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Naopak výhody/nevýhody v 5e fungují přesně tak, jak říkáš, a když ti povolání dává výhodu, tak ji už nemůžeš získat jinak a někdo jiný může to samé získat situačně.
Nechápu, jak to myslíš. Jak může situačně získat někdo to, co ty máš za povolání? Nějaké konkrétní příklady?
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 21. 2. 2018, 13:10Jak může situačně získat někdo to, co ty máš za povolání?
Myslel jsem tím (mechanicky) stejnou výhodu, ne stejnou schopnost.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16377
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: DnD 5E

Příspěvek od MarkyParky »

Nechápu, jak to myslíš. Jak může situačně získat někdo to, co ty máš za povolání? Nějaké konkrétní příklady?
Hypotetický zloděj může mít dovednost, která mu umožní skrýt se ve stínu a dát mu bonus do útoku.
Hypotetický nezloděj tuhle dovednost nemá, ale může se skrýt v úplné tmě a tak získat stejný bonus do útoku.

Hypotetický kněz může mít dovednost, která mu umožní odvracet nemrtvé.
Hypotetický nekněz může v příběhu získat posvátnou relikvii, které se nemrtvý bojí tak, že to funguje mechanicky jako odvracení.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Quentin »

York asi myslí, že i když družina popije darkvision potion, zhasne, hodí na nepřátele deku a bude do nich bodat kopíma z balkónu, tak to pořád bude stejný jeden "advantage", jako když Barbarian udělá "frenzied" útok a dostane advantage za něj. A dokonce se to společně nesčítá.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

Quentin píše: 21. 2. 2018, 13:25 York asi myslí, že i když družina popije darkvision potion, zhasne, hodí na nepřátele deku a bude do nich bodat kopíma z balkónu, tak to pořád bude stejný jeden "advantage", jako když Barbarian udělá "frenzied" útok a dostane advantage za něj. A dokonce se to společně nesčítá.
Přesně tak.

Zatímco když máš situační bonusy, tak ten babar má bonus jak za "frenzied" útok, tak za ty situační výhody a obojí se mechanicky projeví.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů