[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Vzhledem k tomu, že většina toho obsahu už dříve vyšla v beta verzi v rámci veřejného playtestování, tak kupující vesměs věděli, do čeho jdou, takže "prvotní boom" je docela nepravděpodobný (ten je pravděpodobnější u nových her / edic, u kterých nevíš, co čekat, jak tomu bylo třeba u DrD+ nebo DnD 4E).

V současné době je DnD v USA ještě větší fenomén než v 80. letech minulého století, a to je co říct. Navíc v těch osmdesátkách měl velmi negativní veřejné mínění (kvůli ďáblům, démonům atp.), zatímco teď má naopak velmi pozitivní vnímání veřejností.

Pro hráče to má hned několik výhod:
- Nemusí "nezasvěceným" lidem vysvětlovat, o co jde.
- Je snadné najít spoluhráče
- Je snadné najít pomoc nebo inspiraci u ostatních skupin nebo v tištěných či digitálních zdrojích (nová kouzla, povolání, settingy, dobrodružství aj.).

Pro české publikum to má ještě tu výhodu, že DnD 5E je nejpodobnější RPG vůči DrD 1, což je zatím stále nejhranější RPG u nás.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Napadlo mě srovnat "moc" DnD 5E postav s těmi z DrD 1, hlavně co se týče velikosti způsobovaného zranění. Z hlediska odolnosti postav jsou DnD 5E a DrD 1 velmi podobné. Jednotlivé postavy mají podobný počet životů na srovnatelných úrovních i obranné číslo (zbroje taky dávají podobný bonus k OČ).

Jak je to ale se zraněním? To byl totiž problém DrD 1, že tam hodně rostl počet životů vůči způsobovanému zranění. Třeba York to vyřešil tím, že ve své hře snížil počet životů. Jak si vede DnD 5E?

Ano, jistě jste uhodli - postavy způsobují vyšší zranění než v DrD 1, hlavně co se týče průběhu v rámci úrovní. Jako první si vezmu na paškál kouzelníka. Ti se porovnávají nejsnadněji, protože DnD i DrD mají podobný systém účinků kouzel. Nemá smysl porovnávat kouzelníky vysokých úrovní, protože tam značně narůstá složitost a nejistota. Porovnám tedy prvních pět úrovní. Půjdu taky čistě po čisté schopnosti způsobit zranění, ne kouzla save-or-suck typu zmiz nebo vykázání (do jiných sfér). Ani kouzla způsobující nepřátelům různé typy nepříjemných stavů.

Kouzelník v DrD:
Jako referenční si vezmu zelené blesky. Je to dost účinné kouzlo a zároveň použitelné od první úrovně. Jako kouzelníka vezmu toho s inteligencí 20-21 (viděli jste někdy nějakého jiného? ;))
1. úroveň
2 zelené blesky - 4k6 (průměrně 14) životů
2. úroveň
4 zelené blesky - 8k6 (průměrně 28) životů
3. úroveň
6 zelených blesků - 12k6 (průměrně 42) životů
4. úroveň
8 zelených blesků - 16k6 (průměrně 56) životů
5. úroveň
10 zelených blesků - 20k6 (průměrně 70) životů

Zaujaly mě dvě věci: 1) Růst je linerální a ne příliš výrazný. Ještě na páté úrovni má jediný kroll válečník poměrně slušnou šanci přežít veškerou nálož blesků.

Kouzelník v DnD 5E:
Jako referenční si vezmu magickou střelu. Opět, je to dost účinné kouzlo a zároveň použitelné od první úrovně.
1. úroveň
6 magických střel - 6k4+6 (průměrně 21) životů
2. úroveň
9 magických střel - 9k4+9 (průměrně 31,5) životů
3. úroveň
20 magických střel - 20k4+20 (průměrně 70) životů
4. úroveň
34 magických střel - 34k4+34 (průměrně 119) životů
5. úroveň
39 magických střel - 39k4+39 (průměrně 136,5) životů

Za povšimnutí stojí, že zranění roste nelineárně. U 5E kouzelníka udávám kouzlení za všechny jeho pozice (podobně jako DrD kouzelníka za všechny magy). Rozdíl samozřejmě je, že zatímco DrD kouzelník může vyplýtvat vše najednou, 5E kouzelník může vyplýtvat v jednom kole jen jednu pozici.

Na páté úrovni DrD kouzelník stále nemá nijak zvlášť větší výběr v oblasti čistě zraňujících kouzel, které by byly značně efektivnější než zelené blesky. Má sice třeba černý blesk za 25 magů způsobující zranění 3k6+38, ale to je jen optimalizace množiny rozložení, z hlediska čisté zranitelnosti jde naopak o horší kouzlo. To 5E kouzelník má na páté úrovni (respektive už od čtvrté) značně efektivnější zbraň než je magická střela - ohnivou kouli.

5E Kouzelník s ohnivou kouzlí:
4. úroveň
2 ohnivé koule + 24 magických střel - 16k8 + 34k4+34 (průměrně 140) životů
5. úroveň
3 ohnivé koule + 24 magických střel - 24k8 + 34k4+34 (průměrně 168) životů

Je zajímavé si povšimnout, že 5E kouzelník na 5. úrovni je schopen vygenerovat za své pozice kouzel s pouhými dvěma zraňujícími kouzly 2,5 krát větší zranění než DrD kouzelník. A rozdíl se se zvyšující se úrovní stále zvětšuje. Mohlo by se také zdát, že kvůli tomu, že 5E kouzelník může pálit své pozice kouzel jen postupně, tak je to víc jen pomalé osekávání životů. Ale ani to není pravda. Jedna ohnivá koule způsobí skoro polovinu zranění, co dokáže vygenerovat DrD kouzelník 4. a 5. úrovně celkově, konkrétně 28 žt. A další sloty v zásobě. Naopak DrD kouzelník se efektivním zraňujícím kouzlením téměř vždy podstatně vyčerpá (ne-li zcela) a zbytek dne už jen velmi pomalu osekává.

Navíc kouzla v 5E jsou vůči těm v DrD více komplementační navzájem i vůči schopnostem různých povolání. Jinými slovy, je tam víc save-and-suck efektů nebo efektů, které nahrávají a výrazně zefektivňují schopnosti ostatních postav v družině. Korunou šílenství nebo tašiným smíchem dokážete přikovat nepřítele a nachystat ho tak pro své družiníky. Takových kouzel je tam hafo.

Mít 5-6 postav v DrD a 5-6 postav v DnD na stejné úrovni je skutečně výrazný (!) rozdíl. DnD postavy i nestvůry třímají obrovskou moc. Jsou schopné se zlikvidovat rychleji než DrD protějšky.

Ikonické je i kouzlo světlo, které v podstatě odbourává nutnost počítání pochodní či olejů hned od první úrovně.

To byl kouzelník. A jak si vede válečník? O tom zas někdy příště.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

To srovnání je blbý právě v tom, že kouzelník v DrD pálí všechny magy zaráz. Což je imo dost blbej design. Klasickej Vancian je taky dost blbej design, ale ten předělanej, je dost dobrej, protože člověk má prostě sloty a přes ně si podle uvážení sesílá, co ho napadne. Což z něj dělá o několik tříd lepší systém kouzlení, než co mělo staré DnD a DrD. Klasický magy jsou blbý v tom, že je to jedna kvalita, tudíž jak si je vyplýtváte, jste bez své moci. Sloty už i ve starém DnD se mi líbily proto, že vám fireball nesežral hafo zdrojů na kouzlení dalších věcí, ale jen svůj slot a zbytek kouzel pořád máte, to je prostě super. Čili Neo-vancian 5e mi přijde jako skvělý řešení a dělat nový DrD na základě 1.6, tak bych asi dost pravděpodobně sáhl po magenergii rozdílných kvalit z Plusek a pracoval s tím.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17485
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 13. 12. 2017, 10:30To byl totiž problém DrD 1, že tam hodně rostl počet životů vůči způsobovanému zranění. Třeba York to vyřešil tím, že ve své hře snížil počet životů.
Snížení počtu životů neřeší scalování zranění, ale to, že se v DrD/DnD počítá s brutálně vysokými čísly.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

No zvládá to i má sedmiletá dcera. To, že DrD 1/DnD 5E mimo jiné rozvíjí matematické schopnosti pokládám za plus.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Jo, rozvíjí. Na první testovací sezení fakt stálo za to hledat v těch rovnicích na papírech, které jeden z hráčů označil za svůj osobák. Blbě si poznamenal zdvojený bonus a se záporným zdvojnásobeným a posčítaným bonusem vydestilovaným z pěti míst ma jedné a5 se hrálo fakt luxusně. :D
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Kdy má vyjít Dragon+?
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Je to dvouměsíčník, takže další číslo vychází na konec prosince (obvykle to vychází 28.-30.).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4594
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

Tak už vyšel.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Jenom na net, v appce ho ještě nemám.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Na tomhle sezení se nám vyskytla nejasná situace...

V místnosti byla skupina obřích pavouků, celkem 500 zkušeností za všechny. Hráči nakoukli dovnitř a vida pavouky, zase zavřeli. Jednoho z hráčů pak napadlo hodit dovnitř pochodeň- pro všechny případy; nebyli si jistí, jestli ty dveře nějak z chovatelů neotevře a on nebudou mít nepřítele v zádech. Jak myslel, tak i udělal. Vzal pochodeň a hodil ji dovnitř s úmyslem zapálit podestýlku a pavoučí vajíčka ležící na podlaze ve velkých smotcích. Byl úspěšný- oheň se rozhořel. Potom usoudil, že zcela jistě by měli pavouci uvnitř shořet- neumí si otevřít a jiný východ z místnosti není. 500 zkušenstí je na 2. úrovni docela dost a další hráči mu to nechtěli uznat. Jak byste jednali vy na mém místě PJ?
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2698
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 »

Vykašlal se na expy a přešel na milestony. Ne, vážně, to je jeden z důvodů, proč jsem expy zavrhl.

Ono "oficiálně" dostává expy celá družina za encaunter, tj. expy by si rozdělili všichni a házeč pochodně by dostal inspiraci.
Pokud ti připadá inspirace málo, můžeš rozdělit jen část expů a házeči dát zbytek jako bonus.
(To, že dostanou expy i ti, co "nic neudělali" je v pořádku. Kdyby byli blbí a vesele tam naběhli, na nějaké mazané házení pochodně by mohl zapomenout.)
No, a pokud hrajete nějaký "oldschool" hack, že expy dostaneš za zabití protivníka, a dostane je jen a právě ten, kdo protivníka zabil... Tak nevím, tak asi považujete za zábavné, že je expení nefér a levely se blbě rozjíždí-to je totiž hlavní důsledek takového house-rule.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan »

Měla to být překážka, za kterou jsi jim chtěl dát 500 xp? Protože jestli jo, tak mně teda přijde, že jediná správná možnost je jim ty expy dát. Porazili je. Že to neudělali tím nejnudnějším způsobem? No od toho je to přece tabletop, že se dá věci řešit různě. A pokud ti přijde 500 xp na druhé úrovni moc, tak tam takovéhle optional encountery nedávej, ne? Navíc, je to fakt takovej problém? Tak se dostanou na třetí úroveň rychleji, no - na další session je zase trochu zpomal (podestýlka je vlhká, bohužel), a nic se nestane. Ale když jim ty expy nedáš, tak na mně to působí jako "no ale takhle se DnD nehraje, máte pěkně po řadě házet attack rolly, vy cheateři!" - a to je podle mě přístup dosti smutný.

Druhá možnost je potom dávat xpčka za něco zajímavějšího než vraždění, no. To by se pak dalo říct, že tím nic moc nevyřešili, takže si velkou odměnu nezaslouží. Ale tohle je podle mě něco, co by si GM měl rozmyslet před hrou, a hráči by to asi měli vědět dopředu.

(Ale musím teda říct, že koncept "další hráči mu to nechtěli uznat" mi přijde poněkud... zvláštní.)
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul »

Selhan píše: 3. 1. 2018, 19:51 Ale musím teda říct, že koncept "další hráči mu to nechtěli uznat" mi přijde poněkud... zvláštní.
Neznáš protestující dvojici, jejíž jeden člen je battle warlock, co expy vykrádá a rogue, co se držel zpátky a rýpe, protože ty expy nemá? :D

Každopádně díky za nápady.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3832
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan »

No... Neznám :D Podle kterých pravidel naposledy hráči dostávali xpčka za zabíjení zvlášť? Vždyť je to naprd. A DMG jasně říká: "When adventurers defeat (monsters), they divide the total XP value of the monsters evenly among themselves" (s 260).
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů