[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Quentin »

Moje otázka byla, jestli to tak lze hrát uspokojivě. Ne, zdali je je tak navržené :D

Mám na to dvě kriteria:

1) Je to dostatečně takticky hluboké, aby ty dlouhé boje nebyly nudné?
Od pohledu mi přijde, že to obsahuje klasické pomalé dnd boje s individual initiative, hit to ac, damage to hp, yadayada, aniž by to přidávalo nějaké zajímavé volby. Např. barbar se v boji rozhoduje prakticky jen "Budu rageovat?" "Do koho sekám?" a "Risknu advantage?" což mi přijde komicky málo pro dvouhodinové deskovkové orgie.

2) Jak snadné je pro vypravěče z fleku postavit vybalancovaný fun encounter, který neměl předem připravený?
Jak průhledný je challenge rating, a jak bohatý a přehledný je monster manual? 4e jsem ke konci hrál prakticky jako freeform, a když došlo na boj, tak poskládal combat s přefflufovaných monster z MM, nakreslil arénu, a mohlo se začít bojovat.

---

Asi mě zajímá, jestli bude 5e fungovat, když ji budu hrát jako 4e :D Nejspíš si ale odpovím sám, že nebude (??)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Já to s tím DCC myslel vážně. Vezmi si DCC, k tomu nějakej pulpovej dungeon (třeba People of the Pit) a užij si tu jízdu - ta hra je divočejší a hráči mají k dispozici zábavnější možnosti než v 5e. Boje jsou relativně svižné a něco se při nich děje. A mechanické jádro je velmi podobné, takže hráči zvyklí na D&D se nemusí nic moc učit (spíš odnaučovat :) ). Ale chápu, že se ptáš na 5e, ne na DCC, takže už tě nebudu konvertovat. V případě zájmu víš, kde mě najít. :wink:

EDIT: Jo ale pokud hledáš deskovkový combat as sport s buildováním postav a kombením schopností, tak DCC je pasé. Beru zpět.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od York »

Sosacek píše: 3. 5. 2021, 11:07 5e je IMO pure combat as sport.
Čtvrtá edice v tom prej byla o dost lepší.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

1) Podle meho nazoru po zahrani bych rekl, ze ne. Typek z West Marches taky rikal, ze ne. Ale predpokladam ze uslysis ruzne nazory.

2) S tim nepomuzu, nemam zkusenost.
But nobody came.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od sirien »

Jerson: Zrovna 5e má ten Red Queen effect na poměry DnD rodiny hodně omezenej. Snažili jsme se Ti to vysvětlit po hře, že tam třeba je minimální progrese DCček atp.


Quentin: když použiješ "errata" tabulku z Xanathara, tak CR funguje docela dobře. Musíš uplatňovat zdravý rozum, protože to není combat as sport ale kloní se to by default spíš k war, takže záleží na situaci a některé potvory mají powers které když použiješ takticky dobře nebo je nakombíš mezi sebou můžou mít dost evil efekt - naopak ale když hráči odehrají scénu s takticky silnym nástupem tak zvládnou dát dobrý čočky a pročistit to "neadekvátně" snáz.

Na Kostce jsme napsali Noc Goblinů v plně combat-as-war módu (ještě víc než je DnD default), hrálo jí už několik z nás a všem nám funguje velmi dobře (vč. toho že jsem na první hře proved TPKčko).

Jak moc CaW taktické si to uděláš hodně záleží na tom jak volně rozděluješ Dis/Advantage a jak dáváš permission k akcím na základě fikce. Bojové manévry jsou nastíněné v DMG, v JaD jsme je vytáhli rovnou do soubojáku aby byly fakt hodně na očích a na ruce.

Jak bude DnD 5e fungovat když ho budeš hrát jako 4e... se di na Kostku zeptat Naokiho, ten je milovník 4e co "jí má v krvi" a teď hrál několikrát 5e a i jí vedl, takže to asi posoudí nejlíp.


Markus: hele... možná si tu hru di nejdřív víc zahrát :D

Ta hra nabízí v tomhle směru fakt hodně volnosti. Na škále 0 = CaS, 10 = CaW (5 je neutrální střed) bych řekl, že:
- DnD 5e pravidlový default je 6-7
- DnD 5e pravidlový rozsah (pro pohodlnou hru) je... (3?)4-9.
- DnD 5e ofiko-kampaňový default je... cca 4-5? (Log by asi zvládnul posoudit líp, já je přímo nehrál, jen jsem je četl), ale z mnoha diskusí okolo vím, že hráči (DMové) to dokáží snadno posunout a hrát i jako 3 nebo 6-7

...proč wizardi tíhnou k tomu dělat kampaně víc jako CaS je zjevný - snáz se to vyvažuje, takže to líp funguje širšímu publiku. Změna pro skupiny co to chtějí jinak není tak náročná.

Ty odpočinky v praxi nefungují zdaleka tak skriptovaně jak myslíš (a vůbec ne tak jak ve 4e), spíš fungují jako samostatný zdroj - plus si je můžeš snadno upravit.


York: 4e se o to snažila, ale byl to tak mizernej systém že IMO neni dobrej nanic, ani na CaS :D (ale jo, když Ti 4e nepřijde jako shit by default, tak to je prakticky naprosto pure CaS).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od York »

Sirien píše: 3. 5. 2021, 15:514e se o to snažila, ale byl to tak mizernej systém že IMO neni dobrej nanic, ani na CaS :D
Nebudu se hádat, protože jsem ji hrál jen na jednom oneshotu. Sledoval jsem ale hry ostatních, hlavně Almiho a Alnaga, a videa hráčů, kterým sedla, i kterým nesedla. Imho bys o ní měl zjistit víc, než budeš vynášet tyhle soudy. Zvlášť když děláš hru na enginu DnD.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Quentin »

Sirien píše: 3. 5. 2021, 15:51York: 4e se o to snažila, ale byl to tak mizernej systém že IMO neni dobrej nanic, ani na CaS :D (ale jo, když Ti 4e nepřijde jako shit by default, tak to je prakticky naprosto pure CaS).
Nikdy nepochopím, kde se tenhle vitriol bere. 4e je za mě definitivně nejlepší edice dnd. A na combat as sport určitě funguje. Hrál jsem v tom hafo her a dvě plnohodnotné kampaně.

Ohlížím se po alternativách prakticky jen proto, že už to mám ohrané (+hafo lidí kolem mě by chtělo hrát 5e)

Quentin: když použiješ "errata" tabulku z Xanathara, tak CR funguje docela dobře.
Myslíš tohle, nebo je to něco jiného?
https://www.dndbeyond.com/sources/basic ... encounters
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od York »

Quentin píše: 3. 5. 2021, 11:03Poslední dobou lákají buď minimalistické věci hrané fiction first + combat as war (třeba 2400) nebo pořádně deskovkový combat as sport (zatím jsem tenhle zážitek měl pořádně jen u dnd4e).
Existuje korelace mezi tím, jak moc je systém deskovkovitej, a jak je vhodnej pro CaS oproti CaW? Asi jo :think:
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Markus »

Ne. Combat as war je nezávislá osa na mechanické komplexnosti - třeba Wushu je "combat as sport" jak sviňa a je to minimalistická vyprávěcí hra s jednou mechanikou. :) Jde prostě o to, jestli je boj pro postavy pravidelná, relativně bezpečná činnost, nebo nervydrásající záležitost, u níž neustále hrozí zmrzačení a smrt.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Jerson »

Sirien píše: 3. 5. 2021, 15:51 Jerson: Zrovna 5e má ten Red Queen effect na poměry DnD rodiny hodně omezenej. Snažili jsme se Ti to vysvětlit po hře, že tam třeba je minimální progrese DCček atp.
To ano, ke v souboji na tomhle zrovna nezáleží, ne? Tam se jen mezi první až čtvrtou úrovní výrazně změní poměr HP postav k možnému utrženému DMG, takže se souboje stanou méně smrtící.

Pokud jde o taktické situace, tak z jejich použití jsem byl poněkud rozpačitý. Tedy i když si vytvořím výhodnou taktickou situaci, pořád docela dost závisí na náhodě, nebo spíše na poměru mého útoku a obrany nepřítele plus náhodě, zda uspěju. Občas to vyjde, ale zrovna mne se to moc nedařilo. Jak se říká, že v DnD jsou postavy na první úrovni opravdu dobrodruzi, schopnější než běžní civilové, tak jsem z toho zrovna takový dojem neměl. Tedy u sebe, to jak dragonborn sfouknul pět goblinů bylo husté.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od ShadoWWW »

Quentin píše:Myslíš tohle, nebo je to něco jiného?
Sirien psal, že je to v Xanatharovi, a ty to hledáš v Basic Rules. Takže překvapivě to není ono. Ta Sirienem odkazovaná pravidla jsou wait for it... v Xanatharovi. $lol$
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:06, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od sirien »

York: asi Tě to překvapí, ale já DnD 4e relativně nahranou mám (i s Alnagem) - a právě proto jí nemůžu přijít na méno.

O mojí znalost 4e se tudíž starat nemusíš, popravdě klidně Ti o ní klidně udělám přednášku. Např. o tom co si 5e ze 4e vzala a naopak nevzala (v dobrym i zlym) a proč to v 5e funguje když to ve 4e nefungovalo.


Quentin: a) char-build sucks, b) combat se vleče jak smrad (a navíc k tomu je nudnej a repetetivní jak česká kinematografie), c) nic než combat ta hra neumí, d) tohle video.

Ne, ta odkázaná tabulka je ta původní expová co... spíš až tak moc nefunguje. V Xanatharovi je alternativní tabulka co je na pohled o něco složitější (pro řádek s úrovní postav přepočítává po sloupcích vypsané CRko na pracovní hodnotu kterou sčítáš dokud nedostaneš počet postav v družině), ale která podle všeho narozdíl od téhle dává smysluplné výsledky. Protože to je Xanathar, tak to neni free online resource takže na Beyond to je za paywall.


Markus: York se neptá na mechanickou komplexnost, ale na deskovkovitost. A ano, deskovkovitej systém bude logicky víc CaS. Nicméně jak jistě víš, implikace jsou jednostranné :D


Jerson: V combatu se to projeví míň, ale projeví se to i tam (např. v hodnotách DCček na Záchranné hody). A opět Ti připomenu, že existuje rozdíl mezi posunem na měřítku moci a Red Queen efektem. Pokud "ti samí" nepřátelé (městská stráž, skřeti...) potkaní o 10 úrovní výš jsou silnější než byli o 10 úrovní zpátky, tak to je RQ. Pokud o 10 úrovní výš nebojuješ s tlupou skřetů, ale s celým útočícím klanem, a místo vzteklýho zlovlka bojuješ s velkou Wyvernou, tak to neni RQ, ale mocenskej posun. Ano, je v tom rozdíl.

Jinak vnímání hrdinskosti a kompetence je samozřejmě subjektivní. Mám dost pochybnost, že by normální lidi (nebo dokonce normální stráže) zvládly ty gobliny odrazit a zastavit tak, jako vaše 4 postavy na 1. úrovni. Co se týče individuálních akcí, tak ano, dragonborn hustej, ale ono i ostatní měli dost dobré momenty - to jak Demonica zachraňovala Ugyho pod palbou bylo docela hustý ve skutečnosti. Ty si měl smůlu že kvůli taktické situaci jsi neměl možnost svoje schopnosti využít nějak zářivě, ale ten sneak-attack umí být na 1. levelu dost epic - 1d8+1d6+2 je na normálního goblina (což byla většina) skoro jistej instakill, když bys vytvořil situace brát je zákeřně s Výhodama (což v tom druhém encounteru třeba jde dost dobře... když tam nepadneš do pasti :/ ) tak by to byl taky docela masomlejnek od Tebe (možná ne tak jednorázově flashy, ale i tak).


Aegnor: To co popisuješ je jeden syndrom RQ, ne celej RQ. RQ je o tom že s tím jak sílí postava sílí automaticky opozice, takže celé posílení je ve skutečnosti bezpředmětné a iluzorní.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Log 1=0 »

Markus píše: 3. 5. 2021, 11:15 Souhlas se sosáčkem. Zabojuješ si, potom dáš short rest, léčivé kouzlo nebo léčivý lektvar a jsi zase svěží a jdeš si zase zabojovat. Možná ty dva boje proložíš nějakou nebojovou scénkou. Oficiální dobrodružství od Wizardů tenhle rytmus předpokládají a jsou tak natvrdo nadrátovaná.
Ne.

Sirien:
Pocitově bych viděl všechny ty body o stupeň sportovnějí, ale moc se do toho nechci zamotávat, aby z toho nebyla teoreitická diskuse na téma "co je už caw a co cas" (už teď vidím, že ty pojmy chápu jinak než třeba Markus).

Quentin:
5e není 4e, nemá být 4e, a neuděláš z ní 4e. Ty manévry, co zmiňuje Sirien, to trochu posouvají tvým směrem, ale k 4e to bude mít pořád míle daleko.
Spíš než přemýšlet nad tím, jak udělat zábavný několikahodinový boj bych se zamyslel, proč ti ty boje trvají dvě hodiny, když jiní, třeba já, to zvládají za zlomek toho času. A návazně, jestli je ta příčina něco, o co stojíš, a jestli to nejde získat nějakým způsobem, co nenatahuje boj nad únosnou mez, případně jak se toho zbavit.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: [5e] DnD 5E - obecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

Markus píše: 3. 5. 2021, 18:21 Ne. Combat as war je nezávislá osa na mechanické komplexnosti - třeba Wushu je "combat as sport" jak sviňa a je to minimalistická vyprávěcí hra s jednou mechanikou. :) Jde prostě o to, jestli je boj pro postavy pravidelná, relativně bezpečná činnost, nebo nervydrásající záležitost, u níž neustále hrozí zmrzačení a smrt.
V dnd 5 je akorat dokola se opakujici cyklus
1) postava lehne a umira
2) postava je healnuta a vrati se do boje jakoby se nechumelilo
3) GOTO 1

Je to absurdni a smesne: "ja lezim" "pockej ja te healnu" "aha tak uz nelezim" ... "ted lezim ja" "aha tak pockej" "uz nelezim". Rozhodne to neni nervydrasajici.

Podle myho na combat as war chces attrition (coz nekonecne levne leceni dost kazi) a taktiku a strategii ve fikci - coz tady trochu je, z hlediska toho ze vsechno ma rezistence na pulku efektu a namemorovani monster manualu ti hodne pomuze nepouzivat useless kouzla - ale treba pripravit si spesl vybavu v zasade nejde, a prepadnout nekoho kdyz to neceka ti da jeden ubohy surprise round, za ktery toho dmg moc nedas - vsechno ma tolik hitpointu a tolik rezistenci, ze prepadnout a byt prepadnut skoro neni rozdil.

Nejak v tom tu war nevidim.

EDIT: me prijde ze se cast lidi polekala ze combat as sport je spatny (protoze je v 4e) a combat as war dobry (protoze je OSR) a berou prohlaseni ze dnd5 je sport za urazku a haji jeho cest. Ale to je blbost, oboji ma svoje misto.
But nobody came.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti