rozdíl DND a ADND
- Dalcor
- Vévoda z Knightlundu
- Příspěvky: 4971
- Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
- Bydliště: Černá skála a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Spousty, že se to nedá jednoduše popsat - v podstatě je to úplně jiná a nová hra.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20991
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Tak aby taky někdo řekl něco užitečného...
Obě hry mají společného to, že v nich hraješ dobrodruhy ve fantasy světě. Fungují tam normální úrovně a povolání jako v DrD, běháš po světě, zabíjíš skřety, hledáš magické předměty, ale taky zažíváš mnohá "roleplayová" dobrodružství. Obě hry mají skoro stejné názvy ras a povolání, zde veškerá podobnost končí. Teď ty rozdíly:
ADnD 2e (druhá edice)
Je předchůdce DnD. Je to hra z roku 89, pravidlově velmi nevychytaná a komplikovaná - desítky malých pravidel, žádné sjednocené vyhodnocování a místo nich desítky totálně odlišných pravidel, která se těžko pamatují, jedna věc se dělá tak, jiná onak... podobně neucelený dojem jako DrD, jen možná o trochu "vychytanější".
Nicméně spousta hráčů se tu shodne, že ADnD má nezapomenutelnou atmosféru. Mnozí k němu cítí nostalgickou lásku a nad podivnými pravidly se nerozčilují, naopak je mají rádi. Největším trhákem ADnD je ale jeho zaměření na "hraní rolí", jakkoliv to zní divně. Najdeš v něm i texty, které neřeší jen zabíjení příšer a hromadění pokladů, ale nastiňují možnosti pro hraní postav. Stavění vlastní pevnosti, lákání následovníků, ale také čisté odehrávání charakteru postavy. Konkrétně rozšiřující příručky pro ADnD jsou proslulé tím, že věnovaly jen málo prostoru pravidlům a věnovaly se spíše tím více "roleplayovým" záležitostem. Pro ADnD také vyšly jedny z doposud nejlepších a nejoblíbenějších herních světů.
DnD 3e a 3.5e (třetí a tříapůltá edice, skoro stejné)
DnD třetí edice je o 11 let novější (2000) a je to prakticky jiná hra, která má s tou starou společné jen fantasy dobrodruhování.
V první řadě je pravidlově mnohem ucelenější a sjednocená. Má jednoduchý a snadno pochopitelný základ a pravidla se lépe pamatují. V porovnání s ADnD je DnD mnohem více orientované na boj a taktiku. Pravidla jsou... vlastně jenom pravidla. Schopnosti, dovednosti, kouzla, magické předměty. "Hraní rolí" je upozaděné a je mu věnováno minimum prostoru (někdo by řekl, že to hra neřeší a nechává na hráčích, ať si to domyslí sami). Ta hra je celkově více akční než její předchůdce. Zatímco ADnD bylo (z nedostatku pojmů) "romantické" a "realistické" chození po světě, DnD je jako trochu nadsazený akční film. Klade větší důraz na figurky a herní plán, který v ADnD vůbec nebyl.
Nejvíce se ten rozdíl projevuje až v rozšiřujících příručkách. Jako příklad vezmu příručku pro kněze. ADnD by mělo dejme tomu 100 stran ran pro hraní kněze, zacházení s náboženstvím, námětů na dobrodružství, a nakonec 20 stran pravidel. DnD funguje předně naopak -> 100 stran nových kouzel, schopností a magických předmětů, 20 stran nepravidlové omáčky.
DnD 4e
Čtvrtá edice má vyjít co nevidět a já rozhodně nejsem povolaná osoba, která by o něm měla mluvit. Doneslo se ke mě jen málo a z toho vyvozuji, že bude ještě akčnější než předchozí edice. Figurky a bojový plán mají být nutností a někteří hráči se obávají, že o nebojovém hraní rolí se nenajde už ani zmínka.
Toliko ode mě, třeba mě někdo upřesní.
Obě hry mají společného to, že v nich hraješ dobrodruhy ve fantasy světě. Fungují tam normální úrovně a povolání jako v DrD, běháš po světě, zabíjíš skřety, hledáš magické předměty, ale taky zažíváš mnohá "roleplayová" dobrodružství. Obě hry mají skoro stejné názvy ras a povolání, zde veškerá podobnost končí. Teď ty rozdíly:
ADnD 2e (druhá edice)
Je předchůdce DnD. Je to hra z roku 89, pravidlově velmi nevychytaná a komplikovaná - desítky malých pravidel, žádné sjednocené vyhodnocování a místo nich desítky totálně odlišných pravidel, která se těžko pamatují, jedna věc se dělá tak, jiná onak... podobně neucelený dojem jako DrD, jen možná o trochu "vychytanější".
Nicméně spousta hráčů se tu shodne, že ADnD má nezapomenutelnou atmosféru. Mnozí k němu cítí nostalgickou lásku a nad podivnými pravidly se nerozčilují, naopak je mají rádi. Největším trhákem ADnD je ale jeho zaměření na "hraní rolí", jakkoliv to zní divně. Najdeš v něm i texty, které neřeší jen zabíjení příšer a hromadění pokladů, ale nastiňují možnosti pro hraní postav. Stavění vlastní pevnosti, lákání následovníků, ale také čisté odehrávání charakteru postavy. Konkrétně rozšiřující příručky pro ADnD jsou proslulé tím, že věnovaly jen málo prostoru pravidlům a věnovaly se spíše tím více "roleplayovým" záležitostem. Pro ADnD také vyšly jedny z doposud nejlepších a nejoblíbenějších herních světů.
DnD 3e a 3.5e (třetí a tříapůltá edice, skoro stejné)
DnD třetí edice je o 11 let novější (2000) a je to prakticky jiná hra, která má s tou starou společné jen fantasy dobrodruhování.
V první řadě je pravidlově mnohem ucelenější a sjednocená. Má jednoduchý a snadno pochopitelný základ a pravidla se lépe pamatují. V porovnání s ADnD je DnD mnohem více orientované na boj a taktiku. Pravidla jsou... vlastně jenom pravidla. Schopnosti, dovednosti, kouzla, magické předměty. "Hraní rolí" je upozaděné a je mu věnováno minimum prostoru (někdo by řekl, že to hra neřeší a nechává na hráčích, ať si to domyslí sami). Ta hra je celkově více akční než její předchůdce. Zatímco ADnD bylo (z nedostatku pojmů) "romantické" a "realistické" chození po světě, DnD je jako trochu nadsazený akční film. Klade větší důraz na figurky a herní plán, který v ADnD vůbec nebyl.
Nejvíce se ten rozdíl projevuje až v rozšiřujících příručkách. Jako příklad vezmu příručku pro kněze. ADnD by mělo dejme tomu 100 stran ran pro hraní kněze, zacházení s náboženstvím, námětů na dobrodružství, a nakonec 20 stran pravidel. DnD funguje předně naopak -> 100 stran nových kouzel, schopností a magických předmětů, 20 stran nepravidlové omáčky.
DnD 4e
Čtvrtá edice má vyjít co nevidět a já rozhodně nejsem povolaná osoba, která by o něm měla mluvit. Doneslo se ke mě jen málo a z toho vyvozuji, že bude ještě akčnější než předchozí edice. Figurky a bojový plán mají být nutností a někteří hráči se obávají, že o nebojovém hraní rolí se nenajde už ani zmínka.
Toliko ode mě, třeba mě někdo upřesní.
- Dalcor
- Vévoda z Knightlundu
- Příspěvky: 4971
- Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
- Bydliště: Černá skála a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Díky, Markusi, lépe bych to nenapsal - takovéhl jednoduché porovnání mě nenapadlo. Já chtěl začít o srovnání BABu s THAC0em...
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Je to Cool, protoze je lepsi. Kdyb se nekdo nasel, hned bych vymenil sve prirucky DnD 3,5e za ADnD
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Dalcor
- Vévoda z Knightlundu
- Příspěvky: 4971
- Registrován: 3. 4. 2004, 19:41
- Bydliště: Černá skála a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Baio NIKDY!!!!!!!!
Mě je taky chladnějc.
Mě je taky chladnějc.
I am Alpharius!!!!
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Kulka je hlupák, ale bodák, to je panečku jiný chlapík!
WargamingASP - nevážně nejen o wargamingu.
Ještě by to chtělo doplnit historii těch názvů:
První hrou bylo Dungeons & Dragons - zkráceně DnD.
Později vyšla vylepšená a rozšířená verze Advanced Dungeons & Dragons - t.j. ADnD.
Další verze dostala číslo a byla nazvána Advanced Dungeons & Dragons 2e - ADnD 2e. Od té doby se ta předchozí označuje jako 1e.
Další verze byla kompletně předělaná, s jednotným d20 systémem v základu. I název se zkrátil na Dungeons & Dragons 3e - krátce DnD 3e.
Lehký update zvedl číslo na Dungeons & Dragons 3.5e - tedy DnD 3.5e.
No a letos v červnu vyjde znovu razantně předělaná Dungeons & Dragons 4e, se zjednodušeným základním systémem.
Letopočty z hlavy nevím, ale za ta léta (první verze 1974) se hra prostě vyvíjela. Shrnutí obsahových rozdílů nejpoužívanějších verzí provedl Markus. Hodně infa třeba o 4e najdeš na www.d20.cz
První hrou bylo Dungeons & Dragons - zkráceně DnD.
Později vyšla vylepšená a rozšířená verze Advanced Dungeons & Dragons - t.j. ADnD.
Další verze dostala číslo a byla nazvána Advanced Dungeons & Dragons 2e - ADnD 2e. Od té doby se ta předchozí označuje jako 1e.
Další verze byla kompletně předělaná, s jednotným d20 systémem v základu. I název se zkrátil na Dungeons & Dragons 3e - krátce DnD 3e.
Lehký update zvedl číslo na Dungeons & Dragons 3.5e - tedy DnD 3.5e.
No a letos v červnu vyjde znovu razantně předělaná Dungeons & Dragons 4e, se zjednodušeným základním systémem.
Letopočty z hlavy nevím, ale za ta léta (první verze 1974) se hra prostě vyvíjela. Shrnutí obsahových rozdílů nejpoužívanějších verzí provedl Markus. Hodně infa třeba o 4e najdeš na www.d20.cz
LZJ: zapoměl si pro úplnost dodat, že se dneska pod zkratkou DnD běžně rozumí DnD 3e, popř DnD 3,5e
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Takhle, není to myšleno nijak zle (jen topmu vážně bez ironie jsem fakt nevěřil). Nepochybuju o tom, že lidé kteří na ADnD začínali a znám pár takových i z fóra, mají k této hře svůj vztah, stejně jako třeba já k DnD (přestože myslím, že to není moc dobrý systém), výrazně nostalgického rázu. Jen jsem vyjádřil, možná neobratně, svůj dojem že k ADnD se někteří lidé hlásí prostě jen protože tak činí jiní lidé, ne protože by k němu měli nějaký vztah. Omlouvám se všem, koho se to mohlo dotknout.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti