Rozdíly mezi DrD a DnD

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně old school renesance.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Corin
Příspěvky: 16
Registrován: 23. 6. 2006, 20:17
Bydliště: Minas Tirith
Kontaktovat uživatele:

Rozdíly mezi DrD a DnD

Příspěvek od Corin » 1. 1. 2007, 11:04

Ahoj

Možná vám to přijde trochu blbé (smutné?) že člověk který se vyskytuje na fóru věnovaném z velké části DnD nevím jaké jsou základní rozdíli mezi těmito dvěmi stolními RPG.Co my říkali známí.Jedni že DnD je mnohem proppracovanější a druzí že DnD je až moc překombinované...Tak věřím že se tady najde nějaká dobrá duše která by mi osvětlila tajemnou komnatu světa DnD....Díky
Naposledy upravil(a) Corin dne 2. 1. 2007, 08:28, celkem upraveno 1 x.
Cíl ať vezme čert.To hlavní je jít...

Uživatelský avatar
zrzavec
Romikovec
Příspěvky: 3671
Registrován: 20. 7. 2006, 17:23
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od zrzavec » 1. 1. 2007, 12:44

Já ti toho tolik nevysvětlím, jen přidám svoji domněnku, že názvem tohoto topicu vyvoláš obrovskou bitvu...Pokud se spletu, budu rád, ale nepředpokládám, že bych se pletl.

DnD je jiné (a zároveň není) než DrDo (Plusko do toho tahat nebudu, to je imho úplně jiná hra). Obě hry jsou akční, tak jak jsou napsané jsou vhodné pro hraní v dungeionech, kosení nestvůr po desítkách a, což je u DnD výborné, dá se dobře munchkinovat. Někdo by mohl říct, že tohle je překombené, ale v žádné jiné hře se mi nepodařilo udělat bojovníka, který by se na první nebo druhé úrovni postaral o protivníky ve svém okolí skoro jedním útokem:-)
Systém magie je též jiný, zatímco v DrD máš magy, za které sesíláš kouzla, v Dnd (nepletu-li se) máš kouzla, která si musíš zapamatovat, vyspat se a následně je tvoje postava může dlší den používat.

Ale neboj, zde se najde nějaký hráč DnD, který ti to vysvětlí lépe. Jsem zvědav, jestli se tohle téma nějak zvrhne ve válku systémáků:-)
Hraji a vedu: DnD 4e - Naše stránky

Dříve RomiK, nyní Zrzavec :)

jonka
Příspěvky: 1978
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka » 1. 1. 2007, 18:59

Zdar Corine
Vubec mi to blbe ani smutne neprijde ;-)

Nebudu se poustet do srovnavani DrD a DnD (rozumej DnD 3.x) pac DrD vyslo drive a od te doby se herni pole dost vyvinulo a z "akademickeho" hlediska mi to neprijde fer ,) . Kdyby se uz melo srovnavat melo by to byt na urovni DrD vs ADnD (DnD 2ed), kazdopadne to neni podstatou tohohle postu.
Anyway. Cele to spis budu brat tak, ceho se muzes dockat pokud prejdes z DrD na DnD, respektive ceho jsem se dockal ja ;-)

Jazyk
to je asi hned prvni vec, musis minimalne castecne pocitat s anglictinou (a to i kdyz na zakladni veci uz jsou preklady do cestiny). Ale v nynejsi dobe "pocitacu" to nevidim jako velky problem.

Vyvoj a tvorba postavy

V DnD vytvaris postavu pomoci nasledujicich veci:
- Nahozene vlastnosti a vyber povolani (klasika)
Nahazovani vlastnosti prbiha nezavisle na vyberu povolani a existuje (uz v pravidlech) nekolik zpusobu jak hodem urcit vlastnosti a ty si vyberes takovy, ktery vam vyhovuje. Oproti DrDku pribude atribut Wisdom ('moudrost'). Co se tyce vyberu povolani nevybiras si jako v DrDku jedno povolani "nafurt" ale kdykoliv pri prechodu na dalsi uroven si muzes rozsirit obzory o dalsi povolani. Rika se tomu multiclass-ing a co se tyce expů jde o to, že jsi level 3 character ale level 2 Cleric lvl 1 Bard (třeba). Multiclassing ma dalsi svoje specifika (i v zavislosti na rase a povolani) a nebudu to tady rozebirat, ale v podstate (multiclassingu) jde o to, ze kdykoliv si muzes vytvorit kombinaci povolani, ktere se ti hodi. Dalsi veci ve vyberu povolani je moznost tzv Prestige Clases (prestizni povolani). To se da chapat stejne jako kdyz prechazis ze zacatecniku do pokrocilych a vybiras si ve svem oboru ze dvou moznosti. V DnD je ta volba dobrovolna a pocet Prest.C. je daleko vetsi (a v podstate neomezeny). Kazda Prestige Class ma pak sve "requirments" jsou to ruzne pozadavky, ktere tvoje postava musi splnovat aby si mohla vzit danou PC, a v drtive vetsine pripadu nejsou vazane na povolani (vetsinou je to vazane na velikost nejakych skillu a featy) i kdyz je jasne, ze nektere povolani maji k danym PC bliz nez jine.

- Featy (talenty/schopnosti)
Featy ti pomahaji dovatvaret postavu. Jsou to treba specialni utoky, nebo pasivne zvysujes nejake svoje vlastnosti

- Skilly (dovednosti)
Skilly jsou komplexneji zpracovane nez v DrDku a na hru maji dost podstatny vliv. Ve vyberu skillu mas velkou volnost, nicmene vyber povolani vyrazne promlouva do toho kolik budes mit bodů do dovedností a ktere dovednosti ti budou blizsi.

Z toho plyne prvni vec a to ze v DnD se nestane, ze by postavy byly temer totozne co se tyce schopnosti a jejich moznosti ve hre, protoze je spousta zpusobu cim se mohou postavy od sebe lisit a ve tvorbe postavy mas DnD opravdu slusnou volnost.

Prostredi vyhodnocovani
Dalsi vyraznou zmenou pri prechodu na DnD z DrDka je zjednoduseni celeho vyhodnocovaciho systemu. Veskere vyhodnocovani jsou zalozene na dvacetistenne kostce ve spojeni s dovednosmi a situacnimi modifikatory. Odpada volba hodu (1k6+, 1k10, k100) z drdka a odpadaji koukani se do tabulek a slozitejsi vypocty a kalkulace (urcovani cisel pro PJ). Pravidla DnD postavena na d20 systemu ti dokazou popsat a vyhodnotit drtivou vetsinu situaci se kterou se ve hre muzes potkat a to jednoduchou formou. Odpadaji hadky a debaty o tom jak danou situaci vyhodnotit, vetsina je totiz popsana v pravidlech a kdyz se PJ/GM neco nezda ma vzdy k dispozici modifikator +/- 2, ktery to resi.
Rozhodne je to taky otazka zvyku. V zacatcich se divas do pravidel stejne jako v DrDku, ale postupem casu se do nich divas min a min. System je intuitivni a v pozdejsi fazi je snazsi a kompaktnejsi nez DrD systemy vyhodnocovani.

Magie
Magie (potazmo kouzla) je v DnD daleko pestrejsi. V DrDku je to mnohdy jen o tom, jakou barvou bleskujes, tady jsou kouzlici postavy postaveny do uplne jine role a hodne dobre dokazou podporovat ostatni charaktery v druzine. Kouzelnik (kouzlici postava) tedy neni situovany "pouze" do role "boss kilera" ale dokaze dobre zastat i jine role. Z veci co dal stoji za zminku bych jeste rekl dve.
Prvni je absence many. System kouzleni je v DnD jiny, zapamatovavas si kouzla a misto many mas pocet kouzel na den (to je asi znama vec). V celkovem dusledku vykouzlis stejne mnozstvi kouzel jako kdyz mas manu, kazdopadne absence many zpusobuje i to, ze nemuzes svoje kouzla "dopovat" (ucinek vetsinou zavisi na urovni sesilatele) a nejde z cile manu vysavat a tak snizovat jeho potencial. To jen zminuju jako rozdil, pestrost a komplexnost sveta kouzel v DnD tuhle vec vic nez vynahrazuji (aspon jsem se nesetkal zatim s nespokojenym DnD kouzličem : ) )
Druhou veci je velke obtize pri hrani alchymisty. Pokud existuje v DrD druzine zaniceny alchymista, bude z DnD systemu zklamany. Tady totiz jednak neexistuje povolani alchymisty a cely magocko-vyrobni proces je presunut do "vyroby" (skilly a featy ve spojeni s kouzlici postavou) a druhak za alchymisticke vyrobky (az na vyjimky) platis krvi, doslova (expy). Na druhou stranu, kdyz prekousne to, ze "bude muset" kouzlit, oteviraji se v pozdejsi fazi hry docela slusne prostory co se tyce vyroby i tvorby magickych veci. Coz ovsem nic nemeni na faktu, ze si alchymistu (nekouzliciho a porad neco kuticiho) v DnD nezahrajes.

Bonusy a vypocitatelnost
+1 bonus v dracaku skoro neznamena nic, myslim to v souvislosti s tim, ze je tezke si pod tim neco predstavit (mimo systemu pastí). V DnD mit +1 a nemit +1 poznas, +2 uz je vyznamny modifikator, +5 uz je hodne. Tuhle "vypocitatelnost" muzes v DnD aplikovat na cokoliv. Boj, schopnosti, magie, cokoliv a vzdycky to bude mit stejnou platnost. Tim je DnD (d20 obecne) jako system dobre čitelný, coz je dost podstatne vzhledem k prubehu hry.

Toť tak v kostce vše co bych tak vypíchl jako změny při přechodu z DrD na DnD.
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná

Uživatelský avatar
Raven
Příspěvky: 4216
Registrován: 6. 11. 2006, 07:40
Bydliště: Brumov

Příspěvek od Raven » 1. 1. 2007, 23:33

názvem tohoto topicu vyvoláš obrovskou bitvu...Pokud se spletu, budu rád, ale nepředpokládám, že bych se pletl.
Chtěla jsem napsat naprosto totéž, co RomiK...
Přejmenovat!!
Vyvolává to dojem, že právě zde může beztrestně vypuknout flamewar

Myslím, že dříve nebo později ti to někdo z Modů přejmenuje. Ať chceš nebo ne... :wink:
"Make BDSM, not war, sister."

Gowery

Příspěvek od Gowery » 7. 1. 2007, 20:19

Ahoj Corine.
To, že jsi dospěl do stádia, kdy role-player začíná přemýšlet o systému, který hraje, rozhodně smutné není. Největším problémem české RPG scény je podle mě nedostatečná ochota učit se nové systémy (a nepomlouvat při tom ty staré :wink: ).
Být tebou bych ovšem takovou záležitost na fóru řešil jen okrajově, spíš bych si DnD s někým zahrál. Věř, že dokud neokusíš, nepochopíš a novou zkušenost ti žádná diskuze nenahradí. Takže přeju hodně skvělých, herních zážitků :) .

Uživatelský avatar
Jet
Příspěvky: 21
Registrován: 12. 6. 2005, 09:58
Bydliště: Leeds, UK
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jet » 2. 3. 2007, 11:07

Pravidla DnD (3.x) oproti klasickému Dračáku jistě překombinovaná nejsou. Řekl bych, že jsou naopak přehlednější (třeba systém pastí) a logičtější. Samozřejmě - jsou obsáhlejší a poskytují více možností (rozšiřujících příruček, alternativních pravidel), které ovšem jako hráč / DM nemusíš využít.

V podstatě Ti může DnD poskytnout mnohem větší variabilitu, což podporuje roleplaying (nemíním teď polemizovat nad tím, že dobrý roleplaying vůbec nemusí být odvislý od pravidel, ale od hráčů a DM).

Že se dá v DnD dobře "munchkinovat" je pravda a rozhodně si nemyslím, že je to pozitivní rys. I když to může být občas sranda, tak pokoušet se o hlubší roleplaying s munchkinem v družině je o nervy ;-)

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6919
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 2. 3. 2007, 11:31

2 Corin: Ale ve skutečnosti zcela zásadní otázkou je, proč by jsi chtěl přecházet? Co tovje skupina od nového systému očekává, případně co jí vadí na tom starém? Jaký styl hry preferujete, atd... DnD má ve srovnání s Drd bezpochyby mnohem pokročilejší a modernější design (myslím design pravidel), ale obě hry se zaměřují na podobný přístup ke hře (podobný styl hraní). Takže je možné, že najdeš lepší hru, ale také je možné, že najdeš jen lepší pravidla ke stylu hry, který nechceš hrát.

Edit: Jinak pokud bych měl doplnit to, co tu řekl jonka, tak bych možná ještě zmínil několik dalších rozdílům nebo rysů dnd:
- co se týče hodu na útok, v DrD se hazí 1d6+vlastnost+zbraň (v orůměru dejme tomu 3-4+0-1+4-6). Používaná zbraň má tedy extrémní vliv na výsledek, podobně jako náhoda. Předpoklady postavy minimální. V DnD má zbraň vliv pouze na zraněníJinak hraje vliv výcvik ap ředpoklady postavy a náhoda.
- co se týče hodu d20+modifikátory. 1-20 je poměrně velké rozmezí, které zejména na nižších úrvníchznamené velký vliv náhody. Přeci jen celková úprava třeba +4 nehraje tak velkou roli jak rozdíl výsledků 3 a 17.
- počítej s tím, že souboj je na jednu stranu propracovanější a máš v ném mnoho možností, ale na druhou stranu je v některých oblastech trochu složitější a vyžaduje zažití (mluvím teď zejména o klíčovém prvku Attack of oportunity)
- odměňování jem nohem propracovanější v DnD, počítá s vývojem postav a dává vypravči techniky na přípravu adekvátních nebezpečí s adekvátní odměnou (na 1. úrovni dostaneš za skřeta výrazně více naž na 10., atd...)
- extrémní vliv na schopnosti a moc postav mají magické předměty. Tohle si možná ne všichni hráči uvědomí, ale opravdu je to tak. A někdy to vede k narušení rovnováhy ve hře, což vede k dalším důsledkům.
- velmí důležitým prvkem v DnD může být oživování. Kterého je schopen každý kněz od 5. úrovně.

to je zatím vše, co mě tak z hlavy napadlo
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Naoki
Příspěvky: 5000
Registrován: 2. 10. 2006, 20:04

Příspěvek od Naoki » 2. 3. 2007, 12:04

jenom abych doplnil Qualdezara:
nevýhoda hodu k20 řeší Unearthed Arcana možností házet 3k6, s tím že 3 je ekvivalentní 1 (kritickému neúspěchu) a 18 je ekvivalentní 20 (kritickému úspěchu). Výhodou je větší šance že padne průměrný výsledek (což beru jako plus v DrD+) ale na druhé straně bojovníci trochu prodělají protože šance na kritický úspěch se drastický snižuje (jestli chcete podivám se na konkrétní pravděpodobnostní hodnoty).
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.

LZJ
Příspěvky: 598
Registrován: 25. 8. 2004, 13:34
Bydliště: Doksy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od LZJ » 2. 3. 2007, 12:41

Upřesním to oživování:
- v DnD existují kněžská kouzla pro oživení někoho úplně mrtvého. Patří však mezi ta náročnější, platí ze za ně buď značným množstvím XP nebo diamantů. Takže ne vždy má družina na oživení svého spolubojovníka. První podobné kouzlo má úroveň 5 (z 9 možných) a kněz ho může umět na 9. úrovni (z 20 popsaných v zákaldních pravidlech).
V každém případě už sama možnost oživení hru ovlivňuje.

Druhá poznámka:
- pravidla DnD jsou komplexní a zdaleka ne jednoduchá, takže pro rozumné zhodnocení je třeba absolvovat pár (spíš víc) hraní a stejně nejdojde na všechny možnosti.

- co se mi na pravidlech líbilo nejvíc, je právě objom možností pro každé povolání (class). A taky levelování - prakticky s každou úrovní získá postava nějaké užitečné zlepšení.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5178
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 2. 3. 2007, 14:06

Doplním Naokiho, že d20 sa ešte lepšie dá nahradiť hodom 2d10, pričom kritický neúspech je 2-3, kritický úspech 19-20 a všetky critical threaty zbraní sa posunú o 1 nižšie (čiže z 20 na 19-20, z 18-20 na 17-20, pri Improved Critical až po zdvojnásobení). Je to intuitívnejšie a jednoduchšie než 3k6. O tejto myšlienke sa mi už podarilo presvedčiť niekoľko skupín hráčov (A)DnD v Štátoch a myslím, že boli spokojní.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a OSR“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti