[d20] Pathfinder (2e)

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[d20] Pathfinder (2e)

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi RPG
Druhá edice světoznámé fantasy RPG hry, která klade důraz na taktický boj a komplexní systém umožňující detailní rozvoj postavy, vymýšlení kombinací, pravidlovou optimalizaci. Hra je tradiční, založená na kombinací ras (elf, trpaslík, goblin...), povolání (alchymista, bojovník, čaroděj...), úrovní a spousty speciálních schopností.

Druhá edice vychází z víc než 20 let aktivního vývoje a předkládá všechna pravidla potřebná ke hře v jedné 600stránkové knize. Zatímco první edice byla oficiálně založená na systémovém jádru d20, ta druhá už se od něj odchyluje. K hlavním změnám patří přehodnocená ekonomika akcí, přepracovaný systém zdatností (už nejsou jen ano/ne, ale mají různé stupně) nebo nový systém klíčových slov, která se aplikují skoro na všechno. Hra je rozdělená do třech herních režimů (setkání, průzkum a odpočinek), z nichž každý má jiná pravidla a schopnosti postav se v nich můžou chovat různě.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York »

Gratuluju k objevu, že freeform hry jsou free a nefreeform hry nikoliv.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Když jsi začátečník, kterého zlákali do skupinky na "my hrajeme fantasy, přijď, bude to zábava", tak především máš knížku, kterou sis nevybral a o které nic nevíš. Čili argument "knížka jen popisuje" moc nevyzní. Spíš to vypadá tak, že najednou do tebe začne spoluhráč/skupina/knížka hustit, že svět teď bude fungovat tak a tak. Pokud přijdeš na hru s přestavou toho, co by sis chtěl zahrát, tak tohle dost často znamená, že ti někdo říká, že něco nesmíš.*
Spíš to znamená, že máš jinou představu, než zbytek skupiny/se předpokládá tvůrci pravidel. Pokud je trocha zájmu, tak se to srovná, se spoluhráči se dá domluvit, pravidla se dají zhouserulovat. Jasně, pro úplného nováčka to může být problém. Ale tím spíš by mu ostatní měli vyjít vstříc.
Nepochybuju o tom, že někde ve světě je skupina, která hraje freeform a přitom vypravěč má jasné a nezměnitelné představy o fungování světa rozvedené do detailů srovnatelných se systémem D&D. Jen jsem v takové skupině nehrál ani o ní neslyšel, zatímco skupin, kde ukážou na pravidla a řeknou "takhle to funguje, sestimsmiř" je na každém rohu pět.
Nikdy jsi nehrál freeform v nějakém slavném settingu?
Ve freeformu se snadno řekne, že to je osobní mistrovství. V D&D skupině, kterou neznám, je to na hod D6, a na 1-3 ti na to řeknou, že to nejde, protože pravidla, a ještě si u tebe udělají puntík, že jsi fajnovka, co musí mít pořád něco zvláštního, místo abys hrál "normálně".
Srážka s blbcem se může stát kdekoliv. Stačí se srazit s blbcem.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Jerson »

Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18 Spíš to znamená, že máš jinou představu, než zbytek skupiny/se předpokládá tvůrci pravidel. Pokud je trocha zájmu, tak se to srovná, se spoluhráči se dá domluvit, pravidla se dají zhouserulovat. Jasně, pro úplného nováčka to může být problém. Ale tím spíš by mu ostatní měli vyjít vstříc.
Když ono je to docela těžké, protože houserulování pravidel ti snadno zboří celý systém. Třeba lidé, kteří chtěli hrát v DrD obratné šermíře to museli vzdát hned, protože umožnit vyhodit sílu z útoku by rozbilo celá pravidla pro boj, který byl základem procházení podzemí.

Pieta má pravdu v tom, že lákání na RPG a následné podstrčení pravidel je pro nováčka dost často pecka mezi oči.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Jerson píše: 31. 10. 2018, 14:34
Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18 Spíš to znamená, že máš jinou představu, než zbytek skupiny/se předpokládá tvůrci pravidel. Pokud je trocha zájmu, tak se to srovná, se spoluhráči se dá domluvit, pravidla se dají zhouserulovat. Jasně, pro úplného nováčka to může být problém. Ale tím spíš by mu ostatní měli vyjít vstříc.
Když ono je to docela těžké, protože houserulování pravidel ti snadno zboří celý systém. Třeba lidé, kteří chtěli hrát v DrD obratné šermíře to museli vzdát hned, protože umožnit vyhodit sílu z útoku by rozbilo celá pravidla pro boj, který byl základem procházení podzemí.
Pokud ti houserulování rozbije systém, tak
1) je tvůj požadavek natolik odlišný a nekompatibilní, že určitě existuje systém, ve kterém ho jde dosáhout lépe.
2) je ten systém dost nepružný a asi i blbý.
Každopádně, řešení je jednoduché, příručka se neurazí a nebude žárlit.
Pieta má pravdu v tom, že lákání na RPG a následné podstrčení pravidel je pro nováčka dost často pecka mezi oči.
To neposoudím, já nikoho nelákal ani jsem nebyl lákán.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta »

Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18Spíš to znamená, že máš jinou představu, než zbytek skupiny/se předpokládá tvůrci pravidel.
Což je prakticky zaručené, pokud tvoje představa není předem naformátovaná zkušenostma třeba z počítačových D&D her nebo her, které se inspirovaly - protože v D&D spousta věcí funguje úplně jinak, než prakticky ve všech fantasy knížkách nebo filmech.
Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18Pokud je trocha zájmu, tak se to srovná, se spoluhráči se dá domluvit, pravidla se dají zhouserulovat. Jasně, pro úplného nováčka to může být problém. Ale tím spíš by mu ostatní měli vyjít vstříc.
Což se snadno udělá, pokud rozdíl představ je "chci bojovat rapírem a dýkou, ale pravidla říkají, že dual wield je strašně mizerný". O něco hůř se to dělá, když rozdíl představ je "čaroděj by měl být velmi dobrý v boji na meče, jako Gandalf" a o dost hůř se to dělá, když to je "chtěl bych být zkušeným krotitelem draků".

A ono celkem stačí, když by někdo chtěl být třeba královským synem, a totálně rozbiješ ekonomiku hry, ve které je zadrátované, že postavy začínají chudé.

Nic z toho nejsou nějaké přehnané požadavky z pohledu čtenáře fantasy, myslím. Na to poslední stačí být i čtenářem pohádek. (:
Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18Nikdy jsi nehrál freeform v nějakém slavném settingu?
Hrál, i tak to bylo o dost volnější, než libovolná naše D&D hra.
Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:18Srážka s blbcem se může stát kdekoliv. Stačí se srazit s blbcem.
A proč myslíš, že to jsou blbci? Zvyk je železná košile a "takhle jsme to dělali vždycky" je mocné.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta »

Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:56Pokud ti houserulování rozbije systém, tak
1) je tvůj požadavek natolik odlišný a nekompatibilní, že určitě existuje systém, ve kterém ho jde dosáhout lépe.
2) je ten systém dost nepružný a asi i blbý.
Každopádně, řešení je jednoduché, příručka se neurazí a nebude žárlit.
Což je to, co eerie udělal, a vypadá to, že jediný, kdo tu s tím měl nějaký problém, jsi ty, ne?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Jerson »

Pracující logaritmus píše: 31. 10. 2018, 14:56Pokud ti houserulování rozbije systém, tak
1) je tvůj požadavek natolik odlišný a nekompatibilní, že určitě existuje systém, ve kterém ho jde dosáhout lépe.
2) je ten systém dost nepružný a asi i blbý.
Každopádně, řešení je jednoduché, příručka se neurazí a nebude žárlit.
A jaké je to jednoduché řešení?

Tedy já ho mám, nezbytné informace o postavě hráče je jméno, přibližný věk, národnost a podoba vyjádřená fotkou a to je vše, ale jak se to dá jednoduše vyřešit v Pathfinderu?
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW »

Což je prakticky zaručené, pokud tvoje představa není předem naformátovaná zkušenostma třeba z počítačových D&D her nebo her, které se inspirovaly - protože v D&D spousta věcí funguje úplně jinak, než prakticky ve všech fantasy knížkách nebo filmech.
Máš pravdu. D&D není generická fantasy. Má svůj specifický lore. Jestli je to dobře nebo špatně je jen otázkou vkusu. Podobně můžeš dopadnout, když někoho lákáš, aby se podíval na Hru o trůny (nebo si ji přečetl). Nenajde tam elfy ani hordy skřetů. Taky to není generická fantasy a pro někoho může být problém, že tam nejsou vodníci známí z pohádek. Přesto možná právě proto je Hra o trůny tak oblíbený seriál. Že má svůj specifický lore, kterého se drží a dělá to dobře. Stranger things je další obdobný příklad.

DnD je ještě specifické svými různorodými settingy.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Paul »

Ale zní mi to, jako by ses snažil před hrou předat strašnou hromadu věcí, které stačí vysvětlit, když přijdou.
Jak ti je, když hraješ, hraješ, hraješ, pak přijde nápad, jak něco udělat, který je naprosto skvělý, ty s ním začneš a v půlce zjistíš, že to tak být nemůže, protože existují pravidla, o kterých někdo usoudil, že se nemusejí vysvětlovat před hrou, ale až na ně dojde?

Nebo pro mě ještě lépe: jak ti je, když jsi ten, který ta pravidla nevysvětlil?

A když už jsme u těch kouzel: jsem jediný, kterému připadají D&D kouzla z velké části zaměřená na boj?
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York »

Já vám popravdě pořád nerozumím. Jasně, že jsou Dračák, DnDčko a Pathfinder hry postavené na tom, že si vybíráš ze spousty připravených možností, a když chceš něco jiného, tak si musíš vymyslet vlastní povolání/kouzla whatever. V tom je přece kouzlo těhle her.

Pokud někdo vezme hráčku, která by raději hrála freeform, na hru Pathfinderu, tak je snad na ní, jestli jí to bude bavit a bude to hrát dál, nebo ne.

Tím, že existuje hráč, kterého nějaká konkrétní hra nebaví, jde sestřelit úplně libovolnou hru (včetně toho freeformu).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Jerson »

Paul píše: 31. 10. 2018, 15:15A když už jsme u těch kouzel: jsem jediný, kterému připadají D&D kouzla z velké části zaměřená na boj?
Nejsi a nejsou to jen kouzla. Celé příručky jsou stavěné s preferencí boje, stejně jako v DrD (starém, DrD+ i DrD II).
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Což je prakticky zaručené, pokud tvoje představa není předem naformátovaná zkušenostma třeba z počítačových D&D her nebo her, které se inspirovaly - protože v D&D spousta věcí funguje úplně jinak, než prakticky ve všech fantasy knížkách nebo filmech.
Ano, ale neliší se od nich víc, než tyhle od sebe navzájem, alespoň mě to tak přijde.
"čaroděj by měl být velmi dobrý v boji na meče, jako Gandalf"
To si nemusíš houseruleovat, na to tam máš classu.
"chtěl bych být zkušeným krotitelem draků"
Takové PC by mi dalo zabrat i ve freeformu, je to docela hodně eposový charakter.
A ono celkem stačí, když by někdo chtěl být třeba královským synem, a totálně rozbiješ ekonomiku hry, ve které je zadrátované, že postavy začínají chudé.
WTF?
Hrál, i tak to bylo o dost volnější, než libovolná naše D&D hra.
OK s daty se nedá hádat.
A proč myslíš, že to jsou blbci? Zvyk je železná košile a "takhle jsme to dělali vždycky" je mocné.
Víš, co si myslím o tradicionalistech?
Což je to, co eerie udělal, a vypadá to, že jediný, kdo tu s tím měl nějaký problém, jsi ty, ne?
Ne, já jsem s tím nikdy neměl problém a několikrát jsem to tu i napsal.
Já jsem měl problém v prvé řadě s tím, že si musí v DnD hráč přečíst 25 kouzel, aby mohl hrát. Což objektivně není pravda. A pak jsem trochu pitval, jestli nemohlo mít vliv to, jak to eerie té hráčce podal.
A jaké je to jednoduché řešení?
Vzít jiná pravidla, freeform v to počítaje.
Jak ti je, když hraješ, hraješ, hraješ, pak přijde nápad, jak něco udělat, který je naprosto skvělý, ty s ním začneš a v půlce zjistíš, že to tak být nemůže, protože existují pravidla, o kterých někdo usoudil, že se nemusejí vysvětlovat před hrou, ale až na ně dojde?

Nebo pro mě ještě lépe: jak ti je, když jsi ten, který ta pravidla nevysvětlil?
Tak tohle se mi ještě nestalo, a to 100% znám pravidla lépe, než někteří hráči v družině.
Nějaký příklad, ať získám představu?
Ale asi bych řekl, že to by správně nemělo jít, protože to a to, ale protože jsme to nevěděli, tak to tentokrát necháme projít, jsme s tím OK?
A když už jsme u těch kouzel: jsem jediný, kterému připadají D&D kouzla z velké části zaměřená na boj?
Ne, ale spíše než "na boj" jich je spousta "i na boj" (Tašin děsivý smích jsem viděl seslat na útočícího nepřítele během boje, i na dvořana, který podvedl jednu z postav, během důležité královy řeči).
Nejsi a nejsou to jen kouzla. Celé příručky jsou stavěné s preferencí boje, stejně jako v DrD (starém, DrD+ i DrD II).
Notak, to už se přece točilo mockrát.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Paul »

Tak tohle se mi ještě nestalo, a to 100% znám pravidla lépe, než někteří hráči v družině.
Nějaký příklad, ať získám představu?
Nic moc, na obou stranách.

Pro příklad si můžeš jít ke složitějším deskovkám.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Paul píše: 31. 10. 2018, 16:04
Tak tohle se mi ještě nestalo, a to 100% znám pravidla lépe, než někteří hráči v družině.
Nějaký příklad, ať získám představu?
Nic moc, na obou stranách.

Pro příklad si můžeš jít ke složitějším deskovkám.
Deskovky jsou dost jiná liga v tomhle.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 1371
Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Paul »

Jde o princip.
Slovanologie 25. 5.

Wunder warten bis zuletzt.
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů