Pathfinder 2E

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9654
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York » 14. 8. 2018, 13:06

Pieta píše:
14. 8. 2018, 13:00
Na jednu stranu, PF2 je rozhodně na buildování zaměřená, na druhou tam proti 3.x je spoustu věcí zkrouhnutých - třeba multiclassing hodně.
3.x už ovšem nikdo nevydává, neupdatuje a nerozšiřuje.

Pieta píše:
14. 8. 2018, 13:00
Nikdy jsem teda neviděl, že by někdo oficiálně řekl, že rebalanc je kvůli zajímavosti - obvykle se říká, že je to proti nevyváženosti. (:
To je ale to samý jen jinými slovy. Nevyváženost ve hře s buildama postav většinou znamená, že některý buildy jsou výrazně silnější a ty ostatní tudíž nemá smysl stavět. "Rebalance" znamená, že s tím trochu zamícháš a bude mít smysl stavět jiný buildy než před tím.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12711
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta » 14. 8. 2018, 13:08

York píše:
14. 8. 2018, 13:06
3.x už ovšem nikdo nevydává, neupdatuje a nerozšiřuje.
No, dělá to Pathfinder 1. (:

Ale uznávám, že počítat Pathfinder k 3.x je trochu matoucí, i když myslím, že opodstatněné.
York píše:
14. 8. 2018, 13:06
To je ale to samý jen jinými slovy. Nevyváženost ve hře s buildama postav většinou znamená, že některý buildy jsou výrazně silnější a ty ostatní tudíž nemá smysl stavět. "Rebalance" znamená, že s tím trochu zamícháš a bude mít smysl stavět jiný buildy než před tím.
Neříkám, že nesouhlasím, jen že mi to přišlo jako nový a zajímavý pohled na věc.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9654
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York » 14. 8. 2018, 13:20

Pieta píše:
14. 8. 2018, 13:08
No, dělá to Pathfinder 1. (:

Ale uznávám, že počítat Pathfinder k 3.x je trochu matoucí, i když myslím, že opodstatněné.
Myslíš, že Pathfinder 2e bude co se buildění postav horší než Pathfinder 1e?

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12711
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta » 14. 8. 2018, 13:50

York píše:
14. 8. 2018, 13:20
Myslíš, že Pathfinder 2e bude co se buildění postav horší než Pathfinder 1e?
Můj dojem, který může být úplně špatně (: , je, že se hodně snaží, aby buildy byly víc součástí jednotlivých povolání, spíš než aby se postavy dávaly dohromady z plovoucí beztvaré masy featů a level od levelu přimíchávaných povolání a prestižek. Což dělá věci o dost přehlednější*, ale mohlo by se ukázat, že to bude až moc svazující. Ale zatím těžko soudit, protože třeba multiclass jsme zatím viděli jen pro čtyři povolání, a i autoři o tom mluvili jako o něčem, co se teprve bude muset otestovat.

*) Získáš novou úroveň, na které dostaneš class feat - investuješ ho do některého z featů ze svého povolání, které máš v seznamu přímo v popisu povolání, a ještě seřazené podle úrovně, takže si nejspíš vybíráš jeden z půl tuctu nebo méně těch nejčerstvějších, nebo ho použiješ na multiclass - a v tom případě máš k dispozici pár multiclassových featů, které ti jasně říkají, co a za jakých podmínek si můžeš z druhého povolání půjčit, a pokud jednou uděláš multiclass, tak na několik úrovní tím máš MC do jiných povolání zablokovaný.


Jiný faktor - docela předělaný systém vylepšování atributů, nastavený tak, aby bylo snazší vylepšit víc atributů na dobré hodnoty, než vytáhnout jeden nebo dva do fantastických hodnot. Což může být docela pozitivní pro divočejší multiclassy, ale zase se to projeví jen každých pět úrovní, což nemusí úplně stačit. A počáteční hodnoty, i když se generují jinak, vypadají jako celkem klasické D&D rozdělení, kde těch opravdu dobrých atributů máš jen málo.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12711
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta » 14. 8. 2018, 17:23

Vlastně to teď vypadá tak, že spousta schopností a featů, co byly obecné (power attack, whirlwind attack, cleave, ale třeba i attack of opportunity) jsou schované v jednom, občas ve víc povoláních. Což na jednu stranu dává povoláním extra identitu*, na druhou se k nim pak dostaneš jen přes multiclass, což může to míchání buildů omezovat.

*) Když se pokoušíš odejít od fightera, tak si do tebe jako reakci bouchne. Když se pokoušíš odejít od barbara se správným featem, tak se na tebe jako reakci nalepí a pořád se drží na dosah. Mnichovi je to obvykle jedno, protože je stejně rychlejší než ty a zase si k tobě dojde, ale když mu to jedno není, má na to stance, při kterém v odcházení překáží, atd.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2780
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW » 17. 8. 2018, 15:24

Playtest se dočkal prvního updatu.
:think:

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 989
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Paul » 21. 8. 2018, 17:06

Myslíte, že to je lepší než 4e?
Blog 1. 9.

Show must go on!

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12711
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od Pieta » 21. 8. 2018, 18:50

Paul píše:
21. 8. 2018, 17:06
Myslíte, že to je lepší než 4e?
To je otázka do pranice...

Jako fanda 4e si to nemyslím. Pokoušejí se tam o kupu zajímavých věcí, a rozhodně jim fandím, aby se to povedlo co nejlíp, ale z mýho pohledu se nechají příliš svazovat tím, co zdědili z předchozích edic. Což je samozřejmě pochopitelný, když je jejich značka založená na kontinuitě s 3.x, ale jejich možnosti to omezuje, a je to poznat.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2780
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 10. 2018, 13:05

Podle vlogera z Taking20 (94 tis. odběratelů) je od roku 2014, kdy vyšlo DnD 5E, stále více v módě hraní jen se základními pravidly. On sám to přičítá hlavně Critical Role, kteří hrají hodně volně a jejich videa jsou pro většinu dnešních nováčků vstupní branou do světa stolních RPG. Místo skupiny nerdů v herním obchodě a hláškou "Nahoď si postavu; tady máš kostky a sbírku knih pravidel," mají nováčci první zkušenosti se stolními RPG od profesionálních dabérů (voice acters), což dále umocňuje vlnu hraní podobným stylem. Zjednodušená pravidla 5E jsou jakýmsi pomyslným maximem, co většina herních skupin aktuálně chce.

Proto bude zajímavé sledovat, jak se s tím popere Pathfinder II, který jde proti tomuto trendu. Jestli to bude hra pro velmi úzký počet hard-core hráčů, nebo jestli vyvolá zpětný návrat k hraní s komplexními pravidly.

Spekuluje se, že vlna zájmu o RPG, kterou 5E vyvolala (pátou edici hraje víc hráčů než jakoukoli edici předtím) je jen začátkem a strop zájmu je stále ještě minimálně několik let v nedohlednu. Také se spekuluje, že případná DnD 6E půjde tímto trendem a bude ještě jednodušší než 5E.

Z českého pohledu bude zajímavé sledovat případný další vývoj DrD. Jestli dá Altar příště přednost něčemu jako DrD+ II (tedy něčemu komplexnímu ve stylu Pathfinder II), nebo něčemu ve stylu DnD 5E či DrD podle Quentina, tedy něčemu a) snadno pochopitelnému a b) mechanicky jednoduchému.
:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9654
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York » 29. 10. 2018, 13:33

Všechno se dá udělat líp nebo hůř. Hry s komplexním pravidly spoustě hráčů poskytovaly zábavu na spoustu let, takže není důvod, proč by to nemohly dělat dál, když budou udělané dobře. Zanedbatelná skupina hráčů to určitě není.

Bouchi bude dál vydávat Dvojku, pokud mu nikdo nedokáže vnutit něco jinýho.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2780
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 10. 2018, 13:47

To je pouhá relativizace. "Všichni můžou hrát všechno," tě nikam neposune. Ani jako designéra, ani jako vydavatele, ani jako zákazníka, ani jako hráče, ani jako PJ.

Vem si, že oproti roku 2014 dnes hraje stolní RPGčka víc jak dvojnásobek hráčů. Takže to, co bývalo "spusta hráčů" dnes už může být menšina, nebo klidně jen zanedbatelná skupina. Pokud DnD 5E a ten trend bude ještě pár let pokračovat (což nejspíš bude), tak za 2-3 roky bude styl hraní DnD 3E stránka v učebnici dějepisu (obrazně řečeno).

Ten trend je viditelný i v naší herní skupině. Před tak deseti lety byl souboj bez herního plánu nemyslitelný. Nudný. Dnes vytahovat herní plán je otrava. Než bychom ho vytáhli a rozkreslili a rozestavili figurky, už máme dobojováno. A hraní v naší fantasii mnohem lépe svědčí obecné, abstraktní herní mechanismy, do kterých lehce zaobalíš jakýkoli výmysl.

V ČR jsme se zatím pohli k tomu, že DrD+ bylo zbytečně komplexní a DrD II je zas příliš těžko uchopitelné pro některé konkrétní herní situace.

Bude zajímavé sledovat, kam ten trend dál půjde a kam půjde v ČR.

Třeba konkrétně k DnD 5E, tam bych si dokázal představit ještě jednodušší tvorbu postavy. Ta současná je stále docela těžkopádná. A taky vyhození bonusové akce a její náhrada za silnější konkrétní schopnosti povolání. Ale to už je do jiného tématu.
:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9654
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York » 29. 10. 2018, 13:59

ShadoWWW píše:
29. 10. 2018, 13:47
Vem si, že oproti roku 2014 dnes hraje stolní RPGčka víc jak dvojnásobek hráčů. Takže to, co bývalo "spusta hráčů" dnes už může být menšina, nebo klidně jen zanedbatelná skupina.
Tohle je relativizace - doslova. Několik miliónů hráčů je pořád několik miliónů hráčů. Zanedbatelné to může bejt maximálně pro nějakou korporaci, v absolutních číslech to rozhodně zanedbatelné není. Nehledě na to, že zanedbatelný není žádný hráč - všichni mají úplně stejné právo se bavit u nějaké hry.

ShadoWWW píše:
29. 10. 2018, 13:47
Pokud DnD 5E a ten trend bude ještě pár let pokračovat (což nejspíš bude), tak za 2-3 roky bude styl hraní DnD 3E stránka v učebnici dějepisu (obrazně řečeno).
Jsme zas u té relativizace. Ty to možná vnímáš jako velkej krok, ale věř tomu, že pro někoho, kdo je zvyklej hrát minimalisticky, mezi 3e a 5e není v tomhle směru podstatnej rozdíl.

ShadoWWW píše:
29. 10. 2018, 13:47
Bude zajímavé sledovat, kam ten trend půjde v ČR.
U nás tohle neřídí trh, ale čistě to, co skutečně vyjde. Je toho tak málo, že těch pár titulů na skladě v podstatě definuje, co se u nás v češtině hraje (anglicky čtoucí hráči spadají pod anglicky mluvící trh).

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2780
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 10. 2018, 14:23

Už je to asi do jiného vlákna, ale budiš (paradoxně nemám možnost to přesunout, i když jsem toto vlákno zakládal).
(...) všichni mají úplně stejné právo se bavit u nějaké hry (...) pro někoho, kdo je zvyklej hrát minimalisticky (...)
Nikdo nikomu nebere jeho hračky ani neříká, jak má hrát. Mou myšlenkou bylo, že obrovskou vlnu zájmu nových hráčů vyvolalo Critical Role - že RPGčka hrají nejen nerdi - a jejich styl hraní. Že zrovna u toho bylo ve správnou chvíli na správném místě DnD 5E s kompaktně jednoduchými (ale nikoli minimalistickými) pravidly je souhra šťastných okolností. Ale že je to trend, který bude nejspíš dál postupovat (nejspíš i v dalších edicích DnD), ale přesto jsou tu hry, které jdou proti tomu trendu, ale žádnou protivlnu to nevyvolává a asi ani dlouho nebude (pokud vůbec).

Že existovaly komplexnější i minimalistické hry? Ano, ale hlavní trend byl od roku 2001 do roku 2012 jasný - komplexnější pravidla - a teď už takový není (ten komplexní trend trval nejspíš dýl, řekl bych už od doby AD&D, kdy ten "jednoduchý" styl naopak představovalo BD&D).
U nás tohle neřídí trh, ale čistě to, co skutečně vyjde. Je toho tak málo, že těch pár titulů na skladě v podstatě definuje, co se u nás v češtině hraje (anglicky čtoucí hráči spadají pod anglicky mluvící trh).
Já bych neřekl, že co je na skladě, ale co je dostupné. Si vem, jaký ohlas vzbudilo JaD, ale přesto překlady na Kostce vzbuzují u zainteresovaných větší zájem než JaD.
:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 9654
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od York » 29. 10. 2018, 15:13

ShadoWWW píše:
29. 10. 2018, 14:23
Ale že je to trend, který bude nejspíš dál postupovat
Jestli tím trendem míníš tendenci pravidla zjednodušovat a zpřehledňovat, tak jasně, to je celkem logické. Vychází nové a nové edice starých, enormně komplexních her (není to jen případ DnD) a každá nová edice má samozřejmě za cíl ta stará pravidla zjednodušit a zpřehlednit. Ne vždycky se to daří, ale jednou ten den, kdy se to dařit začne, prostě přijít musel :)

ShadoWWW píše:
29. 10. 2018, 14:23
Já bych neřekl, že co je na skladě, ale co je dostupné.
Tím "co je na skladě" jsem myslel právě "co je dostupné".

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2780
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Pathfinder 2E

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 10. 2018, 15:46

:)

Spíš než tendenci mezi konkrétními edicemi DnD nebo mezi různými hrami jsem měl na mysli tendenci v rámci hráčstva jako celku. Ty se totiž mění. Co fungovalo před lety dnes nemusí fungovat a naopak co funguje dnes by nefungovalo před lety a nemusí fungovat za pár let.

Vem si takový jednoduchý príklad jako tištěný časopis Dech draka. V devadesátkách to byla velká věc. Hodně lidí to kupovalo. DD měl punc hlásné trouby Altaru a co bylo v něm za doplňky, se považovalo za oficiální. Dnes tištěný časopis nefunguje.

Nebo ve světě vydaná dobrodružství. V době TSR to byly krátké moduly. Dnes krátké moduly nefungují, naopak fungují řady tlustých knih dobrodružství (ať už dobrodružné linie od WotC, nebo Pathfinder Path od Paiza). V době DnD 3E fungovaly tlusté příručky plné crunche každý měsíc. Dnes už ne.

Sám za sebe říkám, že mi ten aktuání trend k jednoduchým RPG vyhovuje.
:think:

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host