[5e] D&D 5e - obecná diskuze

O rodině D&D, tradičně nejhranější RPG hře. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[5e] D&D 5e - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace v databázi

:arrow? Seznam produktů pro D&D 5e (moc moc moc)

Hrdinové se vydávají na dobrodružství ve fantasy světě, která jsou plná nástrah, bitev a zapeklitých úkolů. D&D bylo první RPG hrou na trhu a po léta zůstává i hrou nejhranější. Letos oslavilo čtyřicáté výročí své existence vydáním nejnovější generace pravidel. Tato edice vzdává hold bohaté historii této hry a jde o skloubení tradičních herních principů a stylu hry, za použití moderních herních mechanismů. Je méně taktická než předchozí dvě edice a více se zaměřuje na děj, postavy a příběh.

Jak je u D&D zvykem, základní sada se skládá ze tří příruček. Tou hlavní je Player's Handbook, popisující všechna pravidla potřebná ke hře. V Dungeon Master Guide najdete další rady, nástroje a materiály pro Dungeon Mastera (Pána jeskyně). A Monster Manual je sborník nestvůr.
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 15:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:47, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:47, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: DnD 5E

Příspěvek od PetrH »

fiha, to se mame na co tesit:)
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:47, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: DnD 5E

Příspěvek od PetrH »

ty snad nespis:) :clap:
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

D&D a historie

Příspěvek od ShadoWWW »

Obrázek

Narazil jsem na sérii knih Historical Reference Sourcebook vydanou TSR v době AD&D 2e. Každá kniha série se zaměřuje na určité období (Vikingové, Řím aj.). V knize jsou vždycky docela podrobně rozebírány historické souvislosti a jejich implementace v D&D.

Na těch knihách je vidět, že D&D není jen snůška designově-teoretických pravidel, ale autoři měli docela široké povědomí o historii.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Že dám teda tu pátou edici. :)

Chci jako záporáka lesního nekromanta. Že bude mít bandu nějakých zombie medvědů a kostlivých vlků. Tak se kouknu na Animate Dead a čtu... Choose a pile of bones or a corpse of a... ok Medium or Small cože? humanoid wtf??? Mi hráblo nebo si to blbě pamatuju, jdu kouknout do 3.5 PHB, protože mi to neštymuje... no jasně, můžu udělat nemrtváka z čeho mne napadne, pokud to po sobě nechá mrtvolu, apod., žádný humanoid only a ještě k tomu omezeno velikostí.. A pak kouknu do 3.5e MM a tam podrobné popisky jak udělat kdejakého kostlivce nebo zombíka mne napadne... 5e MM, velký kulový... no tak jdu aspoň dočíst to kouzlo... každých 24 hodin to musím recastnout, abych si udržel poskoky pod kontrolou a navíc je na víc potvor potřeba to čarovat skrze výše levelový slot...
Místo aby měl člověk pocit "jo, to je hustý a už mu v hlavně naskakovaly ty možnosti, jako při čtení toho kouzla v 3.5e, tak má pocit, že je to kouzlo úplně sociální a že se mu někdo snaží vojebat zábavu, protože je z předchozí edice zvyklej, že je to kouzlo parádní. A ani si tady nemůžu udělat lahvičky a svitky a hůlky a nic... Takhle vostrouhat tak super povolání jako je kouzelník. Kouzla nemají pořádnej duration, předělali je tak, že stojí za prd a věci se nedaj vyrábět. Kdo to navrhoval? Proč můj nekromant nemůže umět udělat zombie medvědy a vlčí kostlivce v RAW?
A vůbec, proč má nejlepší hra na žánr high heroic fantasy bounded accuracy, která neguje hlavní pointu žánru zero to hero, mýmu mega-levelovýmu válečníkovi, co zmlátil už hordu obrů a pár draků, vyrazí z rukou meč kde jakej low level blbeček, protože rozdíl našich bonusů na hod je směšnej.
No a pak je ještě rozdíl mezi vágně napsanými pravidly a pravidly, která jasně říkají, proč jsou kde tak volná a jak se k tomu má GM postavit... Jako pročtením se hromadu threadů se dá dobrat k tomu, aby to dávalo smysl, jenže to tak dává smysl jen z hlediska toho úhlu pohledu, ne obecně, protože ta pravidla nejsou napsána tak, že je to z toho jasně patrné.
Příklad, v DMG je pravidlo na Disarm. Maníkovi padne vyražená zbraň k nohám. V PHB se dozvídáme, že pick up a dropped axe je akce zdarma, jako součást vaší move akce. Za shýbnutí a zvednutí zbraně není žádný postih, nijak se to mechanicky neprojeví. Vyražení zbraně nedává damage. Čili celý ten manévr je vlastně úplně k ničemu. No a pak přijde týpek a řekne, ale v PHB se píše The DM might require you to use an action for any of these activities when it needs special care ar when it presents an unusual obstacle. For instance, the DM could reasonably expect you to use an action to open a stuck doar ar turn a crank to lower a drawbridge. a The DM calls for an ability check when a character or monster attempts an action (other than an attack) that has a chance of failure. When the outcome is uncertain, the dice determine the results. . Takže GM má říct, hele, to sebrání ti bude trvat celou akci nebo má požadovat opoziční hod mezi maníkama, protože zvedat zbraň v probíhajícím combatu je něco jiného, než ji pouze zvedat. To dává smysl, jenže pravidla to vůbec takhle neříkají. Říkají, přímo v sekci Combatu, že sebrání zbraně ze země je zadara a příklady, jak by měl nějaké takové konkrétní věci GM řešit, nezmiňují vůbec. GM může požadovat akci, když se mu to zdá vhodné, my ass..., nikde mi to neříká hej ale kámo, to naše zvedání droplé sekery je za klidového stavu a proto je to zadara a bez toho najednou vzniká disonance rovnou v pravidlech. Čili návod, jak řešit situace je to vágní tak, že člověk neví, co přesně dělat a ne, že je napsáno tak, že je to hodně free-form a tady máš návod, jak ten free-form řešit... Chjo...

Akorát teda Povolání má ta edice fakt super.

Jo a kde jsou ty moduly, ta edice měla být modulární, to se zdálo být nejvíc zajímavá věc, místo toho si můžu vybrat, zda odpočinek trvá hodinu nebo 15 minut, super no...
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:48, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

ShadoWWW píše:K vyražení zbraně: A co ti brání tu zbraň po vyražení odkopnout pryč (bez akce)?
Nic, teď jde ale o to, že v těch pravidlech je tak vágní prostředí, že každý GM to udělá jinak. To Tvé (bez akce) sedí na to, že jednou máš nějakou jednoduchou činnost v kole zdarma jako součást pohybové akce. Jenže to zase záleží na interpretaci, protože tam jsou ta pravidla na "unusual obstacle" a "outcome is uncertain". Takže je dost možné, že by taková věc měla být minimálně contest nebo by měla stát nějakou akci, protože to odkopnutí není něco, co bys sám trénoval na louce za barákem, ale odehrává se to uprostřed souboje, kde každý poskakuje, taktizuje, snaží se udržet pozici, chápeš co tím myslím a tady jsou ta pravidla právě mlhavá, protože oni ti řeknou, že existují pravidla pro "unusual obstacle" a "outcome is uncertain", že to máš používat, ale co to přesně má být v kontextu combatu nikdo neví. Osobně bych dal contest na Dex, čili nestojí to akci navíc, ale musí se ti to povést, ale to je můj osobní dojem. Nebo jako zase záleží na situaci, podle fikce řeknu, že se ti to třeba podaří jako akce navíc, ale automaticky. Nechápejte mne špatně, mě se tenhle styl GMování hodně líbí, jen přesně nevím, zda je to to, co od toho autoři chtěli, protože je to v těch pravidlech napsáno hodně neurčitě a s touhle interpretací pravidel přišla až určitá skupina hráčů. To je vlastně to podezřelé, že to tam nevidí každý, přičemž ale mně by takový styl GMování v kontextu 5e smysl dával.
ShadoWWW píše:K modularitě: je to tam skryté. Např. volitelné odbornosti, volitelné pravidla pro souboje na herním plánu, volitelná délka odpočinku (5 minut, hodinu, nebo 7 dní, mimochodem), volitelné milníky, volitelné akční body, variantní pravidla pro nestvůry (v rámečcích), možnost hraní bez dovedností, nebo naopak s vlastním seznamem dovedností, volitelné multipovolání, zdatnostní kostky místo zdatnostních bonusů, hrdinské body, zdatnost podle osobních rysů nebo zázemí, vlastnosti Čest a Příčetnost, volitelná pravidla pro strach a hrůzu, léčivé vlny, palné zbraně, výbušniny, sci-fi zbraně, body osudu, rychlostní faktor k iniciativě, úrazy, masivní zranění, Morálka, vlastní kouzelné předměty, vlastní rasy či podrasy, vlastní povolání, magy místo pozic kouzel, a hlavně možnost hrát ve dvou módech: jen se základními pravidly, nebo s plnými pravidly PHB+DMG+MM (něco jako bylo Basic D&D vs AD&D). Toto je myšleno onou modularitou.
Ok, to beru, těch optional rules je tam fakt dost. Sice jsem myslel, že to dovedou do extrémů jako hrajte bez HP a podobně, ale to co tam je dává poměrně dost možností, jak herní zážitek modifikovat.


5e má spoustu super věcí, ale celá ta magie to pro mě zabila. Některá Concentration kouzla ještě dokážu pochopit, ale častou jsou tam i taková, u kterých je to imo úplná volovina. Další věc je ta nemožnost dělat magické věci, to je velké mínus. A další velká věc je, že některá ta kouzla jsou tak zprasená, že je nemůžu hrát RAW, viz ten Animate Dead.

Ten systém magie by si zasloužil revizi.

A na bounded accuracy by taky měli kouknout znovu, určitě by to šlo poštelovat lépe.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17480
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York »

eB: Museli si přece nechat nějakou rezervu, aby mohli za pět let vydat další kasovní trhák, ne? :)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

@York: Ajo, já zapomněl, že má jednou taky přijít DnD 5,5e. $D (hopefully) Obrázek
Obrázek
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pepa »

ShadoWWW píše:K modularitě: je to tam skryté. Např. volitelné odbornosti, volitelné pravidla pro souboje na herním plánu, volitelná délka odpočinku (5 minut, hodinu, nebo 7 dní, mimochodem), volitelné milníky, volitelné akční body, variantní pravidla pro nestvůry (v rámečcích), možnost hraní bez dovedností, nebo naopak s vlastním seznamem dovedností, volitelné multipovolání, zdatnostní kostky místo zdatnostních bonusů, hrdinské body, zdatnost podle osobních rysů nebo zázemí, vlastnosti Čest a Příčetnost, volitelná pravidla pro strach a hrůzu, léčivé vlny, palné zbraně, výbušniny, sci-fi zbraně, body osudu, rychlostní faktor k iniciativě, úrazy, masivní zranění, Morálka, vlastní kouzelné předměty, vlastní rasy či podrasy, vlastní povolání, magy místo pozic kouzel, a hlavně možnost hrát ve dvou módech: jen se základními pravidly, nebo s plnými pravidly PHB+DMG+MM (něco jako bylo Basic D&D vs AD&D). Toto je myšleno onou modularitou.
To skoro vypadá, jako kdyby DnD5 byl systém "sestav si ho sám". Podobně jako GURPSy :)
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu »

Pepa píše:To skoro vypadá, jako kdyby DnD5 byl systém "sestav si ho sám". Podobně jako GURPSy :)
No v to jsem právě doufal ještě víc, než je to teď. Jinak, když si vezmeš seznam úprav, co vydal třeba oficiálně Paizo pro PF nebo všechny house-rules a homebrew věci pro 3.5e co jich po netu je, tak můžeš 3.5e považovat za takové DnD lego. :) Což je super. Dá se z toho nakonec udělat skoro cokoliv. $lol$
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:52, celkem upraveno 2 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4591
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW »

8)
Naposledy upravil(a) ShadoWWW dne 20. 11. 2015, 16:48, celkem upraveno 1 x.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů