Světy DnD

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8947
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Světy DnD

Příspěvek od York » 7. 8. 2015, 09:48

Debata o DnD světech byla oddělena z debaty o Tarii. E2
ShadoWWW píše:Což ukazuje, že některé herní světy jsou použitelnější jako literární světy než jako herní světy.
Nebo jen zrovna přilákaly úspěšnější autory (respektive shodou okolností se jejich úspěšná díla odehrávají zrovna v tom světě).

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2640
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Taria

Příspěvek od ShadoWWW » 7. 8. 2015, 10:01

Off-topic: DL mělo stejné autory herní i knižní produkce, ale knižní produkce se chytla mnohem lépe. Chvíli se spekulovalo, jestli to není pravidly D&D, tak autoři DL udělali konverzi do jiných pravidel, ale ta měla ještě menší úspěch než D&D verze.

Ten úspěch/neúspěch byl dán nejspíš stylem toho světa, kde šlo o úzce vymezenou Válku kopí, s kterou ten svět stál a padal. Z hlediska klasických fantasy dobrodružství nebyl tak zajímavý, jako například FR, který nabízí mnohem širší variabilitu. Podobné je to imho i u Tarie vs. Asterionu, kde Asterion nabízí širší spektrum možností pro hráče DrD 1.6. Hráčům DrD II možná zas víc vyhovuje styl Tarie, kdo ví (anketu o preferencích hráčů Tarie jsem nikde neviděl).
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8947
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Taria

Příspěvek od York » 7. 8. 2015, 10:21

Oblíbenost herního světa může mít hromadu různých důvodů, například to, že ho core rulebook přímo nebo nepřímo považuje nebo nepovažuje za "defaultní", úspěšnost jiných titulů ze stejného franchise (zejména počítačových her), atd. To, že mají novely z Dragonlance hodně čtenářů, ješte neznamená, že jsou všichni ti čtenáři zároveň hráči DnDčka.

Polemika byla navíc knižní vs herní úspěšnost jednoho konkrétního světa, ne srovnání s ostatními. Zrovna kroniky z Dragonlance klidně mohly být zasazené i do FR (místa tam je na to dost) a byly by pak imho knižně úspěšné naprosto stejně. Prostě se zrovna autorovi (nebo autorům) podařily úspěšné tituly a shodou okolností se jejich děj odehrává zrovna v Dragonlance.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2640
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Taria

Příspěvek od ShadoWWW » 7. 8. 2015, 10:31

Zrovna kroniky z Dragonlance klidně mohly být zasazené i do FR (místa tam je na to dost)
$::lol: Jo, to je fakt. :-)

Jinak je zajímavé, že FR byl od začátku nejhranější a nejoblíbenější svět, dokonce už v době, kdy nativním světem D&D byl Greyhawk. Mimochodem, Dragonlance byl první uceleně vyvinutý D&D setting. V roce 1984. Do té doby sice už existovaly dva oficiální D&D světy - Greyhawk a Known World (Mystara), ale ty se vyvíjeli ne jako samostatné světy, ale v rámci pravidel a modulů dobrodružství. Greyhawk jako ucelený svět vyšel až v roce 1983. FR vyšel až v roce 1987 v rámci Grey boxu a jak už jsem psal, okamžitě se stal nejoblíbenějším světem až do dneška.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10194
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Taria

Příspěvek od Ecthelion » 7. 8. 2015, 13:00

Jsme tady v Tarii offtopic, ale stejně se zeptám... kdyžtak můžeme debatu přesunout jinam.
ShadoWWW píše:Mimochodem, Dragonlance byl první uceleně vyvinutý D&D setting.
Jak je tohle myšleno? Nějak si pod tím termínem "první uceleně vyvinutý setting" neumím nic moc představit... respektive nic, co by ho nějak zásadně odlišovalo od předchozích světů (kromě využití knih jako podpory propagace, to byla nové). :think:
ShadoWWW píše:Do té doby sice už existovaly dva oficiální D&D světy - Greyhawk a Known World (Mystara)...
Nezapomeň na Blackmoor, ten vyšel jako svět v roce 1977 (jako sešitek stejného jména, kde byly dodatečná pravidla, ale prakticky nic o světě, vyšel 1975).
ShadoWWW píše:...ale ty se vyvíjeli ne jako samostatné světy, ale v rámci pravidel a modulů dobrodružství.
Blackmoor vznikl jako svět, ve kterém Dave Arneson hrál Brauenstein a pak v něm hráli DnD, když vzniklo... Grayhawk se Gygaxovi rozrostl z dobrodružství, které hráli, do propracovaného světa. V obou případech shrnuli do knihy svět, který už měli, a další moduly ty světy pak rozšiřovaly a doplňovaly. To podle mě není nijak zásadně neobvyklá praxe... Dragonlance vznikal velmi podobně (vycházel stejným způsobem po modulech, které ho rozšiřovaly o další obsah).

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2640
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Taria

Příspěvek od ShadoWWW » 7. 8. 2015, 13:23

Ach, Blackmoor, kde ty loňské sněhy jsou? Blackmoor byl vždycky spíš Arnesonův domácí setting, než oficiální D&D setting. Jo, vyšel mu nakonec oficiálně v roce 1977, ale nikdy se nevyňal z kolonky "Arnesonův domácí setting", na rozdíl od Greyhawku (čti: Nikdy nebyl nějak zvlášť veřejně oblíbený, na rozdíl od Greyhawku). Dnes už je to mrtvý setting.
"první uceleně vyvinutý setting" neumím nic moc představit.
Veřejným oznámením: Vyhlašujeme soutěž, kdo vyvine nový svět pro D&D. A vyhráli to Margaret Weisová a Tracy Hickman, kteří ho pak dva roky vyvíjeli jako svět pro D&D.
Dragonlance vznikal velmi podobně (vycházel stejným způsobem po modulech, které ho rozšiřovaly o další obsah).
Hmm, ne. Dragonlance byl vydán prve jako D&D campaing setting a pak k němu teprve vycházely moduly. Tím se lišil od Mystary a Greyhawku, kterým prve vycházely moduly (dobrodružství) a pak teprve vyšly jako D&D campaing setting (Greyhawk byl navíc od začátku nativní součástí základních příruček D&D, tím se zase lišil od ostatních světů. Nakonec jeho roli převzal FR a má ji dodnes, kromě malé epizody kolem D&D 4e, kdy ji mělo chvíli Nentir Vale.)
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 10194
Registrován: 13. 7. 2004, 14:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Taria

Příspěvek od Ecthelion » 8. 8. 2015, 08:35

ShadoWWW píše:Ach, Blackmoor, kde ty loňské sněhy jsou? Blackmoor byl vždycky spíš Arnesonův domácí setting, než oficiální D&D setting. Jo, vyšel mu nakonec oficiálně v roce 1977, ale nikdy se nevyňal z kolonky "Arnesonův domácí setting", na rozdíl od Greyhawku (čti: Nikdy nebyl nějak zvlášť veřejně oblíbený, na rozdíl od Greyhawku). Dnes už je to mrtvý setting.
Bez ohledu na rozšířenost (případně nerozšířenost) to byl oficiální setting pro DnD (a minimálně podle mých informací ve své době poměrně populární - ještě 2004 se řešila možnost nové verze vydání knihy). Psal jsi, že byly dva oficiální, tak jsem si tě dovolil doplnit - není tomu tak, byly nejméně tři.
ShadoWWW píše:Veřejným oznámením: Vyhlašujeme soutěž, kdo vyvine nový svět pro D&D. A vyhráli to Margaret Weisová a Tracy Hickman, kteří ho pak dva roky vyvíjeli jako svět pro D&D.
Přiznám se, že jsem tenhle příběh nikde nedohledal. Podle toho, co jsem našel (z několika různých zdrojů) napsali Hickmanovi několik modulů pro DnD (Rahasia a Pharaoh, které si sami vydali, a pro TSR pak populární Ravenloft - ten testovali pět let každý Haloween), přičemž od roku 1982 byl Hickman bez práce. TSR mu na základě práce na Ravenloftu nabídla místo a oni se přestěhovali z Utahu do Wisconsinu, aby u nich mohl nastoupit. Cestou v autě vytvořili koncept světa, který bude obsahovat zlé draky. V TSR ten nápad přijali kladně, protože mělo do té doby hodně kobek, ale žádné draky. Rozhodli se vydat 12 modulů (v každém jeden drak) a pak Hickmanovi měli dál myšlenku propracovat a vyvinout.
O případné soutěži jsem nikde nenašel ani slovo.
ShadoWWW píše:Dragonlance byl vydán prve jako D&D campaing setting a pak k němu teprve vycházely moduly.
Hmm, ne. Dragonlance vycházel v podobě modulů dobrodružství, které oživovaly příběh v knihách a které vycházely od roku 1984. Pořádný campaign setting, který popisoval svět jako takový, přišel až hodně pozdě. V roce 1987 vyšel The Atlas of the Dragonlance World (která kromě map moc informací neobsahovala a navíc tou dobou už bylo venku kolem patnácti Dragonlance modulů) a v roce 1993 pak Player's Guide to the Dragonlance Campaign, která poprvé svět Dragonlance nějak uceleně popsala.

Možná jsem to předtím napsal trochu nejasně... moje pointa byla nicméně v tom, že nevidím mezi Greyhawkem, Blackmoorem a Dragonlance natolik výrazný rozdíl, aby mohl být Dragonlance považován za "první uceleně vyvinutý setting".
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2640
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Světy DnD

Příspěvek od ShadoWWW » 31. 5. 2017, 22:40

Že by sféry živlů a vnější sféry přece jen existovaly? ;-)
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7872
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Světy DnD

Příspěvek od eerieBaatezu » 1. 6. 2017, 05:45

IMO multiversum je jasná věc, proč by jako měl existovat jen jeden vesmír a zrovna ten náš? Ale to nemá nic společného s DnD multiversem, protože ten je o tom, že se ve sférách mimo primární seskupují stavební prvky pro primární (inner planes) nebo jeho odrazy (outer planes), což je úplně jiný princip, než to, o čem píše ten článek.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host