[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
-
- Příspěvky: 106
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
[OSR] Staré edice D&D a jejich klony: OSRIC, S&W, LL...
Obecná diskuze o pravidlech starých verzí D&D a různých jeho klonech. Rozdíly, pravidla, mechaniky...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
Důvodů ke vzniku retroklonů byla celá řada. Vznikaly v době, kdy oficiální D&D v podobě své třetí edice vykročilo k větší epičnosti, nadživotním hrdinům a složitým, taktickým pravidlům. Mezi hráči staromilci byla poptávka po hraní starších, jednodušších edic, ale ty se v té době nedaly snadno sehnat, a jejich pravidla navíc byla často nepřehledná a roztroušená po různých příručkách. Ambicí tedy nebylo nic jiného než přinést jednu ucelenou a srozumitelnou podobu pravidel „starého“ AD&D. Přidanou hodnotou bylo, že pro takovou novou hru by fanoušci mohli vydávat vlastní dobrodružství a další rozšíření, což pro staré edice D&D nebylo legálně možné...
DnD:
Původní D&D (alias OD&D) - anotace
Basic D&D - (alias B/X, BECMI...) anotace
AD&D 1e - anotace
AD&D 2e - anotace
Retroklony:
OSRIC (anotace)
Labyrinth Lord (LL) (anotace)
Swords & Wizardry (S&W) (anotace)
Old School Essentials (OSE) (anotace)
a další...
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Swords & Wizardry
Problém je v tom, že niektoré hry možno nie sú "hry" v plnom slova zmysle, pretože priamy a viditeľný vplyv pravidiel na fikciu alebo herné procedúry je minimálny. Porovnaj 4e a SnW. Ak je referenčným rámcom pre recenzenta nejaká predstava o hre "hra má robiť toto a toto", tak je "užšia" (resp. minimalistická) hra v nevýhode, lebo je by definition menej (plnou) hrou. Ak je referenčným rámcom ako veľmi sa referent bavil pri príprave hry a hre samotnej, tak zase aj keď sa pri "užšej" hre dobre bavil, stále sa dá povedať, že vplyv hry na výslednú zábavu bol malý. A potom tu máme tie emergentné javy, ktoré sú ťažko odpozorovateľné.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Příspěvky: 221
- Registrován: 8. 8. 2009, 15:39
Re: Labyrinth Lord
A jak se to liší od Sword and Wizardry? Teda krom toho že to postihuje víc edic. Co je podle tebe líp zpracované?
-
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
Re: Labyrinth Lord
Zpracování srovnatelné, asi záleží dost na zvyku, nelze řící že by jedno bylo objektivně lepší. Mě se na každém líbí něco jiného. White box verzi ma LL i SnW, jinak je ale LL blíže spíše k těm pozdějším edicím DnD (B/X a ADnD), zatímco SnW sází spíše na original DnD max. nějaké další původní rozšíření. Žádný zloděj ani nic podobného. LL má zase různé záchrané hody (tak to bylo i v původním DnD). SnW má jen jeden na všechno.zyt píše:A jak se to liší od Sword and Wizardry? Teda krom toho že to postihuje víc edic. Co je podle tebe líp zpracované?
Osobně bych LL doporučil zejména "normálním" hráčům (i když je pravda, že SW lépe počítá s přípdnou alternativou ascending AC). Hard core old school hráčům asi bude celkem jedno, pokud budou vybírat mezi LL Original Characters nebo SnW White Box. Rozdíly jsou více méně zanedbatelné a hru nijak zvlášť už neovlivní, tady už půjde čistě o osobní sympatie spíše.
Nevýhodou LL možá trochu je, že pokud nehrajete klasického LL (odpovídajícího B/X), ale pozdější AEC nebo Original Characters, potřebujete stejně základní LL, kvůli některým věcem. Zejména při hraní OC to může být trochu bizarní , při hraní AEC, alespoň z počátku je zase matoucí, co se má kde hledat. Někomu to možná nebude vadit, ale pro mě by to asi bylo trochu mínus.
Nějaké rozdíly jsem napsal sem, snad vše podstatné. Chybí tam akorát LL original character, ale to je tuším více méně srovnatelné se SnW white box, akorát tam jsou ty různé záchrané hody.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
-
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
Re: Swords & Wizardry
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
-
- Příspěvky: 1371
- Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Jak to je/bylo ve White Boxu, Holmesovi, BECMI a AD&D 1e s AC?
Byl tam ten model, kde každé povolání má svou vlastní tabulku "To hit AC", nebo bylo jedno AC a to se přehazovalo?
Byl tam ten model, kde každé povolání má svou vlastní tabulku "To hit AC", nebo bylo jedno AC a to se přehazovalo?
-
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Jedno AC si nevybavuji, že bych někde vůbec viděl. Vybavuji so tabulky pro každé povolání, a v ADnD 2 bylo THAC0, co taky lezlo každému povolání jinak.
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Vypadalo to přesně takhle:
Při hře měl potom každej hráč na deníku jen jeden řádek odpovídající jeho classe a aktuální úrovni.
Kód: Vybrat vše
Classes d20 To Hit Armor Class
Cleric Dwarf, Fighting-Man and Hobbit Magic-User 2 3 4 5 6 7 8 9
1-4 1-3 1-5 17 16 15 14 13 12 11 10
5-8 4-6 6-10 15 14 13 12 11 10 9 8
9-12 7-9 11-15 12 11 10 9 8 7 6 5
13-16 10-12 16-20 10 9 8 7 6 5 4 3
17-20 13-15 21-25 8 7 6 5 4 3 2 1
21+ 16+ 25+ 5 4 3 2 1 1 1 1
-
- Příspěvky: 1371
- Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Dík.
Přijde mi to takové poněkud složité, růst úrovně se může projevit jen bonusem na hod a nebudu muset přepisovat celou škálu.
Teď ještě jestli to tak bylo i v Chainmailu.
Přijde mi to takové poněkud složité, růst úrovně se může projevit jen bonusem na hod a nebudu muset přepisovat celou škálu.
Teď ještě jestli to tak bylo i v Chainmailu.
-
- Příspěvky: 17485
- Registrován: 24. 2. 2012, 17:31
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
To je ovšem super nápad! Nechceš se vrátit v čase a poradit to Garymu Gygaxovi?
-
- Příspěvky: 1371
- Registrován: 31. 8. 2017, 11:19
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Jdu na to.
Mám pozdravovat i Arnesona?
Pozítří bude tohle vlákno hodně jiné...
A zeptám se ho i na ten Chainmail.
Mám pozdravovat i Arnesona?
Pozítří bude tohle vlákno hodně jiné...
A zeptám se ho i na ten Chainmail.
-
- Příspěvky: 490
- Registrován: 9. 8. 2018, 11:37
- Bydliště: Waterdeep
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
V mojom ostatnom príspevku je mapa retroklonov.
http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... o-sme.html
http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... o-sme.html
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Příspěvky: 6299
- Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
- Bydliště: Brno
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Existují retroklony jiných záležitostí než jen D&D např. Shadowrunu, Runequestu apod.?Bifi píše: ↑12. 5. 2019, 10:45 V mojom ostatnom príspevku je mapa retroklonov.
http://divneuhorsko.blogspot.com/2019/0 ... o-sme.html
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Hej, existujú. Konkrétne týchto dvoch neviem a nesledujem (tuším, že Shadowrun svoj má.)
Ale existujú pre - námatkovo - WFRP (Zweihänder), Metamorphosis Alpha, Traveller...
Ale existujú pre - námatkovo - WFRP (Zweihänder), Metamorphosis Alpha, Traveller...
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Příspěvky: 6299
- Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
- Bydliště: Brno
Re: Retro-clony, OSR, a podobně
Zweihänder vlastně znám jenom sem si to nezařadil to správné kategorie. Pokud někdo znáte ten retroklon Shadowrunu 2E-3E, dejte mi prosím vědět.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!