4e, role a povolání

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21439
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Sosacek » 16. 4. 2014, 16:54

1) jak jako tři hodiny Fate a šest hodin dnd?

2) shouting hands back on?
We lit the constellations with lines of fire drawn from the stars.
It burned the stars out, eventually.
But for a time it was beautiful.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13233
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta » 16. 4. 2014, 17:14

Sosacek píše:2) shouting hands back on?
Asi nejvíc polarizující povolání ve 4e je warlord, martial leader. Slovníkem předchozích edic naprosto nemagický healer. Což spoustě lidí nedává smysl, chápou to jako že ti někdo řekne pár povzbuzujících slov a tobě se zavře řezná rána přes půl obličeje a jsi najednou strašně v pohodě.* Na 4e se kvůli tomu sneslo mnoho posměchu.

Fanoušci 4e ho ovšem skoro jednohlasně zbožňují. Je to výborný nápad a dobře udělané povolání, které fakt krásně funguje, jak v mechanikách, tak ve fikci. Takový ten akční velitel, který tluče nepřítele a přitom ještě koordinuje všechny kolem sebe, strká nepřátele kamarádům do rány, rozptyluje pozornost a vyrábí příležitosti. Nemá v předchozích edicích skoro žádného předchůdce, a je, řekl bych, jednou z tváří 4e, společně s dragonborny.

Někdy před rokem šéfvývojář D&D Next prohlásil, že "there will of course be no shouting hands back on" či něco v tom smyslu. Fanoučci 4e si žádali krev!
___
*) Není to tak, ale to je na delší povídání.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21439
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Sosacek » 16. 4. 2014, 17:20

Jo takhle.
We lit the constellations with lines of fire drawn from the stars.
It burned the stars out, eventually.
But for a time it was beautiful.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8849
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 4. 2014, 18:04

Tyjo, jak to popisujete, tak to zní bohovsky.

To, že jsou ta pravidla pro souboj tak těšná je vlastně super, jak psal Quentin, člověk skutečně ten souboj vyhraje, a ne že má jen ten pocit nebo navíc když je mu jasné, že nějaký ten GM fiat. Škoda, že naše stará banda už nehraje, tohle by se jim hodně líbilo. Hodně strategické uvažování plus opravdový pocit, že tím něčeho dosáhli.

K tomu Warlordovi. O tom, co jsou to HP se vedou debaty pořád a 4e Warlord nejde proti duchu snad žádné edice, minimálně od ADnD jsou HP kombinace zranění, štěstí, odvahy, božského zásahu, apod., čili ti, kdo brečeli, že Warlord nehealí magicky jsou vedle, protože přesně takové healení jako má on, je v pohodě kompatibilní se snad všemi edicemi DnD. A je právě blbost, že to jiné edice nemají.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11505
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od York » 16. 4. 2014, 18:18

eerieBaatezu píše:To, že jsou ta pravidla pro souboj tak těšná je vlastně super, jak psal Quentin, člověk skutečně ten souboj vyhraje, a ne že má jen ten pocit nebo navíc když je mu jasné, že nějaký ten GM fiat. Škoda, že naše stará banda už nehraje, tohle by se jim hodně líbilo. Hodně strategické uvažování plus opravdový pocit, že tím něčeho dosáhli.
Jak se to vezme. 4e hraješ s implicitní dohodou, že všechny souboje jsou nastavené "tak akorát". Takže jo, zvítězit určitě není jednoduché a něco to znamená, ale nemá třeba moc smysl snažit se zvítězit tím, že se boji vyhneš - protože encountery jsou tam s tím, že cílem je si zabojovat, ne abys je obcházel ;)

Je to prostě specifický druh výzvy, do jisté míry umělé.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8849
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 4. 2014, 18:24

Ale tak asi se dá špatným taktizováním prohrát ne? Jak moc "tak akorát" jsou ta pravidla navržena?

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Aljen » 16. 4. 2014, 18:43

Nepoznam system kde clovek dostane uspech hocikedy a "len tak"

V 4e moze GM "tak akorat princip" smelo ignorovat a proti GM fiatu tu je tiez nulova obrana.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pepa » 16. 4. 2014, 18:44

Když už tu takhle rozebíráte souboj v DnD 4e, tak to napíšu sem. Pokud se diskuze rozjede jiným směrem, tak to kdyžtak někdo oddělí...

Když jsem představil DnD svojí družině, zahráli jsme si ukázkové dobrodružství (to v DMG, jenom se to lišilo tím, že finální boss nebyl drak) a družina pomřela.

"Nevadí, však to bylo jenom ukázkové dobrodružství," říkali si všichni.

Když si pak všichni udělali postavy na plánovanou dlouhou kampaň, družina v jednom ze soubojů umřela. Když si pak všichni udělali postavy znovu, hráli jsme drobná dobrodružství po dvojicích. Jedna dvojice úkol zvládla, druhá dvojice v jednom ze soubojů umřela. Hráči řekli, že je to nebaví...

Myslím si, že encountery (jejich sílu) jsem nastavil správně. A tím nemyslím jenom správně napočítaný level encounteru podle bodů zkušenosti, ale i pak jsem se zamyslel, jestli to je adekvátní fight a jak to zhruba bude probíhat.

Poprosil bych vás, abyste mi potvrdili či vyvrátili následující tvrzení:

(a) DnD je hodně o soubojích. (Srovnávám-li s jinými hrami. Například v mnoha dobrodružstvích v DrD 1.6. byly klidně jenom jeden až dva souboje za celé dobrodružství...)

(b) V DnD se nedá hrát na tzv. hrdinskou smrt.

(c) V soubojích se hodně umírá.

(d) Designeři bod (c) vědí a proto dali do pravidel hry rituál Oživení. (Tedy možnost vzkřišovat padlé není kvůli nějakému naturelu světa, ale je to ryze designerský prvek, který má "pokrýt" právě ty situace, kdy někdo v nějakém souboji padne.)

Hráči mi řekli (a možná mi to řeknete také), že bych to jako GM nemusel hnát tak na dřeň a nějaká rozhodnutí nepřátel přizpůsobit situaci...

K tomu ale mám tyto dvě poznámky:

(e) Situace, kdy nepřátelé vítězí a začínají vás mlátit, nejsou ty situace, kdy to zabalí a utečou (ačkoli vy byste za to byli rádi). Právě naopak.

(f) "Adaptabilní zjednodušování/ztěžování" (jak chce jeden z mých hráčů) není prostě nic jiného než fixlování. Ano, mohl bych nepřátelům po chvíli boje zmenšit staty, ubrat pár životů a zamlčet nějaký ten kritičák na mojí straně... ...ale pak to strašně degraduje celý systém, nebo ne? Protože k čemu bych se pak hodinu šmrdlal na papíře, když by se ty finální hody stejně měly nafixlovat? K čemu bychom se hodinu trápili nad tím, kam se postavit, jak zaútočit, kam to kouzlo seslat, kdybychom to stejně "smetli ze stolu" s tím, že se ty finální hody nafixlují?

Z toho mi skoro vyplývá takové pozorování, že GM při soubojích fixlovat může jenom v těch RPGčkách, které mají "jednoduché" soubojáky. Protože má-li to RPGčko "složitější" souboják, tak ten se tím fixlováním absolutně znehodnotí.

Zajímalo by mě, co si o tom všem myslíte.

Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5283
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Aljen » 16. 4. 2014, 18:57

Okrem toho ze DnD je odlisne od edicie k edicii a 1e - 2e je skok az extremny by som len dodal ze bexna smrt je najnudnejsi koniec postavy.

Je ale mozne ze 4e explicitne spomina len tuto alternativu co sa stane postave.
Alebo je to mozno syndrom ze kym ma nad 0HP je ako rybka a ked ma menej ako dreveny klat
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16674
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Jerson » 16. 4. 2014, 21:00

Pepa píše:Z toho mi skoro vyplývá takové pozorování, že GM při soubojích fixlovat může jenom v těch RPGčkách, které mají "jednoduché" soubojáky. Protože má-li to RPGčko "složitější" souboják, tak ten se tím fixlováním absolutně znehodnotí.

Zajímalo by mě, co si o tom všem myslíte.
To samé co ty - když GM začne "podvádět", i s dobrým úmyslem, degraduje pravidla na cár papíru a snahu hráčů na ilusionismus.
DnD jsem moc nehrál, ale s tou smrtí a oživováním mi to přijde jako důvod, který jsi napsal - systém je prostě vražedný, tak se musí tímto vyvážit.

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 5411
Registrován: 2. 10. 2006, 18:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od boubaque » 16. 4. 2014, 22:50

Jako DM, co má ve 4e nahraných už cca 60 sezení, bych se rád zastal Sosáčka s tím "dissociated" (a to na všech úrovních hry) a zcela se míjím s Pepovou zkušeností ohledně bodu (c), ze kterého pak vyvozuje další závěry. Mám možná trochu specifickou skupinu (s jedním powergamerem nejhrubšího zrna a dvěma dalšími hráči, co jim taky nedělá problém najít si čas na prostudování všech možných příruček a hledání komb - na rozdíl ode mě). Navíc mi připadá jako skutečný problém někoho zabít, pokud zároveň nevyřadím celou družinu (což už je dáno pravidly, ne mou skupinou).

Ale zpět k tomu "dissociated". Říkal mi to už kdysi Bifi a tehdy mi to ještě nevadilo, ale jako problém už vnímám to, že musím přesně určit okamžik, kdy začíná encounter (a jen některé ze sporných okamžiků se dají řešit tím, že nafiatuju surprise round). V encounteru pak hráči automaticky přecházejí do modu "zabít" (protože přepínají do deskovky), a tak mají neuvěřitelnou spotřebu protivníků, takže buď musím vytvořit příběh/prostředí, kde nevadí, že vyvražďují okolí po desítkách bytostí, nebo přehlížet logiku světa. Anebo bude hráče pořád pronásledovat nějaká "státní moc", protože to jsou nebezpeční hrdlořezové (kupodivu hráči nejvíc oceňují druhou možnost). A jako totální fail vnímám ekonomiku pokladů a magických předmětů, protože pokud nepřistoupím na to, že od určité (relativně malé) úrovně jsou postavy boháči a nemusí řešit běžné nakupování a například ubytování, tak to prostě přestane fungovat. A moc nepomáhá ani rozdělit ekonomiku na "obyčejné peníze" a "poklady a magické předměty", nehledě na to že je s tím strašného drbání. Hraní mimo encounter je pak jakási málopravidlová povídaná, ovšem s tím, že jsou pevně daná DC, takže hráči s postavami na 15. levelu nemusí ve většině případů ani házet kostkami - leda bych všechny dveře zajišťoval magicky a všechny cizí postavy byli 20+leveloví vysloužilí dobrodruzi.

Při tom dlouhém hraní s powergamery pak taky člověk zjistí, kolik je v těch jinak jasných, jednoduchých a ve srovnání s jinými hrami vyvážených pravidlech nejasností, nedodělků a kontradikcí. Na druhou stranu věřím, že s jinou skupinou by 90 % situací, kdy se narazilo na problém, nenastalo. Moje skupina má asi taky vliv na to, že jí nejsem schopný podle pravidel postavit odpovídající, tj. vyrovnanou opozici. Pod horní hranici hard encounteru nemá smysl chodit (tzn. že vždycky začínám na hodnotě o 4 levely výš nad postavami a pak ještě pro dobou míru něco přidám), a i tak měli zatím hráči "problém" jen v jednom encounteru za ty dva roky, protože šli z pěti dva k zemi naráz a jeden z nich byl healer. Pak se asi ani nebudete divit, že mi počet healing surgí a možností jejich použití připadá jako směšný (=směšně velký).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Maugir
Příspěvky: 978
Registrován: 13. 8. 2011, 01:20

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Maugir » 16. 4. 2014, 23:26

Pieto, jak to popisuješ, to zní fakt hodně dobře. Jako něco, co bych si opravdu chtěl zahrát. Možná si ty pravidla otevřu ještě jednou a budu přemýšlet, kde jsem udělal chybu, když jsem je četl minule a tohle tam neviděl.
Trochu ale mě odrazuje, že když jsem to hrál na GameConu, byl ten souboj s pěti postavami ještě zdlouhavější a nudnější, než souboj v DrD+ s deseti postavami. Ale možná to bylo tím, že jsme byli hráči - začátečníci.
Quentin píše:Takhle se můžou namísto tří hodin fateu nebo tří hodin warhammeru sejít na šest hodin dnd.
Pokud by souboje vypadaly jako ten, co jsem zažil, asi bych ty tři hodiny navíc oželel a spokojil se se třemi hodinami fateu:)
Obrázek

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13233
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta » 16. 4. 2014, 23:30

eerieBaatezu píše:Tyjo, jak to popisujete, tak to zní bohovsky.

To, že jsou ta pravidla pro souboj tak těšná je vlastně super, jak psal Quentin, člověk skutečně ten souboj vyhraje, a ne že má jen ten pocit nebo navíc když je mu jasné, že nějaký ten GM fiat. Škoda, že naše stará banda už nehraje, tohle by se jim hodně líbilo. Hodně strategické uvažování plus opravdový pocit, že tím něčeho dosáhli.
Já jsem pořád ještě překvapenej, že mě to tak baví, protože podle všeho, co o svém vkusu na hry vím, by mě to bavit nemělo. (-:
Myslím si, že třeba pro mě je hodně velkým pozitivem, že je tam hodně velký důraz na spolupráci v družině, na vzájemně se doplňující schopnosti a tak. To jsem u většiny her téhle úrovně složitosti nezaznamenal, často není moc možností, jak ostatní podpořit a přitom sám dělat plnohodnotné akce, tady je to docela běžné.
eerieBaatezu píše:K tomu Warlordovi. O tom, co jsou to HP se vedou debaty pořád a 4e Warlord nejde proti duchu snad žádné edice, minimálně od ADnD jsou HP kombinace zranění, štěstí, odvahy, božského zásahu, apod., čili ti, kdo brečeli, že Warlord nehealí magicky jsou vedle, protože přesně takové healení jako má on, je v pohodě kompatibilní se snad všemi edicemi DnD. A je právě blbost, že to jiné edice nemají.
Z podobnýho důvodu taky nemám moc rád argumenty na dissociaci, protože to slovo se většinou v debatě používá ve významu "něco, na co jsem si nezvykl". Co je ve 4e, je dissociované, co je ve starších edicích, je "typické D&D". (:
eerieBaatezu píše:Ale tak asi se dá špatným taktizováním prohrát ne? Jak moc "tak akorát" jsou ta pravidla navržena?
Určitě, třeba mě asi v druhém sezení umřela postava, protože leader (na moje doporučení) odešel řešit něco jiného a pak už se nedokázal vrátit v okamžiku, kdy jsem ho fakt potřeboval. (: Tedy mohl by mi pomoct někdo jiný, ale to by se musel dostat až ke mně, což fakt nešlo, a leader by to zvládnul na dálku.

Ve skutečnosti už když jsem hrál první ukázkové dobrodružství D&D, tak se mi málem podařilo umřít v prvním kole prvního boje, protože jsem vyběhl dopředu a zastavil se čtvereček vedle místa, kde by mě trefily dvě pasti za můj celkový počet životů + 5. Takhle jsem byl jen hodně těžce potlučený.
Pepa píše:Zajímalo by mě, co si o tom všem myslíte.
To taky může být tím, že ty a hráči jste byli na jiné úrovni systémového zvládnutí, nebo že to jinou měrou hrotíte.
My se na pozici GM střídáme, a je docela poznat, že obtížnost hry se GM od GM mění. Jeden staví boje spíš tak, že se tam dějou zajímavé věci a výzvy, druhý jde nemilosrdně postavám po krku. Podle toho se taky liší míra, do jaké člověk musí optimalizovat a dělat si co nejlepší postavu, nebo jak moc musí během boje plánovat.

Ale přijde mi, že jak jsou pravidla nastavená, tak k nějaké smrti čas od času prostě dojde. Někdo padne a kolem je tolik nepřátel, že se k němu prostě nedá dost rychle dostat. Být to ale polovina družiny na každém sezení, asi by mě to taky tak úplně nebavilo.

Trochu výhoda je, že s nulou životů se dá ještě nějakou dobu vydržet, ale přesto je to nepříjemné, takže je z toho taková malá smrt, které se každý snaží vyhnout, ale přitom není zase až tak strašlivá.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13233
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od Pieta » 16. 4. 2014, 23:40

Jerson píše:To samé co ty - když GM začne "podvádět", i s dobrým úmyslem, degraduje pravidla na cár papíru a snahu hráčů na ilusionismus.
Asi je tu přece jen prostor pro různé míry drsnosti GM, hlavně v přípravě dobrodružství.

Ale třeba nedávno nás GM v jeden okamžik šetřil (vypadalo to s náma celkem bledě) a mě až překvapilo, jak strašně moc to bylo vidět. Věděl jsem, jaké má k dispozici akce, a jedna z nich byla pro tenhle moment úplně optimální, a on sáhnul po jiné. Dost mě to tehdy ze hry vytrhlo.
boubaque píše:Při tom dlouhém hraní s powergamery pak taky člověk zjistí, kolik je v těch jinak jasných, jednoduchých a ve srovnání s jinými hrami vyvážených pravidlech nejasností, nedodělků a kontradikcí. Na druhou stranu věřím, že s jinou skupinou by 90 % situací, kdy se narazilo na problém, nenastalo. Moje skupina má asi taky vliv na to, že jí nejsem schopný podle pravidel postavit odpovídající, tj. vyrovnanou opozici. Pod horní hranici hard encounteru nemá smysl chodit (tzn. že vždycky začínám na hodnotě o 4 levely výš nad postavami a pak ještě pro dobou míru něco přidám), a i tak měli zatím hráči "problém" jen v jednom encounteru za ty dva roky, protože šli z pěti dva k zemi naráz a jeden z nich byl healer. Pak se asi ani nebudete divit, že mi počet healing surgí a možností jejich použití připadá jako směšný (=směšně velký).
U nás tohle částečně řeší, že jsme se dohodou omezili jen na část příruček (PHB1+2, * Power), takže se nedá lovit po časopisech a obskurních publikacích nějaká další součástka do komba zhouby.

Třeba mám pocit, že povolit Vaulty, byla by družina hned o stupeň drsnější.
Maugir píše:Pieto, jak to popisuješ, to zní fakt hodně dobře. Jako něco, co bych si opravdu chtěl zahrát. Možná si ty pravidla otevřu ještě jednou a budu přemýšlet, kde jsem udělal chybu, když jsem je četl minule a tohle tam neviděl.
Trochu ale mě odrazuje, že když jsem to hrál na GameConu, byl ten souboj s pěti postavami ještě zdlouhavější a nudnější, než souboj v DrD+ s deseti postavami. Ale možná to bylo tím, že jsme byli hráči - začátečníci.
Ona tam je nějaká počáteční časová+učící investice, kdy do toho hráč ještě tak dobře nevidí, kdy to může být celkem opruz. Třeba já si postavil první postavu a pak jsem zjistil, že neustále dostává na frak, protože jsem vybíral spíš zajímavě vypadající schopnosti a s jejich praktickým použitím to bylo horší.

Když se po dvou sezeních střídal GM, sáhnul jsem po začátečníkům přátelštějším povolání, přečetl si nějaké návody a doporučení a hned to fungovalo o dost líp.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3036
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: 4e, role a povolání

Příspěvek od ShadoWWW » 17. 4. 2014, 02:05

Ha, 4E, tak to přidám svých 5 centů. :-)

Co mě asi nejvíc vadí na 4E, že ty souboje jsou sice zábavné, ale hrozně dlouhé, zvlášť na vyšších úrovních. A to nejen ty důležité, kde je to žádoucí, ale kdejaká více méně nepodstatná bitka se může zvrhnout v klidně hodinový i delší boj. Další věcí je, že všechny souboje se nutně odehrávají na čtverečkovaném herním plánu, což je občas trochu nepraktické.

Explicitní role postav v boji jsou podle mě OK. Ty role jsou tam explicitně proto, aby každá postava měla svou jasnně definovanou možnost, jak si užít svůj "okamžik slávy". Škoda je, že tato jasně definovaná role je pouze v rámci boje. Mimo boj už schopnosti postav nejsou koncipovány tak, aby i tam někdo zazářil a měl svůj "okamžik slávy". Když to například srovnám s D&D Next, tak v Nextu role postav přesahují souboj - nejsou koncipovány tak, aby každá postava zazářila někdy v rámci jednoho (bojového) střetnutí, ale aby zazářila někdy v rámci celého dobrodružného dne.

4E je už od začátku hodně hrdinská hra, 1. úroveň odpovídá zhruba 3. úrovni v 3E a asi 6. úrovni v DrD 1.x Na nějaká vesnická dobrodružství zapomeňte. Poklady se hrnou v tisících až stovkách tisíc zlatých a jsou součástí rozvoje postavy (čti: je to nedílná součást hry). Exalted jsou v hrdinskosti ještě dál, ale epický stupeň 4E mu už směle konkuruje.

Kouzelné předměty jsou součástí matematického jádra hry. Tedy opět nedílnou součástí. Když se to kouzelnými předměty na každém kroku jen hemží, je to trochu nuda, i když je fakt, že v DMG 2 je návod, jak je obejít prostým bonusem. Ale to je zas nudné. BTW Kouzelné předměty tak, jak jsou v 4E udělané, jsou snad nejnudnější ze všech edic D&D.

Tvorba postavy: Pokud budete vytvářet postavu ručně bez programu, tak se připravte na hodně dlouhý maraton. Oproti třeba od-school D&D nebo D&D Next je to hodně dlouhé, i když s tvorbou postavy v 3E je to možná srovnatelné.

Co se týče hry z pohledu Dějmistra, tak publikovaná dobrodružství to moc neulehčují. Jde až na pár výjimek většinou o sérii bojových scénářů, na které jsme byli do té doby zvyklí spíš u DnD Miniatures. Zajímavostí je, že všechna publikovaná dobrodružství jsou zasazena opět do celkového matematického modelu hry tak, že se předpokládá, že na každé úrovni družina vybojuje asi 4 souboje. Což je ale občas v kontradikci proti tomu, když hráči přijdou na nějaké mazané řešení, jak se bojům vyhnout, nebo chtějí hrát spíš nebojově. Pak se může stát, že se dostanou do lokace, kde se předpokládá, že jsou na úrovni, kde podle získaných zkušeností ještě nejsou. Toto je vesměs problém publikovaných dobrodružství, hraní vymyšlených dobrodružství tím zpravidla netrpí.

Teď to vypadá, že ten systém jen haním. Ale je to spíš tím, že díky mnoha načteným vývojářským blogům apod. vidím některé díry v systému, které třeba většina nikdy nebude brát za chybu nebo si ji třeba vůbec nikdy neuvědomí. 4E je prostě dost specifická edice D&D. Některé klasické D&D věci tu chybí (např. pravidla pro správu vlastních panství), ale z hlediska systému je to určitě krok vpřed oproti např. předchozí edici.

Co považuji za nejlepší 3 věci D&D 4e?
1) Vymazlená tvorba a správa postavy. Díky počítačovému programu Character Builder máte tak snadno dostupné a tak rozsáhlé možnosti, jak si přizpůsobit postavu (z hlediska herních mechanismů), jak snad v žádné jiné hře. Gamistické nebe.
2) Díky programu Adventure Tools může Dějmistr snadno a rychle vyhledávat nestvůry, které požaduje. Dají se nastavit různé vyhledávací filtry (např. úroveň nestvůry, její role, původ apod.) a ta databáze je obrovská.
3) Pokud překousnete délku soubojů a máte rádi bojové taktizování, tak nenajdete lepší hru.

P.S. Hádejte, kde najdete překlad Příručky hráče a Průvodce Dějmistra :-D
:think:

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host