[4e] role a povolání
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Pieta píše:Existuje pár úprav, které se používají v hodně skupinách. Třeba expertise featy zdarma (z herně-matematických důvodů).
Featy, které dávají +1 na zásah. Ve starší verzi se to zvedá na +2 na 15 a +3 na 25, v novější +2 na 11 a +3 na 21.Pepa píše:O tom vůbec nic nevím. Co to je?
Při typickém růstu atributů, plusek na zbraních, obran nepřátel atd. zůstává s tímhle featem šance na zásah nepřítele vyrovnaná přes všechny úrovně, bez nich pomalinku klesá.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Nešlo o to, aby to bylo epické, ale hlavně složité a napínavé. Dosaď si tam gobliny, obřího netopýra a orčího šamana.pepa píše:Tak do tohohle si moje družina na první úrovni asi ještě nějakou tu chvíli počká... Navíc když ti moji umírají s koboldy či gobliny...
Tohle právě není pravda. 4e netrpí tím, že by se tam náhodně umíralo, právě naopak. Trpí tím, že se tam vůbec neumírá, proto všechny ty pčředchozí řeči o tom, jak udělat tyhle "safe" boje zajímavé. A když už se ve 4e umírá, tak je většinou epický boss fight, ve kterym se to za hrdinskou smrt kvalifikujeJeště trochu rozepíšu tu hrdinskou smrt: Jeden z hráčů řekl, že si přece nepředstavuje, že jsou nějací nýmandi, kteří by měli umřít v nějakém "náhodném" boji. Že když už, tak by chtěl smrt hrdinskou. Proti tomu ale nejspíš ukazují tři věci:
(a) V systému, kde se v souboji háže kostkou tak osmkrát za minutu tohle nikdo nikomu nemůže zaručit. Že neumře. (Souboj má prostě velikou variabilitu.)
Plot immunity se IMHO nehodí do žádné edice dnd.(b) Když už bych mu neumření zaručil (pomocí plot immunity), tak by pak zase veškeré tyto souboje úplně ztratily smysl. (Když už je jasné, že zde nikdo nezemře, tak to přece nebudeme hodinu odehrávat...)
S tím nemůžu sloužit, nikdy jsme oživování nepoužívali. Leda jako nějaký velký plot device.(c) Jak jde vlastně hrdinská smrt dohromady společně s oživováním? Protože jak to potom proběhne? To se někdo obětuje, aby zachránil ostatní a přitom s sebou smete hlavního záporáka a ostatní ho pak poté oživí? (Na čemž se všichni samozřejmě předem domluvili...?) To by byla pěkná hra...
Tyhle složitosti se řeší před hrou při tvorbě postavy. Do nějaké rychlosti vyhodnocování to vůbec netahej. Všechno jsou to jen možnosti navíc. Základní mechaniky nejsou složitější než v jiných hrách.Každopádně, když třeba čtu Pietův poslední post, tak vážně nevím, jestli o tomhle RPG má být. Nebo jestli takovéhle věci vůbec chci řešit. To už si raději zahraju nějakou dungeoncrawlingovou deskovku (Descent, ...) než tohle. Nebo prostě proč takové věci teda nehrát na počítači (když ten to všechno vyhodnotí mnohem rychleji a líp). Proč to hrát "na papíře"?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: 4e, role a povolání
Jsou hry, které při čtení pravidel vypadají, že jejich hraní bude perfektně fungovat, ale pak to nefunguje. A jsou hry, které při čtení pravidel vypadají, že jejich hraní nebude fungovat, ale pak to funguje perfektně. 4E je ten druhý případ.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Na druhou stranu tvorba postavy není triviální, a nechtěl bych ji dělat na místě před hrou.ShadoWWW píše:Jsou hry, které při čtení pravidel vypadají, že jejich hraní bude perfektně fungovat, ale pak to nefunguje. A jsou hry, které při čtení pravidel vypadají, že jejich hraní nebude fungovat, ale pak to funguje perfektně. 4E je ten druhý případ.
Pro každou postavu si pak ještě zvlášť dělám deník, podle toho, co je pro ni podstatné, jak přesně zachází s akcema, a tak.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
První hru jsme ztrávili skoro polovinu psanim postav. Po roce hraní už to tak strašný nebylo. Pár hráčů umělo pravidla nazpamět a zmatlali postavu na ubrousek za pár vteřin (je to vlastně jen class/race, 6 statů, 3-6 skillů, feat a 5-6 powerů) Většina lidí si ale dělala postavy dopředu třeba takhle
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
U nás si lidi většinou tisknou excelový deník a bloky schopností, což je víceméně stejný styl prezentace informací, ale z toho já bych třeba hrál dost pomalu.Quentin píše:První hru jsme ztrávili skoro polovinu psanim postav. Po roce hraní už to tak strašný nebylo. Pár hráčů umělo pravidla nazpamět a zmatlali postavu na ubrousek za pár vteřin (je to vlastně jen class/race, 6 statů, 3-6 skillů, feat a 5-6 powerů) Většina lidí si ale dělala postavy dopředu třeba takhle
(img)
Já si pečlivě přepisuju všechny formule do skutečných hodnot, tj. útok není Str vs AC, ale 15 vs AC, zranění není [w]+1d6+Str, ale 9+1d10+1d6 [25+2d12+rampage], schopnost mi nedává Con+5 THP, ale 7 THP. Když mám schopnost, která jde použít jen tak nebo v chargi, tak ji mám dvakrát s dvojí sadou čísel. Když má schopnost nějakou variantu, tak si jí tam rovnou napíšu, nebo si tam aspoň udělám hvězdičku, abych nezapomněl, že to číslo může být i jiné.
Nerad žongluju čísla během hry; takhle funguju cca o polovinu rychlejš, než kdybych měl schopnosti psané standardně, a hlavně toho pak při hře mnohem míň řeším a je to takový pohodovější.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: 4e, role a povolání
Možná, ale já mám úplně opačnou zkušenost.Quentin píše:Tohle právě není pravda. 4e netrpí tím, že by se tam náhodně umíralo, právě naopak. Trpí tím, že se tam vůbec neumírá...
Tak to potom záleží na tom, co to je základní mechanika. Hodit d20, přičíst bonus a překonat jisté cílové číslo je základní mechanika, je jednoduchá a je i v jiných hrách.Quentin píše:Základní mechaniky nejsou složitější než v jiných hrách.
Ale řešení "soubojových" věcí jako kontrolování úseček pro "line of effect", vypočítávání, kam přesně ten "area attack" zacílit, kontrolování do kdy trvají různé stavy jednotlivým účastníkům boje atd. To už je dost hodně věcí navíc.
Nejlepší by (pro mě) asi bylo, kdyby ten souboják byl ryze abstraktní.
Ještě se zeptám na jednu věc. Hráči (když přijdou na tah) vždy dlouho spekulují, nemohou se rozhodnout co udělat atd. Proto mě napadlo, že bych jim čas odměřoval na přesýpacích hodinách. Každý musí nahlásit svoje tři akce do minuty. (V reálném souboji by ses taky musel rozhodnout za pár sekund.) Ale s tím, že padají jako hrušky už teď, jsem nic takového zatím nehrotil...
Re: 4e, role a povolání
Dávej bonus za rychlé rozhodnutí?Pepa píše:Ještě se zeptám na jednu věc. Hráči (když přijdou na tah) vždy dlouho spekulují, nemohou se rozhodnout co udělat atd. Proto mě napadlo, že bych jim čas odměřoval na přesýpacích hodinách. Každý musí nahlásit svoje tři akce do minuty. (V reálném souboji by ses taky musel rozhodnout za pár sekund.) Ale s tím, že padají jako hrušky už teď, jsem nic takového zatím nehrotil...
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Tohle je mor v libovolné hře, ale ve 4e asi obzvlášť. (-:Pepa píše:Ještě se zeptám na jednu věc. Hráči (když přijdou na tah) vždy dlouho spekulují, nemohou se rozhodnout co udělat atd. Proto mě napadlo, že bych jim čas odměřoval na přesýpacích hodinách. Každý musí nahlásit svoje tři akce do minuty. (V reálném souboji by ses taky musel rozhodnout za pár sekund.) Ale s tím, že padají jako hrušky už teď, jsem nic takového zatím nehrotil...
Já o sobě vím, že k tomu mám sklony, a řeším to sám - hlavně tím, že si právě co nejvíc rozhodování připravím předem. Pak mám na deníku schopnosti uspořádané podle toho, jakou zaberou akci, všechno na jedné straně, abych nemusel listovat, prostě kouknu a vidím tam ty možnosti rozložené vedle sebe. Ještě přemýšlím nad tím, že bych deník hodil do plastové obálky, abych si rovnou na něm mohl fixou škrtat, co mi ještě zbývá za schopnosti, a mohl to na konci boje/dne jednoduše vymazat.
Re: 4e, role a povolání
Na tom se právě krásně ukazuje ta kooperativnost 4E. Už po pár hrách obvykle každý hráč tuší, co má která postava za schopnosti a to nejen u sebe, ale i u ostatních. Proto když na někoho dojde řada, v dobře sehraných skupinách už ostatní dopřehu radí, co má hráč zahrát. Zvlášť u 4E, kde například jedna postava postaví tak, aby druhá mohla spolu s ním dělat obstoupení nepřítele.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Pepo, jak stavíš ty encountery, že ti v nich hráčské postavy vždycky pomřou? Vypočítáváš je na body a vybíráš protivníky na levelu max. o 4 větším, než mají postavy? (Jak to radí pravidla...) Co hráčské postavy, vytvořili si je hráči podle pokynů v příručce? (tj. např. dali největší hodnoty do statů, které používají k útokům) Mají dostatečné zbraně a brnění?
Proč umírají? Nezasahují, nebo způsobují příliš malé zranění? Jaký je třeba rozdíl mezi jejich základním zásahem a obranami monster, která na ně posíláš (a obráceně)? Protože pokud třeba zasahují jen na 17-20, jak píše Arten, tak je chyba ve výběru protivníků (anebo v totálním zanedbání tvorby postavy ze strany hráčů, což je ta míň pravděpodobná možnost).
Proč umírají? Nezasahují, nebo způsobují příliš malé zranění? Jaký je třeba rozdíl mezi jejich základním zásahem a obranami monster, která na ně posíláš (a obráceně)? Protože pokud třeba zasahují jen na 17-20, jak píše Arten, tak je chyba ve výběru protivníků (anebo v totálním zanedbání tvorby postavy ze strany hráčů, což je ta míň pravděpodobná možnost).
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Já teda musím říct, že styl hry, kde ostatní předem říkají, co máš dělat, mi moc nesedne. To už se pak zase blíží stylu multi-legged individual, jak tomu říká Aljen, a ten mi moc nesedne.ShadoWWW píše:Na tom se právě krásně ukazuje ta kooperativnost 4E. Už po pár hrách obvykle každý hráč tuší, co má která postava za schopnosti a to nejen u sebe, ale i u ostatních. Proto když na někoho dojde řada, v dobře sehraných skupinách už ostatní dopřehu radí, co má hráč zahrát. Zvlášť u 4E, kde například jedna postava postaví tak, aby druhá mohla spolu s ním dělat obstoupení nepřítele.
Mám radši, když si každej hledí spíš svý postavy a svejch schopností, ale konzultuje s ostatníma, ve stylu "nechtěl jste někdo jít na tohle pole" nebo "kdo máte málo životů" nebo "myslíš, že to tam zvládáš sám" nebo "nechcete se někdo pohnout o dva".
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: 4e, role a povolání
Ten pristup je specialne tragicky ked je powergamer este aj ukecany. Hra potom vlastne so vsetkymi postavami doskovku. Zazil som takeho a strasne nas nemal rad ked sme robili zamerne suboptimalne rozhodnutia alebo nebodaj nejake RPbased zamery v boji.
Ale 4e sa da hrat aj normalne ... ak maju vsetci aspon trochu radi taktizovanie v doskovke. A samozrejme GM nieje uplny simulacny Omnissiah
Ale 4e sa da hrat aj normalne ... ak maju vsetci aspon trochu radi taktizovanie v doskovke. A samozrejme GM nieje uplny simulacny Omnissiah
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15028
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: 4e, role a povolání
Trochu mimo téma: Jak se tu rozjela ta debata o 4e, tak mě napadlo, že vlastně D&Dčku se teoreticky mnohem víc věnuje d20.cz, že se tam podívám, co tam tak aktuálně jede. Otevřel jsem téma k 4e a asi v třetím příspěvku z nových se dočetl, že jsem pozér.
Je fajn, že člověku dají tak rychle najevo, že o něj nestojí. Šetří to čas.
Je fajn, že člověku dají tak rychle najevo, že o něj nestojí. Šetří to čas.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: 4e, role a povolání
Kostka je dnes mnohem víc o Nextu než o 4E.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů