D&D má dnes 40 rokov

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 24. 9. 2017, 22:51

Musím přiznat, že mi uniklo, proč TSR přejmenovalo D&D na AD&D. Bylo to z pragmatického důvodu: Aby nemuseli platit autorské poplatky z D&D Davu Arnesonovi. Udělali AD&D a tvářili se, že je to úplně jiná hra a že Arneson na ni nemá žádný nárok. Až když je zažaloval, tak TSR slíbili, že budou dál rozvíjet D&D jako produkt vedle AD&D (a poplatky mu půjdou jen z D&D).

Měl tedy poplatky z Basicu, tedy Holmesovy, Moldvayovy a Menzerovy edice a všech ostatních modulů k Basicu. Smutné je, že ačkoliv tato řada v některých věcech překonávala AD&D, tak TSR ji nikdy nijak zvlášť nepropagovalo. Propagovalo hlavně svoje AD&D.

No však se jim to vrátilo s Lorraine Williamsovou. Když šlo TSR finančně do sraček, Gygax požádal svého kamaráda Flinta Dilla, aby TSR pomohla jeho sestra, zdatná obchodnice. Cha chá. Ta nejen že nesnášela DnD nerdy, ale i Gygaxe samotného a udělala mu z života takové peklo, že radši TSR opustil a asi na ni do konce života nezapomněl.

Lorraine, to byla libová obchodnice. Nejen že obratem vydala druhou edici AD&D, aby odstřihla Garyho od autorských poplatků podobně, jak to Gygax předtím udělal Arnesonovi.

A její vedení TSR, to byl jeden fail vedle druhého. Druhá edice PHB, DMG a MM nepřinesla oproti jejich předchůdcům 1E skoro nic nového. A co je nejlepší: zakázala betatestování v rámci pracovní doby. Prostě hraní DnD v pracovní době pro ni byl znak nerdismu. Autoři dle jejích slov byli placeni od toho, aby psali, ne aby si hráli. A tak všechny produkty TSR té doby vycházeli netestované.

Nejlepší počin, jaký kdy udělala, byl ve výsledku prodej TSR Wizardům. V jejich čele byl člověk, co DnDčko hrál a miloval.

Ale to už je jiná kapitola.
:think:

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13332
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od Pieta » 25. 9. 2017, 09:02

To je takový dost tendenčně pojatý. Williamsová v osmdesátkách D&D vytáhla z průšvihu, když už byli pěkně hluboko v dluzích, a udržela je dost dlouho na špičce. Skončila v devadesátkách v době magicové krize, když úspěch MtG vytáhnul peníze z celého herního průmyslu a dost jiných her a společností mělo problémy. Ona to není náhoda, že je potom koupili WotC - u nich peníze na takovéhle nákupy byly. Což neznamená, že nedělala špatná rozhodnutí, ale není třeba ji malovat celou černě.

A na druhou stranu, když se mluví o Williamsové, prakticky nikdy se nezmiňuje, že pod ní vznikla řada naprosto fantastických produktů - Dark Sun, Ravenloft i Planescape jsou, co vím, z její éry.

To se zákazem playtestování vypadá jako přehnané pověsti, viz třeba co píše Mike Breault.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 14. 4. 2019, 15:00

Why the Cool Kids Are Playing Dungeons & Dragons - nový článek v The New York Times, jak společnost aktuálně vnímá D&D.
:think:

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10195
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od Markus » 18. 4. 2019, 17:19

ShadoWWW píše:
14. 4. 2019, 15:00
Why the Cool Kids Are Playing Dungeons & Dragons - nový článek v The New York Times, jak společnost aktuálně vnímá D&D.
Pěkný článek, díky.
Wizards of the Coast, the parent company of Dungeons & Dragons, reported that 8.6 million people played the game in 2017, its biggest year of sales in two decades. That mark was eclipsed in 2018, when D&D sales reportedly grew 30 percent. All of those D&D consumers are snapping up the Fifth Edition, a new rule set released in 2014 that emphasizes a flexible approach to combat and decision-making. New players don’t need to learn as many arcane rules to get started, and sales of D&D starter kits skyrocketed.
Přeju jim to. Škoda, že podobný boom popularity RPG neprobíhá u nás.

(Nebo jo? :) )

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11930
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od York » 18. 4. 2019, 19:23

Markus píše:
18. 4. 2019, 17:19
Škoda, že podobný boom popularity RPG neprobíhá u nás.
ShadoWWWovi se podařilo rozjet docela úspěšné otevřené hraní DnD 5e v Brně, ale to je pořád jen pár skupin. A v Praze relativně nově funguje Žižcon.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 19. 4. 2019, 06:18

Jo, v Brně se to chytlo hodně. Vím o čtyřech skupinách, které aktuálně hrají jako otevřená hraní (dále OH) a vzešly z našeho OH. Výhodou je, že noví lidé mají často chuť si zahrát, ale než si seženou a vytvoří svoji vlastní skupinu, chtějí si to odzkoušet s někým, kdo to už hraje, na což se OH hodí. Nám se pak stává, že se skupina kvůli velikosti musí rozpadnout na dvě, případně naposledy se ze dvou udělaly tři (a teď už jsou zase všechny na hranici 7-8 lidí). Někteří z těchto lidí hrají i mimo OH ve svých vytvořených domácích skupinách a někdy se stane, že odejdou a už hrají jen svou domácí hru. Anebo prostě odejdou se věnovat jiným koníčkům nebo povinnostem a někdy se zas vrací. Je to živý organismus.

Mimo to ale v čajovnách potkáváme další skupiny, co hrají 5e, a nevzešly z našich hraní. I když je hraní ve veřejných prostorách (čajovny, herny) je v poslední době populární, tak přece jen je to jen špička ledovce. Naprostá většina jsou skupiny hrající v domácím prostředí. Další kapitolou jsou pak DDM a různé skautské oddíly. A taky streamy na Youtube.

Podobně je to s internetovou RPG komunitou. Komunita kolem Pětek je stále aktivní, i když já už v ní kvůli nedostatku času moc aktivní nejsem. Konsolidovalo se to na Kostce, tady nebo na Nyxu to moc aktivní není (a většina místních aktivních Pětkařů jsou lidé z Kostky). Důležité je, že hráči, co nemají možnost si zahrát na nějakém OH, mají místo, kde se mohou přijít zeptat. Super jsou taky ty překlady, které jsou využívané docela masivně napříč všemi různými druhy skupin. Dokonce na Roll20 díky jedné úplně externí skupině vznikl překlad uživatelského rozhraní dle překladů na Kostce (včetně sáhů; kde jeden sáh = 5 stop).

Originální pravidla se taky prodávají dobře (hlavně v Černém rytíři a Fantasy obchodu), takže paralelně jsou další skupiny.

Podle různých náznaků a ohlasů si myslím, že se DnD 5e už stalo podobným fenoménem, jako Dračí doupě v devadesátkách. Ale pár rozdílů tu je:
  • Zatímco v devadesátkách to zastřešovalo oficiální vydavatelství - ALTAR - tak dnes to zastřešuje fanovská komunita na Kostce, která pochopitelně funguje jinak (není výdělečná, žije z prostého nadšení, nevyužívá veřejné kanály jako knihkupectví, reklamy v časopisech, nevydává svůj časopis atd.) Kanály, co prodávají orig. pravidla, jsou zase speciálky.
  • Hráči se k pravidlům dostanou snáze, i hůř. Snáze, protože vygooglit si pravidla a stáhnout si je je na pár okamžiků. Hůře, protože na ně nedosáhnou z neRPG zdroje (klasická knihkupectví).
  • Samotná pravidla jsou profesionálnější a vychází toho víc.
  • Hodně propagaci DnD 5e a obecně RPG pomáhá youtube kanál PJcraft. Víc, než by se zdálo.
  • Hodně propagaci RPG pomáhají i zahraniční kanály jako Critical Role apod.
  • Internetové komunity, včetně Kostky, jsou pořád jen špičkou ledovce pro geeky. Mnoho skupin, co jsem pozoroval, nemají potřebu chodit do internetových diskuzí a anket. Často žijí ze stažených překladů. Ti aktivnější si občas přijdou pro updatovanou verzi (o errata a překlepy), těm pasivnějším ani nestojí za to si přijít stáhnout novou verzi (nic proti tomu, jen konstatování). Taky jsem slyšel, že se překlady šíří svým vlastním životem přes USB klíčenky apod. - z ruky do ruky, offline.
Zanedlouho se má rozjet nový youtube kanál Krotitelé draků. Jsem docela zvědavý, jaký to bude mít dopad na popularitu. Další větší skok v popularitě bych viděl ve vydání Jeskyní a draků Mytagem. Kdy a jestli to ale nakonec bude, je stále ve hvězdách.

I když ale RPGčka jako celek nejsou ve společnosti takovým fenoménem jako D&D v USA, tak to vlastně nikomu moc nevadí (snad až na to, že tu není velký trh, což má své důsledky). Ti, co to už hrají (většinou v domácích skupinách), nemají problém přibrat nového hráče, když budou chtít. Zároveň ale nemají potřebu být aktivní na internetu, přestože právě internet je médium, kde se v ČR toho kolem RPG nejvíc vytvoří (to je trochu paradox). Když někdo cizí osloví hráče, má možnost odkázat ho na dostupná pravidla (překlad DnD, překlad Fate Core, Příběhy impéria, DrD II). A hlavně: holky a kluci na základce si dnes mohou snadno zahrát kvalitní RPG, aniž by museli znát anglicky.

Pro srovnání: Odhaduje se, že za celou dobu životního cyklu DrD 1 (tj. 1990-2010) si tuto hru zahrálo zhruba 100 tisíc hráčů.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16859
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od Jerson » 19. 4. 2019, 06:33

Nevím zda jsem četl stejný článek, protože o společnosti tam toho moc nebylo, spíše o člověku, který je naštvaný na své kamarády, když ve hře udělají špatné rozhodnutí, a v on-line hry by na ně křičel a nadával jim, ale chápe, že při hře u stolu se to nehodí.
A o člověku, který vidí RPG jako hru s jasně nalajnovanými mantinely, kdo je dobrý a kdo zlý, jako hru, kterou lze hrát špatně tím, že se jeho spoluhráč rozhodně suboptimálně, a jako hru, ve které je "roleplaying" hlavně o tom, jakou rasu a jaké schopnosti jeho postava má, protože se to od WoD liší vlastně jen tím, že vidí své spoluhráče a nikoliv jejich avatary na monitoru.
Plus v podtextu to, že na sociálních sítích bezmyšlenkovitě klikal na různé odkazy, lajkoval, a útočil na lidi s odlišným názorem.

Nevím, zda u nás probíhá nějaký boom, ale něm fyzickém i netovém okolí narážím na další a další lidi různého věku, kteří chtějí RPG zkusit, nebo začít pravidelněji hrát, nebo ho už dlouho hrajou, a to jak osobně, tak hraním stolních RPG přes internet, nebo hraním textových RPg. Hlavně u té třetí skupiny mi projde že boom nastal už dávno, jen si toho nikdo z nás nevšiml, a od té doby vyrostla čeká jedna generace hráčů, pro které znamená RPG něco dost odlišného než pro nás, vsetbe odlišného používání termínů.

Nicméně také mám dojem, že zrovna DnD se u nás určitou stabilní rychlostí rozšiřuje, nejspíše na úkor Dračáku.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 19. 4. 2019, 06:37

Ta aktivní komunita na Kostce je vidět v současné době mimo PDF překladů i online SRD.
A komunita má v plánu nabídnout tuto SRD funkcionalitu a prostor i dalším pravidlům - DrD II aj. - pokud o to budou mít příslušní autoři zájem.
:think:

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 19. 4. 2019, 07:08

Speciálně pro tebe Jersone: :D

Tak včera vyšel článek o fenoménu D&D už i na The Washington Post - How Dungeons & Dragons somehow became more popular than ever. (Musíte tam kliknout na tlačítko Browse Now v panelu Free a pak odkliknout European data protection law, že souhlasíte, až pak vás The Washongton Post pustí na článek.)
:think:

Uživatelský avatar
kostrivec
Příspěvky: 284
Registrován: 9. 8. 2017, 17:09
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od kostrivec » 19. 4. 2019, 07:15

Jerson píše:
19. 4. 2019, 06:33
Nicméně také mám dojem, že zrovna DnD se u nás určitou stabilní rychlostí rozšiřuje, nejspíše na úkor Dračáku.
Omlouvám se za off-topic, ale u tohohle by mě zajímalo, jak to vidí i ostatní. Já mám například pocit, že jde o to člověka k hraní papírových RPG dostat, jedno kterou hrou, a pak už "v tom prostě je" a zahraje si tu DnD, tu Dračák, tu Fate... že ta konkurence je trochu virtuální a když někoho k RPG přivedlo DnD, tak nakonec z toho profitují i další systémy (když tak mě přepinkněte na vlákno, kde se tohle řeší :wink: )
Z lásky k ošklivému káčátku drdplus.info
Blog o podhoubí pro DrD+II, 1. 10. 2019

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16859
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od Jerson » 19. 4. 2019, 10:18

Shadowwwe, věřím že DnD he na vzestupu, jen ten předchozí členek prostě mluvil o něčem jiném.

Kostrivec - nejsem si jist, zda to platí obecně. To s jakou urputností děti v Domě dětí odmítají zkusit cokoliv jiného než DrD, a naopak hráči DnD se na Dračák často dívají přezíravě (byť se jim nedivím) a zase o Fate říkají, že má málo zpracovaná pravidla, takže s hráči, kteří systémy střídají se až tak často nepotkávám.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11930
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od York » 19. 4. 2019, 10:55

Ve všech jednotlivých případech to sice neplatí, protože hodně hráčů u DnD začne a nikdy nezkusí nic jinýho, ale část jich z různých důvodů na něco jinýho přejde - třeba se přestěhují a najdou si tam jinou skupinu, nebo si něco vykouší na conu a zjistí, že jim to vyhovuje víc, nebo si chtějí vyzkoušet jinej žánr, na což DnD není moc dobrý atd.

DnD (ve světě) hraje fakt hodně lidí. Takže i kdyby třeba třeba jen 10% přešlo na něco jinýho, pořád je to hodně velký číslo.

Ostatně můžeme si vzít příklad z naší RPGčkový historie. Byly časy, kdy prakticky všichni začínali na DrD 1.X. Z těhle hráčů se pak rektutovali hráči Shadowrunu, WoDčka, GURPSů atd.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3117
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 4. 2019, 11:21

York píše:DnD (ve světě) hraje fakt hodně lidí.
No dle článku nejvíc v historii. V roce 2018 to bylo 40 milionů lidí (tj. víc, než je obyvatel Kanady!) a odhaduje se, že loni DnD vydělalo kolem 280 milionů dolarů (i když oficiální čísla Wizardi kvůli burze nezveřejňují). Amazon kvůli tomu zřídil i celou novou sekci vyhrazenou DnD. Tím se DnD v USA definitivně zbavilo nálepky "satanistická hra", kterou ve společnosti získalo v osmdesátých letech. Hlavní dobrou zprávou je ale to, že pátá edice si vede velmi dobře a nejlepší léta ji teprve čekají, tudíž 6. edice ještě zdaleka nehrozí, což je 5 let po vydání skvělé (většinou nejlepší léta bývala rok vydání nové edice a rok poté).

Jak jsem psal, psát o DnD je vždy psát o situaci v USA, ne v ČR, protože DnDčko žije zcela nezávisle na situaci v ČR. (Dokonce ani trh v celé Evropě nemá žádný podstatný vliv na tržby DnD).

Jak jsem psal. Za ČR je dobré, že si i u nás vede dobře. DnD komunitě u nás by významně pomohlo vydání Jeskyní a draků. Osobně si myslím, že druhá komunita, která by mohla být v následujících pěti letech stejně velká, nebo možná i větší, by mohla být komunita kolem Dračí hlídky. Našlápnuto mají velmi dobře.
:think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11930
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od York » 20. 4. 2019, 12:34

Chytit se teď asi může ledacos. Nežijeme v izolaci, ta současná RPG-pozitivní vlna vyvolaná úspěchem DnD5e k nám určitě dřív nebo později dorazí taky. Ostatně už se pomalu začíná vzdouvat ;-)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16859
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D má dnes 40 rokov

Příspěvek od Jerson » 20. 4. 2019, 18:40

Ten druhý článek mluví o přijímání veřejností víc, docela zajímavé čtení.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host