D&D je jen o boji!

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 147
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od Selhan » 9. 1. 2018, 10:46

Mně jde o to, že hře podle mě dost prospívá snažit se combat a non-combat encountery neoddělovat - někteří mají pořád zafixované, že to tak pravidla chtěla, ale u 5e to není pravda.
And in that very moment, away behind in some courtyard of the City, a cock crowed. Shrill and clear he crowed, recking nothing of wizardry or war, welcoming only the morning that in the sky far above the shadows of death was coming with the dawn.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8330
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od eerieBaatezu » 21. 2. 2018, 17:41

I had a player group of mostly 3.5/Pathfinder players and they were terrible. All they wanted to do was punch stuff in the face. If it wasn't combat they didn't seem to know what to do. This held across several games I tried with them.

Then I introduced them to Metamorphosis Alpha, vintage 1976, about as old school as you can get. They loved it! Suddenly I was seeing actual role playing. One of them said "I love this game. You can do anything." What confused me about his statement is that's the way I run every game. I don't look for a box on a character sheet before allowing a character to try something. Try it, if you have the stunt your character is abetter at it.
http://www.therpgsite.com/showthread.ph ... post928353

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2782
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od ShadoWWW » 20. 3. 2018, 12:08

Mentální souboj v DrD měl svůj předobraz v souboji Gandalfa se Sarumanem nebo Gandalfa s podrobeným Éomerem. Zajímalo by mě, jestli je něco podobného jako mentální souboj i v DnD. Mají něco podobného třeba psionici v nějaké starší edici?
:think:

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2782
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od ShadoWWW » 3. 8. 2018, 11:30

Tak mě napadlo... je souboj role-playing?

Když se nad tím zamyslím: taky se při něm vžívám do role postavy. Jednám a rozhoduji o jejich akcích, hraji za ni. Vzpomínám na svoji úplně první zkušenost s RPG, první sezení, kdy jsme hráli DrD 1.2. Ostatní hráči už hráčli pár měsíců a má postava se kvůli tomu ocitla na začátku sezení uprostřed boje v jedné místnosti v jeskyni. "Co můžu dělat?" ptal jsem se. "Co chceš, co tě napadne," odpěděl kamarád. A tak jsem hrál, jak mě napadlo. Vžíval jsem se do role postavy a bojoval, jak mě napadlo. Až později mi došlo, že místo improvizovaných akcí by bylo možná efektivnější použít kuši, kterou jsem měl napsanou v deníku (který mi vytvářel kamarád). Já jen věděl, že jsem nějaký hobit zloděj.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15830
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od Jerson » 3. 8. 2018, 15:32

Jak který souboj. Většina bojů v RPG,, které jsem viděl, byly jen Roll-playing, což se týká všech bojů v DrD, DnD, Shadowrunu, GURPS a podobných hustopravidlových systémech orientovaných primárně na boj.
DrD2 mi přišlo na půl cesty, jako roleplaying ohnutý pravidly.
Na druhou stranu Fate a AW byly i při boji role-playingové.

MarkyParky
Příspěvky: 7091
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od MarkyParky » 4. 8. 2018, 08:28

Co je v tomhle kontextu vlastně ten role-playing?

Je to cokoliv, co není roll-play?
Nebo je to hraní role a rozhodování se v postavě?


Protože jestli to druhé, tak mi to zařazení Fate a AW jako systémů, které jsou "roleplayingové" nějak skřípe. Ty hry jsou plné OOC rozhodování.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2782
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od ShadoWWW » 4. 8. 2018, 08:48

Za mě to druhé. Když hraji kouzelníka, tak kouzlo, které zvolím, že sešlu, může rozhodnout nejen o dalším průběhu boje, ale i o tom, co se stane se mnou. Nebo se můžu náhle rozhodnout, že místo dalšího bojování raději uteču. Nebo že se vůbec do boje nezapojím a zkusím se mu nějak vyhnout hned na začátku. Nebo že místo bojování budu vyjednávat. Nebo že se vzdám.

U šachů taky rozhoduji, jak budu táhnout dál a jak se to bude dál vyvíjet, ale u RPG mohu sáhnout i k nějakému suboptimálnímu řešení. Volbě, která ze strategického hlediska není nejlepší, ale je nejlepší z hlediska charakteru dané postavy. Například při posledním hraní byla situace, kdy na bojovníka útočili dvě nestvůry a na černokněžníka další dvě. Černokněžník byl na tom špatně. Na řadě byl bojovník. Ze strategického hlediska bylo optimální, aby prve vyřadil ty nestvůry u sebe a pak šel teprve pomoci černokněžníkovi. Ale pro postavu bylo nejdůležitější ochraňovat ostatní. To definovalo její charakter. Proto místo toho zvolila přezbrojení a střelbu na nestvůru u černokněžníka, přestože to znamenalo nevýhodu k hodu na útok a minimální šanci na zásah. Bojovník šípem minul, ale přesto to bylo z hlediska jeho charakteru důležité.

Pro mě role-playing je zejména toto: rozhodování a hraní podle charakteru postavy. Utéct z boje nebo se vzdát, když má strach o svůj život, být bodrý, když to pasuje na situaci a charakter, jít do předem prohrané bitvy, když pohasíná veškerá naděje, protože tak by to postava udělala. To je pro mě role-playing.
:think:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 15830
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od Jerson » 4. 8. 2018, 10:17

Osobně nemám rád hry(nemyslím systémy, ale způsob hraní), kdy je v boji možná nějaká optimální strategie a "roleplaying" je, když se jí hráči z nějakého důvodu nedrží. Je to stavení celé myšlenky hraní role na hlavu. Řekni lidé se málokdy rozhodují "suboptimálně", všechno co dělají má nějaký důvod, obvykle hodně dobrý a závažný důvod. Vyřídit nejdřív nepřátele, kteří mě ohrožují, musí mít nějaký dobrý důvod - třeba ze si uvolním prostor do pomoc ostatním. Vyřídit nepřátele u mého kamaráda má nějaký dobrý důvod - očekávám jednak, že oba boj přežijeme, a také že mi pak bude vděčný a budeme dobří přátelé. To není žádná "strategicky suboptimální volba", ale z hlediska dané postavy velmi dobrý důvod.
Navíc by se do chování při boji měly promítnout emoce, ať je to zuřivost, chladný kalkul, strach nebo jakékoliv další.
Pokud pravidla podporují jen jednu část z tohoto spektra a ostatní ignorují, případně nechávají zcela na hráčích, nejsou to při boji dobrá pravidla RPG, ale jen RPG.

Uživatelský avatar
Rillae
Příspěvky: 39
Registrován: 9. 8. 2018, 10:37
Bydliště: Waterdeep

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od Rillae » 11. 8. 2018, 14:26

ShadoWWW píše:
20. 3. 2018, 12:08
Mentální souboj v DrD měl svůj předobraz v souboji Gandalfa se Sarumanem nebo Gandalfa s podrobeným Éomerem. Zajímalo by mě, jestli je něco podobného jako mentální souboj i v DnD. Mají něco podobného třeba psionici v nějaké starší edici?
Střílím hodně od boku, neznám DrD...

pro AD&D 2nd ed:
the complete psionics handbook
player's option skills and powers
the will and the way (dark sun sourcebook)


pro D&D 3rd ed:
psionics handbook

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8330
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od eerieBaatezu » 12. 8. 2018, 10:50

Mentální souboj má Pathfinder a je udělanej fakt hustě... https://www.d20pfsrd.com/occult-adventu ... hic-duels/

Sosacek
Příspěvky: 20708
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od Sosacek » 12. 8. 2018, 19:19

Obrázek
You can ban me but you will never ban Poland.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2782
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od ShadoWWW » 10. 10. 2018, 16:04

eerieBaatezu píše:A říkal, v čem se to lišilo?
Toto je na delší povídání. Snad někdy později se k tomu dostanu.

eerieBaatezu píše:nechám jak fungují Životy, přijde Marky, že v roce 2018 furt omlacujeme dvou a více ciferná čísla a bude to v háji.
Toto je extrémní v DrD a TSR edicích DnD, kde všichni měli hafo životů a slabé útoky, takže se boj táhl klidně desítky kol. V DnD 5E to už není takový problém z několika důvodů:

1) Postavy i nestvůry mají více útoků na nižších levelech.
2) Postavy i nestvůry mají útoky dávající větší zranění.
3) Kouzlící postavy mají více pozic kouzel.
3 a) Kouzla mohou udělovat stavy, takže nepřátele lze vyřazovat z boje nejen snížením životů na 0.
3 b) Kouzla dávají poměrově větší zranění než v předcházejících edicích.
4) Nepřátele lze také "vyřadit" z boje hodem na dovednost (ať Zastrašováním, Přesvědčováním nebo nasazením kravaty pomocí vzájemného ověření Atletika vs. Atletika/Akrobacie).
5) U hodu na útok je větší šance na zásah.

Ukázalo se to hlavně u hraničáře, kde Úhlavní nepřítel byla v 2E jeho zásadní schopnost proti obrům (což byly velké, odolné pytle plné životů, které dostat na 0 bylo extrémně těžké). V 5E, kde lze vyřadit téměř každého nepřítele během pár kol (a pokud ne, tak on nejspíš během pár kol zařídí TPK), to zas až tak důležitá schopnost není.
:think:

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 8330
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: D&D je jen o boji!

Příspěvek od eerieBaatezu » 11. 10. 2018, 12:27

Sorry, ale tohle je jeden z nejvíc bullshit postů, co jsem tady četl.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
eerieBaatezu píše:nechám jak fungují Životy, přijde Marky, že v roce 2018 furt omlacujeme dvou a více ciferná čísla a bude to v háji.
Toto je extrémní v DrD a TSR edicích DnD, kde všichni měli hafo životů a slabé útoky, takže se boj táhl klidně desítky kol. V DnD 5E to už není takový problém z několika důvodů:

(...)

Ukázalo se to hlavně u hraničáře, kde Úhlavní nepřítel byla v 2E jeho zásadní schopnost proti obrům (což byly velké, odolné pytle plné životů, které dostat na 0 bylo extrémně těžké).
V TSR edicích mají potvory dvakrát až třikrát! méně životů, než v 5e. A ty slabé útoky? Damage mají jak postavy, tak potvory minimálně srovnatelný, spíš větší v TSR jak v 5e. Mám teď před sebou otevřené oba bestiáře, takže to necucám z prstu.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
1) Postavy i nestvůry mají více útoků na nižších levelech.
Tohle odpovídá jen u 5e Fightera, který má víc útoků dřív, než TSR Fighter. Jinak díky Weapon proficiencím může mít u TSR víc útoků za kolo jakákoliv classa, což v 5e není. A co jsem projížděl monstra, tak rozdíly jsou třeba u obrů, ale u takové marilith, draků, ogrů, orků a podobně rozdíly nejsou.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
2) Postavy i nestvůry mají útoky dávající větší zranění.
Nemají.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
3) Kouzlící postavy mají více pozic kouzel.
Casteři v TSR edicích mají víc (někdy mnohem víc, viz Cleric a Druid) spell slotů. A to nemluvím o bonusových kouzlech za vysokou Wisdomku nebo díky tomu, že postava je wizard specialista.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
3 a) Kouzla mohou udělovat stavy, takže nepřátele lze vyřazovat z boje nejen snížením životů na 0.
Když si potvory nehodí save u ADnD kouzel, tak je taky můžeš vyřadit, aniž bys je dostal na nulu.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
3 b) Kouzla dávají poměrově větší zranění než v předcházejících edicích.
Tím, že pro větší damage musíš v 5e castnout kouzlo ve slotu vyšší úrovně, než je jeho základ, a slotů výšších úrovní máš o dost míň, než v TSR, kde stačí kouzla sesílat v jejich základním levelu a škálují se sama levelováním castera, dáš kouzlama obecně míň damage, než u TSR.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
4) Nepřátele lze také "vyřadit" z boje hodem na dovednost (ať Zastrašováním, Přesvědčováním nebo nasazením kravaty pomocí vzájemného ověření Atletika vs. Atletika/Akrobacie).
Tohle šlo dycky. A byly to právě WotC, kdo třetí edicí mindset toho, že to jde, dost potlačili.
ShadoWWW píše:
10. 10. 2018, 16:04
5) U hodu na útok je větší šance na zásah.
Fighteří THAC0 dává TSR bojovníkům lepší šanci na zásah, přestože potvory mají větší AC. U ostatních povolání jsou na tom postavy v 5e líp v případě, že mají dost velký bonus v útočném statu (což asi mají). Ale pokud vezmu v potaz, že de facto každé povolání u TSR může mít víc útoků za kolo a v 5e ne, tak se ty šance ještě přikloní k TSR.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 1 host