Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Diskuze o rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti. Včetně d20, což jsou hry odvozené od třetí edice D&D.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14876
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus » 3. 4. 2021, 11:00

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Tahle diskuze je věnovaná „klasickým“ dobrodružstvím pro D&D z dob dávno minulých. Hlavně z prvních edic, ale s přimhouřením oka sem můžeme řadit i věci pro AD&D druhé edice – stejně jinou diskuzi nemají. Pojďme se podívat na to, co z tehdejší tvorby zestárlo dobře a co hůř.

Můžete kouknout na seznamy produktů pro:
:arrow? původní Dungeons & Dragons
:arrow? Basic Dungeons & Dragons
:arrow? Advanced Dungeons & Dragons 1e
:arrow? Advanced Dungeons & Dragons 2e

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14876
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od Markus » 29. 7. 2021, 19:48

Prošel jsem si remaky klasických dobrodružství ze série "Original Adventures Reincarnated" od Goodman Games, a když jsem byl v tom, zadal jsem to všechno do databáze, protože to jsou legendy:

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? 1: Into the Borderlands
:arrow? 2: The Isle of Dread
:arrow? 3: Expedition to the Barrier Peaks
:arrow? 4: The Lost City
:arrow? 5: Castle Amber

Všechny ty knihy obsahují naskenovaný reprint (nebo dva) původního starého modulu a potom nový remake a rozšíření pro pátou edici. Zajímalo mě, jak se to vlastně liší, tak jsem to trochu zkoumal...

Všechny ty rozšíření vypadají zajímavě a je tam spousta nového obsahu. Všechny ty staré moduly měly většinou jen 30 stránek. Jsou to sice legendy, ale když je čtu, tak mi často připadají dost strohé – je to dost minimalistický, suchý zápis místností, a nikoli v tom dobrém OSR smyslu, kdy se používají jen zajímavá klíčová slova. Ne, tohle je minimalistický zápis v tom duchu, že jsou vyjmenovány nestvůry, překážky a poklady, ale nemá to žádnou "atmosféru" (žádnou "color") ani charakter navíc (jak se tvorové chovají, jak vypadají? ví něco?). Prostě tyhle staré moduly jsou vlastně jen věci rozmístěné do místností, s popisem se nikdo moc neštval. Jak asi víte, pokud jste některý z nich četli.

Konverze pro pátou edici kromě samotné konverze všechno přepisuje do "moderních" standardů. Takže dostanete boxed text s nějakým atmosférickým popisem. Příšery a NPC dostaly jména a chování, většinou mají i námět, jak se chovat, nebo jsou tam náměty, jak místnost dál rozehrát. Je to pátá edice + Goodman Games, takže je to dost ukecané, ale v mezích snesitelnosti (vesměs relevantní hratelný obsah, ne nesmyslná vata). Když jsem se rozhodoval mezi suchou strohostí (a sazbou) původních modulů a ukecanou podrobností těch nových, volil bych nakonec ty nové.

Potěšilo mě, že obsahově jsou ty předělané lokace identické i v páté edici: zůstaly například identické poklady a magické předměty, včetně cen ve zlaťácích, takže i remake se dá použít k "xp for gold". Někde se ale změnily počty nestvůr v místnostech. Není to jen kvůli hernímu balancu v páté edici (ale i to je důvod), ale taky proto, že tehdejší dobrodružství počítala se skupinami o 10+ postavách a henchmanech, což prostě dneska nikdo nedělá. Dnešní standard je 4–6 bez henchmanů a dobrodružství jsou tomu přizpůsobená.

Jinak mají velmi příjemný oldschoolový feeling – přestože používají pravidla 5e, pořád je to např. stará dobrá Keep on the Bordelands, jen trochu detailnější a ukecanější. (Včetně úvodu do oldchoolového hraní, který lidem s braindamage z 5e vysvětluje, jaké návyky mají odložit.)

Nejvíc mě ale zajímal ten přidaný obsah. Předně – je ho fakt hodně, v některých modulech víc než v jiných. Třeba Into the Bordelands je především sloučení dvou modulů do jednoho a nový obsah je propojuje (přidává spojnice mezi dungeony, rozmisťuje nová setkání a lokace do mapy). Zatímco dobrodružství, která v originále obsahovala prázdná místa (Isle od Dread, Lost City, Castle Amber...) jsou komplex dokončená a rozšířená – Lost City rozrostlo skoro k nepoznání na regulérní megadungeon. Podrobně jsem to nezkoumal, ale co můžu soudit, ty rozšířené pasáže jsou zajímavé a vhodně doplňují ducha dobrodružství (většinou vycházejí z toho, co už tam bylo). Ostatně, dělali to ostřílení autoři od Goodmana, takže by to neměl být průšvih.

Celkově se mi to moc líbí. Kdybych to hrál, budu hrát jednoznačně ty remaky . Jediné, co mě štve, je skutečnost, že ty remaky mají statistiky jenom pro pátou edici (ve které odmítám hrát), nikoli pro staré D&D. Takže mě asi čeká bizarní scénář, že někdo zkonvertoval dobrodružství do 5e a já ho pak zase zkonvertuju zpátky do Basicu. Ce'st la vie.

Nicméně pro hráče 5e, kteří si chtějí vyzkoušet oldschool, ale bez starých pravidel, silně doporučuju!

Ulovil jsem z Fantasyobchodu tyhle dva kousky, všechno ostatní už bylo vyprodáno. :( (Což je ale možná dobře pro moji peněženku.)
IMG_0541.jpg

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3654
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Stařičká dobrodružství pro (A)D&D

Příspěvek od ShadoWWW » 29. 7. 2021, 20:53

Jako šestka brzy vyjde Elemental Evil.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host