DnD 5E

Diskuze o d20 a rodině Dungeons and Dragons, nejhranějších RPG současnosti.
Odpovědět
Log 1=0
Příspěvky: 185
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 » 5. 1. 2018, 20:24

"Není to pak trošku o trochu víc demotivující? Neříká mi to nic nedělej, když se ti nechce, potahaj to spoluhráči?"
No, je to jedno poselství, které z toho můžeš vyčíst. Taky z toho můžeš vyčíst:
Jste tým, jste na jedné lodi, máte spolupracovat, a ne se předhánět.

Pokud nechám všechno na spoluhráčích, tak přijdu o spotlight. O svoje světla lamp. To mi přijde jako mnohem cennější komodita než expy. Protože na sezení chodím hrát, ne si zvyšovat číslo na charakterníku. K čemu mi jsou expy? Abych dostal nový level. K čemu mi je nový level? Abych měl schopnosti a bonusy. K čemu potřebuji schopnosti a bonusy? Abych dělal cool věci. Pokud nechci dělat cool věci, tak mě k tomu nějaké expy nebudou moc motivovat. A pokud chci, tak se o to budu snažit i bez nich.

Takže většina hráčů to nepotřebuje, vlastně všichni krom příležitostných hráčů a nakopávačů zadelí, na příležitostného hráče to stejně nebude fungovat, a nakopávač zadelí bude oscilovat mezi těmito polohami, přičemž účinné to bude akorát v poloze potřebuju-expy-abych-mohl-nakopávat-zadele-tak-budu-dělat-jiné-věci-abych-je-dostal, což ho akorát otráví.

Záměrně nechávám stranou situaci, kdy hráči chtějí expy, levely, a schopnosti, aby s nimi mohl machrovat před ostatními, kdy by to bylo skutečně silně demotivující. Nechávám ji stranou, protože na sezení chodím hrát hru, ne si poměřovat ču**ky, s prominutím. Tím nechci říct, že to tak děláte, ale pak se není třeba bát nějaké demotivace. A pokud si náhodou při hře poměřujete, tak, no... Tak si hrajte jak vás baví, to je vaše věc, ale já bych k vám do družiny nechtěl.

Fritz:
V H&S Dungeoncrawlu to dává smysl, protože expy jsou vlastně součást pokladu. A poklad k tomuhle žánru patří. Jinde to je systémově přežitek (obzvláště ty obrovská numera, celé by se to dalo podělit 25 a nic by se nestalo (OK, některé drobnosti by se asi blbě rozdělovaly)). Ale celkem chápu, že se to drží. Měl jsi jako malý (nebo i teď) adventní kalendáře?

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 12374
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od Pieta » 5. 1. 2018, 22:14

A pamětníci hovoří o tom, že už v dobách, kdy XP byly za vysvobozené poklady a téměř nic jiného, stávalo se, že spoludružiníci na nižších úrovních dostávali větší podíl pokladu k zachránění, protože to potřebovali víc.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2494
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 5. 1. 2018, 23:15

Paul píše:V místnosti byla skupina obřích pavouků, celkem 500 zkušeností za všechny. Hráči nakoukli dovnitř a vida pavouky, zase zavřeli. Jednoho z hráčů pak napadlo hodit dovnitř pochodeň- pro všechny případy; nebyli si jistí, jestli ty dveře nějak z chovatelů neotevře a on nebudou mít nepřítele v zádech. Jak myslel, tak i udělal. Vzal pochodeň a hodil ji dovnitř s úmyslem zapálit podestýlku a pavoučí vajíčka ležící na podlaze ve velkých smotcích. Byl úspěšný- oheň se rozhořel. Potom usoudil, že zcela jistě by měli pavouci uvnitř shořet- neumí si otevřít a jiný východ z místnosti není. 500 zkušenstí je na 2. úrovni docela dost a další hráči mu to nechtěli uznat. Jak byste jednali vy na mém místě PJ?
Záleží, jak moc pravidlově to chceš vyhodnocovat. Většina skupin dává přednost plynulé hře, ve které klidně zanedbá nějaké to pravidlo ve prospěch plynulosti, pokud to fikčně dává smysl. Je dobré si uvědomit, že každé vyhodnocení herního mechanismu nabourává nejen plynulost, ale i pozornost a zaujetí hráčů do děje.

Jinými slovy, já bych to klidně nechal projít bez mechanického vyhodnocování.

Pokud bys to chtěl brát striktně pravidlově (a někteří hráči tomu dávají přednost), pak by se to odehrálo následovně:

Když postavy přichází ke dveřím, záleží, jestli se snaží jít potichu a nenápadně (používají dovednost Nenápadnost). Pokud šly nenápadně (a hodily si), pak při prvním otevírání dveří porovnáš jejich hody s pasivní Moudrostí (Vnímáním) pavouků. V tomto případě bych volil skupinové ověření, tedy pokud aspoň polovina postav z družiny v hodu uspěla (tj. aspoň dohodily jejich pasivku), pak bych to bral, že pavouky překvapily. Pokud postavy přes dveře naslouchaly (házely si na Vnímání), mohou ještě před otevřením odhalit, že je něco nebo někdo za nimi a nebudou po otevření dveří pavouky překvapeny (pokud někdo z nich přehodil pasivní Obratnost (Nenápadnost) pavouků; nebo to můžeš udělat skupinově jako v předchozím případě).

a) V tuto chvíli, tedy při prvním otevření dveří, může dojít k hodu na iniciativu a boji s tím, že pokud družina pavouky překvapila a sama překvapena není, pavouci budou v 1. kole překvapení. Pokud je postava i pavouci překvapeni, pak se vzájemně překvapení vyruší a jede se klasicky dle iniciativy. Pokud jsou postavy překvapeny, ale pavouci ne, pak se nejspíš na postavy připravili a už při prvním otevření na ně zaútočí (a postavy budou první kolo boje překvapeny). Pokud jsou jen pavouci překvapeni, určitě hráč bude moci dveře zabouchnout (stihne to před pavouky). Popřípadě bude moci zabouchnout dveře ve chvíli, kdy nebude překvapen a dojde na něj řada v iniciativě.

b) Pokud to vezmeš méně mechanicky (kvůli plynulosti), tak můžeš hráče nechat dveře zabouchnout. Pokud ale hráč s pochodní otevře dveře podruhé, pak pavouci už jistě nebudou překvapeni a ve chvíli, kdy hráč otevře dveře (a ještě před tím, než hodí dovnitř pochodeň), dojde k začátku boje a hodu na iniciativu. (I postavy už v tuto chvíli vědí, že jsou za dveřmi pavučiny a nejspíš i pavouci, takže nebudou překvapeny.) Hráč může dovnitř hodit pochodeň ve chvíli, kdy na něj dojde řada (nebo může udělat něco jiného).

Jak vidíš, pro tu situaci existují minimálně tři stupně složitosti mechanického vyhodnocení a je jen na herní skupině, jak moc dává přednost plynulému odehrávání, nebo mechanickému vyhodnocování.

Podobně je to i s body zkušeností. DnD 5E radí buď používat systém milníků, nebo dávat zkušenosti skupinově (pro každého stejně). Z důvodů, jež tu už padly. Já mám nejraději milníky, protože hráči nemají tendenci vymlacovat jeskyně do posledního přeživšího nepřítele. Dávat zkušenosti jednotlivě "za zásluhy" je dost old-school a 5E to moc nedoporučuje, ale je to na každé skupině, jak si to udělá. Jen jako PJ si zjisti (třeba v anonymní anketě na lístečky), že to tak vyhovuje ideálně celé skupině.

EDIT: Osobně taky dost pochybuji, že by pavouci v té místnosti neměli svou únikovou cestu do doupěte. Třeba nějakou puklinu ve skále, která není dostupná pro hráčské postavy jako humanoidy (je to pro ně jen škvíra). Dá se spíš předpokládat, že ta místnost by sloužila jen jako loviště.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
Selhan
Příspěvky: 49
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: New Crobuzon

Re: DnD 5E

Příspěvek od Selhan » 6. 1. 2018, 10:51

Paul píše:
5. 1. 2018, 18:33
Není to pak trošku o trochu víc demotivující? Neříká mi to nic nedělej, když se ti nechce, potahaj to spoluhráči?
Jestli hraješ s lidma, které ta hra nebaví, tak je to problém mnohem horší a touhle povrchní drobností ho nevyřešíš. Jestli hraješ s normálními hráči, tak přece nejde jen o expy, v prvé řadě je tady zábava, ne?
Fritzs píše:
5. 1. 2018, 18:38
A může mi někdo vysvětlit proč jsou v 5E pořád expy?
Protože ten pocit "odměny" je silná věc - a vzhledem k naprosté inflaci peněz jsou v 5e XPčka jediný systém, jak jej hráčům dopřávat. A není to jen, že to hráčům dělá radost, je to i fajn pomůcka pro GMa, jak směřovat hru - já kupříkladu vedu kampaň, která je spíš o objevování, a ne zas tak moc o vraždění. Takže třeba za potvory dávám XPček míň, ale za objevení nové lokace nebo tak docela hodně. A nejen, že tu hru pak hráči hrají spíš tak, jak já chci, ale ještě se u toho radují.
(To podsouvání toho "jak to hrát" tam mám víc, tohle by asi nebylo samospásné - ale pomáhá to.)
And in that very moment, away behind in some courtyard of the City, a cock crowed. Shrill and clear he crowed, recking nothing of wizardry or war, welcoming only the morning that in the sky far above the shadows of death was coming with the dawn.

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 484
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul » 6. 1. 2018, 15:45

ShadoWWW píše:
5. 1. 2018, 23:15
EDIT: Osobně taky dost pochybuji, že by pavouci v té místnosti neměli svou únikovou cestu do doupěte. Třeba nějakou puklinu ve skále, která není dostupná pro hráčské postavy jako humanoidy (je to pro ně jen škvíra). Dá se spíš předpokládat, že ta místnost by sloužila jen jako loviště.
Byla to pěstírna. Proto ty dveře a žádná úniková cesta.
Pauloviny:
Igor (AW)/Frederik (KaM)/Hagen(Hrstka SW)/PJ D&D 5e (offline)

Log 1=0
Příspěvky: 185
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 » 18. 1. 2018, 00:25

"Já to řešil tak, že když jsme začínali, řekl jsem hráčům, ať si neberou stejná povolání, ale aT´si vezmou různá, ře se to hodí. "
Moje sbírka černokněžníků, ve které je jeden metač ohnivých koulí (patron běs), jeden léčitel (patron nebešťan), jeden podpůrný člen (patron arcivíla), jeden bijec nablízko (patron čepel uřknutí), jeden tuhý průzkumník hrobek (patron neumírající) a nejspíš bude někdo na pasti (patron havraní královna), až ho dodělám, s tebou nesouhlasí.

Jasně, je to spíš taková zajímavost, možná i machrování, rozhodně dost specifická věc. Ale fakt bych někdy tu grupu chtěl vidět v akci.

Uživatelský avatar
Paul
Příspěvky: 484
Registrován: 31. 8. 2017, 10:19

Re: DnD 5E

Příspěvek od Paul » 18. 1. 2018, 19:28

Fungovalo to dobře. Začátkem byl myšlen úplný začátek, ten před čtyřmi a půl lety- to jsem ještě hráli DrD2. $D

Ale fungovalo to fakt dobře...
Pauloviny:
Igor (AW)/Frederik (KaM)/Hagen(Hrstka SW)/PJ D&D 5e (offline)

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2494
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 1. 2018, 21:35

odtud
Log 1=0 píše:Jenže kdybych tohle chtěl řešit, tak zvažuju nějaké 1k10 či 2k10 hacky, a nebrblám na čísla, protože to se týká potom i DC a můžu být tam kde jsem byl.
Pokud chceš snížit význam kostek, tak lepší je snížit Cílové číslo (Stupeň obtížnosti / Obranné číslo). 2k10 (respektive 2kX) má tu nevýhodu, že s přibývající úrovní s lineárním zvyšováním bonusu, v 5E konkrétně zdatnostního bonusu, se snižuje význam toho zvýšení, jak jsem o tom psal zde.

Pro 2k10 bys musel předělat lineární zvyšování bonusu na logaritmické (jako to má DrD+), abys zachoval význam toho bonusu. Ale to taky není nijak elegantní.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 8099
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: DnD 5E

Příspěvek od York » 18. 1. 2018, 21:44

ShadoWWW píše:
18. 1. 2018, 21:35
Pokud chceš snížit význam kostek, tak lepší je snížit Cílové číslo (Stupeň obtížnosti / Obranné číslo).
Tím význam kostky nesnížíš, tím pouze plošně zvýšíš šance na úspěch.

ShadoWWW píše:
18. 1. 2018, 21:35
2k10 (respektive 2kX) má tu nevýhodu, že s přibývající úrovní s lineárním zvyšováním bonusu, v 5E konkrétně zdatnostního bonusu, se snižuje význam toho zvýšení, jak jsem o tom psal zde.
Tohle je pravda jen v té dvojce, kde je fixní DCčko. V DnD 5e jsou sice DCčka pevná, ale s na vyšší úrovni budeš zřejmě potkávat těžší překážky, takže ve skutečnosti rostou.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2494
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 18. 1. 2018, 22:35

Tím význam kostky nesnížíš, tím pouze plošně zvýšíš šance na úspěch.
Což jsou ale právě spojené nádoby. Protože je to právě kostka, co při hodu na úspěch je rozhodčím úspěchu. Když to vezmu jako extrémní situaci, pak když při opravě k hodu +3 snížíš DC 4, tak kostka nemá žádný dopad na výsledek a celý úspěch je dán tvými předpoklady (vlastnostmi, dovednostmi a zvláštními schopnostmi).
Tohle je pravda jen v té dvojce, kde je fixní DCčko. V DnD 5e jsou sice DCčka pevná, ale s na vyšší úrovni budeš zřejmě potkávat těžší překážky, takže ve skutečnosti rostou.
DC zůstává stejné na všech úrovních, to je to podstatné. Zvyšuje se ti pst úspěchu, případně dokážeš překonávat i těžší překážky (což je podstata levelování, jinak by tam nemuselo být). Ale nemusíš. Klidně se družina může rozhodnout překonávat stále stejné překážky.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Log 1=0
Příspěvky: 185
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 » 18. 1. 2018, 23:08

ShadoWWW píše:
18. 1. 2018, 22:35
Tohle je pravda jen v té dvojce, kde je fixní DCčko. V DnD 5e jsou sice DCčka pevná, ale s na vyšší úrovni budeš zřejmě potkávat těžší překážky, takže ve skutečnosti rostou.
DC zůstává stejné na všech úrovních, to je to podstatné. Zvyšuje se ti pst úspěchu, případně dokážeš překonávat i těžší překážky (což je podstata levelování, jinak by tam nemuselo být). Ale nemusíš. Klidně se družina může rozhodnout překonávat stále stejné překážky.
Pokud má být hod napínavý, ale ne zoufalý, tak mi přijde rozsah 7-15 na kostce rozumný, a tam mají +1 ještě větší váhu. Pokud půjdu mimo, tak se věci stanou natolik snadnými, že na té +1 už nikomu až tak nesejde i s k20, řekl bych.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7105
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 31. 1. 2018, 11:42

Jak se řeší ten Disarm? Nemůžu nikde v pravidlech najít, co musím udělat, když mi někdo vyrazí zbraň. Musím na zvednutí obětovat pohyb, nebo si hodit na sebrání, nebo jak?

Log 1=0
Příspěvky: 185
Registrován: 20. 7. 2017, 13:06

Re: DnD 5E

Příspěvek od Log 1=0 » 1. 2. 2018, 00:30

Ne nemusíš, prostě ji zvedneš. Samozřejmě pokud tě soupeř neodtlačil stranou, nezvedl ji jeho parťák...
Jako jo, z realistického hlediska je to blbost, a dost to snižuje účinnost tohohle zajímavého manévru.
Ale tohle je zrovna věc, která je dost o stylu. Když se osekávají hápéčka tak je to vysloveně o ničem. Když je to celé pojato zajímavěji, tak se to najednou vyplatí, protože můžeš za kolo bez akce interagovat jen s jednou věcí. V sekvenci útok-útok-útok-útok je to zahození jednoho svého útoku. Pokud to je pojato stylem "vyrazím zbraň a pak mu shodím svícen na hlavu, a ještě mám druhý útok" tak protivník musí pořešit svícen a zbraň už musí seberat za akci. A každá ztracená akce dost bolí.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 7105
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: DnD 5E

Příspěvek od eerieBaatezu » 1. 2. 2018, 09:45

To mi přijde dost divný. Když obětuju akci na vyražení, tak by měl nepřítel zase obětovat něco na sebrání. Nějakej svícen s tím nemá co dělat. Minimálně nějakej hod by to chtělo, aby to nebylo automatický, když už nemusí obětovat celej move.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 2494
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: DnD 5E

Příspěvek od ShadoWWW » 1. 2. 2018, 11:51

V rámci základních pravidel umí odzbrojit protivníka jen bojovník Taktik v rámci svého manévru Odzbrojující útok. Průvodce Pána jeskyně ale v rámci 9. kapitoly a části Možnosti akcí (překl. str. 271) nabízí i volitelná pravidla pro další akce, mimo jiné právě akci Odzbrojení, kterou pak může používat každý.

Platí, co psal Log, ale důležité je, že když protivníka odzbrojíš (upustí držený předmět na zem), tak pokud máš volnou ruku, můžeš mu ten předmět rovnou vzít v rámci té "volné půlakce" (fikčně by to bylo asi tak, že v rámci svého nacvičeného manévru mu vyrazíš zbraň a ještě v letu ji chytneš). Pokud nemáš volnou ruku, tak ji můžeš v rámci té půlakce odkopnout (tady klidně můžeš použít nějaké domácí pravidlo, např. že to odkopneš o 1k4 sáhů). Případně to může odkopnout nebo vzít nějaký tvůj spojenec, co je vedle nepřítele a jede v iniciativě před ním.

Na zbraně je to sice účinné, ale ještě účinnější je to na vyrážení sesílacích ohniskových předmětů (berla, koule, hůlka, svatý symbol aj.). Když se to povede, tak postižený cíl pak nemůže sesílat kouzla, aniž by měl všechny surovinové složky, což obvykle nemá (proto má ten předmět).

IMHO je ale dobře, že je to bojovníkova zvláštní schopnost, protože je to mocné. Navíc kouzelník na to má kouzlo rozkaz.
Lidi, co RPG skutečně rozuměli, tohle fórum už dávno opustili.

Odpovědět

Zpět na „Dungeons and Dragons a d20“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host