Shab-al-Hiri Roach

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Alef0 » 30. 10. 2009, 11:45

Obrázek

* anotácia
* video trailer
* odkaz na voľne dostupnú verziu (plná verzia je prepracovaná a má dvojnásobný rozsah)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5057
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Bifi » 30. 10. 2009, 12:13

Mám to doma už asi 2 roky ale furt sa nikto nevie nájsť - darmo, na hru z prostredia univerzitných profesorov asi musíte mať nejaký background...
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Alef0 » 30. 10. 2009, 12:23

Osobne neviem, čo si mám o tejto hre myslieť.

Fet. Génius. Akadémia. Úlet. Všetko dohromady. This is a serious game. Nie, to sú akademici, ktorí vyfajčili zborník analyzujúci Lovecraftovo dielo.

Hra podľa mňa balansuje na hrane strašného strašného ,,insiderského" humoru, lenže len málokto to môže pochopiť. Už len idea ,,zjedzte chrobáka" (švába, bzdochy, či čo to je) je úchylnosť, na druhej strane je to jadrom závažnej premisy: do akej miery pôjdete za svojou prestížou? I vtedy, ak obetujete ľudstvo? Čo ak je Chrobák metaforou atómovej bomby, dynamitu, či podobných nebezpečných vynálezov?

Cieľ tejto hry je prostý: vyhrať. Teda získať čo najviac bodov reputácie, lenže na konci nebyť v Chrobákovej moci.

Hra je samozrejme jednorazová, bez rozprávača, ale zato s kartami. Má pevnú danú štruktúru točiacu sa okolo šiestich udalostí zimného semestra (zasadnutie obce, kolégium rektora, stretnutie senátu, futbal pri príležitosti stretnutia absolventov, fakultné výjazdové zasadnutie, helloweenovský ples). Každá z udalostí má v sebe vymenovaných niekoľko NPC, ktoré je nutné použiť - či už ako protivníkov alebo ako spriatelené bytosti. Posledným bodom rigidnosti je presné definovanie počiatočných vzťahov medzi postavami hráčov: s jednou postavou máte mimoriadne dobrý vzťah a s jednou mimoriadne zlý.

Vyhodnotenie konfliktov je prosté: hodíte si kockami, a kto má vyšší hod vyhráva. Hlavným cieľom vyhodnotenia je získať reputáciu. Stavíte niekoľko svojich bodov, súper staví svoje, a kto vyhrá, získava toľko bodov, koľko stavil.

Veselé je, že čím vyššiu akademickú pozíciu zastávate, tým vyššiu kocky pre konflikty týkajúce sa moci, vplyvu, povesti používate. Pre praktické veci bežného života však platí presne opačná zásada.

Chrobák v hlave (ehm) však dramaticky posúva vyhodnotenie: k hodu si môžete pripočítať d12. Ak poslúchate Chrobákov príkaz, získavate ďalšiu d12. To presne reflektuje moc, ktorú získate s prehltnutím vášho miláčika -- lenže na konci hry sa vám to môže vypomstiť.

Rozprávanie je okrem pevne danej štruktúry ovplyvňované kartami. Pred začiatkom každej udalosti si hráči potiahnu jednu kartu, ktorá im dáva buď príležitosť alebo príkaz (ak sú pod nadvládou Chrobáka). Obe veci naznačujú / prikazujú, čo by ste mali v hre urobiť.

Príležitosti sú skôr pozitívne: získaj reputáciu; vyvolaj konflikt s vybraným hráčom. Na druhej strane, príkazy pochádzajú od Chrobáka (máte ho predsa v hlave!), a v podstate máte povinnosť ich vykonať. (Ak to spravíte, získate d12! Ak nie, musíte obetovať jednu črtu osobnosti. Jedinou možnosťou, ako sa príkazu vyhnúť, je strašne sa opiť -- výmenou za stratu povesti). Niektoré príkazy sú dramaticky výhodné a niektoré vás rovno zruinujú. Chrobák si však ešte neuvedomuje, že už nie je 2000 p. n. l, a že anglickí profesori nie sú sumerskí králi.
GU UD: Dance, lowly maggot
ZÚ IGIXŠÈ LI LI: Laugh with joy; for you are in the presence of your master.
NÍZU PA NAMKÚRRE LÁ: May it never be that this person is raised up – humiliate and mock it.
Rozprávačské právomoci sú veľmi voľné: striedavo rámujú scény, môžu si zavádzať ľubovoľné NPC, ale musia do scény zakomponovať NPC uvedené pri scéne a inak neplatia žiadne obmedzenia.

Podľa skúseností z hier sa dosť predpokladá súťaživé hranie, ktosi dokonca spomínal, že pri kooperatívnom hraní sa hra rozpadá. Ale to nie je nič čudné, akademici musia kopať za seba! A víťazom je ten, kto má najväčšiu reputáciu.

Na jednej strane ma to láka, ale na druhej strane mám pocit, že to chce hráčov, ktorí majú ten akademický background plus ten spoločný zmysel pre humor, kde dokážete pochopiť, že Lovecraft bol vlastne najlepší komik prelomu storočí.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10063
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Markus » 30. 10. 2009, 17:41

Hrál jsem a dokonce jsem na tu hru kdysi chtěl napsal recenzi, ale nakonec z toho nějak sešlo. Dneska už si nemůžu za boha vybavit, jak bych ji asi měl hodnotit...

To sezení se odehrálo asi před dvěma (?) lety, matně si ho vybavuju. U Shab-al-Hiri jsem se bavil - Mám rád náhodné generování prvků, ze kterých mám po tom složit scénu nebo smysluplný příběh, takže jsem asi ideální cílová skupina. Přesto mě k té hře nic netáhne zpět a netoužím si ji zahrát znovu... což je asi veskrze negativní hodnocení, že?

Nevím, nevím... koncept hry je úžasný. Tahání kartiček s příkazy od švába, i samotné provedení pravidel a herních prvků jsou bombastické. Přesto mi to srdce netrhá. Házím vinu na prostředí, které se jice na první pohled cool, ale na druhou stranu je pro mě nepoužitelné až běda. Když si odmyslím zábavné mechaniky, je totiž Shab-al-Hiri o akademickém boji na půdě univerzity a stoupání v profesním žebříčku. A to mě nechává dosti vlažným. Typická ukázka indie hry, která je tak příliš tématicky specifická, až sama sobě škodí.

EDIT: Sakra, tohle můžu rovnou copy&paste jako hodnocení pod anotaci :)

EDIT: A indikátor rizika fraškovitosti ukazuje velmi, velmi vysoké hodnoty.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6865
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Bajo » 30. 10. 2009, 17:58

Vice mene souhlasim s markusem. Sice me osobne je prostredi vysokoskolskych profesoru docela sympaticke (tajne tusim, ze tak nakonec dopadnu :-P) trochu mi na tom nefunguje to, ze kdyby hraci chteli do hry vnest trochu tohoto backgroundu postaveneho na ruznych oborech, tak pokud se v danych oborech ostatni hraci nevyznaji, spousta veci vubec nevyzni (protoze je ostatni treba nepochopi), takze je to jako by si to dany hrac delal jen pro sebe a bez odezvy.
Fraskovitost je u tehle hry bezesporu rizikova.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Alef0
Příspěvky: 5832
Registrován: 7. 6. 2004, 10:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Shab-al-Hiri Roach

Příspěvek od Alef0 » 31. 10. 2009, 09:26

Indikátor fraškovitosti môže byť veľmi veľký, jednak preto, že už ,,jedenie chrobáka" je element na hranici totálnej absurdnosti (a pripomína mi niektoré výroky z Mexican Standoff). Navyše, čím odťažitejšie a neuchopiteľnejšie prostredie, tým väčšia šanca na úlety.

Markus, vy ste to hrali ako frašku alebo si už nepamätáš?
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host