Traveller

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Traveller

Příspěvek od Peekay »

ObrázekObrázekObrázek

:arrow? Anotace rodiny Traveller v Databázi RPG
První sci-fi RPG, které si získalo rozsáhlý ohlas. Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru je běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Výsledný dojem připomíná éru mořeplavby a zámořských objevů. Jste vy, vaše loď a širý vesmír.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Peekay »

Fanusikov Babylonu 5 iste potesi sprava, ze vysla prirucka Universe of Babylon 5, ktora sa venuje jednak tomuto fascinujucemu settingu vo vseobecnosti, ale aj ako v nom hrat Travellera.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1788
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Sammael »

VIzera to viac ako zaujimavo zacal som sa v nom vrtat a paci sa mi to. Este by som podotkol k Peekayovym slovam to ze hra ma aj vlastny setting pojednavajuci v dalekej buducnosti (3000 rokov po nas cca)kde vladne feudalna splolocnost tretej rise.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Peekay »

...a pre ludi, ktorych zaujima univerzum Travellera, ale nevyhovuje im celkom system tu mame dve zaujimave linky:
Kubasikov dokument (hlavne jeho prvu polovicu) vrelo odporucam aj ludom, ktori Sorcerera nepoznaju, ale maju zaujem o rychly orientacny uvod do settingu Travellera.
Naposledy upravil(a) Peekay dne 26. 3. 2009, 10:46, celkem upraveno 1 x.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Peekay »

Sammael píše:ze hra ma aj vlastny setting pojednavajuci v dalekej buducnosti (3000 rokov po nas cca)kde vladne feudalna splolocnost tretej rise.
Toto je jedno z velkych specifik povodneho Travellerovskeho settingu - ludia skolonizovali obrovsku cast galaxie (11,000 obyvanych svetov) a existuje centralizovana vlada (Third Imperium)... neexistuje vsak komunikacia nadsvetelnou rychlostou, a kazdy skok hyperpriestorom medzi planetami trva aspon tyzden. Informacie sa teda siria pomaly (iba tak rychlo, ako ich stihnu prevazat kurieri a obchodnici) a nasledkom toho je feudalizovana struktura Imperia s vysokou mierou lokalnej autonomie.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1788
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Sammael »

Skvely priestor pre kampan. Je to pecka na prvy pohlad uz pri citani wiki sa mi to pacilo bohuzial sa k materialom neviem nijako dostat.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Aljen »

Ta konverzia na Sorcerera mi vyrazila dych ... genialne ponatie Humanity pre Travellera
:clap:
Nebola to Edwardsova idea ako odpoved na fore?
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Peekay »

Aljen píše: Nebola to Edwardsova idea ako odpoved na fore?
Bola, je to vsetko dohladatelne v diskusiach, ktore su nalinkovane v tej hlavnej :)

(odporucam minimalne prebehnut, pada tam vela zaujimavych veci)
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17337
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Pokračujme v přednáškách z historie RPG!

Obrázek

Traveller (Classic)

:arrow? Anotace v Databázi
První sci-fi RPG, které si získalo rozsáhlý ohlas. Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Výsledný dojem připomíná éru mořeplavby a zámořských objevů. Jste vy, vaše loď a širý vesmír.

Vesmír je obývaný především lidmi, ale i androidy a některými mimozemskými rasami. Existují rozsáhlé říše, ale každá planeta je jiná a má vlastní správu. Hráči pro své postavy volí kariéru a potom ji během tvorby provedou několika lety služby u vojenského nebo obchodního loďstva, při kterých postava získá dovednosti – Traveller je dokonce slavný tím, že postava vám může už během tvorby umřít! Postavy jsou definované dovednostmi (jde o první velký dovednostní systém), ale v průběhu hry už se dál nezlepšují. Hra se vyznačovala i velice podrobnými pravidly lodí a mezihvězdného cestování, která někdy mohly připomínat domácí úkol z matematiky.

První vydání vyšlo jako krabice obsahující tři sešity (Book 1: Characters and Combat, Book 2: Starships, Book 3: Worlds and Adventures). Záhy pro hru začaly vycházet doplňující knihy pravidel („Books“, celkem 8), volitelná rozšíření pro konkrétní typy postav („Supplements“), zvláštní rozšíření („Special Supplements“) a taky spousta dobrodružství („Adventures“, „Double Adventures“, „Modules“ a „Alien Modules“).

Původní krabici Traveller (1977) nahradila krabice Traveller Deluxe Edition (1981) a tu později kniha The Traveller Book (1982). Ve všech případech jde o stejná pravidla (obsah „Books“ 1–3), jen lehce revidovaná a prezentovaná v aktualizovaném formátu a doplněná např. o mapu nebo ukázkové dobrodružství.

Hra má dlouhou publikační historii. Po deseti letech vyšla druhá edice nazvaná MegaTraveller (1987). Celkem následovalo zhruba ještě deset dalších edic, pod různými názvy.

Obrázek

MegaTraveller

:arrow? Anotace v Databázi
MegaTraveller je druhá edice slavné hard sci-fi hry, navazující na první edici Traveller (Classic). Představuje budoucnost lidstva, ve které je cestování po vesmíru běžné, ale neexistují sítě ani okamžitá komunikace a informace se šíří jenom tak rychle, jak létají lodě – přičemž cesty trvají týdny, měsíce, někdy i roky. Hráči představují posádky vesmírných lodí, které bývaly členy námořnictva, průzkumných sborů nebo kupeckých flotil.

Druhá edice je celkovou revizí po 10 letech od vydání původní hry. Největší inovací je nový „systém vyhodnocování činností“, který se stal jednou z prvních jednotných vyhodnocovacích mechanik v RPG hrách vůbec. Jinak jsou pravidla velice podobná. MegaTraveller však byl tristně neotestovaný a plný tiskových chyb – první vydání si vyžádalo 30stránková errata.

MegaTraveller především posouvá reálie světa v čase dopředu. Zatímco původní svět popisoval jednotné, nehybné Impérium, kde dobrodružství bylo k nalezení leda na divokém pohraničí, v MegaTravelleru byl císař zavražděn při atentátu a Impérium bylo uvrženo do občanské války. Tahle změna byla kontroverzní – jednak někteří hráči těžce nesli rozpad svého oblíbeného světa, jednak sami vydavatelé nezvládli občanskou válku vhodně rozvinout v dalších rozšířeních. I to přispělo k tomu, že v dobách této edice byl Traveller sesazen z pozice nejhranější sci-fi hry.

Relativně brzy tak vyšla třetí edice, nazvaná Traveller: the New Era (1993).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17337
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

O původním Travelleru a jeho ukázkové kampani The Traveller Adventure jsme se bavili v 17. epizodě Dinosauria.


Obrázek


Posílám to duálně i do téhle diskuze, jednak ať je to prolinkované z příslušné diskuze, jednak kdybychom se chtěli začít bavit o Travelleru (což bysme mohli).
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 735
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: Traveller

Příspěvek od Vandalicus »

az bude dalsi lockdown, tak tohle je moje game of choice :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17337
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

Moje (tříhvězdičková) rychlorecenze na The Traveller Adventure.
Vyhlášená kampaň pro Traveller s odstupem čtyřiceti let prozrazuje své stáří – je mnohde zastaralá (ukecanost, mnohdy triviální detaily, railroad..), ale přesto nabitá dobrými materiály a nápady. Člověk chápe, proč je vyhlášená a proč musela být na začátku 80. let milovaná.

The Traveller Adventure je (první) ukázková kampaň pro Traveller. Snaží se ukázat, jak si autoři představovali hraní téhle hard sci-fi hry – jako jakýsi "kupecký simulátor" nebo "spacecrawl", kde hru tvoří série volně propojených menších dobrodružství, zakázek, setkání, to všechno na pozadí hexové mapy a víceméně volného pohybu po vesmíru. Je to pokus o jakýsi "příběhový sandbox", který kombinuje volnost s uspokojivým příběhem.

Kniha je plná materiálů: hexová mapka hvězdného sektoru s 21 světy popsanými tak jedním až dvěma odstavci. Trocha historie, pozadí a obecného ladění do zapadlého pohraničí, kde se okraje Impéria setkávají se sousedními říšemi. Nová hráčská rasa psovitých Vargrů a pravidla pro tvorbu takových postav. Do toho asi 12 větších a menších dobrodružství odehrávajících se na různých planetách, které vesměs navazují jedno na druhé, ale s trochou snahy se dají různě zaměňovat nebo prokládat jinými epizodkami. Do toho kolem 15 drobnějších "zakázek", setkání atd. To celé zasazené do struktury, kdy hráči dostanou vlastní loď (krásně popsanou, včetně plánku), ale ze začátku jsou slabým motorem omezeni jen na pár planet (chytře udělaná tutorialová fáze), než v jedné misi získají vylepšení palivových nádrží a otevře se jim celý sektor. Tou dobou už jsou zaháčkovaní do dvou konspirací, které je postupně protáhnou po různých planetách a vyvrcholí závěrečným velkým střetnutím.

Představa takovéhleho "spacecrawlu", kde kombinujete navazující příběhová dobrodružství s drobnějšími zakázkami a setkáními je strašně lákavá. Ne vždy se ji ale daří naplnit – kampaň sice tvoří 12 různě kombinovatelných dobrodružství, ale v konečném důsledku jsou to všechno brutální railroady, ve kterých hráči většinou nemají moc co dělat, než se kochat výhledem. Předepisují jasný průběh děje, ve kterém se většinou objeví tak jedna dvě skutečně interaktivní situace na sezení: třeba závěrečná vloupačka do muzea s krásnou mapkou, rozpisem "pokladů", pohybem a reakcemi nočního hlídače atd. Jenomže tomu vždy předchází několikahodinová sekvence, kdy je potřeba, aby hráči dělali přesně to, co se od nich očekává, jinak se "příběh" zhroutí. V zásadě ta dobrodružství prostě nemůžou fungovat.

A tak zbývá udělat to, co se u takovýchhle dobrodružství tradičně dělá: nebrat ho doslova. Příběhem se volně inspirovat, ale reálně se nesnažit vážně ho odehrát (protože jinak to hrát nejde). Spíš si z něj vyzobat zajímavé postavy, lokace, mapky a jiné materiály a odehrát si to po svém. A v tomhle je The Traveller Adventure super, protože kromě nehratelných railroadů máte u každého dobrodružství taky zajímavý popis planety, jejich odlišností a zákonitostí, často mapku a různé minihry, to všechno velice prakticky orientované na hraní za posádku kupecké lodi – text odpovídá na otázky jako Co se tu dá sehnat za náklad? Co nás tu jako kupce čeká? Jaké daně a poplatky musíme platit? Kde se můžeme ubytovat a užít si zábavu atd? Na těch 160stránkách se materiálů do hry dá vykrást dost.

Souhrn: The Traveller Adventure je pokus o "příběhový sandbox", který kombinuje nehratelné railroady s užitečnými a nápaditými podklady pro hraní v jednom hvězdném sektoru. Často jsou velmi povedené a inspirativní. Bohužel je nutné je vypreparovat z toho railroadového příběhu a ze strašně hutného a zastaralého textu. Je tu spousta zajímavých věcí? Rozhodně ano. Stojí vám za to je z toho preparovat? Spíš ne.

Čestnou zmínku zaslouží dobrodružství Zilan Wine, které je celé o tom, jak se při rutinním pokusu o export vína zapletete do byrokratického systému a strávíte 14 dní obíháním úřadů a shánění podpisů. Je satirické, překvapivé a geniální. Je to regulérní úředníkcrawl se 47 popsanými úředníky a regulérními "minihrami" ohledně snahy získat z nich potřebné informace. Stojí za vykradení a zahrání samo o sobě myslím to zcela vážně. (Ne nadarmo se taky objevilo i v jiných knihách – dokonce i sem bylo zakomponováno jako reprint staršího dobrodružství z nějakého časopisu.)

Solidní produkt. Ve své době skvělý, dnes zastaralý, ale pořád má své kouzlo.

A já mám chuť sehnat nějaký novější, líp realizovaný spacecrawl.

Víc v 17. epizodě našeho podcastu
Tak co, podaří se mi ustanovit termín spacecrawl? 8)
MarkyParky
Příspěvky: 13341
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Traveller

Příspěvek od MarkyParky »

Markus píše: Tak co, podaří se mi ustanovit termín spacecrawl? 8)
Nope, tohle je pořad hexcrawl, jen ve vesmíru.

Spacecrawl ti uznám až když cestování bude opravdu pracovat s 3D polohou objektů ve vesmíru (byť ten nápad s omezenými skoky na začátku kariéry je super).

Ale zároveň až ho vynalezneš, určitě si ho budu chtít zahrát. Fakt jsi ve mě vyvolal chuť zahrát si nějaké Elite-like obchodnicko/objevitelské RPG v hard-sci-fi vesmíru.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 17337
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Traveller

Příspěvek od Markus »

3D mapu nepotřebuješ. Galaxie je placatá. Představuj si mapu jako pohled na tu placku shora.

Jasně, je to určitá míra abstrakce – samozřejmě že v reálném prostoru jsou některé hvězdné soustavy "výš" a některé "níž". Někdy jsou i přímo nad sebou, takže mapa je sice může znázorňovat na dvou hexech vedle sebe, i když ve skutečnosti by při pohledu shora byly pod sebou. Ale je to celkem irelevantní. Jelikož v Travelleru se cestuje pomocí skoků, tak přesné prostorové uspořádání systémů tě nezajímá, zajímají tě jen jejich relativní vzdálenosti – a k tomu bohatě stačí 2D mapa.

Vědecký protiargument: Mléčná dráha má tloušťku asi 1000 let, tj. cca 300 parseků, tj. cca 300 hexů. To je docela nezanedbatelné. Ale i tak mi vesmír jako 2D mapa žíly nijak zvlášť netrhá a beru to jako přijatelnou (a hlavně praktickou) herní zkratku. Nevím, co by vlastně 3D mapa měla přinést navíc.

===
EDIT: Pohleďte na krásu hexové mapy třetího Impéria.
MarkyParky
Příspěvky: 13341
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Traveller

Příspěvek od MarkyParky »

Nevím, co by vlastně 3D mapa měla přinést navíc.
To, že to budeš moct nazývat spacecrawlem.

Ne, teď vážně. Já taky nevím, jestli by přinesla něco samotnému gameplayi. Možnosti jako "obskočit" systém nebo to, že ti range roste nelinearně nějak ošulíš i v tom 2D.

Za mě je to asi hlavně ten feeling. Ten pocit, kdy jsem hrál Elite Frontier a při optimalizaci trasy skoků jsem musel brát v potaz 3d měl něco do sebe.

Zároveň si ale říkám, jestli by vlastně pro stejný pocit nestačilo místo hexcrawlu ten vesmír hrát v Point-crawlu s tím, že budeš mít někde třeba tabulku vzájemných vzdáleností, která bude předpočítaná. Nebo ani to ne, jen mít nějaké 2.5D znázornění s "výškovou" odchylku od té pomyslné roviny galaxie.

Prostě netrvám na tom, aby to bylo True 3d, ale mělo by to na mě dýchat, vytvářet dojem 3d. Hexová mapa je pro mne antitezí takového pocitu.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host