Og - chlupatý věc smrdí!
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 13931
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Og - chlupatý věc smrdí!
Og: Unearthed Edition
(anotace)
Goranova recenze
Práce na českém překladu

Ve hře OG jste pračlověk. Znáte ty pralidi, kteří vynalezli oheň, kolo a civilizaci? Nejste ten typ pračlověka. Og je veselá, místy tragikomická jednoduchá hra o jednoduchých lidech, kteří řeší každodenní problémy (sežrat a nebýt sežrán) za pomoci omezené slovní zásoby, neomezených pazvuků a máchání rukama a ryčení dinosaurů a šavlozubých tygrů všude okolo...
- anotaci napsal Alnag
Tímto zakládám diskuzní fanklub příznivců Ogu! Buch, buch, buch! :>;o)
Ty z vás, kteří to ještě nevědí, upozorním na to, že se pracuje na českém překladu téhle Lawsoviny. Odkaz v záhlaví, pomocníci a morální podpora budou určitě vítáni
(anotace)



Ve hře OG jste pračlověk. Znáte ty pralidi, kteří vynalezli oheň, kolo a civilizaci? Nejste ten typ pračlověka. Og je veselá, místy tragikomická jednoduchá hra o jednoduchých lidech, kteří řeší každodenní problémy (sežrat a nebýt sežrán) za pomoci omezené slovní zásoby, neomezených pazvuků a máchání rukama a ryčení dinosaurů a šavlozubých tygrů všude okolo...
- anotaci napsal Alnag
Tímto zakládám diskuzní fanklub příznivců Ogu! Buch, buch, buch! :>;o)
Ty z vás, kteří to ještě nevědí, upozorním na to, že se pracuje na českém překladu téhle Lawsoviny. Odkaz v záhlaví, pomocníci a morální podpora budou určitě vítáni

- Antharon
- Příspěvky: 3921
- Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Chlupatý jeskyně buch, buch, buch!
Pridávam sa k fanklubu tejto úžasnej a zábavnej záležitosti? Ako to vyzerá s tým prekladom? Mohol by som nejak pomôcť
Pridávam sa k fanklubu tejto úžasnej a zábavnej záležitosti? Ako to vyzerá s tým prekladom? Mohol by som nejak pomôcť
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Hru neznám, ale podle recenze to musí být über-cool ! Přihazuju trochu morální podpody... Buch ! Buch ! Buch !
Where thou'rt cut off upon thy neck, kind brother, the falling of one head lifts up another.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
I know this, which I never learnt in schools, the world's divided into knaves and fools.
- Antharon
- Příspěvky: 3921
- Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
nič sa neboj, na ak ideš na slezinu, určite si to užiješ
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Hral som to dvakrát. Raz s Boubaquem, raz s Goranom. Povedal by som, ze ked si tu hru clovek pozrie, tak vypada super, je tam vela dobrych napadov a velmi zabavnych prvkov. Ale ked to clovek zacne hrat, tak si uvedomi, ze to nie az take lahke dostat tu zabavnost naozaj do hry. Clovek musi rozmyslat ako to do sessny dostat.
Dost zalezi na kvalite hracou, na ich uvolnenosti a chuti zazit nieco uletene.
Rozpravat sa pomocou 6 slov nie je az take lahke ako sa zda. Dolezite je vediet o com sa clovek moze metaherne rozpravat a o com nie. Metaherna komunikacia je tu pomerne dolezita.
Tiez je dobre vediet, ci je povolene pouzivat mimiku, gesta, kivanie hlavy, atd. Lebo to dost ovplivni hru.
Na tejto hre ma asi vzdy najviac rozosmiala mechanika: "Ked hodi 1, tak zabudne, co chcel spravit." Je dobre tuto machaniku nejako rozvinut a dat jej priestor.
Dost zalezi na kvalite hracou, na ich uvolnenosti a chuti zazit nieco uletene.
Rozpravat sa pomocou 6 slov nie je az take lahke ako sa zda. Dolezite je vediet o com sa clovek moze metaherne rozpravat a o com nie. Metaherna komunikacia je tu pomerne dolezita.
Tiez je dobre vediet, ci je povolene pouzivat mimiku, gesta, kivanie hlavy, atd. Lebo to dost ovplivni hru.
Na tejto hre ma asi vzdy najviac rozosmiala mechanika: "Ked hodi 1, tak zabudne, co chcel spravit." Je dobre tuto machaniku nejako rozvinut a dat jej priestor.
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Og si muzete prijit vyzkouset zahrat na GameCon: http://gamecon.cz/rpg/og-unearthed-edition---velky-lov
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Majove poznamky a upravy OGu:
Hral som nedavno OG a uvedomil som si viacero veci:
- dolezita je pantomimika, mimika a gesta. Hracom som priamo pred horu povedal, ze ak neco nebudu vediet popisat alebo vysvetlit, tak nech pouzivaju pontomimiku a mimiku. Pripadne nech vklude vstanu od stola a ukazu ako ich postava gestikuluje. (To, ze sa mozu pouzivat gesta a mimika, je napisane aj v pravidlach, preto je chyba ak to GM nechce povolit)
- v Bestiari OGu je vicero zvlastnych tvorov so zvlastnymi menami. Preto som si tieto tvory vyhladal na nete a vytlacil ich obrazky. Tieto obrazky potom ukazujem hracom pocas hry, ak toho tvora stretnu. Robim to preto lebo mnoho tvorov je absolutne neznamich a clovek nevie vobec ako vypadaju. A ked GM povie hracom ze stretli Megatherium, tak je takmer iste, ze ani GM ani hraci nevedia co vlastne stretli.
- Perfektne sa mi osvedcila jedna vec: Pred zacatim hry som si zavolal samostatne niektorich hracov a osamote som im povedal nejaku informaciu, ktoru vie len jeho postava. Napr. jednemu som povedal, ze vie ze nedaleko rieky su vinikajuce kamene pouzitelne na zbrane. Pocas hry potom vznikali perfektne situacie, lebo hrac sa snazil ostatnym sprostredkovat svoju info. To ale nebolo nijak lahke a vacsinou s toho vznikali humorne nedorozumenia.
- Upravil som si pravidla: Slova v anglictine maju ovela viac vyznamov ako v slovencine. Napr. slovo „shiny“ ma asi 8 vyznamov, podobne je to s ostatnymi slovami. Dohovorit sa pomocou 6 slov je pre Anglicana ovela lahsie ako pre Slovaka. Preto som zmenil pravidlo o slovach. Kazdy hrac mal zadarmo tieto slova: Ja, Ty. Plus k tomu dostal 1k5+2 dalsich slov. Do zakladneho zoznamu slov, s ktorych si hraci vyberaju na zaciatku hry som este doplnil dalsie tri: A, Dat, Vziat.
- Zakladnu zasobu slov som do SR jazyka prelozil takto: ja, ty, buch, patyk, chlpaty, smradlavy, ziarivy, velky, maly, ist, spat, jedlo, voda, ohen, kamen, jaskyna, vec, pravdepodobnost.
- Zistil som, ze neviem ako by som prelozil slovo „Grunting“
- Pocas hry som ratal zasobu jedla, ktoru mali postavy zo sebou. Hraci podla toho vedeli, ci je uz potrebne ist na lov alebo nie. Maximum zasoby, ktoru unesie jedna postava som stanovil na 6 dni.
- Smrt a zranenie postav: Postavy nezomieraju casto. Jedine vtedy ked ich niekto zozerie, napr. Tyranosaurus Rex. Ale tato situacia sa v mojej sesson nestala. V pravidlach je napisane, ze ak ma posatava 0 Ungggh bodov tak nie je mrtva, je len v bezvedomi. Takuto postavu treba odniest do bezpecia. Ak sa to nestane a poblizku je mesozravec, tak je jej osud specateny.
Pocas mojej sesson odpadla pocas boja maximalne jedna postava, takze nikdy nebol problem odniest ju a riziko zozratia nevzniklo.
- Liecenie zivotov: Zivoty som daval liecit takto: za 8 hodin odpocinku bez ohna a bez pristresku dostali 1 unghhh bod. Za 8 hodin odpocinku pri ohni alebo v pristresku dostali 2 unggggh body.
- Pocas hry sme si uvedomili, ze treba nejako upravit zrucnost varenie. Lebo ak postavy mozu jest jedlo surove, tak je tato zrucnost zbitocna. Upravili sme to takto: ak hrac hodil dobre cislo pri vareni, tak urobil z jednej davky jedla dve davky. Neviem, ci je to vhodna uprava, to uvidime pri dalsom hrani.
- Zrucnost Explore som pouzival cca takto: Ak hrac hodil 4,5,6, tak sa postavy dostali bezpecne z bodu A(zaciatok) do bodu B(ich ciel). Ak hodil 3 tak stretli agresivneho bilinozravca a dostali sa do bodu B. Ak hodil 2, tak stretli masozravca a dostali sa do bodu B. Ak 1 tak stretli masozravca a dostali sa z bodu A do bodu A. Dosledky hodu som upravoval podla situacie a vhodnosti.
- Obcas pocas noci alebo odpocinku som si hodil kockou, ak padla 1, tak ich pocas oddychu niekto prepadol. Bilinozravec alebo masozravec.





Hral som nedavno OG a uvedomil som si viacero veci:
- dolezita je pantomimika, mimika a gesta. Hracom som priamo pred horu povedal, ze ak neco nebudu vediet popisat alebo vysvetlit, tak nech pouzivaju pontomimiku a mimiku. Pripadne nech vklude vstanu od stola a ukazu ako ich postava gestikuluje. (To, ze sa mozu pouzivat gesta a mimika, je napisane aj v pravidlach, preto je chyba ak to GM nechce povolit)
- v Bestiari OGu je vicero zvlastnych tvorov so zvlastnymi menami. Preto som si tieto tvory vyhladal na nete a vytlacil ich obrazky. Tieto obrazky potom ukazujem hracom pocas hry, ak toho tvora stretnu. Robim to preto lebo mnoho tvorov je absolutne neznamich a clovek nevie vobec ako vypadaju. A ked GM povie hracom ze stretli Megatherium, tak je takmer iste, ze ani GM ani hraci nevedia co vlastne stretli.
- Perfektne sa mi osvedcila jedna vec: Pred zacatim hry som si zavolal samostatne niektorich hracov a osamote som im povedal nejaku informaciu, ktoru vie len jeho postava. Napr. jednemu som povedal, ze vie ze nedaleko rieky su vinikajuce kamene pouzitelne na zbrane. Pocas hry potom vznikali perfektne situacie, lebo hrac sa snazil ostatnym sprostredkovat svoju info. To ale nebolo nijak lahke a vacsinou s toho vznikali humorne nedorozumenia.
- Upravil som si pravidla: Slova v anglictine maju ovela viac vyznamov ako v slovencine. Napr. slovo „shiny“ ma asi 8 vyznamov, podobne je to s ostatnymi slovami. Dohovorit sa pomocou 6 slov je pre Anglicana ovela lahsie ako pre Slovaka. Preto som zmenil pravidlo o slovach. Kazdy hrac mal zadarmo tieto slova: Ja, Ty. Plus k tomu dostal 1k5+2 dalsich slov. Do zakladneho zoznamu slov, s ktorych si hraci vyberaju na zaciatku hry som este doplnil dalsie tri: A, Dat, Vziat.
- Zakladnu zasobu slov som do SR jazyka prelozil takto: ja, ty, buch, patyk, chlpaty, smradlavy, ziarivy, velky, maly, ist, spat, jedlo, voda, ohen, kamen, jaskyna, vec, pravdepodobnost.
- Zistil som, ze neviem ako by som prelozil slovo „Grunting“
- Pocas hry som ratal zasobu jedla, ktoru mali postavy zo sebou. Hraci podla toho vedeli, ci je uz potrebne ist na lov alebo nie. Maximum zasoby, ktoru unesie jedna postava som stanovil na 6 dni.
- Smrt a zranenie postav: Postavy nezomieraju casto. Jedine vtedy ked ich niekto zozerie, napr. Tyranosaurus Rex. Ale tato situacia sa v mojej sesson nestala. V pravidlach je napisane, ze ak ma posatava 0 Ungggh bodov tak nie je mrtva, je len v bezvedomi. Takuto postavu treba odniest do bezpecia. Ak sa to nestane a poblizku je mesozravec, tak je jej osud specateny.
Pocas mojej sesson odpadla pocas boja maximalne jedna postava, takze nikdy nebol problem odniest ju a riziko zozratia nevzniklo.
- Liecenie zivotov: Zivoty som daval liecit takto: za 8 hodin odpocinku bez ohna a bez pristresku dostali 1 unghhh bod. Za 8 hodin odpocinku pri ohni alebo v pristresku dostali 2 unggggh body.
- Pocas hry sme si uvedomili, ze treba nejako upravit zrucnost varenie. Lebo ak postavy mozu jest jedlo surove, tak je tato zrucnost zbitocna. Upravili sme to takto: ak hrac hodil dobre cislo pri vareni, tak urobil z jednej davky jedla dve davky. Neviem, ci je to vhodna uprava, to uvidime pri dalsom hrani.
- Zrucnost Explore som pouzival cca takto: Ak hrac hodil 4,5,6, tak sa postavy dostali bezpecne z bodu A(zaciatok) do bodu B(ich ciel). Ak hodil 3 tak stretli agresivneho bilinozravca a dostali sa do bodu B. Ak hodil 2, tak stretli masozravca a dostali sa do bodu B. Ak 1 tak stretli masozravca a dostali sa z bodu A do bodu A. Dosledky hodu som upravoval podla situacie a vhodnosti.
- Obcas pocas noci alebo odpocinku som si hodil kockou, ak padla 1, tak ich pocas oddychu niekto prepadol. Bilinozravec alebo masozravec.





- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 11044
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
V Ogu jsou dinosauři?
Škoda... připadalo mi to jako ideální příležitost ve hře využít šavlozubé tygry, jeskynní lvy a medvědy, homotheria a mamuty... a potažmo i nádhernou knihu Pravěká příroda od J. Beneše s úžasnými ilustracemi Zdeňka Buriana...


Škoda... připadalo mi to jako ideální příležitost ve hře využít šavlozubé tygry, jeskynní lvy a medvědy, homotheria a mamuty... a potažmo i nádhernou knihu Pravěká příroda od J. Beneše s úžasnými ilustracemi Zdeňka Buriana...

Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Ja by som hral Kamena v OG a vobec hral by som to stylom rrrrrrr
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Ecthelion: Sú tam aj mamuti. Aj ostatné, čo si spomenul. Og je taky mix dinosaurov, mamutov, atď.
- Ecthelion
- Moderátor
- Příspěvky: 11044
- Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
- Bydliště: Brno/Rezno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Majo: Aha, fajn - pro sebe bych asi dinosaury vynechal. Každopádně díky za info. 

Re: Og - chlupatý věc smrdí!
dinosaurov mozes skrtnut bez vahania... na hru nemaju ziadny vplyv - color
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
- Goran
- Don Quijote
- Příspěvky: 3390
- Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
- Bydliště: Litoměřice/Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Ve svých hrách dinosaury škrtám jednak protože se mi tam nelíbí, a taky proto že většina dinosaurů je prakticky neulovitelná (kromě mimořádně dobrých nápadů). K sežrání celé nespolupracující tlupy bohatě stačí jeden šavlozubý tygr, takže mi přijde zbytečné nasazovat takové výzvy jako je T-rex.
Když jsme u těch kravin ignorujících reálnou historii, tak se mi nejvíc líbí doporučení dát kousek sebe prales, poušť, ledové hory a pokud možno ještě jeden nebo dva další biotopy.
Majo: dík za poznámky, až příště povedu hru tak tu hru s informacemi použiju
Když jsme u těch kravin ignorujících reálnou historii, tak se mi nejvíc líbí doporučení dát kousek sebe prales, poušť, ledové hory a pokud možno ještě jeden nebo dva další biotopy.

Majo: dík za poznámky, až příště povedu hru tak tu hru s informacemi použiju

Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!
R.I.P.
R.I.P.
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Som rad ze ta niektore poznamky zaujali. Ak by ta napadlo nieco ohladom tych mojich uprav, tak to vklude napis. Neviem ci su dobre. Nazor niekoho by ma zaujimal.Goran píše:Majo: dík za poznámky, až příště povedu hru tak tu hru s informacemi použiju
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6028
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Og - chlupatý věc smrdí!
Majo, k těm poznámkám a úpravám, některé se mi líbí, třeba ta s informacemi je super — může pak vznikat nedorozumění i jinak než jen v tom, že někdo chce vysvětlit nějakou taktiku a ostatní ho nechápou. Obrázky jsou taky fajn, ale pokud nechceš hrát nějak moc dlouho nebo stačí vybírat to, co znáš a co znají i ostatní, ale je fakt, že obrázek vydá za sto slov a někdy je to lepší než hráči vysvětlovat, co viděl a může být legrace, když se to snaží povědět ostatním. Podpora gest a mimiky je taky fajn, hráči na to můžou zapomínat.
Slova překládáš zhruba tak jak já, ale myslím si, že základní sada je dostačující a že Angličani se s tím nedomluví zase o tolik líp. Čeština i slovenština mají zase jiné významy k daným slovům, a pokud vybereš taková slova záměrně... (např. "klacek" česky značí i dost jiných věcí než jen hůl :>;o)). Navíc se dá vyhrát si spojováním nebo opakováním slov. Když už bych přidával, tak spíš nechat hráče vybrat navíc jedno dvě slova ze základní zásoby. Mně se zdá dostatečná a nějaké další ulehčení už by mi asi nepřišlo jako přínosné pro hru.
"Grunting" se překládá špatně, nápady, co si pamatuju, byly "bručoun" (což se mi moc nelíbí), "brbla", "mrmlal" ("mrmlavý"), a tak podobně...
Smrt — myslím, že v tom není problém, když postavy neumírají. Ale pokud bys chtěl, tak stačí využít nějakou drsnější bestii
Já osobně nemám nic proti nehistoričnosti, ani takovým šílenostem jako <SPOILER>emzákům</SPOILER>, kteří můžou skupinu porazit a nebude to znamenat konec pro všechny současné postavy. Anebo hráčům připomínej, že můžou i utéct 
K vaření: Myslím, že jsem podle toho upravoval, kolik kdo dostane Ungggghh bodů za odpočinek apod. ale spíš si myslím, že to je příběhový skill. Jak konkrétně pouřívat jaké skilly (Explore) je asi na tobě, ale to, cos napsal, nezní špatně.
Slova překládáš zhruba tak jak já, ale myslím si, že základní sada je dostačující a že Angličani se s tím nedomluví zase o tolik líp. Čeština i slovenština mají zase jiné významy k daným slovům, a pokud vybereš taková slova záměrně... (např. "klacek" česky značí i dost jiných věcí než jen hůl :>;o)). Navíc se dá vyhrát si spojováním nebo opakováním slov. Když už bych přidával, tak spíš nechat hráče vybrat navíc jedno dvě slova ze základní zásoby. Mně se zdá dostatečná a nějaké další ulehčení už by mi asi nepřišlo jako přínosné pro hru.
"Grunting" se překládá špatně, nápady, co si pamatuju, byly "bručoun" (což se mi moc nelíbí), "brbla", "mrmlal" ("mrmlavý"), a tak podobně...
Smrt — myslím, že v tom není problém, když postavy neumírají. Ale pokud bys chtěl, tak stačí využít nějakou drsnější bestii


K vaření: Myslím, že jsem podle toho upravoval, kolik kdo dostane Ungggghh bodů za odpočinek apod. ale spíš si myslím, že to je příběhový skill. Jak konkrétně pouřívat jaké skilly (Explore) je asi na tobě, ale to, cos napsal, nezní špatně.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks) — last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks) — last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host