GURPS: všeobecná diskuze

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázek
Rodina her, jejíž ideou je nabídnout komplexní realistický systém, ve kterém bude možné hrát veškeré žánry a prostředí od lovců mamutů přes středověké rytíře až po mezihvězdné války a cestování v čase. Postavy se tvoří bodovým nákupem, kdy hráči investují body do pořízení výhod a dovedností, a naopak můžou dostávat další body za to, že si dobrovolně vezmou různé nevýhody a postihy. Modulární jádro hry pak obsahuje další pravidla „na všechno“, všechně všech možných forem boje chladnými i moderními zbraněmi, technologie všech úrovní civilizace, ale i magii nebo psioniku. Jednotlivé edice se liší konkrétními čísly a pravidly nebo výběrem toho, co je obsaženo v základní sadě, ale principy zůstají stejné.
Anotace jednotlivých edic v Databázi RPG:
:arrow? GURPS (1e, 2e)
:arrow? GURPS (3e)
:arrow? GURPS (4e)

Existuje taky několik samostatných her založených na GURPS (vycházely pod značkou Powered by GURPS):
:arrow? Hry založené na GURPS 3e
:arrow? Hry založené na GURPS 4e

Starší (dnes už zamčené) diskuze:
:arrow? Vyvažování v GURPS
:arrow? GURPS 4e vs. 3e
:arrow? Zjednodušení GURPS
:arrow? Je GURPS jednoduchý, nebo zbytečně komplikovaný systém?
:arrow? Srovnání 3. a 4. edice (opět)
:arrow? O GURPS obecně ... (2) - hodně stará diskuze
Uživatelský avatar
Barny
Příspěvky: 35
Registrován: 20. 10. 2003, 22:09
Bydliště: KheSanh

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Barny »

Sosacek píše:To je hezke, ale (nasel jsem kvuli tobe pravidla) ta sekera stoji desektrat min, dvanactkrat min pokud ji porovnavas s mecem se spickou. Protoze to ekonomicke hledisko ktere zminujes je fakt dulezite.

Muzes porovnat co do zraneni zpusobeneho a utrzeneho ty postavy ktere jsi porovnaval, kdyz jedna bude mit mec se spickou, beze stitu, beze zbroje ($600) a druha valecny kladivo, stit, u pasu sekeru kdyby to kladivo zustalo v nekom zaseknuty, drateny telo, paze a nohy, kozenej zbytek ($580)?

Protoze ja bych si, bejt postava nebo sermir, teda fakt radsi vybral tu druhou variantu.
Ano cena je naprosto jednoznačná a logická výhoda. Ale upřímně, kolik dobrodruhů má ve fantasy světech tak velký problém s penězi aby ho od koupě meče odradila cena a raději sáhnul po levnější sekeře?? U většiny systémů už základní jmění při tvorbě postavy umožňuje koupi meče i s třeba koženou zbrojí.
Já osobně jsem spíš realista mám rád když postavy musí kalkulovat co si koupí a reálně zvažovat bojové situace (proto jsem také přešel na GURPS) než velkolepá hrdinská tažení kde není nic problém a zlaťáky se postavy brodí po kolena stejně tak jako v krvi a mrtvolách stovek pobitých nepřátel :)
- To že mě nevidíš, neznamená že tu nejsem -
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od efram »

Právě že si myslím, že by ekonomické hledisko nemělo být jedinou výhodou....
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Dagoth
Příspěvky: 1
Registrován: 31. 12. 2008, 13:21

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Dagoth »

Zdraví Vás na Smrt jdoucí :-)=

Trošku se zamíchám do diskuze kterou zde rozpoutal Efram (diskutovali jsme o tom pospolu nemálo času)
Jak píše Sosáček jednoznačně cena meče hraje svou roli, ale pojmu-li to trošku s náhledem na historii světa,
cena zbraně spíše určuje její vzácnost výskytu než to jak dobře se sní manipuluje. Je pravdou, že za cenu
meče se dá vyzbrojit řadový sekerník, ale to není původ diskuze.
Další co trošku vyvrátim je zmíňka o plechách, plátech, kroužkách, apod. - toto je samozřejmě dost releventní,
ale pochybuju že rytíř v plátové zbroji bude bojovat sekerou (pokud si mohl dovolit zaplatit zbroj, meč už je za "pakatel").
Nemluvě o tom že "plechy" jsou ještě vzácnější než meče (výcuc z historie: průměrný viking v ruce nikdy nedržel meč, kroužková košile se "dědila" i 5 generací protože ve spoustě případů vydržela víc než majitel.)

Pokud se vratím více k tématu "meč vs. sekera" je v systemu gurps několik systemových chyb, sekera vs. meč je jedena z nich. Stejně jako kapitola seker. Nepochopitelně stoupajcí zranění v závislosti na počtu rukou k manipulaci, silovém minimu. Nemluvím ani o kompendiích a dalších doplňujících příručkách.

V k tomuto bych dodal, že asi jediným "zdravím" řešením je nějaké tzv. "domácí pravidlo" při boji sekerou:
- při nápřahu je možné zaútočit štítem
- při použití pravidla po ničení/poškozování zbraní uvažovat :
- obrana sekerou (bez nároku poškodit útočníkovu zbraň-kryt hlavou sekery) = nezpůsobí "vybití" sekery
- obrana sekerou (spokusem poškodit nepřítelovu zbraň-odseknutí) = dle pravidel (sekera se stane *unready*)
Kail - Apoštol Smrti, rytíř a kněz boha Smrti a Krále mrtvých
Můžeš a nebo nemusíš věřit v mého Boha, ale bez ohledu na tvou víru,
jediné co je v Tvém životě jisté, je Smrt !
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Goran »

Souhlas se Sosim ve všech bodech obhajoby.

Sám experimentuju s jinou věcí, a to prohození násobiče zranění u sekání a bodání; pro vyrovnání jsem bodné zranění vždycky o 1 zvýšil a sečné o 1 snížil (možná by bylo lepší o 1 za kostku zranění). GURPS se sice snaží o realističnost, ale v tomhle se od tohoto ideálu dost odchyluje. Vzhledem k tomu, že většina hráčů v mé hře jsou šermíři, tak mi o realističnost ve vztahu k boji docela jde. Budu průběžně hlásit, jak to funguje.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od efram »

možná by jsi mohl trochu víc rozepsat co tě k tomu vedlo
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od efram »

No zkoušel jsem pár sobojů vyrovnaných sopeřu v kožené zbroji 2/2, sekera popř. meč a štít. Je otázkou kolik těchto pokusů by musel člověk provést, aby dostal relevantní obraz o poměru "sil" těchto zbraní. Nicméně musím uznat, že souboje vůbec nevyzněly špatně pro sekerníka. Nicméně udělal jsem poouze dva souboje v pokročilém systému, kdy jsem si Bárnym boj simuoval normálními hody kostkami - žádný program nebo něco takového........
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

Gorane fakt?

Ja nevim, me pripada ze co jsem drzel v ruce ty zbrane tak je v gurps popsali celkem dobre. Ale v ty treti edici jsou trosku zvlastni obrany.

Jinak, ja bejt postava tak si taky koupim kozenou zbroj, jednorucku, kusi a kone :) i kdyz za stejny prachy muzu mit valecny kladivo, dve sekery (a tri vrhaci) a vybornou zbroj. ale chodit kolem v krouzkach neni uplne prakticky, atd atd atd. (a taky jsem vzdycky hral carodeje, a flame jet a greater haste ruluje, deti)

Ja myslim ze s tou sekerou se proste pocita automaticky stit, a stejne bych ji povazoval spis za zalozni zbran kdyz se kladivo zasekne. A valecny kladivo ma vyborny vlastnosti, fakt. Ty sekery tak nereste.

Ale pripada mi, ze cenu zbrane neurcuje jenom vzacnost, ale i slozitost vyroby. Ingot skovanej do ostri s dirou uvnitr -- valecna sekera. Ingot skovanej do spicky -- valecny kladivo. Mec da mnohem vetsi praci.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Jerson »

Když se podíváte do historie, kdy se používaly meče a kdy sekery, snadno zjistíte, že sekery se používaly mnohem méně než meče, snad jen v poměrně krátké době převažovaly nad meči. Asi byl pro to dobrý důvod.
Dále se sekery uplatnily v rukách pěchoty na značné prodloužené násadě, s bodcem a hákem -tedy jako halapartny.
A v době, kdy meče přestávaly proti zbrojím stačit se nahradily drtivými nebo průraznými zbraněmi, tedy řemdihy, palcáty a válečnými kladivy. I používané varianty seker směřovaly při vývojí tímto směrem.

Důležité ale je, že tyto zbraně používala pouze jízda a to ve skrumáži, kde se mečem nedalo pořádně rozmáchnout. Pěchota používala zbraně odvozené z kopí a pak meče a jejich varianty.

Poslední věc - reálně se boj se sekerou velmi liší od boje s mečem a sekera je ve značné nevýhodě. Na druhou stranu boj se štítem a mečem je mnohem podobnější boji se štítem a sekerou a dost se odlišuje od boje samotným mečem - bojovník stojí v opačném gardu, má mnohem kratší dosah a bojuje mnohem defenzivněji.

Cenu bych do toho vůbec netahal, v RPG je to naprosto minoritní věc - jakmile se postavy ke zbrani jednou dostanou, už ji jen tak neodloží a předmět za jednu cenu tedy využívají pořád znovu a znovu.
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od efram »

Sosacek píše:........a taky jsem vzdycky hral carodeje, a flame jet a greater haste ruluje, deti......
Tím myslím, že je téma seker celkem vyřešeno, o placátecha bojových kladivech nemluvě......

Zajímal by mne ještě váš názor ohledně hraní čaroděje v GURPS. Proč se na to ptám? Naše družina už je malinko vyššíhoo věkového průměru než by se mohlo zdát. nehrajem tak často a dříve jsem hráli podle AD&D 2e. Nicméně mne stále něco táhlo, jako GM, k pravidlům GURPS. Libila se mi vždy jejich magie (prereguisite ke kouzlum a pod.) Nicméně mi příjde, že se většinou z mága stane takový suportér družiny, zde bych viděl rozdíl od AD&D, kde to byla i vlastně bojová mašina. Hodně to zobecňuji a doufam že mne v diskusi nebude případný přispěvatel chytat za slovo :). Děkuji za vaše názory a příspěvky.
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Sosacek »

Ja uz moc nevim jak je to v treti edici. Ale IQ 15 + Magery III znamena kouzlo na 15 za jeden bodik a tim padem levnejsi. Takze takova levitace aktivovana za jeden a od te doby zdarma, a kdyz budes delat firebally tak ze do nich prvni kolo natahnes jen kostku, druhy jen kostku, treti jen kostku, tak jsou zadaco, a ten flame jet o sile jedna kostka je taky zadarmo (nebo myslim 2 cast 1 maintain tedy za jeden a pak zadarmo). Akorat ta neviditelnost je pekne draha :( ale da se to resit hezkym powerstonem co se sam nabiji. A nebo, pokud chces mocnejsi magy, muzes zlevni kouzla o jeden bodik plosne -- coz znamena treba ty dvnoukostkovy firebally zadarmo, neviditelnost co bez vysileni vydrzi dvakrat tolik, a tak.

Ale prislo mi, ze v GURPS neni magie o tom ze nekam prijdes a zrusis pul mesta, ale ze je spis uzitecna a vydrzi dyl. I kdyz je fakt, ze moje nejoblibenejsi oblast byla (po ohni, samozrejme) movement magie, pac s tim se da fakt vyhrat.

Pokud jde o ten greater haste -- bez pochyby ho znate, ale dela to, ze mate dve akce kazde kolo. Dve jakekoli akce. Takze muzu vzit mec (nebo sekeru $D) a a udelat si all out attack a all out defense zaroven, takze treba dva utoky a obrana +4 (asi. nemam tak dokonalou pamet jak bych si pral). to je myslim dobrej zpusob jak nasimulovat mistra Yodu, nebo nekoho jinyho kdo je tak silene rychlej ze to az neni mozny.

A teleport je cool. Levnej a dostupnej, a da se s nim prenest i co clovek unese, takze tak obejmete slecnu a kopnete se s ni na piknik par kilometru od mesta ... kterou by to nepotesilo? 8)

Kazdopadne, carodej nemusi byt supporter, ale zaroven jasne nema takovou destruktivni silu jako v Shadowrunu (zabiju myslenkou patnact lidi najednou. a mozna budu unavenej, hm) nebo v dnd, o hrach jako jsou exalted nemluve (pockat, tady stalo mesto s peti milionama obyvatel?). a muze bejt dost samostatnej a dost zabavnej prave kvuli drobnostem, ktere ale muze narozdil od dnd carodeju delat kdykoli. Ty efekty jsou spis coolovy (vizte moji cast o teleportu) ale jsou tam i drobnosti -- mozna moc koukam na anime, ale bejt carodej tak si presne uziju tu levitaci a prohlidnu si mesto z nejvyssi veze, a tak :) Nebo me vic bude lakat svetlo v mistnosti ktere muzu ovladat, nez fireball pres deset metru kolem, hmm.
But nobody came.
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od efram »

má někdo nějakou další zkušenost s mágem?? předem děkuji za příspěvěk, jde mi spíš o takovej malej průzkum nápadů než o návod jak to hrát, to už si njdou hráči samotní :lol:
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Goran »

S mágem podle standardních pravidel ne. Měl jsem to štěstí nebo smůlu (jak kdo chce), že už když jsem ke GURPS přišel a hrál v nich čaroděje, tak GM používal vlastní systém, a to kombinačně improvizační. Protože mám mnohem radši improvizační magii (a nechtělo se mi schánět příručky na ten ofic), tak jsem si udělal vlastní systém.

S tím prohozením násobiče u sečných a bodných jde o tu průraznost. Kdybych nehrál s partou šermířů, kterým sek průraznější (ale míň devastující) než bod přijde nelogický, tak o tom jenom uvažuju, ale takhle jsem se rozhodl si zaexperimentovat.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Uživatelský avatar
Solweymira
Příspěvky: 76
Registrován: 4. 9. 2007, 12:25
Bydliště: Znojmo - Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Solweymira »

Jen stručně, protože jinak to bude fakt na dlouho.
Když moje postava hraje magicky aktivní, tak obvykle v kombinaci s dalšími dovednostmi (ne čistý mág, ale třeba hraničář se zaměřením na školu léčení nebo zloděj s jedním či dvěma kouzly specializovanými pro jeho potřeby). Čistý mág má v dobrodružném životě větší poblémy zlikvidovat běžného soupeře než jiní, ovšem v družině je velmi silným prvkem.
Zkoušeli jsme jak typický grimoárový způsob hry (spell=skill), tak i syntaktickou magii (je navržená jako jiný alternativní systém magie, tvárnější). Ten druhý umožňuje v kouzlení větší přizpůsobivost, ale musí se na kouzlo házet vícekrát, takže i větší šance selhání.
Magicky aktivní postava mívá obvykle inteligenci aspoň 12 (pokud si neujíždí na tom, jak jí to nejde) a magický talent k tomu. Mám však také postavu, která umí kouzla na 18 s talentem, který je upraven modifikátory (přípravy, pomůcky apod.) a když by došlo na krizovou situaci, zvládne sesílat i bez talentu a rychleji.
Pokud vím, jsme v mezích předepsaných pravidel a držíme se jich (jen u enchantování náš teoretik skřípe zuby). Snažíme se využívat celou jejich šíři.
U nás není nejužívanější haste, jako spíše essential food nebo weather dom :D
Nerozhoduje lepší teorie, jen lepší život.
Uživatelský avatar
Barny
Příspěvky: 35
Registrován: 20. 10. 2003, 22:09
Bydliště: KheSanh

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Barny »

Goran píše: S tím prohozením násobiče u sečných a bodných jde o tu průraznost. Kdybych nehrál s partou šermířů, kterým sek průraznější (ale míň devastující) než bod přijde nelogický, tak o tom jenom uvažuju, ale takhle jsem se rozhodl si zaexperimentovat.
Nechápu jak to myslíš? Sek je založenej na působení páky tudíž by měl způsobit větší škody, ale bodný zranění jdou většinou do hloubky a nadělaji větší paseku. Já v tom žádnej problém nevidím.
- To že mě nevidíš, neznamená že tu nejsem -
Uživatelský avatar
Goran
Don Quijote
Příspěvky: 3390
Registrován: 2. 5. 2006, 12:58
Bydliště: Litoměřice/Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: GURPS: všeobecná diskuze

Příspěvek od Goran »

Bodnutí je průraznější proti zbroji, protože působí na malou plochu. Proti nechráněnému protivníkovi se bod dostane hlouběji, ale na malé ploše, takže má sice větší šanci na zasažení nějakého orgánu nebo způsobení vnitřního krvácení, ale když se to nestane tak v porovnání se sekem/říznutím tolik škody nenadělá.
Aspoň mi o něco víc dochází jak to autoři mysleli, ale v kampani kdy většinou útočíš na obrněného protivníka je IMHO můj systém o trochu realističtější. A i kdyby nebyl, tak to chci vyzkoušet :wink:

Sek umožňuje líp využít sílu (souvislost se swing/thrust), což jsem nechal.
Nejsem trouba, ale snažím se a s pomocí Boží se jím brzy stanu!

R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů