DeGenesis

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Uživatelský avatar
Hchkrdtn
Příspěvky: 288
Registrován: 29. 10. 2007, 20:54

Příspěvek od Hchkrdtn » 23. 7. 2008, 08:50

Na tuhle hru jsem narazil asi před půl rokem, když jsme si chtěli zahrát post-apo. Slídil jsem po nějaké inspiraci a tohle prostředí mi padlo do oka. Hráči nakonec chtěli něco klasičtějšího ala Fallout, ale mě tahla hra dost uchvátila a snad se mi i jednou podaří na ni nějaké hráče zkonvertovat, i když bych asi využil jen herního prostředí a k samotnému hraní zvolil nějaký jiný systém.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 23. 7. 2008, 09:50

Ten systém nie je úplne zlý a má niekoľko šikovných a zjednodušujúcich prvkov (princípy, akčné body, obťažnosti), napriek tomu, že je relatívne tradičný a neobsahuje napr. conflict resolution. Akurát sa ľudia sťažujú, že začínajúce postavy sú totálne neschopné. DeGenesis sa nezbavilo toho, že na vyššie postavenie sa musí hráč prepracovať desiatkami sedení a príručka s výnimkou minimálnych požiadaviek na kľúčové zručnosti neobsahuje návod, ako vyrábať pokročilejšie postavy (veliteľov, skúsených obchodníkov, vedúcich výskumných skupín a pod.). Aj keď hráči by mohli prebrať a upraviť NPC-čka, ktorých je v príručkách aj celkom dosť.

Začínajúce postavy majú len zopár zručností a tie v hodnote tak 7 až 11. Hádže sa 2k10 a hráč musí hodiť menej alebo rovnako ako je jeho zručnosť na súčte tých dvoch kociek a zároveň hodiť viac ako je obťažnosť situácie (často 2, 4, ale aj 6 alebo 8 ). Obťažnosť (presnejší preklad by bol prekážka) zvyšuje všetko možné, ako napr. vzdialenosť streľby, zranenie a pod. Z toho vychádza, že postava má tak šancu v hode uspieť tak okolo 30% a často aj menej. NPC-čka sú často skúsené a majú kľúčové zručnosti vo výške 14 až 17. Veľmi dôležitou vecou sú špecializácie (podobne ako vo WW hrách), ktoré znižujú obťažnosť, čo inak považujem za úplne super mechaniku. Začínajúca postava má jednu až dve špecializácie na úrovni 2, skúsené NPC-čka majú kľudne desať a viac špecializácií na hodnotách 8 až 14.

DeGenesis našťastie okrem zručností a vybavenia neobsahuje u postáv žiadne mechanické elementy, ktoré by sa ťažko prenášali do iného systému, ako sú napr. vo WW upírske disciplíny a pod. Takže presun do iného systému by mal byť relatívne ľahký. Stále som však nenašiel ideálne riešenie, pretože systémy, ktoré sú orientované na viac participatívnu tvorbu deja (dávajú teda viac dejových právomocí do rúk hráčom, ako napr. body osudu vo FATE), vyžadujú, aby hráči do príbehu prispievali v súlade s tematickými základmi prostredia. Teda veci ako kulty, kultúry, psychonauti a pod. majú v prostredí fungovať istým spôsobom (a fakt parádnym) a hráč musí tento background poznať, aby ho veľmi nenarušil, resp. aby tvorbu deja opieral práve o neho. Na tento problém narážam pri nových hrách neustále.

Vidím tieto riešenia:
a) Dostatočne dlhá a pestrá kampaň, v ktorej GM hráčov najprv prevedie prostredím, aby následne začali viac a viac s ním pracovať sami.
b) Hráči musia celkom dosť pred hrou prečítať.
c) Ich kombinácia, kde každý hráč prečíta niečo a potom to vkladá do hry.
d) Riešenie a) "light", keď spočiatku iba GM zavádza do hry nové elementy, ale keď ukáže, ako pracujú, rýchlo kontrolu nad nimi odovzdáva hráčom.

Dlho som bol veľmi navnadený na FATE, potom som chvíľu rozmýšľal aj nad TSoY, ale nejako som pre DeGenesis stále nenašiel to pravé. Chcel by som tomu ale dať šancu so silnými postavami v pôvodnom systéme.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Hchkrdtn
Příspěvky: 288
Registrován: 29. 10. 2007, 20:54

Příspěvek od Hchkrdtn » 24. 7. 2008, 08:47

Já to nemyslel tak, že by byl systém špatný. Jen s mojí znalostí němčiny se mi ani nechtělo ho moc louskat a raději jsem pročítal popis prostředí než pravidla, takže o systému nemůžu moc soudit.

Osobně jsem plánoval zahrát si to ve Fudge. Nevím sice zda by se do něj podařilo převét všechna specifika DeGenesis, ale osobně jsem stejně neplánoval převzít celou myšlenku do puntíku.

Jak koukám na tvoje příspěvky, neplánuješ je shrnout do nějaké recenze či ještě lépe rozboru hru, už tady toho máš docela dost.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 24. 7. 2008, 12:42

Okrem posledného príspevku to všetko boli texty, ktoré sme spolu s Crowenom preložili v roku 2004. Ale na recenziu by som si mohol nájsť čas, uvidím.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5272
Registrován: 9. 5. 2005, 20:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs » 25. 7. 2008, 22:04

No, když o tom, tak přemýšlím, tak nacházím docela dost věcí, co mi na Degenesis vadí...

a.) Evangelion-like pseudomystika. Může být cool třeba v Cthulhutech, nebo ve spoustě jiných her, ale do ekologicky (zeleňácky*) laděné postapokalypsy mi nesedí, respektive by mi připadala jako dost rušivý prvek.

b.)Teorie Gaia- mám pocit, že v DeGenesis je toto prezentováno takovým obskurdním způsobem, který z toho dělá pseudomystiku (viz. a), navíc myšlenka, že by biosféra v současné podobě měla vlastní "inteligenci", tak jak je to prezentováno (alespoň, jak jsem pochopil, že je to prezentováno) je mi dost cizí.

c.)Podle jisté recenze na RPGnetu se v DeGenesis docela hodně ohánějí Huntingtonem, čemuž by napovídala zmínka o kulturních okruzích... já huntingtona, kulturní okruhy a střet civilizací moc nemusím, takže pro mě je to docela významné minus.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 26. 7. 2008, 07:35

Dám na jasnú mieru. Evangelion-like mystika tam v zásade nie je (t.j. gnosticizmus, biblické mená v nových kontextoch, epické proroctvá a pod.).

Na kontinente Európy a severnej Afriky je 5 evolučných čakier, ktoré spolu komunikujú, resp. koordinujú evolúciu. Dozreté materské spórové polia sa stávajú uzlami v ich sieti komunikácie. Bytosti zamorené spórami (vrátane psychonautov) strácajú individualitu a sú napojení na túto sieť tiež. Táto sieť je to tzv. Gaia-vedomie, ale tento pojem sa v hre samotnej nevyskytuje, je to skôr v materiáloch, ktoré prezentujú hru navonok (aby sa dalo stručne opísať, o čom to je), a s Lovelockovou teóriou nemá nič spoločné. (Lovelockova Gaia má inú funkciu, procesy, mierku a čiastočne aj konštitutívne prvky.)

Jedna čakra v oblasti Stredozemného mora má z neznámych príčin prerušenú komunikáciu s touto sieťou a jej materské spórové polia bojujú proti sebe a tvoria bizarných mutantov, ktorí sú často schopní prežiť len niekoľko hodín. Volá sa Zóna diskordancie.

Téma sieťového vedomia do hry posúva parádne témy ako ľudská individualita vs. spoločenské záujmy, kontrola jednotlivcov, nakoľko je ľudskosť vyjadrená slobodnou vôľou a pod. Príklad: vo Franke sú mestá, ktorých obyvatelia sú ovplyvnení feromónmi psychonautov a nie sú si toho vedomí. Organizovane, v mieri a s pocitom šťastia kultivujú krajinu, opravujú dediny a stavajú mestá podľa nejakých nových architektonických vzorcov. (Všetko je totálne prelezené hmyzom, ale tí ľudia ho nevnímajú.) Keď je zdroj feromónov odstránený alebo sa ľudia dostatočne vzdialia, majú sklony prepadnúť hnevu a agresii. Otázka: je správne manipulovať ľudí k ich vlastnému dobru? Ako by fungovala spoločnosť na drogách šťastia? Bam, morálny konflikt.

Ešte mi napadá, že jeden taký pseudo-mystický element je tam v podobe marauderov, čo je niekoľko prakticky nesmrteľných bytostí, ktoré sa pomaly rozkladajú, poľujú na niečo v ruinách a používajú neuveriteľne pokročilú technológiu. Všetko je to síce vysvetlené bez mystiky, ale ich mená majú mierne mystický nádych - to je však preto, aby sa ich ľudia v prostredí DeGenesis (a poťažmo hráči, ktorí nepoznajú ich background) trocha báli a mali pred nimi rešpekt. Trocha mystiky je ešte u afrických Anubitov a v niektorých psychonautských prejavoch.

Huntington je takisto úplne mimo, to si nejaký recenzent asi premieta svoje interpretácie do toho, že autori prostredie rozdelili do siedmych kultúrnych okruhov. (Recenzent presnejšie píše, že má obavy z voľby termínu "kultúrny okruh" a jeho implikácii, pokiaľ do toho človek premieta Huntingtona, ktorý používa podobný termín.) Po prvé tie kultúrne okruhy nesedia s Huntingtonovými a po druhé nie je na ich hraniciach konflikt nejaký dominantný (čo je základná Huntingtonova téza). Po tretie, Degenesis nevytvára žiadne kultúrne stereotypy (s výnimkou kultúrnych princípov, bonusov na vlastností a preferovaných zručností, p. vyššie, ale aj tie sú len jeden z troch pilierov tvorby postavy - ďalšie dva sú výchova a kult). Kultúry v hre figurujú najmä ako geografické oblasti (a až následne ako etnické), DeGenesis totiž nemá žiadnu ďalšiu geografickú štruktúru okrem týchto okruhov. Po štvrté, aj spomenuté etnické kultúrne danosti sú najmä následkom diania za posledných 500 rokov v danom kultúrnom teritóriu, aj keď sú stále zafarbené tým, čo bolo pre kultúry žijúce na danom území niekedy v ľudskej histórii archetypálne. (Jediný element, ktorý mi zásadnejšie vadí, sú Jehamedáni, teda kombinácia fanatických moslimských Arabov zo 6.-7. storočia, Balkáncov neskorého feudalizmu a starých Maďarov.) Po piate by som podobným spôsobom mohol hodne brutálne strhať snáď akúkoľvek RPG-čku, ktorá pracuje s nejakými stereotypmi (a môj prvý veľký cieľ by bol Vampire:tM).
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21446
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 24. 8. 2008, 22:16

Vysel anglicky quickstart.
We lit the constellations with lines of fire drawn from the stars.
It burned the stars out, eventually.
But for a time it was beautiful.

Uživatelský avatar
Kin
Romikovec
Příspěvky: 505
Registrován: 31. 7. 2006, 22:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kin » 3. 9. 2008, 09:00

Už se těšim až bude i zbytek .)
Jinak pokud by někldo chtěl stylovou figurku do DeGenesis na těhle stránkách mají v sekci: SHOP/Miniatures/Future - figurku pod kódovým čísem FUT 004, postavu pojmenovanou aspera inspirovanou jedním artworkem z DeGenesis ;)
(bohuže nejde přímý link tak to musím dát takhle...)
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol.
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." -kiss kiss bang bang

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 3. 9. 2008, 09:37

Ah, marauder Aspera. Najs.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 3. 9. 2008, 09:40

Stálo by za to, keby som sa opýtal autorov, či by súhlasili s prekladom Quickstartu do najbližšieho Drakkaru...

čo poviete?
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 21446
Registrován: 14. 7. 2004, 18:30

Příspěvek od Sosacek » 3. 9. 2008, 11:18

Se zeptej. Catalysti na me pusobili jako pohodari. Cas vyzkouset, jestli je to tak, nebo je to jen image.
We lit the constellations with lines of fire drawn from the stars.
It burned the stars out, eventually.
But for a time it was beautiful.

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 3. 9. 2008, 11:21

Už som sa, uvidíme!

Hádam ich obmäkčí aj nemčina namiesto angličtiny $D
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Joe
Fórový šašek; Moderátor
Příspěvky: 4406
Registrován: 15. 3. 2004, 11:52
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od Joe » 8. 9. 2008, 08:39

Ako som písal do Drakkarovskej témy, chlapci z Catalystu súhlasia. Vraj čím viac ľudí bude o DeGenesis vedieť, tým lepšie!

A môžu mi poslať aj obrázky, ak budem nejaké potrebovať (čo určite budem-e) 8)
|-- RPGforum moderátor-editor
|-- Hrám: Primetime Adventures (začíname...)
|-- Mám rád: Amber Diceless, FATE, Tri-Stat dX, Primetime Adventures
|-- mail - joeyeti (at) gmail (dot) com

Uživatelský avatar
Kin
Romikovec
Příspěvky: 505
Registrován: 31. 7. 2006, 22:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kin » 8. 9. 2008, 13:28

Paráda! $D
(víc k tomu nemám co dodat .)
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol.
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." -kiss kiss bang bang

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5040
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 8. 9. 2008, 14:12

Hej, moc fajn.
"We don't explore characters; we explore dungeons."
Divné Uhorsko - blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia, chystanej hernej kampani a nejaké zamyslenia sa
Hlboké lesy - môj zatiaľ odložený OSR projekt o raných kvázislovanských komunitách na hranici tajomného Lesa

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host