Historie RPG – zásadní hry (a formování herních stylů)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Zamčeno
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Zásadní RPG

Příspěvek od Bifi »

Doplním:

RuneQuest - dosť dôležité nóvum bola komplexná mytológia a symbolizmus, navyše nebolo to prostredím klasické high fantasy, ale skôr staroveké obdobie
Call of Cthulhu - investigatívna hra, sociálna interakcia
Paranoia - odstránenie "štvrtej steny", cielený metagame
GURPS - GURPS mi nepríde zásadný, to skôr Champion/Hero System (ak vôbec)
Ars Magica - improvizované kúzlenie, dôraz na pozemský historický setting, rotujúci GM
Advanced Dungeons & Dragons 2nd edition - prečo?
Vampire: The Masquerade (1e) - setting prepojený na súčasný underground
Role Master - prečo?
Rune - GM-less
DnD3e/d20 - modularita
Little Fears - nepatrí do zoznamu, je indie
Cyberpunk 2020 - prečo?
Shadowrun - prečo?
Unknown Armies - prečo?
Pendragon - párové mentálne charakteristiky, ktoré vyjadrujú rytierske cnosti a ich protiklady
Conspiracy X - prečo?
Earthdawn - prečo?
Nobilis - diceless, poetické, postavy sú polobohovia, zapájanie práve nehrajúcich hráčov do scény
MERP - prečo?
HARP - prečo?
Warhammer Fantasy Roleplay - prečo? (aj keď neviem, či neprišiel prvý s presvedčeniami, pôvodná škála bola "zákon-dobro-neutralita-zlo-chaos")
Toons - prečo?
Rifts - prečo?
HârnMaster - prečo?
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

Fritz: mas pravdu, kazdopadne MLwM je vyraznejsi a znamejsi (i s vyraznejsim koncem hry) nez NG takze bych to pripsal tam, nicmene.. whatever ,-)

Bajo: to je mozna potiz, protoze za posledni roky bylo vic invenci z indies nez z "klasickeho prumyslu".. osobne bych to nejak neresil, protoze rozdil mezi indies a .."klasikama" moc nedelam. Mozna bych se pripojil k Jezevcove otazce co by melo byt kriteriem(i) k vyraznym RPG. Klidne by se mohly pridat i zname oceneni ktere ty hry dostaly, pripadne pocet hracske obce, oblibenost ...
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

jonka: kriteriem by melo v prve rade byt vyrazny vliv na vyvoj RPG, tedy ze hra zavedla neco, co se pozdeji zacalo pouzivat nebo rozvijet, nebo za hra zacala k hrani pristupovat jinak, nez bylo obvykle a tento pristup se prosadil. Tedy RPG, ktera kdyby nevysla, tak nejen ze by jsem prisli o neco dulezitiho, ale pravdepodobneji by nevznikla i nektera pozdejsi. V uvahu prichazi jeste ta reakce hracske obce.
Kazdopadne jakymkoliv navrhum se nebranim. Tohle ma byt mimo jine diskuze o tom, proc si myslite ze tohle RPG je nebo neni zasadni.

2 Bifi: Diky, tve poznamky zahrnu k nekterym hram zahrnu. Co veciny her v kategorii "Rreco?" tyce, jsou to hry ktere mam prevazne v te katagorii "nejsem si jist", jsou to hry o kterych jsem ruzne slychaval ale neznam je natolik odbre, abych je mohl posudit. Konkretne zareaguji jen na par, ostatni tedy zatim beru tak, ze spise ne.

GURPS - zejmena kvuli modularite a universalnosti, ano je tu ten Champion (Herosystem), ale myslel jsem ze GURPS je vice znami a proto mel vetsi vliv. Ale je to otazka.

ADnD - tady je to tezke, ta hra asi neni nijak novatorska, ale je to ustredni proud a byla celkem masove rozsirena. Zmena z prvni a druhe edice tedy mela velky dopad na hrace. Fakt nevi, ale myslim si ze tahle hra je proste klasika a do sina slavy by asi patrila. Ale opet jsem otevren diskuzi.

krom toho za zminku stoji toto. John Kim tu ma nektere z vyse jmenovanych her uvedene jako zasadni, otazka tedy je, proc.

a poznamka bokem: opravdu je Little Fears indie? Pokud vim tak tak vznikalo ale potom to vydal key20 a nevim komu tedy nakonec zustali prava. ale nejsem si uplne jist.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Zásadní RPG

Příspěvek od Pieta »

Bifi píše:Rune - GM-less
Nerozumím definici "GM-less" tvého kmene, cizinče. Runa má GM, pro každé střetnutí jiného. Revoluční je tím, že systém pevně svazuje GM stejnou měrou, jakou svazuje hráče, že i GM bodově hodnotí, a že se dá vyhrát.
Bifi píše:Unknown Armies - prečo?
Práce s motivací a psychikou postav - stimuli, stress checks, failed & hardened checks.
Bifi píše:Toons - prečo?
Co jsem pochopil, velmi revoluční - přišel s "pokud je akce zábavná, má větší šanci na úspěch," čili systémovou motivací k zábavnosti, předchůdcem pozdějších stuntů. Ale ještě jsem nečetl, takže nevím, jak přesně se tam tenhle přístup objevuje.
Bifi píše:Warhammer Fantasy Roleplay - prečo? (aj keď neviem, či neprišiel prvý s presvedčeniami, pôvodná škála bola "zákon-dobro-neutralita-zlo-chaos")
Nejsem si jistý, jestli Warhammer je skutečně zásadní. Je kultovní, o tom není pochyb, je neuvěřitelně dobrý. Jestli je něčím zásadní, to nevím. Ale pravda je, že první edice se mi do rukou nedostala, a druhá je úmyslně retro, takže zásadnost schválně omezuje.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Zásadní RPG

Příspěvek od Bifi »

Bajo píše:...s cilem vytvorit seznam zasadnich, komercnich RPG, ktere nejak ovlivnili vyvoj RPG a nebo prisli ve sve dobe se zasadnimi myslenkami.
vs.
Bajo píše:ADnD - tady je to tezke, ta hra asi neni nijak novatorska, ale je to ustredni proud a byla celkem masove rozsirena. Zmena z prvni a druhe edice tedy mela velky dopad na hrace. Fakt nevi, ale myslim si ze tahle hra je proste klasika a do sina slavy by asi patrila.
?

Robíš sieň slávy známych RPG-čiek (lebo tak ten zoznam miestami vyzerá a v tom prípade by som ešte vedel čosi podopĺňať), alebo robíš zoznam novátorských hier? (Pridávam sa k Jezevcovi. $P )

Pieta, ad Rune: Správne som mal napísať "bez dlhodobo pridelených základných rozprávačských právomocí jednému hráčovi", resp. "veľmi často rotujúci GM". My mistake.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Ok, když o tom tak premyslim, asi chci udelat oboji, kultovni i zasadni RPG. Ale stale plati, ze u zasadnich RPG pouha inovace nestaci, muselo to nejak RPG scenu ovlivnit a nebo to musi byt velmi zasadni inovace (jinak by jsme tam toho meli tunu, kazde druhe RPG prijde s necim trochu novym).

Zasadni RPG - ktera RPG prispela necim vyznamnym do RPG sceny
Kultovni RPG - RPG ktere se staly kultem mezi hraci (tady mam jen strach ze toho budeme zarazovat zbytecne moc, chce to brat opravdu z globalniho hlediska)

Mozna bude lepsi nejprve dodelat ty zasadni RPG a pote se venovat druhe skupine.

Jinak osobne si myslim, ze Unknown Armies bych tam asi nedaval, to bych spise zaradil do tech kultovnich (mozna), podobne jako: mozna ten Traveller (co myslite?), ADnD, VtM (co myslíte?), Role Master, GURPS a nektere z te druhe skupiny.

Stale premyslim o tom jestli zaradit Champions (Hero system) misto GURPS (musi se podivat kdo byl driv), ale prvni univerzalni system by tam mel byt, OtE, Theatrix (cetl jste ho nekdo?), pripadne Toons, pokud je Pieta obhaji.

Edit: na webu Johna Kima jsem nasel celkem zajimavy zdroj, ktery souvisi s nasi debatou.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Vcelku revolučnú poolovú mechaniku prinieslo ešte Godlike. Unknown Armies mi asi aj vďaka Pietovej argumentácii prídu vhodné, Toon(s?) tiež. U GURPS alebo Hero/Champions ide o point buy systém s množstvom derivovaných charakteristík, čo neviem, či je úplne zásadná inovácia, ale vplyv na ostatné RPG tam silný bol.

RoleMaster a ostatné... neviem. Snáď ten VtM 1e by ma presvedčil (story first, mechanics second), ale to bolo už v Ars Magica (ktorá IMHO silne ovplyvnila aj Everway, aj VtM).

To, že ADnD 2e a VtM vyprodukovali tony klonov a heartbreakerov by som nepovažoval nutne za črtu zásadnosti. Ale pozrel by som ešte na Marvel Superheroes a Buffy the Vampire Slayer.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Bifi píše:Vcelku revolučnú poolovú mechaniku prinieslo ešte Godlike. Unknown Armies mi asi aj vďaka Pietovej argumentácii prídu vhodné, Toon(s?) tiež. U GURPS alebo Hero/Champions ide o point buy systém s množstvom derivovaných charakteristík, čo neviem, či je úplne zásadná inovácia, ale vplyv na ostatné RPG tam silný bol.

RoleMaster a ostatné... neviem. Snáď ten VtM 1e by ma presvedčil (story first, mechanics second), ale to bolo už v Ars Magica (ktorá IMHO silne ovplyvnila aj Everway, aj VtM).

To, že ADnD 2e a VtM vyprodukovali tony klonov a heartbreakerov by som nepovažoval nutne za črtu zásadnosti. Ale pozrel by som ešte na Marvel Superheroes a Buffy the Vampire Slayer.
ok UA a Toons zaradim, ADnD vyhodim. VtM zatim ponecham ale jeste ho budu zvazovat. Buffy nekdo obhajtem ted nemam cas to cist cele, ale slysel jsem clekem dost o tom, ze je zasadni, jen by to chtelo nejake argumenty. Marvel Superheroers to stejne - (pouziju Bifiho hlasku) Preco?
Dam tam i ten OtE - nekdo neco proti?
Dam tam i ten Theatrix - nekdo neco proti?

a ted GURPS a Hero system. Chamions tedy pomijim. Nejde jen o point buy, ale celkove o vizi univerzalniho RPG. To mi prijde celkem prevratne. A co jsem se dival, GURPS je starsi, takze s tim prisel prvni.

Edit: Jeste se ke me dostala informace, ze SR je take zasadni RPG. Mimo jine ovlivnil VtM, protoze ho delal stejny designer, ktery navrhoval mechaniky (tedy pool kostek apod....). Ale nemam to overene, co myslite?

Edit2: Jo a co teda ten Nobilis. Opravdu je tak zasadni, preci jen dalekodrive pred nim tu byl Amber, coz je jiny setting, ale jinak velmi podobny pristup ke hre, mi prijde. Opet jsem otevreny diskuzi.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Bajo píše:Buffy nekdo obhajte, ted nemam cas to cist cele, ale slysel jsem clekem dost o tom, ze je zasadni, jen by to chtelo nejake argumenty.
I když tahle idea z Buffy nepochází, protlačila do mainstreamu Drama Points - systémové řešení nesystémových, příběhových záležitostí, podobné Fate Points z Fate.
Bajo píše:Dam tam i ten OtE - nekdo neco proti?
Mám to doma, ale kdo to má stíhat všechno číst?
Nicméně vím, že OtE vděčíme za hráčem definované skilly.
Bajo píše:Dam tam i ten Theatrix - nekdo neco proti?
Mám to doma, ale kdo to má stíhat všechno číst?
Bajo píše:Jeste se ke me dostala informace, ze SR je take zasadni RPG. Mimo jine ovlivnil VtM, protoze ho delal stejny designer, ktery navrhoval mechaniky (tedy pool kostek apod...). Ale nemam to overene, co myslite?
Bank kostek pochází z Ghostbusters, proslavilo ho Star Wars RPG (systém d6).
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

add Buffy - mam pocit ze s timhle mimo jine prisel prave Theatrix, zkusim to v nem najit. Kazdopadne drama points ma a vypada to, ze to bude mozna neco podobneho.

add OtE - neptam proc, to vim, hraju ho, ale jestli nekdo nema neco proti? Krome toho ze prisel s volne definovanymi skilly, prisel i s jinym pojetim zkusenosti, s jinym pristupem k settingu a s tim surealne-bizardnim dramatickym konceptem, ktery ovlivnoval jak hru atk a tvorbu pribehu. Silny vliv treba na Fate ale i na UA nebo Sorcerera, apod...

tzn. chce se to podivat na Buffy a Theatrix. SR tam zatim davat nebudu.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Ad Nobilis: Neviem, či niekto pred Nobilis navrhol, aby neaktívni hráči preberali NPC-čka.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Bajo píše:tzn. chce se to podivat na Buffy a Theatrix. SR tam zatim davat nebudu.
Buffy jsem četl, a zrovna čtu Angela, což je taky Cinematic Unisystem, takže jestli jsou nějaké dotazy, můžu dohledat.
Bifi píše:Ad Nobilis: Neviem, či niekto pred Nobilis navrhol, aby neaktívni hráči preberali NPC-čka.
Na to už jsem narazil tolikrát mimo kontext Nobilis, že bych si tipnul, že to bude něco staršího. Ale nevím.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Bajo píše:Marvel Superheroers to stejne - (pouziju Bifiho hlasku) Preco?
Nejsem si jistý, jestli si to s něčím nepletu, ale není to první diceless založený na práci se zdroji, podobně jako Nobilis?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

U te Buffy, jak tam funguji ty drama points, nebo jak se to jmenuje?
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15030
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta »

Základní pravidla jsou celkem realistická, představ si je třeba jako méně komplikované GURPSy. Nejsou to prostě pravidla, ve kterých by knihovník sekal hlavy upírům. Pak, jako nadstavba, přijdou Drama Points.

Použití:
Heroic Feat: Když je skutečně potřeba, aby ze sebe postava dala všechno, za jeden DP +10 na jeden hod (a to je sakra hodně)
I Think I'm Okay: To zranění vypadalo hůř, než jaké skutečně bylo. Za 1 DP se aktuální počet ztracených životů půlí.
Plot Twist: Šťastná náhoda přeje hrdinům. Přátelé dorazí na poslední chvíli. Jeden ze záporáků upustí stopu. Při úprku z démoního doupěte narazí postava na démonovu knihovnu plnou zajímavých písmenek.
Righteous Fury: Pokud se stane něco, co postavu šíleně rozzuří - setkání s vrahem tvé pravé lásky, zrada ze strany někoho, komu doopravdy věříš - může za 1 DP mít bonus +5 na útoky všeho druhu až do konce scény.
Back from the Dead: Mrtví se někdy vracejí. Doktoři se o něj postarali přímo zázračně, vrátí se jako duch, něco nebo někdo ho oživilo a sám neví, co, má dvojče/klon/robotického dvojníka/... Čím dřív se vrátí z mrtvých, tím dražší.

Získávání DP:
XP: Hlavní postavy draho, vedlejší postavy levněji.
Quotable Quotes: Za hlášku, která pobaví a stylově sedne.
Heroic Acts: Sebeobětování pro druhé má své výhody.
When Bad Things Happen to Good People: Když vypravěč zmanipuluje situaci v neprospěch hráčů (záporák uteče pryč, nová láska je ve skutečnosti starý nepřítel, někdo postavu zajme bez možnosti obrany), dostane hráč DP - tím víc, čím víc s ním vypravěč zametl.
The Agony That Is Life: Když postava zajímavě a dramaticky trpí - bojuje se závislostí, puká jí srdce kvůli komplikacím v osobním životě, ztrácí přátele kvůli své povaze - prostě když do hry přináší příběhy, které jsou silné a zajímavé, získává DP.
Support Your Local Hero: Hlavní postavy jsou drsní bijci s mnoha zvláštními schopnostmi, ale jsou to pořád jenom lidi (mágové, vlkodlaci, upíři, atd). Když ztrácí sebedůvěru a zoufale bojuje se svými osobními démony, a některá z vedlejších postav ji dokáže obyčejně lidsky podpořit, zaslouží si DP.

Celkově ve hře funguje sympatický koloběh Drama Points, které hráč vydělává tím, že hru dělá zajímavou, a chováním se podle žánru, a které použije k přežití situací, které před hrdiny hází osud.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Zamčeno

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů