Čerstvě dočteno

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

V poslednom čase som toho celkom dosť prečítal a tak sa s vami chcem podeliť o svoje pocity a poznatky. Tentoraz bude práspevok o tvorení questov.

Čistou náhodou som sa dostal ku knihe The Adventure Creation Handbook. Získal som ju "zadarmo" za príspevok na nejakú zbierku.

Obrázek

roky vydania - 2011
vydavateľ - rpgGM.com
autor - Cherie “Jade” Arbuckle
dizajnér - Cherie Arbuckle

Autor sa v tejto krátkej knihe (54 strán) autor rozoberá prípravu dobrodružstva do 4 častí - brainstorming, dávanie a odpovedanie na otázoky, budovania scén a spísania questu. Každá časť je pekne rozpísaná a postup je pekne vysvetlený. Dokonca autor na konci knihy dáva "denník" tvorenia dobrodružstva, kde GM v krokoch vypĺňa kolonky a na konci mu objaví quest v hrubých risoch. Podľa tejto knihy som vytvoril dve krátke questy a odohral ich zo svojimi hráčmi. Môžem povedať, že kniha ma posunula v tvorení questov do predu.

Ako ďalšiu knihu, ktorý by som v tomto príspevku chcel spomenúť je http://rpg.drivethrustuff.com/product/8 ... erm=de+pro, na ktorý ma upozornil Antharon.

Obrázek

roky vydania - 2010
vydavateľ - Cubicle 7 Entertainment Ltd
autor - MillerMichał Oracz
dizajnér - Michał Oracz

De Frofundis je kniha o videní sveta trochu inak. Videní sveta plného námetov na príbehy a zápletky. Kniha je písaná formou listov "priateľovi". Prečítal som ju doslova jedným dychom a strašne mi pripomenula staré časy, keď som čítal Drakulu.

Poslednou knihou, ktorú by som aspoň v stručnosti chcel spomenúť je Never Unprepared: The Complete Game Master's Guide to Session Prep.

Obrázek

roky vydania - 2012
vydavateľ - Martin Ralya
autor - Phil Vecchione
dizajnér - John Arcadian, Darren Hardy

Na knihu som bol upozornený jedným podcastom a celý den som tvrdo rozmýšľal, či to nebudú vyhodené peniaze. Nakoniec som ju predsa len kúpil a za deň som sa dočítal do polovice. Keď by som dnes nemal ísť do práce, tak ju už mám prečítanú :-). Autor v knihe rozoberá tvorbu dobrodružstiev podobne, ako prvá kniha, ktorú som uviedol v tomto príspevku. Je však písaná menej škatulkovito a dáva GMovi veľkú možnosť nájsť si svoj smer pre zlepšenie svojich hier. Kniha nie je o tom, aby povedala ako sa má tvoriť quest, ale o tom, aby si pri jej čítaní GM spravil takú malú sebareflexiu svojich hier, prečo niektoré nevyšli a niektoré vyšli geniálne. A pri tom, úplne nenápadne, sa z každého stane lepší tvorca a vodca hry. Zatiaľ mám pocit, že KAŽDÝ GM sa pri jej čítani zlepší a že KAŽDÉMU sa tvorba príbehu bude viac páčiť a nebude to brať ako najhoršiu časť GMovania. Sa teším na to, čo sa dočítam v druhej polovici :-D.

Ako posledné by som mal ešte aspoň slovom dvoma povedať niečo ku Dungeon Worldu.

Obrázek


roky vydania - 2012
vydavateľ - sage kobolt production
autor - Sage LaTorra and Adam Koebel
dizajnér - Sage LaTorra

Tentoraz z pohľadu tovrenia questov. Veľmi sa mi páči, ako jednoducho a zároveň elegantne vyriešili zápis dobrodružstva. Myšlienka prezentovaná v knihe je o tom, že GM definuje 1-3 Nebezpečenstvá, ktorim je zadefinované, prečo sú TAM, ako sa budú počas príbehu správať a čo sa stane, ak si s nimi hrdnovia nejak neradia. Malý príklad:

DANGER: Poltergeist
Impulse: Prastarý duch majiteľa hradu, zobudený lúpežnou vraždou svojho prapraprapotomka, blúdi po hrade a okolý a hľadá rodinný pečatný prsteň.
Grim Portents:
1. Duch blúdi vo vnútry hradu, prehľadavá všetky jeho zákutia a mentálne straší (útočí) na každého, koho stretne s cieľom ho odplašiť
2. Duch nenašiel prsten na hrade a tak rozšíril svoje hľadanie na širšie okolie hradu. je stále viac a viac agresívny.
3. Prvé úmrtia.
Impending Doom: Pokiaľ duch nenájde ukradnutý pečatný prsteň, bude blúdiť, strašiť a zabíjať v okolý hradu. Primárne tých, čo sú podobnej rasy ako lúpežník, alebo majú aspoň podobné mentálne (vizuálne) črty.

Kniha venuje malú časť i tvoreniu questov i kampaní.
Naposledy upravil(a) Skenderax dne 12. 4. 2013, 13:23, celkem upraveno 2 x.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Alef0 »

De Profundis má dokonca svoju vlastnú tému.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Dnes by som vám chcel popísať zopár slovami Macabre Tales.

Obrázek

roky vydania - 2011
vydavateľ - spectrum-games.com
autor - Cynthia Celeste Miller
dizajnér - Cynthia Celeste Miller

Toto RPG má pre mňa niekolko unikátností, ktoré spôsobili, že bolo radosť čítať, ako sa autor zhostil úlohy ztvoriť a popísať hru. Ako prvé by som mal spomenúť, že táto hra sa venuje hororovému hraniu v zmysle poliedok Howarda Phillipsa Lovecrafta. Preto je stavaná primárne na jedného hráča a jedného GM. Dá sa svšak rozšíriť i na viacerých hráčov v prípade potreby. Pre samotné hranie sa nepoužívajú kocky, ale každý hráč si so sebou prinesie jednu sadu kociek domina (s číslami - nie značky alebo niečo podobné). Hra je tiež primárne konštruovaná na jednorázové hranie a veľmi rýchle navolenie postavy. Tu musím poznamenať, že voľba hrdinu je veľmi pestrá a je možné navoliť veľmi veľké množstvo rôznych hrdinov.

Každú hrdina si rozdeli v prvom kroku medzi Body, Mind a Soul hodnoty Normal, Good a Excelent. Na základe tohto rozdelenia hráč pri testovaní svojich schopností použije menšie číslo, väčšie číslo alebo ich súčet na domino kocke, ktorú zahrá. K tomu má ešte každá kategória niekoľko aspektov (približne 8), do ktorých si kupuje rating. Ak príde na test, tak sa táto hodnota pripičíta ku dominu. Napríklad Body-Normal, Stealth 3 a hráč použije kocku s číslami 2 a 4, tak výsledok bude 5.

Hráč si na začiatku hry "potiahne" tri domino kocky a sám sa rozhoduje, ktorú na aký test použije. Pri použití kocky si stále berie z kopy ďalšiu tak, aby mal stále tri na ruke. zaujímavé je, že ak zahrá hráč kocku s dvoma rovnakými číslami, tak sa kocka dostáva do rúk GM, ktorý pomocou nej používa špeciálen schopnosti příšerok.

I samotná tvorba hry má niečo do seba. Hra, alebo dobrodružstvo je rozdelené do troch aktov, v ktorých sa priemerna pasca stále zvyšuje.

Kniha má 93 strán a okrem tvorby postavy, herných mechaník (medzi inými i ako vyriešiť boj alebo časovo nárečné akcie), tvorby dobrodružstva a beštiárnika je možné nájsť i stručný popis Lovcraftovho sveta a veľa náhľadov do Lovcraftových diel a hrdinov.

Fakt zaujímavé čítanie.
Naposledy upravil(a) Skenderax dne 12. 4. 2013, 13:15, celkem upraveno 1 x.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7470
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Bifi »

Skenderax, ďakujem za iniciatívu, chce sa mi zvolať viac! viac! (teda viac analýzy k jednotlivým hrám, ale aj viac hier v budúcnosti).

Ešte Ťa chcem o jednu vec poprosiť, mohol by si uviesť roky vydania, vydavateľa a autora/dizajnéra? To sú totiž (pre znalca) celkom užitočné informácie.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Bifi píše:Skenderax, ďakujem za iniciatívu, chce sa mi zvolať viac! viac! (teda viac analýzy k jednotlivým hrám, ale aj viac hier v budúcnosti).
:-) v tomto môžem slúžiť. Čítanie pravidiel ma baví a tiež mi to pomáha byť lepším GM. Aspoň to je môj cieľ. Byť čo najlepším GM v čase, keď mi deco dorastie do veku, keď budem s ním mastiť.
Bifi píše:Ešte Ťa chcem o jednu vec poprosiť, mohol by si uviesť roky vydania, vydavateľa a autora/dizajnéra? To sú totiž (pre znalca) celkom užitočné informácie.
Kedže ich mám všetky kúpené v pdf a tak to s radosťou doplním :-).
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Chcel by som vám predstaviť veľmi zaujímavý RPG systém, ktorý asi nemá obdoby na trohu hier na hrdinov. Je to hra, ktorá bola "zasponzorovaná" cez kickstarter a nesie pomenovanie Magicians.

Obrázek

Designed and Written by: Kyle Simons
Edited by: John Adamus and Ryan Macklin
Layout by: Daniel Solis
Cover by: Inho Kim
Interior Artwork by: Haoran Zhang, Theresa Simons
Map by: Tony Dowler

Kyle postavil hru veľmi zaujímavo a podľa mňa celkom inovatívne. Skúsim sa o tom trochu rozpísať.

Postavy v hre hrajú žiakov - teenagerov magickej univerzity Hwang-Gung College of Magical Pedagogy in Seoul, Korea. To veľmi pripomína Harryho Pottera ale to najzaujímavejšie je predsa len samotný systém.

Postavy si hráči nenahadzujú ale tvoria odpoveďou na 4 jednoduché otázky o charaktere a o tom prečo je postava nešťastná. Ďalšou charakteristikou, ktorá sa počas hry mení sú Dramatické body v siedmych kategóriách: Sebevedomie, Sloboda, Láska, Právo, Pravda, Bezpečnosť a Dôvera. Na začiatku hrania má postava 5 bodov, ktoré si medzi kategórie rozdelia a tým dokreslia psychický stav a rozpoloženie postavy.

Ďalším bodom "nahadzovania" je vytvorenie konfliktnej postavy. Niečo ako Severius Snape pre HP. Ten sa tvorí menom, pravým menom a odpoveďou na otázku prečo spolu nevychádzajú.

Tretím bodom je vytvorenie zápletky.

Konfliftné postavy si hráči náhodne vymenia medzi sebou a potom brainstormujú zápletky. Jednu vyberú a každá postava tajne vytvorí niekoľko kariet konfliktov, ktoré ohodnotí počtom bodov nebezpečnosti. A hrať sa môže začať.

Tu je na mieste povedať, že hra nemá stacionárneho GMa, ale hráči sa striedajú. GM (v hre ho volajú Negotiator) sa strieda po kole hrania doprava, hráči vykonávajú svoje činnosti smerom doľava.

GM náhodne potiahne kartu konfliktu a využije to čo je na nej napísané na to, aby popísal scénu. Hráči postupne hovoria, ako na to reagujú, tvoria príbeh a prípadne zarábajú Drama Pointy alebo riešia kartu konfliktu.

Drama Pointy - alebo lepšie povedané "body nešťastia" sú sila, ktorá je potrebná na kúzlenie. Ak niekto postavu poníži, zbije, urazí, alebo sa jej niečo nepodarí, to všetko zarába postave Drama Pointy, ktoré potom môže pretaviť do kúziel.

A teraz to najzaujímavejšie - v hre sa nekocká. Keď postava chce zakúzlíť, tak napíše na papier po kórejsky čo to má byť zakúzlené. Potom do mobilu alebo tabletu vybavenom aplikáciou speech-to-text povie po kórejsky čo chce slovne. Ak sa zhoduje kúzlo na papiery a v prenosnom zariadení, tak kúzlo zdárne vyšlo. Ak nie, tak záleží na GMovi čo sa stane. ;) Môžu sa pri tom i nejaké Drama Pointy zarobiť. Zaujímave tiež je, že sú tri úrovne kúzlenia. Pre tých, čo nič po kórejsky nevedia je stýl nazvaný The Prodigy System (stačí vedieť asi tucet slov na kúzlenie). Ďalšie dva sú pre viac a viac pokročilých: The Apprentice System a The Master System. Pre úplnosť by som mal dodal, že sa postava naučí i písať po kórejsky, čo nakoniec nie je až tak ťažké keďže Kórejčania majú abecedu podobne ako my a nie obrázkové písmo ako číňania.

Zaujímavé na tomto RPG je i to, že to nemusí byť vôbec kórejština, čo sa bude učiť. Kľudne, ak je organizátor dosť kreatívny, sa môže hra modifikovať a GM sa bude s detmi učiť anglicky alebo nejaký iný jazyk.

Myslím si, že Magicians má veľký potenciál nie len pre hranie "bez" GMa, ale i ako spôsob učenia sa jazykov.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Mám pre vás ďalší tip na čítanie:

Adventures on Dungeon Planet

Obrázek

Written, designed, and published by Johnstone Metzger, Vancouver, Canada, March, 2013.

Tý čo poznajú pravidlá Dungeon World a chceli by hranie posunúť trochu viac do scifi, tak tak tieto pravidlá sú presne pre nich.

Mohol by som sa rozpísať čo je možné v pravidlách nájsť nového, ale vlastne by som len prekladal vyššie uvedený link. Nie je tam nič viac a nič menej. A preto len uvediem link na denník postavy, kde sa dájú pozrieť MOVE nových povolaní.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Pred tým, ako si prečítate zopár mojich poznámok ku pravidlám Airship Pirates
Obrázek
si vypočujte ich pesničku :-): https://www.youtube.com/watch?v=YPH1OoTobtk

Abney Park’s Airship Pirates World Concept by: Robert Brown
Original Game Design by: Peter Cakebread & Ken Walton
Written by: Peter Cakebread & Ken Walton
Abney Park Song Lyrics by: Robert Brown
Heresy Engine Game System by: Ian Sturrock and Andrew Peregrine
Additions to the Heresy Game Engine by: Peter Cakebread & Ken Walton
Layout, Design and Typesetting by: Robert Brown
Cover Design by: "Captain" Robert Brown

Herný systém je postavený na kockaní niekoľkými k6 podľa vlastnosti a vedomosti. K tomu je nutné si hodiť niekoľkými negatívnymi kockami k6 v závislosti od náročnosti úkonu. Každá 1 a 6 sa berie ako úspech, pri 6 je možné si hodiť ešte raz a ak padne 1 alebo 6 tak sa pripočíta ďalší úspech. Pri hode 6 sa zas hádže ďalej. Pri opozitných hodoch si hádžu obe strany a porovnajú sa počty úspechov. Systém je jednoduchý a pekne popísaný.

Nahadzovanie postáv je postavené na rozdeľovaní bodov medzi vlastnosti a vedomosti. Prípadne získanie ďalších bodov za znivýhodnenia. Je možné hrať päť rás (ak si dobre spomínam). Neobeduinov - kočovníkov, Neoviktoriánov - mešťanov, Skyfolk - ľudí žijúcich v lietajúcich mestách, Automatonov a Misgebotten - mutantov. Ku každej "rase" je pekný popis, vhodné povolania, legendy... Postavy sú vedené k tomu, aby si pri generovaní vytvorili i stručnú históriu čo robili pred tým, ako sa stali pirátmi, prečo sa nimi stali a podobne. Tiež si vytvárajú legendu za čo sa budú vydávať v prístavoch, ktoré pirátov nemajú moc v láske, a za akým cieľom vôbec križujú nebesia. Rovnako ako postavy je možné si nasetupovať i svoju pirátsku vzducholoď a posádku.

Čo ale mňa najviac zaujalo bol popis steampunkového sveta (bohužiaľ bez mágie). V podstate sa tomu venuje celá kniha a tak sa mi nejak nedarí to zhrnúť v hlave niekoľkými vetami. Všetko sa to točí okolo Victora Hypocratesa a jeho syna a vnuka. Meno je zvolené zámerne a je to hlavný a takmer všemocný záporák, ktorý zmenil výzor sveta tým, že sa stal svetovým lídrom :-). Oficiálne znížil znečistenie, zastavil populačný boom, dal svetu mier. Neoficiálne vyvražďuje tých, čo nie su "čistý", udržuje ľud (Neoviktoriánov) uzavretý v trojici veľkomiest a v nevedomosti... Skyfolk, má svoje vzdušné mestá ukotvené na trcholkoch hôr je zas každý iný v politike, v náboženstve a podobne. A Neobeduini brázdia zem, využívajú pozostatky "starého" sveta a bojujú a živoť v boji voči šelmám, ktoré do prírody nasadil Hypocrat (na zníženie preľudnenia).

Pravidlá sa príjemne čítali a nie su nijak zložité na zapamätanie. Grafická úprava knihy je tiež veľmi dobrá i keď moj chudáčik prestarlý noťas plakal pri otáčaní strán. Hlavný prínos pre mňa však mala kniha kvôli svojmu steampuknovému svetu. Určite si pravidlá ešte raz prečítam a tomto svete odohrám nejeden quest.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Aljen »

vdaka za info. Tento system som parkrat videl po eshopoch a torentoch, ale samotny koncept ma dost odradza takze som to vzdy obisiel.
Neznie to uplne zle ale ... asi som momentalne asi hodne daleko od ziadaneho mindsetu
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Je to už takmer pól roka, čo sa pripravujem na nové ťaženie, ktoré s priateľmi hrávam na tain.sk (formou fórumov). Predchádzajúce som hral podľa FATE v2. Mal som v pláne pokračovať s FATE Core, ktoré sú mimochodom veľmi zaujímavé pravidlá a už sa neviem dočkať ako bude Evil Hat uvoľnovať Stretch Goals z projektu na kickstartery.

Dračí Doupě 2 mám kúpené v elektronickej podobe už nejaký čas, ale "nešťastnou" náhodou som sa dostal k tomu, že som si objednával nové knihy z fantasyobchodu a do košíka sa mi priprietla i písaná forma DrD2. Keď už bola doma, tak som si v nej začal listovať a čím ďalej sa viac do nej vnárať.

Obrázek

Nie som prvý, ktorý túto knihu čital a dokonca na rpgforumu sú 4a, ktoré sa jeho problematike venujú. Ale i tak si dovolím prispieť do tohto fóra, lebo mňa osobne pravidlá Dračího Doupěte II veľmi milo prekvapili.

Kniha je veľmi pekne písaná, radosť vnímať písmenká. Samotné pravidlá su postupne odhaľované čitateľovi. Na tomto štýle sa mi veľmi páčilo, že autor naznačuje čo bude ďalej, podporí predstavivosť a potom očakávania splní. Mal som pocit, ako keď by som nie čítal pravidlá, ale sám ich vymýšľal a autor ich miesto mňa spísal. Z toho mi vyplýva hlavne to, že sú pravidla plynulé a logicky stavané. Pravidlá sú naviac pretkané množstvom príkladov, ktoré vysvetľujú pravidlá, ktoré nie sú na prvý pohľad jednoduché. LEN na prvý pohľad.

Z môjho pohľadu na kresby Kryštofa Ferenca a Jana Pospíšila, sa treba pozerať dvakrát. Na prvý krát sa mi moc nepáčili (Příbehy Impéria), na druhý krát ma zaujali a odvtedy sa mi veľmi páčia. Majú niečo do seba :-). Ale predsa len je tu niečo, čo by som vytkol. Kniha je i napriek peknému spracovaniu, kvalitnej väzbe i stranám veľmi nepraktická na prenos a čítanie na splku. Kniha je ŤAŽKÁ a na slnku sa LESKNE! V papierovej forme sa mi číta len o niečo lepšie ako na tablete :-(. Naviac chtiac nechtiac knihu pri čítaní musíte "zlomiť" a i to nepomôže k tomu, aby ostala otvorená na tej strane, na ktorej potrebujete. V tom bol pôvodný vzor DrD oveľa lepší.

Záverom by som len zopakoval, že sa mi koncept pravidiel DrD2 veľmi páči. Z môjho pohľadu v sebe spája perly, ktoré sa dajú vidieť v iných pravidlách do jedného kompaktného celku umiestneného do fantasy prostredia. Naviac si trúfam povedať, že pri skúsenom GMovi by hra|systém mohol byť vhodný i pre malé deti a začínajúcich hráčov. Neviem sa dočkať, keď budem môcť pravidla preveriť v ohni dobrodružstiev.

© drd2 team, 2011
produkce: Martin Kučera
autoři: Karel Černín, Jonáš Ferenc, Kryštof Ferenc, Petr Jonák, Peter Kopáč, Jakub Maruš, Martin Mýtny
ilustrace: Kryštof Ferenc, Jan Pospíšil
obálka: Michal Ivan
jazyková redakce: Martin Kučera, Jakub Maruš
grafická úprava a sazba: Kryštof Ferenc, Róbert Novotný
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Po dlhej dobe (a prečítaní zopár kníh) som sa opäť dostal k príspevku v tomto 4ume. Priviedla ma k tomu kniha Příručka vypravěčství od Ondřeje Netíka:

Obrázek

Úprimne povedané neviem ako začať s popisom knihy a hlavne obsahu knihy. Najradšej by som vymenoval kapitoly a popísal čo mi ktorá dala. Bohužiaľ by to znamenalo prepísať takmer celú knihu :D. A teraz neviem, či je to dobré alebo zlé. Preto začnem z iného konca.

Nie je to tak dávno, čo som čítal knihu Never Unprepared, ktorá ma naučila pripravovať sa na quest, nachádzať slabiny a snažiť sa ich odstraňovať. Příručka vypravěčství mi ukázala prečo to tak je a čo je si treba uvedomiť pred začatím brainstormingu. Ako tvoriť dobrodružstvá pre malé deti, detektívky, horory, romance.

Každý GM nejak začínal tvoriť svoje príbehy. Za mojich mladých čias som si prečítal pravidlá, vymyslel zápletku, pozrel si příšery a improvizoval. To boli časy dobrodružných fantasy. Potom som skúšal kovbojky, detektívky, horory, súčastnosť- to všetko i s historickým pozadím. A zistil som, že to už nie je tak ľahké.

Ale to ešte nečítal Příručka vypravěčství 8).

Ondřej Netík vo svojej knihe rozoberá približne 80 tém týkajúcich sa atmosféry, podstaty, emócií, imaginácií, kľúčových bodov hrania a tvorenia príbehov pre malých i náročných hráčov. A ešte veľa ďalšieho. Nie je to jednoduchá kniha, nečíta sa ľahko. Už po desiatich stranách som knihu musel odložiť nabok. Autor zhutňuje svoje poznatky prevažne na dvoch stranách a po ich prečítani otovoríl (aspoň mne) pohľad do sveta, ktorý som doteraz vnímal len intuitívne. Veľa veľa nového v tej knihe pre mňa bolo. Nie, že by som o tom nevedel, ale nikdy mi to nikto nepovedal slovami. Až do teraz.

Hovorí sa, že ak človek nevie pomenovať problém, nevie ho riešiť.

Pre mňa je najväčším prínosom Příručky vypravěčství práve otvorenie sveta za kulisami - rozprávanie o tom, čo som nejak intuitívne tušil, ale nikdy nad tým nerozmýšlal.

Na záver by som povedal, že je to výborná kniha. Síce plná teórie, ale i plná informácií, námetov a ak nechce GM hrať stále len jednoduchý improvizovaný svet dobrodružstiev, tak i námetov, postupov a upozornení na čo nezabudnúť. Knihu si určite prečítam ešte raz a potom ešte raz. A to nie len preto, že som príliž sprostý na to, aby som jej hodnotu vedel oceniť pri prvom prečítaní, ale i preto, že som príliž sprostý na to, aby som informácie a rady v nej vedel na prvý krát poňať.

Nakladatelství: Mytago
Autor: Ondřej Netík
Autor obálky: Ondřej Netík, Lucie Netíková
Počet stran: 160
Rok vydání: 2013
ISBN: 978-80-87761-00-7
Jazyk: čeština
Vazba: brožovaná
Formát: 235 x 165 mm
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Aljen »

Skus napisat aspon jednu konkretnu vec co ti dala. Takto mi to znie ako nejake tusene mysticno, ktore nevies pomenovat ale mas pocit ze existuje
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Alef0 »

Skvelé, že si dočítal! Ja tiež plánujem paralelnú recenziu, už mi tu čučí na stole :-)
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Skenderax
Příspěvky: 1219
Registrován: 3. 12. 2011, 15:28
Bydliště: Malacky
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Skenderax »

Aljen píše:Skus napisat aspon jednu konkretnu vec co ti dala. Takto mi to znie ako nejake tusene mysticno, ktore nevies pomenovat ale mas pocit ze existuje
:D presne tomu som sa chcel vyhnúť Aljen. Je to preto, že každá kapitola má pre mňa cenu, v každej je niečo, prečo stálo za to ju čítať. Alebo aspoň takmer každej.

Ale urobme pokus.

Náhodne som otvoril knihu a vyšla strana 40, kde sa Netík venuje KONFLIKTU.

V tejto kapitole hovorí o tom, že konflikt je základným prvkom interaktívnej hry. Delí konflikt na:

1. Vnútorné pocity, zásady, pohnútky
2. iných ľudí a iné záujmy
3. plošné vplyvy ako katastrófy, zvyklosti, konvencie

Ďalej sa venuje konfliktu postáva verzus protivník, ochránca, hierarchia, zvyky a zákony, miesta, atď. Spomína použitie konfliktu v hre, mieru násilia a príčinu sporu. Konflikt nechápe ako súboj, pri ktorom postavy prichádzajú o životy, ale nástroj na vzbudenie určitého dojmu alebo atmosféry. Všetko je doplnené príkladmi.

A čo mne táto dvojstránka dala? :-D Čím dlhšie GMujem jedno prostredie, tým viac začína byť fádne. Táto kapitola mi ukázala prečo to tak je, čo sú to vlastne konflikty, ako s nimi narábať a okoreniť dej. V pokračovaní knihy je popísaná i náveznosť na konfliktov na motívy postáv, prípravu questu a ja už si ani nepamätám čo ešte.

Neviem či ti moja odpoveď postačuje. Kniha je nabitá informáciami, pomôckami a vlastne i teóriou. To, z čoho by sa dala spraviť semestrálny predmet napísal Netík do 160 stranovej knihy a ja som sa snažil vám to zrecenzovať zopár riadkami. Teraz sa ani nedivím, že sa mi to asi moc nepodarilo :D.
Hope is the beginning of unhappiness.
Wisdom is the beginning of fear.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: čerstvě dočteno

Příspěvek od Ecthelion »

My jsme koupili na Gameconu.

Přiznám se, že jsem se toho relativně obával, ale není to špatné. Docela příjemně mě to překvapilo. :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů