[GURPS] 3. edicia

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Istiach

[GURPS] 3. edicia

Příspěvek od Istiach » 27. 8. 2006, 22:35

Nedavno sa ku mne dostalo gurps tretej edicie a chcel by som si ho vyskusat, ale rad by som vedel aky je rozdiel medzi touto a stvrtou ediciou. Mohol by mi to niekto zhrnut v kocke? No a este by ma zaujimalo ci pre mna ako gurps totalneho zaciatocnika sa oplati zacat s touto 3 ediciou.

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Conlai » 27. 8. 2006, 23:00

Rozdíl je hlavně v tom, že 4. edice spojila dohromady základní pravidla 3. plus pravidla z dodatkových knih (Compendium 1 a 2, pár dalších) a celé to pěkně uhladila.
Na druhou stranu zase má hnusné barevné obrázky, které se zasekly někde v půli cesty mezi dětskou čmáranicí a kůlovitostí DnD 3ed.
4. edice je rozdělená do dvou knih - Characters (pro hráče) a Campaigns (pro vypravěče). 3. je celá v jedné knize.
Jsou mírně pozměněné některé vlastnosti (např. zásahové body se odvozují od síly a výdrž od zdraví, v 3. to bylo naopak (ačkoli to tam bylo jako volitelné pravidlo)).
Záběr "okolností", se kterými se můžete pomocí pravidel vypořádat je o něco širší (zahrnuje třeba i změny v rychlosti kopání díry podle gravitace planety, na které zrovna jste).
Osobně v tom ale nějaký super kvalitativní posun nevidím... spíše kosmetický. A k trojkám mám tak trochu nostalgický vztah... a nezapomeňme na ty zmiňované obrázky.

Pokud jsi GURPS nováček, GURPS rozhodně stojí za zkoušku. Na rozdíl od třeba DrD nebo DnD je založený na dovednostech a rysech, ne na povoláních a úrovních - je tedy možné si vytvořit jakoukoli postavu. Také poskytuje "realističtější" (rpg realističtější, ok?) pravidla - hitpointy nepřibývají, kulka dohlavy zabíjí atd (ačkoli lze hrát i nadlidské postavy).
Nevýhodami GURPS je snad jen právě jejich komplexnost, která tak trochu svádí k používání každého pravidla, které je v knize. V tom případě se GURPS může stát dost složitou a (pokud to není tvůj šálek kávy) otravnou záležitostí.
Dalšími nevýhodami, které jsou ale dost subjektivní a někdo jiný to může vidět jinak, je jejich nevyhraněnost. Chce to vědět přesně, co chceš a podle svého záměru si vybrat.

Ale jak už jsem napsal - GURPS je super. Pro mě to byla další zastávka hned po DnD...

Uživatelský avatar
Sirien
Pragmatik
Příspěvky: 7067
Registrován: 6. 6. 2004, 17:10
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sirien » 28. 8. 2006, 01:10

Nevýhodami GURPS je snad jen právě jejich komplexnost, která tak trochu svádí k používání každého pravidla, které je v knize.
Což je ale pouze důsledek nepochopení jejich základní myšlenky, na kterou si jako nováček s GURPS musíš dát extra pozor:
GURPS neslouží k tomu, aby se pravidla z nich používala tak, jak jsou sepsána v knize!!!
Kniha pravidel GURPS na rozdíl od jiných her NENÍ určena k tomu, aby se věci z ní používaly tak, jak jsou v ní napsány od začátku do konce! Hrát v GURPS neznamená hrát dle pravidel v knize uvedených, ale znamená to hrát podle jednotného principu, který pravidla v knize spojuje (a který je velmi jednoduchý, obecně jde o ti hody (na úspěch, na zranění a na reakci, všechny tři snadné na vyhodnocení) a o způsob jak s nimi pracovat).Všechna ta pravidla v knize jsou pak jen možnosti, jak danou situaci řešit.
Jinými slovy - GURPS obsahují ohromné množství pravidel a Tvým úkolem není podle těchto pravidel hrát, ale vybrat z nich ta pravidla, která budeš ke své hře potřebovat a hrát pak jen podle těchto vybraných pravidel.

Kdysi to tu někdo shrnul zhruba takhle:
Když hraju podle GURPS, tak si hraju jak chci, přičemž pointa je v tom, že hážu stále třema kostkama a snažim se podhodit určitý číslo. Když se setkám s nějakou zvláštní situací, buď si vymyslím, jak to podle tohohle základního principu vyřešit, nebo když se mi nechce nebo sem línej tak se můžu podívat do Knihy, jak takovouhle situaci řeší Steave Jackson.

Hm. Doufám, že jsem to napsal nějak pochopitelně...
Kostka, http://www.d20.cz
- překlady her (DnD, Fate a další)
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí
- skupinové sekce s rozsáhlou podporou
...a mnohé další.

Překlady Fate: Překlad Fate 4e Core, Překlad FAE: Fate Accelerated, DnD 5e: Dungeons and Dragons 5e

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 6880
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 28. 8. 2006, 12:48

Smazal jsem ten zbytek, který se netýkal otázky.

Edit: Já se tedy moc v GURPSech nevyznám, tedy alespoň v rozdílech mezi 3. a 4. edicí. Podle toho co píšete je 4. edice spíše rozšířená o nějaké materiály, které ve 3. edici vyšli zvlášť. Nad drhou stranu, jestli se nepletu, 3. edice je myslím přeložená do češtiny (i když je pravda, že jsme zaslechl, že nějací nadšenci překládají i4., ale čert ví, kdy to dodělají . :wink: ).
Jak moc jsou ty dodatky ve 4. potřebné ke hře, respektive kolik z nich v průměrné hře využijí. A jsou mezi 3. a 4. edicí nějaké zásadní systémové změny?

Jinak souhlasím s tím co bylo napsáno víše. GURPS 4e obsahují spoustu ruzných materiálů a pravidel pro různé (méně či více časté) situace, jejichž znalost ovšem k hraní není nutná. Prostě kdo je potřebuje, je použije, kdo ne, ten je přeskočí.
Naposledy upravil(a) Bajo dne 28. 8. 2006, 14:55, celkem upraveno 1 x.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Anotuj! $:)

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 28. 8. 2006, 14:53

Určite začni treťou edíciou, pretože kým štvrtú rozchodíš sa zblázniš. Sú tam stovky strán možností, ktoré bez znalosti toho všeobecného princípu ako písal Tuk-Enek sú prakticky nezvládnuteľné. Ja osobne som hral GURPS asi 7 rokov a necítil som žiadnu potrebu prejsť na štvorku.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Lidožrout
Příspěvky: 503
Registrován: 9. 3. 2002, 00:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lidožrout » 29. 8. 2006, 13:07

hm asi hlavní nevýhoda 3. edice, kterou 4. edice opravila, je, že trošku sváděla k boostrování postav -- hlavně co se týče vlastností (síla, obratnost, inteligence a zdraví). většina dovedností se odvíjí od obratnosti (fyzické dov.) a od inteligence (mentální dov.), takže u některejch munchkinů, se kterejma sem hrál, se často objevovaly postavy s vysokou Obr a Int na úkor logiky. 4.edice udělala změnu v ceně, za jakou se tyhle vlastnosti na začátku hry nakupujou ("nákup" dovedností, vlastností a výhod za characterpointy je principem tvorby postavy v gurps), takže Obr a Int se zdražily a boostrování je kapku složitější ;)
ostatní změny se fakt týkaj jenom rozšíření pravidel o doplňky a uhlazení ostrejch rohů, kde to ve 3.edici mohlo drhnout.

jináč je celkově gurps dost náročný na přípravu vypravěče, protože by to měl bejt právě on, kdo vybere/vytvoří prostředí a řekne, který pravidla, dovednosti a výhody a nevýhody z tý hrozný sumy popsaný v pravidlech se budou v jeho hernip prostředí používat.

suma sumárum gurps vřele doporučuju, dá se v tom hrát cokoli (od conana přes startrek až po vampire nebo bunnies&burrows) a jakkoli (realisticky nebo cinematic) a osobně si myslim, že základní princip gurps je možný použít i pro hraní v duchu vypravěčskejch rpg typu window, fate atd..

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16987
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 29. 8. 2006, 14:09

Lidožrout píše:hm asi hlavní nevýhoda 3. edice, kterou 4. edice opravila, je, že trošku sváděla k boostrování postav -- hlavně co se týče vlastností (síla, obratnost, inteligence a zdraví). většina dovedností se odvíjí od obratnosti (fyzické dov.) a od inteligence (mentální dov.), takže u některejch munchkinů, se kterejma sem hrál, se často objevovaly postavy s vysokou Obr a Int na úkor logiky.
Tedy, že se urazím ... munchkin nejsem, ne moc, ale postavu jsem si chtě nechtě musel udělat také inteligentní a obratnou, aby zvládala alespoň to co měla zvládat. Bohužel kdybych snížil inteligenci tam kam by to odpovídalo, body na příslušné dovendnosti bych tím nenahradil.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 29. 8. 2006, 17:13

Myslel tym, ze vsetky postavy su priblizne 11 - 14 - 14 - 11 namiesto povedzme 13 - 13 - 13 - 13 alebo nedajboze 13 - 11 - 11 - 14.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Lidožrout
Příspěvky: 503
Registrován: 9. 3. 2002, 00:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lidožrout » 29. 8. 2006, 19:14

díky Bifi.
munchkinem jsem je nazval proto, že kdyby nebyli, snažili by se v bodovym limitu (100b) vytvořit adekvátní postavu (jakoby na nižším levlu, která se má teprv vypracovat), nebo by se se mnou, GM, dohodli na nastavení vyššího limitu (což bych asi nedovolil, protože mam rači přízemnější zápletky a munchkini byli v menšině) :wink:

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 5. 9. 2006, 13:09

Rád bych se zeptal znalých GURPS příruček, jak jsou koncipovány její doplňkové příručky. Konkrétně se mi jedná o tuto (vydána v roce 2003): http://www.nobleknight.com/ProductDetai ... _GenreID_E_

GURPS jsem nehrál a ani se k tomu v budoucnu nechystám, nicméně shledávám zajímavou tematiku této příručky a vážně uvažuji o její pořízení k využití mimo GURPS :) Jde mi o to, kolik v takové GURPS příručce lze očekávat settingových informací nezávislých na systému a tedy použitelných v čemkoliv ... Jak jdou autoři v doplňkových příručkách tohoto typu do hloubky (technicky, historicky, popisně, obrázkově ...).
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16987
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 5. 9. 2006, 13:42

Ehm ... tohle je vlastně Andtomův objev a moje otázka, kterou jsem mu v jednodušší formě položil 8)

Vzhledem k tomu, že jsem GURPS hrál, dokázal bych vytěžit informace třeba i z číselných popisů postav, tak se případně prosím zmiňte i o nich.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5170
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 5. 9. 2006, 16:00

Tou priruckou som listoval, aj ked si ju uz pamatam len matne. Je zamyslana ako doplnok ku GURPS WWII, ale urcite sa da pouzit aj samostatne. Je to zbierka vselijakych okultnych podivnosti, ktore by sa v druhej svetovej dali hrat - teda nie vsetky, ale clovek si nieco vyberie. Ako vacsina priruciek GURPSu je doraz na opise, ale ten opis je (vdaka systemu) verne pretransformovany aj do statistik. Preniest ich do inej hry obvykle byva velmi lahke ak clovek precita co len zopar stran GURPS Lite.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Lidožrout
Příspěvky: 503
Registrován: 9. 3. 2002, 00:00
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lidožrout » 5. 9. 2006, 16:50

jasně... pravděpodobně tam bude popis všech těch zhůvěřilostí, popis toho, jak s nima hrát, budou z toho možná vyvozený nový Výhody a Nevýhody, pochopitelně tam asi budou nový Dovednosti a nakonec taky Character Templates -- tak to obvykle bejvá. Pochopitelně popisu prostředí je věnováno maximum místa, herní mechaniky sou jen okrajový (a jak bylo popsáno týkaj se většinou toho, kolik + nebo - ta která věc znamená k tý který dovednosti;)) --- jo a v side-barech bejvá obvykle spousta odkazů na historii/skutečnost + různý speciality

Uživatelský avatar
andtom
Příspěvky: 425
Registrován: 22. 6. 2003, 07:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od andtom » 5. 9. 2006, 19:51

BIFI, LIDOŽROUT: Super. Díky za odpovědi.
Pod hraním RPG rozumím roleplaying.
Násilí je posledním východiskem bezmocných. (Isaac Asimov: Nadace)

R.I.P.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16987
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson » 6. 9. 2006, 07:21

Andtome, kolik že stojí ta příručka? 9$ - Kdyžtak mi jí prosím objednej také :-))

Zamčeno

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host