Obecný pokec o herních systémech

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11824
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od York » 14. 9. 2016, 10:24

Jocho píše:Myslím, že táto otázka spadá pod toto vlákno, takže začnem:

Mám partiu ľudí, s ktorými som skúšal hrať klasické RPG. DnD, nejaké vlastné systémy. Táto partia však patrí medzi casual hráčov, ktorí sa nechcú viazať na hranie jednej hry. Vysvetlím:
  • Je to pre nich istá forma záväzku. Nie je nás veľa a poniektorí nechcú hrať, ak nie sme v plnom počte. Ak teda niekto nepríde, hra sa odkladá. A tomu sa chcú vyhnúť.
  • DnD je pre nich komplikovaný systém. Aj (moje testovacie) rules-light systémy sú pre niektorých komplikované. Problém totiž spočíva v ich neschopnosti/neochote hrať RPG. Konkrétne dôvody sú obšírne a nie sú podstatné.
  • Jednotlivé sedenia trvajú príliš dlho vzhľadom k času, ako často sa poslednú dobu vídame. Spoločný čas chcú preto stráviť aj rozhovorom o bežných veciach, nie iba hraním sa na niekoho iného.
Se systémem ti asi neporadím, ale možná ti pomůže, že popisuješ prakticky přesně naši stávající skupinu. Scházíme se v čajovně, většinou nám trvá nejmíň hodinu, než se všichni sejdeme a pokecáme o neherních věcech - bereme to prostě jako součást sezení. Je nás celkem hodně, momentálně máme šest hráčů + vypravěče, ale počítá se s tím, že ne vždy dorazí všichni - hru rušíme, až když nemůže přijít tři nebo víc hráčů.

Hra je v podstatě společně improvizované vyprávění. Často se za celé sezení vůbec nehází kostkou, hráči vůbec neřeší denníky postav (občas je s tím prudím z důvodu testování systému, ale většinu věcí prostě odhadujeme) a systém používáme pouze když dojde k nějaké akční scéně - boj, honička, a podobně.

Čili možná by ti mohlo pomoct spíš změnit styl hry, než změnit systém.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3047
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Sparkle » 14. 9. 2016, 13:00

A co Savage Worlds? To je takový trochu deskovkovitější Fate, má lepší pravidla pro boj, ale přitom je to furt jednodušší než DnD.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Otevřená hraní RPG v Praze všichni jste srdečně zváni
RPG pro děti ve vývoji

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10471
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od OnGe » 14. 9. 2016, 13:16

Savage Worlds je super, ale že by to mělo něco společného s deskovkou, to bych moc neřek...
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 95
Registrován: 5. 7. 2009, 22:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Jocho » 19. 9. 2016, 10:30

York píše:Hra je v podstatě společně improvizované vyprávění. Často se za celé sezení vůbec nehází kostkou, hráči vůbec neřeší denníky postav (občas je s tím prudím z důvodu testování systému, ale většinu věcí prostě odhadujeme) a systém používáme pouze když dojde k nějaké akční scéně - boj, honička, a podobně.

Čili možná by ti mohlo pomoct spíš změnit styl hry, než změnit systém.
Toto je hlavný problém mojej skupiny. Väčšina nemá nadanie na rolaplaying a nebaví ich to, z rôznych dôvodov. Myslia si, že ich hranie rolí je trápne, že nevedia vymyslieť zaujímavé repliky/riešenia problémov alebo im to vadí u ostatných hráčov. Ťažko sa dostáva do role, keď hráč vedľa začína každú in-character interakciu vetou: "Ja neviem... čo mám robiť?"

Z toho súdim, že by im sadol viac stolnoherný systém, kde hra nevyžaduje hardcore hranie rolí (napr. staré DrD vs. DrD2). Chvíľku som uvažoval aj o použití nejakých remakov pôvodných D&D-like systémov. Tam som však narazil na problém s neochotou učiť sa pravidlá pre jednotlivé postavy - tabuľky, štatistiky, počítať siahy, to by ich od hrania odradilo ešte viac, keďže vytvoriť v takýchto systémov postavu je záležitosť jedného sedenia (čo, znova, na one-shotoch veľmi nejde).

Premýšľal som preto nad hrou, ktorá má hraciu plochu (napr. celý hrací svet) a presne dané možnosti, čo môžu ich figúrky (postavy) v tom svete robiť - čo sa dá robiť v meste, akcie počas boja, ako možno interagovať s NPC.

Hráči by tak mali viac stolovkový dojem z hry a kreatívna časť by ostala na hráčovi, ktorý si vymyslí dobrodružstvo v takomto "systéme". Ak by chceli, nebol by problém vytvoriť RP fluff, ale keď niekto povie: "Ok, som na rade? Obchodujem," vie, že dostane na výber predmety, kt. môže kúpiť a nemusí sa baviť s NPC obchodníkom.

To už ale skôr patrí do Kreslícího prkna.
Prekročte prah.
- - - - - - - - - - -
Už som stihol spáchať:
Prah - prvý RPG projekt. Historické memento.
Treshold Jednoduchý systém pre low-fantasy setting so širokými možnosťami postáv.
DescEnd - Rýchly setting na hororové jednohubky.
For the Colony - Hra, kde hráči hrajú za obyčajné myši. Bez mečíkov, bez plášťov.
Delveon Klasický zástupca jednoduchých RPG s dôrazom na hernú fikciu namiesto počítania stôp.
Túlavé Plášte Jednoduché pravidlá pre hranie v hybridnom štýle pripomínajúcom oldschool a naratívne systémy, s dôrazom na minimalizmus.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 11824
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od York » 19. 9. 2016, 10:54

Jocho: Asi nejste z Prahy, co?
Jocho píše:Toto je hlavný problém mojej skupiny. Väčšina nemá nadanie na rolaplaying a nebaví ich to, z rôznych dôvodov. Myslia si, že ich hranie rolí je trápne, že nevedia vymyslieť zaujímavé repliky/riešenia problémov alebo im to vadí u ostatných hráčov. Ťažko sa dostáva do role, keď hráč vedľa začína každú in-character interakciu vetou: "Ja neviem... čo mám robiť?"
Tyhle věci se dají naučit, je to (hráčská) dovednost jako každá jiná.

Když hráč neví, co má dělat, tak může pomoc vyměnit postavu, nebo herní prostředí. V limitním případě můžete zkusit hrát příběh ze skoro reálného světa s tím, že hráči hrají sami sebe. Někdo z nich třeba může udělat upíry (podle Vampire: The Masquerade), mohou se začít dít nějaké nadpřirozené jevy, nebo tak.

Problém každopádně není v pravidlech, ta s tím sice mohou pomoct víc nebo míň, ale hraní postavy je v prvé řadě social skill. Tím, že najdeš nějaká hodně deskovková pravidla, ho určitě nevyřešíš, tím jen dosáhneš toho, že se ze hry stane něco jiného než RPGčko.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16819
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Jerson » 19. 9. 2016, 11:19

Spíše mám dojem, že zrovna tihle hráči RPG hrát nechtějí a nějaká deskovka s trochu propracovanými charaktery by jim vyhovovala víc.

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od eerieBaatezu » 19. 9. 2016, 13:27

Jerson píše:Spíše mám dojem, že zrovna tihle hráči RPG hrát nechtějí a nějaká deskovka s trochu propracovanými charaktery by jim vyhovovala víc.
Jj, taky jsem nabyl takového pocitu. Však třeba takovej Dorn je dračák ve stolní podobě a recenze na to jsou hodně dobrý, tak třeba to.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16819
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Jerson » 19. 9. 2016, 13:39

U Dornu je lehký problém s počítáním kroků, což bývá občas vopruz, když pečlivě připravený plán o krok nevyjde. A taky GM musí hrát proti hráčům docela natvrdo.
Spíše jsem myslel něco jako DnD Tactics či jiné věci, které jsem jen letmo zahlédl či jednou vyzkoušel, mít definovanou kartu postavy, karty schopností před sebou a takové vychytávky.

Pepa
Příspěvky: 2798
Registrován: 25. 5. 2013, 14:00

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Pepa » 19. 9. 2016, 13:53

Tak prostě asi Descent.

Uživatelský avatar
Plz
Příspěvky: 194
Registrován: 11. 10. 2004, 07:22
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Plz » 16. 1. 2017, 08:51

Víte někdo něco o tomhle: http://dracihlidka.cz/ ?

(Nechce se mi na to hned zakládat nové vlákno.)

Plž
Padouch nebo hrdina my jsme jedna rodina.

Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4712
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od PetrH » 16. 1. 2017, 10:08

ne, ale web vypada hezky, uvidime co bude v zari...
Kouzlem a mečem PbP | Lone Wolf Adventure game PlaybyPost
-----------------------------------------------------------
Lone Wolf: Kai Lord Rudy mec - CS = 19+2(meč)=21, END = 24+2(helma)+2(stit)=28 / aktuálně = 20, WP = 19
-----------------------------------------------------------
http://www.kouzlemamecem.cz

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 1. 2017, 12:19

Plz píše:Víte někdo něco o tomhle: http://dracihlidka.cz/ ?

(Nechce se mi na to hned zakládat nové vlákno.)

Plž
To bys možná měl, protože podle toho, co čtu, to vypadá, že někdo udělal remake za nás. $lol$
Jaký je rozdíl mezi Dračí Hlídkou a Dračím Doupětem?

Jak Dračí Doupě tak Dračí Hlídka mají stejné kořeny. Obě hry se inspirovaly v herním systemu Dungeons&Dragons a obě přebírají základní atributy klasické fantasy. Díky tomu k sobě mají poměrně blízko.

Obě hry mají stejné základní atributy pro postavy – Sílu, Odolnost, Obratnost, Inteligenci a Charismu. Rovněž mají velmi podobné rasy a povolání. V Hlídce si však můžeš zkusit povolání kněze a rasu hobita a krolla nahrazuje gnom a obr.

Hlídka se od Dračího Doupěte liší v několika hlavních směrech :
– Zjednodušení hodů kostkou (není tolik typů hodů jako mělo DrD – na atribut, na past, na postřeh, na úspěch seslání kouzla atd atd)
– Lepší možnosti rozvoje postavy – růst základních atributů, přibývání zvláštních schopností a formování postavy směrem ke specializaci podle toho, jaké věci jí necháš naučit
– Zjednodušená tvorba postavy – vytvoříš jí i jako nováček do deseti minut

Je toho samozřejmě mnohem víc, ale jde o drobné detaily, které dělají hru zábavnou jako celek.
Můžu si převést postavu z DrD do Dračí Hlídky?

Ano! Pokud hraješ DrD a rozhodneš se s kamarády začít s Dračí Hlídkou, dá se díky podobnosti obou her převést postava. Vyžaduje to trochu úsilí, ale dá se to zvládnout za patnáct minut. Na webu navíc najdeš aplikaci, která ti s takovým převodem pomůže.
Jaký je rozdíl mezi zvláštními schopnostmi a dovednostmi?

Základní rozdil se dá popsat takto :

Dovednost je něco, co se dokáže naučit v podstatě každý, aniž by se musel věnovat nějaké profesi. Běžně je to třeba plavání, šplh, čtení a psaní nebo hraní na hudební nástroj. Fyzické atributy pak jen omezují, jak dobrý v tom dotyčný nebo dotyčná bude. Neobratný člověk se může naučit šplhat a dokáže zdolat strom, těžko si však poradí s plochou skálou. Stejně tak ne příliš chytrý člověk dokáže přečíst vývěsku na hospodě, ale bude pro něj problém zdolat naučnou knihu.

Zvláštní schopnost je oproti tomu něco, co je úzce spojeno s povoláním. Pokud se protloukáš životem jako hraničář, stane se s tebe skvělý stopař. Pokud jsi tulák, dokážeš někomu snadno a rychle vybrat kapsy. O tyto akce se může samozřejmě teoreticky pokusit každý. Pokud to však není jeho denní chleba, jsou šance na úspěch malé. Některé zvláštní schopnosti – spojené s magií – jsou navíc lidem bez nadání a speciálního tréninku zapovězeny úplně.
Mohu si během hry měnit hodnoty základních atributů?

Dračí Hlídka je postavená na rozvoji postavy. Ve hře dostaneš možnost své základní atributy mírně vylepšit. Děje se tak prostřednictvím bodů, které dostáváš jednou za několik úrovní. Ty pak můžeš přidat k Síle, Odolnost, Obratnosti, Inteligenci nebo Charismě. Odráží to v podstatě situaci, kdy tvá postava díky dobrodružství, zkušenosti a tvrdému životu posílí.

Body se rozdělují vždy při přestupu na další úroveň a není možné je rozdělovat „podle potřeby“ během hry. Stejně tak není možné je různě přesouvat a měnit.
De facto je to dost stejné s tím, o čem jsme v remaku debatovali. Konkrétní implementace nápadů do pravidel tam ukázána není, ale koncept je více méně totožný.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 16819
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od Jerson » 16. 1. 2017, 12:23

eerieBaatezu píše:podle toho, co čtu, to vypadá, že někdo udělal remake za nás. $lol$
To zní, jako byste byli jediní povolaní, kteří můžou remake udělat :-)

To víš, někdo to rok řeší, a někdo to napíše. Alespoň tě tahle otázka už nemusí trápit, ne? Aplikace na převod postav ze starého Dračáku, co víc chtít :-)

Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 9143
Registrován: 16. 9. 2007, 10:55

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od eerieBaatezu » 16. 1. 2017, 13:17

Jerson píše:To zní, jako byste byli jediní povolaní, kteří můžou remake udělat :-)
Sem to nemyslel takhle...
Jerson píše:To víš, někdo to rok řeší, a někdo to napíše. Alespoň tě tahle otázka už nemusí trápit, ne? Aplikace na převod postav ze starého Dračáku, co víc chtít :-)
$D

Jsem dost zvědav, jak ta pravidla budou vypadat, ale prej až na podzim.
No, jestli si brali ponaučení a dělali poznámky z mých příspěvků, tak to dopadne nadmíru dobře. $lol$ $lol$ $lol$

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 10471
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Obecný pokec o herních systémech

Příspěvek od OnGe » 16. 1. 2017, 14:03

Destandazi :-o

Tohle chce vlastní vlákno.
Nežít je jediná životní prohra

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host