Warhammer Fantasy Roleplay

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům, jako jsou třeba Dračí Doupě, Fate nebo třeba Dungeons and Dragons.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10039
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus » 29. 3. 2010, 21:30

No tohle má náběh na pěkný maras, protože tu kromě Peekaye nezná nikdo obě edice :) Darthspeedy zná jenom třetí, já hlavně druhou a třetí jenom velmi letmo, takže tu je prostor pro desinterpretace velké jak Brno. Ale beztak to zkusím:

V první řadě: jsem člověk, kterému se líbila druhá edice Warhammeru. Třetí edice může být nakrásně super hra, ale přijde mi, že už to není TEN Warhammer, takže jsem silně zaujatý. Berte to v potaz.

Jinak "systém" má na "setting" zásadní vliv, a to nejde jen o boj proti 12 beatmenům, který už jste řešili. Systém i setting píšu v uvozovkách, protože jde spíš o to, jakým stylem je knížka napsaná, jakou v tobě vzbuzuje atmosféru. Nejde ani tak o tvrdé mechaniky (čísla), ani o faktografii světa (názvy měst, události...). Jde prostě o to, jaký z toho máš dojem. Třetí edice na mě působí o poznání míň drsně a víc epicky.

Teď konkrétnější příklady:
- Ve druhé edici jsou postavy dost looseři, jejich pravděpodobnost v něčem uspět je celkem dost malá (na to si stěžovali třeba hráči u nás). Pokud nemáš štěstí na jednu z mála bojových kariér, v boji se moc nechytáš.
- Ve třetí edici jsou postavy dost schopné a celkově to na mě působí spíš stylem, že uspět není zas takový problém. Tohle má dost zásadní vliv na hru, není to "jenom setting". Když je tvoje postava looser, hraješ víc při zemi, opatrně, vyhýbáš se konfrontacím, hledáš jiná řešení. Celý styl hry se tím totálně mění.

- Ve 2e Dojem looserovství je ještě podtržen třeba atmosférickými pravidly. Při tvorbě postavy si naházíš "nesmysly" typu kolik máš sourozenců, z jaké díry pocházíš, jestli máš bradavici nebo křivé nohy. Ve třetí edici to chybí. Můžeš namítnout, že ti nic nebrání si to tam doplnit - a je to pravda. Jenomže ruku na srdce, kdo si s tím dá práci to tam doplňovat, my rozhodně ne :) Takže tyhle atmosférické prvky, které táhnou hru víc k zemi, tam najednou nejsou. Tohle je jenom jeden z mnoha příkladů "jemných" detailů, které mají vliv na výsledný dojem.

- Zpět k pravidlům je to třeba zranění a léčení. Léčit se ve druhé edici bylo celkem peklo, magie byla prakticky nedostupná, žádný skill first aid, který by ti vracel hitpointy nebyl, takže si musel čekat dlouhé dny a týdny, než se ti něco zahojí. Ve třetí edici tě first aid po boji hodí zpátky na hody.
- Kritická zranění tě ve druhé edici když už ne zabila, tak velmi snadno zmrzačila. Zlámané či useknuté končetiny, vypíchlé oči, atd. hrozily za každým rohem (v naší minikampani měla snad každá druhá postava přeražené zápěstí :) ). Ve třetí edici mi přišlo, že jsou kritická zranění spíš dočasná - ale ruku do ohně za to nedám.


Víc ti z hlav neřeknu, protože jsem 3e fakt nečetl. Každopádně ale dost tvrdě zastávám názor, že pravidla mají určující vliv na atmosféru hry. Nejhlavnější je celková schopnost postav - jak jsou postavy mocné, co dokážou, co ne. To máš prostě napevno zafixováno systémem a nehneš s tím. Jestli je začínající kouzelník neschopný adept, co umí leda tak číst a psát, nebo jestli je začínající kouzelník drsný bijec, co v každém kole sejme jednu příšeru, to je atmosférický rozdíl jak prase.

Mimo to existují vedlejší pravidla, která třeba jen pomáhají dokreslovat atmosféru (nemoci, znetvoření, jedy, šílenství...) . Šikovný GM dokáže atmosféru vykreslit i bez nich, ale zase ne každý to dokáže nebo ne každého to napadne. Když jsou takovéhle atmosférické pomůcky natvrdo zabudované do pravidel, může to pomáhat. Což je jedna stránka mince. Druhá stránka může být, že ve třetí edici mohou být zabudovány atmosférické pomůcky budující víc epický dojem (např. v efektech karet), ale to jsou jen dohady, řeknu ti to, až si to přečtu.

Máš pravdu v tom, že "setting" ve smyslu historické události, geografie, města, známé osobnosti atd. se dá od systému velmi snadno oddělit a upravit. Jenomže setting je jen malá část celkové atmosféry.
Quentin píše:Nějak nechápu, co se to tu řeší. Všichni tu mluví jako by snad gotrek nebyl ani z warhammeru, pritom je slayer na kazdem druhem obrazku .
beastmeny by jste si preci meli davat k veceri ne?
Warhammer roleplay je velmi divný v tom, že se v něm (a v téhle diskuzi) potkávají fanoušci Fantasy Battles a fanoušci prvních edic Warhammer Fantasy Roleplay, což jsou totálně neslučitelné cílové skupiny. 8) Hodně lidí tady na fóru mělo první edice WFRP rádo, proto tady tolik řešíme, jaká je ta třetí.

A nadáváme tu, že nám "pokazili" "naší" hru. To "naší" je důležité. Stejně tak dobře bychom mohli nadávat na atmosféru DnD 4e, ale nikdo to neděláme, protože tam nám to přijde samozřejmé.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10039
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus » 29. 3. 2010, 21:38

Další náhodný příklad, co si vybavuju z hraní druhé edice: dostali jsme se do křížku s městskými strážemi. Bajova postava skončila v boji jeden na jednoho s propíchnutým břichem - přežila jen díky tomu, že strážný si myslel, že je tuhá, a nechal jí ležet. Samozřejmě jsme ji potom ošetřili (resp. našli jsme léčitelku), ale jediný efekt byl ten, že mohla dál žít, rozhodně se jí neobnovovaly hitpointy. Bajo potom strávil zbytek sezení a následující sezení polomrtvý, tělo pevně omotané tak, že se nemohl pořádně ani sehnout, všechno ho bolelo a sotva chodil (mechanický efekt takový, že byl na 1 hitpointu a skoro cokoliv by ho poslalo do kytek). A s tím se musel smířit, protože se to prostě nedalo léčit jinak než časem.

Tohle je dost zásadní prvek atmosféry, který závisí stoprocentně na systému.

EDIT: Tak jsem našel pravidla léčení ve druhé edici. Zaprvé, je to advanced skill, což znamená, že ho ovládají jen školení léčitelé. Ve třetí edici ho umí každá postava.

Za druhé, lehce zraněným postavám lze vyléčit 1k10 hitpointů denně. :!: Těžce zraněným postavám 1 hitpoint denně. :!: To znamená, že jakmile tě někdo srazí na 0 hitpointů a dá ti kritičák, máš smůlu. Budeš se léčit tempem 1 hitpoint za den, a to pouze v případě, že tě bude ošetřovat školený léčitel (a ten musí navíc uspět v hodu).

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Peekay » 30. 3. 2010, 09:48

Quentin: ono je dost zasadny rozdiel medzi WFB a WFRP (teda aspon donedavna bol).
DarthSpeedy píše:Ach jo... A já jsem myslel, že jsem tím výše uvedeným příkladem dal najevo, jak to mělo být ve skutečnosti.
Neviem ako ti to este vysvetlit - hovorim ti, ze ani keby si beastmanov hral "naplno", ani zdaleka by sa to neblizilo drsnosti druhej edicie. Jednoducho je to v uplne inej lige - suvisi to nielen so statistikami beastmanov (co je ta premenna, ktoru si ty svojim "brzdenym" pristupom ovplyvnil), ale aj so smrtelnostou suboja ako takeho (trebars nasledky criticalov), kompetenciou postav (ktora je uplne inde, ako ti vysvetloval uz Markus) a v neposlednom rade damage potencialom postav (v druhej edicii som bol z celej druziny realne schopny mutanta vobec zranit iba ja, a to pretoze som bol zapasnik/snotballer so silou a odolnostou "ako priemerny troll"). V tretej edicii je beastman vyrovnanym superom zacinajucej postave, v druhej bol vysoko nad jej ligu.

edit: Markus, termin je "loser" (ako "prehravajuci"), nie "looser" (ako "povolnejsi" :D)
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7260
Registrován: 31. 7. 2007, 13:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Quentin » 30. 3. 2010, 10:02

PK, Markus: Já o WFB nic nevím a o WFRP víceméně taky ne. Warhammer znám jen z románů o Zabíječi a hry Warhammer online: Age of Reckoning. A v těch se to tváří jako dost epic. V onlineovce zabíjíš beastmeny po skupinkách už při questech na čtvrté úrovni. A Gotrek v knize se taky nestydí na jeden zátah pobít 10 mutantů, 20 skavenů či 50 goblinů (i když v tomhle boji přišel o oko).
http://2k6goblinu.blogspot.cz/

Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Peekay » 30. 3. 2010, 10:08

To je vsetko silne smerom na WFB. Vo WFRP hras prievoznikov, zobrakov, potkaniarov, rybarov a namornikov.

(Eventualne sa mozes vypracovat na poriadneho drsnaka, plus existuje zopar karier co su dobri zakladaci od zaciatku (tusim Bravo?), ale standardny stav to rozhodne nie je)
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
lev
Příspěvky: 150
Registrován: 30. 12. 2006, 13:16
Bydliště: Bratislava

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od lev » 30. 3. 2010, 10:29

WH Online, Gotrek & Felix, WFB =/= WFRP, nielen settingovo, ale aj v tom akú funkciu má plniť setting pri týchto hrách a knihách (je asi jasné, že iné veci sa hodia lepšie do wargamingu, mmorpg a tabletop rpg). A ľudia sú na toto v oblasti RPG citliví preto, lebo WFRP1e je ťažkotonážna klasika (1987), niečo ako CoC, VtM a podobne, čo formovalo ich hranie dlhé roky.
And there bale-eyed the spiten Beast, all
goried hornes and slives and fangs,
Yet brisky Tomas ventured on, he couched no
dread, nor homeward pangs.
Though brave Knact bidden to the grave,
with woden sworde aloft
Plucky Tom brandished at the Beast, who
marred him with a scoff.
“What mires you here, younge smoothskinborn?
Did you mother about me warn?”
“I have no fear!” Tom cried aloud,
Horsing forward ‘til Beast he growled.
“I shall wolfe you flesh and snap your bones,
Skrind your folkland burne their homes.
For mocking ked to dare my rage,
Your jibe it traps me like a cage.
The unclaimed ones must dread my kinde,
Can never squander fear behind.”
So Tomas Wanderer was no more, who
never did no goode,
So remember poor Tomas, and roam not in
the woode.
- Old World Bestiary, WFRP 2e
Hrám: The Shadow of Yesterday, Vampire: the Masquerade, Příběhy Impéria

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13234
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Pieta » 30. 3. 2010, 12:53

Ona se i dvojka dala hrát docela epicky, v okamžiku, kdy si postavy vybraly drsná povolání, vyexpily a nasbíraly dost peněz na superdrahé vybavení jako kroužkové a plátové zbroje. To pak z toho fakt byl Gotrek a přátelé.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Peekay » 30. 3. 2010, 13:44

Pieta píše:Ona se i dvojka dala hrát docela epicky, v okamžiku, kdy si postavy vybraly drsná povolání, vyexpily a nasbíraly dost peněz na superdrahé vybavení jako kroužkové a plátové zbroje. To pak z toho fakt byl Gotrek a přátelé.
Peekay píše:Eventualne sa mozes vypracovat na poriadneho drsnaka
$D

(ja viem ja viem, to sa len snazim predist nedorozumeniu, kde si niekto bude mysliet ze nebodaj hovorime rozlicne veci)
Obrázek

"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 13234
Registrován: 6. 9. 2006, 18:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Pieta » 30. 3. 2010, 13:57

Peekay píše:(ja viem ja viem, to sa len snazim predist nedorozumeniu, kde si niekto bude mysliet ze nebodaj hovorime rozlicne veci)
Jasné, já to myslel spíš na všeobecný směr posledních příspěvků, podle kterých v druhé edici byli automaticky všichni chudáci. Nebyli. U nás se první beastman objevil na první hře a dostal strašnou nakládačku.

Ovšem to bylo hlavně tím, že část družiny chtěla hrát Warhammer ve stylu první edice a část ve stylu bitev. RPG podporovalo obojí, jen současně v jedné družině to byl tak trochu problém.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Conlai » 30. 3. 2010, 14:37

Já šanci srovnávat mám. Četl jsem všechny tři edice (pdf ftw), hrál druhou a třetí. A myslím si, že třetí edice se posouvá opět o něco víc od dark and gritty k epickosti WH:FB. V druhé edici se nám stalo, že jsem v prvním kole boje proti jedinému protivníkovi (postavy byly tři) schytal kritický zásah, který mě efektivně z boje vyřadil na několik týdnů... a to jsem měl ještě štěstí. Třetí edice, jakkoli je možná dark fluffově a stylem ilustrací, není až tak brutální. Ano, v boji se dá umřít, ale to i řekněme v DnD.

A to není všechno, i fakt, že je s hraním 3E spojeno tolik hejblátek, kostek a karet ji (v mých očích) dělá povážlivě méně dark and gritty. Je to jako by mi někdo chtěl tvrdit, že se mám bát při hraní Arkhamu... prostě to u mě nefunguje, protože zrovna počítám svoje stress a fatique body a plánuji, jakou kartu použiji, až budu na tahu, a jaké na to budu potřebovat barvy kostek.

Teď ale bacha, tím nechci říci, že 3E je špatná hra. Mě se hra i s ní spojené propriety líbily a to tak, že moc. A ano, určitě se v tom systému dá hrát dark and gritty dobrodružství (s šílenstvím, zradou a lidskou malostí), ale pravidlově se hra posunula - postavy jsou díky zvláštním akcím a případné magii už od začátku hry poměrně silnými bojovníky, nehrozí jim trvalé zmrzačení (pořád existují kritické zásahy, které se hůře léčí, ale nejsou tak brutální). Prostě už to nejsou hadráci z Vidlákova, ale hrdinové.

Jestli chcete hrát špínu, co se do něčeho zaplete a se zlou se potáže, hrejte první edici. Jestli chcete hrdiny v temném světě WH, hrejte třetí edici. Druhá edice je někde mezi.
____________________________________________________________

Darth Speedy: Ta brutální léčitelská karta se jmenuje Splints and Bandages a sám jsem se tomu divil. Ale je zjevně určená pro boj, protože definovala, že musím být engaged s cílem a je potom nepoužitelná do konce encounteru. Najdi si ji kdyžtak podle toho názvu.
Protože mi to taky přišlo trochu přitažené za vlasy, použil jsem ji až na konci boje, když byli nepřátelé mrtví nebo na útěku.

Markus: Myslels beastmany nebo beatmany? :-)=

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 10039
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus » 30. 3. 2010, 14:54

Jo... já taky netvrdím, že třetí edice je špatná, jen že je jiná. 8) Naopak, systém je fakt vychytaný a zábavný, rozhodně u mě vede před DnD 4e (které jsem taky hrál jednou :) ). Kdybych si chtěl střihnout akčnější fantasy, je to jasný WFRP 3e.

To říkám hlavně pro DarthSpeedyho, který už nás musí mít za nevděčníky. :roll:

Uživatelský avatar
DarthSpeedy
Příspěvky: 178
Registrován: 7. 5. 2006, 19:43
Bydliště: Brno

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od DarthSpeedy » 15. 4. 2010, 18:30

Tak jsem se konečně odvážil rozbalit Adventurer's Toolkit - zatím veskrze pozitivní dojmy, nicméně v porovnání s cenou by se mohlo mnohým kupujícím udělat zle :lol: Součástí je:
  • 53 Akčních karet
    30 karet Nadání
    10 karet Stavu (Condition)
    10 karet schopností postav
    6 karet zranění
    2 karty předmětů

    10 karet postav
    4 karty družiny
    1 malý, ale zákeřný pes

    cca 70 dalších žetonů/postav
Obsah karet jsem zatím neměl čas prostudovat, hned jak se k tomu dostanu, napíšu zda je zde něco zásadního. Pokud hráči nepatři mezi majetné, geeky nebo obdobné minoritní skupiny, avšak mají scan a tiskárnu pro dodatečné akce (pro více hráčů), zřejmě se nemusí obávat další investice.

Během pár dní bude k dostání i kampaň - uvidíme, jak se kluci z FFG pochlapí. Obsah (myšleno počet stran) není nikterak závratný, součástí budou opět další udělátka. Necháme se překvapit.

Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 915
Registrován: 4. 6. 2009, 23:49

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Jarilo » 31. 7. 2010, 17:54

Pro hráče WFRP celkem dost zajímavý web (určitě ne jediný):

http://www.freewebs.com/kalevalahammer/

edit - ještě pár zajímavých stránek, když už jsem v tom...

http://www.warpstone.org/

http://www.strike-to-stun.net/

http://www.liberfanatica.net/

Atterdag
Příspěvky: 1
Registrován: 11. 9. 2010, 21:03

Prodám třetí edici

Příspěvek od Atterdag » 11. 9. 2010, 21:05

Ahoj,
Bohužel se nám rozpadla celá skupina, protože děcka odešli na vysokou
a není čas. Prodávám uvedené moduly. Všechny jsou v super stavu, komponenty jsou uskladněné v plano krabičkách, které budou součástí prodeje. Cena dohodou, při koupi všeho sleva:

Warhammer Fantasy Roleplay
http://www.planetaher.cz/warhammer-fant ... p-813.html
Warhammer Fantasy Roleplay: Game Master's Toolkit
http://www.planetaher.cz/warhammer-fant ... p-975.html
Warhammer Fantasy Roleplay: Gathering Storm
http://www.planetaher.cz/warhammer-fant ... p-987.html
Warhammer Fantasy Roleplay: The Adventurer's Toolkit
http://www.planetaher.cz/warhammer-fant ... p-867.html
Warhammer Fantasy Roleplay: Winds of Magic
http://www.planetaher.cz/warhammer-fant ... -1058.html

Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1782
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Sammael » 13. 8. 2011, 19:53

Priatelia, prosim vas o radu.

Chystame sa 2x do tyzdna hravat WFR 3ed, nakupil som core, gm toolkit, creature guide & vault a prekusavam sa rulebookom druhy krat. A napriek tomu mam mnoho nejasnosti. Napriklad:

1.)Pri prechode medzi encounter mode a story mode, ako to je s recharge tokenmy na talentoch a akciach.
2.)Ked si na zaciatku nakupim advanced skilly viem ich aj trenovat ako basic na ranku 1?
3.) Ak nakupujem skilly pre postavu mozem trenovat len tie co mi ponuka kariera?
4.) Tato otazka mozno zmizne hranim, ale predsa nikde nieje vysvetlene ako sa staviat k encounter modu a story modu. Vela krat o tom pisu ale ani v prirucke pre gm o tom nepisu jasne( aspon som si nevsimol). Vela krat je spomenute, ze at the end of players turn. Ale napriklad ked vyhodnocujem akciu v story mode ( splhanie na strom/bralo) a pouzijem nejaku akciu, alebo talent ktory sa exhaustne co s tokenmy. Kedy je koniec hracovho turnu v story mode?

To je zatial vsetko co ma napada. Dakujem vopred za odpovede.

BTW ponukam do buducna hranie WFR 3ed v KE.

Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host