Warhammer Fantasy Roleplay

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Bajo »

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Rodina her zasazených do Starého světa, fantasy variace na naši renesanční Svatou říši římskou.Německé vlivy jsou patrné na kultuře i jménech (často slovních hrátkách s němčinou). Říše je ohrožovaná vlivem Chaosu, zhmotňujícího se v tajných kultech chaotických bohů, v mutantech a zvěrolidech, kteří se ukrývají v hlubokých lesích, ale i v armádách zelenokožců a chaotických válečníků, kteří nikdy nepřestávají plánovat další invazi. Ladění je drsnější, temné. Hry používají systém kariér.

Jednotlivé tituly:
:arrow? Warhammer: The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game (1983) – První prototyp warhammerovského RPG
:arrow? Warhammer Fantasy Roleplay (1e) (1986)
:arrow? Warhammer Fantasy Roleplay (2e) (2005)
:arrow? Warhammer Fantasy Roleplay (3e) (2009)
:arrow? Warhammer Fantasy Roleplay (4e) (2018)
:arrow? Zweihänder, retroklon starých edic WFRP, má samostatnou diskuzi

Jiné diskuze:
:!: Shrnutí pravidel třetí edice
:arrow? Zápis: [WFRP] Můj první Warhammer
:arrow? Zápis: [WFRP] Séria one-shot dobrodružstiev

Další odkazy
:arrow? Markusův článek o historii WFRP a další články o WFRP
Za tento příspěvek děkují uživateli Bajo:
Samuel
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Bifi »

S Dvoraxom sme playtestovali súboják.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Black Adder »

Já si s Bifim dovolím nesouhlasit.
A naopak zcela souhlasím s Markusem.

Ten systém je v jádru velice jednoduchej a právě proto snese docela hodně úprav. 4e se dá úplně v poho hrát bez "metaměn", které jsou tu jen jako úlitba pro ty jež nechtějí umírat a přitom se vrhat do rizikových situací. Díky čtyřem "měnám" je v podstatě 4x více bodů na reroly a různé bonusy. To tam být nemusí a jediné co utrpí bude zranitelnost postav (s tím že Fate Point k WFRP patří a měli by tam být :-) ).
SL tam být musí, ale to Markus rušit nechce, že?

Jinak jen zopakuji, WFRP nikdy nebyl o tom probíjet se hordami nepřátel. Když dostanete ve třech orka, tak o vás mluví v okolních městech (samozřejmě, že to závisí na tom jak to GM uchopí, ale to pak už není úplně svět WH) jako o velkej frajerech. A když už jste bijci, tak nepřátelé spíše ustupují či se s vámi chtějí dohodnout, než se nechat dobít.
A démoni jako Krvežíznivec, Nejvyšší nečistý a další dva, nejsou tupá monstra na konci kampaně, kde je musíte umlátit, ale mělo by to být velké finále, které přežije jen někdo, a hlavně plné svádění (dle moci démona) a pohrdavých rozhovorů. Takže lepší se zdekovat a nechat to na armádě.
;-)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Tak konečně dočteno. Tohle jsem napsal jako své hodnocení:
(Hodnoceno jen na základě přečtení, časem můžu hodnocení zrevidovat podle herních zkušeností.)

Ach, Warhammer Fantasy Roleplay. Historizující renesanční hra v jakoby Svaté říši římské podaná s britským důrazem na uzemněnost, šibeniční humor a pythonovské slovní hrátky s němčinou, v totálním kontrastu s americkou filmově-hrdinskou tvorbou. WFRP mi učaroval jako hra, která je usazená – ve které dobrodruzi nejsou hrdinové, ale obyčejní lidé, kterým život přichystal neobyčejný osud. WFRP měl vždycky skvělý nápad a skvělý setting, ale nikdy ne skvělá pravidla – jen dostačující. Čtvrtá edice v tom pokračuje.

K WFRP toho v historii vyšly tuny, ale je to roztroušené v desítkách příruček a splatbooků. Čtvrtá edice přichází jako archivářská snaha vyhrabat a zrevidovat to nejlepší, co ke hře za víc než třicet let vyšlo. To jsem od ní čekal a v tom mě nezklamala. Od nádherných ilustrací, fluffových textů až po zaostření základní příručky na jednu konkrétní oblast Říše, navíc točící se kolem řek a řekoplavby.

Tohle je komplexní simulační hra, která se snaží dávat pravidla pro dlouholetý sandbox v renesančním světě – což je vidět na jejich komplexnosti. Na hře miluju způsob, jakým provazuje svět s pravidly. Volnější systém kariér ve čtvrté edici je výborný. Přibyl i systém obživy, vydělávání a aktivit mezi dobrodružstvími, provázaný s náhodnými událostmi. K tomu elegantní pravidla pro společenské postavení (je sakra rozdíl, jestli jste rolník, měšťan, nebo šlechtic) a majetky. Promyšlený systém ekonomiky ve hře. Provázání kariér, jejich dovedností a speciálních schopností s renesančním settingem je parádní a je to pro mě hlavní přínos hry. 5/5, kdybych hodnotil jenom to.

Základní vyhodnocování skillovým systémem je pohoda, klasika. Nic extra ani nic hrozného. Jako všechny skill systémy z 80. let. :)

Trochu ošemetná jsou pravidla pro boj, která jsou dost komplexní („crunchy“) a lidi si na ně stěžují. Na mě od přečtení působí v pohodě, až zajímavě. Je tam toho dost, ale je to opět ten simulační typ komplexity, kdy má třeba bojovník s kopím výhodu proti kratším zbraním, ale jakile se mu dostanete s dýkou na tělo, je skoro bezmocný. Takový šermířský simulátor. Simulační komplexitu mám ve skutečnosti rád – není to komplexita abstrahovaných tahů nebo manévrů, které nejsou provázané s fikcí, ani souboják superhrdinských schopností a skoromagických efektů. Navíc je to moderní design operující s klíčovými slovy a různými „tagy“, nikoli s výpočty. A navíc je boj obyčejných postav s obyčejnými zbraněmi celkem jednoduchý, do komplexity to narůstá až se speciálním vybavením nebo talenty cvičených válečníků. Takhle od pohledu mě to zaujalo a jsem odhodlán si to oblíbit i ve hře.

Každopádně ale: boj je fakt komplexní, simulační, dost pravidlový. A i já jsem okamžitě začal vymýšlet house-rules, jak ho trochu zjednodušit. Berte to v potaz.

Takže: úžasný svět a atmosféra; úžasná pravidla na zasazení postav do světa, na kariéry a vydělávání; standardní skill systém; komplexní simulační boj.

K tomu obrovský plus v tom, že autoři přistupují ke čtvrté edici archivářsky a postupně vydávají v ucelené, revidované podobě „the best of“ dobrodružství a doplňující obsah, co k WFRP vyšly. Já jsem spokojen a těším se na hraní The Enemy Within, jedné z nejopěvovanějších kampaní v historii RPG.

Teď jenom sehnat dost bláznů, kteří budou ochotní se naučit ten souboják.
K tomu soubojáku mám respekt, ale fakt bych to chtěl zkusit a jsem pevně odhodlaný si tuhle hru zamilovat. Jen fakt nevím, kdy se k tomu dostanu - jestli vůbec. :(

Souboják určitě potřebuje promyšlenou přípravu v podobě vytištěných kartiček např. všech stavů, pravděpodobně i kartiček traitů příšer, k tomu nějaké užitečné výcucy a flowcharty. Je to komplexní deskovka. Ale fakt mi v jádru přijde elegantní, jen je teda trochu peklo se v tom zorientovat, jak jsou ta pravidla roztahaná po celé knížce. Boj v jedné kapitole, zbraně jinde, pravidla pro Size v bestiáři atd. Mám podezření, že hlavní důvod, proč to lidem dělá problémy hrát, je prostě jen ten, že se v tom nevyznají.

Jo a co se týče metaměn, moje aktuální úvaha je takhle:
Fate & Fortune = Je jenom jedna měna jenom s jediným efektem: přežiješ svou smrt. Neobnovuje se.
Resolve & Resilience = Je jenom jedna měna s jediným efektem: umožňuje reroll. Obnovuje se na začátku sezení.

(A samozřejmě vyhozené ambice a motivace, což je nepotřebný balast.)

To ze hry vyhazuje většinu metaherního uvažování spojeného s metaměnami - reroll je jednoduchý na pochopení a v zásadě supluje funkce R&R v tom, že ti umožní např. ignorovat Psychology. Ne natvrdo, ale prostě tím, že ti umožní zopakovat klíčový hod, což může ve výsledku mít stejný efekt s mnohem jednodušším overheadem.

Navíc je možné zachovat veškeré tabulky uvádějící počty Fate a Resolve (tvorba postavy), nebo traity přidávající další. Změní se jenom efekt těch měn, ony samotné zůstanou.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Bifi »

Odporučil by som ešte:
- dávať pozor na rozdiel medzi winning a succeeding v opposed rolls
- capnúť Advantage na Init. bonus alebo tvrdý prah 2
- prípadne nedávať Advantage za úspešnú obranu a tým pádom môžeš uplatniť pravidlo "Ending a round without gaining advantage or being outnumbered: Lose an Advantage point." hneď po akcii postavy, inak sa na to bude zabúdať
- používať skupinovú Advantage na strane GMa (voliteľné pravidlo z GM Screen)
- používať Fast SL
- používať Fast SL aj pre negatívne SL takýmto spôsobom: ak máš target number 36 a hodíš 72, negative SL je 7-3=-4
- Fortune je zamýšľaná ako reroll, Resolve slúži na "vzchopenie sa" (napríklad zo Stunned, ignorovanie postihov z Critical Wounds a pod.), takže ak chceš Fortune vyhodiť, možno by som možnosti použitia Resolve zachoval
- skúsiť nejako zjednodušiť Bleeding alebo zaviesť iný mechanizmus rýchlejšieho ukončenia combatu (a nezabúdať na toto: "When you reach 0 Wounds, you gain the Prone condion. You cannot lose this unless you are healed at least 1 Wound." - to je kľúčové tiež)
- zvážiť, či nespraviť conditions opätovne binárnymi - aj keď je tam potenciálne problém, že sa dajú príliš ľahko "shake off"

Najväčší zmätok však pôsobí toto: Niektoré efekty talentov, zvláštnych schopností alebo zbraní ti dávajú +10, iné ti dávajú extra SL, ďalšie dávajú protivníkovi -10 alebo protivníkovi -1 SL... a býva to rôzne pri hode na útok a pri hode na obranu (úžasný nápad s opposed roll, heh)! Skombinuj to s rýchlo sa meniacou Advantage a neustále všetko prepočítavaš. Nemáš akoby pevné čísla, ktoré ti stačí si zapamätať. Po každej akcii sa niečo zmení. Okrem toho špeciálne efekty, ktoré niekedy nastávajú ak sú obe kocky rovnaké, inokedy ak tens die ukazuje 0, 8 alebo čokoľvek si práve dizajnér zmyslel... To nie je len o orientácii, kde je čo v príručke. To je zlý dizajn, v ktorom trackuješ hrozne veľa premenných, musíš si pamätať desiatky výnimiek a vedieť ich takticky využiť a neustále prepočítavať. (A v mágii to nefunguje už vôbec.)

Zároveň je kvôli vysokej swinginess a možnosti spôsobiť Critical aj inými spôsobmi než len redukciou na 0 Wounds (na rozdiel od všetkých predchádzajúcich edícií) bojová situácia dosť nečitateľná a nepredvídateľná.

Neviem úplne presne, ako si takýto výsledok vývoja vysvetliť. Na jednej strane tam vidíš snahu nahádzať do systému všetko možné z práve populárnych systémov. Na druhej strane vyzerá, že sa úpravy robili do poslednej chvíle a hromada vecí buď nebola dôsledne playtestovaná alebo sa playtestovala komunitne za chodu po zverejnení PDF-ka, dokonca ešte aj po vytlačení príručky (takže hromada errata v nej nie je zapracovaná a smerodajná je posledná verzia PDF). Efekt dlhého vývoja úzkou skupinou dizajnérov, ktorí postupne v rastúcej komplexnosti padajú down the rabbit hole a neuvedomujú si, ako veľmi sa vzďaľujú ľuďom, ktorí sa hru budú chcieť naučiť, mi tu príde skôr nepravdepodobný.

Môžeš to samozrejme hrať tak, že GMovskými rozhodnutiami upravuješ napr. morálku protivníkov (reputácia postáv, vzdanie sa atď.), ale nie je to úplne fér, ak je to zároveň ošetrené aj mechanikou. A môžeš mať mainstreamový GM-centred bias, že GM kedykoľvek pravidlá ignoruje, čo je samozrejme problém ak to robia už aj samotní dizajnéri a playtesteri (ako v Conanovi 2d20), lebo tým pádom nikto nehral RAW - opakovane sa uisťujem, že komunita okolo indie RPG a RPG teórie má výrazne katolíckejší prístup k pravidlám ako je bežné v mainstreamovom hraní.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Bifi »

Tiež je zaujímavý ten efekt sociálnych médií... Väčšina ľudí, ktorí WFRP recenzujú, ho len chytia do ruky, odprezentujú a idú na ďalšiu hru. Pozrú obrázky, nadchnú sa settingom, zastavia sa pri Critical Wounds ("á, gritty!"), tým starším sa nostalgicky zalesknú oči pri spomienkach na prvú alebo druhú edíciu. Vytvára sa takto extrémne pozitívny vibe. Nepoznám pritom z fór a diskusií jednu jedinú skupinu, ktorá ten systém použila RAW a bola s ním spokojná.

Inak ešte som nedávno narazil na skvelú analýzu toho, čo vo WFRP nikdy nebolo tak úplne jasné, čo vlastne kariéry znamenajú a s tým uzemnením či ukotvením do sociálneho pradiva to tiež nie je až také horúce.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Díky za další postřehy, na co dávat pozor.
Bifi píše: 25. 11. 2020, 09:41 Efekt dlhého vývoja úzkou skupinou dizajnérov, ktorí postupne v rastúcej komplexnosti padajú down the rabbit hole a neuvedomujú si, ako veľmi sa vzďaľujú ľuďom, ktorí sa hru budú chcieť naučiť

(...)

opakovane sa uisťujem, že komunita okolo indie RPG a RPG teórie má výrazne katolíckejší prístup k pravidlám ako je bežné v mainstreamovom hraní.
Já tam ten efekt králičí díry vidím, ale to je vlastně jedna z věcí, která mě na tom láká. Je to hra, do které můžeš pronikat postupně v průběhu dlouhé kampaně. I po několika měsících objevuješ další subsystémy, se kterými sis ještě nehrál. Je to, jako kdyby v sobě už základní příručka obsahovala spoustu dalších rozšíření.

Ale vyžaduje to dost specifickou mentalitu a přístup ke hře. Přesně jak říkáš - nesmíš být pravidlový fundamentalista. Nemůžeš chtít hned na prvním sezení hrát "as written" a používat všechna pravidla. Prostě začneš s nějakou zbastlenou verzí, kde na půlku věcí zapomeneš a druhou záměrně ignoruješ, a nové mechanické prvky přidáváš až potom, co si osvojíš ty dosavadní. Zezačátku pravidla různě porušuješ a jedeš na GM fiat, aby se hra nezasekávala. Učíš se komplexní hru postupně, ne celou najednou. Čímž mimochodem napodobuješ to, co se zjevně stalo autorům – začali u něčeho jednoduchého a přidávali komplexitu, aby je to bavilo i dlouhodobě.

Jsou tam celé subsystémy, které můžeš vyhodit:
- Magie. Prostě do začátku nebudou hráči hrát mágy a máš výrazně zjednodušenou hru.
- Různé qualities a flaws předmětů (myslím možnost volitelně si koupit kvalitnější nebo míň kvalitní předmět s nestandardními traity). To jsem vyloženě přeletěl očima a řekl jsem si "díky, nechci, možná v budoucnu".
- Velikost v boji. To vypadá, že funguje zajímavě, ale je to taky dost overload. Tak prostě do začátku nikdo nebude hrát hobita a nepřátelé budou jen medium sized, čímž celý tenhle subsystém odpadá do doby, než budete umět základ.
- Různá vedlejší nebo bojová využití skillů atd. To bych vážně GM fiatoval, dokud by nám to nepřešlo víc do krve.

Té komplexity se bojím právě jenom v boji a i tam přemýšlím, co vlastně můžu prozatím odložit, abych měl jenom nějaké jednoduché jádro a tu komplexitu přidával až postupně. Ale zdá se, že nejvíc té komplexity budou přidávat různé specializované zbraně, traity atd., které začínající postavy nemají (nebo se dá pohlídat, aby je neměly), protože souboj s Hand Weapon a koženou zbrojí mi přijde celkem snadný. A spolu s tím, jak se postavy zlepšují, ti komplexita roste... což mi právě přijde zajímavé, protože to znamená, že ta hra ti mechanicky dává pořád něco nového. Vážně jako by sis kupovat další a další rozšíření k deskovkám.

Ale stejně jako nezačneš hrát novou deskovku hned s pěti rozšířeními, tak bys podle mě neměl začít hrát WFRP s tím, že v družině je hobit, kouzelník, lidský šermíř s milionem fint a bojujou proti ogrům – tím skutečně spustíš tolik subsystémů, že ti pukne hlava. Jenomže vsadím se, že přesně tohle většina začínajících udělá. 8) Dokonce i ve starter setu je jedna z ukázkových postav hobit, což je fakt debilita, protože to hned spouští subsystém velikostí. Myslím, že tohle rozčarování komplexitou může být u spousty lidí právě tím, že se to pokusili používat všechno najednou už od začátku.

No, vymyšlené to mám pěkně, teď už jenom převést to v praxi.

Nicméně to fakt není hra na one shoty nebo krátké kampaně. Vyžaduje výraznou investici a ochotu do ni pronikat postupně a dlouhodobě.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Čtu si nějaké materiály k WFRP, tak jsem si řekl, že když už to mám "čerstvě přečteno", napíšu nějaké postřehy. Na články na blog to není, ale na rychlý komentář pod anotaci jo. Takže první epizoda:

If Looks Could Kill
:arrow? anotace

Úvodní free dobrodružství pro WFRP 4e.

Obrázek
Když se dobrodruzi uvolí, že pomůžou Rutgerovi Reuterovi, charismatickému mladému kupci s Übersreiku, ještě netuší, co je čeká. Co začne jako jednoduchá práce – hlídání stavebních potřeb –, brzy se zvrtne v tragédii, hrůzu a vraždu. Postavy budou potřebovat nejenom bystré uvažování, aby se popraly se lstivostí Reutera i jeho obchodních partnerů, ale budou se muset vypořádat i se stvůrou, kterou nevědomky vzbudí...

Krátké dobrodružství zamýšlené jako úvod do čtvrté edice WFRP. Doprovázelo její vydání jako PDF produkt dostupný zdarma ke stažení, později bylo zakomponováno do sborníku Ubersreik Adventures.
A moje minirecenze:
Autor absolutně netuší, jak napsat dobrodružství. Číst If Looks Could Kill je bolest. Dobrodružství je představené jako totální railroad a psané formou cutscén, které se vlečou a nedávají hráčům příležitost dělat něco jiného než poslouchat NPC a kochat se výhledem. Text nebere ohled na použitelnost u stolu, je prezentovaný dlouhými odstavci wall-of-text, která halabala míchají tu popis místa, tu popis NPC a jejich cílů, pak zase popis místa, pak popis nějaké události... prostě peklo. Nehratelné, pokud hráči nepůjdou podle předem nalajnovaného postupu.

Mladý kupec a jeho obchodní partnerka staví mlýn v zamlžené bažině, kde prý stračí. Najme postavy, aby udělaly vzrušující dobrodružnou práci, i.e. hlídali krabice a vykopali několik menhirů, kterých se jejich strigánští dělníci bojí dotknout. V tuhle chvíli jsme v polovině rozsahu a konečně se začíná něco dít a dá se jednat. Situace se zvrhne... ale úplně jiným způsobem, než byste mohli čekat. Nastává pletichaření, konflikt s „bestií“, možná dokonce i morální dilema.

Pod nánosem mrvy se tu ukrývá docela zajímavý encounter. Stavební tábor má několik barvitých NPC, ty mají různé konflikty a spory, které by se daly rozehrát. Je tu pár zajímavých pokladů a pěkný nápad s vykopáváním menhirů a aplikací mechaniky "success levels" k částečným neúspěchům a "fail forward". A to finále, kdy se to všechno zamotá, působí zábavně. Dokážu si představit, že to využiju jako komplexní encounter při cestování nebo sandboxu, ale za cenu toho, že to budu muset rozebrat na prvočástky a zničit tu railroadovou strukturu. Ale fakt se tomu nedá říkat „dobrodružství“ a nemá právo to mít 26 stran.

Aspoň že je to zdarma. (Bohužel, já jsem za to zaplatil jako za součást hardcoveru.)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Bifi píše: 25. 11. 2020, 09:52 Inak ešte som nedávno narazil na skvelú analýzu toho, čo vo WFRP nikdy nebolo tak úplne jasné, čo vlastne kariéry znamenajú a s tým uzemnením či ukotvením do sociálneho pradiva to tiež nie je až také horúce.
Link plz! (Pokud je to skvělý blog Awesome Lies, tak to jsem četl a právěže to nakoplo celou tuhle moji linii úvah).

Ukotvení do světa mi právě na čtvrté edici přijde ze všech edic nejlepší a je to jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl právě pro ni. (Ten druhý důvod, důležitější, je prostá praktičnost – nemám fyzicky nic ke starým edicím, nemám ten setting namemorovaný, neznám staré produkty a ta hodnota toho, že to teď vydávají znova v ucelené revidované formě, je pro mě enormní.)

Ve čtvrté edici má každá kariéra nějaký rank, vyjádřený jednou ze tří společenských úrovní: Brass/Silver/Gold, tedy v zásadě chudina/měšťanstvo/smetánka. V rámci toho to ještě máš odlišené třeba na Brass 1 nebo Brass 4, což je v zásadě jen kvůli financím.

Tahle úroveň určuje, jak jsi vnímán ostatními, ale taky co od tebe ostatní očekávají. Jsou tam nějaké skill bonusy nebo postihy při interakci s jinými společenskými postaveními. Ale to je kosmetický detail. Hlavní je, že jsou ty ranky vůbec určené – i kdyby se měly zohledňovat jen přes GM fiat, tak je důležité, že tam jsou, hráči je mají na deníku a ví, jak se budou postupem kariérami měnit. Ale to není to hlavní...

Je to pěkně zapojené do "ekonomického modelu". Jako zásadní a výborné se mi jeví nepovinné pravidlo, že postava si může kupovat cokoli levnějšího, než je její rank (např. s rankem Silver 2 si můžeš koupit cokoli levnějšího než 2 stříbrné), aniž by to musela počítat a platit. To vede k efektu, kdy chudé postavy škudlí každou minci a musí platit třeba za pochodně nebo jednoduché zbraně, zatímco u bohatších je to pod jejich rozlišovací úroveň – a hráč to skutečně nemusí počítat. Jestli to chce, může si to prostě jen tak koupit. Životní náklady jsou abstrahované jako nějaký podíl z tvého ranku za nějaký čas (polovina tvého ranku denně, tj. Silver 2 má životní náklady 1 stříbrný denně). Což reflektuje to, že bohatší postavy mají stoupající životní náklady... a pokud tyhle náklady neplatíš, rank ti klesá, protože tvoje postava chodí zanedbaná a nežije tak, jak se na její společenské postavení sluší a patří. Což je výborný sociální element, který jsem zatím v jiné hře neviděl (ale zas tolik jich neznám).

Každopádně výsledek: Plať svůj povinný denní „upkeep“ a výměnou za něj si můžeš všechno, co je levnější než určitá hranice, pořídit "zadarmo". Práh upkeepu u toho, co máš zadarmo, se posouvá spolu s rankem postav. Už jenom z tohohle mám mind blown.

Na tohle je ještě napojený systém downtimu. Během downtimu postava ztrácí všechny peníze (mizí v abstrakci coby "upkeep" jejího životního stylu), ale může hrát akci "vydělávání", která je opět navázaná na její rank. Například postava Silver 2 si za jednu fázi downtimu vydělá 2d10 stříbrných. Ta ztráta těch peněz není tak drakonické opatření, jak se zdá, protože postava si ještě předtím může cokoli koupit, případně za akci uložit peníze do banky, takže reálně se ztrácejí jenom zbylé drobné.

(Pomíjím, že kromě akce "vydělávání" se v dowtimu dá hrát spousta jiných akcí.)

Výsledek: Začínáš dobrodružství se svým standardním příjmem. Ten ti musí vystačit na celé dobrodružství. (Disponibilní příjem na dobrodružství, hehe.) Musíš z něj platit denní životní náklady, ale výměnou za to máš všechno, co je pod tvoji rozlišovací úroveň, zdarma. Ale nakonec ti ty peníze stejně začnou docházet. Musíš ukončit dobrodružství, vyvolat downtime a zase jít na nějakou dobu pracovat. Tím se všechno resetuje a začínáš další dobrodružství zase se svým standardním příjmem.

Mám rád hry, které mají zabudovaný nějaký interní cyklus nebo rytmus života i mimo dobrodružství, a jsem strašně vysazený na "ekonomický systém" hry, protože dobře pojatý může pěkně strukturovat kampaň. Ještě jsem tohle neviděl ve hře, ale přijde mi to hodně, hodně dobré. V zásadě asi nejlepší ekonomický systém v dobrodružné simulační "trad game", jaký jsem zatím viděl. Je to pro mě velký důvod hrát právě 4. edici, protože backportovat všechno tohle do těch předchozích (včetně ranků jednotlivých kariér, ceníku – který má úplně jiné ceny – a trappings uvedených u jednotlivých kariér zní jako hrooozná práce).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Pokračuju v samomluvě svou osobní sérií „čerstvě dočteno“.

Buildings of the Reikland
:arrow? Anotace

Obrázek
Stručný, 16 stránkový sborník přinášející ukázky budov typických pro svět WFRP. Každá budova má stručný popis a podrobný plánek, což je doplněné i jednoduchými popisy nehráčských postav, které ji obývají, a několika nastíněnými zápletkami.

Budovy jsou mnoha různých typů, jde v zásadě o rychlý průlet „infrastrukturou“ Starého světa, se kterou se budou dobrodruzi setkávat na cestách. Jsou tu: městský dům s dílnou sýraře, obytný městský dům, skladiště, opevněná farma, zájezdní hostinec, městská hospoda, zdymadlo s budou zdymadelníka, signalizační semaforová věž, mýtná brána, Sigmarův chrám a vesnická svatyně.

Popisy jsou nezávislé na pravidlech a budovy je možné snadno přenést i do jiného raně renesančního světa.
Komentář:
Tohle jsem otevřel náhodou a je to fakt dobré! Tahle kratičká brožurka mi přijde jako povinný zdroj pro hraní WFRP, ale stojí za vykradení i do jiných her. Pokud podobně jako já tak úplně nevíte, jak udělat zajímavou historickou budovu, tak tady jich máte hned několik a skvělých. Je to takový průlet různými typy budov, se kterými se dobrodruzi budou setkávat. A jelikož jsou to vlastně součásti infrastruktury, krásně to ilustruje „předivo“ tohohle světa.

Takže. Každý domeček má jednu až dvě stránky. Velkou část zabírá krásný plánek. K tomu máte popis toho, jak to tady funguje. Dejme tomu, že máte mýtnou bránu – brána stojí v úžině mezi kanálem a lesem, to je celé přehrazené zídkou, aby to vozy nemohly objíždět, na cestě je brána, u brány zvonek, dvojitá vrata, ochoz se střílnou, domek výběrčího, ubikace pro jízdní hlídku, stáje, studna, to celé opevněné. Je to „realistické“ a krásně to ilustruje, jak tenhle svět funguje. Fluff dostává konkrétní obrysy míst, která dobrodruzi potkávají.

Do toho pár stručných vět s popisem postav, které tu žijí nebo se tu vyskytují. Třeba výběrčí mýta je stařík, kterému se přezdívá „Tři zvonění“, protože rád nechává bránu zavřenou, zatímco sedí ve vsi hospodě, a přichází až na třetí zazvonění. Do toho dvě tři zápletky, co se tady může stát – někdy přímo hratelné, většinou spíš náměty na to, co se může rozvinout. Postavy jsou pestré a náležitě „pochmurné“ (najdete tu řadu vdov, mrzáků, sirotků, ale i bohémské umělce), a přitom si to zachovává humor (nad krámkem sýraře bydlí vdova se šestnácti dětmi, která si stěžuje na neustálý smrad... jmenuje se Frau Duschen). 

Nečekal jsem nic a dostal jsem šikovný nástroj, který osvětluje fungování světa a je přímo využitelný ve hře. A navíc obsahuje signální semafor. Co obsahuje signální semafory, nemůže být špatné!
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Vitus »

Tak jsem se na ty Buildings of the Reikland taky podíval a myslím, že to je naprosto skvělý doplněk pro jakoukoliv fantasy hru (lze velmi dobře vykrást a použít kdekoliv). Některé ty budovy nám můžou připadat nerealistické nebo exotické, ale mám pocit, že autoři hodně vycházeli z toho, co bylo možno po Svaté říši spatřit. :D

Good catch, díky Markusi.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Uff... mé nostalgické návraty k Warhammeru se přetavily ve článek, ve kterém prozkoumávám svět a celkové ladění první edice, kampaně Enemy Within a jejich návratu v nové čtvrté edici.

:arrow? Smrt splatbookům! aneb trocha lásky pro Warhammer Fantasy Roleplay

Obrázek
V listopadu 1986 vyšla v Británii nová RPG hra nazvaná Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP).Nebavíme se o žádné prehistorii roleplayingu – v polovině osmdesátých let už tenhle koníček vzkvétal a po celém světě vycházely hry všelijakých žánrů. Přesto autoři měli dojem, že něco postrádají. Chtěli fantasy hru, která nebude tak americky přitažená za vlasy jako Dungeons & Dragons, něco usazenějšího, víc ukotveného v historii, něco víc evropského. Svou představu ztělesnili do hry s podtitulem „grim and perilous roleplaying“: ponurý a drsný roleplaying.

Bylo to skutečně drsnější a usazenější než D&D. Hráči už se nevžívali do hrdinů jako „válečník“, „kouzelník“ nebo „hraničář“, zdejší desítky kariér jim přisuzovaly role typu „řemeslnický učeň“, „krysař“ nebo „rybář“ (ale taky „žoldák“ nebo „zabiják trollů“). Pravidla slibovala především kritická zranění, zhoubné nemoci a rychlou smrt. Součástí příručky byl i popis herního světa, který opouštěl tradiční napodobeninu středověku a představoval netradiční napodobeninu renesance. Přesto byla hra pořád ještě docela generická a dnes bychom se o WFRP možná nebavili, nebýt jedné další události.

O pouhý měsíc později pro hru vyšlo první dobrodružství ze série The Enemy Within, která vyvrcholila šestým a posledním dílem v roce 1989. Byla to až tahle kampaň, která dala nahrubo nastíněnému hernímu prostředí konkrétní podobu a zhmotnila to, co dnes považujeme za „Old World“ neboli svět Warhammeru. Okamžitě si získala srdce fanoušků a dodnes je považována za jednu z nejlepších kampaní, jaké kdy pro RPG hry vznikly.
Je to dlouhé čtení!

Ocením jakékoli reakce.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od York »

Tj. Warhammel byl původně RPGčko a ne wargame? Nebo to špatně chápu?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Špatně to chápeš – nevím, jestli jsi to dočetl celé. Nejdřív byla wargamingová hra WFB (1983), jen krátce po jejím vzniku k tomu přidali roleplayingovou hru WFRP (1986). V té době ale nebyl svět Warhammeru moc specifikovaný. Obě hry si ho vyložily trochu jinak a velmi rychle se v té představě rozklížily.

Ale máš pravdu, že to tam mám nejasně, jdu to doplnit.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Rozjela se tu diskuze na téma herní settingy, rozšiřující příručky atd. Přijde mi zajímavá a Warhammeru se týká spíš okrajově, tak jsem si ji dovolit oddělit sem. A tady si můžeme dál hezky povídat o WFRP. :)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer Fantasy Roleplay

Příspěvek od Markus »

Z vedlejší diskuze:
Black Adder píše: 10. 12. 2020, 21:44 Jo a Markusi, napsal jsi to moc pěkně :-)
Bifi píše: 10. 12. 2020, 18:12 Pekný, nostalgický článok.
Pochval si vážím, ale kdybyste tam přece jenom odhalili nějaké nepřesnosti nebo špatné informace, dejte vědět, ať to upravím. Na rozdíl od vás totiž první edici neznám a tu éru napamatuju, takže jenom shrnuju informace, které jsem se o ní dočetl. Ten blog Awesome Lies je fakt super zdroj informací o historii Warhammeru. Něco jsem taky čerpal z předmluv k novému Enemy Within a rozhovorů s Greamem Davisem (který teď vede revizi).
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů