Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Obrázek

Rolemaster je zástupce nejstarších fantasy RPG. Jedná se o generickou fantasy hru, která jenom předkládá pravidla pro hraní ve fantasy světech, ale sama žádný svět neobsahuje. Má nicméně silné tolkienovské motivy, například stejné rasy, nesmrtelné elfy, zlobry, kteří se na slunci proměňují v kámen atd.

Po získání licence na Tolkienovské díly autoři vydali novou hru Middle–Earth Roleplaying, která používá pravidla Rolemasteru, ale už je přímo zasazená do Středozemě.

Jednotliví členové rodiny:
:arrow? Rolemaster (1e, 2e) (1982+)
:arrow? Rolemaster (3e – RMSS, 4e – RMFRP) (1995)
:arrow? Rolemaster Classic (2006)
:arrow? Rolemaster Unified (2022)


Související hry, používající stejný systémový základ:
:arrow? Middle-earth Role Playing (MERP) (1984)
------- česky vyšlo jako Dobrodružná hra Pán prstenů (má samostatnou diskuzi)
:arrow? Space Master (1985) – aneb Rolemaster ve vesmíru
:arrow? Spacemaster: Privateers (2000) – Druhá edice předchozího
:arrow? HARP Fantasy (2003) – Zjednodušení Rolemasteru od nového nakladatele
:arrow? HARP SF (2011) – totéž co výše, akorát v žánru sci-fi
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Pokračujeme v historických exkurzích dalším významným titulem na rané RPG scéně.

Obrázek

:arrow? Anotace Rolemaster (1e, 2e, Classic)
Rolemaster je zástupce nejstarších fantasy RPG. Jedná se o generickou fantasy hru, která jenom předkládá pravidla pro hraní ve fantasy světech, ale sama žádný svět neobsahuje. Má nicméně silné tolkienovské motivy, například stejné rasy, nesmrtelné elfy, zlobry, kteří se na slunci proměňují v kámen atd.

Hra ve skutečnosti začala jako série modulárních rozšíření pro AD&D 1e, nahrazujících „jednoduchá“ pravidla AD&D pravidly, která byla víc „realistická“ a simulační (je na nich cítit inspirace RuneQuestem). Příručka Arms Law (1980) přinesla soubojový systém založený na komplexních tabulkách, kdy hráči porovnávali konkrétní zbraň s konkrétním typem zbroje. Příručka Spell Law (1981) přinesla 2000 kouzel rozdělených do různých škol. Příručka Claw Law (1982) přinesla pravidla pro nestvůry a příručka Character Law (1982) nová pravidla pro tvorbu postav, čímž vznikla kompletní samostatná hra. Všechny příručky poprvé vyšly pohromadě jako krabice Rolemaster v roce 1982.

V roce 1984 vyšla druhá edice, která je především reorganizací s minimálními změnami pravidel. Skutečně novou podobu hry přinesla až třetí edice (1995). V roce 2007 vyšel Rolemaster Classic, nové vydání klasických pravidel druhé edice, opět jen s drobnými změnami orientovanými na lepší hratelnost.

Od Rolemasteru se oddělila hra Middle-Earth Roleplaying (MERP) (1984), která používá stejný, byť upravený a zjednodušený systém. Obě hry jsou relativně kompatibilní a rozšíření určená pro jednu z nich se dají při troše konverze použít i s druhou.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7785
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Bifi »

Zaplesalo nostalgické srdiečko. V úprave pre Stredozem (Middleearth Roleplaying, MERP) som v nemeckej verzii (MERS) v rokoch 1995-1997 intenzívne hrával a mástroval. Hral som aj 2-3 sedenia v samotnom Rolemasteri (3. edícia aj so všetkými "Law" rozšíreniami), ale tvorba postavy bola extrémne komplikovaná a neprehľadná.

Technická poznámka: MERP a Rolemaster nie sú až tak vzájomne kompatibilné, aj keď vychádzajú z rovnakého jadra a dizajnových princípov. Rolemaster trackuje výrazne viac premenných, takže ak chceš napríklad preniesť postavu, zbraň, kúzlo alebo zbroj do MERPu, môže byť, že to nebude fungovať lebo to, čo to robí špeciálnym, v MERPe vôbec ako premenná neexistuje. Ak to robíš naopak, tak si musíš hodnoty v MERP chýbajúcich premenných v Rolemasteri zase domyslieť. Rolemaster navyše používa aj väčšie rozsahy hodnôt (a rozsiahlejšie tabuľky). Nie som si ani istý modularitou napríklad pokročilého combat systému - síce spomenuté tabuľky budú fungovať aj v MERP, ale neviem, či má v MERP postava všetky parametre, ktoré pokročilý súboják používa.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Díky za nostalgické zavzpomínání, trochu upravím ten text. Mate mě to, že u spousty rozšíření uvádějí, že jsou pro Rolemaster i MERP.

Anotace MERP budou následovat. :)
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7785
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Bifi »

Dúfam, že si videl aj moje edity :D
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Pokračujme ve výletech do historie...

Obrázek

:arrow? Middle-earth Role Playing (1e, 2e)
Middle-earth Role Playing (MERP) je první RPG hra, která oficiálně používá licenci na Tolkienovo dílo a je zasazená ve Středozemi. Hráči se stávají dobrodruhy a volí si mezi šesti povoláními (válečník, průzkumník, mág, animista, hraničář a bard) a tradičními tolkienovskými rasami včetně patnácti podras lidí (od Beorningů až po přes Drúedainy až po haradrimské).

Z hlediska pravidel se jedná o zjednodušenou variantu hry Rolemaster. Navzdory zjednodušení ale hra zůstala relativně komplexní a simulační, navíc pravidla nebyla nijak provázaná se světem a zejména rolemasterovský systém magie do Středozemi příliš neseděl. Stejně jako Rolemaster používá k vyjádření schopností postav dovednosti s hodnotou 0 až 100, útoky se vyhodnocují pomocí tabulek atd.

Hra je relativně kompatibilní s Rolemasterem a doplňky vydané pro jednu z nich se dají snadno převést do druhé. Většina doplňků pro MERP dokonce nevycházela s logem MERP na obálce, aby příručky oslovily i hráče jiných her (přestože používají herní statistiky MERP).

V roce 1986 vyšla revidovaná verze první edice, v roce 1994 druhá edice. Rozdíly jsou především v množství obsahu – druhá edice přinesla nová povolání nebo volitelná pravidla pro temné účinky magie –, ale v jádru hra zůstala pořád stejná. Přestala vycházet v roce 1999, kdy nakladatel o licenci přišel.
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 5051
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od ShadoWWW »

Na MERP jsem narazil, když jsem si koupil AiME a chtěl jsem něco vědět o historii RPG z prostředí Středozemě. Koukal jsem do pravidel, ale pro mě je to jako dnes DnD 1e nebo DrD 1. Strašně překomplikované a nepřehledné.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Naoki
Příspěvky: 5484
Registrován: 2. 10. 2006, 21:04

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Naoki »

ha, tak tohle je prvníRPG co jsem si koupil aniž bych věděl do čeho jdu (aneb počítání expů za každý ušlý kilometr násobený koeficientem nebezpečí dané oblasti)
vskutku nostalgie 😂
It is often the case that those who strongly advocate for social causes are driven less by a feeling of compassion towards the poor and weak, but more by a feeling of hate towards the rich and powerful.
Uživatelský avatar
Wolfus
Příspěvky: 1322
Registrován: 14. 8. 2009, 11:45

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Wolfus »

Rolemaster... to je to, kde sa hadzalo na kazdom schode, ci postava zakopla a na kazdej krizovatke, kto cakal za rohom a podobne? Prve RPG, ktore som hral (tusim este za cias Ceskoslovenska), ale z nejakeho dovodu ma neodradilo. Dnes mi to pride ako material na nocne mory.
DrD (II), Pribehy Imperia
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Z kategorie historického bádání o hrách, které dnes nikoho nezajímají a nikdo je hrát nebude, přináším další anotaci. Jakkoli to zní obskurně a nejspíš jste o té hře nikdy neslyšeli, byla svého času relativně populární - asi podobně jako Rolemaster - a vyšlo pro ni kolem čtyřiceti dalších doplňků a rozšíření.

Osmdesátá léta jsou vážně divná. V kurzu byla „realistická“ simulace, podrobná pravidla plná výpočtů a tabulek byla cool a vévodila trhu. Zvláštní časy, že?

K tomu hromady a hromady podrobně popsaných settingových příruček – s čím začal hlavně Rolemaster a po něm to převzali další.


Obrázek

:arrow? Space Master (1e, 2e) (1985)
Space Master je sci-fi dobrodružná hra od tvůrců známější fantasy hry Rolemaster (1982), ze které vychází. Jde o generickou hru určenou k hraní v žánru vesmírné opery, kde probíhají mezihvězdné války a posádky lodí střílejí po mimozemšťanech z laserových zbraní nebo blasterů. Je zasazená do lehce nastíněného „Impéria“, ve kterém lidstvo kolonizovalo galaxii a v ní teď soupeří o vliv šlechtické rody, megakorporace i jiné organizace. Ve světě existují translidé, roboti, psionika, mimozemské rady a jiné exotické prvky.

Hra je víceméně kompatibilní s Rolemasterem a stejně jako on je vysoce komplexní, pokouší se o realistikou simulaci. Jádrem je procentuální dovednostní systém s bodovým nákupem. Hráči si pro svoje postavy zvolí rasy a povolání (např. planetolog, pilot hvězdné lodi, telepat...) a některé z mnoha subpovolání. Podle toho se pak určí, jak drahé pro ni bude zlepšování konkrétních dovedností – těch je ve hře přes 120 a kromě počáteční volby povolání je tvorba postavy celkem volná.

Základní pravidla tvoří dvě příručky Tech Law (soubojový systém) a Future Law (tvorba postav a pravidla pro vypravěče), dostupné i samostatně. Pro hru vyšlo kolem třiceti různých doplňků. Je taky kompatibilní s deskovými hrami Space Master: Star Strike (1988), která může sloužit jako systém pro boje hvězdných lodí, a Space Master: Armored Assault (1989), která slouží k soubojům vozidel a jednotek na povrchu planet.

První edici (1985) nahradila celkem brzy druhá edice (1988), jde ale pořád o stejnou hru. Změny v pravidlech jsou jen drobné, nová „edice“ je především změnou formátu – místo samostatných příruček v krabici má podobu jediné knihy. Navíc bylo už do základní příručky začleněno rozšíření Space Master Companion (1986). Výraznější přepracování přinesla až edice Spacemaster: Privateers (2000).

Od Space Masteru se odštěpila samostatná kyberpunková hra Cyberspace (1989).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

K těm settingům. Zrovna procházím historii nakladatelství ICE a jejich Rolemasteru, ty settingy jsou celkem zajímavé. Jsou vážně jedni z prvních (ne-li první), kdo začal produkovat settingové knížky v tradičním slova smyslu, jak je chápeme dnes. Jako faktografické a v zásadě bezsystémové popisy zvyků, kultur, geografie atd.

ICE jako první získali licenci na Středozemi, což byl docela big deal, a měli ji někdy do - píšu z hlavy - roku 2000, což jim umožnilo vyprodukovat dost početnou řadu settingových knížek ze Středozemě, poněkud překvapivě zasazených ne to Třetího věku známého z Pána prstenů, ale o asi 1400 let dřív. Ty knížky byly hodně kupované. Říká se, že právě ty jsou za „popularitou“ Rolemasteru – lidi kupovali jeho settingové knížky, ale samotný Rolemaster nikdo moc nehrál, používali je v jiných hrách.

Čistě pro zajímavost tady pošlu infodump jejich prvních šesti settingových knih. Přijde mi zajímavé hlavně vidět, jaké oblasti Středozemě zmapovali.


Obrázek

:arrow? Angmar: Land of the Witch King (1982)
Angmar: Land of the Witch King je doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, první z jeho ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. 48stránková kniha popisuje zemi zlého Černokněžného krále zvanou Angmar. Jako ostatní knihy z ediční řady, i ona se odehrává v době zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů, kdy je Angmar ještě fungující říší. Kniha popisuje severní část Mlžných hor, okolí pevnosti Carn Dûm, zdejší kultury, obyvatele (včetně zlobrů nebo draka) i například rostlinstvo.

Obrázek

:arrow? Umbar: Haven of the Corsairs (1982)
Umbar: Haven of the Corsairs je 52stránkový doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, druhý z jeho ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. Jako ostatní tituly z ediční řady, i tato kniha je zasazena do doby zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů. Popisuje Umbar, ve zdrojových knihách z velké části nepopsanou zemi jižně od Gondoru, která se proslavila jako domovina pirátů. Příručka přibližuje reálie této země válečných lodí, obchodníků, zlodějů a kořistníků, její zlověstné věže, temné čaroděje, pletichařící mocipány, faunu a flóru, klima, kultury nebo třeba politiku.

Obrázek

The Court of Ardor in Southern Middle-earth (1983)
The Court of Ardor in Southern Middle-earth je 52stránkový doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, součást její ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. Jako ostatní tituly z ediční řady, i tato kniha je zasazena do doby zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů. Popisuje zemi na jihu kontinentu zvanou Ardor nebo Mûmakan, někdejší domov zlých elfských pánů, kteří spolupracovali s Morgothem, tamní staré rozvaliny v bažinách a ostrovní citadely. Kniha jako tradičně popisuje faunu a flóru, klima, národy a kultury i zajímavá místa.

Obrázek

:arrow? Southern Mirkwood: Haunt of the Necromancer (1983)
Southern Mirkwood: Haunt of the Necromancer je 60stránkový doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, součást její ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. Jako ostatní tituly z ediční řady, i tato kniha je zasazena do doby zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů. Popisuje jižní části Temného hvozdu a okolí pevnosti Dol Gundur, kterou obývá Sauron používající identitu Nektromanta. Přibližuje zdejší faunu a flóru, obyvatele (lidi z „východních zemí Gondoru“, Seveřeny, elfy z Temného hvozdu, Sauronovy skřety) a důležitá místa.

Obrázek

Northern Mirkwood: The Wood-elves Realm (1983)
Northern Mirkwood: The Wood-elves Realm je 52stránkový doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, součást její ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. Jako ostatní tituly z ediční řady, i tato kniha je zasazena do doby zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů. Popisuje severní končiny Temného hvozdu, zemi elfů, velkých orlů, obřích pavouků i draků, včetně lidských krajů okolo Jezerního města a Dolu.

Obrázek

:arrow? Isengard and Northern Gondor
Isengard and Northern Gondor je 48stránkový doplněk určený původně pro fantasy hru Rolemaster, součást její ediční řady mapující Středozemi jako herní svět. Jako ostatní tituly z ediční řady, i tato kniha je zasazena do doby zhruba 1400 let před událostmi Pána prstenů. Popisuje planinu Calenardhon na severu Gondoru (v pozdějších časech se bude nazývat Rohan), Sarumanovu věž Orthank v Železném pasu, jejich okolí i zdejší národy a jejich kulturu.

Je toho samozřejmě mnohem víc, jen jsem se zatím dál nedostal. Ale působí to na mě kvůli tomu návratu do minulosti jako jiná Středozemě, než znám. První knížka Angmar (budiž), další Ubar, další Ardor? Ty názvy jsem vlastně neznal. Je vidět, jak hledali prostor pro dobrodružství ve Středozemi mimo Pána prstenů.
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Bifi
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7785
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Bifi »

Pár sedení sme ten Angmar hrali (asi tak v 1995). EDIT: Jasné, to sedí, práve vtedy vyšla druhá edícia Angmaru.

Mám pocit, že ICE stratila práva v r. 1999, lebo ich nejak cez New Line Cinema získal Decipher, ktorý vyrobil hru len na základe filmov a fotiek z nich. Ale ICE už vtedy bola v zániku.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Pro představu, jak vypadá ten Angmar (1982):

Angmar 1.jpg
Angmar 2.jpg
Angmar 3.jpg

To vlastně... vůbec není tak hrozné, jak jsem čekal. Čekal jsem román. Tohle má jednak jenom 50 stránek, jednak jsou docela dost z toho různé plánky a mapky, a hlavně je to celkem „no-nonsense“ věcný popis, místy zazoomovaný na konkrétní lokace. Ty posádky a počty jednotek tomu dávají až wargamingový nádech. :) Vlastně to takhle od pohledu vypadá překvapivě „oldschoolově“.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 23820
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Markus »

Jak procházím historii ICE, ukazuje se, že je plná zajímavostí. Například věděli jste, že existujou tři různá nakladatelství Iron Crown Enterprises? :) To původní zkrachovalo někdy v roce 1999 nebo 2000. Potom licenci na jeho hry i na jeho název vždycky koupil někdo další a ten se záhy přejmenoval na Iron Crown Enterprises. První takový bylo nakladatelství Mjolnir... pardon, Iron Crown Enterprises.

K Rolemasteru připisuju:
V roce 2000 původní nakladatelství Iron Crown Enterprises zkrachovalo a licenci na jeho hry i název získalo nakladatelství Mjolnir, které se záhy samo přejmenovalo na Iron Crown Enterprises. Nějaký čas vydávalo doplňky pro Rolemaster, ale nakonec vytvořilo vlastní hru HARP: High Adventure Role Playing (2003), která měla být jednodušším Rolemasterem.

Původní ICE ještě stihlo vydat poslední hru, kterou po něm pak převzal Mjolnir:


Obrázek

:arrow? Spacemaster: Privateers (2000)
Spacemaster: Privateers je sci-fi dobrodružná hra určená k hraní v žánru vesmírné opery, kde probíhají mezihvězdné války a posádky lodí střílejí po mimozemšťanech z laserových zbraní nebo blasterů. Jde o novou variantu první a druhé edice Space Masteru (1985, 1988). Je zasazená do prostředí „Impéria“, ve kterém lidstvo kolonizovalo galaxii a v ní teď soupeří o vliv šlechtické rody, megakorporace i jiné organizace. Ve světě existují translidé, roboti, psionika, mimozemské rady a jiné exotické prvky.

Zatímco předchozí verze hry vycházela z první a druhé edice Rolemasteru (1982, 1984) a byla s ní kompatibilní, tato hra vychází z třetí a čtvrté edice Rolemasteru (1994, 1999) a je kompatibilní s ní. Proběhly v ní podobné aktualizace jako mezi uvedenými verzemi Rolemasteru. Především byla základní pravidla nově sloučena do jediné základní příručky (2000), která vysvětluje základní pravidla, nabízí omezené možnosti tvorby postav a stručně představuje herní svět. Další možnosti pak vycházely až ve volitelné sérii rozšíření.

Pravidly jde o přímou konverzi Rolemasteru do sci-fi. Jde o dovednostní systém s bodovým nákupem, kdy se postavy volně zlepšují ve stovkách (!) různých dovedností. Komplexní pravidla se snaží o realistickou simulaci.

Už v roce 2000 původní nakladatelství Iron Crown Enterprises zkrachovalo. Licenci na jeho hry i název získalo nakladatelství Mjolnir, které se záhy samo přejmenovalo na Iron Crown Enterprises. To během tří let vydalo pro Spacemaster: Privateers ještě několik doplňků, ale nakonec se ukázalo, že o hru není zájem, a tak byla opuštěna.

A sám Mjolnir potom připravil novou hru – jako Rolemaster, ale jednodušší!


Obrázek

:arrow? HARP: High Adventure Role Playing (2003)
HARP: High Adventure Role Playing je generická dobrodružná hra v žánru vysoké fantasy. Jedná se de facto o nástupce Rolemasteru od jeho nového nakladatele a zároveň pokus Rolemaster, který nechvalně proslul svou složitostí a množstvím tabulek, zjednodušit do přístupnější hry.

V jádru jde o tradiční dovednostní system založený na procentních hodech. Postavy mají osm základních vlastností. Hráč si pro svoji postavu vybere rasu a profesi, která určuje, které dovednosti si může zlepšovat levněji, a případně dává i nějaké speciální talenty. Potom už si nakoupí hodnoty ve více než 60 možných dovednostech. Postavy se dál můžou specializovat pomocí „talentů“, které jim dávají zvláštní schopnosti. Podobně jako Rolemaster používá i HARP magický systém, ve kterém hráč získává přístup ke konkrétním skupinám kouzel, přičemž kouzla se vyhodnocují stejným hodem jako dovednosti.

Hra je tak celkově velice podobná Rolemasteru, jen obsahuje míň výpočtů a nutnosti konzultovat tabulky. Například veškeré vyhodnocování dovedností se obejde jen s jedinou tabulkou, byť souboj a kouzla používají pár dalších tabulek. Výrazně zjednodušen byl zejména soubojový systém a nově nevyžaduje složité konzultace s tabulkami pro jednotlivé zbraně a zbroje – většina výpočtů a dohledávání v tabulkách byla nahrazena modifikátory k jedinému hodu.

Původní základní příručku (2003) rychle nahradila revidovaná základní příručka (2004) zavádějící různá iterativní vylepšení a rebalanc hodnot.

Celkově mi přijde zajímavé, jak Rolemaster – který se v dnešní době spíš jeví jako parodie na RPG, protože je plný osmdesátkové komplexity – zplodil spoustu věrných následovníků, kteří ho furt a furt oživují. Což mi připomíná moji tezi z nějakého článku Historie RPG: a sice, že jakmile dosáhne RPGčko určité popularity, tak je nesmrtelné a bude furt a furt oživováno dalšími edicemi.

A to ještě nejsem u konce. Pořád ještě existuje nějaký současný Rolemaster, ke kterému jsem se nedostal.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 23713
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Rolemaster + Middle-Earth Roleplaying (MERP)

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 4. 9. 2024, 10:38Což mi připomíná moji tezi z nějakého článku Historie RPG: a sice, že jakmile dosáhne RPGčko určité popularity, tak je nesmrtelné a bude furt a furt oživováno dalšími edicemi.
Jakože bychom k neustálému oživování Dračáku neměli být příliš přísní, protože to jinde dělají taky? :-)
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 1 host