Tvůrčí hry na generování obsahu

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Markus »

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Tahle diskuze je věnovaná hrám, které nejsou RPG v tradičním slova smyslu, ale fungují jako sólové nebo kolektivní generátory, jejichž výstupy můžete využít v jiných RPG. Některé z nich jsou kolektivní, jiné sólové.

:arrow? Viz štítek „Tvůrčí“ v Databázi

Jednotlivé hry:

:arrow? Microscope (2011)
:arrow? The Quiet Year (2013)
:arrow? Union (2018)
:arrow? The Ground Itself (2019)
:arrow? Beak, Feather, & Bone (2020)
:arrow? Ex Novo (2020)
:arrow? Ex Umbra (2020)
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus:
Antharon
Uživatelský avatar
KDolecek
Příspěvky: 921
Registrován: 2. 11. 2008, 18:38

Re: The Ground Itself

Příspěvek od KDolecek »

Obrázek

:arrow? The Ground Itself – Anotace v databázi
The Ground Itself je hra na jednu session pro 2-5 hráčů bez potřeby GM.

Hráči si vyberou či vytvoří místo, o kterém chtějí vyprávět. Hra se odehrává v pěti kolech, kde první ustanoví základní podobu a rysy místa a následující čtyři nabízí bližší pohledy na proměnu daného místa v průběhu času. Líznutá karta určí jakou otázku má skupina zodpovědět a kdy uskutečnit další skok v čase. Kostka pak určí jak dlouhý tento skok je. Rozpětí časových posunů, které mohou ve hře nastat, je od 4 dnů do 18,000 let.

The Ground Itself se soustředí na ozvěny a stopy, které zanecháváme pro ostatní, když už jsme pryč.
Tuhle hru jsem nezažil samostatně jako samostatné vyprávění o historii místa a jeho obyvatel, ale recenze na itch.io říkají, že to tak opravdu někteří hrají. Já jsem The Ground Itself poprvé viděl využité v jednom podcastu a teď jako hráč v Blades in the Dark kampani. V obou případech se jednalo o nějaký lehký hack, ale základní jádro "tahej karty a společně odpovídej na otázky" samozřejmě zůstalo.
The Ground Itself zde slouží jako přípava místa pro další hru v jiném systému. V daném podcastu (Friend at the Table) hráči vytvořili vesnici, kterou následně osdílily jejich postavy. My to teď v Blades in the Dark kampani využíváme pro větší vykreslení úvodni čtvrti, kde naše hra začne.
Já mám velmi rád společnou tvorbu světa, postav a vztahů skrze kladení otázek skupině, takže tohle bylo přesně pro mne. Dá se to i upravit podle toho, kolik worldbuildingu dává smysl tvořit vzhledem ke skupině a plánované délce hry.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

The Quiet Year

Příspěvek od Markus »

Obrázek

:arrow? Anotace v Databázi RPG
The Quiet Year je tvůrčí vyprávěcí hra. Hráč nebo hráči společně vyprávějí příběh o vesnici v postapokalyptickém prostředí, která po dlouhé válce odehnala své odvěké nepřátele, Šakaly. Teď ji čeká jeden klidný rok, kdy může budovat, než přijde zima a s ní nepřátelé noví.

Středobodem hry je mapa vesnice: začíná se s prázdným listem, který se postupně zaplňuje. Základem hry je balíček 52 karet, z nichž každá odpovídá jednomu týdnu v roce a každá spouští určité události – zlé noviny, dobrá znamení, odklady projektů, náhlé změny štěstí. Každé rozhodnutí a každá akce probíhají na pozadí krátícího se času a rostoucích obav. S koncem roku přicházejí nepřátelé a – přibližně po 3 až 4 hodinách hraní – končí i hra. Výsledkem je příběh jednoho roku a mapa vesnice, která se dá použít jako prostředí pro jiné hry.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: The Quiet Year

Příspěvek od Markus »

Vítáme tu Quiet Year jako zástupce něčeho trochu jiného...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: The Quiet Year

Příspěvek od Markus »

A rovnou hned dvě reakce. Crosspost pro zajímavost:
Kyllars píše:To si takhle parta GMek sedne ke stolu...

*****

...a vytvoří si společně jednu kolonii o posvátných magických kočkách, divokých kmenech, prokletém lese, hippies, zradě a obětování se pro kolonii. A skvěle se u toho baví. Jsem strašně rád že jsem na to narazil, hráči se skvěle bavili, všichni hned říkali že to musíme zopakovat.

Hra poskytuje všechny potřebné nástroje pro vytvoření zajímavého příběhu, vše je řešené narativně a je zde široká podpora různých žánrů, od tvrdého realismu až po absurdní fantastiku. Jednalo se o mojí první "worldbuildingovou hru", takže nemám moc s čím srovnávat. Dávám tak zatím 5 hvězdiček a případně se vrátím a hodnocení upravím.
Kin píše:zábavná tvořící hra, ale bez té hry

***

Quiet year mě hodně bavil, ale stejně by mě dokázalo bavit i společné vyprávění/tvorba u ohně pod stany. Tahle hra totiž málo pomáhá, takže o to víc záleží na samotných hráčích s kterýma se sejdete.

Hra má super koncept, ale příšerně málo mechanik pro podporu vyprávění. Jsou tam tokeny nespokojenosti komunity, ale nemají žádný efekt. Jsou tam nedostatky surovin/materiálů, ale ve hře se nijak neprojeví, aniž by je sami hráči nezmínili....prostě je to takové...mohlo to být výrazně lepší.

Co se mi líbilo, byli otázky na kartách, ty jediný pomohli, jinak by to vážně bylo kolektivní vyprávění bez jakékoliv pomoci ze strany hry. Z kolektivně kolaborativních her bych jí dal jednu výhodu, kde vede před konkurencí a to skladnost a doopravdy ta možnost v pohodě ji sbalit do kapsy a ani při samotné hře nepotřebuje skoro žádný prostor.

Ale jinak jsou tu lepší rpgčka o společné tvorbě jako je Microscope (+rozšíření Explorer), Kingdom, Union, Ex Novo, Ex Numbra, ...
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Markus »

KDolecek založil anotace tří dalších tvůrčích/generovacích her. Díky a při té příležitosti jim vytvářím tuhle společnou diskuzi.

Obrázek

:arrow? Anotace Ex Novo
Ex Novo je hratelný generátor fiktivních vesnic a měst. Lze hrát solo nebo až se třemi dalšími hráči s herním časem 1–3 hodiny.

Během hry se určí cílová velikost (od vesnice po metropolis) věk (od sotva založeného až po prastaré osídlení). Následuje okolní geografie, frakce a počáteční mocenská hierarchie. Poté se hráči střídají v několika kolech (počet je určen cílovým věkem), během kterých určují, zda město zrovna zažívá období klidného růstu, nebo prochází nějakou historickou událostí dle náhodné tabulky. Události se dělí do kategorií válčení, politika, ekonomika, kultura, infrastruktura a životní prostředí.

Během tvorby hráči společně kreslí mapu, která zahrnuje čtvrti města, okolní terén, orientační body a památky, zdroje a frakce, mezi kterými se přelívají tokeny vlivu, podle toho která frakce má zrovna navrch.

Obrázek

:arrow? Anotace Ex Umbra

Ex Umbra je hratelný generátor fiktivních jeskyní, labyrintů a hrobek. Lze hrát solo nebo až se třemi dalšími hráči s herním časem 1–4 hodiny.
V první fázi si hráči dohodnou vzájemná očekávání a představy. Následně určí cílovou velikost, obtížnost a aspekty (typy překážek, které dungeon obsahuje). Poté začínají hráči postupně kreslit mapu a umístí srdce dungeonu a vstup. Většinu času zabere následující fáze, ve které se hráči střídají (počet kol je určen cílovou velikostí) a přidávají místnosti a překážky na základě tažených karet. K místnostem a překážkám hráči ještě přidávají tokeny odměn a nebezpečí. Po určeném počtu kol se umístí zbylé tokeny, uzavřou zbývající chodby a dungeon je připraven

Obrázek

:arrow? Microscope
Microscope je hra, která si bere za cíl prozkoumat epickou historii vlastní tvorby o délce stovek nebo tisíců let za jedno dopoledne. Ať už se jedná o budování lidského galaktického impéria, postapokalyptické utváření nových národů, nebo vymření prastaré linie dračích králů.

Na začátku se hráči dohodnou na typu příběhu, který chtějí prozkoumat, a prvcích, které do něj určitě chtějí zařadit nebo se jim naopak chtějí vyhnout. Nakonec určí počáteční a konečný bod historie.

Hráči se střídají a mají možnost buď přidávat nebo zkoumat historické éry (dekády až staletí), konkrétní události (bitvy, slavnosti...), nebo scény (co se událo na konkrétním místě, v konkrétním čase s konkrétními lidmi).

Microscope obsahuje sekci s doporučeným postupem a tipy pro vysvětlování hry dalším lidem.

Hra je pro 2–4 hráče bez Vypravěče a nevyžaduje přípravu (ale doporučuje se přečíst si pravidla předem).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Markus »

Nová tvůrčí anotace od KDolecka...

Obrázek

:arrow? Union
Union je tvůrčí hra bez přípravy a bez Vypravěče, ve které zpětně prozkoumáváme jeho rodokmen a zjišťujeme, jak se stal, kým je. Skupina se dohodne na problému (monstra, stagnace, přelidnění...) a prostředí (sci-fi, fantasy, současný svět...) a na tom, jak přesně pasují dohromady. Následně vytvoří protagonistu, který vykoná nějaký skutek relevantní pro ten problém, a přisoudí mu charakterové vlastností, které jej při vykonání toho skutku podpořily nebo mu překážely.

S tímto základem si pak načrtnou jeho rodokmen tři generace dozadu a pak v několika kolech zkoumají, kdo byli tito předci, jaká byla jejich spojení mezi sebou a jak vedla k tomu, že protagonista je takový, jako je, a proč vykonal svůj skutek.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Markus »

Další tvůrčí hra.

Obrázek

:arrow? Anotace Beak, Feather, & Bone
Beak, Feather & Bone je kolaboratívny nástroj na stavbu sveta a zároveň kompetetívna rozprávacia hra s označovaním mapy. Začína s neoznačenou mapou. Hráči, ktorí sa zhostia rol celých komunít, postupne zaberajú a označujú lokácie v meste. Hráči ťahajú karty zo štandardného 52-kartového balíka, aby určili účel budovy, a potom popíšu jej „zobák“ (reputáciu), „perie“ (vzhľad), a „kosť“ (interiér). Ako hráči zaberajú budovy, vytvárajú naratív pre mesto a jeho obyvateľov, vrátane dôležitých nehráčskych postav a meniacej sa dynamiky moci.
Tentokrát i s recenzí na YouTube od Jozefa Frajkora (kterému tímhle děkuji za anotaci).
Za tento příspěvek děkují uživateli Markus tito uživatelé (celkem 2):
Jarilo, Elenistar
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Selhan »

Co by ne, byť je to dle tvého shrnutí asi nejvíc "hrová" a nejméně "tvůrčí" hra z uvedených.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
tochalius
Příspěvky: 180
Registrován: 29. 11. 2022, 15:55
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od tochalius »

Náhodou jsem na Zatrolených hrách narazil na překlad The Quiet Year, kdyby to snad někoho zajímalo.
Hraju OSE na Erillionu a snažím se o tom psát.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Obrázek

Volund (mág, 3. ú) / Mourek Myšilov (grimalkin – enchanter, 2. ú)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí hry na generování obsahu

Příspěvek od Markus »

To mě zajímá velice, protože mi to uniklo z databáze i přehledů! :) Díky!
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů